Pennun tassun tapaturma, murtuma vai nyrjähdys?

ensiapuhoito

Onko kokemusta tai tietoa miten voisi tietää kuinka vakavasta tai minkä tyyppisestä vammasta on kyse, kun pienen koiran etutassu vammautui väärin arvoidun lattialle hypyn takia, toinen tassu osui korokkeeseen.

6

4971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4010

      Eläinlääkäri kertoo. Sekään ei vuosien koulutuksesta huolimatta osaa kertoa näkemättä ja tutkimatta.

    • Kysyjäitte

      Voiko röntgenin sijaan tassuvamman tutkia ultralla? Koira ei päässyt lähilääkärille ja kauemmaksi päivystykseen lähtö oli akuuttitilanteessa omistajalle mahdotonta. Tassu sidottiin joustositeellä lähinnä kyynär- ja värttinäluiden ympärille. Tassun nivelet liikkuivat ilman suurta tuskaa, mutta etutassu turposi aluksi voimakkaasti ja koiraan sattui nojatuolista alas hypättäessä. Koira käveli kolmella jalalla ja hyppäsi sohvalle. Olisiko ultra silloin heti näyttänyt tilanteen, kyseessä on kääpiörotu, jonka luut ovat melkein olemattomat? Turvotus on laskenut vähitellen ja tassu kivuton, mutta ei ihan toisen veroinen. Mitkä ovat ennusteet. Päällepäin katsottuna uskon tassussa olevan herneluuvamman.

    • hsrtjrsjr

      Tuskin se murtunut tai poikki on, jos koira sitä käyttää ja vaikuttaa kivuttomalta? Varmaan venähti ikävästi. Itsellä joskus venähti jalka ja se turposi, mutta pelkkä joustoside riitti. Ei kuvattu lainkaan.

      Jos pahenee, niin vie heti ell.

    • Kysyjäitte

      Turmasta on kulunut kuukausi ja vasta viikon alussa pentu alkoi hypätä myös alaspäin sohvalta, ylös pehmeälle jalustalle pentu hyppäsi melkein heti tapaturman jälkeen, alaspäin hypätessä valitti ja oppi pyytämään apua tarvittaessa. Tassussa on vielä kyhmy ranteen kohdalla ja verrattaessa toiseen tassuun sen huomaa. Oma isovarpaani tyvinivel nyrjähti viikkoa aikaisemmin, eikä vieläkään ole ihan kunnossa.(ei kuvattu siis) En edes sitonut sitä, koska sitten se ei olisi mahtunut kenkään. Siinä on nyt "vaivasenluun" näköinen kyhmy ja siihen sattuu jos joudun taittamaan varvasta vahingossa ylöspäin.
      Pentu on onneksi kevyt ja vielä kasvava, toisin kun minä.
      Ultra vaan olisi ollut nopea ja helppo käyttää ilman nukutuksia ja olisi antanut ehkä tarvittavan alustavan tiedon tilanteesta. Koiran tassu kun on ohut kuin linnunluu. Pentu oli silloin vielä hyvin arka ja oksentelee autossa, joten lähilääkäri olisi ollut ihanteellinen hoitopaikka, jossa rokotettiin ja luotiin ystäväpiiri.

    • jafjakjfkajflkejfkle

      just, tuollaisissa tilanteissa pitäisi ehdottomasti kääntyä eläinlääkärin puoleen. Tiedän koiranpennun jolla oli jalka lähes poikki ja sitä ei todellakaan olisi heti uskonut koiran kävelyn perusteella, käveli siis vammaan nähden hyvin. :( päälle päin vamman vakavuutta on kyllä äärimmäisen vaikea arvioida ja siihen ei liity mitenkää ihmisten pikku murtumat. Röngen kuvissa tuo asia selviää ja jos jalka ei ole edelleenkään täysin kunnossa niin kuvat täytyy ottaa, se toki maksaa, mutta koiraa ei kannata ostaa ollenkaan jos ei ole valmis eläinlääkärissä käyttämään tarpeen tullen. :(

    • Kysyjaitte

      Tuttu eläinlääkäriasema ei ottanut. Aikoja eli päivystysaikoja ei ollut saatavissa lähipäivinä. Pentu oli hyvin arka ja tarvitsi rokotuksiinkin hyvän ystäväpiirin, joka oli muodostettu lähilääkärissä. Pentu myös oksensi autossa joka kerta, joten kaikki seikat huomioon ottaen ja myös ihmisten ensiaputaitoisena sidoin tassun itse, koirien ideaalisiteellä. Minä en pystynyt lähtemään oman jalkani takia pimeällä ajamaan kauemmaksi ympärivuorokauden auki olevaan päivystykseen. Minun taloudessani on vain minä. Luin useista tapauksista, joissa kipsattu jalka oli alkanut mätiä tai kipsi väärin sidottu. Naapurin kissa oli kuolla steriloitaessa nukutukseen ja leikkaus keskeytettiin. Minulla on nyt koira, joka nauttii elämästään ja juoksee ja hyppii kuten ennenkin. Haluaisin vain vastaisuuden varalle muillekin opiksi sekä kysellä että kertoa lisää. Iso kaikki laitteet omaava lähin eläinlääkäri oli tältä osin suuri pettymys. MINÄ EN HALUNNUT ENÄÄ LÄHTEÄ PURKAMAAN ARAN JA VAIN 3KG PAINAVAN KOIRAN SIDOTTUA JALKAA epävarmoin tuloksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe