Voinko saada tuloksia pelkällä kotitreeneillä?

Ylipainoinen_yh

Voinko saada tuloksia aikaan tekemällä esim. kaksi kertaa päivässä pikatreenin? Olen treenannut nyt lähes päivittäin 10-20 minuuttia kerrallaan ja tehnyt vaihtelevia treenejä kahvakuulasta pilatekseen. Olen ylipainoinen yksinhuoltaja ja jumissa kotiin pienen taaperon kanssa. Paikallisten salien lapsiparkkeihin on liian korkeat ikärajat, tukiverkkoa ei ole. En pääse muualle kuin lastenpuistoihin, lapsi on nyt siinä iässä ettei malta istua edes vaunulenkin ajan joten lenkittelytkin ovat loppuneet.

Mietin että jos tekisin lihasharjoitteita omalla painolla/kahvakuulalla tai millä milloinkin aina silloin tällöin kotitöiden lomassa ja lapsen leikkiessä. Onko tästä mitään hyötyä? Ennen lasta kävin salilla 3 krt viikossa ja tein aina yli tunnin treenin. Yritän löytää keinon treenata edes vähän joten kaikki vinkit nyt kehiin! Ja millaista treeniä suosittelisitte väsyneelle ja kiireiselle yh-äidille? Ruoka-asiat alkaa olla mallillaan, kotiruokaa ja herkut nollissa. Valitettavasti en voi hifistellä ruokien kanssa koska mulla ei ole varaa tehdä kahta ruokaa päivässä, syön samaa mitä lapsikin.

12

1461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • truster

      Onhan sulla tietopohjaa tehdä kotitreenejä. Sanoit ennen lasta käyneesi salilla 3 krt viikossa kyllä sieltä pitäis jotain jäädä mieleen jota vois soveltaa kotiin. On paljon erilaisia harjoitteita omalla painolla tehtäviä, - pistä googlettaen...

    • kjhjkhg

      Korkealla volyymilla tehty 15-20 min treeni, kaksi kertaa päivässä on todennäköisesti tehokkaampi, kuin se tekemäsi yli tunnin treeni... Ja miksei treeniä voisi tehdä kotona? Mahdollisimman monipuolinen esim. Kuntopiiri voisi olla ihan hyvä vaihto ehto...

    • Ylipainoinen_yh

      Tällä hetkellä teen korkean volyymin treenin 15-20 min lapsen päiväunien aikaan eli vain kerran päivässä (5-6 krt/vko). Muuta liikuntaa teen vaihtelevasti: tänään aamupalan ja ulosmenon välissä tein hauis-ojentajaliikettä kahvakuulalla 3*8 sarjoissa. Puistoon päästyäni teen haarahyppyjä, otan juoksuaskelia, nousen puistonpenkille vuorojaloin, punnerran lasten leikkimökin kuistilla ja/tai askelkyykkään kun lapsi keinuu. Treenini on siis sekalainen, pieniä liikkeitä pitkin päivää aina kun ehdin kotitöiltä tai lapsen hoidolta/leikittämiseltä.

      Eikö tällainen liikkuminen ole jotenkin "luonnollisempaa" ihmiselle, eikös aikojen saatossa keräily-metsästäjäheimot tehneet juuri fyysistä rasitusta, erilaisia liikkeitä ja äkillisiä lyhyitä spurtteja? Minulle tämä on ihan uusi elämäntyyli enkä tiedä voinko saavuttaa samoja tuloksia kuin päämäärätietoisella salitreenillä 3 krt / vko.

    • zemppiä

      Ihan hyviä liikkeitähän noi on joita teet päivittäin puistossa omalla painollasi. Voishan sitä muuttaa esim. puistonpenkille nousua vuorojaloin lisätä haastetta et hyppäätkin tasajaloin penkille ja alas muutaman kymmenen kertaa. Samoin voi tehdä dippejä penkkiä vasten, selkä penkkiin päin ja jalat suorana eteen laske siitä takapuoli maahan ja ylös. Puistoissa on tankoja joissa voi roikkua, nosta siitä polvet kainaloihin ja alas tai varpaat tankoon ja alas hyvä linkkari liike. Muutama yleisliike siihen tekemisen väliin niin saat hienon kiertoharjoittelun ihan itekses. Kyllä noista liikkeistä saat päämäärä tietoisen ja tehokkaan harjoituksen joka korvaa kyllä salitreenin. Tulee samalla harjoiteltua aeroobbista ja fyysistä puolta. Leikkimökkiä tai muuta vasten voi nousta käsinseisontaan yms. yms.

    • sanniskaani

      Sun kannattaa etsiä netistä kyykkyhaaste. Se kestää kuukauden ja tavoitteena tehdä päivän aikana aluksi 50 peruskyykkyä omalla painolla ja kuukauden lopussa jopa 250 kyykkyä. Tehtävät kyykkymäärät siis nousevat pikkuhiljalleen ja joka neljäs päivä on lepopäivä. Kannattaa siis tulostaa se "kyykkyhaaste kalenteri" seinälle ja tehdä tunnollisesti ne treenit. Ei väliä vaikka aluksi kyykyt olisivat vajaita. Itseä siinä vain pettää, mutta kannattaa aloittaa voimavarojen mukaan.

      Itse aloitin tekemällä vain 5 kyykkyä kerrallaan ja pitämällä taukoa. Päivän mittaan sain kuitenkin helposti tehtyä yhteensä 50 kyykkyä (siis yhteensä 50 kyykkyä päivässä, ei kerralla putkeen 50 kyykkyä...), vaikka minulla on 4 lasta jaloissa pyörimässä ja todella surkea kunto.

      Lihakset tulivat aluksi kipeiksi, jolloin pidin "ilman lupaa" parin päivän tauon, mutta jatkoin siitä mihin olin ohjelmassani jäänyt. Huomasin hyvin pian, että nyt meneekin jo 20 kyykkyä putkeen ja tunsin kuntoni ja voimatasoni kehittyvän nopeasti. Painokin on tippunut n. 10 kiloa, vaikka lihasmassaa on tullut tilalle. ;)

      Jo kuukauden lopussa sain tehtyä päivässä sen 250 kyykkyä ja ajattelin nyt aloittaa uuden kyykkyhaasteen. Tällä kertaa teen kyykyt tarkoituksella hitaasti ja syvältä, jotta se olisi mahdollisimman raskasta. Ihanaa kun voimaa on tullut ja ulkonäkökin paranee mikä vaikuttaa myös henkiseen hyvinvointiin.

    • Treenitkotona

      Joo näin se on. Treenaaminen on ihan oman pään sisällä oleva juttu ja sitä voi harrastaa tosi pienellä budjetilla kotona lapsista huolimatta. Mulle tämä oli iso oivallus ja se auttaa pitämään treenit elämäntapana. Kuntosalille menot on aina hankalia ja vievät paljon aikaa rahaa. Kahvakuulia kotiin muutama eri painoa, pari käsipainoa ja jumppapallo niin tosi pitkälle pärjää. Tietysti tätä ei saisi mainostaa koska salien bisnes kärsii...

    • MaxWallenberg

      hyppynaru on halpa ja erittäin tehokas treeniväline - unohtunut monilta nykytreenaajilta..

    • 64634643

      Itse olen treenannut kerrostaloasunnossa jo 10v ajan. Lihasmassaa normaalipainoisena ilman läskejä on noin 110kg, pituutta 190cm. Noin 100kg kohdalla alkaa rasvaprosenti lähennellä nollaa.

      En ymmärrä miksi ihmiset maksavat kuntosaleista. Mielikuvituksella ja oikealla treeniohjelmalla lihakset saa kotonakin kasvamaan vähintään yhtä hyvin ellei jopa paremmin kun treenatan enemmän vapailla painoilla eikä ole niin sidottu kuntosalilaitteien yksitoikkoisiin liikeratoihin.

      Ainoana treenivälineenä käytän 10kg reppua joka toimii loistavasti käsipainona. Sitten pöydistä/tuoleista saa tukea tiettyihin liikkeisiin.

      Aiemmin tein 2x90min 2x45min viikossa, nyt teen viikossa 1x120min 1x60min ja silläkin kehityy hyvin lihakset.

      • kjjhhjj

        Kannattaa käydä kehonkoostumus mittauksessa. Voit yllättyä...XD


    • Mies27EK

      Kotona pystyy hyvin treenaamaan. Kävin salilla, mutta lopetin sen ja aloitin treenaa kotona. Tästä on nyt monta vuotta ja hyvin tuloksia on tullu.
      Vieläkö tartteet jeesiä kotitreeneissä?

    • hyötyäkö

      Vähän aihetta liipaten lainaan ketjua. Mahtaako olla mitään hyötyä siitä, että tekee päivittäin 15 kg painolla 25 kyykkyä (ja lisäksi vipunostoja vinopenkiltä 10 x (10 kg painoa per käsi) sekä jotain tuollaista jalkojen koukistusliikettä takareisille 15 kg painolla 25 kertaa sitäkin)?

      Lähinnä siis verrattuna siihen, että ei tekisi mitään... Tuo on sellainen treeni, jonka oon nyt saanut päiväohjelmaan sovitettua ja jonka saan itseni jaksamaan. Tiedän, että jos vaadin itseltäni liikaa (useampi sarjoja, pidempää treeniä, useampia liikkeitä) koko homma jää helposti sikseen. Tässä oon nyt pysynyt kuukauden verran päivittäin ja tuntuu, että voisi onnistua jatkossakin.

      Nainen, ikää noin 40 v, painoa 70 kg (pituus 171 cm) ja ajatuksena lähinnä edes vähän taistella iän mukana kaiketi väkisinkin tulevaa lihaskatoa vastaan jne. Vatsa- ja selkälihasliikkeitä yritän tehdä lisäksi mahdollisimman säännöllisesti, mutta siinäpä se melkein on (pitkien kävelylenkkien ja arkiliikunnan lisäksi).

    • Tabata-harjoittelu

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe