Uusi rahastus automaatti !!

forgetit

Automaatti !!!! Kiva laittaa 300e öljyjenvaihtoon muutamanvuoden välein kun Manuaaliin ei koskaan.

16

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tottatöriset

      Tuon lisäksi, automaatit
      - epäluotettavampia, esimerkkinä vaikkapa volkkarin surkean kuuluisat pdf-laatikot
      - kuluttaa enemmän polttoainetta
      - ovat laiskempia. Häviävät aina 0-100km/h kiihdytyksessä vastaavalle automaattiaskille.
      - ovat hankintahinnaltaa aina 2000-5000 euroa kalliimpia manuaaliin verrattuna

      • hitaat_polkuautot

        Muinaiset mehumaijat ilman turbiinin lukitusta olivat sen pari sekuntia polkuautoa hitaampia. Nykyään vähän plus/miinus eli jotkin automaatit voi olla hitusen (0,1 s) nopeampia, jotkin muutaman kymmenyksen hitaampia. Ei käytännön merkitystä.

        Mutta käytännön merkitystä on sillä, että automaatit lähtee liikennevaloista ripeästi, kun kiihtyvyys on katkotonta. Polkuauto saattaa kyllä nytkähtää liikkelle reippaasti, mutta sitten tulee pitkä tauko, kun kuski tarkistaa käyttöohjekirjasta, mistä 2. vaihde tänään löytyykään. Ja sama kolmosen kanssa. Automaatti painelee tässä vaiheessa ohi eikä todellakaan tarvi olla lappu lattiassa. Näin, vaikka usein tulee polkuautolle annettua 0,5 s tasoitus start&stop -järjestelmän ansiosta.

        Kovasti vaikeaa tuntuu polkuautojen kuskeilla olevan etenkin silloin, kun pitäisi lähteä liikkeelle vastamäkeen. Tai liittyä moottoritien liikennevirtaan. Moni näyttää yrittävän suoritusta pelkästään nilkkaa ojentamalla ja sitten ihmetellään kun ei kulje, vaikka on lappu lattiassa. Nokivasarathan kielii tästä hinaamalla mustaa savupilveä perässään. Sitten 5-10 s jurnuttamisen jälkeen kuski lopulta tiputtaa pykälän tai pari alas ja saa rottelonsa kiihtymään.

        Polkuautojen kuskeille tuottaa myös suuria vaikeuksia antaa tietä jalankulkijoille. Vaihdekepin vemputtaminen on NIIN kivaa, että sitä pyritään välttämään viimeiseen asti. Siksi nuo epätoivoiset yritykset kiihdyttää isolla vaiteella, siksi ajetaan risteyksiin vanhoilla vihreillä, siksi kiihdytetään liikenneympyröihin lappu lattiassa & tungetaan valtaväylille kolmion takaa, suoraan nopeampien eteen. Pitää kaikin keinoin välttää pysähtymistä, minkä jälkeen on taas vaivalloinen tehtävä polkea polkuauto liikkelle.


      • päivitäItsesi

        Nykyiset automaatit kuluttavat vähemmän kuin manuaalit ja kiihtyvät paremmin, ei niissä ole mitään ongelmia. Taitaa setämiehellä olla melko vanhat tiedot?


      • VähänKuluttaa

        Naapurin vanha isäntä laittoi automaatti Skoda Citicon ja on päässyt maantiellä 3,5 l/100 km kulutuslukemiin. Pikkuinen on auto, mutta pieni on kulutuskin.


      • tollojentomaatit
        hitaat_polkuautot kirjoitti:

        Muinaiset mehumaijat ilman turbiinin lukitusta olivat sen pari sekuntia polkuautoa hitaampia. Nykyään vähän plus/miinus eli jotkin automaatit voi olla hitusen (0,1 s) nopeampia, jotkin muutaman kymmenyksen hitaampia. Ei käytännön merkitystä.

        Mutta käytännön merkitystä on sillä, että automaatit lähtee liikennevaloista ripeästi, kun kiihtyvyys on katkotonta. Polkuauto saattaa kyllä nytkähtää liikkelle reippaasti, mutta sitten tulee pitkä tauko, kun kuski tarkistaa käyttöohjekirjasta, mistä 2. vaihde tänään löytyykään. Ja sama kolmosen kanssa. Automaatti painelee tässä vaiheessa ohi eikä todellakaan tarvi olla lappu lattiassa. Näin, vaikka usein tulee polkuautolle annettua 0,5 s tasoitus start&stop -järjestelmän ansiosta.

        Kovasti vaikeaa tuntuu polkuautojen kuskeilla olevan etenkin silloin, kun pitäisi lähteä liikkeelle vastamäkeen. Tai liittyä moottoritien liikennevirtaan. Moni näyttää yrittävän suoritusta pelkästään nilkkaa ojentamalla ja sitten ihmetellään kun ei kulje, vaikka on lappu lattiassa. Nokivasarathan kielii tästä hinaamalla mustaa savupilveä perässään. Sitten 5-10 s jurnuttamisen jälkeen kuski lopulta tiputtaa pykälän tai pari alas ja saa rottelonsa kiihtymään.

        Polkuautojen kuskeille tuottaa myös suuria vaikeuksia antaa tietä jalankulkijoille. Vaihdekepin vemputtaminen on NIIN kivaa, että sitä pyritään välttämään viimeiseen asti. Siksi nuo epätoivoiset yritykset kiihdyttää isolla vaiteella, siksi ajetaan risteyksiin vanhoilla vihreillä, siksi kiihdytetään liikenneympyröihin lappu lattiassa & tungetaan valtaväylille kolmion takaa, suoraan nopeampien eteen. Pitää kaikin keinoin välttää pysähtymistä, minkä jälkeen on taas vaivalloinen tehtävä polkea polkuauto liikkelle.

        Onpa hurja tomaatti sulla... Mulla ykkönen vetää 60 ja kakkosella jo toisellsmarkalla ja kanera- auton linkissä..


    • laakeriremontti

      Niin, rahastuksista puheen ollen. Joku 700 € kytkinremontti, mikä kaupunkipyörityksessä voi olla edessä 200 tkm tienoilla ja eläkeläispapat/mummot voi käristää kytkimen jo 60 tkm ajolla, on vaan normaalia huoltoa.

      Normaaliin huoltoon kuulunee myös 2000 € laakeriremontti/käytetyn lootan asennuttaminen, kun osuu käteen sellainen suunnittelun kukkanen, jossa laakerit porsii alta 100 tkm. Esimerkkinä GM:n (Opel muitakin merkkejä) M32 -loota. Ja jotain vastaavia on ollut mm. tojollakin.

      • Vokkelo

        Ei monenkaan auton kytkin kestä kunnon luistatusta montakaan tuhatta km, joten automaatti tulee lopulta edullisemmaksi ja suurimpaan osaan autoja sen saa tarjouksessa lähes samaan hintaan.
        Ja jos sama tendenssi jatkuu, muutaman vuoden kuluttua Suomessa myydän vähemmistö autoista manuaalivaihteistolla.
        Eihän ralli- ja formula-autotkaan ole manuaalivaihteisia.


    • jfjfhjfhhjfdg

      Nykyisin sitten manuaalien kytkimet työsylinterillä jotka huomaatta ensin alkavat vuotaa ja pikkuhiljaa luistavat ja sitten tuhovat kytkimen ja vauhtipyöränkin hyvin helposti kun halkeilevat helposti lämmöstä.Tuo luistokin vasta ihan lopussa.
      Ihan tulee ikävä säädettäviä kytkimiä jota kestää hiukan kauemmin kun tuon rapiat 100tkm.

    • Siittävaann

      Automaattien omistajat koittaa vaan keksiä perusteluitaan huonolle valinnalleen :D mutta sitä saa mitä tilaa...

      • rahat_vähissä

        Polkuautojen kuskit vaan koittavat selittää pihlajanmarjat happamiksi.


    • automaatiti_yleistyvät

      Mukavuudesta joutuu yleensä hieman maksamaan, eli mieluusti joko 60tkm:n tai kolmen vuoden välein automaattihuolto.

      Olisikin kiinnostava nähdä taulukko eri automallien ko. huoltohinnasta, sillä saattaa vaihdella jonkin verran.

      Ps. Olen aikoinaan vaihtanut itse vanhempiin ja sittemmin vaihdattanut tuoreempiin automalleihini myös manuaalin öljyt 80tkm paikkeilla tai kolmen-viiden vuoden välein, sillä eivät ne ikuisia ole. Sama takavetoisten perän öljyjen suhteen.

      Joka kerta poistettu öljy on ollut surullisen näköistä ja vaihdon jälkeen rattaat toimineet jouhevammin. Mekaniikka travitsee _hyvää_voitelua, ei kondenssi-vettynyttä-öly-kuravelliä.

      Kuitenkin on jokaisen maku- ja lompakkoasia minkä auton valitsee ja millaisella vaiheistolla.

      On kovin kakaramaista tehdä tuollaista lapsellisen asenteellista avausta, mutta murheensa kullakin ;-)

      Jopa sarvikonojen Pohjolassa automaatit alkavat hiljalleen kiinnostaa yhä enempi. Jenkeissä ei juuri muita ole ollutkaan ja nyttemmin myös raskaissa Jenkki-rekoissa, yhdistelmä-ajoneuvoissa.

      $ $ $

      "Yli-Salomäen mukaan suomalaisten automaku on muuttunut. Nelivetoiset ja automaattivaihteiset autot kiinnostavat ostajia aiempaa enemmän."

      - http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/05/14/hs-suomalaisten-automaku-on-muuttunut/20165215/304

      • 205-89

        Ja mikähän on ollut autosi merkki ja malli, kun "Joka kerta poistettu öljy on ollut surullisen näköistä ja vaihdon jälkeen rattaat toimineet jouhevammin."?
        Minulla vasta 27-vuotias pikkuinen ranskis, ajettukin vasta 480 tuhatta km 27 v aikana. Alkuperäiset tehtaalla sisäänlorotetut öljyt paitsi neljännes uusittu vetoakseliremonttien takin hukkaan joutuneista. Eli se vanha öljy otettu talteen siltä osin kuin saatu. Öljyt aina kirkkaan uuden väriset, laatikko toimii niinkuin pitää. Vaan eipä morjenstele öljy- eikä varaosakauppiaat. Pankin sijoitusneuvojista sentään on melkoinen riesa.


      • näinonmarjat
        205-89 kirjoitti:

        Ja mikähän on ollut autosi merkki ja malli, kun "Joka kerta poistettu öljy on ollut surullisen näköistä ja vaihdon jälkeen rattaat toimineet jouhevammin."?
        Minulla vasta 27-vuotias pikkuinen ranskis, ajettukin vasta 480 tuhatta km 27 v aikana. Alkuperäiset tehtaalla sisäänlorotetut öljyt paitsi neljännes uusittu vetoakseliremonttien takin hukkaan joutuneista. Eli se vanha öljy otettu talteen siltä osin kuin saatu. Öljyt aina kirkkaan uuden väriset, laatikko toimii niinkuin pitää. Vaan eipä morjenstele öljy- eikä varaosakauppiaat. Pankin sijoitusneuvojista sentään on melkoinen riesa.

        Tottakai, jokainen suomen sijoitusneuvos pankinjohtaja..ym ajaa lähes 30v vanhalla paskalla...

        Asiaan, öljyt on suotavaa vaihtaa vaihdelaatikkoon, oli se sitten manuaali tai automaatti, itsellä on 8v vanha 300tkm ajettu automaatti mersu varsinaisena käyttöpelinä perään ja lootaan öljyt on vaihdettu aina 80tkm välein ja saman meinasin tehdä toiseen autooni (tosin etuveto, eli ei erillistä perää) 4v vanha 45tkm ajettu 6v manuaali sportti ooppeli, ei ole sijoitusneuvojat hätyytelleet, muttei ole öljynvahtojen vuoksi talous ollut vaarassa kaatua, eikä tarvitse 30v vanhalla paskalla autoiluhetkiään pilata.

        PS. Ihan nuoruuden mekaanikko kokemuksella voin sanoa, että ranskalaisen auton 480tkm ajettu laatikko EI toimi niinkuin pitäisi, vaikka öljyt olisi vaihdettu kahdesti vuoteen..


      • automaatiti_yleistyvät
        205-89 kirjoitti:

        Ja mikähän on ollut autosi merkki ja malli, kun "Joka kerta poistettu öljy on ollut surullisen näköistä ja vaihdon jälkeen rattaat toimineet jouhevammin."?
        Minulla vasta 27-vuotias pikkuinen ranskis, ajettukin vasta 480 tuhatta km 27 v aikana. Alkuperäiset tehtaalla sisäänlorotetut öljyt paitsi neljännes uusittu vetoakseliremonttien takin hukkaan joutuneista. Eli se vanha öljy otettu talteen siltä osin kuin saatu. Öljyt aina kirkkaan uuden väriset, laatikko toimii niinkuin pitää. Vaan eipä morjenstele öljy- eikä varaosakauppiaat. Pankin sijoitusneuvojista sentään on melkoinen riesa.

        Autoja on ollut monenlaisia, kuten pieni ja eri sympaattinen ranskis Ranault 4L, kuplawolkkari, Audi 100 automaatti ja monta muuta. Aikoinaan vaihdatin noin 180 tkm ajettuna ostamaani Mersuun perän öljyt ja oli todellakin tarpeellista.

        Anteeksi kuitenkin jos rohkenen hieman epäillä 480 tkm ajetun !!!! 27v vanhan pienen ransiksen (tai minkä tahansa auton) laatikkoöljyjen olleen kirkkaat kuin uutena, sillä oletan kirkasta otetun aivan jostakin muusta säiliöstä ja ajettuihin kilometreihinkin on siksi ehkä pujahtanaut yksi nolla liikaa ;-)

        Käyttöauto itsessään on puhtaasti taloudellisesti ajatellen hyvin huono investointi, ellei sitten laske sitä mukavuudessa itseensä investoinnin kategoriaan, mutta se että pihtaa asianmkaisesta autonsa huollosta on sitten jo "hieman" extremistisyyksiin menemistä, kuten 205:n tyytyminen mikäli sijoitusvarallisuutta on runsaasti, vaikka ei tarvitsekaan 'liian kalliiseen ja näyttävään' autoon päätyä. Elämme vain kerran ja käärinliinoissa ei ole taskuja.

        Mitä taasen pankin 'sijoitusneuvojan' eli pankin omien tuotteiden tavoitepaineiden alla tomivien kaupustelijoiden kotiinkin soiton kynnykseen tulee, niin se ei ole kovin korkea ...

        Sijoittamistakin hieman sivuten ... Kaikille superrikkaillekaan ei ne kaikken prameimmat vermeet ole merkittävällä sijalla.

        "Sijoittajagurun käytetty auto myytiin jättisummalla"

        - http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/02/20/sijoittajagurun-kaytetty-auto-myytiin-jattisummalla/20152303/304

        "Warren Buffett buys a new Caddy"

        - http://money.cnn.com/2014/07/15/autos/warren-buffett-cadillac-xts/index.html

        "Warren Buffett, Billionaire, Still Lives In Modest Omaha Home Which Cost $31,500 In 1958 (PHOTO)"

        - http://www.huffingtonpost.com/2013/01/18/warren-buffett-home_n_2507179.html


    • betalarr
      • automaatiti_yleistyvät

        Keskihinta: 250 € ... Kiinostava lista, joskin melko 'vanhoja' automalleja listassa, eli ilmeisesti ei kovin tuore kooste vaikka hyvin suuntaa antaakin.

        Olisikin kiinnostavaa jos rinnalla olisi sarake jossa samojen autojen manuaalin öljyn- ja suodattimen vaihdot (silloin kun ko.a utomallista on myös manuaali olemassa).

        Rippumatta automerkin ohjeistuksista, missään tapauksessa ei tule ajaa 200tkm ilman öljynvaihtoja, koska silloin riskeeraa likaa olla juuttunut enempi vähempi kaikkialle ja josku se liian myöhäisen ölynvaihdon yhteydessä jumittaa / rikkoo laatikon.

        Paras on huollattaa aina 50-60tkm tai kolmen vuoden välein ja näin varmistua laatikon toiminnasta. Varsin kohtuuhintainen lisävakuutus jotta laatikko kestäisi rikkoutumatta pitkään.

        ***

        "Automaattivaihdelaatikkoihin tulisi vaihtaa öljyt huolto-ohjelman tai suositusten mukaisesti, mikä voi vaihdella 20 000 ja 200 000 kilometrin välillä."

        "Joissakin automaattivaihteistoissa on auton eliniän kestävät öljyt, mutta myös ne tulisi vaihtaa viimeistään 200 000 kilometrin kohdalla, sillä myös ikuisiksi ajatellut vaihteistoöljyt menettävät ominaisuuksiaan."

        "Suosituksena voidaan pitää noin 50 000 kilometrin vaihtoväliä automaattisen vaihdelaatikon öljynvaihdolle, jos ei ole varmuutta huolto-ohjelman mukaisesti huoltovälistä."

        "Öljynvaihdon yhteydessä on suositeltavaa vaihtaa myös vaihteiston öljynsuodatin joka suodattaa itseensä öljyyn kerääntyviä epäpuhtauksia. Suodatin voi olla erillinen osa, joka on helposti vaihdettavissa öljynvaihdon yhteydessä tai yhdistetty esimerkiksi vaihteiston öljypohjaan, jolloin koko vaihteiston öljypohja pitää uusia."

        - https://autojerry.fi/palvelut/automaattivaihteiston-oljynvaihto/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe