Ahdistus, masennus, stressi, jatkuva itkeminen...

entiedämitätehdä

En tiedä, mitä tehdä. Minulla on ollut jo ainakin vuoden jatkuvaa stressiä, ahdistusta ja olen täysin lamaantunut. Nyt viimeisimpien kuukausien aikana lisänä on tullut itkuisuus, kun mietin omaa elämääni ja tulevaisuuttani en voi tehdä muuta kuin itkeä, jota en saa loppumaan.

Olen ihan loppu. Minulla ei ole mitään hajua, mitä tehdä. Olen käynyt kerran psykologin juttusilla (yli puoli vuotta sitten), en kokenut siitä olevan mitään apua. Lääkityksenkään en usko auttavan, koska luulen, että se hoitaisi seurausta ei syytä, joka on vain se, että lamaannun täysin.

Jos en seurustelisi, en varmaan nousisi sängystä ollenkaan ylös. En ole kuukausiin pitänyt yhteyttä vanhempiini tai yhteenkään kaveriini (joita ei kylllä montaa ole). Nyt minulla on sairaalloinen pelko, että kumppanini jättää minut.

En tiedä, mikä tämän avautumisen tarkoitus edes oli, ehkä kysyä apua/neuvoa mitä tehdä... En edes tiedä, olenko masentunut, olenko vain stressaantunut vai onko kyseessä vain laiska persoonani...

16

4974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uåy09e09

      Cymbalta varmaan sopii hyvin. Mitä kauemmin jatkuu, niin sen vaikeampi..

      • hyyyhy

        Psyykemyrkyt aiheuttavat murhia ja itsemurhia.


    • pelkäävä-sisäinen-lapsi

      Käynyt kerran psykologilla, eikä auttanut? No, mitäpä oletit, että psykologi voisi sulle sanoa, yhdellä käyntikerralla, että ajatuksesi yhtäkkiä vaan rauhoittuisivat ja sä alkaisit voimaan paremmin? Kaikenlainen terapia perustuu aikaan eli moniin käynteihin ja asioiden työstämiseen jatkumona, ei terpia ole mikään pika-apu ahistukseen.
      Olet ilmeisen nuori. Epävarmuus ja siitä seuranneet tunteet ovat nyt jostain syystä päässeet niskasi päälle, olet eristänyt itsesi läheisistäsi ja jättäytynyt yhden ihmissuhteen varaan. Ja nyt olet herännyt tiedostamaan senkin ja pelottelet itseäsi vähän lisää ajattelemalla, että mitäs jos se viimeinenkin oljenkorsi murtuu....
      Ei sinua uhkaa mikään ulkopuolinen, pikemminkin ne ovat sinun omat ajatuksesi, jotka nyt syystä tai toisesta ovat kääntyneet sinua itseäsi vastaan ja lannistavat tehokkaammin kuin tukevat sinua. Ajatuksilla kun on valtava voima.
      Jos sinun on mahdollista hakeutua takaisin ammattilaisen puheille, se kannattaisi tehdä.

    • rohkeuttakertoa

      Yleensä psykologilta menee vuosia ennenkuin havaitsee persoonallisuushäiriöt, jos milloinkaan.

    • entiedämitätehdä

      No en siis ole ihan täysin junnuenää, kolmikymppinen.

      Olen vain jotenkin ihan hukassa, koska en tossiaan koe olevano ns. masentunut. En vain tiedä, mikä minua oikein vaivaa tai mikä siihen auttaisi. Ja toki tiedän, että terapia on pitkäaikainen prosessi, tarkoitukseni voli ilmaista, että en tiedä, voiko keskustelu auttaa, koska en halua viedä psykologin aikaa oikeasti masentuneilta ihmisiltä, joille se on varmasti tarpeellista (kun resursseista on muutenkin pulaa)

      Eli ongelmani ydinkohta ei ole pelkästään se, että en tiedä, mikä avuksi, kun en ole varma mistä ongelmani oikeastaan on ja mistä se juontuu.

      Mutta se ilmenee, kuten aloituksessa olen kirjoittanut (jonka itseasiassa kirjoitin, kun olin itkenyt koko päivän). Minulle normaaleiden ihmisten suoritukset ovat jotenkin saavutuksia: töissä käynti, siivoaminen, ruoan laitto ja niin edelleen. Eli jos teen päivässä pari tuntia jotain, niin se tuntuu jo saavutukselta ja siltä että päivät ovat täynnä. Saatan olla myös monta viikkoa tekemättä yhtikäs mitään, koska päivät ja tunnit vain katoavat jotenkin. Sitten taas päätän ottaa itseäni niskasta kiinni (ja siitä tuleekin ihan hyvä fiilis), kunnes taas huomaan, että sain yhtenä äivänä tehtyä jotakin (esimerkiksi siivottua kämpän katosta lattiaan) ja sitten on mennyt kuukaus, etten ole saanut mitään aikaiseksi.

      Minulla kuitenkin on tulevaisuuden suunnitelmia (ja ihan realistista ne toteuttaakin), mutta olen vain todella saamaton ja tällä naurettavalla saamattomuudellani pilaan oman elämäni, kun vain kaikki valuu pois. Ja ratkaisukin on todella yksinkertainen, itsestään niskasta kiinni ottaminen, mutta sitten käy, kuten aikaisemmin kirjoitin. Siksi en tiedä, miten terapia voisi auttaa, miten puhuminen voisi auttaa. Siksi en usko, että lääkityskään voisi auttaa. Siksi minua itkettää, ahdistaa ja stressaa, koska en tiedä mitä tehdä (tai tiedä, mutta se ei vain onnistu). Siksi minua itkettää ja ahdistaa ja stressaa, koska pilaan tulevaisuuteni idioottimaisesta syystä.

      • H.a.z.y

        Kuulostaa masennukselta. Itselläni aika samoja ajatuksia/oireita ja minulla on todettu pitkäaikainen masennus (ensimmäinen varsinaisempi masennusjakso minulla oli 2014 marraskuusta tämän vuoden alkupuolelle) ja ahdistuneisuushäiriö. Kannattaa kokeilla keskusteluapua. Kaikille se ei toimi (minulle ei toiminut kun en oikein pysty puhumaan/avautumaan asioistani), mutta moni saa siitä hyötyä.


    • Ursulaksiaiottu

      Masennukseni on alkanut joteensakin noin. Sinulla on aivan yhtäläinen oikeus apuun, kuin muillakin, joten haepa sitä. Jo terveyskeskuksesta saa tiedot, miten mielenterveyskeskukseen pääsee- joihinkin ei tarvita edes lähetettä. Pidempiaikainen hoito tietenkin teettää jo kaikenlaista- ajattele tulevaisuuttasi, sanot itsekin, että sinulla on kyllä mahdollisuudet. Ethän hukkaa niitä, se ei ole laiskuutta vaan jotakin muuta.
      Pystyt vielä itkemään; kuulostan varmasti kovalta, mutta kun sitä ei enää pysty tekemään, tuntuu vielä pahemmalta.

      • Kaikkeahyvääsulle

        Hyvä vastaus. Itse minulla on ahdistusta, minulle auttoi keskusteluapu psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Lääkkeitäkin on mutta en ole kokeillut. Tunnen että pärjään ilman. Sinun kannattaa vaan hakea apua - ansaitsen sen ja ansaitset normaalin ja hyvän elämän. Et ole laiska. Sinulla on jokin sairaus kuten ahdistus tai masennus. Ammattilainen osaa sinua auttaa. Ota apu vastaan.


    • leena33

      Ota itseäsi niskasta kiinni!
      Älä lamaannu vaan suuntaa uusiin harrastuksiin tai matkusta lomalle ulkomaille!
      Kokeile elämänmuutosta, vaihda asuinpaikkaa tai ala rakentamaan venettä tai omakotitaloa.
      Elämässä on paljon kivoja asioita, jotka karkoittavat synkeät ajatukset.

    • Feeniksin_kyynel

      Se ainakin kannattaa muistaa, että vaikka itsellä ei olisi uskoa enää kovinkaan paljoa mihinkään, niin kaikki apu kannattaa ottaa vastaan. Ja jo se oikeesti auttaa paljon että on joku jonka kanssa jutella näistä asioista. Sun ja sun seurustelukumppanin kannalta tietenkin ois parasta jos löytäisit apua mahdollisimman nopeesti.

      Tällaset asiat ei helpotu yhdellä psykologikäynnillä. Ei psykologikaan mikään taikuri ole. Mitä enemmän hoitoaikaa kertyy ja mitä enemmän saat kokemuksia, että susta huolehditaan, välitetään, oot turvassa, oot merkityksellinen ja että tunnet että tilanne on sun itses hallinnassa sen parempi. Näitä kokemuksia ei oikein voi saada riittävästi jatkamalla arkea normaalisti. Sen takii on tärkeää toimia. Tää ei tapahdu hetkessä, mutta jo pienellä pääsee pitkällä.

      On normaalia ajatella, että jos saa vaikka suuren verenvuodon tai sairauden, niin haava paikataan tai sitten sairaus hoidetaan. Myös mieli on yhtä merkityksellinen asia ihmiskehossa. Sekään ei parannu hetkessä. Keholla menee oma aikansa siihen. Onneksi myös paha olo, ahdistus, stressi ja masennus voidaan hoitaa. Kukaan ei ole toivoton tapaus. Ei kukaan. Ongelma vain on siinä, että apu ei tavoita ketään ellei apua etsi. Ja onneksi sulla on sun seurustelukumppani niin voitte etsiä sitä apua yhdessä. Uskon siihen että sun tilanne helpottuu kunhan jaksatte etsiä apua.

      • Feeniksin_kyynel

        Ja tosiaan. Turha pelätä että se "apu" on se sitten mikä tai kuka tahansa, pakottais sua mihinkään, mitä et halua. Niin kuin yks tossa sanoikin niin ei ne lääkkeet ole aina sen jutun ydin vaan se, että on vaikka se psykoterapeutti, yms. jonka kanssa jutella. Ihmiset on erilaisia eikä kaikilla toimi samat hoitomuodot samalla tavalla. Ammattilaiset yhdessä sun kanssa tietävät mikä sulle on parasta.


    • Feeniksin_kyynel

      Se on vaan niin absurdia että monilla on ajatus, että mieli ois jotenkin erilainen kuin muu keho. Kaikki ottaa lääkkeen kun pääsärkee ja menee lääkäriin kun jalka on murtunut. Mutta sitten kun tulee mieleen joku ongelma niin ei uskalleta kertoa siitä kellekään, odotetaan että paha olo menis ohi ja ei uskalleta mennä hoitoon koska luullaan että joku tuomitsee hulluks tai uskotaan että mikään hoito ei tehoa. Se että on paha olo, masennus, stressiä ja ahdistusta ja ne hoidetaan, ei ole yhtään sen ihmeellisempää kuin muukaan terveydenhoito. Se on yhtä normaalia. Valitettavasti pääasiassa ihmisten uskomusten takia mielenterveyden hoito aloitetaan vasta sitten kun ongelmat on ollut jo pidemmän aikaa. Sori kovat sanavalinnat mutta kun harmittaa niin paljon. En siis syytä ketään. Älkää ottako kukaan henkilökohtaisesti.

    • entiedämitätehdä

      Kiitos kaikille vastanneille! Ehkä nyt sitten otan uudestaan yhteyttä terveydenhuolton ja yritän päästä juttelemnaan ammattilaiselle. Kuten (kai) jo jotenkin totesin, en vain tiedä, miten keskusteluapu auttaisi.

      Minulla ei siis sinänsä ulkopuolelta katsottuna pitäisi olla ongelmia, minulla pitäisi olla kaikki ihan hyvin. Ja niin ne olisikin, jos toista kirjoittajaa lainatakseni, ottaisin itseäni niskasta kiinni. Mutta ongelmana onkin se, että en vain pysty. En tiedä miksi ja en tiedä. mikä siinä mättää. Se ei vain onnistu. Vaikka sen pitäisi olla hemmetin yksinkertaista ja niin kaikki tekevät. Ja koska en pysty niin tekemään, niin ongelmat kasautuvat entisestään ja se on loputon kierre.

      Olen kumppanini kanssa keskustellut (vaikka siihenkin meni se puolisen vuotta, että sain suuni avattua..). Nyt en voi oikein edes kohdata niitä läheisiä, jotka minut tuntevat paremmin, koska en vain pysty kertoa "ongelmistani" Hävettää liikaa ja se alkaa ahdistamaan (koska eihän minulla sinänsä mitään ongelmaa edes ole...). Ja se jotenkin lisää ulkopuolisuuden tunnetta ja jotain..

      Mutta ehkä nyt kuitenkin menen ammattilaisen puheille. Kiitos neuvoista!

      • entiedämitätehdä

        Nimimerkkini voisi olla nyt "tiedänmitätehdä"

        Päivitän nyt vain kuulumisia, jos joku painiskelee samantyyppisten ongelmien kanssa. Minulla iso ongelma oli se, että minua ei ns. vaivannut mikään ja jotenkin minulla oli typerä ajatus, että en halua kuormittaa julkista terveydenhuoltoa, koska laiskuuteen ja saamattomuuteen ei ole hoitoa. Ja jos minulta olisi kysytty, että noo,mikäs sinua vaivaa, niin en olisi osannut vastata.

        Kuitenkin, hoitosuhteeni eivät olleet oikein onnistuneita. Näin muutaman kerran psykiatrista sairaanhoitajaa ja muutama käyntikerta piristikin. Muutamaksi viikoksi-kuukaudeksi ja taas vaivuin täydelliseen saamattomuuteen. Kuitenkaan en kokenut olevani masentunut, koska minulla oli halu tehdä asioita, kyky vain puuttui.

        Sitten onnistuin saamaan psykiatrille ajan ja psykiatrikin oli sitä mieltä että on osittain masennuksen merkkejä, mutta itse en kuitenkaan kokenut olevani masentunut. Lopputuloksena on ollut ADD, josta johtuen epäonnistumiset ja saamattomuus vetivät mielenkin täysin matalaksi.

        Kun pari vuotta oli pimeässä paikassa, niin pääsin lääkevastaisuudestanikin eroon. Ja elämänlaatu on parantunut huomattavasti ja tulevaisuus näyttää valoisalta :)


    • cashew

      Hei!

      Suosittelisin ottamaan yhteyttä lääkäriin, joka voisi ensi alkuun antaa sinulle lähetteen joko masennuksen tai ahdistuksen nettiterapiaan. Se on ilmainen ja nopea tapa saada alkuun toipuminen. Tai sitten voi aloittaa B-lausunnon hakemisen jotta pääset Kelan tukemaan terapiaan:) Tai jos oireet viittaavaat muuhun sairauteen, saat neuvoja lisätutkimuksiin, kuten tuossa ADD-tarinassa..

      Ja sitä ei koskaan tiedä, joskus yksikin keskustelu voi muuttaa elämän suuntaa ;) toisinaan pitkäkään psykoterapia ei vaikuta, mutta kokeilemalla vain selviää.

      Itsekin kokemuksesta voin sanoa, että avun hakeminen (ja saaminen) voi olla hieman haastavaa jokaiselle eri syistä, mutta muista että se on myös sinun oikeutesi - jokainen on arvokas ja tärkeä saamaan apua - ja hoitoon pääsyn pidentyminen vain siirtää toipumista pidemmälle! On tyypillistä masennusajattelua myös ajatella olevansa vain laiska ja saamaton, vaikka tosiaan masennus on lamaantuisen takana eikä siinä tosiaan auta niskasta kiinni kehotukset, ne aiheuttavat vain lisäsyyllisyyttä omasta lamaantumisesta. Toiminnan lisääminen on kannattavaa kuitenkin masennuksessa ja kannattaa suunnitella itselle päiväkirja, johon merkitsee mitä esim. huomenna kokeilisi jaksaa tehdä (oman tilanteen huomioiden): esim. siivous ja myös suunnitella mielekkäitä asioita viikkoon . Mitä ennen tykkäsit tehdä? Esim. Käynti kirjastossa . ja näin voit alkaa seurata milta tuntuu toimintojen jälkeen.

      Mulla joskus vain paperille ohjelman tekeminen auttaa tekemään päivässä jotain tärkeää ja saan siitä puhtia...

      Minulla on ollut hieman samankaltaisia oireita, lähes puoli elämääni, terapia 2,5 v auttoi pysymään ja jaksamaan töissä ja arjessa, mutta kun se loppui, tajusin settei se ollut niin tehokasta kuin olisin toivonut. Nyt käynyt läpi masennuksen nettiterapian, jossa sain purkaa näitä tunteita ja alkaa näyttää jo valoisammalta, vaikkakin haastavalta toki tulevaisuus, koska täysin auki. Lääkitys minulla on ollut välillä 2 v ajan, jolloin sain aikoinaan tutkinnon tehtyä valmiiksi. Nyt tavoitteena on pysyä minimilääkityksellä ja onneksi tulevaisuudessa minulla on vielä mahdollisuus toiseen terapiajaksoon. Toisaalta harkitsen omakustanteista jo nyt koska tuntuu että tarvitsisin sellaista, sillä haluan jatkaa opiskeluja ja pystyä taas parempiin ihmissuhteisiin....
      Minäkin lähestyn 30:tä:)



      ainiin loppuun vielä: Hyvä mielenkiintoinen näkökulma väsymykseen englantia osaaville: https://www.lifehack.org/740953/i-m-exhaused-why?ref=content_bottom_related

      Muksaa keskiviikkoa kaikille:))!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe