mitä laestadius on tuonut uskoon

kukami

lueskelin päivämiehen nettisivuja ja silmääni pisti se että aika paljon viitataan martti lutheriin ja harvemmin siihen mitä laestadius opetti. Laestadiuksen nimeä koko uskonto kantaa joten mihin hänen oppeihin nykypäivän vanhoillislestadiolainen oppi perustuu ja miten selkeästi voidaan nähdä että maailman ainoa oikea pelastuminen on hänen aikaansaama?

26

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei oikein mitään.

      Laestadius saarnasi viinattoman yhteiskunnan (juoppojen aiheuttaman pahan), sekä taloudellisen rehellisyyden (poro varkaiden parannuksen puolesta) ja huoraamisen, silloinhan ei naitu omia lapsia vielä, nimissä ensin kirkon tyhjäksi.

      Hänen sanoma oli synti syntinä ja parannus elämään sen jälkeen Jeesuksessa.

      Kirkko oli myöhemmin täynnä kansaa, eikä niitä eroteltu, se joka oli uskossa oli ja joka ei ollut, kamppaili asiansa puolesta.

      Nyt raha on Jumala SRK;lle ja Jeesuksen tilalla on maallikkopuhuja. Taloudessa vääryys on samalla tasolla, kun oli ennen Laestadiusta, kuten huoraaminenkin, ja sehän on heillä hyvä aloittaa omasta kodista.

      Armo oli silloin usko Jeesukseen, nyt se on VAIN usko SRK;hon.

      Kaikki kääntyi ja papit ajettiin mäkeen, Heikki Saaresta tuli iso profeetta, jossa Raamattu kirjoitettiin uusiksi ja sitä sai lukea vain puhujat, jotka eivät saa käyttää mitään muistiinpanoja, pitää puhua vahoja fraaseja kun maallikolle kuuluu.

      Kes.

      • kempeleen.kiekko.kettu

        Pari volttia ja rauhoitu!


      • 123_4
        kempeleen.kiekko.kettu kirjoitti:

        Pari volttia ja rauhoitu!

        Vedä niin paljon voltteja kun tahdot, mutta älä puutu viisaampien sanomisiin.


      • Iloinen_viesti

        Kesitas puhuu 100% asiaa! Ihan sydän sanoo aamenta!


    • 6ja7

      Täyttä asiaa Jussi kirjoittaa, just noin se asia on.

    • etsivä-xx

      Lestadiuksesta en ole kuullut niinä vuosina kun olen vanhoillislestadiolaisia seuroja ja seurakuntailtoja kuunnellut. Tunnustuskirjojen mukaisesta luterilaisuudesta kylläkin. Ainoa joka joskus on blogissaan Lestadiusta lainannut on ollut Joona.
      Lestadiuksen saarnoja luetaan esikoisten keskuudessa.

      Joskus olen miettinyt miksi liikettä ylipäätään kutsutaan lestadiolaisuudeksi. Olen nimittäin kuullut toisaalta käytettävän ilmausta Jeesuksen nimessä ja veressä meillä on pelastus ihan vaikka sleyn käyttämänä, hyvin lähellä sitä miten sitä käytetään lestadiolaisessa ilmauksessa. Sekään ei ole yhden liikeen ilmaus tai tunnusmerkki yksinoikeudella.

      Mitä eroa on sillä että julistetaan syntien anteeksiantamus "Jeesuksen nimessä ja veressä" verrattuna siihen että se julistetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

      Lestadius sinänsä kiinnostaa mutta toisaalta taas hänen julistuksessaan on sama vire kuin on viidesläisessä liikeessä ja Muromalaisuudessa. Koskaan et voi olla varma. Tämän tuhon aiheuttaa armonvaras käsite.

      Tämäkin on tyhjä todiste että jos kuolee oman uskonsa takia se todistaa että usko on oikea. Isisin itsemurhapommittajakin kuolee uskonsa todistamiseksi. Siis turhia ovat lestadiuksen todistelut:
      86
      3 SUNNUNTAINA ADVENTISSA (iltasaarna)
      N:o 15
      "Ja armonvarkaat taas
      ottavat armonvarkaita kristityiksi. On siis
      yksi määrä ja yksi raja, jossa oikea
      katumus pitää löytymän, nimittäin siinä
      paikassa juuri, kussa entinen kuollut
      usko on loppunut. Koska nimittäin ope-
      tuslapsilla loppui kaikki usko ja kaikki
      toivo, silloin oli heillä oikea katumus.
      Jos me nyt tahdomme antaa vas-
      tauksen tämän kysymyksen päälle, onko
      tämä kristillisyys oikea, eli pitääkö mei-
      dän parempaa kristillisyyttä odottaman,
      niin täytyy meidän ensin antaa tiet-
      täväksi, että ensimmäiset kristityt ovat
      aina pitäneet niitä oikeina kristittyinä,
      jotka ovat henkensä antaneet Jesuksen
      nimen tähden; mutta semmoinen koet-
      telemus ei ole vielä ollut tässä kris-
      tillisyydessä. Toiseksi täytyy meidän tun-
      nustaa, että meillä on semmoinen usko,
      että vielä nytkin löytyy tässä kris-
      tillisyydessä muutampia harvoja sieluja,
      jotka saattaisivat kyllä uhrata henkensä ja
      verensä Jesuksen nimen tähden. Koe-
      telkaa nyt itseänne tämän ojennusnuoran
      jälkeen, jos teidän uskonne kestää siinä
      suuressa sodassa ja kilvoituksessa, jos te
      jaksaisitte noudattaa Jesuksen verisiä
      askeleita, jos te jaksatte ottaa ilolla ja
      riemulla kuoleman vastaan Jesuksen ni-
      men tähden. Nyt ei ole muuta parempaa
      kristillisyyden tuntomerkkiä kuin ainoas-
      tansa tämä, että moni on tämän kristil-
      lisyyden kautta tullut siihen tilaan, että
      hän on saattanut ilolla ja riemulla jättää
      tämän mailman. Meillä on se toivo ja
      uskallus Jumalaan, että moni kristilli-
      syyden veli ja sisar seisoo nyt Sionin
      vuorella sadan ja neljän viidettäkym-
      menen tuhannen kanssa veisaten uutta
      virttä Jumalalle ja Karitsalle, kiittäen tä-
      män vähäisen valon edestä, joka on
      koittanut pohjan maalla. Kilvoitelkaa
      tekin kalliimmassa uskossanne loppuun
      asti, niin te pääsette pian kohtaamaan
      veljiänne ja sisarianne uskossa (siinä
      autuaallisessa paikassa), jossa tiaiset
      istuvat elävän viinapuun oksain päällä.
      Amen

      • etsivä-xx

        penikoista jatkuu tämä älä luota uskoosi jota viidesläinen herätysliikekin ruokkii, koska olet katunut riittävästi jotta voit saada armoa.

        "Älkäät varastako armoa, te armonpe-
        nikat, vaan istukaat siivosti pöydän alla
        ja odottakaat niitä muruja, jotka Herran
        pöydältä putoovat. Älkäät napisko,
        vaikka teille jaetaan armo muruittain.
        Yksi armonmuru on jo iso herkku niille,
        jotka ovat nälässä. Muutamat armonpe-
        nikat ei saa ollenkaan maistaa armoa
        ennen kuin he ovat syöneet luita ja ruo-
        toja.

        N:o 38
        2 SUNNUNTAINA PAASTOSSA
        251
        "Kärsivällisyys on kristityn ries-
        ka. Jos hän välistä joutuis suureen ah-
        distukseen, koska hän eli hänen lapsen-
        sa surkiasti vaivataan perkeleeltä, sil-
        loin täytyy hänen tulla penikaksi, istua
        pöydän alla ja kerjätä muutampia armon
        muruja. Mutta ei armonmurut ole joka-
        päiväinen ruoka.
        Mutta armonvarkaat ne syövät viljas-
        ti sitä varastettua kalua. Ei perkele heitä
        vaivaa epäilyksen ja killsausten kanssa.
        Ei heillä ole omantunnon vaivaa. Ei he
        killais koiraksi tulla ja muruja kerjätä.
        Koiran nimi on haukkunimi. Ei armon-
        varkaat tahdo kunniaansa mistantaa Va-
        pahtajan tähden. Ja luonnollinen siveys
        on niin tytyväinen siveytens kanssa, et-
        tei hän tahdo parempaa kristillisyyttä
        saada kuin mikä hänellä on. Ei luonnol-
        linen siveys tahdo koiraksi tulla ja syö-
        dä muruja. Mutta koiraksi sinun pitää
        tuleman ensinnä mailman edessä, joka
        kristityitä pitää koirana sen tähden, että
        he haukkuvat maailman ihmisille; ja
        myös Jumalan edessä täytyy sinun tulla
        penikan kaltaiseksi, joka syöpi muruja.
        Ei se ole oikia kerjäläinen, joka tah-
        too kokonaisen leivän, eikä ota vastaan
        muruja.


        Eikö kokonainen leipä ole armo. Luterilainen opetus on että armo otetaan vastaan niin että se peitää kaikki synnit eikä sitä epäillä.
        Muromalainen liiken on tunnustanut että se lastenkin osalta vaatinut "riittävää katumusta".

        Minä en lestadiuksen saarnojen sisällöstä pidä. Niissä on kovin eri henki kuin Lutherin postillloissa tai ylipäätään mielestäni terveellisessä sanan julistuksessa. Lestadiuksessa on jotakin vastenmielistä ja synnin julistuksessakin jotakin sairasta. Kun olen lukenut tekstiä naisesta joka anoi Jeesukselta muruja ei minulle suinkaan tule Lestadiuksen saarnatulkinta siitä vastaan.


      • etsivä-xx

        Vielä jatkaisin siitä mikä minua vastaan tulee lestadiuksen saarnoja lukiessa. Niissä elää uusheräyksen henki. Se joka vaati että hiljaisessa lapsuuden uskossaan elävän uskovaisenkin tulee kokea ns herätys syntisyyteen, muutoin on kuolleessa uskossa. Juuri tämä asia erotti uusheräyksen ja vanhoillislestadiolaisuuden toisistaan. Tämä sama piirre on ollut viidesläisen muromalaisen liikkeen julistuksessa. Minusta on tervettä että vanhoillislestadiolaisuus ei tähän lähtenyt. Tämä tausta on mielestäni se syy miksi vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole lestadiuksen saarnoja eikä opetusta tänä päivänä. Se on siinä mielessä lähempänä Lutherin opetusta joka lähtee jo kodissa lapsena syntyneen kristillisen vakaumuksen elämisestä kristityn elämän läpi. Lestadius ei saarnaa Timoteuksesta. Lestadius saarnaa siitä, että meidän tulisi jatkuvasti olla kerjäämässä armoa. Siinä hengessä kuin Lestadius saarnaa tästä kohdasta:
        22 Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."
        23 Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme".
        24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
        25 Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua".
        26 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".
        27 Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".
        28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.

        en pysty lukemaan siitä alkuseurakunnan, Paavalin opetuksen tai apostolisen kirkonkaan ydinsanomaa kristityn elämästä. Pietismin voi sen päälle rakentaa, mutta onko kristillinen kirkko ilman Timoteusta kristillinen kirkko. Paavalin suhde Timoteukseen kertoo jotakin oleellista:
        2. Tim. 1:5
        kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.

        Minusta Lutherilla ja luterilaisuudella on tämä perhekeskeinen kristillinen usko myöskin mutta pietismin julistuksessa nähdään toisten usko liian helposti vain armonvarkautena, jos se on ns. hiljaista uskoa ilman dramatiikkaa.

        Suhteesta tähän on tullut vedenjakaja vanhoillislestadiolaisuuden ja uusheräyksen ja lestadiuksen saarnoja lukevan esikoislestadiolaisuudenkin väliin. Olisiko itseasiassa parempi että vanhoillislestadiolaisuudella olisi kokonaan toinen nimi?


      • En_tunne

        paljonkaan muita herätysliikkeitä, mutta tuossa ylempänä tekstissäsi kysyit, etsivä-xx, onko eroa sillä, julistetaanko evankeliumi sanoilla "Jeesuksen nimessä ja veressä" vai esim. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

        Ymmärtääkseni sanamuodolla ei olekaan väliä, sillä ei siihen tarvita mitään erityisiä ihmisten keksimiä "taikasanoja". Vanhoillislestadiolaisuudessa on vain muotoutunut tavaksi tuo aikaisempi sanamuoto (Raattamaa käyttänyt). Ei Lapin Mariakaan sellaisia sanoja käyttänyt, kun Lestadiukselle kirkastui oikea usko. Lapin Maria omisti Pyhän Hengen, ja se oli ja on tänäkin päivänä se tärkein asia.

        Muistaakseni Joonan blogissa löytyy keskustelua tästäkin asiasta... Oli muuten aika vapauttavaa, koska minua(kin) häiritsee jotkut tapanormit.


      • Peksujeffi
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vielä jatkaisin siitä mikä minua vastaan tulee lestadiuksen saarnoja lukiessa. Niissä elää uusheräyksen henki. Se joka vaati että hiljaisessa lapsuuden uskossaan elävän uskovaisenkin tulee kokea ns herätys syntisyyteen, muutoin on kuolleessa uskossa. Juuri tämä asia erotti uusheräyksen ja vanhoillislestadiolaisuuden toisistaan. Tämä sama piirre on ollut viidesläisen muromalaisen liikkeen julistuksessa. Minusta on tervettä että vanhoillislestadiolaisuus ei tähän lähtenyt. Tämä tausta on mielestäni se syy miksi vanhoillislestadiolaisuudessa ei ole lestadiuksen saarnoja eikä opetusta tänä päivänä. Se on siinä mielessä lähempänä Lutherin opetusta joka lähtee jo kodissa lapsena syntyneen kristillisen vakaumuksen elämisestä kristityn elämän läpi. Lestadius ei saarnaa Timoteuksesta. Lestadius saarnaa siitä, että meidän tulisi jatkuvasti olla kerjäämässä armoa. Siinä hengessä kuin Lestadius saarnaa tästä kohdasta:
        22 Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."
        23 Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme".
        24 Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
        25 Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua".
        26 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".
        27 Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".
        28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.

        en pysty lukemaan siitä alkuseurakunnan, Paavalin opetuksen tai apostolisen kirkonkaan ydinsanomaa kristityn elämästä. Pietismin voi sen päälle rakentaa, mutta onko kristillinen kirkko ilman Timoteusta kristillinen kirkko. Paavalin suhde Timoteukseen kertoo jotakin oleellista:
        2. Tim. 1:5
        kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.

        Minusta Lutherilla ja luterilaisuudella on tämä perhekeskeinen kristillinen usko myöskin mutta pietismin julistuksessa nähdään toisten usko liian helposti vain armonvarkautena, jos se on ns. hiljaista uskoa ilman dramatiikkaa.

        Suhteesta tähän on tullut vedenjakaja vanhoillislestadiolaisuuden ja uusheräyksen ja lestadiuksen saarnoja lukevan esikoislestadiolaisuudenkin väliin. Olisiko itseasiassa parempi että vanhoillislestadiolaisuudella olisi kokonaan toinen nimi?

        Pitää muistaa aika jolloin Jumala antoi LLL:n kautta herätyksen.

        Silloin kirkon papit pitivät tanssiaisia sun muita ja oli pinnallisuus ja tekopyhyys monin paikoin huipussaan.

        Juoppous ja viinanpontto huoruus ja varkaudet rehottivat.

        Oli tilaus kovalle lain saarnalle (sekin oli Jumalan armotyö ja ohjaus). Tulet syttyivätkin ja lain saarnan alla alkoi tulla tuhansille hätä synnistä ja armon jano.

        Kun herätys eteni ja syntyi armoon autetuita alkoi Raattaamaan lempeämmät armon saarnat tulla tutummaksi vaikka laki sielläkin raikui.

        Tänä päivänä on paljon anteeksiantamusta ilman todellista katumusta (LLL käyttäisi ilmaisua armon varkaat) kuten uskovainen norjalainen nainen näkyjen näkijä lopun aikoja kuvasi.

        Jeesus Kristus Vapahtajammekin sanoi että tavanneeko Hän uskoa kun tulee toisen kerran.
        Sekin on vakavan tutkistelun paikka itse kullekin ettei Kuningasten kuningas joudu meille sanomaa: Menkää pois minun luotani - en tunne teitä !

        Ei auta pinnallinen huulten armon höpötys jos ei sydän ole mukana.

        Onko meillä sydän palavainen niinkuin Emmauksen tien kulkijoilla Jeesuksen seurassa.


      • En_tunne kirjoitti:

        paljonkaan muita herätysliikkeitä, mutta tuossa ylempänä tekstissäsi kysyit, etsivä-xx, onko eroa sillä, julistetaanko evankeliumi sanoilla "Jeesuksen nimessä ja veressä" vai esim. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

        Ymmärtääkseni sanamuodolla ei olekaan väliä, sillä ei siihen tarvita mitään erityisiä ihmisten keksimiä "taikasanoja". Vanhoillislestadiolaisuudessa on vain muotoutunut tavaksi tuo aikaisempi sanamuoto (Raattamaa käyttänyt). Ei Lapin Mariakaan sellaisia sanoja käyttänyt, kun Lestadiukselle kirkastui oikea usko. Lapin Maria omisti Pyhän Hengen, ja se oli ja on tänäkin päivänä se tärkein asia.

        Muistaakseni Joonan blogissa löytyy keskustelua tästäkin asiasta... Oli muuten aika vapauttavaa, koska minua(kin) häiritsee jotkut tapanormit.

        Mikä oli Jeesuksen ohje? Se on lähtökohta, mutta sen verran tulee lukea Raamattua, että tietää mikä evankeliumi on?
        SRK sitä ei tiedä. Evankeliumi (kreikaksi εὐαγγέλιον, euangelion 'hyvä sanoma') ja tarkoitta sitä mitä enekelit enimmäisen kerran toivat Marialle ja Joosefille.

        Luuk 2;
        9 Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
        10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle
        11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
        Alkutekstissä sanotaan minä tuon teille evankeliumin (Jeesuksen syntymisen)euvankelizomai, ja se ei ole synnin sovitus, vaan Jumalan tulo maan päälle Pojassaan.

        Tätä ei SRK julista ollenkaan.

        Jeesus sanoo viimeisinä tunteinaan; Matt 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja TEHKÄÄ KAIKKI KANSAT MINUN OPETUSLAPSEKSENI, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja OPETTAMALLA HEITÄ PITÄMÄÄN KAIKEN, JONKA MINÄ PIDIN ELÄMÄSSÄNI. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        Evankeliumi ei ole synnin sovitus, se on enemmän, se on tie TAIVAASEEN, jota synnin päästöllä ei saavuteta.
        Evankeliumin ydinsanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen kaikille ihmisille valmistamastaan pelastuksesta.

        >>Ymmärtääkseni sanamuodolla ei olekaan väliä, sillä ei siihen tarvita mitään erityisiä ihmisten keksimiä "taikasanoja". ** Ei tarvitse, on vain kerrottava, että Jeesus on Herra.
        Nuo mantrat kuuluu saatanalle, ei Jeesus niitä viljellyt.
        Laestadius oli kristitty, taas Raattamaa oli rahankerääjä sekä narsisti.
        Näitä mantroja ilmenee, kun uupuu Pyhä Henki.

        Kes.


      • otapa.markkataas
        Kesitas kirjoitti:

        Mikä oli Jeesuksen ohje? Se on lähtökohta, mutta sen verran tulee lukea Raamattua, että tietää mikä evankeliumi on?
        SRK sitä ei tiedä. Evankeliumi (kreikaksi εὐαγγέλιον, euangelion 'hyvä sanoma') ja tarkoitta sitä mitä enekelit enimmäisen kerran toivat Marialle ja Joosefille.

        Luuk 2;
        9 Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
        10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle
        11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
        Alkutekstissä sanotaan minä tuon teille evankeliumin (Jeesuksen syntymisen)euvankelizomai, ja se ei ole synnin sovitus, vaan Jumalan tulo maan päälle Pojassaan.

        Tätä ei SRK julista ollenkaan.

        Jeesus sanoo viimeisinä tunteinaan; Matt 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja TEHKÄÄ KAIKKI KANSAT MINUN OPETUSLAPSEKSENI, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja OPETTAMALLA HEITÄ PITÄMÄÄN KAIKEN, JONKA MINÄ PIDIN ELÄMÄSSÄNI. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        Evankeliumi ei ole synnin sovitus, se on enemmän, se on tie TAIVAASEEN, jota synnin päästöllä ei saavuteta.
        Evankeliumin ydinsanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen kaikille ihmisille valmistamastaan pelastuksesta.

        >>Ymmärtääkseni sanamuodolla ei olekaan väliä, sillä ei siihen tarvita mitään erityisiä ihmisten keksimiä "taikasanoja". ** Ei tarvitse, on vain kerrottava, että Jeesus on Herra.
        Nuo mantrat kuuluu saatanalle, ei Jeesus niitä viljellyt.
        Laestadius oli kristitty, taas Raattamaa oli rahankerääjä sekä narsisti.
        Näitä mantroja ilmenee, kun uupuu Pyhä Henki.

        Kes.

        Onko kempeleessä ollu hyvät ene kelit?
        suin.Voltti!


      • otapa.markkataas
        otapa.markkataas kirjoitti:

        Onko kempeleessä ollu hyvät ene kelit?
        suin.Voltti!

        Onko kempeleessä ollu hyvät ene kelit?

        suin.Voltti!


      • otapa.markkataas
        otapa.markkataas kirjoitti:

        Onko kempeleessä ollu hyvät ene kelit?

        suin.Voltti!

        Mitä pelleilet?


      • otapa.markkataas
        otapa.markkataas kirjoitti:

        Mitä pelleilet?

        Oletko rutsa, kun et osaa vielä kirjoittaa.

        Paniko edestä vai takaa iskasi?


      • persupellelle
        Kesitas kirjoitti:

        Mikä oli Jeesuksen ohje? Se on lähtökohta, mutta sen verran tulee lukea Raamattua, että tietää mikä evankeliumi on?
        SRK sitä ei tiedä. Evankeliumi (kreikaksi εὐαγγέλιον, euangelion 'hyvä sanoma') ja tarkoitta sitä mitä enekelit enimmäisen kerran toivat Marialle ja Joosefille.

        Luuk 2;
        9 Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
        10 mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle
        11 Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.
        Alkutekstissä sanotaan minä tuon teille evankeliumin (Jeesuksen syntymisen)euvankelizomai, ja se ei ole synnin sovitus, vaan Jumalan tulo maan päälle Pojassaan.

        Tätä ei SRK julista ollenkaan.

        Jeesus sanoo viimeisinä tunteinaan; Matt 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja TEHKÄÄ KAIKKI KANSAT MINUN OPETUSLAPSEKSENI, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja OPETTAMALLA HEITÄ PITÄMÄÄN KAIKEN, JONKA MINÄ PIDIN ELÄMÄSSÄNI. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
        Evankeliumi ei ole synnin sovitus, se on enemmän, se on tie TAIVAASEEN, jota synnin päästöllä ei saavuteta.
        Evankeliumin ydinsanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen kaikille ihmisille valmistamastaan pelastuksesta.

        >>Ymmärtääkseni sanamuodolla ei olekaan väliä, sillä ei siihen tarvita mitään erityisiä ihmisten keksimiä "taikasanoja". ** Ei tarvitse, on vain kerrottava, että Jeesus on Herra.
        Nuo mantrat kuuluu saatanalle, ei Jeesus niitä viljellyt.
        Laestadius oli kristitty, taas Raattamaa oli rahankerääjä sekä narsisti.
        Näitä mantroja ilmenee, kun uupuu Pyhä Henki.

        Kes.

        #Mikä oli Jeesuksen ohje? Se on lähtökohta, mutta sen verran tulee lukea Raamattua, että tietää mikä evankeliumi on?#
        Mitä sinä harhaoppinen yrität selittää. Evankeliumi on sanomaa Jeesuksesta ja Markus on kirjannut muistiin sen alun.
        Mark. 1:1
        Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
        Mutta eihän evankeliumi kuulukkaan vaparihellureisekularistien oppiin.
        Sinun oppisi on saatanasta.


      • persupellelle kirjoitti:

        #Mikä oli Jeesuksen ohje? Se on lähtökohta, mutta sen verran tulee lukea Raamattua, että tietää mikä evankeliumi on?#
        Mitä sinä harhaoppinen yrität selittää. Evankeliumi on sanomaa Jeesuksesta ja Markus on kirjannut muistiin sen alun.
        Mark. 1:1
        Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
        Mutta eihän evankeliumi kuulukkaan vaparihellureisekularistien oppiin.
        Sinun oppisi on saatanasta.

        Harhaoppia?

        Laitoin juuri Sinulle sen jopa alkukielellä, sillä ymmärräthän keikkaa.

        Jeesuksen syntymä ja Jeesus on suomeksi ilosanoma, evankeliumi.

        En niitä itse määrittele.
        Mutta jokainen osaa määritellä sen, että väärennät itse Jumalan sanomaa.
        Luulet kumoavasi sanomani tällä (Mark 1,1) Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.
        Tuota lausetta ei ole koko Raamatussa?? Tajuatko.
        Markuksen, ensimmäisen evankeliumin kirjoittama kirja alkaa aivan toisin ja se kertoo mistä JEESUKSEN SYNTYMÄ ALKAA, joten laitan sen näkyviin;
        1 Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin
        2 Profeetta Jesajan kirjassa sanotaan: -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien
        Et voi repäistä vain vajavaa jaetta, jolla eigsegeettisesti todistat olevasi lestadiolainen, et kristitty.
        Mistä Markus haluaa sanoa, oli sanoma Jesajasta, JOSTA JO LÄHTI EVANKELIUMI, Jes es 40;3 Ääni huutaa: -- Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!
        Evankeliumin tien RAIVAAJKA oli Johannes kastaja.
        Kes


      • peruspellelle
        otapa.markkataas kirjoitti:

        Oletko rutsa, kun et osaa vielä kirjoittaa.

        Paniko edestä vai takaa iskasi?

        Älä viitti helluntaisaatana uhota. Harhasi on syvää. Sinä alhainen saasta yrität olla enemmän kuin mitättömät evääsi edellyttävät.


    • hlkob

      Ihailen Laestadiuksen ajatusmaailmaa; verhottomat huoneet,liinattomat pöydät,vain luonnonkukkia koristeina,pikkulintujen laulut.Viinattomat ilonpidot,ystävällisyys ja heikomman auttaminen...
      Laestadiuksessa on sitä karismaa.

      • syntinen.laulu

        Ja mielin määrin kahvia tupakkaa...!


    • Essulessu

      Oikaiskaa jos kirjoitan väärin. Vanhoillisuus otti hajaannusten jälkeen etäisyyttä Lestadiukseen, ja sanoivat että olemme Raattamaalaisia. Ajatuksena että LLL edusti lakia ja Raattamaa evankeliumia. Esikoiset olivat ilmeisesti laki ja vanhoilliset evankeliumi. Hieman karrikoiden sanoen.
      Raattamaan todistus oli kuitenkin Lestadiuksesta että hän on paras tohtori, eli onnistu heidän erottaminen toisistaan.
      Lestadius herätteli kovalla parannussaarnalla jumalattomia synnintekijöitä ja kuolleen uskon omistajia eli omavanhurskaita. Tarkoitus oli ajaa ihminen tilaan jossa omat tekemiset ovat loppuneet ja ollaan valmiita ottamaan Kristuksen lahjavanhurskaus ainoaksi autuudeksi.
      Näin tapahtuikin ja silloin alkoivatkin muuttolinnut laulaa eli armoitetut kiittivät autuutensa Jumalaa ja Jeesusta.
      Iltasaarnat olivat armoitetuille eli uskoon tulleille, päiväsaarnat heräämättömille.

      Jeesus sanoi että joka ei uudestisynny, ei tule Jumalanvaltakuntaan.
      Tämä koskee uskovaisen kodin lapsiakin, ei ole kahta tietä autuuteen.
      Raattamaa puhuu paljonsydämen särkymisestä ja johdatti katsomaan Jeesuksen veriylkää. Sydän ympärileikataan Vapahtajan verisien vaivojen katsomisessa. Golgatalla vasta kuollut usko loppuu Ristiinnaulittua katsoessa. Lukekaa Raattamaata ja Lestadiusta niin tiedätte mitä herätyksen alun työmiehet ovat opettaneet ja minkälaista uskoa he ovat saarnanneet.

    • Aaaale

      Tuonut uskoon:ihmisten kyttäämisen , alistamisen , polkemisen ,erottelun vuohiin ja -lampaisiin suuren itsekkyyden oman edun tavoiittelun jne.

      • uuhijapässi

        No mitäpä se aaaaaaaale tavoiittelee.. lampaita, ovatko karanneet, vuohiako?


    • erttkkl

      Kyselikä ob hotwnkin täysin harhaSSA, KUN EI KÄSITÄ, ETTÄ MARTTI LUTHER, LAESTADIUS JA NYKYISET Vl:LÄISET SAARNASIVAT JA SAARNAAVAT VAIN EVANKELIUMIA, ELI SAMAA SANOMA, JOTA JEESUS LÄHETTI SAARNAAMAAN MAAILMAN LOPPUUN ASTI, KUNNES HÄN TULEE TAKAISIN!

    • cccdfvgbhn

      ""mitä laestadius on tuonut uskoon""

      Tuonut sen, että yksin uskosta Jeesukseen Kristukseen ihminen saa synnit anteeksi ja pelastuu. SRK taas tuonut sen, että vain SRK:n uskolla pelastutaan.

      • Ei sillä pelastu?

        Näytätkö paikan Raamatusta?

        Toisaalta nämä Saari ja Lepistö niitä alkoi viljelemään ja vei koko SRK;n saatanan tielle.

        Lestadius oli kuten kristitty, pelastus on vain Jeesukessa ja teoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe