Nopeaa apua ongelmahevosen kanssa työskentelyyn!

nopeaaapua

Elikkäs mun pitäis huomenna alkaa ihan vain kävelyttämään yhtä ''ongelmahevosta'' ympäri kenttää kun yritetään kuntouttaa sen jalkaa. Ongelmana kuitenkin on että tämä hepo ei ole helppo käsitellä.
Heppa rupeaa näykkimään jos nyt vaikka yrität tuupata/siirtää sitä sivulle, tai rupeaa tekemään sitä ylipäätänsä jos häneen vain koskee. Tota oon nyt vähäsen treenannut hänen kanssaan, just että saisin edes koskettua häneen ilman että hän rupeisi luimimaan ja näykkimään. Oon tehny sillain että aina välillä olen pysähtynyt ja ruvennut siirtämään häntä kosketuksen kanssa. Toi alko näyttää ihan lupaavaa tulosta, sieti mua paremmin, mutta jos yhtäkkiä rupeisin koskemaan häneen, rupeisi näykkimään.
Oisko tähän jotain lisää harjotuksia? Tai jotain millä saisin hänen kunnioittamaan minua enemmän?


Toinen ongelma on että hän jumittelee. Tähän mä en nyt oikeesti tiiä mitä tehdä, häntä ei vain huvita kävellä, joten pysähtyy. Tätä olen yrittänyt korjata ihan pyytämällä eteenpäin, ei toimi tietty. Sitten olen kokeillut että kävelen häntä kohti uhkaavasti ja torun häntä. Toi toimii jotenkuten, mutta välillä ei sekään ota mua tosissaan. Raipan kanssa olen myös kokeillut. Tässä vain ongelmana on, että hän ei niinkään ''pelkää'' raippaa, eikä reaktio ole muutakuin askel eteenpäin jos joutuu jämäkästi pyllylle läpsäyttämään. Raippa toimii jotenkuten, mutta pysähtelee silti. Mitä mä voisin tehä tälle pysähtelylle? Aivan varmana voisi olla joku parempi tapa mitä mä oon tehny.

2

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensin olisi hyvä tietää, johtuuko näykkiminen kunnioituksen puutteesta vai onko siihen jokin muu syy. Näykkiikö se samalla tavalla muitakin ihmisiä, vai ainoastaan sinua? Onko se ratsastuskoulun tuntijuna joka on kyllästynyt siihen että ympärillä pyörii ihmisiä jatkuvasti, ja yrittää näykkimällä osoittaa, että haluaisi olla rauhassa? Onko se kärttyisä siksi että jalkaan sattuu?

      Mahdollisia syitä on monia, mutta ilman tarkempaa tietoa ja/tai hevosta näkemättä on vaikea sanoa tarkemmin. Jos syynä on pelkkä kurittomuudesta johtuva temppuilu, sanoisin, että näpäytä sitä nenälle kun se yrittää purra, mutta jos se johtuu vaikkapa kivusta ja se on siksi kiukkuinen, en itse sitä lähtisi rankaisemaan.

      Mutta kokeile auttaako siihen, jos pidät raippaa pystyssä sen nenän edessä niin että se näkee sen. Useimmat hevoset kunnioittavat raippaa joka sojottaa niiden nokan edessä, vaikkeivät muuten siitä paljon piittaisikaan.

      Toinen vaihtoehto on laittaa hevoselle juoksutusvyö tai satula, ja kiinnittää ulkopuolelle sivuohja joka estää hevosta kääntämästä päätään sinua kohti purrakseen. Tämä ei kuitenkaan poista näykkimisen syytä.

      Helpointa olisi ohjasajaa hevosta, jos se on siihen tottunut. Ellei ole, voisit kokeilla laittaa sille suitset, ja sitten selän yli ohjata sitä niin kuin ohjaisit sitä ratsailtakin. Mutta jos hevonen on iso, kädet kyllä väsyvät aika nopeasti jos siihen ryhtyy.

      Pysähtelyyn minäkin nappaisin raipalla, mutta en takalistolle, vaan koiville. Kun talutat hevosta yhdessä kädessä, pidä pitkä raippa (esim kouluraippa) toisessa, ja kun hevonen jumittaa, älä käänny hevosta kohti, vaan pidä katseesi eteenpäin ja räpsäytä hevosta takajaloille, vähän kintereen alapuolelle niin terävästi kuin on tarpeen. Silloin hevonen ei niin helposti huomaa mitä aiot tehdä, ja napautus tehoaa paremmin ja perustuu lähinnä yllätykseen.

      Toki voisit yrittää lahjontaakin, mitä itse yleensä inhoan, mutta jos hevosella on muutenkin taipumusta näykkimiseen, makupalojen antaminen saattaisi vain pahentaa sitä, joten en ensimmäisenä suosittelisi herkkuja.

      Ja jos kyse on vain tottelemattomuudesta, pieni kurinpalautus voisi tehdä sille hyvääkin. Joka kerta kun se pysähtyy eikä lähde eteenpäin käskystä, niin sitten räpsäytä raipalla takajaloille. Useimmat hevoset tajuavat ennen pitkää, että ei toivotusta pysähdyksestä seuraa räpsäys koiville.

    • hierojaa

      Hevonen voi olla niin jumissa (lihakset kipeät) ettei halua että siihen kosketaan. Suosittelen hierojaa jos tämä voi olla ongelmana! Oma poni muuttui hetkessä ihan erilaiseksi ja elämänilo tuli takaisin minkä näki selvästi silmissä<3!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe