Öljylämmityksestä

Omakotitaloton

Kysymykseni koskee öljylämmityksen öljynkulutusta vuositasolla (noin osapuilleen-arvioita), ja hyviä kikkoja tämän pienentämiseen.

Aloitetaan faktoista joita tiedän, joita on aika vähän;

- Talo on omakotitalo vm. 1977
- Talon koko; 193 neliötä
- Perheen koko; 5 lasta ja 2 aikuista
- Talon lämpötila pyritty pitämään n. 21 asteen hujakoilla
- Kaikki perheenjäsenet noudattavat pääosin säästeliästä lämminveden käyttöä, eli mm. suihkun aikana saippuoinnin yhteydessä vettä ei juoksuteta.
- Talossa on käsittääkseni edelleen alkuperäiset eristeet paikallaan, mitä ne sitten lie ovatkaan

Mitä voisi olettaa öljynkulutuksen olevan näinä päivinä? Tietty en odota mitään tarkkoja lukuja, pysytään vaikkapa 500 l toleranssissa että saisin edes osapuilleen normaalin kuvan koko hommasta.

Loppuun huomautus;

Mikäli tuntuu, että kysymys on jotenkin tyhmä ja tulee mieleen leikkiä nokkelaa kertoen "ei mitään" ja vain kuittaillen miten toinen "ei tiedä mitään", niin älä vaivaa näppejäsi vastaamalla. Kysyn koska en tiedä, en oleta mitään.

11

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koihra
    • pumppaailmaaa

      "Kysymykseni koskee öljylämmityksen öljynkulutusta vuositasolla"

      Niinhän se kysymys taitaa koskea öljylämmityksen kulutusta vuositasolla.

      " Perheen koko; 5 lasta ja 2 aikuista"

      Minun mielestä lapsista pitäisi joutua maksamaan veronkorotusta sillä se on epäegologista. Ihmisiä on jo maailmassa liikaa. Kovasti on lapsia tehty innoissaan.

      Hanki ilmalämpöpummpu. Se maksaa sen rahan mitä kuluisi öljysäiliön täyttämiseen. Kiitos ja kuulemisiin.

      p.s Muista ettei kannata äänestää vaaleissa, puolueet pettävät aina.

      • Omakotitaloton

        Öljylämmityksestä voisi kysyä öbuut kymmenkunta muutakin asiaa, ei pelkästään öljynkulutusta. Trolliksikin huono, kiitos nam...

        Kyllä niistä lapsista maksetaan jo ihan riittämiin. Muistaakseni, jos biologian oppituntini ei ihan harakoille ole mennyt, myös teikäläisen taustalla on vanhemmat?

        Kiitoksia vinkistä, ihan asiaankuuluvaa suosittelua. Tietty ei vastannut kysymykseeni mitenkään, mutta hyvä idea. Eipä olisikaan tullut mieleeni moinen.

        p.s. En ole äänestänyt, en äänestä, enkä koskaan tule äänestämään. Hyvä?


    • sdfg6666

      Puhdas avaus tällaisella kaavalla 1500l/160m2*193m2*240mm/150mm=2895l

      • Omakotitaloton

        Heps! Olen kyllä maattisesti suht lahjakas yksilö, mutta nyt täytyy sanoa että meni kaavan idea hukkaan. Kiitoksia kuitenkin vastauksesta ^^,


      • xxxöljy2345

        Minun kulutus, minun neliöt, sinun neliöt, minun seinäeristys, sinun seinäeristys arvaus.


    • Omakotitalo_1971

      5 henkeä, pelkkä öljylämmitys n. 4000 €/v. Puuta talvipakkasten aikaan poltettaessa putoaa puoleen. Kannattaisi hankkia ilma-vesilämpöpumppu, on suunnitteilla.

      • Omakotitaloton

        Ongelmahan pitkälti lepää siinä, että omakotitalo on vuokralla. Eli kovin kummoisia ratkaisuja ei lämmityksen suhteen tehdä omin päin, vaan neuvoteltava on Lontoon immeisten kanssa jotka talon huollosta ja päivityksestä vastaavat. Yhtäkkinen parinkymmenen tuhannen investointi ei varmaankaan sytytä kovin montaa immeistä, ei sytyttäisi itseänikään, ja näin ollen voinen vaatia vain pannujen ja polttimien huoltoa... Mikäli kiinteistö olisi oma, olisi öljylämmitys vain varalämmityksenä ja ilma- tai maalämpöpumput asennettuina... :)


      • lontookuulee

        ehdota vuokraisännälle että myy sen talon ja maksaa sinulle vähän extraa siitä hyvästä että lähdet talosta pois nopeasti. tai mistä minä tiedän onko se vuokremäntä. joku seksikäs sellainen,

        olen muuten se sama tyyppi joka ehdotti ilmalämpöpumppua ja lapsienteon vähentämistä sekä äänestämisen lopettamista.

        niin ja se piti sanoa että älä vain omista rahoistasi osta isännän taloon pumppua. tai hei, ehdota että ostat sen talon itsellesi koska oot ilmeisen rakastunut siihen taloon.


    • Jämällä

      Omakotitaloton
      Vastaan nimimerkille ”Omakotitaloton” faktoja en kuittaile!
      ”- Talo on omakotitalo vm. 1977”
      Minun on myös vm 1977
      ”- Talon koko; 193 neliötä”
      Minun talo on 187 m² ,
      ”- Perheen koko; 5 lasta ja 2 aikuista”
      Meillä on 2 aikuista
      ”- Talon lämpötila pyritty pitämään n. 21 asteen hujakoilla”
      Sisälämpötila on 22-23° C ( autotalli 15 m² ja 10° C ).
      ”- Kaikki perheenjäsenet noudattavat pääosin säästeliästä lämminveden käyttöä, eli mm. suihkun aikana saippuoinnin yhteydessä vettä ei juoksuteta.”
      Normaalia lämpimän käyttöveden käyttöä; kerran viikossa saunotaan ja suihkussa tarpeen mukaan kesällä useimmiten mm. ruohonleikkuun jälkeen aina.
      ”- Talossa on käsittääkseni edelleen alkuperäiset eristeet paikallaan, mitä ne sitten lie ovatkaan”
      Puhallusvillaa laitettiin alkuperäisen 40 cm lisäksi 36 cm
      ”Mitä voisi olettaa öljynkulutuksen olevan näinä päivinä? Tietty en odota mitään tarkkoja lukuja, pysytään vaikkapa 500 l toleranssissa että saisin edes osapuilleen normaalin kuvan koko hommasta.”
      ====================================================================
      Vuonna 1985 oli kulutus noin 3000 l, mutta erinäisten muutos ja säätöjen jälkeen 1000-1500 l/v
      Omia kikkoja öljynkulutuksen vähentämiseen:
      öljykattila vaihdettu uuteen Jämä Novaan S:sään ( vesitila 160 l) 3.5.2005, samalla uusittiin syöttösekoitusventtiili ja laitoin ulkollämpötilan mukaan sunttia säätävä Ouman EH-80
      uusin öljypolttimen Oilon Junior Pro LJ10 24.3-07
      Ilmalämpöpumppu lämmittää melko hyvin avaran asuintilan, vesipatterit tulee mukaan tarpeen mukaan termostaatit säädetty noin 20° C
      minulla on leivinuuni jossa poltan pakkasilla puita 2- 4 heitomottia
      Öljylämmityksessä legionella-riskiä ei ole, koska kattilavesi lämmitetään aina 75-85 ( 80° C ) asteiseksi, jonka jälkeen termostaattinen käyttöveden sekoitusventtiili säätää vesihanoille menevän veden lämpötilaksi 55 astetta, lämpimän käyttöveden lähtöputkistoon olen asentanut Oras CU22, termostaatin, säätöni on 55 °C, suositus ! koska otan kuuman veden astianpesukoneeseen sekä suihkun ja käsienpesualtaiden vesi ei pääse polttamaan.
      Ihan hyvin lämmintä käyttövettä on riittänyt kahdelle hengelle, suihkussa ei myöskään ole ”lotrattu” ja virtausta pidetty ”suhkot” pienellä.
      Toukokuussa kun ilmat sallii olen laittanut kesäksi kattilan sähkövastukset päälle tekemään käyttöveden joka tietysti nostaa sähkönkulutusta.

      Ps nimim:”Omakotitaloton” kohdalle nämä kikat ei varmaan onnistu, mutta hyvä jos jotain saat irti omista säästötoimistani!. Koska en tiedä lämmityslaitteiden ikää onko Oumanni, patteritermostaatit, tulisija ym ( arvelisin näin kaukaa etänä katsottuna että 7 h taloudessa noi 3000 l molemmin puolin

    • Oleellinen_puuttuu

      Missä päin suomea talo on.
      Ihan faktaa on että jossain ivalon korkeudella öljyä kuluu tuhottoman paljon enemmän kuin esim. espoossa.
      Mutta etelälapissa 91 rakennetussa talossa 3 vuotta sitten 1 aikuinen ja 2 lasta kulutti öljyä 2000 - 3000l/v
      Kuten huomaatte ei kulutusta voi ilmoittaa edes samassa talossa 500l tarkkuudella, sillä vuodet ovat erilaisia.

      Joten aloittajan faktoilla voisi veikata että 1500l - 5000l, jotain siltä väliltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe