Essealainen Jeesus

S.Heimola

Väitettäessä essealais-alkukristillisiä analogioita vain ’satunnaisiksi’ argumettieni vahvuudesta (joihin ei vaivauduta vastaamaan, esim. vaatekysymys) turhautuneet kriitikot yrittävät antaa kuvan, että ko. yhteneväisyydet olisivat vähäisiä, epäolennaisia ja johtuisivat vain sattumasta ja yhteisestä juutalaisesta taustasta. No, uusi tieto aiheuttaa usein vaivautuneisuutta, torjuntaa, pelkoa ja vaikeuksia luopua totutusta, ja näin esim. käsite ’satunnainen’ tarjoaakin helpon pensaan, johon piilottaa pää uskoen, ettei muukaan kroppa näy. Ikävä kyllä, kyllä näkyy, ja sattumalla on asiassa tosiasiassa hyvin pieni rooli. Analogioita on yksinkertaisesti liikaa, ne ovat liian eksakteja ja monet koskevat vain Qumrania ja Ut:ta. Kuten seuraavasta ’satunnaisuuksien’ luettelosta käy ilmi:

- Qumrania kuten Jeesus-liikettä johti 12 3 miestä.

- Qumranin hautausmaan ruumiit ovat samassa asennossa kuin käärinliinan mies.

- Qumranissa oli kultillinen eskatologinen ehtoollinen tarkkoine pöytäjärjestyksineen

- Qumranissa oli vain miehiä.

- Qumranissa oli opetuslasijärjestelmä; ’isät’ ja ’pojat’.

- Qumran tunsi nasiiriuden, jonka aikana ei juotu viinipuun antia.(Jeesuskin luopui viinistä määräajaksi)

- Qumranin munkit kutsuivat itseään pyhiksi, veljiksi, moniksi, köyhiksi, oikeaksi Israeliksi, Tien kulkijoiksi, Totuuden lapsiksi, valon lapsiksi, kaikki epiteettit alkukristittyjen samoin käyttämiä.

- Qumranissa katsottiin, että ’erämaahan on valmistettava Herralle tie’. (Mr.2)

- Qumranin munkeilla oli ’enkeleitä’ lähetteinä eli kuriireina.

- Qumranin munkeilla oli valkeat liinavaatteet (Markus, Jeesus)

- Qumran kutsui luokseen poikalapsia, (’sallikaa lasten tulla..’ ’..hänet on kutsuttava Jumalan lapseksi…’)

- Qumran käytti erityisesti Jesajaa, joka on Ut:n eniten siteeraama kirja..

- Qumranin Jesajassa ’Herran kärsivä palvelija’ on samassa sanamuodossa kuin Ut:ssa

- Qumranin Messias-odotus on samankaltaista kuin Ut:ssa kuvattu ja kuvattu myös lähes samoin sanankääntein.

- Qumran vaati lain tarkkaa noudattamista, niin teki myös Jeesus. (Ei katoa pieninkään piirto..’’…joka katsoo naista himoiten jne, suhtautuminen avioeroon yhtä tukka kuin Qumranissa)

- Qumranissakin oli oppi kahdesta hengestä, eksytyksen ja totuuden hengestä

- Qumranissa oli Ut.n kansa analoginen eskatologia

- Qumranissa oli predestinaatio-oppi, niin myös Ut:ssa

- Qumran vaati täydellisyyden (teleios) tien kulkemista. Niin Jeesuskin. (’Olkaa siis täydelliset…’)

- Qumran (4Q825) kuvaa kärsivän messiaan, joka lävistetään.

- Qumran tunsi Ani-Hu, (Ego eimi: Minä olen) sanonnan käytön Jesajastaan.

- Qumraniin liittyvät essealaiset saavat nimityksensä käsitteestä asija, jota Markus käyttää parantamisesta. Myös Iesous voi tulla sanasta asaya (chald:parantaa).

- Qumranin munkit tunsivat parantavia yrttejä (Mirha ja aloe!)

- Qumran käytti paljon peshereitä ja lukusymboliikkaa, niin myös Ut.

- Qumran käytti aurinkokalenteria, niin myös Ut.

- Qumranissa oli episkopokset (piispat) ja diakonit

- Qumranissa ei saanut vannoa (Jeesus: älkää ensinkään vannoko)

- Qumraniin viittaava Damaskon kirja puhuu ’uudesta liitosta’, tiedon tärkeydestä (Jeesus, mihin olette vieneet tiedon avaimen), elämän vedestä, nimeltä kutsutuista, lähimmäisen rakastamisesta, Jaakobin tähdestä ja valtikasta, kieltää vannomasta, puhuu kokelaita tutkivista valvojista (Jeesus ’perkeleen’ koeteltavana’), rikkoneen nuhtelemisesta, Messiaan toimittamasta sovituksesta, köyhien, orpojen, sairaiden, vanhusten ja kodittomien auttamisesta. Damaskon kirja mainitsee käsitteen Korkeimman pyhät.

- Qumran oli Damasko. Damaskon kirja lausuu: �?Jumala sovittaa heidät ja he saavat nähdä heidän jeshuansa, sillä he ovat luottaneet hänen pyhään nimeensä�?

- Qumranilaiset olivat ’Jumalan lapsia’, joten Jumala oli heidän ’isänsä.’

- Qumranin Genesiksen apogryfi on länsi-arameaa, Jeeuksen äidinkieltä.

- Qumran korosti Danielin kirjan laskemia. Qumranin Daniel 2:4-7:28 on länsi-arameaa, kohdissa on Ihmisen pojan eskatologinen kuvaus.

- Qumran tunsi parannuksen kasteen.

- Qumranin lähellä Jeesuksen kastanut Jeesuksen lähisukulainen Johannes Kastaja oli essealainen

- Qumranissa hoidettiin mehiläisiä. (Johanneksen ruoka, nationalismin tunnus/Deborah)

- Qumraniin liittyvillä essealaisilla oli Jerusalemissa oma portti j a kaupungiosa. Jeesuksen ns. ’yläsali’ sijaitsi tässä kaupunginosassa.

- Qumran korosti voimakkaasti oikeudenmukaisuutta eli ’vanhurskautta’

- Qumranissakin vaadittiin parannusta ja kääntymystä.

- Qumranissa oli tarkat aikalaskelmat. Ut:ssa lasketaan koko ajan aikaa.

- Qumranissa luettiin paljon Heenokia, Ut viittaa Heenokiin 14 kertaa ja Joh, Ilmestys perustuu paljolti juuri Heenokiin.

- Qumranissa harrastettiin lukumystiikkaa, niin myös Ut.ssa.

- Qumran käytti peitekieltä, niin myös Ut. (pedonluku, kettu, peto, käärme jne.)

- 4Q246 vastaa sanasta sanaa Luukkas 1:32-33:a!

- Qumranista on saatettu löytää fragmetti Markuksen evankeliumista.

- Qumranissa vaadittiin väkivalla

16

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S.Heimola

      Jatkoa tuohon edelliseen ........

      - Qumranissa vaadittiin väkivallattomuutta rauhan aikana.

      - Qumran vaati tasa-arvoa, vieraanvaraisuutta, totuuden rakkautta, salaisten opetusten kunnioittamista. (Jeesus: Älkää heittäkö helmiä sioille)

      - Qumranin munkit olivat elintapojen askeettisuuden johdosta pitkäikäisiä.

      - Qumranissa oli kuuluisia profeettoja. (Menachem essealainen)

      - Qumranin itsenimitys ’monet’ (polloi) on meritävästi Mr 10:45:ssä:

      - �?ja antamaan henkensä ’monien’ edestä. (Ei siis ’kaikkien’ kuten väärin käännetään)

      - Qumranin ’hengessä köyhät’ toistuu näin vain Ut:ssa

      - Qumranissa oli parantajia, Eusebius toteaa Filonin puhuvat alkukristityistä kun hän puhuu Egyptin tehrapeuteista, jotka olivat essealaisia.

      - Qumranin luola 4:n fragmentti MMT puhuu Mooseksesta, profeetoista ja Daavidista samoin sanoin kuin Luukas (24:44).

      - Qumran sijaitsi lähellä Johannes Kastajan kastamispaikkaa Jordanilla.

      - Qumranin pyhäkön mitat ovat yksiköiltään samat kuin Johanneksen uuden Jerusalemin.

      - (luvut 12 ja 144)

      - Qumranin pohjapiiroos kuvasi Leijonaa, Leijona oli yksi Jeesuksen epiteetti ja Israelin kansallinen tunnus.

      - Yllä siis joitakin JuhaM’n ’satunnaisuuksia’., joista on myös kirjoitettu 276 sivuinen tiheästi kirjoitettu kirjakin. Lisää tietoa saa myös Taio Laineen suomalaisesta erinomaisesta kirjasta ’Kuka hän oli’. Tekstikohtaisia yhteneväisyyksiä tutkijat ovat löytäneet kaikista kanonisista evankeliumeista, erityisen paljon Johannekselta, mutta myös Luukkaalta ja Markukselta. Tutkija John Allegro päättää erään esitelmänsä:

      - �?Jos sitten projisoimme Qumranin essenismin eteenpäin Ut:n, voimme nähdä teologisen spekulaation selkeän linjan; siinä muutettiin eräs juutalainen lahko hellenistiseksi mysteeriuskonnoksi. Tämä ei ole sidoksissa Jeesuksen ja evankeliumeitten traditioitten historiallisuuteen. Mutta tämä kristinusko ei ole myöskään sidoksissa myöhempiin kirkollisiin määräyksiin eikä tyrannimaisen uskontunnustukseen.

      - Päinvastoin , se oli gnostilaista ’harha-oppia’, jonka tärkeää yksilöllisyyttä Suuri Kirkko niin inhosi ja josta tuli yhtä säälimättömän vainon kohde kuin liikkeen ensimmäistä uskonnollis-poliittisista vihollisista.

      - Jos asioita arvioidaan kirkon myöhemmän historian ja illigimiteetin näkökulmasta, ei voi olla tuntematta, että väärä puoli peri voiton.�?

      Mutta mitä alussa oli tapahtunut? Kaikki alkoi Danielin aikalaskelmista, menetystä itsenäisyydestä ja suurista maanjäristyksistä 31 eKr. Kuten Juha M toisaalla oikea toteaa, Herodes Suuri oli alkanut valtavat jällenrakennustyöt, sillä 30 000 kuollutta vaatineet maanjäristykset olivat tuhonneet myös paljon rakennuksia ja eritoten myös Qumranin luostarin.

      Nuori rakentaja (Rakennuttaja-grynderi Joosef (Ari Mattatias) saapuu Qumranin korjaustyömaalle nuori Nainen Maria mukanaan. Maria tulee raskaaksi ja nuori essealainen Gabriel-pesher nimeä käyttävä lähetti kertoo Qumranin munkkien toiveesta kutsua syntyvä lapsi luostariin kasvatettavaksi lopun ajan Messiaaksi. Miksi?

      Koska munkit olivat vetäneet Danielin aikalaskelmista, jotka täyttyisivät noin 30 jKr (takaisinlaskettuna) ja maanjäristyksistä johtopäätöksen, että Jumalan kuningaskunnan toteutuminen ja sitä mukaa viimeiset päivät olisivat lähellä. Tällöin Jahven lupauksen mukaan tarvittaisiin Uusi liitto ja sille välimies, ylimmäinen pappi ja kuningas, jotka hallitsisivat ikuisesti. Koska Jumalan valtakunta olisi ikuinen. Tällaiseksi papiksi ei missään tapauksessa kelvannut Hyrkanos eikä kukaan muukaan roomalaismielinen ’paha pappi’ vaan oikeassa saadokilais-daavidilaisessa järjestyksessä valittu pappis-kuningas, joka asetettaisiin uudellee Jerusalemiin Daavidin valtaistuimelle, kunhan roomalaiset oli ensin Herran avulla kukistettu. (No tämähän ei onnistunut ja Jeesus huokaa: Jumalani Jumalani,. miksi minut hylkäsit!)

      Tällainen pappi ja kuningas saataisiin Joosef Ari Mattatiaan suvusta. Hänessä yhtyisi kolme virkaa kuten maccabealaishallitsijoissakin: profeetallinen, papillinen ja kuninkaallinen.

    • kuka.hän.oli

      On todellakin paljon vahvaa näyttöä Jeesuksen essealaisuudesta. Lisänä hyvään tekstiisi voisi mainita tämänkin seikan: Tri. H.W.Montefiore on kiinnittänyt huomiota siihen erikoiseen seikkaan, että Jeesuksen luokse oli saapunut 5000 miestä Juudean eri kaupungeista. " Viisituhatta miestä ei seuraa johtajaansa erämaahan ilman hyvää syytä". Sotilaiden tavoin he olivat ryhmittyneet 50 ja 100 hengen ryhmiin (Markus 6:32-44). Ryhmät vastaavat Qumranin Sotakäärön mainintaa, jossa sotilasosastojen koot olivat 1000, 100, 50 ja 10 miestä (1QM IV, 1-4). Leiri sijaitsi syrjäisellä paikalla maaseudulla. Montefioren mielestä tällaiselle kokoontumiselle on vaikea löytää muuta selitystä kuin kapinan valmistelu. Paikalle saapuvista käytetään nimitystä "monet" (Markus 6:33).

      ("Monet" on yksi monista esselaisten käyttämistä peitenimistä)

      Kirjasta "KUKA HÄN OLI?", sivu 119

      • Jeesus.oli.essealainen

        Esselaiset pitivät vääräuskoisina niitä, jotka eivät tarkoin noudattaneet Mooseksen lakeja.

        Erittäin raskauttavaa oli sapatin viettäminen vääränä päivänä. Kaikki muut juutalaiset rikkoivat tätä lakia, koska olivat alkaneet käyttää kuukalenteria jouduttuaan roomalaisvallan alle.

        Esselaiset käyttivät edelleen vanhaa aurinkokalenteria ja olivat kauhissaan, kun esim. Jerusalemin temppelissä käytiin kauppaa ja vaihettiin rahaa sapattina. Siksi he Jeesuksen johdolla järjestivät siellä mielenosoituksen kaatamalla pöytiä ja päästämällä irti myytäviä eläimiä.

        Heidän mielestään Jerusalemin temppeli tultaisiin kohta hävittämään Jeremiaan ennnustuksen mukaisesti. Itseasiassa he olivat itse valmistautuneet tuhoamaan sen.

        Profetiohin uskoen he odottivat Jerusalemin tuhoamista ja siellä käytäviä taisteluja. Esseleaisyhteisön käsityksen mukaan Herra oli määräämänsä ajan kuluttua lähevä sotimaan vihollisiaan vastaan. Essealaiset liittyisivät tähän pyhään sotaan Jerusalemin luona (sotilaskäärö 1QMI,3).

        Pitkän ja monivaiheisen sodan jälkeen Jerusalemin väärät papit surmattaisiin (4QpNah III, 3-7) ja oikeamieliset perisivät maan. Messias (Jeesus) johtaisi Herran määräämää kostoa maan päällä samanaikaisesti, kun Herra itse taistelisi taivaista käsin (1QM XI, 17).


      • Teologi_Keravalta

        Apokryfisen Johanneksen evankeliumin mukaan Nikodeemus, Kleopas, Gamaliel ja Natanael kutsuivat kokoon noin viisituhatta aseistautunutta miestä Jeesuksen ristiinaulitsemisen jälkeen. Miesten tarkoituksena oli hyökätä "juutalaisten" kimppuun ja tappaa heidät.

        Luukas kertoo aivan avoimesti, että kun pidättäjät saapuivat Jeesuksen ympärillä oli miekoin aseistettu taistelijajoukko. "Kun nyt ne, jotka olivat hänen ympärillään, näkivät, mitä oli tulossa, sanoivat he: ´Herra, iskemmekö miekalla?`" (22:49)

        Ajatus Jeesuksen johtamasta sotajoukosta on säilynyt eri muodoissa läpi vuosisatojen, jesuiittain kenraalijohtoisesta veljeskunnasta Pelastusarmeijaan asti.


      • KehnoGuardianJaMuuta
        Teologi_Keravalta kirjoitti:

        Apokryfisen Johanneksen evankeliumin mukaan Nikodeemus, Kleopas, Gamaliel ja Natanael kutsuivat kokoon noin viisituhatta aseistautunutta miestä Jeesuksen ristiinaulitsemisen jälkeen. Miesten tarkoituksena oli hyökätä "juutalaisten" kimppuun ja tappaa heidät.

        Luukas kertoo aivan avoimesti, että kun pidättäjät saapuivat Jeesuksen ympärillä oli miekoin aseistettu taistelijajoukko. "Kun nyt ne, jotka olivat hänen ympärillään, näkivät, mitä oli tulossa, sanoivat he: ´Herra, iskemmekö miekalla?`" (22:49)

        Ajatus Jeesuksen johtamasta sotajoukosta on säilynyt eri muodoissa läpi vuosisatojen, jesuiittain kenraalijohtoisesta veljeskunnasta Pelastusarmeijaan asti.

        Ikävä lyllä miekkoja oli vain kaksi ja Jeesuksen mukaan se riitti. Toinen miekka oli Simon Pietarilla joka iski korvan yhdeltä temppelipoliiseista, toisen miekan omistajaakantajaa ei kerrota. Lisäksi on erikoista että Jeesus ottaa rukoilemaan memmessään mukaansa vain Simon Pietarin ja molemmat Sebeteuksen pojat, kun taas muut jäävät odottamaan puutarhan ulkopuolelle. Mielstäni Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin muodostama guardian kolmikko ei ole kovinsuuri sotajoukko, enemmänkin henkivartijakaarti ja huono sellainen kun vartioinninsijaan nukkuvat. Markus muuten vielä mainitsee että yläsalista mukaan oli lähtenyt nuori mies jolla oli yllään vain pellavainen liina ennen kuin temppelipoliisit sen riisuivat sen pois pakenevalta nuorukaiselta. Vanhastaan tämä alasti Getsemanenen puutarhasta pakeneva nuorukainen on yhdistetty vedenkantajaan, Johannes Markukseen sekä Markuksen evankeliumin kirjoittajaan. Tällöin "yläsali" eli vierashuone olisi nuoren Johannes Markuksen ja tämän äidin Marian kotona Jerusalemissa jonne porukka kokoontui tavalliselle pesah aterialle.


    • asdfasfsdf

      Mistä lähteestä olet koonnut nämä jutut? Missä kirjastossa on kirja luettavissa?

    • Hieman.faktoja

      Jeesuksen mukana kulki runsas joukko naisia opetuslaosin a mikäli uskominen on Luukasta, yhttensä opetuslapsia oli 12 72 (mm Magdalan Maria, Maria Kleopaksen vaimo, Betanian Maria, Betanien Martta, Johanna Kuusaan vaimo, Susanna Simon Pietarin vaimo ja Salome Sebeteuksen vaimo). Hauskemman asiasta vielä tekee että Jeesus sekä sanoo ettei ole tullut lakia kumoamaan mutta silti rikkoo sitä ja kehottaa muitakin rikkomaan esim Jeesus paransi sapattina, söi likaisin käsin, salli syödä saastaista sekä epäjumalille uhrattua ruokaa, kosketeli spitaalisia ja antoi anteeksi syntejä Jumaln puolesta. Jeesuksen mielestä myöskään sota ja kapina ei ollut oikea ratkaisu, tämä mm pakenee vuorille kun kansa haluaa tehdä hänestä väkisin messis-kuninkaan ja sanoo Simon Pietarille että joka miekkaan tarttuu se miekkaa tarttuu. Lisäksi Jeesus söi paljon, myös veronkantajien luona, ja joi runsaasti viiniä, ainakin niin että häntä alettiin kutsumaan syömäriksi ja juomariksi joka toisaalta tarkoitti äpärää mutta myös juoppoa ahmattia. Jeesuksella on myös hyviä opetuksia kuten että ruumis on temppeli, opetuslapset ovat hänen ruumiin jäseniään, ja taivaan valtakunta on meidän keskellämme tai vaihtoehtoisesti meissä sisällä. Niimi Jeesus eli Iesos puolestaan on kreikkalainen väännös hebrealaisesta nimestä Jehoshua eli mellä muodossa Joosua ja se tarkoittaa "Jumala/Herra pelastaa/vapahtaa." Nämä seikat eivät sulje kuitenkan sitä mahdollisuutta että Jeesus sai essealaisilta vaikutteita ollessaan Essealaisen sukulaisensa Johanneskastajan tai oikeammin Johanan upottajan opetuslapsena siihen saakka kunnest tämä vangittiin Herodes Antipalsen toimesta. Senjälkeen Jeesus siirtyy pyörimään rariseusten porukkaan ja alkaa keräämään omaa opetuslastensa joukkoa johon neljä ensimmäistä ovat Alfeuksen pojat Simon Pietari ja Simon Andreas sekä Jeesuksen serkut Sebeteuksen pojat Jonnes ja Jaakob. Lisäksi vaikuttaa vielä siltä että Johanneskastajan pidätyksen jälkeen Jeesus ottaa enemmän eroa essealaisiin ja opetus muuttuu enemmän zarathustralaiseksi. Jotkut tutkijat jopa ovat alkaneet puhua Jeesuksesta omanmaikansa ateistina ja radikaalina vapaa-ajattelijana. Muutes ei ole mitenkään varmaa oliko Beetlehemiläinen puuseppä Josef bar Jaqob/Heli sama henkilö kuin Jerusalemilainen suurenneuvoston edustaja Josef Ari-Mattia. Josef bar Jaqob kuitenkin oli kihlattu järjestetyllä avioliitolla ja naimakaupalla Nasratin 14-vuotiaalle Miriam bar Joakimille. Ja ennen kuin liitto oli vahvistettu kävi ilmi että Miriam oli neljännettä kuuta raskaana ja Josef halusi lakia noudattavana miehenä purkaa liiton vähin äänin, mutta saatuaan näyn unessaan pyörti aikomuksensa ja nai Miriamin joka juutalaisten kertomien huhujen mukaan oli raskaana roomalaiselle sotilaalle. Lain mukaan muuten nainen olisi tullut kivittää aviorikoksesta.

      • MuutamaOikaisus

        Jeesus ei rikkonut lakia, kun söi pesemättömin (saastaisin) käsin, koska sellaista kieltoa ei ole Raamatussa. Se että parantaa sairaita Pyhän Hengen voimalla ei ole sellaista tekemistä, joka rikkoisi sapattisääntöä ja sen alkuperäistä tarkoitusta. Jeesus noudatti lakia siten, kuin se on alkunperin tarkoitettu.


      • Hieman.faktoja
        MuutamaOikaisus kirjoitti:

        Jeesus ei rikkonut lakia, kun söi pesemättömin (saastaisin) käsin, koska sellaista kieltoa ei ole Raamatussa. Se että parantaa sairaita Pyhän Hengen voimalla ei ole sellaista tekemistä, joka rikkoisi sapattisääntöä ja sen alkuperäistä tarkoitusta. Jeesus noudatti lakia siten, kuin se on alkunperin tarkoitettu.

        Mutta teki samalla myös selväksi että kaikkia ruokiavoi syödä sillä ihmistä ei saastuta se mikä menee suusta sisään vaan se mikä mikä lähtee sydämmestä mm vihana ja vilppinä sekä tulee suusta ulos saastuttaa ihmisen. Kristityillä oli alkuun jo sallittua syödä esim sian lihaa ja epäjumalille uhrattua ruokaa mikä juutalaisille oli ehdottomasti kielettyä ja kauhistus sillä epäpuhtaiden ruokien syöminen oli Juutalaisten perinne lakien eli Mooseksen lain mukaan kielettyä, kuten myös pesemättömin käsin syöminen. Jeesus teki selväksi että kaikki ruoka on puhdasta vaikka lainkirja sanoo toisin. Jeesus taas puolestaan rikkoi jutalaista sapattilakia kuten paransi sairaita, kulki pitkiä matkoja, aterioi, ja teki työtä päivänä jona Mooseksen laki määrää työnteko kiellon mikäsekin oli juutalaisille kauhistus ja lisäsi vain syytä vihata Jeesusta. Suosittelen lukemaan mitä vt laista sanoo, niin ymmärrät miksi Jeesus rikkoi lakiavaikka olikin juutalaismies. Ainoa mitä Jeesus ei sapattilaista rikkonut on että päivä on pyhitetty Jumalalle. Raamattu ei muuten ikävä kyllä sano rukoiliko Jeesus kolmestipäivässä kuten juutalaistenlaissa sanottiin vai ei.


      • islmainorja
        Hieman.faktoja kirjoitti:

        Mutta teki samalla myös selväksi että kaikkia ruokiavoi syödä sillä ihmistä ei saastuta se mikä menee suusta sisään vaan se mikä mikä lähtee sydämmestä mm vihana ja vilppinä sekä tulee suusta ulos saastuttaa ihmisen. Kristityillä oli alkuun jo sallittua syödä esim sian lihaa ja epäjumalille uhrattua ruokaa mikä juutalaisille oli ehdottomasti kielettyä ja kauhistus sillä epäpuhtaiden ruokien syöminen oli Juutalaisten perinne lakien eli Mooseksen lain mukaan kielettyä, kuten myös pesemättömin käsin syöminen. Jeesus teki selväksi että kaikki ruoka on puhdasta vaikka lainkirja sanoo toisin. Jeesus taas puolestaan rikkoi jutalaista sapattilakia kuten paransi sairaita, kulki pitkiä matkoja, aterioi, ja teki työtä päivänä jona Mooseksen laki määrää työnteko kiellon mikäsekin oli juutalaisille kauhistus ja lisäsi vain syytä vihata Jeesusta. Suosittelen lukemaan mitä vt laista sanoo, niin ymmärrät miksi Jeesus rikkoi lakiavaikka olikin juutalaismies. Ainoa mitä Jeesus ei sapattilaista rikkonut on että päivä on pyhitetty Jumalalle. Raamattu ei muuten ikävä kyllä sano rukoiliko Jeesus kolmestipäivässä kuten juutalaistenlaissa sanottiin vai ei.

        Sinun faktasi ovat vain sinun faktojasi. UTssa Apostolien teoissa käskettiin pakanakristittyjen kartaa juuri verta,lihaa josta verta ei ole laskettu, epäjumalille uhrattua ja haureutta.
        Kosherpossua ei ole olemassakaan joten kai siksi jeesus ajoi demonit sikoihin ja tappoi ne.
        Jeesus ei rikkonut sapattia vaan tulkitsi sitä hieman vapaammin.


      • Hieman.faktoja kirjoitti:

        Mutta teki samalla myös selväksi että kaikkia ruokiavoi syödä sillä ihmistä ei saastuta se mikä menee suusta sisään vaan se mikä mikä lähtee sydämmestä mm vihana ja vilppinä sekä tulee suusta ulos saastuttaa ihmisen. Kristityillä oli alkuun jo sallittua syödä esim sian lihaa ja epäjumalille uhrattua ruokaa mikä juutalaisille oli ehdottomasti kielettyä ja kauhistus sillä epäpuhtaiden ruokien syöminen oli Juutalaisten perinne lakien eli Mooseksen lain mukaan kielettyä, kuten myös pesemättömin käsin syöminen. Jeesus teki selväksi että kaikki ruoka on puhdasta vaikka lainkirja sanoo toisin. Jeesus taas puolestaan rikkoi jutalaista sapattilakia kuten paransi sairaita, kulki pitkiä matkoja, aterioi, ja teki työtä päivänä jona Mooseksen laki määrää työnteko kiellon mikäsekin oli juutalaisille kauhistus ja lisäsi vain syytä vihata Jeesusta. Suosittelen lukemaan mitä vt laista sanoo, niin ymmärrät miksi Jeesus rikkoi lakiavaikka olikin juutalaismies. Ainoa mitä Jeesus ei sapattilaista rikkonut on että päivä on pyhitetty Jumalalle. Raamattu ei muuten ikävä kyllä sano rukoiliko Jeesus kolmestipäivässä kuten juutalaistenlaissa sanottiin vai ei.

        Jeesus ei missään kohtaa sanonut kaikkia ruokia puhtaaksi. "Niin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi" ei löydy alkutekstistä, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästi lisäyksestä. Kiista oli vain ja ainoastaan epäpuhtain käsin syömisestä, siitä ei keskusteltu mitä lajeja saa syödä. Jeesuksen opetuksen mukaan epäpuhtain eli pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, Jeesus ei opettanut että saa nyt syödä sianlihaa. Raamatussa ei missään kohtaa sanota että ruokasäädökset on kumottu.

        Sapattiakaan Jeesus ei rikkonut, hän noudatti tarkasti Mooseksen lakia, mutta rikkoi kyllä juutalaisten omia perinnäissääntöjä. Siinä hieman faktoja sinulle.


    • juttututtu17

      Essealaiset olivat tosi hierarkkinen yhteisö ja pysyttelivät visusti erossa väärämielisiksi kokemistaan ulkopuolisista. Täysjäseneksi pääseminen edellytti vuosikausia kestävää koeaikaa.

      • Hieman.faktoja

        Epäilisin että Jeesus oli essealainen vain koeajalla ja reputti seneli ei päässyt mukaan yhteisön täysjäseneksi. Sitten Joannes kastajapidätettiinkin jo Herodes Antipaksen toimesta ja mestattiin Rooman vihollisena (tahi julavieraan päähänpistosta).


    • Jeesusyogi
      • LääkäriJeesus

        Älä unohda etyä Joosef Arimattias, Jeesuksen setä, vei Jeesusta ympäri maailmaa oppineiden, lääkäriem, tietäjien ja druidien oppiin. Nuori Jeesus kävi jopa pohjois Skotlannissa opiskelemassa lääkitsevien kasvien käyttöä.


      • NiinTyperääValhetta

        Huhhuh, mitä pilkkatekstejä taas koko linkki täynnä!!!

        Jeesus ei tosiaankaan ollut mikään essealainen, eikä Hän TODELLAKAAN mennyt mihinkään saatanallisiin joogien ja truidi-noitien oppeihin - nehän ovat RIIVAAJIEN oppeja, vastavoimia, joiden kanssa Jeesuksella ei todellakaan ollut mitään tekemistä!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe