12 metrinen purkkari ja 100 metriä kiinnitysköyttä

Köysiä

Vene on hiljan hankittu ja vanhat köydet entisiä, joten hankittiin kokonainen kela uutta köyttä, josta pitäisi nyt pätkiä kiinnitysköysiä.

Minua kiinnostaisi kuulla hyviä näkemyksiä siitä, kuinka monta ja minkä mittaista kiinnitysköyttä tuosta kelasta kannattaisi tehdä?

16

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos_et_muuta_keksi

      No karkeasti vaikka näin. 4x 10m ja 2x 30 m esim. luonnon satamiin.
      Jos köysi on esim. 10m ja pleissat siihen lenkin, niin lenkkiin menee jonkin verran.

    • Ensin keulaan 2x10 ja perään 1x30 poijunaruksi. Loput sitten selviää kesän kuluessa, kun näet, mitä tarvitset.

    • MullaToimii

      2x6m ja 2x10m kylkikiinnitystä varten eli pitkät ristiin ja lyhyet suoraan. Sitten yksi 20m ja loput yhtenä pätkänä.

    • köydet

      Mulla vastaavassa moottoriveneessä seuraavat:
      6 x 10m pleissatuilla päillä 16mm
      4 x 6m kousat päissä 16mm
      1 x 50m poiju köysi 16mm
      1 x 50m Ankkuri köysi lyijyllä 12mm
      2 x 25m 1 x 50 Luonnon satama köysiä/sprigi (purkkari falliköysiä/ lujuus ja luistaa hyvin repiessä veneeseen metiköstä) 10mm
      1 x 60m ankkurikettinki keulassa 10mm

      Lisäksi näppäriä suomalaisia jousto kumeja jotka saa laitettua väliaikaisesti köyteen.

      Näillä pärjäillyt mitä moninaisimmissa kiinnittäytymisissä yms...

    • Vastaushan riippuu täysin veneilytavastasi. Esimerkiksi keulaköysien tarve on dramaattisesti erilainen, jos haluat kiinnittyä rantaan luonnonsatamassa, jossa ei ole mitään valmiita kiinnityslenkkejä tai jos kiinnityt aina normaalisti laituriin.

      Laiturikiinnitysten näkökulmasta melkein suosittelin kahta n. 5 m keulaköyttä ja loppukelan säästämistä sellaisenaan peräköytenä. Sitten eteentulevan tarpeen mukaan uusia modifikaatioita.

      Oman veneeni köysivarustus, jonka olen havainnut täysin riittäväksi:
      -25 m peräköysi kelalla
      -2 5m keulaköyttä (kummankin toiseen päähän pleissautettu silmukka koussilla ja siinä haka kuten myös peräköyden toisessa päässä)
      -2 10m varaköyttä, joiden kummankin toiseen päähän pleissautettu hieman isompi silmukka
      -40 m ankkuriköysi lyijy-ytimellä ja 5 m rosterikettinkiä jatkeena
      -50m ankkuriliina (kelalla), jonka jatkeena myös muutama metri kettinkiä.

      20 purjehduskauden aikana ei ole tullut vielä tilannetta, jossa olisi edes hajua, ettei tuo varustus riitä. Noita apuköysiä on tarvittu kahdenlaisissa tilanteissa: perätolppakiinnityksissä ja hankalan tuulen irtautumisissa, jolloin on turvallisempaa järjestää apuköysi juoksemaan laiturilenkin kautta takaisin veneeseen niin, että gasti pystyy hoitamaan lopullisen irrotuksen veneestä käsin.

      Tuo ankkuriköysi tietystikään ei riittäisi, jos haluaisi ankkuroitua yli 15 m syvyisessä kohdassa, mutta eipä Itämerellä hirveän paljon rannan tuntumassa sellaisia ankkuroitumispaikkoja ole.

      • kirjoitutan

        Minullakin on pleissautetut köydet, joilla kiinnitytän veneeni vieraslaituriin. Sitten istutan itseni rantaravintolan terassille, ja tuotan tarjoilijalla rantautumisoluen.


      • VaroPaalua

        Muista kuitenkin välttää paalusolmuja, kun kiinnität veneesi. :-)


      • solmumäkelä

        Niinku miks?


    • Micce22__

      Meidän purkkari on 9m ja paino noin neljä tonnia. Purjehdusalue Itämeren rannikot lomalla, viikonloput saaristossa, yhteensä vajaat sata yötä vuodessa pääasiassa kerho- ja luonnonsatamissa.

      Köydet 16mm ja kettingit 8mm.

      Ankkurit
      - keulassa 7,5kg, 2m kettinkiä, 30m köyttä
      - perässä 10kg, 2m kettinkiä, 50m liina kelalla
      - varalla 12,5kg, 2m kettinkiä, 50m köysi
      - varalla 7,5 kg ankkuri

      Kiinnitysköydet
      - kotisatamaa varten keulassa 1 x 5m ja 1 x 10m, haka päässä ja joustimet
      - perässä poijuhaka 30m köyttä
      - laitureihin kiinnittymiseen, kylkikiinnityksiin yms 4 x 10m
      - luonnonsatamia varten 1x 50m ja 3x 25m

      Vara-ankkurit poislukien kaikkia köysiä on jossain vaiheessa käytetty, mutta toisaalta ovat myös riittäneet.

      • Pakko myöntää, että tuo lähes sata yötä kaudessa käy kateeksi. Itse en tosiaan pääse kuin n. 50:een ja sekin edellyttää jo sitä, ettei vapun ja lokakuun lopun välillä kovin montaa viikonloppua pääse tuhlaantumaan muihin puuhiin. Ilmeisesti et ole ihan normaalissa päivätyössä?

        Toinenkin asia pisti kuriositeettina silmääni, nimittäin tuo painavampi ankkuri perässä. Toki loogista, jos ankkuria yleensä käytetään peräkiinnitykseen keulan ollessa rannassa/laiturissa. Mutta jos tavallisemmin ankkuroituu "vapaaseen kelluntaan", niin silloin painavamman paikka olisi minusta keulassa.


      • Micce22__
        10-14 kirjoitti:

        Pakko myöntää, että tuo lähes sata yötä kaudessa käy kateeksi. Itse en tosiaan pääse kuin n. 50:een ja sekin edellyttää jo sitä, ettei vapun ja lokakuun lopun välillä kovin montaa viikonloppua pääse tuhlaantumaan muihin puuhiin. Ilmeisesti et ole ihan normaalissa päivätyössä?

        Toinenkin asia pisti kuriositeettina silmääni, nimittäin tuo painavampi ankkuri perässä. Toki loogista, jos ankkuria yleensä käytetään peräkiinnitykseen keulan ollessa rannassa/laiturissa. Mutta jos tavallisemmin ankkuroituu "vapaaseen kelluntaan", niin silloin painavamman paikka olisi minusta keulassa.

        Veneilykausi alkaa kun jäät lähtee saaristosta huhtikuun alkupuolella ja päättyy lokakuun puolivälissä. Silloin käytännössä kaikki viikonloput liikkeellä. Tuohon päälle opettajan kesälomat ;)

        Keula-ankkuri on tosiaan vähän turhan kevyt, mutta sinne keulaan ei saa varastoitua isompaa ankkuria.

        Olen ajatellut, että laittaisi keulaan 2m kettingin tilalle 5m jos pitoa tarvitsee parantaa. Kettinki on helppo varastoida keulaboksissa. Toisaalta, tähänkin asti on pärjätty sillä ankkuripaikoiksi on löytynyt 4-5m syvyisiä poukamia jolloin köyttä on ulkona 5-6x veden syvyys.


      • judoos

        Kyllä lisäisin varustukseesi vielä vara-ankkurin vara-ankkurin. :) Muuten en uskaltaisi liikkua.


      • pienempiriittää

        Jos ankkurina 7,5kg Bruce tai pätevä replika, niin kyllä 4000 kg vene sillä pysyy ankkuroituna melkoisessakin kelissä jos köyttä tarpeeksi syvyyteen ja tuuleen nähden eli noin 1:5 riittää keliik kuin keliin leppoisemmilla keleillä 1:3

        Itselläni perä ankkurina kopio Bruce 10kg ja 50m lyijy täyte köyttä, vene 10000kg ja ei vielä ole kertaakaan pettänyt ja on osunut kovempiakin tuulia ja ukkos puuskia satojen yöpymisten aikana....

        Pää ankkuri keulassa Bruce 15 ja 60 m kettinkiä...


      • Micce22__ kirjoitti:

        Veneilykausi alkaa kun jäät lähtee saaristosta huhtikuun alkupuolella ja päättyy lokakuun puolivälissä. Silloin käytännössä kaikki viikonloput liikkeellä. Tuohon päälle opettajan kesälomat ;)

        Keula-ankkuri on tosiaan vähän turhan kevyt, mutta sinne keulaan ei saa varastoitua isompaa ankkuria.

        Olen ajatellut, että laittaisi keulaan 2m kettingin tilalle 5m jos pitoa tarvitsee parantaa. Kettinki on helppo varastoida keulaboksissa. Toisaalta, tähänkin asti on pärjätty sillä ankkuripaikoiksi on löytynyt 4-5m syvyisiä poukamia jolloin köyttä on ulkona 5-6x veden syvyys.

        No minä ajattelinkin, että jollain tavalla sitä vapaa-aikaa täytyikin tuohon olla kuin tavallista 37,5h/vko tekevällä palkansaajalla neljän viikon kesälomineen :)

        Kyllä tuokin ankkuri varmaan pitää tarpeeksi, pisti vain silmään se järjestys. Oma veneeni painaa n. tonnin enemmän ja keula-ankkurina olen käyttänyt 10-kiloista Brucea, lisänä tosin se viitisen metriä ketjua ja köysikin on lyijytäytteinen. Hyvin on pitänyt.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Keulassa 2x5m päissä hakaset satamaoloihin.Takana ankkurikela köydelle ei liinalle (= on huono) 35m 2 x 15m köyttä kun ei aina jaksa käyttää ankkurikelaa.Sitten vielä 50m köyttä.(olikohan 80 katsastusvarustus vai suositus.)Purjevene painaa 5 t.Tais rönsytä vielä ankkureihin Bruce 10 kg 3m lyijyköyttä 15kg tukkiankkuri ruotsalaisten käyttämä lyijyplätty 6?kg

      • 1ooooooooooooooooooooooo

        kallio kiilat 3kpl jotka teetetty joskus ammattikoulussa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe