Luonnillisesti keväisillä,kesäisillä ja syksyisillä kuivilla keleillä takavetoinen on ketterämpi pyöritellä, tasapainoisempi ajettava kovemmissa vauhdeissa ja paremmalla ohjaustuntumalla sekä ohjauksella varustettu. Takavetoinen ylipäätänsä parempi ajettava kuin etuvetoinen.
Seuraava argumenttini talviajon suhteen perustuu kokemukselleni autoteollisuudesta,joss olen testitoiminnassakin ollut mukana.
Takavetoiset kuten etuvetoisetkin ovat nykyään varustettu ajonvakautusjärjestelmällä, joka kokonaisuudessaan operoi pyöräkohtaisten antureiden ja ECU:n kautta. Takavetoisessa takapyörät työntävät ja etupyörät ohjaavat. Etuvetoisessa kaikki tehtävät on pakotettu etupyörien tehtäväksi, jolloin koko auton balanssi järkkyy (painoa enemmän etuakselilla => epäedullisempi painonjakauma ajettavuuden suhteen). Eturenkaat eivät myöskään kykene kuin hyvin rajoitetusti saamaan vetovoimia tiehen, koska sekä suunnanmuutos että voimansiirto on pakotettu eturenkaiden tehtäväksi. Varsinkin mutkaan paikaltaan kiihdytettäessä (esim. Risteys) tämänkin puutteen huomaa.
Talviajossa takavetoisella (mikäli etumoottori takaveto)on tyhjänä hieman vähemmän painoa vetävillä pyörillä kuin etuvedolla. Tietenkin jos takakonttiin lastaa painoa tai painolevyn niin painosuhteet muuttuvat hyvin tasaisiksi eli toisin sanoen esim. Takavetoisessa farmarissa takapainoiseksi jolloin etenemiskyky muuttuu etuvetoakin paremmaksi.
LOPULLINEN Argumenttini pohjautuu ajonvakautuksen toimintaan, joka tekee takavetoisesta turvallisemman talvella kuin etuvetoisesta. Antureitahan on vetotavasta riippumatta joka pyörällä, mutta vain takavetoisessa etupyörien kääntökulman ja takapyörien vetopidon sekä sivuttaisliikkeen suhde on paremmin kontrolloitavissa. Esim. Kun käännyt jäisestä risteyksestä niin voit iskeä vaikka kaasun pohjaan tavetoisessa ajoavustimien ollessa päällä ja takapyörät luistavat aavistuksen sivulle kuitenkin kaistarajojen sisällä optimoiden etenemiskyvyn. Takakavetoinen ei lähde puskemaan vaan oikeisee itsensä tien keskipisteen suuntaan. Takapyörien voimantuoton rajoitus on luonnollinen turvatoimi, kun anturit havaitsevat liukkauden eli luistamisen takapyörillä. Nykyäänhän esim. Jaguarilla on winter-toiminto ajonvakautuksessa takavetoautoissaan, jolla järjestelmä tietää ja reagoi olosuhteisiin ja etenemiskyky on parempi kuin etuvetoisilla.
Etuvetoisilla ongelmana on,että auton koko liikkeeseen saava toiminnallisuus ja tekniikka on pakattu tiiviisti etupyörien väliin (edullisemmat kustannukset, teknisesti heikompi pakkausratkaisu). Tämän etuvetotyypin luonteenpiirteisiin kuuluu epätarkempi ohjaus, tasapainottomuus ja raskas keula,ketteryyden puute ja puskeminen sekä pidon loppuminen kuivallakin melko helposti. Talvella etuvetoisessa etupyörien anturit joutuvat työskentelemään liiaksi (kuten vetoakselitkin) eikö niiden kapasiteetti riitä kaiken tarkkailuun. Auton ECU ei myöskään voi tietää minne kuljettaja on menossa: Etuvetoinen voi puskea tolppaan risteyksessä vaikka ajonvakautus olisi päällä, sillä auton on sallittava pientä luistoa etenmiskyvyn säilytämiseksi. Auto ei voi mistään tietää mikä on kuskin tavoite eli käännöksen jyrkkyys, jolloin kaasua annettaessa auto ohjautuu pöpelikköön mikäli kurvi on jyrkempi. Takavetoisessa on aina etupyörien ja takapyörien liikkeessä raja-arvot sekä balanssi kun auto menee tasapainoisesti mutkaan eli toisin sanoen kaasun aggressiivisella käytölläkin ajonvakautus päällä auto ohjautuu kaarteeseen eikä ajaudu perä eikä etupää edellä pöpelikköön. Anturien tehtävät ovat takavetoisessa jakautuneet tasaisemmin ja siksi takaveto on myös talvella turvallisempi ja parempi kuin etuvetoinen.
Takavetoinen etuvetoa parempi talvellakin
13
145
Vastaukset
Mutkun etuvetoisella pääsee paremmin etenemään puolimetrisessä hangessa. Sehän se ainut käyttötapaus kaikilla on!
- ihmeellisyyksiä
näin se tuntuu olevan, ja mökillä käyvät päivittäin talvellakin
- hohhoijaaaaa
Ei tuota sepustusta jaksa lukea erkkikään. Et usko noihin satuiluihin itsekään!
- robert5
Etkö osaa lukea? Onko ajokorttiakaan? Hyvä kirjoitus
- niinolihyvä
Joo, oikein hyvin ja osuvasti kommentoi aloittajan surkeaa sepustusta!
- juuurinäin
Autot tehdään etuvetoisiksi vain siksi että ne kuluttaa vähemmän kuin takavetoiset edellyttäen että ei vertailussa(taka- tai etuveto) kummallakaan nimenomaan käytetä aggressiivisesti kaasua, siis valitaan taloudellinen ajotapa.
- mikäsunelämässämättää
Olen itse ajanut etuvetoisella, takavetoisella ja myös nelivetoisella. Ainoa asia mikä ihmetyttää miksi tämä yksi kaveri yrittää tehdä tästä elämää isomman kysymyksen. Yritä hommata itsellesi elämä ja lakkaa murehtimasta tällaisia lillukanvarsia.
- frankliX
Etuvetoisissa tehomalleissa teennäinen tunnelma ja ajettavuus kun elektronisilla toimilla yritetään minimoida etuvedon haitat
- lopetalässytys
Näissä sun sepustuksissa on teennäinen tunnelma kun yrität tehdä tikusta asiaa. Ja päin persettä vielä.
Jos tästä on pakko jauhaa niin oikeasti tehokkaissa autoista niinkuin Bugatti ainoa toimiva ratkaisu on neliveto. Ei pelkästään etuveto, eikä pelkästään takaveto. Molemmat yhdessä kun autolla pitää päästä nopeasti paikasta toiseen. Tai vastaavasti kun auton pitää päästä huonoissa olosuhteissa määränpäähänsä. Takaveto on aina vajaaveto. - vanhempisetä
Takavetoiset talvella ilman "elektronisia toimia" olisivat pitkin pientareita koko ajan. On noita muutama Mersu ollut ja tiedän mistä puhun. Kun ajonvakautus on päällä niin meno on helppoa ja varmaa. Pirun hidasta vain kun tehoa ei saa tiehen ei niin millään.
Jos ajonvakautuksen ottaa pois päältä niin sitten onkin koko ajan vahdittava ettei pulkka lähde lapasesta. Muistan että teininä se oli hauskaa, mutta siitä on jo aikaa kun liikenteessä oleminen oli leikkikenttä. Nyt vanhempana ajattelee asioita paljon enemmän turvallisuden kautta kun omia penskoja siellä liikenteen seassa. - älykkyydenpuutetta
Ja taas kokemus kategoriasta 1983 takaveto Ladalla ojan pohjalla kun olit 19v. Modernilla takavedolla etilmeisesti ole juuri metriä enempää ajanut jos ylipäätänsä sitä metriäkään
- roskaa-koko-juttu
"Talvella etuvetoisessa etupyörien anturit joutuvat työskentelemään liiaksi (kuten vetoakselitkin) eikö niiden kapasiteetti riitä kaiken tarkkailuun."
Pyörien anturit mittaavat vain pyörimisnopeutta, eikä niissä ole mitään kapasiteettia, mikä voisi loppua kesken. - kiitostästä
Kiitoksia kuin jaoit tämän ylipitkän vitsin kanssamme. Sain mahtavat naurut heti herättyä ja nyt on hyvä aloittaa päivä iloisin mielin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2392506Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691786Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881630- 561589
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin162153490-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491279Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2591228- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56939Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847