Om vi nu skall byta nationalsång så är väl

ellerhur

inte Finlandia riktigt korrekt ?Borde hymnen nu inte ha ett riktigt FINSKT namn ?Något med SUOMI ?

22

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • detärsant

      Inte är Finlanda nu riktigt passande,

    • 0912987

      Sibelius var ju inte heller aitosuomalainen.

      • 523452345

        Sibelius oli tunnettu fennomaani.

        Mitäs siihen sanotte?


      • trendigt
        523452345 kirjoitti:

        Sibelius oli tunnettu fennomaani.

        Mitäs siihen sanotte?

        På den tiden var många svenskspråkiga fennomaner.


      • Sibelius TODELLAKIN oli suomalainen, LApinjärveltä, kielen- ja nimenvaihtaja!!!!!! Nyt alkaa kyllä jo riittää, jos vaikka vihdoin laitettaisiin jo loppu tälle nololle "historiallekin" jo, suomalaiset!!


      • SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Sibelius TODELLAKIN oli suomalainen, LApinjärveltä, kielen- ja nimenvaihtaja!!!!!! Nyt alkaa kyllä jo riittää, jos vaikka vihdoin laitettaisiin jo loppu tälle nololle "historiallekin" jo, suomalaiset!!

        *Artjärveltä

        lainattua:

        Sibeliuksen isoisän isoisä Matti Martinpoika muutti kotivävyksi Silvastin taloon Lapinjärvelle ja tämän poika Juho (Johan) nai Maria Matintyttären Sibben talosta. b --> latinalainen Sibelius tuli lopulta tuon Sibben talon mukaan.


      • SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        *Artjärveltä

        lainattua:

        Sibeliuksen isoisän isoisä Matti Martinpoika muutti kotivävyksi Silvastin taloon Lapinjärvelle ja tämän poika Juho (Johan) nai Maria Matintyttären Sibben talosta. b --> latinalainen Sibelius tuli lopulta tuon Sibben talon mukaan.

        Jatkuu lainaus:


        "Säveltäjän esi-isät olivat talonpoikia, jotka viljelivät polvesta polveen Pekkalan tilaa Artjärvellä. "


      • Raparperinalla
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Jatkuu lainaus:


        "Säveltäjän esi-isät olivat talonpoikia, jotka viljelivät polvesta polveen Pekkalan tilaa Artjärvellä. "

        Kaikista pelottavinta on tuo, että Suomessa asuu edelleen ihmisiä, jotka kavahtavat sanaa "aitosuomalainen". Minä ainakin olen "aitoasuomalainen", sillä olen suomalainen identiteetiltäni ja vain sitä! Tuohan tarkoittaa vaan RKP:läiset, ettette tunne itseänne suomalaisiksi! Ettekä voi silloin olettaa, että me pitäisimme teitä sellaisina.


      • vårtland
        Raparperinalla kirjoitti:

        Kaikista pelottavinta on tuo, että Suomessa asuu edelleen ihmisiä, jotka kavahtavat sanaa "aitosuomalainen". Minä ainakin olen "aitoasuomalainen", sillä olen suomalainen identiteetiltäni ja vain sitä! Tuohan tarkoittaa vaan RKP:läiset, ettette tunne itseänne suomalaisiksi! Ettekä voi silloin olettaa, että me pitäisimme teitä sellaisina.

        Vi känner oss som svenskspråkiga finländare,det räcker bra.


    • 12-15

      Sanat ovat V.A. Koskenniemen. Ruotsinkielisen käännös sanoista on Joel Rundtin. (wiki)

      Sinänsä ärsyttää, että tällainen vaihtamisehdotus tulee kokoomukselta. Aina täytyy olla varuillaan, jos Stubb tai joku muu kokoomuslainen politiikko mainitsee sanan "isänmaa". Kuuluu sarjaan kansalaisten ajatusten johtamista pois tärkeämmistä asioista.

      • 0912356

        Kan man tala om "dimridå "?


      • 12-15

        Kyllä. Ihmiset jätetään kinastelemaan kansallishymistä. Samalla yritetään taka-alalla ujuttaa stubbilaisia lakiehdotuksia läpi. Julkinen sana voidaan onnistua hämäämään väärien asioiden pariin.


      • delademeningar
        12-15 kirjoitti:

        Kyllä. Ihmiset jätetään kinastelemaan kansallishymistä. Samalla yritetään taka-alalla ujuttaa stubbilaisia lakiehdotuksia läpi. Julkinen sana voidaan onnistua hämäämään väärien asioiden pariin.

        Vi får se om bytandet lyckas,alla vill inte ha Finlandia.


      • delademeningar kirjoitti:

        Vi får se om bytandet lyckas,alla vill inte ha Finlandia.

        Ruotsinkielisessä maamme-laulussa ei mainitakaan sanaa "Suomi" muuten missään vaiheessa, eikö olekin näin!???

        Finlandiassa tosiaan on muuten sanoituskin kauniimpi:

        Oi, Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa,
        Yön uhka karkoitettu on jo pois,
        Ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa,
        Kuin itse taivahan kansi sois'.
        Yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
        Sun päiväs' koittaa, oi synnyinmaa.
        Oi, nouse, Suomi, nosta korkealle,
        Pääs' seppelöimä suurten muistojen.
        Oi, nouse, Suomi, näytit maailmalle,
        Sa että karkoitit orjuuden,
        Ja ettet taipunut sa sorron alle,
        On aamus' alkanut, synnyinmaa.


      • passande
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Ruotsinkielisessä maamme-laulussa ei mainitakaan sanaa "Suomi" muuten missään vaiheessa, eikö olekin näin!???

        Finlandiassa tosiaan on muuten sanoituskin kauniimpi:

        Oi, Suomi, katso, sinun päiväs' koittaa,
        Yön uhka karkoitettu on jo pois,
        Ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa,
        Kuin itse taivahan kansi sois'.
        Yön vallat aamun valkeus jo voittaa,
        Sun päiväs' koittaa, oi synnyinmaa.
        Oi, nouse, Suomi, nosta korkealle,
        Pääs' seppelöimä suurten muistojen.
        Oi, nouse, Suomi, näytit maailmalle,
        Sa että karkoitit orjuuden,
        Ja ettet taipunut sa sorron alle,
        On aamus' alkanut, synnyinmaa.

        Visst passar Finlandia bättre,tillräckligt "dyster ".


      • passande kirjoitti:

        Visst passar Finlandia bättre,tillräckligt "dyster ".

        Siinä tuli taas oiva esimerkki teidän "isänmaallisuudestanne" ja suhtautumisestanne Suomeen ja "isänmaahanne"..... Huh. Ps. sen oman isänmaasi, Ruotsin, kansallislaulu on myös mollissa, jos sen vertaa et musiikista tiedä.


    • En röst för "lentävä kalakukko".

      • MUUTA RUOTSIIN JO, hop hop!!!


      • lockarinte
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        MUUTA RUOTSIIN JO, hop hop!!!

        Där finns för många fennor.


    • blåvitt

      Sininen ja valkoinen, av J.Kuoppamäki.

      • 4532987

        Kari Tapio : Olen suomalainen.


      • vanhaliitto
        4532987 kirjoitti:

        Kari Tapio : Olen suomalainen.

        Ei mitään italialaisia hyväksytä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe