Saiko Saulus evankeliumin Ananiaalta

OnkoNöpöNuukaa

kun niin usein vl-puhujat saarnaavat ?

Lutherin opetus:

Luther galatalaiskirjeen selityksessä;

Paavali kieltäessään saaneensa evankeliuminsa ihmiseltä tällä selvästi <<<0085>>> ilmaisee, että Kristus ei ole ainoastaan ihminen, vaan samalla sekä tosi Jumala että tosi ihminen.
Evankeliuminsa Paavali taas sai ollessaan tiellä, matkustaessaan Damaskoon; siellä Kristus ilmestyi hänelle ja puhui hänen kanssaan. Hän on puhunut myöhemminkin hänen kanssaan Jerusalemin pyhäkössä (Ap. t. 22:17), mutta evankeliumin Paavali sai tiellä ollessaan, niinkuin Luukas Apostolien tekojen 9. luvussa (Ap. t. 9:6) tapahtuman kertoo: »Mutta nouse», Kristus sanoo hänelle, »ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän». Hän ei käske häntä menemään kaupunkiin oppiakseen evankeliumia Ananiaalta, vaan Ananiaan piti kastaa hänet, panna kätensä hänen päälleen, uskoa hänelle sanan palvelustoimi ja suositella häntä seurakunnalle, mutta hänen ei ollut määrä opettaa hänelle evankeliumia: sen hän oli, niinkuin hän tässä kerskaa, jo ennen - tiellä - saanut vain Jeesuksen Kristuksen ilmestyksen kautta. Ananias itsekin todistaa sen näillä sanoilla: »Saul veljeni», hän sanoi, »Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit, että saisit näkösi jälleen» jne. (Ap. t. 9:17). Hän siis ei saanut oppiaan Ananiaalta; vasta sitten kun Kristus oli hänet tiellä kutsunut, häntä valaissut ja opettanut, hänet lähetetään Ananiaan luokse, että hänellä olisi ihmisiltäkin todistus siitä, että Jumala on kutsunut hänet julistamaan Kristuksen evankeliumia.
######

Vl-puhujilla on siis aivan eri käsitys kuin Lutherilla ja mitä Paavali itse galatalaiskirjeessa sanoo;

Gal. 1:

11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

54

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SRKOPPIRULES

      Jotkut puhujathan ovat sanoneet mm. hoitokokousaikoina että #tässä ei raamatuita tarvita#.

    • Inteså.höperön.noga

      Eipä se sana taida muissakaan kuppikunnissa aina olla viimeisen pilkun päälle Raamatun mukaista. Ihmisethän sanaa saarnaavat parhaan ymmärryksensä mukaan. Tuskin Pietari ketä
      n käännyttäisi portilta pois inhimillisen puutteen takia.

      • 13hh12

        Niiiiin ja moni kuppikunta väittää vielä olevansa se ainoa oikea.

        No Lutherkin kirjoitti kaikenlaista ja valtavat määrät että sieltä löytää kirjoituksia, jotka kumoaa aiempia.

        Luther ilmeisesti elämänsä loppuvaiheessa tajusi tämän ja olisi halunnut polttaa osan tekemisistään, mutta kun juuri keksityn kirjapainotairdon takia kaikki oli jo levinnyt.

        Hän ilmeisesti aavisti että hänen kirjoituksillaan voi perustella eri lailla opettavien porukoitten oppeja kun poimii valikoiden sopivasti omaan syyhyyn sopivaa.

        Parrein pysyä Raamatussa eikä tehä Lutheristakaan pikkujumalaa.


      • EemeliTarvainen

        V-puhujat monet opettavat mm. että jos ei usko prikulleen niin kuin he niin ei voi periä taivasta. Sillä lailla yritetään pitää porukkaa kasassa kuten diktauureissakin.


    • miksi_mmm

      "Paavali kieltäessään saaneensa evankeliuminsa ihmiseltä tällä selvästi <<<0085>>> ilmaisee, että Kristus ei ole ainoastaan ihminen, vaan samalla sekä tosi Jumala että tosi ihminen."
      ---vähän ihmeellisiä päätelmiä.
      Puhuessaan Saulukselle matkalla Damaskokseen, Jeesus oli jo taivaassa kirkastettuna henkiolentona.
      Apostolien teot 7:54-56
      "54 Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja kiristelivät hampaitaan. 55 Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. 56 Hän sanoi: "Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!"

      Tosi on, että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he keksivät monia mutkia.

    • bhytgvcfrd

      Kuuntelin usieta vuosia sitten kaikki suviseurasaarnat ja viidessä eri puhessa saarnattiin kuinka Ananias saarnasi Saulukselle evankeliumin.

      Eli selvästi eri linjoilla kun Raamattu ja Luther.

      Saarnageneraattori suoltaa...

      • Samoin he väittivät vielä pari vuotta sitten, ääni vavisten; - Veljemme Ananias saarnasi Saulukselle synnit anteeksi??

        Aika paradoksaalista, ei kovinkaan paljon tekemistä kristinuskon kanssa.

        Kes


    • Saul teki kääntymisen siinä hetkessä, kun Jeesus sanoi Hänelle, (Apt 9;6) Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."

      Näin Hän oli ennen palvellut Jumalaan, nyt Hän teki parannuksen ja alkoi palvella Jeesusta. ( Tämä parannus on muuten VL;iltä tekemättä)

      Kukaan ei Hänelle saarnannut evankeliumia, vaan Anainksen tehtävä olo rukoilla Hänen puolestaan, kätten pääalepanemisen menetelmällä, että suomukset poistuivat ja Hän sai näkönsä takaisin.

      Hän sai Jeesukselta tehtävän, jota Hän toteutti saaden ennen sitä kasteen ja sen opin.

      Ap. t. 20:24
      Eloon jäämiseni ei minulle kuitenkaan merkitse mitään sen rinnalla, että pääsen matkani päähän ja saatan loppuun Herralta Jeesukselta saamani palvelutehtävän: julistaa evankeliumia Jumalan armosta.

      Mutta opetusta Hän sai ainoastaan Jeesukselta ei yhdeltäkään muulta ihmiseltä.

      Merkittävää, että enää Hän ei kutsunut Isää Jumalaa Herrakseen, ainoastaan Jeesusta Hän kutsui Herrakseen.

      Miettikää, kenestä Hän teki parannuksen Jeesukseen.
      Kes.

    • ddswerfghj

      Kyllä tuli nyt ihan selväksi, että vanhoilliset opettavat tuosta kohdasta väärin, voi sanoa, että opettavat omaan piikkiinsä.

    • tt58b33

      ""---vähän ihmeellisiä päätelmiä.
      Puhuessaan Saulukselle matkalla Damaskokseen, Jeesus oli jo taivaassa kirkastettuna henkiolentona.""

      Henkiolentoko myös antoi teille oikeuden ja vallan:

      Joh. 20:23
      Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

      Ollaan sitten tasapuolisia!

      • kahdeskymmenesluku

        Miten apostolit ymmärsivät ja sovelsivat Joh.20:23.
        Raamatussa ei kerrota ainoastakaan tapauksesta, jossa apostoli olisi kuunnellut yksityistä synnintunnustusta ja sitten antanut synninpäästön. Mutta ne vaatimukset, joiden perusteella Jumala antaa anteeksi, esitetään Raamatussa. Apostolit saattoivat pyhän hengen johdolla ymmärtää, täyttivätkö ihmiset nuo vaatimukset, ja saattoivat sen perusteella julistaa, että Jumala joko oli tai ei ollut antanut heille anteeksi. Ks. esimerkkejä Apt. 5:1–11:stä, myös 1. Kor. 5:1–5:stä ja 2. Kor. 2:6–8:sta.


      • kahdeskymmenesluku kirjoitti:

        Miten apostolit ymmärsivät ja sovelsivat Joh.20:23.
        Raamatussa ei kerrota ainoastakaan tapauksesta, jossa apostoli olisi kuunnellut yksityistä synnintunnustusta ja sitten antanut synninpäästön. Mutta ne vaatimukset, joiden perusteella Jumala antaa anteeksi, esitetään Raamatussa. Apostolit saattoivat pyhän hengen johdolla ymmärtää, täyttivätkö ihmiset nuo vaatimukset, ja saattoivat sen perusteella julistaa, että Jumala joko oli tai ei ollut antanut heille anteeksi. Ks. esimerkkejä Apt. 5:1–11:stä, myös 1. Kor. 5:1–5:stä ja 2. Kor. 2:6–8:sta.

        Apostolit eivät vedonneet Jumalan synnin antoon missää, heille oli Kristus se, kuten meillekin.

        Missä tässä esiintyy Jumala sovittajana? -Jumala joko oli tai ei ollut antanut heille anteeksi. Ks. esimerkkejä Apt. 5:1–11:stä?

        Kes.


      • pesiktas

        Joko oot tänä aamuna käynyt mustalaistyttöä katsomassa?
        Suin. ja voltteja!


    • VALHETTA_opettavat

      Vanhoillislestadiolaisuus on saatanasta.

    • Vl-Eeva17v

      Onko meille tosiaan saarnattu puhujaveljien toimesta vuosikymmeniä Raamatun vastaisesti ?

      Mitä muuta on opetettu väärin ?

      Voi kauhistus.

      • ruuse.vältti

        Melperi on ruvannut ittelleen kaveriksi! No he ovat ansainneet toisensa.


      • 13hh8

        Kuuntelepa Eeva17v montako kertaa seuraavissa suviseuroissa vl-puhuja puhuu ko. kohdasta Raamatunvastaisesti.

        Kun Pyhä Henki ei ole ohjaamassa puhujaa niin puhutaan kuin SRK-johtoisessa liikkeessä on puhuttu - vastoi Raamattua.


    • KTS--

      Paavali itse vahvistaa asian. Hän ei ihmisiltä evankeliumia saanut vaan mietiskeli yksinäisyydessä:

      Gal:
      1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
      1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
      1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
      1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen

    • Olavi.Voittonen

      Jumalan Valtakunta on Onaniaalta.

    • prioriteettipitäämuistaa

      Se ei ole niin tärkeää mitä saarnataan, paaaaaljon tärkeämpää on saada meleperi nujerrettua ja kesitas kaadettua eikö olekkin!

      niin j a muistaa joka välissä kertoa että vapaan suunnan uskovat ovat noita simoneita, sekin on tärkeää, pysyy lauma kasassa ja suviseuroille maksajia.

      • eikämuutetasuuntaa

        niin ja jäipois se, että veeällät ei ikinä myönnnä mitään vääriä opetuksiaan, ei sitten taatusti, ennen tehdään vaikka mitä mutta mitään ei tunnusteta!


    • Lutherus

      Lutherin käsitys on täysin sama kuin vl-krisitillisyydessä.

      #Tässä on erinomattain huomattava,että vaikka Jumala taivaasta puhuu Paavalin
      kanssa , Hän ei kuitenkaan tahdo kumota saarnavirkaa, eikä jonkun hankkimaan jotain erinomaista, vaan osoittaa hänet kaupunkiin saarnastuolin taikka kirkkoherran tykö, kussa hän saisi kuulla ja oppia, mitä hänen olisi opittavaa.
      Siinä saadaan oppia, kuinka autuaaksi tulla taitaan, eikä pidä odottaman Jumalan tekevän jotain uutta, taikka lähettävän enkeliä taivaasta. Sillä Hän tahtoo, että me käymme kuulemaan Evankeliumia niiltä, jotka sitä saarnaavat, siellä on Hän löydettävä eikä mistään muualta.
      Eriseuraiset katsovat saarnavirkaa ylen, istuvat sillä välin loukkoon odottamaan Pyhää Henkeä. Mutta he pettyvät ja löytävät armaan, hiljaisen kyyhkysen sijasta mustan kaarneen, joka on itse *******.
      Sillä minkätähden tahtovat he vaatia Herraamme Jumalaa antamaan heidän nähdä jotain erinomaista. Täytyipä itse Paavalinkin , joka kuulee Vapahtajan Kristuksen luonnollisen äänen ja Sanan mennä kaupunkiin kuulemaan Ananiasta.#

      #Myöskin tulee kaikikn mokomin tarkoin opettaa ihmisiä ja selittää heille, ettei syntiä tunnusteta ihmisille, vaan Jumalalle ja Herralle Kristukselle; samoin, ettei ihminen anna synninpäästöä vaan Kristus. Mutta sitä eivät ihmiset nykyään ymmärrä eikä usko
      Tänään olen antanut vastauksen böömiläisille, jotka terottavat sitä, että Jumala yksin antaa synnit anteeksi ja ovat loukkaantuneet kirjaseeni "Avainvallasta"

      Sentähden tulee opettaa ihmisille, että synnit tunnustetaan Kristukselle ja että Kristus antaa synnit anteeksi palvelijansa suun kautta.
      Sillä palvelijan suu on Kristuksen suu ja palvelijan korva on Kristuksen korva. Jumalan Sanaa ja käskyä tulee katsoa ja siihen luottaa, ei persoonaan.

      Kristus istuu rippiä pitämässä Hän kuulee sen. Kristuksen sanoja ne ovat , eikä ihmisen.# (Lutherin pöytäpuheista)#

      #Niin ei pidä maailmankaan antaman itseämme peljättää. Sillä jota enemmin se pauhaa Kristusta ja hänen sanaansa vastaan, sitä kauemmaksi joutuu se Jumalan vihaan ja syntien anteeksisaamisesta pois. Ja me tiedämme,ettei hän saa eikä taida saada syntiä anteeksi muulla tavalla, kuin meidän Evankeliumin kautta. Sillä ei hänellä ole taivaan valtakunnan avaimia, ainoasti seurakunnilla ne ovat.
      Että hän siis pauhaa seurakuntaa ja sanaa vastaan, tulevat syntinsä hänelle pidetyksi. Silloin on hänelle mahdotonta niistä päästä ellei tee parannusta.#
      ( Luther saarnassaan Pyhän Pietarin ja Paavalin päivänä.)

      • hunajan_makua

        Lutherin PASKAA:

        ""ja että Kristus antaa synnit anteeksi palvelijansa suun kautta.""

        Se maistuu vanhoillislestadiolaisen suussa hunajalta.


      • Lestat.Ei.Luterilaisia

        VL-paskaa. Perkelekin sensuroitu. Väärennettyä Lutheria. Tyypillistä lestoille!


      • niilo-ei-vainio

        Helluntaiperkelekö siellä kadehtii luterilaista opetusta?


      • etsivä-xx

        Lutherin pöytäpuheita ei taideta ihan kaikkein suurimpana teologiana pitää.
        Lainaus on netistä yhdestä tekstistä mutta ihan luthertutkimuksessakin, pöytäpuheet eivät ole olleet varsinaiseen teologiseen tekstiin rinnastettavaa tekstiä Lutheriltakaan.

        "Iloinen kaljaveikko
        Lutherin pöytäpuheista paljastuu kuitenkin aivan toisenlainen mies - renessanssin tyypillinen edustaja, jolle mikään inhimillinen ei ollut vierasta. Lutherin joskus sangen riehakkaaseen ja olutpitoiseen pöytäseurueeseen kuului opiskelijoita, opettajia, aatelisia, pappeja ja tavallisia ohikulkijoita, joiden kanssa hän keskusteli, väitteli ja riiteli. Luther oli loistava seuramies, joka soitti, lauloi ja remusi estoitta seurueensa kanssa.

        Näissä tilaisuuksissa syntyivät pöytäpuheet, joiden kielenkäyttö oli ajalle tyypillisen ronskia. Nykyuskovaiselle ne saattavat aiheuttaa sydämentykytystä. Pöytäpuheet julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1566. Jo tuolloin hänen oppilaansa muuttelivat ja sensuroivat Lutherin sanomisia."


      • etsivä-xx

        Raamattu sanoo yksiselitteisesti että Paavali ei saanut evankeliumia ihmiseltä. Hän sanoo saaneensa sen kun Kristus ilmestyi hänelle.
        Gal. 1
        11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
        12
        Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]

        1.Kor. 11
        23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [Mark. 14:22-25]
        24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

        Ef. 3
        2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
        3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, Ap. t. 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]

        1. Korinttolaiskirje 4
        Apostolin tehtävät
        1 Meitä on siis pidettävä Kristuksen palvelijoina, joiden huostaan on uskottu Jumalan salaisuudet. [1. Kor. 3:5; 2. Kor. 6:4; Kol. 1:25]

        Kaikki apostolit siis saivat tehtänsä suoraan Kristukselta, myös Paavali

        Kuitenkin jos luemme mikä oli apostolien tehtävä on meidän tässä ajassa kuultava tämä evakeliumin sanoma ihmisiltä. Kirjassaan sidotusta ratkaisuvallasta Luther tuo paljon merkityksellisemmän syyn siihen että Paavali tuli Ananaiaan luo. Paavalin tuli saada yhteys seurakuntaan. Meillä on se usko että kristitty elää seurakunnan yhteydessä ja seurakunta on Kristuksen morsian.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Raamattu sanoo yksiselitteisesti että Paavali ei saanut evankeliumia ihmiseltä. Hän sanoo saaneensa sen kun Kristus ilmestyi hänelle.
        Gal. 1
        11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
        12
        Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. [1. Kor. 11:23; Ef. 3:3]

        1.Kor. 11
        23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [Mark. 14:22-25]
        24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

        Ef. 3
        2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
        3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, Ap. t. 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]

        1. Korinttolaiskirje 4
        Apostolin tehtävät
        1 Meitä on siis pidettävä Kristuksen palvelijoina, joiden huostaan on uskottu Jumalan salaisuudet. [1. Kor. 3:5; 2. Kor. 6:4; Kol. 1:25]

        Kaikki apostolit siis saivat tehtänsä suoraan Kristukselta, myös Paavali

        Kuitenkin jos luemme mikä oli apostolien tehtävä on meidän tässä ajassa kuultava tämä evakeliumin sanoma ihmisiltä. Kirjassaan sidotusta ratkaisuvallasta Luther tuo paljon merkityksellisemmän syyn siihen että Paavali tuli Ananaiaan luo. Paavalin tuli saada yhteys seurakuntaan. Meillä on se usko että kristitty elää seurakunnan yhteydessä ja seurakunta on Kristuksen morsian.

        Pavehan ei ollut varsinaiseksi apostoli, sillä tämän ”viran haltian” tuli olla läsnä Jeesuksen kirskumisessa Vuorella.

        Se ei kuitenkaan vähennä Hänen arvoaan, sillä Hän oli vuosia Jeesuksen kanssa kahden, Egyptissä ja etelämpänä Juorusalmia.

        Mutta xx. Harvoin kirjoituksiasi voi korjata, mutta nyt tuli lipsaus.
        Kirjoitit; Kirjassaan sidotusta ratkaisuvallasta Luther tuo paljon merkityksellisemmän syyn siihen että Paavali tuli Ananaiaan luo. Paavalin tuli saada yhteys seurakuntaan. Meillä on se usko että kristitty elää seurakunnan yhteydessä ja seurakunta on Kristuksen morsian.
        Missä ilmenee, että Paavali oli seurakunnassa yhtään päivää?

        Hän oli Juudaan talossa, ei Temppelissä, ei seurakunnassa.
        APt 9 11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;

        Hän vain rukoili ja kiitti.
        Tässä oli Sinulla tarkastuksen paikka.
        Paavali ei liittynyt mihinkään seurakuntaa, kylläkin perusti niitä

        Sitten hyvää; Kuitenkin jos luemme mikä oli apostolien tehtävä on meidän tässä ajassa kuultava tämä evakeliumin sanoma ihmisiltä.
        Kai tarkoitat; apostolinen tehtävä on langennut kristityille (uudestisyntyneille), on totta, mutta tekeekö SRK tätä, ei tee, vaan jopa painottaa sitä, - että se on ihmisen henkilökohtainen asia, sitä ei tarvitse julistaa.

        Tämä tie vain vie helvettiin, Ks Matt, 10;32,33.

        Kuka muu se hyvää sanomaa levittää, kun Pyhä ihminen.

        Kes.


      • etsivä-xx

        Missä ilmenee, että Paavali oli seurakunnassa yhtään päivää?
        Apostolien teot 9
        jakeet 18 - 31


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Missä ilmenee, että Paavali oli seurakunnassa yhtään päivää?
        Apostolien teot 9
        jakeet 18 - 31

        Vastasin ja kysyin Ananiaksen pakkakunnalla.
        Sehän oli ennen Damaskoa

        Damaskossa Hän taas opetti, mutta ei ollut jäsen.

        Kes.


    • pipsakoivula

      """ Saiko Saulus evankeliumin Ananiaalta """

      Raamattu vastaa yksiselitteisesti: EI

      Gal. 1:
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

    • ddcderfgh

      Olet Pipsa niin perin oikeassa!

    • miksietteherääjo

      No tätä eivät veeällät usko eikä se vaikuta millään tavalla saarnoihin, he eivät muuta koskaan opillisia käsityksiään, ennen vaikka hoovettiin, mutta srk ei erehdy!

      hooo voi tätä sekametelisoppaa ja joukko se vaan menee seuroihin kuten aina ja kuuntelee samat väärät opinkappaleet vuodesta viikosta toiseen, mutta ei muuta suuntaa!

      • eivät.herää

        Piru ei hellitä otetta omistaan.


    • Martti.Luther.88

      Onko se Lutherin pöytäpuheista että kirottu on se joka ei kiimaista auta? Normi Raamatusta ei tätä totuutta löydy...

    • Lutherus

      Milloin yksittäinen henkilö on joutunut synnin valtaan, hän tulee semmoiseen omantunnon vaivaan, ettei hän yksinään pysty nousemaan eikä löydä lohdutusta. . Hänen on siksi saataava vierelleen joku veli joka sanoo:
      Usko vahvasti , veljeni , älä vaivu epätoivoon, sinulle annetaan synnit anteeksi. Tämä johtaa rippiin, jota haaveksijat pilkkaavat.
      He sanovat : jos ihmisillä on usko , eivät he tarvitse synneistäpäästöä. Jumala antakoon heidän kerrankin kokea tätä. Saisivatpa kokea, mitä omantunnon tuska on. Sen koettuaan he eivät ajattelisi enää mitään tällaista.

      Tämä juuri on Kristuksen valtakunta, jossa meitä hallitaan. Me emme saa jättää veljeämme synnin kuorman alle. Voi yksinäistä ihmistä!

      ( Luther : Johanneksen ensimmäisen kirjeen selitys 1527)


      Minkä tähden minun tulee etsiä Kristusta jostain kaukaa tai mennä ylös taivaaseen? Näen täällä niin monta kristittyä lasta ja kristittyä ihmistä, jotka täydellisesti ovat minun rakkaan Herrani Kristuksen näköisiä ja joissa Hän asustaa; ja jos näen heidät , näen Kristuksen, jos kuulen heitä, kuulen Kristusta, jos ojennan
      heille vesimaljan , ojennan sen Kristukselle, jos vaatetan heidät, vaatetan Kristuksen.

      ( Luther : Sana ja Armo )

      Koska se päästösana lausutaan ihmisen kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan, että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana siitä sanasta, joka on maan päällä.

      (Luther : Avaimista)

      #Niinpä Hän on antanut seurakunnalleen sellaiset avaimet, että mitä syntejä tahansa se päästää maan päällä, ne ovat päästetyt taivaassa, ja mitä syntejä se sitoo maan päällä, ne ovat sidotut taivaassa. Nimittäin niin että kuka tahansa hänen seurakunnassaan ei usko saavansa syntejänsä anteeksi, niin niitä ei myöskään hänelle anteeksianneta. Mutta kuka tahansa uskoo ja kääntyy oikealle tielle oikaistuna pois synneistä, hänet usko ja parannus tekevät terveeksi saman seurakunnan helmaan asetettuna.#
      ( kirkkoisä Augustinus k. v 430 jKr.)

      • Turmiolan.Tommi.kysyy

        Kirjoittelikohan Luther noita juttujaan kaljapäissään?


      • Martti.Luther.88

        Totta vitussa kirjoittelin!


      • Ihan_selvästi
        Martti.Luther.88 kirjoitti:

        Totta vitussa kirjoittelin!

        Sielläkö kirjoittelit. No sinähän olet vanhoillislestadiolainen.


    • bbbfderthj

      ""Koska se päästösana lausutaan ihmisen kautta, ""

      Täytyy ottaa huomioon, että vain päästösana lausutaan ihmisen kautta, mutta synnit antaa anteeksi Jeesus Kristus. Päästösanat lausutaan:

      1.) Vahvistukseksi
      2.) Tiedottamiseksi siitä, kuka synnit oikeasti antaa anteeksi.

    • Lutherus

      #Sveitsiläisten uskonpuhdistajien käsitys ilmoituksesta johtuu suoraan heidän jumala-kuvastaan. Niinkuin he eivät tunteneet läsnäolevaa, vaan ainoastaan etäisen Jumalan, niin on Hänen äänensäkin kaikunut vain menneisyydessä Raamatun aikana ja jäänyt sinne "ajan kuilun taakse, jonka yli johtavana ainoana siltana on Raamattu" kuten eräs reformoitu teologi toteaa.
      Reformoidun käsityksen mukaan Jeesuksen ajan jälkeen taivas on näet sulkeutunut, Jumalan ääni lakannut kuulumasta. Vain tämä kaiku, vain taivaallisen valon
      jäliheijastus on meillä jäljellä Raamatussa. Näin Zwingli ja Calvin opettivat, että yksin Raamatun välityksellä voidaan nyt löytää Kristus ja Jumalan ilmoitus. Pyhä Henki vaikuttaa reformoidun käsityksen mukaan uskon ihmisessä Raamatun lukemisen kautta.

      Luther sitävastoin julistaa mitä voimakkaimmin, kuten olemme nähneet, Jumalaa, joka ei ole jäänyt "kauas kuilun taakse", vaan jonka ääni jatkuvasti kaikuu seurakunnassa ja sen välityksellä. " Pyhä Henki tekee työtään lakkaamatta viimeiseen päivään saakka ja sitä varten Hän on asettanut maan päälle seurakunnan,
      jonka välityksellä Hän kaiken puhuu ja tekee" Näinhän Luther selittää Isossa katekismuksessa kolmatta uskonkappaletta:

      "Etkös sydämestäsi riemastuisi , jos tietäisit jonkun paikan, missä Jumala tahtoisi sinua puhutella. Jopa jos saisimme kuulla enkelin puhuvan,
      totta juostaisiin silloin vaikka maailman ääriin asti. Mutta emmekö ole hulluja, surkeita ja kiittämättömiä ihmisiä, jotka emme kuule, mitä meille sanotaan. Tuossa seisoo Raamattu todistuksena, että jumala puhuu meidän kauttamme, ja että se on yhtä paljon, kuin jos Hän itse puhuisi omalla suullaan.
      Kenelle muulle siis valittaisit syntejäsi kuin Jumalalle. Mutta mistä Hänet löydät muualta kuin veljestäsi? Hän sinua sanalla vahvistaa ja auttaa."

      Kuten lainauksesta selvästi ilmenee, pohjautuu Lutherin oppi "elävästä sanasta" hänen Jumala-kuvaansa. Jumala, Kristus ei jää hänelle etäiseksi Jumalaksi, vaan tulee niin läheiseksi, että ottaa uskovan asunnokseen ja välikappaleekseen.# (Zidbeck 1985)

    • Lutherus

      Yksinkertaisesti Jumalan valtakunnan tehtävä on saarnata kaikki synnit anteeksi katuvalle syntiselle, jota pelottaa siirtyä ajan rajan taakse anteeksisaamattomat synnit omalla tunnolla. Sitä tehdään Kristuksen antamalla valtuutuksella kuten edellä on moneen kertaan osoitettu. Näin tulee tunnolle rauha.

      Uudestisyntymättömän on mahdoton nähdä Jumalan valtakuntaa kuten Kristus on itse sanonut. Fariseukset eivät nähneet sitä ,vaikka Kristus itse oli heidän keskellään. Yhtään helpommin sitä ei nähdä tänäänkään.

      Jumala herättää ihmisen tunnon ja vetää häntä parannukseen. Jumalan valtakunnasta saarnattu evankeliumi sisältää voiman sen uskomiseen. Näin usko on kokonaan Jumalan työ. Ei ihmisen omia valintoja.

      Ei pidä paaduttaa sydäntään, kun kuulee kehoituksen parannukseen. Elämä on lyhyt ja kohta vanhuus saavuttaa, jolloin mikään ei tunnu enää miltään. Etsikon aika on niin yksittäisillä ihmisillä, kuin myös kansakunnilla. Jumala ei puhuttele ikuisesti.

      Tähän vielä lopuksi yksi Lutherin opetus:
      Katsokaamme aikaisempaa kurjuuttamme ja sitä pimeyttä, jossa olemme olleet. Luulen, ettei Saksa vielä koskaan ole kuullut niin paljon Jumalan sanaa kuin nyt; ei ainakaan historia tiedä siitä mitään. Jos siis annamme tämän mennä menojaan ilman kiitosta ja kunnioitusta, niin on pelättävissä, että osaksemme tulee vielä hirveämpi pimeys ja vaiva.
      Rakkaat saksalaiset, ostakaa, kun tavaraa on ovenne edessä, kootkaa, kun aurinko paistaa ja on hyvä ilma, käyttäkää Jumalan armoa ja sanaa, kun sitä on tarjolla! Sillä se teidän tulee tietää, että Jumalan sana ja armo on kuin ohikulkeva rankkasade, joka ei tule takaisin sinne, missä se kerran on ollut.
      Se on ollut juutalaisten luona; mutta mennyt on mennyttä, heillä ei ole mitään jäljellä. Paavali vei sen Kreikkaan, mutta mennyt on sielläkin mennyttä; nyt heillä on turkkilaiset. Roomalla ja latinalaisilla mailla se myös on ollut: mutta se on mennyttä; heillä on nyt paavi. Älkääkä, te saksalaiset, ajatelko, että te saatte iankaikkisesti pitää sen; sillä kiittämättömyys ja halveksiminen eivät salli sen pysyä. Tarttukaa siis asiaan ja pitäkää lujasti kiinni, te kaikki, jotka voitte tarttua ja pitää kiinni: laiskojen käsien täytyy saada huono vuosi."

      • 5x15

        Eli pohjolan uskovaisten etsikkoaika olisi mukamas pikku hiljaa lopuillaan! Jumala tosin on sanonut sanassaan, että pitää huolen omistaan aina maailman loppuun asti. Mutta miksi sitten Jumala hylkäisi esim. Oulun uskovaiset, jotka vahvasti todistavat "srk jumalanvaltakuntaa", joka ei sortua taida?

        Uskoa löytyy lopussa kaikista ilmansuunnista. Raamattu ei meitä opeta, että usko vaeltaa aina eteenpäin ja sammuu sitten kokonaan matkalla! Kristinusko on tosin alussa lähtenyt ja lopussa saavuttaa määräänpäänsä, mutta elo jää kuitenkin kasvamaan ja odottamaan korjuuta Taivaan aittoihin.

        Vl "jumalanvaltakunta" on yksi lopun ajan hengellinen harha, josta voi päästä vapaaksi rukoilemalla Jumalan johdatusta totuudessa. Jokaisen vl:n pitäisi katsoa peiliin ja puntaroida mihin ja kenen valtakuntaan kuuluu. Eihän vl voi määrittää oikeille uskoville missä Kristus on ja kenen luona Hän voi ainostaan vaikuttaa. Jumalan valtakunta on näet hengellinen (Room. 14:17).

        Room. 9
        30 Mitä tämä siis merkitsee? Sitä, että vieraat kansat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saaneet sen, nimittäin uskon vanhurskauden. [Room. 10:20]
        31 Sen sijaan Israel, joka tavoitteli vanhurskautta lakia noudattamalla, ei sitä saavuttanut. [Room. 10:2, Room. 11:7; Gal. 5:4]
        32 Miksi ei? Siksi, että israelilaiset eivät lähteneet uskon tielle vaan tekojen. He ovat kompastuneet siihen kiveen,
        33 josta on kirjoitettu: -- Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään. [Jes. 8:14, Jes. 28:16; 1. Piet. 2:6-8]


        1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3]
        2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal. 1:14]
        3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]
        4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. [Ap. t. 13:38,39; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:24]


      • tohholampi

        Lutherin sanoihin uskomalla kukaan ei pelastu, mutta kirkko sitä toitottaa yhä.


    • Heikki.Saari

      Hengi leppää pohjan maalla.

      • SRKn.tiedottaja

        Se lepää tällä hetkellä Kärsämäen ja Ylivieskan puolivälin huitteilla.

        On pienessä liikkeessä kohti pohjoista.


    • 7777777t

      Lutheruksella samat kopioinnit oli kysymys mikä tahansa ja aina sivu aiheesta.
      SRK paniikissa ?

    • hohhoijaahoh

      noihin Lutheruksen pitkiiiiiin tarinoihin sanon: että heipparallaa ja kukkelikuu

    • cdffgthhj

      Kunpa kopioisit jotain Raamatusta, sillä Luther on vain Luther, mutta JUMALAN SANA on sitä jotakin!!!!

      • Lutheria_palvovat

        Moni vanhoillislestadiolainen palvoo jumalanaan kaljottelijaa ja juutalaisten vihaajaa Lutheria.

        Noh...Luther tukee vanhoillislestadiolaisten VALHEOPPIA = vain ihmisen kautta synnit anteeksi ja pelastus.


    • ppkkkkkkikkk

      Ei sillä ole mitään merkitystä tosi kristityn kannalta,

    • Sopeutuva.tyttö
      • poikkeusko

        Ristin ryövärin kastamisesta ei puhuta mitään!!!


    • Lutherus

      # Vielä on sijaa ehtoollishuoneessa, sillä palvelija palaa ja sanoo: Täällä on vielä tilaa. Tilaa minulle, tilaa sinulle, tilaa jokaiselle. Ei täällä vaadita mitään sisäänpääsymaksua, vaan saa tulla aivan rahatta ja hinnatta.

      Herra sanoo palvelijoillensa: Saata heitä sisälle, vaadi heitä tulemaan kaduilta ja kujilta, maanteiltä ja aitovieriltä, se on : tulkoot kaikki törkisyntiset, kaikki huonompiakin huonommat. Kaikki he ovat tervetulleita, niin tervetulleita, että Jumala vaatii heitä tulemaan.

      Sinä syvälle langennut syntinen, sinä kauas vieraalle maalle sikain seuraan eksynyt tuhlaajapoika ja tuhlaajatytär, sinä, joka katkerasti häpeät elämääsi, tule sinäkin. Sinä rivo juoppo,sinä haureudessa kulunut portto ja huorintekijä, sinä hekumoitsija ja miehimys, sinä kiroilija, sinä valapattoinen ,sinä varas.
      Te kaikki heittiöt, me kutsumme teitä Jeesuksen nimeen, hänen käskystänsä. Totisesti Hän ei heitä teitä ulos. M e rukoilemme , me huudamme, me kutsumme , me pakotamme teitä tulemaan.

      Se tuleminen tapahtuu siten, että uskotte lapsellisesti tänä hetkenä juuri sellaisina kuin olette kaikki riettautenne ja saastaisuutenne anteeksi Karitsan viattomassa veressä.
      Sillä tavoin ovat monet samoin yhtä syvälle kadonneet raukat tulleet taivaaseen. Jeesuksen veri on tehnyt heidän syntinsä lumivalkeiksi, ja nyt he ovat kiittämässä hänen suurta armoansa ja rakkauttansa.

      Uskokaa siis syntinne anteeksi. Tulkaa koettelemaan eikö ole autuaallista syödä leipää vanhurskauden, rauhan ja ilon valtakunnassa.

      (A. L. Heideman 1886)

      David Juho Rautiaisen kirjoitus vuodelta 1887 :
      " Niin viheliäinen oli minulla virka, päälliseksi vielä Jumalan seurakunnan vainooja, joka tuli siitä, että käydessäni kristittyin seuroissa jonkun kerran, käsitin väärin heidän puheensa ja uskoin maailman valheet lisäksi, jonka tähden pahalla sydämellä puhuin heistä kaikenlaista pahaa, päälliseksi vielä sen päälle, että olin jo poisluopunut Herran seurakunnasta.
      Seuroissa minä kuitenkin jouduin tunnostani niin kiinni, että pimeys oli edessäni.
      Silloin tunsin todella tarvitsevani taluttajaa. Silloin selkeni minulle Sauluksen kääntymys ja uskoin olevani samalla paikalla kuin Saulus Ananiaan edessä , ja vanhurskasten keskellä, että jos he jaksaisivat vielä pyhät kätensä päälleni laskea ja syntini Jeesuksen nimeen anteeksi antaa, niin sitten olisin onnellinen. Vasten luontoani anoin syntiäni anteeksi, johon kohta sain Jumalan lapsilta vastauksen ilon kajahduksella: että ne on iankaikkisesti annetut anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Silloin yleni kevätaurinko ja toukomettisten ääni kuului ihanalta".



      " Minä luulen Tuomas, että sinun täytyy ensin tulla kristittiyin kokoukseen, ennenkuin Kristus tulee näyttämään haavojansa. Et suinkaan tule osalliseksi ylösnousemisen armosta, ennenkuin sinä tulet seurakuntaan. Vaikka kuinka lukisit kirjaa yksinäisyydessä ja pitäisit rukouksia kotona, et suinkaan siellä tule kristityksi. Mutta tule ensin kristittyin kokoukseen ja hae ensin seurakunta, ennenkuin sinä löydät Kristuksen." (L.L Laestadius)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe