Sähköperämoottori voittaa kaikki tahdit

tulevaisuuden.kone

Kävin eilen ensimmäistä kertaa uistelemassa sähköperämoottorin liikuttamalla veneellä. Olipa muuten mukavaa kyytiä! Tärinät loistivat poissaolollaan eikä tarvinnut haistella pakokaasuja.

Omistaja aikoo laittaa veneeseen vielä aurinkopaneelin, jolloin akkukin latautuu automaattisesti. Alkuinvestointien jälkeen siis halpaa lystiä. Jää öljysheikit nuolemaan näppejään.

41

1266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fuelburnisbeautiful

      Meinasit sitten lopun elämäsi pyöriä mökinrannan ympärillä pyörätuolivauhtia avoveneellä alle 5 m/s ilmoilla. Kivat sulle jamppa äks, ja ole onnellinen kun olet noin olemattomiin elämyksiin tyytyväinen. Itse taas en keski-ikäisenä ja monenmoisia pursia ja putputteja kokeneena astu enää jalallanikaan alle 20 solmua meneviin veneisiin, ihmiselämä on liian lyhyt sellaiseen lähisalmien nysväämiseen ja sahaamiseen.

    • luetkonakkenakuttajaakin

      taas noita fantasia-hipstereitä, meinasin unohtaa ihan. Kerrohan samalla paljonko akut maksaa, paljonko akut painaa, ja kuinka kauan yhdellä latauksella pääsee sekä kauanko akut kestää ennen kun ne on uusittava, 2 vai 3 vuotta ? ja mikä on huippunopeus 4 hengen ja maailmanlopun akkujen kuormalla ?
      Ai niin, missä meinasit ladata "sähköprutkuasi", siellä missä minä kuljen, palvelusatamien välit on 30 -50 km

      • gismonen

        Soutamallako meinaat mennä, kun öljy loppuu?

        35 heppasaella pääsee puoli tuntia maksimiteholla, tunnin puoliteholla ja pari tuntia neljäsosalla 80V160Ah akuilla, jotka painaa 150 kg.

        35 heppanen sen reilut 20 knot työntävä malli maksaa reilut 12 tonnia ja akusto toiset 12 tonnia, valovirtalaturi pari tonnia. Alle 30 donaa kuitenkin koko setti.

        http://www.aquawatt.at/data/download/download_1/pricelist_ab_motor_vk_1_2016_71.pdf
        http://www.aquawatt.at/data/download/download_1/li_batt_catalogue_en_3_2016_150_73.pdf

        70 hp tasoon noita jo tehdään. Kehitys kehittyy ja veneily muuttuu entistä mukavammaksi.


      • säkömatkavenessä

        Jaa mulla vene ja moottori makso 20 donaa ja 200kg polttoainetta riittää Turusta Ruotsiin ja takaisin ja silloin on toinen tankeista käyttämättä. "Lataus" matkaa varten kestää alle 10min.


    • nakkenakuttajamoottorit

      aije. Katos kun meritankkauspisteitä on niin laajalla kun oman veneeni polttoainesäiliöiden kapasiteetin olen asettanut, ja se on hlvetin paljon enemmän kuin 30 minuuttia täysiteholla, ainiin, oma 40 heppaseni maksoi 1200 euroa. Öljyn riittävyys liikkuu maapallolla tällä hetkellä pohjoisnavan ja siberian alueen löydöt pois laskettuna 90 - 170 vuoden välissä riippuu keneltä kysyy. Mitens noi 12 000 euron avoveneperämoottorien ostajaehdokkaat, onko pitkäkin jono jo ?

      150 kiloinen 35 heppanen akut, kristus mikä painajainen. Ei tässä elämässä kiitos tähän taloon.

      • gismonen

        Ei se moottori paina kuin 63 kiloa, akut painaa 150 kiloa, eli saman verran kuin yksi normaalipainoinen ukko.

        Eiköhän nuo ole parin-kolmen vuoden päästä jo aika kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Ainahan mukavuudesta joutuu maksamaan hieman.

        Enemmän tässä on kyseessä muutosvastarinnasta. Kyllähän nelitahtikoneitakin katsottiin aikanaan kulmien alta, mutta nykyään niistä on tullut uusi normaali.

        Valtiovalta pystyy taas lisäämään sähköveneilyn suosiota veroteknisin keinoin. Polttomoottoriveneet ovat kuitenkin merkittäviä vesien saastuttajia. Sähkömoottori ei rasita luontoa yhtä pahasti.


      • Yammu-setä
        gismonen kirjoitti:

        Ei se moottori paina kuin 63 kiloa, akut painaa 150 kiloa, eli saman verran kuin yksi normaalipainoinen ukko.

        Eiköhän nuo ole parin-kolmen vuoden päästä jo aika kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Ainahan mukavuudesta joutuu maksamaan hieman.

        Enemmän tässä on kyseessä muutosvastarinnasta. Kyllähän nelitahtikoneitakin katsottiin aikanaan kulmien alta, mutta nykyään niistä on tullut uusi normaali.

        Valtiovalta pystyy taas lisäämään sähköveneilyn suosiota veroteknisin keinoin. Polttomoottoriveneet ovat kuitenkin merkittäviä vesien saastuttajia. Sähkömoottori ei rasita luontoa yhtä pahasti.

        Akkujen ikä ehkä 5 vuotta. Sen jälkeen ne ovat ongelmajätettä...


      • yksiEPAriittijoeitoista
        gismonen kirjoitti:

        Ei se moottori paina kuin 63 kiloa, akut painaa 150 kiloa, eli saman verran kuin yksi normaalipainoinen ukko.

        Eiköhän nuo ole parin-kolmen vuoden päästä jo aika kilpailukykyisiä vaihtoehtoja. Ainahan mukavuudesta joutuu maksamaan hieman.

        Enemmän tässä on kyseessä muutosvastarinnasta. Kyllähän nelitahtikoneitakin katsottiin aikanaan kulmien alta, mutta nykyään niistä on tullut uusi normaali.

        Valtiovalta pystyy taas lisäämään sähköveneilyn suosiota veroteknisin keinoin. Polttomoottoriveneet ovat kuitenkin merkittäviä vesien saastuttajia. Sähkömoottori ei rasita luontoa yhtä pahasti.

        ..."Kyllähän nelitahtikoneitakin katsottiin aikanaan kulmien alta, mutta nykyään niistä on tullut uusi normaali..."

        HAHHAHHAHAAHHAA, kiitoksia kun annoit kunnon naurut päivän starttiin, hyvä vitsi!! nelitahti on uusi normaali vain huoltokorjaamolla.

        ..."moottori paina kuin 63 kiloa, akut painaa 150 kiloa"...

        voi pyhä pläjäys, siis siellä päässä on jamppa, joka väittää että 213 kiloinen kasa kuparia ja lyijyä on kohta "uusi normaali".

        ..."Valtiovalta pystyy taas lisäämään sähköveneilyn suosiota"...

        arvoisat herrat, meillä on täällä eksynyt EU;n byrokraatti joka kertoo närhen munat lähivuosiksi. Joko siihen siirrytään (sähköveneilyyn) tai siihen pakotetaan siirtymään EU direksiivillä. Mikäs tämän manalan ennusteen koodinimi tulee olemaan, EPA 2020 ?

        Koska se on kutakuinkin ainoa keino jolla ihmiset näitä 213 kiloisia 12 000 euron kasoja alkaa rahtaamaan nostureilla avoveneisiinsä.

        Menisi muuten uusiksi trailerihankinnatkin kantavuuden puolesta monilla jos moinen painajainen tulisi, mutta en usko että tuohon hulluuteen mennään niin kauan kun siberiasta ja alaskasta öljyä löydetään.

        Täytyy ymmärtää tieteislehdistä innostuvia ihmisiä, miten helppo on innostua hetkellisesti näennäisen hyvästä ideasta. Todellisuus kuitenkin on jotain muuta kun lehtien artikkelit tällaisissa tapauksissa.
        Se että kakstahtisesta siirryttiin väkisin nelitahtisiin (huom. vain uusien osalta) on osoittautunut surkeaksi ratkaisuksi erityisesti pienemmissä moottorikokoluokissa. Plaaniin ei päästä kuin pari pykälää tehokkaammilla koneilla, huolto-ongelmat ja niiden kustannuket tarpeettoman monimutkaisista mekanismeista ja moottorien painoerot. Kehityksen kuuluu mennä eteenpäin eikä taaksepäin.

        Jos kaksi arvoa on vierekkäin, paino vai vähäinen saastuttaminen, valitsen aina painon. Aasiat ja afrikat viittaa kintaalla päästö - ja ympäristöasioille, joten se on aivan sama mitä jeesusteluja perämoottoripakokaasujen osalta harrastetaan. Naiivia hölmöyttä nykyaikaisimmillaan, ja sähkömoottori on samaa narri-esitystä uusin kaavuin.


      • KaksitahtiUskovaiset
        yksiEPAriittijoeitoista kirjoitti:

        ..."Kyllähän nelitahtikoneitakin katsottiin aikanaan kulmien alta, mutta nykyään niistä on tullut uusi normaali..."

        HAHHAHHAHAAHHAA, kiitoksia kun annoit kunnon naurut päivän starttiin, hyvä vitsi!! nelitahti on uusi normaali vain huoltokorjaamolla.

        ..."moottori paina kuin 63 kiloa, akut painaa 150 kiloa"...

        voi pyhä pläjäys, siis siellä päässä on jamppa, joka väittää että 213 kiloinen kasa kuparia ja lyijyä on kohta "uusi normaali".

        ..."Valtiovalta pystyy taas lisäämään sähköveneilyn suosiota"...

        arvoisat herrat, meillä on täällä eksynyt EU;n byrokraatti joka kertoo närhen munat lähivuosiksi. Joko siihen siirrytään (sähköveneilyyn) tai siihen pakotetaan siirtymään EU direksiivillä. Mikäs tämän manalan ennusteen koodinimi tulee olemaan, EPA 2020 ?

        Koska se on kutakuinkin ainoa keino jolla ihmiset näitä 213 kiloisia 12 000 euron kasoja alkaa rahtaamaan nostureilla avoveneisiinsä.

        Menisi muuten uusiksi trailerihankinnatkin kantavuuden puolesta monilla jos moinen painajainen tulisi, mutta en usko että tuohon hulluuteen mennään niin kauan kun siberiasta ja alaskasta öljyä löydetään.

        Täytyy ymmärtää tieteislehdistä innostuvia ihmisiä, miten helppo on innostua hetkellisesti näennäisen hyvästä ideasta. Todellisuus kuitenkin on jotain muuta kun lehtien artikkelit tällaisissa tapauksissa.
        Se että kakstahtisesta siirryttiin väkisin nelitahtisiin (huom. vain uusien osalta) on osoittautunut surkeaksi ratkaisuksi erityisesti pienemmissä moottorikokoluokissa. Plaaniin ei päästä kuin pari pykälää tehokkaammilla koneilla, huolto-ongelmat ja niiden kustannuket tarpeettoman monimutkaisista mekanismeista ja moottorien painoerot. Kehityksen kuuluu mennä eteenpäin eikä taaksepäin.

        Jos kaksi arvoa on vierekkäin, paino vai vähäinen saastuttaminen, valitsen aina painon. Aasiat ja afrikat viittaa kintaalla päästö - ja ympäristöasioille, joten se on aivan sama mitä jeesusteluja perämoottoripakokaasujen osalta harrastetaan. Naiivia hölmöyttä nykyaikaisimmillaan, ja sähkömoottori on samaa narri-esitystä uusin kaavuin.

        Kylläpä taas näemmä osui ja upposi 2-tahtiuskovaiseen! Ei pidä loukata toisen uskontoa...


      • nelitahtiuskovaiset
        KaksitahtiUskovaiset kirjoitti:

        Kylläpä taas näemmä osui ja upposi 2-tahtiuskovaiseen! Ei pidä loukata toisen uskontoa...

        nelitahtiuskovaiset on sitkeää sakkia, ja teille pitää vääntää rautalangasta kaikki. Luulet loukanneesi minua, vaikka sinä se tässä estraadin narri olet 213 kiloisine 35 heppaisine sähkövatkaimineen, heh!


      • KaksitahtiUskovaiset
        nelitahtiuskovaiset kirjoitti:

        nelitahtiuskovaiset on sitkeää sakkia, ja teille pitää vääntää rautalangasta kaikki. Luulet loukanneesi minua, vaikka sinä se tässä estraadin narri olet 213 kiloisine 35 heppaisine sähkövatkaimineen, heh!

        2-tahtiuskovaisille ei auta rautalangasta vääntäminenkään, ovat he se verran umpiluista sakkia...


      • veneiletköensimmKesää
        KaksitahtiUskovaiset kirjoitti:

        2-tahtiuskovaisille ei auta rautalangasta vääntäminenkään, ovat he se verran umpiluista sakkia...

        nelitahtisuuden puollustaminen on säälittävää, torvi....


    • Tekniikkakehittyy

      Onneksi on menty eteenpäin ja haisevat,öljyiset ja pärisevät 2 tahtiset alkavat jäädä historiaan. Näitä ei ole yhtään ikävä kun on hankkinut nykyaikaisen nelitahtisen.
      Tuo aloittajan sähköperämoottori uisteluun kuullosti hyvältä.
      Täällä apinat tietysti lyttäävät kaikki aloitukset.
      Noita kun lukee niin onneksi nopeasti huomaa, että kommentit eivät perustu mihinkään faktaan, vaan ovat vain jonkun jäärän mutujuttuja.
      Yhdelläkään ammattilaisella ei enää ole veneensä perässä kaksitahtista perämoottoria. Vai onko joku nähnyt vielä esim merivartijoiden kumppareissa kaksitahtista perämoottoria?Miksiköhän?

      • kiinaroskaadirektiivillä

        merivartiosto ei ostakaan niitä omista rahoistaan, torvi vaan veronmaksajien, samoin kuin maksaa korjaukset ja huollot, samoin kun kovemman polttoaineen kulutuksen kun kuolutta painoa traijataan pitkin ulappaa ees taas päättömästi.

        Nelitahti on direktiiviapinoiden lempilapsiaihe ja nämä luulee että siitä tulee "uusi normaali" jankuttamalla ettei 2-tahtisia näy missään, vaikka niitä on satamat pullollaan edelleen


    • Vanhannussijalle

      Eiköhön noi merivartijat ym. viranomaiset vain halua sitä parasta ja luotettavinta teknologiaa esim. ihmihenkien pelastamiseen. Se on aivan ymmärrettävää.
      Se että satamissa vielä näkyy kaksitahtisia ei tietenkään ole mikään uutinen. Mutta harva enää ostaa uutta kaksitahtista perämoottoria.
      Eikös " jankuttaminen" ole saman asian toistamista yhä uudelleen ja uudelleen. Missähän kohdassa edellisessä on " jankutettu" ? Torvi!
      No toisaalta, eipä tuontasoisten vastausten kirjoittajaltlta voi paljoa odottaakkaan. Torvi! Mene sinä vaan nussiin sitä omaa kakstahtistas! Torvi!

      • KaksitahtiUskovaiset

        "Torvi! Mene sinä vaan nussiin sitä omaa kakstahtistas! Torvi!"

        Tuolla lauseella paljastit olevasi korkeintaan 12-vuotias, ainakin henkisesti...


      • SEONKIN

        TORVIsieniä uisteleva nelitahtisia työkseen toivova huoltoliikkeen omistaja, joten kyllä sen toiveet ymmärtää-

        Toivottavasti saavat hyvin runsaasti nelitahtisia huoltoon, että työllistäminen sentään jatkuisi -SEHÄN ON kuitenkin PÄÄASIA suomen kansamme moraalin ja selkäytimen kestävyydelle !


    • Kaksitahtinussijalle

      Älä jankuta! Torvi! Mä oon 11v.

      • torvien.lastenhoit.sij

        Hah! nuo 4-tahti-ihmiset on helppoja tapauksia. Että ärsyyntyvät faktojen keskustelusta, mykistäää aina vaan. Nyt ne kiukussaan esiintyvät jo itse itselleen vastauksissa. Olkoon tuo osoituksena heidän 11 v tasoisesta ajatusmaailmastaan, ja alistuneisuudestaan epa 2006 hattaravaahto-totuuksiinsa mukapuhtaista mukatoimivista perälaudan rakenteita murtavista ratkaisuista veneteknologiassa.
        ps. torvi on se joka tuputtaa A: 213 kiloista avovenemoottoriratkaisua ja B, alkaa puhua ssähkömoottoreista ja 4-tahtisista ainoana tulevaisuuden totuutena vedoten direktiiviin


      • KaksitahtiUskovaiset
        torvien.lastenhoit.sij kirjoitti:

        Hah! nuo 4-tahti-ihmiset on helppoja tapauksia. Että ärsyyntyvät faktojen keskustelusta, mykistäää aina vaan. Nyt ne kiukussaan esiintyvät jo itse itselleen vastauksissa. Olkoon tuo osoituksena heidän 11 v tasoisesta ajatusmaailmastaan, ja alistuneisuudestaan epa 2006 hattaravaahto-totuuksiinsa mukapuhtaista mukatoimivista perälaudan rakenteita murtavista ratkaisuista veneteknologiassa.
        ps. torvi on se joka tuputtaa A: 213 kiloista avovenemoottoriratkaisua ja B, alkaa puhua ssähkömoottoreista ja 4-tahtisista ainoana tulevaisuuden totuutena vedoten direktiiviin

        Edellinen kommentti on todellinen rimanalitus. Ei yllä edes 10-vuotiaan tasolle...


      • eimitääneroa
        torvien.lastenhoit.sij kirjoitti:

        Hah! nuo 4-tahti-ihmiset on helppoja tapauksia. Että ärsyyntyvät faktojen keskustelusta, mykistäää aina vaan. Nyt ne kiukussaan esiintyvät jo itse itselleen vastauksissa. Olkoon tuo osoituksena heidän 11 v tasoisesta ajatusmaailmastaan, ja alistuneisuudestaan epa 2006 hattaravaahto-totuuksiinsa mukapuhtaista mukatoimivista perälaudan rakenteita murtavista ratkaisuista veneteknologiassa.
        ps. torvi on se joka tuputtaa A: 213 kiloista avovenemoottoriratkaisua ja B, alkaa puhua ssähkömoottoreista ja 4-tahtisista ainoana tulevaisuuden totuutena vedoten direktiiviin

        "213 kiloista avovenemoottoriratkaisua"

        2 tahti janne kun ottaa emännän mukaan, niin 213 kiloa paukkuu helposti.


      • lastenhoitajaxx
        KaksitahtiUskovaiset kirjoitti:

        Edellinen kommentti on todellinen rimanalitus. Ei yllä edes 10-vuotiaan tasolle...

        Niin siis oletko sähkötahtihörhö 6 vuotias ? uskotaan, uskotaan


    • Sähköontulossa

      Niin siis joku torqueedo alkaa kyllä olemaan aika vakavastiotettava uistelukaveri. Ja akkuteknologia kehittyy hurjaa vauhtia. En näkisi että nopeaan matkaveneeseen nyt ensimmäisenä lähdetään sähköjä ruuvailemaan mutta pikkuveneisiin näin aluksi ja myös purkkareihin.

      Juuri vähätahtiselle voi sähkömoottoria olla iloa kalataessa, koska tähtivammaiset tunnetusti eivät ole parhaimmillaan uisteluvauhdissa. Nelarilla taas pystyy ajamaan vaikka tyhjäkäynnilla joten sähkökone ei ole yhtä tarpeellinen.

      • rytkytirytkyti

        Kalliit uistimet hieroutuvat pakissa pilalle 4T rytkytyksessä. Ei kiitos.


      • Uskomatonkommentti

        Ja höpöhöpö mitään pilalle hieroutuvat. Aivan lampaanpäästä tollaset kommentit. Mikä ihmeen nelitahtirytkytys? Nelitahtinenhan käy nimenomaantodella tasaisesti.
        Jos joku tekee tollasesta ongelman itselleen, niin laittaa sitten sen uistinlootansa vaikka jonkun pehmeän viltin ym. päälle.


      • muistakaa.lukita-4T
        Uskomatonkommentti kirjoitti:

        Ja höpöhöpö mitään pilalle hieroutuvat. Aivan lampaanpäästä tollaset kommentit. Mikä ihmeen nelitahtirytkytys? Nelitahtinenhan käy nimenomaantodella tasaisesti.
        Jos joku tekee tollasesta ongelman itselleen, niin laittaa sitten sen uistinlootansa vaikka jonkun pehmeän viltin ym. päälle.

        Nelitahtimoottoria ei lukita sen vuoksi että joku sen varastaisi.

        Nelitahtimoottoriin tarvitaan lukko sen älyttömän tärinän vuoksi. Muutoin kiinnitysruuvit pääsisivät löystymään ja ongelmajäte putoaisi veneestä saastuttamaan ahventen valtakuntaa.


      • uppokuninkaidenmotti
        muistakaa.lukita-4T kirjoitti:

        Nelitahtimoottoria ei lukita sen vuoksi että joku sen varastaisi.

        Nelitahtimoottoriin tarvitaan lukko sen älyttömän tärinän vuoksi. Muutoin kiinnitysruuvit pääsisivät löystymään ja ongelmajäte putoaisi veneestä saastuttamaan ahventen valtakuntaa.

        näin on. Kukaties vaikka vakuutusyhtiöiden ja EU direktiivien asettama vaatimus, että kun kyseinen vene uppoaa, voidaan paremmin identifioida ympäristönsaastuttaja veneen runkonumeron tuoman lisäinformaation avulla. Nelitahtimoottori itsessäänhän on kelvoton ihmisille joilla on järki ja käden tuntohermot normaalit, oli moottori pinnalla tai sitten päijänteen syvyyksissä valuttamassa moottoriöljyä venttiililautasten ja raoista.


    • käännetäänplussallese

      tuossa 4-tahtisten käyttäjien rytkytyksessä on tietty se hyötynäkökulma muille, että kun ne uistimet hioutuu ensin pilalle pakissa, niin niihin tarttuu enää kaikkein sairaimmat ja vinksahtaneimmat kala-yksilöt. Sitten nelitahtimiehet saa vatsataudin ja jotain hermostollisia psyykkisiä sairauksiakin kukaties niihin tarttuessa ja pysyvät poissa mereltä ja meri on normaaleille 2-tahtiperämoottoriveneilijöille vapaammin plaanissa ajoon käytössä. Nythän ne tukkivat kaikki salmet ja satamat tyhjäkäynnillä takaperin uistellessa ja plaaniin epätoivoisesti yrittäessä

      • KaksitahtiUskovaiset

        Vajaatahtisilla noita psyykkisiä ongelmia näyttää riittävän ihan omasta takaa...


    • nelitahtiuskovaisetRy

      jos 2-tahtinen on vajaatahtinen, niin sähkömoottori on puutostahtinen

    • Elämänionmuuttunut

      Lapsuudeasani kärsin paljon pilkkaa trabantista. Elämän kolhimilla vanhemmilleni oli peräjälkeen Ifa, Trabant ja Warre. Kun sain ekan työpaikkani, halusin luonnollisesti nelitahtiauton. Vasta nyt olen merelläkin jättänyt trabant-ajan synkät öljypilvet taakseni. Rannassa ei enää kiiltele öljykalvo eikä veneily tuoksu pappamopolta. Vanhan kakstahti öljypolttimen jälkeen olen viimeinkin saanut oikean venemoottorin. Tätä varten kannatti opiskella ja menestyä - elämä ilman palaneen öljyn katkua.

      • gammaTZRarNSRalettaOro

        näkyy olevan vanhainkodin nettikin suomi24 käytössä kun joku puhuu trabanteista, wartburgeista, autoista joita en itse ole eläissäni suomen teillä nähnyt.
        Minun nuoruudessa vain rikkaiden kakaroilla oli kevarit ja joillain omat myös veneet joissa perämoottori ja joilla kavereita vietiin ajelulle. Uskaltaako nelitahtivinksahtaneet kysyä minkä tahtisia olivat kaikki e.m. laitteet ?...


    • ghhhhhhhhh

      joo mut ei kaikilla ei oo sitä mökkiä!aika vaikee uskoo et päijänteellä tulistolla toimee?

    • jonssonin

      onko kaikki hullut tullut tälle palstalle. ei juuri yhtään asialliasta kommenttia.

      • Asiallistako

        Mitä tarkoittaa "asialliasta"?


    • sääli1111

      nelitahtivinksahtaneet pilaa tämänkin palstan näköjään. Ei ollut tällaisia ongelmia ennen EPA 2006 direktiiviä ja Pohjois-korea-henkistä markkinatalouteen puuttumista...

      • KaksitahtiUskovaiset

        Kyllä ne ovat 2-tahtihörhöt mielipuolisine salaliittoteorioineen jotka ovat palstan pilanneet! Jatkuvasti esim. aloitetaan uusia ketjuja joissa E-tec-moottoreista esitellään "testituloksia" ilman mitään kunnon lähdeviitettä. Puhumattakaan uskomattomista sössötyksistä, joissa ilman faktaperusteita mollataan 4-tahtimoottoreita ja väitetään vanhoja 2-tahtimoottoreita ympäristön puhdistajiksi ja maailman pelastajiksi, hallelujaa!


    • Torqeedo

      Nyt kun kaikki joilla on vain laiturikäsitys asiasta ovat antaneet tuomionsa. Voin kertoa pari faktaa omasta reaalimailman kokemuksesta.

      1)Koneeni teho 2 KW. Sen akkuja ei ladata millään aurinkopaneeleilla minkäänlaisessa järjellisessä ajassa, jos se olisi edes teknisesti mahdollista.

      2)Vertailukelpoinen teho 5 HP. Se on ainoastaan valmistajan potkurin suunnittelun ansiota. Kiinalaisessa kopiossa propulsiotehot jäänee huomattavasti pienemmiksi.

      3)Akut. Perusakut käyttöjännite 24 V. Omien litiumakkujen (2 rinnan) käyttäjännite on 29- 21 volttia. Pieni laskutoimitus 2000 KW/24 V = 83 A. Kannattaa miettiä millaisesta akkuyhdistelmästä voi ottaa jatkuvaa virtaa 83 A ulos 24 V jännittteellä. Jääköön laskutoimitukseksi kauanko voi kahdesta sarjaan kytketystä 12 V 100 Ah akusta voi ottaa edellä mainitun virran.

      4) Lataus. Käytännössä onnistuu erikoislatureilla kun mennään 4 KW (10 hv) koneisiin niin jännite nousee 48 volttiin.

      5) Käytännön ajoaika maksimiteholla 2 kW (5 hv) 6 solmua tyynessä kelissä 2 h = 12 nm. Lataus noin 50% lopputulos.

      6) Käytännön ajoaika puoliteholla 1 kW (2,5 hv) 4 solmua tyynessä kelissä 4 h = 16 nm.
      Lataus noin 50%.

      • bensiiniesanssi

        tuossa oli jo sentään jotain realismia. Summa summarium;

        jos ja kun puhumme shköperämoottoreista, puhumme tosiaan 1. tyynellä käytettävästä 2. noin kävelyvauhtia kulkevasta 3. yleensä yhdellä, maksimissaan kahdella pakettiauton akulla varustetusta kokoonpanosta jossa sähkömoottorina toimii 150 - edellämainitun herran esimerkin 2000 w moottori.

        itse pitäisin kaikkia näitä piensähköperämoottoreita verrokkina 2 hv;n polttomoottoriin suorituskyvyn osalta, mutta makuasiansa kullakin.

        matkaveneiden tai pikaveneiden moottoriksi niistä ei ole.


      • Katsoalkua

        Niinpä. Kannattaa lukea ketjun aloitusviesti! Aloittaja kertoi siinä sähköperämoottorin erinomaisesta sopivuudesta juuri uisteluun. Ei kukaan ole väittänytkään sen korvavan matkaveneen tai pikaveneen moottoria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe