Maantiepyörällä

Kesänekat

Niska ja hartiat tuli taas kipeäksi, kun ajoin kesän ensimmäiset kilometrit. Sitä rupeaa vain miettimään, onko runko oikean kokoinen ? Pituutta itselläni noin 179- 180cm. Rungon koko L 56cm. Jalan sisämitta unohduksissa. Ohjauskannatin vaihdettu lyhyempään, en muista pituutta.

Mikä on oikea tai hyvä ohje minun pituiselleni polkijalle ?
Runkoko 56 ?
Vai mieluummin 54/ 55 ?
Itse ottaisin 54/ 55. Ko. pyörämallia ei ollut saatavana kuin 53cm ja 56cm.

16

2569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totutttelua

      Kroppaa pitää vähän totutella, lisää kilometrejä.

    • tsemppiii

      Selkä ja vatsalihakset kunnossa? Joudutko edelleen kurottelemaan ohajaintankoa? Ajoasennon pitäisi pysyä nätisti kasassa. Helposti käy niin että alkaa kannattelemaan yläkroppaa hartioillaan. Paino pitäisi saada jakautumaan kolmen kontaktipisteen kesken: kädensijat, satula ja polkimet.

    • Kesänekat

      Kiitoksia vastauksista. Selkä ja vatsalihakset, ovat kohtalaisessa kunnossa. Ohjaamoon joutuu edelleen kurottelemaan. Tai ainakin se tuntuu siltä ! En ole tauon jälkeen tottunut maantiepyörän ajoasentoon tai runko voisi olla liian iso. Mahdollisesti myös kilometrejä tarvitaan lisään, ajoasentoon tottumiseksi.

      Hankalalta ja ei mukavalta tuntuu pystymallisen pyörän jälk. ryhtyä ajamaan maantiepyörällä. Juurikin tuon ajoasennon kannalta, paino on käsillä, hartiat ja niska tulevat kipeäksi. Havainnointi on myös vaikeampaa, matalasta ajoasennosta johtuen.

      Pyörä on keskustan ulkopuolella tapahtuvaan ajoon käyttöpyöränä.

      • Pomppukeppi

        "Juurikin tuon ajoasennon kannalta, paino on käsillä, hartiat ja niska tulevat kipeäksi."

        Tuossa varmaanon ongelman ydin vaikka ongelmaa voi pahentaa se että pyörä on ehkä vähän pitkä sinulle varsinkin jos et ole pitkäselkäistä tyyppiä.
        Mutta siis jos nimenomaan hartiat ja niska jumittuvat niin ajat varmaan kädet liian suorassa eli kyynärpäät "lukossa". Tällöin paino todella on kokonaan käsillä ja sen pitämiseksi myös hartijat ja niska jännittyvät.
        Rento ajoasento taas lähtee siitä että käden ovat hiukan koukussa jolloin asento rentoutuu ja hengityskin kulkee paremmin. Painoa ei siis kannatella käsillä vaan enemmän selkälihaksilla. Paradoksaalisesti näin saavutettu vähän matalampi ajoasento on kevyempi kuin pystympi.
        Kun tämän sisäistää ja selkälihakset kehittyvät vähän, ajosta tulee paljon rennompaa ja myös niskaa on kevyempi pitää pystyssä kun hartiat eivät ole jännittyneinä. Kokeile siis tietoisesti rentouttaa käsiä ja poista painoa niiltä koukistamalla käsivarsia hieman. Ja varmista aina välillä että et palaa vanhaan asentoon.


      • tsemppiii

        Runko voi lopulta osottautua liian pitkäksi. Jokainen valmistaja ilmoittaa noita mittoja oman tapansa mukaan. Valmistaja A:n koko 54 voi olla valmistaja B:llä 56. Pitäisi perehtyä omiin mittasuhteisiin ja pyörän geometriataulukoihin.. Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Kokeile vaikka madaltaa 2-5mm satulaa. Itsellä vaikutti positiivisesti hyvän ajoasennon löytymiseen. Helposti säädetään satula liian korkealle.
        Jos vieläkin ahistaa, niin käy huvikseen koeajamassa toisia pyöriä josko joku malli tuntuisi paremmalta. Sitten vain myyt nykyisen ja ostat paremman. Ei tämä sen kummempaa. Itse ajanut tod näk yhtä kokoa liian pienellä jo kolme vuotta. Nyt alkaa suunnilleen tietämään minkälainen seuraavan tulee olla.


      • Pomppukeppi

        Tähän lisäisin vielä että pyörän koon sopivuuden vaikutus on myös hyvin yksilöllinen. Osa ihmisistä sietää hyvin yhden "numeron" verran väärän kokoista pyörää, joillekin sen pitää osua suunnilleen millilleen kohdalleen. Tämä on hyvin yksilöllistä.
        Yleisesti ottaen myös keskivartalon lihasten vahvistaminen ja rentouden hakeminen ajamiseen auttavat. Jos joku paikka jumittaa, se kertoo vain siitä että sen alueen lihaksia jännittää staattisesti koko ajan. Ongelma ei välttämättä ole alueelle kohdistuva paino sinänsä vaan että se paino kannetaan niin että se jännityttää lihasta huonossa asennossa.


      • pyrkijä
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Tähän lisäisin vielä että pyörän koon sopivuuden vaikutus on myös hyvin yksilöllinen. Osa ihmisistä sietää hyvin yhden "numeron" verran väärän kokoista pyörää, joillekin sen pitää osua suunnilleen millilleen kohdalleen. Tämä on hyvin yksilöllistä.
        Yleisesti ottaen myös keskivartalon lihasten vahvistaminen ja rentouden hakeminen ajamiseen auttavat. Jos joku paikka jumittaa, se kertoo vain siitä että sen alueen lihaksia jännittää staattisesti koko ajan. Ongelma ei välttämättä ole alueelle kohdistuva paino sinänsä vaan että se paino kannetaan niin että se jännityttää lihasta huonossa asennossa.

        Pyörien rungon geometrioissa on huomattavia eroja, vaikka pyörä olisi samaa kokoa. Itselläni oli aikoinaan eräs M-koon Ridley ja sillä ajaessa niskat ja hartiat kipeytyivät. Ei auttanut vaikka vaihdoin lyhyemmän stemmin. Pyörästä tuli vain kiikkerämpi. Nykyinen Spessu saman korkuisella rungolla sopii kuin 180 senttiselle ruodolleni täydellisesti. Pyörän koon suhteen tuntuu olevan hyvä mittari se, että ajettaessa eturenkaan napa jää sarvien taakse piiloon.


    • ikäviävaivoja

      Mulla oli samaa vaivaa silloin joskus 1990-luvun alussa, kun pyörälenkkejä aloin heittämään. Toinen oli polven kipeytyminen, mutta se meni sitten ohi. 1993 ostin maantiepyörän, missä oli lepotanko lisävarusteena. Sen kanssa ei tullut ikänä selkäkipuja. Nyt olen ajellut vuosikausia ilman lepotankoa, eikä ole mitään selkäkipuja ollut. On kait pyörän geometriat nykysin paremmin kohillaan kuin silloin 1990-luvun alkupuolella. Pyörät muuttuneet aika paljon niistä ajoista.

      • Kesänekat

        Madalsin satulaa noin 5mm. Heti auttoi paremman ajoasennon löytämiseksi. Muutos ei kuullosta näin ruohonjuuritasolla pyöräilevälle kovin ihmeelliseltä. Mutta pyöräillessä sen kyllä huomaa.

        Maantiepyöräily ja ajoasennon säätäminen taitaa olla herkkä laji ? Toivottavasti itse ei rupea turhan herkäksi, mihin nimim. kirjoittava Pomppukeppi viittasi. Eiköhän se tästä... uskoisin, että tämä kelpaa minulle vielä oikein hyvin. Lisää kilometrejä alle. Toivotaan että niska ja hartiakivut lievittyvät.


      • tsemppiii

        Pieniä muutoksia aina yksi kerrallaan kuuluu vanha viisaus.. Maantiepyörällä kun ajetaan yleensä tunteja kerrallaan, pienilläkin epäkohdilla alkaa olemaan iso vaikutuskerroin.


    • paljonko

      olennaista on että käsien pitää olla koukussaeikä missään nmessä suorin käsin ajaa.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Mikä taas vaatii, että paketin oltava kasassa, eli vatsalihasten kunnossa.


      • Maantiepyörä-vain-jos

        Eli heikkokuntoisten ei kantsi hankkia joka yhteydessä suosimaasi kevyttä maantiepyörää hankkia, vaan mennä salille ensin sixpakki hankkimaan... ja toisten ohjeiden mukaan selkälihaksensa vahvistamaan...


    • ffdsgfdg

      Ei runkokoon perusteella voi kovinkaan paljon sanoa jos ei tiedä varsinaisia mittoja. Sanoisin, että sinun pituisellesi sopiva pyörä on kuitenkin 53-55. Tärkein mitta on yläputken pituus. Tämä vaihtelee aika paljon merkeittäin, vaikka runkokoko olisi sama.

      Yleensähän sanotaan, että jos alaselkä kipeytyy, niin pyörä on liian pitkä ja jos hartiat kipeytyvät, niin pyörä on liian pieni. Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Hartiathan menevät jumiin jos sinulla on paino liiaksi käsillä. Tähän voi olla syynä ohjaustangon liian pitkä etäisyys, väärä korkeus ja kallistus tai satulan väärä asento.

      Kannattaa lähteä siitä, että laittaa satulan oikeaan paikkaan ja katsoo vatupassilla, että se on vaakasuorassa. Jos nolla on alaspäin, niin paino menee tietenkin enemmän käsille. Kun satula on vaakatasossa, niin sen jälkeen lähdet istumaan pyörän päälle ja kokeilet ovatko hartiasi jännityksessä eri otteilla. Jos ovat, niin voit miettiä mistä se johtuu. Voi olla, että ohjaustanko on esimerkiksi liian korkealla, jolloin sinulla nousee hartiat ylös, kun pyöräilet. Voi myös olla, että se on liian matala ja asentosi menee liian kumaraksi ja siten etupainoiseksi. Ohjaustanko voi olla kallistettu väärin, jolloin ilmenee samoja ongelmia kuin aiemmin sanoin.

      Tässä videossa on ihan hyviä niksejä ajoasennon säätöön. Ei niitä kannata liian vakavissaan ottaa, mutta ainakin jotain mistä lähteä rakentamaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=yGGk3ALky_E

      Toivotaan, että saat säätämällä ja pyörään tottumalla pyörän toimimaan itsellesi. Jos näin ei ole, niin et ainakaan ole ainoa. Todella moni ostaa liian ison pyörän.

      • Ei-kuntourheilija

        Asiasta täysin tietämättömänä toteaisin vain, että perin ikävää kun tälläset asiat havaitaan vasta kun on ehkä montakin tonnia laittanut silkkaan ...miten sen ilmaisisi... vaikkas pyöräkauppiaan tms 'asiantuntijan' avustamana, pas(h)aan.
        On perin ihmeellistä, ett neuvoja ja 'neuvoja' saa ja haetaan vasta jälkikäteen.
        Missä te tietäjät ootte silloin, kun neuvoja/ohjeita tarvittaisiin?
        Ei paljon auta, ett yks maantiepyöräilijä kehottaa kaikkia kyselijöitä valitsemaan aina sen kevyen kippurasarvisen ulkovaihteisen. Hitsi! Se kun sopii lähinnä vain todella liikunnallisille treenaajille...
        Sorry, kun puutuinkin asiaan, josta en mitään tiedä!


      • rfdsfsd
        Ei-kuntourheilija kirjoitti:

        Asiasta täysin tietämättömänä toteaisin vain, että perin ikävää kun tälläset asiat havaitaan vasta kun on ehkä montakin tonnia laittanut silkkaan ...miten sen ilmaisisi... vaikkas pyöräkauppiaan tms 'asiantuntijan' avustamana, pas(h)aan.
        On perin ihmeellistä, ett neuvoja ja 'neuvoja' saa ja haetaan vasta jälkikäteen.
        Missä te tietäjät ootte silloin, kun neuvoja/ohjeita tarvittaisiin?
        Ei paljon auta, ett yks maantiepyöräilijä kehottaa kaikkia kyselijöitä valitsemaan aina sen kevyen kippurasarvisen ulkovaihteisen. Hitsi! Se kun sopii lähinnä vain todella liikunnallisille treenaajille...
        Sorry, kun puutuinkin asiaan, josta en mitään tiedä!

        Oman kokemukseni mukaan ihan sama mihin liikkeeseen Suomessa menee, niin sieltä voi hyvinkin lähteä väärän kokoisen pyörän kanssa kotiin jos ei itse tiedä mikä on itselle sopiva pyörä. Kyllä kunnon liikkeet yleensä sen rukokoon suurinpiirtien katsovat, mutta eivät ala pyörää sinulle säätämään ja katsomaan kumpi niistä on oikeasti sinulle sopivampi. Etenkin jos näyttää, että kumpikaan ei ole hyvä, niin aika harva myyjä alkaa sanomaan, että meillä ei ole sinulle sopivaa tuotetta.

        Maantiepyörä on hyvin erilainen ajaa kuin peruspyörä. Siksi varmin tapa on yleensä ottaa vaikka joltain pyörä lainaan tai ostaa itse halpa maantiepyörä, jolloin ei ole niin isot rahat pelissä jos pyörä ei olekaan mieluisa. Sitten kun on ajotunteja takana, niin on parempaa näkemystä siihen, että millaisen pyörän haluaa. Toki kaupan koeajoillakin saa jotain näkemystä, mutta ei noissa voi tarvittavia säätöjä tehdä, eikä kokeilla riittävän pitkiä aikoja, joten oikeaa pyörää voi olla hankala löytää lyhyillä koeajoilla. Onneksi maantiepyörä on kuitenkin aika paljon muokattavissa jos runkokoko on oikea. Etenkin vähän liian pienen rungon kanssa tulee kyllä yleensä toimeen stemmiä pidentämällä. Iso runko onkin vähän hankalampi, koska lyhyellä stemmillä ohjaus muuttuu liian herkäksi.

        Pyörätyyppi valitaan tietenkin aina käyttötarkoituksen mukaan. Ei maantiepyörä ole todellakaan kaikille paras tai välttämättä edes nopein pyörä. Aina riippuu polkijasta, matkoista ja maastoista, että millainen pyörä kannattaa hankkia. Jos puhutaan ihan keskivertoihmisestä, niin useimmille varmaankin paras pyörä on jokin kohtalaisen kevyt hybridipyörä. Näppärä ja helppo ajaa, mutta kyllä tuollaisella pyörällä vauhtiinkin pääsee.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe