Linja-autonkuljettajaksi kouluttautuminen?autot...

Linkkakuskiksi

Olen ajanut kuorma-autoa jakeluauto 10 vuotta kovasti kiinnostaa hypätä isomman auton ohjaimii.
Onko linja-auton ajettavuus kuinka erillainen kuin kuorma-auto 15t-18t?kääntyvyys,ajettavuus jne...

Olen asiakaspalvelu henkinen uskon että sen puoleen työ sopii mulle.

Paljon on ainakin täällä HKI suunnalla koulutuksia mut missää ei lukenut kuuluuko linja-auton ammattipätevyys koulutuksiin kattelin n. 1000e maksaa koulutukset oonko ihan väärässä?

20

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eieroja

      Eipä autot oo sen kummempia ajaa ajatko kuorkkii vai linkkaa.
      Kestääkö hermosi?
      Eikös kuorkki kuski koko aja paahda paikasta toisee ja linkka kuski oottaa 3 tuntiiki samas paikassa oottaa turisteja.

    • Alavaihdettu

      Kolme tai neljä kertaa mieti.
      Jos meinaan haluat muutakin tehdä elämässäsi kuin asua autossa ja elää koko ajan töitä tehden tai valmistautua työhön lähtöön.

    • Bussibussi

      Ammattipäätevyden hinta noin 3000 euroa. Kallista se on.

    • UusiKuski2015

      Paskaa hommaa. Lasti kyllä kävelee itse sisään, mutta samaan syssyyn lasti käyttäytyy kuin keisarit kuskeja kohtaan, "MINÄmaksan sun palkkas!!"-asenteella. Samoin lasti valittaa tilaajalle (HSL:n palautekanavat) mitä pienimmistäkin asioista, useimmiten vielä valehdellen / suurennellen asioita, koska tämä on internetissä älyttömän helppoa. Ja jokaikinen tälläinen valitus tulee esimiehen taholta sinulle saakka "piristämään" päivääsi. Ja asiakashan on aina oikeassa. Oma lukunsa ovat aikataulut jotka ovat kirjaimellisesti minuuttipeliä. Jakeluhomman aikataulutus ei ole mitään verrattuna bussien vastaavaan.

      Minäkin kuvittelin nauttivani asiakaspalvelutyöstä (jota olin tehnyt vuosia ennen alanvaihtoa), mutta tämä bussiala on kyllä kaiken skeidan huippu. Mikään muu asiakaspalvelutyö ei taida olla yhtä kiittämätöntä tekijäänsä (sinua) kohtaan, eikä missään muussa asiakaspalvelutyössä sinua kohdella (verbaalisesti, eleet, ilmeet, ym ym) kuin koiraa.

      Toki ns. pitkänmatkan liikenne ja kaupunkiliikenne varmasti eroavat tässä(kin) suhteessa toisistaan, mutta kaupunkikuskilla (jollaisen kokemuksella tässä kirjoittelen) on paljon parempi palkka. Lukiosta uloskävellyt junnukin tienaa jossain hanttihommissaan paremmin kuin kuukaudessa 160h pitkänmatkan linja-autoa 0-4v kokemuksella ajava linja-autokuski (13,40e/h ennen ilta/yölisiä).

      Tähän päälle vielä muu liikenne, mutta pullakaappikuskina (?) sinulla lienee tästä jo tarpeeksi omaakin kokemusta. Tosin jatkuvalla pysäkeiltä lähtemisellä pääset nauttimaan siitäkin (henkilöautoilijoiden mielenosoitukset, ym.) moninverroin enemmän, aina löytyy se yksi MINÄMINÄ-apina jonka on päästävä pysäkiltä lähtevän bussin eteen.

      Sinuna miettisin vielä kahdesti. Itse vain odotan, että pääsisin tältä alalta pois.

      • scaniaki

        Sä puhut täyttä asiaa.Meitä kytätään busseissa kameroilla,puhallutetaan ihmisten edessä alkolukkoihin ,ajotapatallennin käy kokoajan(vaikka on epätarkka ja näyttää väärin),bussit huoltamatta aina jostain "vislaa" ym. Kuljettaja on se sylkykuppi johon purkaudutaan kun aamuvitutus on jäänyt päälle.Kuljettaja saa "palautteita" HSL:n kautta mutta ei voi puolustautua niihin mitenkään.Bussifirmat voittaa ja häviää linjoja joten tiedossa on uusien linjojen opiskelua joita joudut käymään usein omalla autolla läpi kun firman puolesta siihen saat usein vain noin pari tuntia aikaa (sis siirtymät ).Kuljettajan ammatti on kokenut todella alasajon eikä sitä suinkaan kohota nämä kielipuolikolleegat joiden sekoilut saat sinä kuulla kun joku vittuuntunut matkustaja on joutunut "tilanteeseen"edellisessä bussissa.Minä teen näitä hommia jo paksun nahan kanssa ja pyrin sulkemaan korvat ja katson usein läpi sormien asioita ja näin kuljetan vankkureita pitkin katuja.


    • hjrfyujeujetyuetuteu

      Ammattipätevyys kuuluu koulutukseen ja isommat firmat maksaa lisäkoulutukset tarvittaessa.
      Liksa on parempi, työ on kiinni talosta ja vuoroista. Ainakin 2 hyvää taloa stadissa j ainakin yks vitun huono.
      Parhaimmillaan rentoa ja pahimmillaan todella raskasta urakkatyöhön rinnastettavaa. Yleensä hommaa kehuvat ajavat niitä rentoja vuoroja ja toisinpäin.
      Saattaa esimerkiks olla että joka päättärillä tauko 10-15min jossa ehtii juoda kahvin, tai saattaa olla että ajat 5 tuntia putkeen.
      Tai työ alkaa aamu 3 taikka aamu6.
      Sidonnaisia voi olla 2 tuntia päivässä tai ei yhtään.

      • Prööötti

        4 tuntia putkeen on maximi.


      • Pussikuskiksi
        Prööötti kirjoitti:

        4 tuntia putkeen on maximi.

        Pääkaupunkiseudun liikenteessä (HSL) saa ajattaa 5,5h putkeen, että revi siitä.


      • Prööötti

        Kyllä se tuo 4t on oikea vastaus, mutta eikö edes sinua hiukan mietitytä miksi tuo on se maximi?


      • hjrfyujeujetyuetuteu

        No 5,5 päiviä on aikapaljon ja yleensä raskaampia kuin 8tuntiset koska putkeen(urakka;).
        Toki on taukoa merkattu mutta saattaa helposti olla 15min tauko 5minuuttia. No ehtiihän siinä ehkä juosten vessaan esimerkiks rautatientorilla. Semmosta kahvitaukoakun normaaliduuneissa ei tunneta. Jos kahvin ehdit juoda niin erikoista, yleensä puol kuppia tulee juotua ajaessa.
        Taikka 5min tauko 0 minuuttia jolloin lähtö on heti.
        Ainakin itsellä Hyvin harvoin toisin päin että aikaa jäisi suunnitellun yli.
        Mutta kuten aiemmin kirjoitin riippuu ajosarjoista (ja talosta), on hyviä sarjoja ja hyvin huonoja.


      • Pussikuskiksiko
        Prööötti kirjoitti:

        Kyllä se tuo 4t on oikea vastaus, mutta eikö edes sinua hiukan mietitytä miksi tuo on se maximi?

        Miksi jankutat. HSL:n liikenteessä ajorupeama saa olla 5,5h sitten puolen tunnin ruokatunti ja toiset 5,5h.

        Lyhin työpäivä voi olla 5h, joka käytännössä on esim. kaksi kierrosta linjaa 560/550 ilman taukoja.

        Juu, kyllä se pistää vähän miettimään, miksi pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteessä saa kuskista repiä kaikki mehut ja maaseutuliikenteessä pääsee vähemmällä. No onneksi se näkyy tuntipalkassa joka on HSL:n kuljettajalla korkeampi kuin maaseutukuskilla. Yli 12v alalla ja palkka 16,65e/h.


      • Prööötti

        Kannattaisi sinunkin tutkia tessiä niin saattaisit löytää tuon 4t säännön.


      • Luettuon
        Prööötti kirjoitti:

        Kannattaisi sinunkin tutkia tessiä niin saattaisit löytää tuon 4t säännön.

        Tässähän se: Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään 5,5 tuntia. Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.


      • Prööötti

        Katsoppa sivulta 10 kohta 14


      • Pussikuskiksiko

        Lue itse sivu 8


        Lähi- ja paikallisliikenteen vuorokautinen enimmäistyöaika

        Vuorokautinen työaika on lähi- ja paikallisliikenteessä enintään 11
        tuntia, ellei paikallisesti muuta sovita.

        2. Lyhyemmästä kuin 5 tunnin työstä maksetaan täysi 5 tunnin palkka ja
        se luetaan työajaksi.

        3. Rahastajien työaika ja lepoajat määräytyvät kuten kuljettajilla 4. kohdan
        määräystä lukuun ottamatta.

        4. Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla
        enintään 5,5 tuntia. Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle
        annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai
        kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla
        vähintään 10 minuutin mittainen.


      • Prööötti

        Pointtisi on?


      • Pussikuskiksiko

        Se, että älä jauha kakkaa.


      • Prööötti

        Kerro nyt vielä missä kohtaa tuli jaskaa puhuttua?
        Luuletko tuon kohdan olevan muuten vain työehtosopimustextissä?


    • Isoomena

      Mikä on sun mielesta hyvät talot ja huonot stadissa?

      • yjyrujrsujsrusjsesuesu

        No sanotaan että hyvissä yritetään ottaa kuskit huomioon.
        Huonoissa on vuorot ylipäätään järjettömiä ja paaaljon muita epäkohtia.
        Eroa voi olla kuin yö ja päivä vaik sama työ.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe