Museoväki Herätys

EUlainsäätäjä

Yhdistysten klubitakkimiehet puuhaa tekevät 40vuoden ikärajaa. Puupäät huomioikaa että lakia ei koskaan muuteta 1 pykälän osalta. Voi mennä monta hyvää pesuveden mukana. 3 vuotta on EU säädös! Nyt järki käteen ja suu suppuun!

17

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EUlainsäätäjä

      Siis 30 vuotta.

    • Ifa54

      Ennen kuin herättää karhun, katso mitä kaikkea se saattaa tehdä herättyään!

    • LiianHoukuttelevaa

      Eiköhän käytännössä ole ihan sama onko ikäraja 30v vai 40v koska aikuisten oikeasti ne harrastettavat ajoneuvot ovat enää max 1980 luvulta ja sielläkin alkupäästä.
      Syy siihen on aika yksinkertainen.
      Ensinnäkin autopuolella muoviaikakausi alkoi todenteolla noihin aikoihin ja elektroniikka sekä tekniikka tyyliin polttoaineenruiskutus löi lopullisesti läpi,tarkoittaa että aikakauden tuotteet ovat yksinkertaisesti rumia,kromittomia ja tietokoneella suunniteltuja ja tekniikka rupeaa olemaan entisöinti&kunnossapitomielessä haastavaa.
      Moottoripyöräpuolella taasen kyykkypyörät muovikuorrutuksella ajan henki jo 80-luvun puolessa välissä ja uudemmissa eikä niiden ajo-ominaisuudet tekniikka pahemmin poikkea nykypyöristä,korkeintaan kaasuttimet ruiskuiksi mutta oli niitä ruiskulla jo tuolloinkin eli summasummaarum:Ovat liian helposti vääärinkäytettäviä nykyliikenteessäkin,naurettavan halpoja jos malli sellainen joka ei ns klassikko ja varsinkin mp löytyy esim Saksasta,Ruotsista ym ihan kilohintaan,jopa minimaalisen vähän ajettuja.
      Sama pätee autopuolella,tavisautojen parempia malleja kilohintaan koska ovat paikallista ongelmajätettä yhä kiristyvissä saastemäärääyksissä siellä eikä niitä käyttiksiksi siellä kukaan kelpuuta saati harrasteeksi eli Suomeen oivia veronkiertäjiä.
      Niin 2 kuin 4 pyöräisiin löytyy aina poikkeuksia halutuista erikoismalleista,eksoottisista merkeistä ,pienistä valmistusmääristä tai erikoisesta tekniikasta mutta pääosin näin kun liian uusista vehkeistä puhutaan oikeassa harrastemielessä jossa minusta 70-luvun tekniikka ihan passelia ja autoissa kuin mp on vielä kiiltoa ja silmänruokaa,saati vielä vanhemmissa=)

      • Sonnimies69

        Toisen roska on toisen aarre.


      • E220_CDI

        Voihan sen noinkin ilmaista, ettei ymmärrä sähköstä eikä moottoripyöristä mitään.

        Aikuisten oikeasti juuri 80- ja 90-lukuisten autojen sähköpuoli on oman aikansa ja tekniikan tason kuvajainen. On hienoa, että näitä ruiskuvehkeitä ja diskreeteillä komponenteilla toteutettuja lähes nykyautojen tasoisia toimintoja ilman väylärakenteita ja diagnostiikkaa tarjoavia oman suhteellisen lyhyen ajanjakson laitteita jaksavat niitä harrastavat pitkää kunnossa vaikkei pussihousuja kiinnostakaan kuin helposti entisöitävät puupuolapyörät ja peltisepäntyöt.

        Vuosituhannen taitteessa nämä lyhytikäisiksi jääneet toisistaan tietämättömät alijärjestelmät poistuivat uuden generaation väyläsysteemien tieltä. 80/90-luvun voi niputtaa samaan ryhmään nykyautojen kanssa vain täydellisen ymmärrämättömyyden voimalla.

        Öljyjäähygixxerin vertaaminen tämän päivän muoviluotiin on jo niin kosminen hallusinaatio, ettei sitä voi pyörää ajamattomalle edes kuvailla. Mopolla voi olla kilometrejä takana, mutta selvästikään ratakierroksia ei yhtään.


    • Kuka-robotti

      Eikö museoauton ikäraja ollut ennen vain 25 vuotta? Sitten se nostettiin 30 vuoteen ja nytkö taas oltaisiin nostamassa sitä 40 vuoteen? Halutaanko siis 70-luvun pysyvän ikuisena rajana museoautojen ja "nykyautojen" välillä?
      Kyllähän jo 70-luvun lopun autot suunniteltiin tietokoneella ja valmistettiin ensimmäisillä roboteilla, onko siinä jotain sellaista vikaa jonka perusteella autolta evättäisiin museokelpoisuus?
      Esim. Fiat Ritmon mainoksessa näkyy robotteja, ensinnäkin koripellit on varmaan prässätty valtavassa prässissä eikä nakuteltu ihmisvoimin vasaralla muotoonsa, koneet liittää pohjalevyn ja kylkikappaleet yhteen, robotit hitsaa ne kiinni toisiinsa, automaattiset vihivaunut kuljettaa korit maalaamoon jossa korit ensin upotetaan kylpyyn jonka jälkeen maalausrobotti ruiskumaalaa ne, jne.,
      Auton valmistusprosessihan on pitkälti samankaltainen tänäänkin, robotteja ja automaatiota on varmasti vieläkin enemmän kuin Ritmon aikaan.
      https://www.youtube.com/watch?v=CAI9490QmeQ

      PS: tuossa Ritmon mainoksen lopussahan näkyy ajonaikainen rekkaanajo jo ennen Ritari Ässän aikaa :D

    • LiianHoukuttelevaa

      Joo-o,ei tässä ihan tuota tarkoitettu mitä ajettelit valmistusteknisesti robotein,onhan niitä varmaan alkeellisia ollut jo 60-luvulla pikkasen autotehtaasta ja-mallista tietty riippuen eli käsityönä niitä ei ole koottu alusta loppuun enää varmaan yli 50vuoteen mitään merkkiä.

      Tietokoneet tekniikassa ja jo aika monimutkainen tekniikka taasen se suurin syy miksi 80-luvun loppupuolenkaan autot eivät ole helppoja entisöidä,muovin määrästä puhumattakaan sisustuksissa kuin ulkokuoressa jotka tosi haastavia löytyää ehjiä enää koska sisustuksien sävyjä jos jonkinmoisia eikä niitä pahemmin säästynyt ole eikä uusina mistään ellei kyse erikoismalleista joita keräillään ja harrastellaan laajemminkin.

      Tarkoittaa että kansanmalleihin ja varsinkaan 4 ovisiin ei ole mitään uustuotantoa!
      Paalattu ne varaosa-autot jo hyvinkin tarkaan tai sitten ruosteen raiskaamia kuluneita raatoja niin ulkoa kuin sisältäkin jos löydät moisen jostain.
      Kaikista suurin murhe museoajoneuvotarkoituksessa on niiden tekniikka ja ajo-ominaisuudet jotka ovat parhaissa merkeissä malleissa jo 30 vuotta vanhoissa nyt niin hyviä että väärinkäyttö houkuttaa jos niillä mielin matkassa ja kieroudet mielessä.
      Joku Saab 900 tai Volvo 740,"kuolinpesästä" löytynyt hyväkuntoinen isohko Japski/BMW/Mersu tms ajaa kovasti käyttöauton tarpeen jos pienet ajot kuten hyvin tiedämme.
      Ulkomailta tuotuna kilohinnoissa ja tarjontaa piisaa jos vaikka Ruotsista kipaisee hakemaan.
      Taasen 70-lukuinen kuin vanhempikaan ei oikein sovellu mitenkään ja jos niin hyvä että MR yksilö on omistuksessa niin tokko kukaan sitä käyttöautona haluaa tuhota vaikka toki joku Aspen tai muu kansanjenkki hyvin asiansa ajaisi vieläkin,nuo euroautot/japskit ei oikein minusta ellei masokistiluonne.
      Siinä syy miksi tuota ikärajaa ja -rimaa halutaan jotenkin rajoittaa,asia joka tietty kirpaisee niitä oikeita harrastajia jotka omistavat jotain muuta kuin corollaa,sunnya,kadettia tai jotain vw jettaa tai perusmallin 190 mersua ym jotka museomielessä tarpeettomia minusta edes säilyttääkkään.
      On ne niin tylsän ja muovisen näköisiä kaikinpuolin että en ymmärrä mitä joku niissä näkee säilyttämisen kannalta tuleville sukupolville.

      • 3D.uustuotanto

        Ehkäpä moderni teknologia tuo apua "nykyautojen" entisöintiin, 3D tulostus esimerkiksi jolla voi tulostaa uudenveroisia muovisia osia mikä on ihan vastaavaa kuin uustuotanto-osat vanhempiin autoihin.


      • E220_CDI

        Juuri tuossa yllä kuvattu 80- ja 90-luvun autojen uudet entisöinnin haasteet sekä auton historiassa tämän lyhyen ajanjakson autojen omaleimaisuus on riittävä oikeutus niiden säilömiseen jälkipolville riippumatta siitä ymmärtääkö pussihousuosasto niiden erikoisuutta vai ei.

        Auton historiallista arvoa ei mitata sen käytännöllisyydellä tai haluttavuudella nykypäivän liikenteeseen. Jos mitattaisiin, olisivat uusimmat museoautot aina parhaita ja haluttavimpia ja vanhimmat muuttuisivat turhakkeiksi. Ei tässä kuvitelmassa ole mitään järkeä.

        Museoauton tulee olla oman aikansa kuvajainen, ja se merkitsee erilaisten, myös tavallisten arkisten mallien säilyttämistä.

        Eri aikakausina on vallinnut erilaisia suunnittelu- ja tekniikkatrendejä, ja viime vuosikymmenet ovat olleet siirtymää kolmen erilaisen elektroniikkageneraation kautta nykytilanteeseen.

        Yksittäisten sytytyskipinän käsittelevän tehotransistorin jälkeen päästiin autonomisesti omaa tehtäväänsä suorittaviin alijärjestelmiin ja lopulta hajautettuihin väylärakenteisiin. Aika harvaa näin perustavaa laatua olevaa keskeistä rakennetta on luotu tyhjästä ja sen jälkeen hylätty uuden tieltä alle 20 vuoden ajanjaksolla


    • ÄläLuule

      Kyllähän se teoriassa tuo,onpahan vaan mielettömän hidasta ja turkaleen kallista touhua vielä nykyään eikä kukaan voi sanoa halpeneeko se oikeasti tuosta ja millaisia nuo 3D osat ovat laadullisesti käytössä kustannuksiinsa nähden kun kokemuksia ei juuri ole ja tietoa voiko niitä käyttää muihin kuin koristeosiin eli vaatii toki myös omat ainekoostumuksensa jos ne moottoriin,vaihteistoon tai muuhun fyysistä rasitusta,kuumuutta-kylmyyttä tai jännityksiä tms kestettävä eli juttu ei olekkaan niin helppo kuin lukemalla vain ajattelisi kaikki niin helpoksi.
      Myös muovi tai kevytmetalliosien pinnoitus kromityyliin höyrystämällä on älyttömän kallista!
      Uustuotanto-osat vanhoihin autoihin tahtoo tulla Kiina-Vietnam-Intia linjalta ja osien laatu&tarkkuus on yleensä luokkaa "sinnepäin".
      Halvalla tehtyä Sontaa jossa vaan rahastuksen maku ja osat ei istu kunnolla eikä pinnoitteet pysy pitkään.
      Löytyy myös hyvin tehtyjä mutta ne sitten maksaakin ja valmistusmaa monesti joku muu, toki ne Kiinassakin ym kunnollista tekee jos teettäjä maksaa laadusta työssä ja materiaaleissa vaan harvemmoin maksaa.
      Siksi NOS ja jopa käytetyt orkkisosat on arvossaan(ne voi kunnostuttaa).
      Uudempien autojen sisustukset jotka muovista eri värisävyineen ja pinnoituksineen tulee olemaan erittäinkin haastavaa entisöinnin kannalta,kas kun muovi hapertuu,haalistuu ja muuttuu murenevaksi ajan mittaan ja varsinkin uustuonneissa jotka saaneet "auringonpistoksen",tyyliin kojelaudat halkioimineen.
      Moniin klassikkomalleihin in uustuotantoa,läheskään kaikkiin ei yhtään mitään ja myös vanhoja kojetauluja-mittaristoja ym kunnostetaan mutta ISOLLA RAHALLA.
      Elikkäs pakka on oltava kunnossa 3D kera jos oikein huonoja muoviosia on eikä niitä voi kunnostaa tai ehjiä löydy.
      Tämä uustuotanto siis 50-60 luvun ja 70-alun joissain jenkkiautoissa jotka 2dht tai avo,muihin korimalleihin ei yleensä mitään.
      Euro tai Japskiautoihin jotka perheautoja (4d sedan) ei yleensä mitään uustuotantoa ole .Sitten jos jälkituotantoa löytyy niin ne on coupe/avokoreihin ja hinnat on myös kerralla konkurssiin tasoa.

    • HelppoHomma

      Jos se ketä harmittaa, että museoautoilla mahdollisesti ajetaan enemmän eli useampana päivänä kuin mitä on lain mukaan sallittu, nykytekniikka ja netti antaa sen kitkemiseen aika hyvät välineet, eikä tarvita kovin vilkasta mielikuvitusta moisen järjestelmän toteuttamiseen.

    • Kuhankyselen

      Onko museoautot siis oikeasti jokin ongelma Suomessa tällä hetkellä? Eikö nykytilanne ole hyvä/kohtuullinen? Kenen etu on muutos?

    • Takinkääntöpeliä

      Persut tässä enemmän mietityttää

    • juuhka

      Suomestahan puuttuu oikeat museoikäiset autot !
      Psykologisesti-60, -70 ja -80 luvun autoja ei oikein osaa pitää museoautoina.
      Nehän ovat melkein käyttöautoja vielä tänäänkin.

      Tässä voi sanoa jo olevan museoautoja :
      https://www.youtube.com/watch?v=MuMnw0icfrU

    • Mesemies66

      Katsotaan miten muuttuu lainsäädäntö. Yhden äijän kateus voi käydä kalliiksi ja hankalaksi muille harrastajille. Saksassa 30 vuotta ilman ongelmia.

    • muoviaika

      Muovipuolellakin entistämistarkoituksiin voi tulla vielä keksintöjä. Esim. tietokonepuolella ongelmana on ollut muovikuorten kellastuminen. Itselläkin on vanha Commodore Amiga 500 kotitietokone jonka muovikuoret on kellastuneet vuosikymmenten aikana selvästi. Uutena kuoret olivat vaaleanbeiget, miltei valkoiset. Elektroniikka ja muu tekniikka pelaa tässä koneessa edelleen kuin uutena, jopa 3,5" levykkeiden sisältö toimii edelleen :)
      Jossain tietokonemuseossa olivat kehittäneet sellaisen aineen kuin RetroBright joka palauttaa kuorten alkuperäisen värin UV-valon ja kemikaalin avulla.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Retr0bright

      Olen nähnyt monessa 80-luvun autossa harmaantuneita mustia muoviosia, mahtaisikohan tuosta aineesta olla niihinkin apua?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe