Kannattaako opiskelijan kuulua työttömyyskassaan?

tässäsitäollaan

Hei!

Olen opiskelija ja olen sitä tod näk noin 3-4 vuotta. Töitä en ajatellut tehdä ja jos teen, niin ihan paria tuntia kuukaudessa.

Ala, jota opiskelen, on aika huonosti työllistävä ja joudun ehkä opiskelemaan tämänkin jälkeen tai tekemään jotain muuta kuin oman alan työtä.

Olen ollut jotain 10-12kk töissä ja saanut ennen opiskelua muutaman kuukauden ansiosidonnaista päivärahaa. Palkkani oli vähän päälle tonnin kuussa.

Liityin liittoon silloin ja olen vieläkin, mutta mietin olenko turhaan? Pitäisikö erota liitosta ja työttömyyskassasta? Tulenko ikinä hyötymään tästä mitään, varsinkin, kun ala on tod näk väärä kuin mitä liitolle pitäisi olla ja joutuisin vaihtamaan?

Mitä järkeä kuulua? En tiedä saanko töitä ja jos en niin onko edes liitolla/kassalla minulle mitään maksettavaa?

Liityin liittoon, koska muut painostivat ja mainostivat, että kyllä se on niin hyvä, mahtavat edut jne. Tuntuu siltä kuin tästä olisi vain päänvaivaa. En halua maksella turhaan mitään jäsenmaksuja.

16

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkikäteen

      opiskelija ei ole työtön, hän opiskelee kokopäivätoimisesti eikä näin ollen voi ottaa työtä vastaan, joten...

      • iuhg

        olishan se mukava saada muijallekkin töitä,. ittestä ei ole niin väliä juu.


    • täysinturhaa

      Jos pystyt ajattelemaan omilla aivoillasi niin ei kannata, ei kenenkään kannata.

      • OmillaAivoillaAjattelija

        Jos kaikki ajattelisi noin. Minkälaiset olisi työolot tänään. Työpäivän pituus olisi vähintään 10 h, lomia tuskin olisi, palkka olisi mitätön.
        Valmiin pöytään on kiva tulla.


      • liitot_muinaisjäänne
        OmillaAivoillaAjattelija kirjoitti:

        Jos kaikki ajattelisi noin. Minkälaiset olisi työolot tänään. Työpäivän pituus olisi vähintään 10 h, lomia tuskin olisi, palkka olisi mitätön.
        Valmiin pöytään on kiva tulla.

        Hahah, hyvät saisivat hyvät edut, ja huonot huonommat, niinhän sen pitääkin mennä, ei tänne mitään vapaamatkustajia tarvita. Liitot juuri aiheuttavat näiden lusmujen olemassaolon ja pilaavat koko työelämän. Ilman liittoja Suomella ja suomalaisilla menisi paljon paremmin.


    • tässäsitäollaan

      Nimimerkki järkikäteen, kyllä ainakin yliopistolla on välillä aikoja, jolloin työnteko onistuu, mutta siis omalla kohdallani ihan vain max 10h/vk. Lisäksi kesätyöt (jos niitä saa).

      Mietin vaan, että kassoilla on vuosimaksu ja liitoilla sitten kuukausimaksu, jos palkkaa tulee, että onko näillä tuloilla (opintotuki) mitään järkeä maksella niitä? Vielä kun valmistun eri alalle, tosin epävarmasti työllistävälle jne. Tulevaisuus on epävarma.

      Nyt kyllä olen tajunnut, etten liittoa tarvitse. En tarvitse sen palveluita, enkä jäsenetuja. Kassasta olen vielä epävarma, mutta en tiedä tarvitsenko sitäkään käytännössä. Töitä löytää jos etsii ja minulle kelpaa siivoojankin työt.

      • äxviles

        "...kassoilla on vuosimaksu ja liitoilla sitten kuukausimaksu, ..."
        Liiton jäsenmaksu on X% ansioista. Ei ansioita,ei jäsenmaksua.


      • tässäsitäollaan

        Siis joo, tiedän, mutta on jos tienaa tarpeeksi. Ja tässä opiskelijana mietin että haluanko maksella tai onko edes järkevää maksella mitään maksuja jos jotain silpputyötä teen, kun en tiedä mitä valmistumisen jälkeen tapahtuu. Joko saan a) oman alan töitä, b) muita töitä, c) työttömyys tai d) uudelleen kouluttautuminen. Olen harkinnut jopa muuttoa ulkomaille.

        Ja nyt kuulun siis eri liittoon kuin mihin vamistumisen jälkeen - siis jos saan oman alan töitä - kuuluisin. Liitosta olen päättänyt erota, työttömyyskassa vielä pähkäilyttää.


    • ReiluPeli

      Aikoinaan, kun tein työtä opiskelun ohella, ei Paperiliitto edes halunnut opiskelijoita jäsenekseen. Se tuntui aika reilulta peliltä. Liittoon kuulutaan, kun ollaan oikeasti töissä.

    • tässäsitäollaan

      Mutta siis menetänkö mitään jos lähden? Enkö ole käytännössä tehnytä niin vähän töitä, että minulla ei ole jemmassa mitään sen kummempia etuja valmistumisen jälkeistä mahdollista työttömyyttä ajatellen? Olisiko sama tai parempikin tällaisessa epätietoisuudessa elellä ilman liittoa tai kassaa?

      • ay_propagandaa

        Yksinkertaistettuna; Jos palkkaa on tonni kuussa tai sitä luokkaa niin ei ole mitään järkeä kuulua liittoon/kassaan ainakaan ansiosidonnaisen kannalta!
        Toinen juttu on liittoihin kuuluminen periaatteiden takia ja siksihän tämäkin aloitus lienee tehty koska tällä koitetaan löytää joku hyvä syy olla liiton jäsen!


      • tässäsitäollaan

        Kiitos. Just tuollasta kommenttia kaipasinkin. Minulla ei todellakaan ole mitään aatteellista syytä kuulua liittoon.

        Ansiosidonnainen on ollut ainoa syy roikkua tässä.

        Taidan erota lähiaikoina. Kuulisin mielelläni vielä muitakin mielipiteitä.


      • ansiosid
        ay_propagandaa kirjoitti:

        Yksinkertaistettuna; Jos palkkaa on tonni kuussa tai sitä luokkaa niin ei ole mitään järkeä kuulua liittoon/kassaan ainakaan ansiosidonnaisen kannalta!
        Toinen juttu on liittoihin kuuluminen periaatteiden takia ja siksihän tämäkin aloitus lienee tehty koska tällä koitetaan löytää joku hyvä syy olla liiton jäsen!

        Ansiosidonnaisen saa kuulumatta mihinkään liittoon, pelkkä kassaan kuuluminen riittää ansiosidonnaiseen.


    • tässäsitäollaan

      Okei, nyt selvyyden vuoksi:

      Olen päättäny erota liitosta. Siitä olen varma. Tiedän kyllä, että kassaan voi kuulua kuulumatta liittoon.

      MUTTA en ole varma kannattaako minun erota kassasta.

      Mielipiteitä siihen?

      • varma_irma

        Mikset ole varma, kerro se meille?


      • kannattaja-

        Oletko aloittaja varma että halusit tänne Suomelle kirjoitella?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe