mikä valita: Fertinova, Felicita vai Dextra??

mameroinen

Voi...pitäis johonkin klinikkaan ottaa yhteyttä ja saada kenties pyörät pyörimään. Mistä sen tietää mikä kannattaisi valita? Olen siis itsellinen nainen 41v, hki. Minulla on jo yksi biolapsi jonka synnytin hätäsektiolla 6v sitten. Kierto ollut aina epäsäännöllinen. Olen ollut adoptiojonossa jo useamman vuoden, mutta nyt näyttää pahasti siltä, että se unelma kariutuu. Omaa vauvaa toki eniten haluaisinkin, jos se vaan on mahdollista. Synnytyksestä jäi aika pahat fiilikset, kun kesti 5 päivää ja sitten tosiaan sektioon meni. Ihan mielelläni sektiolla vois nytkin tehdä, mutta onko se ees mahdollista, jos jo yksi on ollut?? Ja ylipainoakin on noin 20 kg. Mutta nyt siis ihan ekana mietin, että mihin ihmeessä noista soittaisin vai soitanko kaikkiin? Hirvittää, että teen heti tässä alussa jonkun mokan ja valitsen "huonon" klinikan. Adoptio jonotuksesta jo jäänyt sellainen olo, että niinkin voi ihminen tehdä.

28

7153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhhi

      Ota lähin ja edullisin, ei noissa varmaan paljon eroja ole hoidon laaduissa. Itse olen sinua nuorempi ja laitoin jo yhteen ivf hoitoon 4500 euroa, tuloksetta. Eli toivottavasti olet rikas. Ja ole nopea. Joudut käymään ne psykologin haastattelutkin ennen toimiin ryhtymistä. Ja kesätauko on monilla klinikoilla ihan kohta.

    • kiirettäpitää

      Hesassa on Väestöliiton lapsettomuusklinikka, Mehiläisen Felicitas (johon yhdistynyt entinen Graviditas), Terveystalon Fertinova ja Pihlajalinnan Dextra. En tiedä, onko vielä jokin muu.

      Käy kaikkien kotisivuilla, vertaa hinnastoja, soita tarvittaessa. Felicitasilla ja Fertinovalla on jonkinlainen ilmainen tutustumiskäynti myös.

      Yksi käytännön ero, jonka tiedän klinikoiden välillä on se, että osa käyttää suomalaista, osa tanskalaista spermaa. Tanskalaisesta saa enemmän informaatiota, mutta se on kalliimpaa.

      Varmaan hoitomenetelmät ovat samat kaikissa. Se, että tykkääkö jostain tietystä lääkäristä, hoitajasta tai psykologista, tai tykkäävätkö he sinusta on vähän tuurikauppaa. Henkilökunnalla voi olla omia ajatuksia siitä, millaisten ihmisten kannattaa hankkia lapsia. Vaikka klinikan virallinen kanta olisi hyväksyvä esimerkiksi yli nelikymppisiin tai yksinhuoltajiin, niin se paheksunta voi silti tihkua läpi joistain henkilökunnan ihmisistä. Toki yksityisklinikalla yleensä ollaan ystävällisiä asiakkaille, tuovathan he leivän pöytään. Ja muutenkin henkilökunta ei joudu toimimaan samanlaisen stressin alla kuin julkisella puolella, joten tunnelma on paljon rennompi.

      Lääkärin tai klinikan kantaa ylipainoon kannattaa kysyä etukäteen.

      • ihmeeettelen

        ÖÖöö, mitähän lisätietoja tanskalaisesta spermasta muka saa? Itse hoidoissa tanskalaisella ja sanottiin, että hedelmöityshoitolaki ei salli kuin tiettyjen asioiden kertomisen luovuttajasta eli pituus, silmienväri, hiustenväri (ja etninen tausta). Mitään muita tietoja en ole saanut.

        Rahaa on mennyt jo yli 7000. Että ei se halpaa ole.


      • ihmeeeettelen
        ihmeeettelen kirjoitti:

        ÖÖöö, mitähän lisätietoja tanskalaisesta spermasta muka saa? Itse hoidoissa tanskalaisella ja sanottiin, että hedelmöityshoitolaki ei salli kuin tiettyjen asioiden kertomisen luovuttajasta eli pituus, silmienväri, hiustenväri (ja etninen tausta). Mitään muita tietoja en ole saanut.

        Rahaa on mennyt jo yli 7000. Että ei se halpaa ole.

        Niin ja hinta on muuten ollut sama kuin suomalaisella, 850 e/satsi. Fertinova, hinnat löytyy netistä.


      • kiirettäpitää
        ihmeeettelen kirjoitti:

        ÖÖöö, mitähän lisätietoja tanskalaisesta spermasta muka saa? Itse hoidoissa tanskalaisella ja sanottiin, että hedelmöityshoitolaki ei salli kuin tiettyjen asioiden kertomisen luovuttajasta eli pituus, silmienväri, hiustenväri (ja etninen tausta). Mitään muita tietoja en ole saanut.

        Rahaa on mennyt jo yli 7000. Että ei se halpaa ole.

        Suomen laki ei salli, Tanskan kyllä. Klinikka ei tietenkään saa antaa tietoja, mutta ne ovat netissä kenen tahansa saatavilla. Toisaalta jos sperma on jo valmiiksi ostettu klinkalle yksinoikeudella, niin tietysti silloin luovuttaja ei ole enää netin listoilla eivätkä tiedot siten saatavissa netistä. Näin sitten varmaan on tilanne, ja ehkä tietoja ei tosiaan saa enää jälkikäteen pankista. Olen kyllä kuullut muista Suomessa, jotka ovat saaneet katsoa tanskalaisen luovuttajan tiedot netistä, kun tilausta on tehty (klinikka ei ole heillekään niitä kertonut).

        Väestöliitolla on hinnastossa inseminaatio luovutetuilla siittiöillä yksi seurantakäynti 820 e. Ymmärrän tuon niin, että sperman hinta on mukana, koska toimenpidehän on sama aina, eikä sperman hintaa ole erikseen hinnastossa. Heillä käytössä pääasiassa suomalainen sperma (oma pankki). Taas Fertinovalla on hinnastossa erikseen inseminaatio ultra 458 e ja erikseen sperman hinta, joka on näköjään Helsingissä 400 ja muualla 850 e. Fertinova käyttää ainakin oman ilmoituksensa mukaan pääasiassa tanskalaista spermaa. Siten Helsingissä hinta on melko sama molemmilla, mutta muilla paikkakunnilla Väestöliitto halvempi.

        https://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Hinnasto/Luovutetut-siittiot/
        https://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Hinnasto/
        http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuusklinikka/hinnasto/


    • monimutkaistaaa

      Helsingissä Fertinovalla pitää maksaa alkumaksu 800 e joka "lukitsee" luovuttajan, varaa sen sinulle. Jos tulet ensimmäisestä oljesta raskaaksi, siittiöiden hinta on 800 se 400, näin käsitin. Jos et tule, saat aina uuden oljen hintaan 400, samalta luovuttajalta.

      Minä epäilen tuota, että vastaanottaja saisi katsoa tiedot netistä. Jokainen luovuttaja ostetaan kokonaan eli 5 perheeseen saa syntyä lapsia. Silloin tiedot eivät edes tule listoille nettiin.

      • kiirettäpitää

        No enpä tiedä mikä oli tilanne, mutta joku kuitenkin kertoi näin tehneensä.


    • monimutkaistaaa

      Kun katsoin cryosin sivuja, siellä oli klinikoille kirjautuminen-kohta erikseen eli takuulla on heille erikseen ne ostettavat luovuttajat. Ja ostavat aina koko kiintiön, siitä kallis hinta.

      • kiirettäpitää

        No kyllä maailmalla monesti tilataan itse vaikka yksi olki, mutta klinikan osoitteeseen. Esim. ESB ei edes toimita muihin kuin klinikoiden osoitteisiin, Cryos kyllä kiikuttaa vaikka kotiovelle (joka on kylläkin Suomessa laitonta).


    • mameroinen

      Ap täällä. Varasin vaan ajan yhteen enkä ollut näitä vastauksia nähnyt. En siis ehtinyt "varoittaa" että tulee ylipainoinen, vanha yms.yms. Tosi hyvin ja ystävällisesti suhtautuivat. Melkeinpä nopeammin näyttää nyt etenevän kun mitä osasin odottaa. Sanoi, että viis kiloa voisin pudottaa niin hormoonit lähtis paremmin käyntiin ja epäilee että mulla on PCO. Inssi vois olla jo kesän lopulla. Ens viikolla lisää testejä. Missä olis hyvä keskustelupalsta näistä asioista? Nyt tuntuu, että ois paljon kysyttävää.

      • arghhh

        Saako veikata? Epäilevät sulla PCO taipumusta (vaikkei ultra sitä todistaisi), jonka perusteella antavat ensimmäiseen ivf-hoitoon hyvin pienen hormooniannoksen, jotta et saa hyperstimulaatiota (mikä PCO:ta sairastavilla yleinen). Kypsyy vaan muutama huono solu ja tulosta ei tule. Maksulappu kyllä tulee.


      • mameroinen
        arghhh kirjoitti:

        Saako veikata? Epäilevät sulla PCO taipumusta (vaikkei ultra sitä todistaisi), jonka perusteella antavat ensimmäiseen ivf-hoitoon hyvin pienen hormooniannoksen, jotta et saa hyperstimulaatiota (mikä PCO:ta sairastavilla yleinen). Kypsyy vaan muutama huono solu ja tulosta ei tule. Maksulappu kyllä tulee.

        No on sekin käynyt mielessä. Tosin mulla on kyllä läpi elämän ollut hyvin selvät "oireet" jotka natsaa PCO:n kanssa. Mutta voiko sen kanssa tehdä inssiä? Vähän oon ajatellut että koklaisin vaan inssejä, inssejä...kunnes rahat loppuu. Itse asiassa sehän tulee heille hyödyllisemmäksi kun aika nopeesti menee IVF:n ohi jos monta inssiä tekee. Vai onko siinä joku raja kuinka monta voi tehdä?


      • arghhhh

        Mielestäni PCO ei estä inssejä. Vaste lääkkeille vaan voi olla erilainen. Jos on ikää, inssit eivät ole niin varmoja ja on yleensä vielä monikkoriski (mieti pystytkö hoitamaan yksin mahdolliset kaksoset). Yhdessä inseminaatiossa onnistuminen yleensä n. 10% luokkaa. Ja kun se sperma maksaa, se on kallista suhteessa onnistumisprosenttiin. Yhdellä oljella spermaa voi koeputkihedelmöityksessä taas hedelmöittää vaikka 10 munasolua. En ole varma, mutta taitavat suositella kahta olkea kerralla inseminaatiossa?

        Jos inseminaatio ei parilla kerralla toimi, sinuna menisin sitten ivf:ään. Tai jopa suoraan ivf:ään. Ikäsi puolesta alat olla kohta "kriittisessä" vaiheessa (munasolujesi laatu laskee kuin lehmän häntä). Oma lääkärini sanoi, että 42 yleensä sellainen rajapyykki, ettei omilla munasoluilla kannata juuri enää yrittää.

        Itse en halunnut monikkoriskiä, siksi ivf. Siirtävät sitten kerralla vain yhden aina. Lisäksi laskin todennäköisyyden millä onnistuu ja netissä oli myös ivf-todennäköisyyslaskurikin jopa. Hinta/onnistumismahdollisuus meni niin, että inssiä ei kohdallani kannattanut harkita. Jos osaat todennäköisyyslaskentaa, kannattaa sitä harrastaa. Lotossa kun harvempi voittaa.


      • mameroinen
        arghhhh kirjoitti:

        Mielestäni PCO ei estä inssejä. Vaste lääkkeille vaan voi olla erilainen. Jos on ikää, inssit eivät ole niin varmoja ja on yleensä vielä monikkoriski (mieti pystytkö hoitamaan yksin mahdolliset kaksoset). Yhdessä inseminaatiossa onnistuminen yleensä n. 10% luokkaa. Ja kun se sperma maksaa, se on kallista suhteessa onnistumisprosenttiin. Yhdellä oljella spermaa voi koeputkihedelmöityksessä taas hedelmöittää vaikka 10 munasolua. En ole varma, mutta taitavat suositella kahta olkea kerralla inseminaatiossa?

        Jos inseminaatio ei parilla kerralla toimi, sinuna menisin sitten ivf:ään. Tai jopa suoraan ivf:ään. Ikäsi puolesta alat olla kohta "kriittisessä" vaiheessa (munasolujesi laatu laskee kuin lehmän häntä). Oma lääkärini sanoi, että 42 yleensä sellainen rajapyykki, ettei omilla munasoluilla kannata juuri enää yrittää.

        Itse en halunnut monikkoriskiä, siksi ivf. Siirtävät sitten kerralla vain yhden aina. Lisäksi laskin todennäköisyyden millä onnistuu ja netissä oli myös ivf-todennäköisyyslaskurikin jopa. Hinta/onnistumismahdollisuus meni niin, että inssiä ei kohdallani kannattanut harkita. Jos osaat todennäköisyyslaskentaa, kannattaa sitä harrastaa. Lotossa kun harvempi voittaa.

        Kiitos kommenteista. Itsekin olen lukenut netistä noita prossia ja lääkäri sanoi ensituntumalta, että inssissä ois 5% mahikset. Kohta osaa tarkemmin arvioida kun testit tehty. Niin, järkevämmältähän tuo IVF tuntuis. Ettei mene aikaa hukkaan. Enkä oikein ylipainon ja synnytyksen vuoksi monikkoja toivoisi. Selviäisinkö raskaudesta tai synnytyksestä fyysisesti? Muuten kyllä uskon pärjääväni ja ihan mielellään vois tulla enemmänkin tyyppejä. Mutta nyt olenkin sitten alkanut pelkäämään kaikenmaailman asioita mikä voi mennä mönkään sekä inssissä että IVF. Välillä tuntuu, että peruutan tämän hedelmöityshoitokuvion kokonaan. Esimerkiksi lääkkeisiin oudot reaktiot tai mikä se olikaan se OHSS tai mikä?? Pelottaa. Mun kroppa vois just vetää herneet nenään ja reagoida voimakkaasti. Esim. allegioiden kautta on tuttua. Kamala ajatus että olisin omasta toimesta saattanut itseni hengenvaaraan tai vielä pahempaa. Missä muuten tuollainen laskuri on?


      • kiirettäpitää

        Hyperiä tulee harvoin yli nelikymppisille enää.


      • fgdfhh
        kiirettäpitää kirjoitti:

        Hyperiä tulee harvoin yli nelikymppisille enää.

        Just PCO-taipuvaisille tulee ja herkästi, vaikka olisi nelikymppinen!


      • arrrggghhh
        mameroinen kirjoitti:

        Kiitos kommenteista. Itsekin olen lukenut netistä noita prossia ja lääkäri sanoi ensituntumalta, että inssissä ois 5% mahikset. Kohta osaa tarkemmin arvioida kun testit tehty. Niin, järkevämmältähän tuo IVF tuntuis. Ettei mene aikaa hukkaan. Enkä oikein ylipainon ja synnytyksen vuoksi monikkoja toivoisi. Selviäisinkö raskaudesta tai synnytyksestä fyysisesti? Muuten kyllä uskon pärjääväni ja ihan mielellään vois tulla enemmänkin tyyppejä. Mutta nyt olenkin sitten alkanut pelkäämään kaikenmaailman asioita mikä voi mennä mönkään sekä inssissä että IVF. Välillä tuntuu, että peruutan tämän hedelmöityshoitokuvion kokonaan. Esimerkiksi lääkkeisiin oudot reaktiot tai mikä se olikaan se OHSS tai mikä?? Pelottaa. Mun kroppa vois just vetää herneet nenään ja reagoida voimakkaasti. Esim. allegioiden kautta on tuttua. Kamala ajatus että olisin omasta toimesta saattanut itseni hengenvaaraan tai vielä pahempaa. Missä muuten tuollainen laskuri on?

        Laskuri: http://www.ivfpredict.com/index-1.html 18,2% käsittääkseni sinun mahdollisuutesi, jos lapsettomuusongelmaksi lisää epäsäännöllisen ovulaation (PCO:sta johtuva).

        Jos munasolujesi laatu on huono tai ne eivät vaikka hedelmöity ollenkaan enää, ivf:ssä tämän huomaisi heti siinä maljalla (ja siirtyisit käyttämään luovuttajan soluja kenties). Insseissä ollaan aika sokkona. Hyperstimulaatio tulee monelle lievänä, itsellenikin tuli, mutta siitä selviää. Harvalle tulee voimakas reaktio, mutta joo, on suomessa kuollut lapsettomuushoitoihin muutama ihminen (veritulppiin ehkä? en usko hyperin olevan ainoa syy) Lääkäri antaa ivf:ssä varmaan pienen hormooniannoksen alussa (jos sinulla pco) ja silloin jos vaste ei olekaan toivottu, voidaan kuitenkin tehdä inssi, jos siis siellä on edes yksi munasolu. Itse ainakin allekirjoitin ivf hoidon lisäksi tällaisen paperin, missä suostuin myös inssiin, jos hoito mene päin mäntyä.

        Panosta terveelliseen ruokavalioon, älä esim. syö sokeria lainkaan. Auttaa siihen Pco-juttuunkin. Jos syöt huonosti, munasolusi ovat todennäköisemmin huonoja. Mitään nälkäkuuria ivf:n aikaan ei kannata toteuttaa. Ja foolihapot kehiin ellei ole jo. Joku moni- tai raskausvitamiinikin hyvä.

        Jos laihduttaisit kesän, söisit terveellisesti ja syksyllä ivf?


      • mameroinen

        Näin oli tarkoitus tehdä ja olenkin nyt 5 päivää syönyt vain terveellisesti, vähemmän, liikkunut ja tuntuu että painoa lähtee putoamaan. Onnistuin kuitenkin niin paljon itseni pelottella tolla hyperillä, että peruin jo kaikki ajat. Vieläkin jäi vähän mietityttää, että teinköhän oikein. Voi ei mikä päätön kana! Ajattelin myös sitä, että vaikka oireet ois lieviä (mitä useimmille tulee) niin eikös nekin voi vaatia täyslepoa? Vaikea mulle, kun olen vilkkaan lapsen yh. Eli siis sitä lääkesumua ja reaktioita mietin. Ja keskenmenoja. Jos vaikka menis viis IVF:ää ja tulis raskaaksi niin sitten kuitenkin ois aika todennäköistä, että tulis keskenmeno. Alkoi vaan tuntua siltä, että hirveen paljon riskejä. Harmi kun jätin näin myöhään, että tosiaan nyt tai ei koskaan. Ei ole aikaa kunnolla miettiä. Eli siksi kai parempi jättää tekemättä, jos on näin epävarma. Olen kyllä surullinenkin tästä päätöksestä, koska nautin viime raskaudesta ja se oli niin hienoa kantaa pikkuista mahassaan ja nuuskutella sitä pikku vaavia. Hirveätä ettei tätä enää koskaan saa. Toisaalta luulen, että tein oikean päätöksen. Eipähän tartte kaikkia näitä riskejä ja epävarmuuksia (kipuja ja käytännön ongelmia) käydä läpi.


      • kjv78

        Kyllähän nämä suuria ja raskaitakin asioita ovat, etenkin kun se lopputulos ei aina olekaan vauva syliin-tyyppinen. Kovin saa olla jalat maassa ja ei kannata iloita liian aikaisin.

        Minulle ei edes tullut hyperiä, mutta siinä on kyllä otettava rauhallisesti silti, koska vatsa turpoaa ja on munasarjojen kiertymäriski (ei saa harrastaa liikuntaa/pomppia). Punktiopäivänä et voisi lastasi hoitaa, lepäilet silloin. Jos lähtisit juoksentelemaan, niin verenvuotoriski jne. Itse ainakin olin tosi kipeä sen päivän suoneen annettu kipulääkitys väsytti (sinä päivänä ei saa ajaa autoa!) ja lapseni oli hoidossa, vaikka minulla on mieskin.

        Yli nelikymppisillä keskenmenoprosentti on lähes 50%. Itse olen 38 ja minulle sanottiin, että 20-30% keskenmenoriski. Eli jos "voitat lotossa" eli tulet raskaaksi, samalla tuurilla voi tulla keskenmenokin. Tai olla tulematta. Ensimmäisestä hoidosta sain keskenmenon, kivuliaan sellaisen (jouduin sairaalaan) ja lapsi meni silloin lennossa hoitoon muualle. Hoidot on rankkoja, jos niitä joutuu useamman tehdä. Rahaa palaa ja voi jäädä tosiaan ilman sitä toivottua lopputulosta. Lapsikaan ei aina ole terve, ikä lisää vammaisuusriskiä.

        Kun menisit synnyttämään, kuka hoitaisi lapsen? Voi tulla vaikka äkkilähtö. Entä jos tulisi taas sektio ja et saisi hetkiin mitään nostella, kuka hoitaisi teitä? Kuka kantaisi kauppakassit? Kun olisit vauvan kanssa kotona, pärjäisikö vilkas esikoinen? Voi tulla koliikkivauva, joka vaatii paljon ja olet väsynyt. Monia asioita mietittävänä.

        Kannattaisi lukea käytännön tietoja hoidoista (lyhyt vai pitkä kaava hoidoissasi jne.) ja mitä kaikkea siinä tapahtuu. Ja mitkä ovat riskit. Yleensä klinikan ensikäynnillä saa näitä esitteitä ja kirjasia. Kyllähän jotkut luovuttavat ihan hyvää hyvyyttään munasolujaan ja käyvät ne samat piikitykset läpi. Jollekin voi olla helppo juttu, toinen ahdistuu jo piikkiajatuksista tai punktiosta. Tiedän pariskunnan, joka ei kyennyt edes klinikan ovista sisään, vaikka olisivat lapsen halunneet. Kokivat kaiken niin raskaaksi jo etukäteen. Itsellä oli vähän sellainen "soitellen sotaan" meininki, jolla olen pärjännyt. Yritän keskittyä kaikkeen muuhun, en niihin hoitotuloksiin ja tappioihin. Pessimismi on tässä hyvästä.


      • mameroinen

        Synnytyksen jälkeinen hoitorumba ja vauva-aika ei mua pelota, kun olen sen jo kerran kokenut. Olin siis viime synnytyksen aikoihin jo käytännössä yh ja ilman tukiverkkoa. Ihan tavallisesti nostelin mitä nostettavaa oli ja hoidin vauvaa. Olen aika sitkeä sissi enkä varsinaisesti kovin kipuherkkä tai mukavuudenhaluinen. Nyt ehkä just tuo, että pitäis aktivoida tukiverkko, että esikoinen pääsee hoitoon lyhyellä varoituksella. Kyllä se varmasti onnistuisi. Olin jotenkin ajatellut, että tästä hoidosta ei tarttis tehdä niin suurta haloota eikä kaikille toitottaa. Vaikka en periaatteessa sellaista karsasta, mutta olen huomannut, että joiltain tuttavilta tulee paljon ei-toivottuja ohjeita asiasta kuin asiasta, että en ole kertonut kuin yhdelle hyvälle kaveriperheelle vasta. Ja lapseni jos tietäisi mitä on tekeillä, niin viattomasti toitottaisi koko kulmakunnalle. En tiedä oisko niin kivaa saada sitten silmäilyjä päiväkodista ja naapureilta. Toisaalta ei se nyt iso juttu ole sekään. Sitten vielä sekin, että haluan suojella lastani mahdollisesti hyvin järkyttäviltä näkymiltä, kun äiti kieriskelee tuskissaan tai vauva menetetään. Ja nyt vielä sekin, että olis aika noloa soittaa klinikalle, että haluan sittenkin... Ääh, tiedän, että nämä on aika pikkujuttuja ja järjestettävissä, mutta musta on viime kuukausina tullut jotenkin hirveen päättämätön asioissa. Ei ollenkaan mun tapaista. Eniten ehkä vaakakupissa painaa ajatus siitä, että aiheutan itselleni terveydellistä riskiä ja jotain kamalaa tapahtuisi. Lapseni jäisi yksin. Että "uhmaan luontoa", kun olen yhden ihanan ihmelapsen saanut, niin vielä keinotekoisesti ahnehdin toista. Onkohan kellään muulla ollut näitä ajatuksia??


    • uyruturui

      Väestöliitossa kävin ite. Hyvää palvelua eikä yksityinen firma joka voi käytännössä esim mennä konkkaan seuraavana päivänä. Www.vaestoliitto.fi

      • Bytheway1

        Väestöliitto on aivan samanlainen yksityinen klinikka kuin muutkin yksityiset. Nimi on vain hämäävä ja johtaa harhaan..on jotain vanhoja peruja. Tämä on yleinen ja sitkeässä istuva harhaluulo, että Väestöliitto ei olisi yksityinen klinikka.


      • Minsku22

        Meillä useita IVF-hoitoja Väestöliitossa ja yksi ainoa plussa, joka päättyi keskenmenoon. Dextrassa 1 IVF hoito, joka päättyi toivotusti. Asiakaspalvelu molemmilla klinikoilla hyvää, heille voi kyllä soittaa/ laittaa sähköpostia. Tai varata ns ensi käynnin ja sen jälkeen päättää, kuinka etenee.


      • Miko40

        Kävin Dextra maksoi 3200 euroa ja klinikka valehtenut minua . tosi huono klinikka ja lääkäri vain halua saa rahaa ei jo muuta.


    • Suosittelen kyllä valitsemaan luotettavan Suomalaisen miehen tuohon tarkoitukseen ja tulee varmasti halvemmaks. Lisäks kuitenkin näkee, että mistä se tavara on lähtöisin. Kovin on epämääräisiä nämä pankkien siemenet ja kallistakin lystiä itessään.
      Näihin ilmaisjakelijoihin kuitenkin suhtautuisin varauksella, koska ensinnäkin mitä se sitoutuminen hommaan on omakustanne meiningillä, kun tapaamisia pitää kumminkin järjestää tiettyyn aikaan kuukaudesta?
      Entäs sitten kun joku tulee isäks ja ei kestäkkään sitten sitä, että jää lehdelle soittelemaan ja mitään oikeuksia ei ole? Siinä alkaa olla jo suht paljon liikkuvia osia mukana sopassa ja ongelmia voi tulla. Toisaalta sellainen kaveri voi joutua myöskin itse siinä maksumieheksi, vaikka muuta on sovittu.

      Suosittelen valitsemaan kaverin, joka tekee sitä pientä korvausta vastaan ja toimii anonyymisti ja enemmän "ammattimaisella" otteella. Ei pyri luomaan tunnesiteitä äitiin ,eikä lapseen, ei pidä ylimääräisiä yhteyksiä. Homma kuntoon ja hyvää jatkoa meninki..

      Sellainen kaveri saattaisi löytyä.

    • työvastaisuus

      Dextra veloittaa paskapurkista , joita apteekkiista ei saa, kolmekymmentä€.

    • Eihuhhih

      Miks pitää väkisi hommaa lasta ? Eiköhän jokaselle oo tarkotettu lapsi ja jossei saa nii ei saa minkä helveti takia pitää laittaa monta tonnii johki hoitoo et saa lapse. Ite kyl mielummi maksan kämppää ja reissaan näil rahamääril ku et laittasin johki vitu hoitoo😂

    • Anonyymi

      Fertinova ei ole hyvä paikka.
      Huolimattomia ja epäystävällisiä, antavat väärä ohje, sieltä ei onnistuu mitään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe