Osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle 2017

Vuonna 2017 alusta tulee voimaan ositain varhennettu vanhuuseläke.
Laskinko oikein kun ensi vuonna täytän 61 ja eläkertymäni on tällä hetkellä 1466 euroa/kk niin eläke minulle merkitsisi 0,4% *24= 9,6:n prosentin alenemaa eli 1466-140= 1326 e/kk eläkettä 61 vuotiaana. Mutta silloin olisi tosiaan eläkeläinen ilman mitään velvoitteita te-keskukseen. Nyt ole työtön työmarkkinatukilainen.

95

20248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa60vee

      Ei mielestäni mene noin vaan niin, että voit alkaa nostamaan 61 vuotiaana joko 25 tia 50%:a tuosta 1466 eurosta. Esim 50 % mukaan se olisi 733 e/kk, mutta siitä otetaan tuo 9,6 % pois.
      Mutta minulle on epäselvää että voiko tämän osittaisen eläkkeen noston keskeyttää vaikkapa yhden vuoden jälkeen. Ja palata silloin täyden ajan työntekijäksi. Miten silloin laskettaisiin tuo varhennuksen aiheuttama vähennys? Minulle nimittäin työnantaja ehdotti osittaista eläkettä kun firmalla ei just nyt mene oikein hyvin. Lupasi taas normaalin työajan kun tilauskanta paranee.

      • Osittainen varhennettu vanhuuseläke on mahdollista perua 3 kuukauden kuluessa eläkkeen myöntämistä koskevan päätöksen antamisesta.


      • Masa60vee

        Eli keskeyttääkö ei voi ?


      • Tutkiskellut

        Voi olla työnhakijana ja mennä töihin ja nauttia kuitenkin osittaisesta varhennetusta eläkkeestä.


      • Ripeäkö

        Olen täyttänyt 62 vuotta, olen ns putkessa. Voisin saada jo työeläkkeen koska täytän kriteerit. Mutta haluan kerryttää eläkettä 63 vuotiaaksi. Kysymys. Voinko hakea tätä uutta osittain varhennettua eläkettä sen vaikuttamatta työttömyysetuuteen. Mistään en löydä tietoa siitä että vaikuttaako tuo oikeus työeläkkeeseen varhennetun hakemiseen.


      • Ripeäkö kirjoitti:

        Olen täyttänyt 62 vuotta, olen ns putkessa. Voisin saada jo työeläkkeen koska täytän kriteerit. Mutta haluan kerryttää eläkettä 63 vuotiaaksi. Kysymys. Voinko hakea tätä uutta osittain varhennettua eläkettä sen vaikuttamatta työttömyysetuuteen. Mistään en löydä tietoa siitä että vaikuttaako tuo oikeus työeläkkeeseen varhennetun hakemiseen.

        Etsin samaa tietoa ,löysin tämän......Osittainen varhennettuvanhuuseläke voi vaikuttaa työmarkkinatuen määrään tarvehankinnan tulona ...Eikun kysymään liitosta missä mennään ..


    • Vastaus nimimerkille "lakeside12":

      Osittainen varhennettu vanhuuseläke 61-vuotiaana

      Jos haet 50 % eläkkeestä (edellisvuoden loppuun mennessä karttunut eläke), niin se on arviolta:

      1466 e/kk (0,5 x 1466) = 733 e/kk.

      Tästä vielä vähennetään pysyvästi 0,4 % jokaiselta kuukaudelta, joka alittaa ikäluokkasi alimman van-huuseläkeiän (= 63 v 6 kk). Aikaistaisit eläkettä 30 kk:lla. Vähennys on 12 % (0,4% x 30 kk).

      Vähennyksen jälkeen saisit osittaista varhennettua vanhuuseläkettä:
      733 e/kk - (733 x 12%) = noin 645 e/kk.

      • tapsa98

        Miten em. esimerkissä varhennetulle jääminen vaikuttaa tulevaan työeläkkeeseen, joka em. tapauksessa alkaisi 63v6 kk ikäisenä? Olisiko se tuo 1466 e - 12 % =1290 e?


    • NImimerkille Masa60vee;

      Juuri näin, osittaista varhennettua vanhuuseläkettä ei voi keskeyttää. Sen voi ainoastaan perua 3 kuukauden kuluessa eläkkeen myöntämistä koskevan päätöksen antamisesta, kuten aiemmin mainitsin.

      • Utelias001

        Tuo varhennettu vanhuuseläke olisi vain 50% ja kysyjällä olisi siis tarkoitus olla töissä myös 50%.
        Miten käy, jos jääkin työttömäksi, saako työttömyyskorvauksestakin 50% ?
        Onko eroa jääkö ansiosidonnaiselle vai työmarkkinatuelle ?


    • ypö

      jää eläkkeeelle.kyllä sä pärjäät.olet milestäni tehnyt tämän yhteiskunnan hyväksi tarpeeksi.sinun on aika nauttia elämästä.teet mitä haluat. ilman
      velvoitteita.

    • Nimimerkille ”tapsa98”
      Vanhuuseläke voidaan myöntää osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen jälkeen, kun eläkkeen saaja on täyttänyt oman ikäluokan alimman vanhuuseläkeiän. Jos em. esimerkkitapauksen henkilö ei työskentele osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen rinnalla, vanhuuseläke olisi 645 733 = 1378 e/kk. Säästöosuuteen (eläke, joka vielä ei ole maksussa) varhennusvähennystä ei tehdä.

      Jos henkilö tekee työtä osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen rinnalla, karttuu työansioita lisää eläkettä 1,5 % vuodessa.

      Vanhuuseläkkeeseen tulee myös lykkäyskorotus, jos henkilö myöhentää eläkkeensä alkamisaikaa yli oman alimman vanhuuseläkeiän. Lykkäyskorotus on 0,4 % jokaiselta lykätyltä kuukaudelta. Lykkäyskorotuksen saa riippumatta siitä, työskenteleekö henkilö eläkkeen rinnalla vai ei.

    • Eikö eläkkeen karttumaprosentti kuitenkin ole 60:llä 1,9 % vielä tällä hetkellä joidenkin siirtymäsääntöjen mukaan.

    • Vastaus nimimerkille "lakeside12": Tällä hetkellä on vielä 53-62-vuotiailla 1,9 %:n karttuma. Tämä karttuma poistuu 1.1.2017 alkaen ja siirtymäaikana he voivat saada 1,7 %:n karttuman sen sijaan.

    • Yyyyååå

      Miksi siirtymäajan ikähaarukka on vain 62vuoteen asti, esim.1954 syntyneet tipahtavat 1,5 prossaan vuoden -17 alusta. On taas tosi erikoinen säädös. Näinkö kannustetaan -54 vuoden jälkeen syntyneitä jatkamaan työelämässä tai sitten vihjaistaan heitä jättämään työelämä.

      • RiittääJo

        Kyllä sun ikäinen voi jo jäädä eläkkeelle ja antaa paikkansa nuoremmille. Ei pidä olla niin ahne, että jatkaa töissä eläkeiän täyttämisen jälkeen.


      • Rrrryyyyy
        RiittääJo kirjoitti:

        Kyllä sun ikäinen voi jo jäädä eläkkeelle ja antaa paikkansa nuoremmille. Ei pidä olla niin ahne, että jatkaa töissä eläkeiän täyttämisen jälkeen.

        Tiedoksi nuoremmille! Kuulun siis ikäluokkaan, jolle ei kertynyt eläkettä alle 23v. tehdystä työstä, toisin kuin nykynuorille. Toisaalta pienipalkkaisen naisen eläke tulee olemaan niin pieni, että pakko jatkaa viralliseen eläkeyläikärajaan siis 68v., enkä suostu asiasta mitenkään syyllistymään. Aikoinaan jouduin joustamaan suurten ikäluokkien eduksi ja nyt pitäisi joustaa ja siirtyä sivuun heidän ahneiden lastensa eduksi. Ei käy.


      • Taavi.Slumpström_Tornio
        RiittääJo kirjoitti:

        Kyllä sun ikäinen voi jo jäädä eläkkeelle ja antaa paikkansa nuoremmille. Ei pidä olla niin ahne, että jatkaa töissä eläkeiän täyttämisen jälkeen.

        "Ei pidä olla niin ahne, että jatkaa töissä eläkeiän täyttämisen jälkeen. "
        Ei ole ahneutta, jos joutuu jatkamaan työssäoloa vielä eläkeiän täyttymisen jälkeenkin, jos muuten eläke jäisi muuten niin pieneksi, ettei sillä pärjäisi. Nykyään päin vastoin suositellaan, että jokainen jatkaisi työelämässä niin kauan kuin jaksaa ja omalla työpanoksellaan nostaisi kansamme tuottavuutta sekä toisi verotuloja. Ei nuortenkaan pidä olla niin ahneita, että vaatisivat työpaikat pitkään työelämässä olleilta ja hyvän ammattitaidon hankkineilta. Nuorten tulee opiskella ja kehittää valmiuksiaan työelämää varten, jotta valmiudet olisivat mahdollisimman hyvät, kun työpaikka vapautuu.


    • Lain mukaan siirtymäajan 1,7 %:n korotettu karttumasäännös koskee 53 - 62-vuotiaita vuoden 2025 loppuun saakka. Vuonna 1954 syntyneet saavat korotettua karttumaa sen kuukauden loppuun saakka, jolloin 63 vuoden vanhuuseläkeikä tulee täyteen. Jos he myöhentävät eläkkeensä alkamista yli 63 vuoden vanhuuseläkeiän, lasketaan eläkkeeseen lykkäyskorotus, joka on 0,4 % jokaiselta kuukaudelta, jolla eläkkeen alkaminen myöhentyy.

      • teerenperä

        Jaahas että eikun laskemaan elikkä jos 63v saisin eläkettä 1000€ ja sitten lykkäisin vaikkapa 5vuodella elikkä 68v ikään tulisi 60kk*0,4%=24%= 1240€/kk jaaha... entä kun olen syntynyt -53 joulukuussa??


    • Yyyyååå

      Kiitos vastauksesta mutta haluan vielä tarkennusta eli kaikki -54 syntyneet tietenkin täyttävät vuonna 2017 maagisen 63, joka on tuon ikäluokan alin eläkeikä. Mikä on eläkekarttumaprossa, jos esim 1.2.2017 täyttää 63 ja haluaa jatkaa työssä?

    • Vuonna 1954 syntynyt saa ensi vuonna (1.1.2017 alkaen) 1,7 % karttumaa sen kuukauden loppuun, kun täyttää 63 vuotta. Jos he siirtävät eläkkeen nostamista 63 iän täyttämisen jälkeen, saavat he karttuneeseen eläkkeeseen 0,4 % lykkäyskorotusta jokaiselta kuukaudelta, jolta myöhentävät eläkkeen nostamista. Esim. vuoden lykkääminen tuo eläkkeeseen 4,8 % korotuksen (12x0,4%). Lykkäykorotus tulee eläkkeeseen, riippumatta työskenteleekö vai ei. Jos jatkaa työssäoloa 63 iän täyttämisen jälkeen, vuotuinen karttumaprosentti työansioista on 1,5.

      • VaariE

        Entäs 1953 syntyneen eläke?


      • Ee-rnesti

        Yritäs vastata selkokielisesti. Jos minä 1954 syntynyt jatkan työskentelyä 63 vuotiaana 64-ikävuoteen asti ( = lykkään eläköitymistäni, siirrän eläkkeen nostamista ), niin onko eläkekarttuma 4,8 % vai 1,5 %. Tuo vastauksesi on ristiriitainen.


      • näinköhä

        0,4 1,5%...eikö?


    • Asumistuki korvaa puuttuvan eläkkeesi.

      • thää

        ai silloinkin jos ei ole vuokralla????????


      • tk-eläkkeellä
        thää kirjoitti:

        ai silloinkin jos ei ole vuokralla????????

        Ei asunnon omistaja mitään tukia tarvitse eikä kuulukaan saadaw. Myy kämppäsi, jos rahat ei riitä. Jos on varallisuutta/omaisuutta, ei tarvitse yhteiskunnan tukiaisia. Miksi muitten veronmaksajien pitäisi tukea jonkun omaisuuden kartuttamista?

        Mä olen joutunut myymään kaiken mikä vain mahdollista, kun sairastuin 5-kymppisenä ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • Työtön60v
        tk-eläkkeellä kirjoitti:

        Ei asunnon omistaja mitään tukia tarvitse eikä kuulukaan saadaw. Myy kämppäsi, jos rahat ei riitä. Jos on varallisuutta/omaisuutta, ei tarvitse yhteiskunnan tukiaisia. Miksi muitten veronmaksajien pitäisi tukea jonkun omaisuuden kartuttamista?

        Mä olen joutunut myymään kaiken mikä vain mahdollista, kun sairastuin 5-kymppisenä ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle.

        Ei se noin pitäisi mennä. Miksi myös työntekijän maksamaa maksua sanotaan eläkevakuutusmaksuksi? Jos ei vakuutus maksa rahoja, pitäisin tätä selvänä huijauksena. Tosin siihen suuntaan kai ollaan menossa, että mistään ei valtio halua maksaa vaikka olisi termissä mukana sana "vakuutus". Työttömyyskorvausta ei pidä kenenkään kadehtia, sillä myös työntekijä on itse maksanut palkastaan sitä. Kyllä ansiosidonnainen työttömyysturva kuuluu ainakin kassaan kuulujille, Ruotsissa kai kaikkien kuuluu maksaa ja sitten saavatkin vastaavaa korvausta.
        Maailma ei saa mennä siihen suuntaan, että omistusasunnosta joutuu luopumaan esim. vanhuuden huonojen eläkkeiden tai työttömyyden takia. Näkisin tämän Kokoomuksen salajuonena jonka seurauksena omistukset kasaantuvat niille joilla jo ennestään on. EU on myös suuri syyllinenen tähän. Erittäin epäoikeudenmukaisena näen tuloista riippumattomat verot ja maksut, esim. kiinteistöveron jatkuva nosto voi viedä köyhemmiltä kiinteistöt ja asunto-osakkeetkin pois. Mitä se köyhä ja työtön valtion mielestä autollakaan tekee, lisää käyttömaksuja ja bensaveroa vaan maksattaa kaikilla autoilijoilla.
        Paha juttu on myös arvolisäveron (ALV) nosto. Se koskettaa köyhiäkin. Lisäksi tulevat valmisteverot, joista pahimpia ovat polttonesteiden ylimääräiset verot ALV:n lisäksi. Lisäksimainitsen vielä tupakan ja viinan valmisteverot.
        Mielestäni omistusasuntoon on mahdollista saada asumistukea, se tulee kai yhtiövastikkeen maksamiseen, ja on ihan oikeudenmukaista jos sattuu olemaan joku naurettavan pieni eläke.


    • OikeaMyyntihetkiNyt

      Myy kuplahinnalla jollekin tyhmälle kämppäsi ja muuta epsanjaan...niin minäkin tein,eikä kaduta päivääkään! Jos omistat homeisen mökinrähjän niin kyllä siitäkin saa nyhdettyä juuri nyt tosi kovan hinnan joltain hölmöltä!

      • arve

        mitenkäs vuonna 55 syntyneet. eikö he saa sitä ! onpa kyl sit outoo !!!!!!!!


    • 53-syntynyt

      Saako 53 syntynyt lykkääntymis korotuksen. työtön

      • hahaah

        ei saa , mutta mieti sitä kun noi hölmöläiset on raataneet työssä muutaman hikisen euron korotuksen vuoksi ja kun jäävät eläkkeelle niin veroittaja vie senkin. ja tietysti kupsahtavatkin heti ,kun pääsevät eläkkeelle eli turhaa kaikki ,kusetus kun joillekkin onnistuu. minä työttömänä nautiskelen vaan pimeet tulot on isompi korotus kuin hölmöjen korotus.


      • todennäköisesti
        hahaah kirjoitti:

        ei saa , mutta mieti sitä kun noi hölmöläiset on raataneet työssä muutaman hikisen euron korotuksen vuoksi ja kun jäävät eläkkeelle niin veroittaja vie senkin. ja tietysti kupsahtavatkin heti ,kun pääsevät eläkkeelle eli turhaa kaikki ,kusetus kun joillekkin onnistuu. minä työttömänä nautiskelen vaan pimeet tulot on isompi korotus kuin hölmöjen korotus.

        sä et kuitenkaan jaksa tehdä himmeitä hommia enää eläkeiässä, sikäli kun sinne asti edes toivon mukaan selkiät. Mistäs sä siinä vaiheessa nautit kun ei oo mitään mistään kertynyt? Koita olla ahkera nyt kun vielä jaksat ja piilottele sukanvarteen riittävästi.


    • eroarahasta.fi

      Kun se materia on kuolemanvakava asia, niin onhan se sitä.

    • tietämätönvaan

      En tiä onko huono eläkkeeni,nyt jäin työkyvyttömyys eläkkeelle,olen 56v.ja saan 2100 ekua kuukaudessa eläkettä.paljonkohan se on sitten kun jään oikeelle eläkkeelle jos elän sinne asti

      • vvvvvvvvvvvvvvvvvvv

        Et oo ainakaa YRITTÄJÄ ,kun tollasta eläkettä saat!!!


      • Työtön60v

        Voisi arviolta pudota n. 15 %. Jos olet tehnyt jatkuvasti töitä nuoresta pitäen, niin sitten sitä eläkettä on kertynyt jo mukavasti.
        Itse menin vakituiseen työhön kun olin melkein 26 vuotias. Jostain tilapäistöistä lähinnä kesäisin ei paljoa kertynyt ja nekin jätettiin lain voimalla pois eläkekertymästäni. Olen syntynyt v. 1956 ja jäin työttömäksi huhtikuun alussa (oikeastaan jo 6 kk aiemmin, mutta sain irtisanomisajan palkkaa ilman työvelvoitetta). Eläkettä ei ole kertynyt nyt kuin n. 1900 € /kk. Jos olisin saanut jatkaa töissä vielä n. 5 vuotta, olisi eläkkeeni vajaa 2200 €/kk. Muistaakseni eläkkeeni olisi samalla palkalla karttunut n. 50-60 € lisää kuukausieläkkeeseeni jokaista tehtyä työvuotta kohti. Viimeiset palkkani alkuvuodesta 2016 olivat n. 3550 €/kk (brutto). Palkkaan ei tullut lähes 20 vuoteen muita kuin ns. TES-korotuksia. Ylitöitä tai mitään lisiä ei ole tullut vuosikausiin.


      • Työtön60v
        vvvvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        Et oo ainakaa YRITTÄJÄ ,kun tollasta eläkettä saat!!!

        Sinulla on aika huono yritys tai olet vain maksanut aivan liian vähän eläkemaksuja. Ne ovet aika kovat, koska pienyrittäjä maksaa sekä työnantajan että palkansaajan osuuden maksuista. Olet ehkä firmasi ainoa työntekijä. Pikkufirmat ovat nykyajan torppareita!
        Tuskin olet rakennusalan yrittäjä, siellä ainakin takavuosina tehtiin kovaa tulosta Helsingin seudulla. Nykyään virolaiset vievät suurimman osan eteläisen Suomen työpaikoista. Tämä pitäisi itse todeta käymällä jossain rakennustyömaalla pääkaupunkiseudulla.


    • varhaiseläke

      Miten menee 55 syntyneellä eläke tai varhaieläke ? Pääseekö siihen ja pitääkö työnantajan se hyväksyä ?

    • Epätietoinen_61v

      Jos jatkaa töitä ja alkaa nostamaan varhaiseläkettä niin meneekö verotus niin että
      palkasta niin kuin nytkin ja eläkkeestä oman verokortin mukaan kuten olisit pelkästään eläkkeellä ? Vai joutuuko eläkkeestä maksamaan jonkun lisäprosentin mukaan ?

    • tyoelaketietaja

      Osittainen varhennettu vanhuuseläke on eläketuloa, josta saa verotuksessa eläketulovähennyksen. Eläketulovähennystä pienentää tosin kaikki palkkatulo, jota saa samaan aikaan. Teoriassa, jos henkilö saisi saman summan rahaa joko pelkästään palkkana tai pelkästään eläkkeenä tai sekä palkkana että eläkkeenä, tämä viimeinen vaihtoehto olisi verotuksen mielessä edullisinta. Verotuksella pyritään näin tukemaan eläkkeellä tehtävää osa-aikaista työtä.

      Verotusasioissa kannattaa kuitenkin aina kääntyä verottajan puoleen, www.vero.fi

      • Epätietoinen_61v

        Eli jos on maksanut palkasta 22 % niin eläkkeestä suunnilleen sama ?
        Tulot n. 40000 vuosi ja 50 % eläke 800 per kk. Suuruusluokka riittää.


    • työmarkkinatukivaiei

      Joko on selvinnyt, voinko jatkaa työmarkkinatuella ja nostaa osittaista varhennettua vanhuuseläkettä. Taustana: täytän 61 toukokuussa ja työuraa takana yli 30 vuotta; tosin työttömänä reilut neljä vuotta nyt putkeen.

      • liisa3

        Itse en ainakaan jäisi varhennetulle eläkkeelle. Jos arvaisi kuolevansa ennen varsinaiselle eläkkeelle jääntiä, olisi asia toinen. Mutta vanhuuseläke on niin pieni, verrattuna palkkaan, ettei eläkettä kannata syödä jo työaikana. Täydellä eläkkeellä juuri pärjää, entä pinempi ? Jos olisi rikas, olisi varmaan mahdollisuutta jäädäkin.


    • Nimimerkille "työmarkkinatukivaiei". Työmarkkinatuen osalta on selvinnyt, että
      OVE voi vaikuttaa työmarkkinatuen määrään vähentävästi, jos henkilö ei työttömäksi joutuessaan ole täyttänyt työssäoloehtoa. Jos työssäoloehto on täyttynyt, työmarkkinatuki maksetaan OVE:n rinnalla vähentämättömänä. Lisätietoja saat Kelasta, www.kela.fi

      • Kampaajapart

        Kokeeko tämä OVE myös ikääntyvää yrittäjää, olen 53 s täytän syksyllä 64v ja lopetan liiketoimintani nyt kannattamattomana ja hakeudun työttömäksi ,voinko siirtyä oven piiriin, ottaisin osan eläkkeestäni ja työttömyyskorvauksen siihen asti .kun täytän 65.


    • Voit halutessasi siirtyä OVE:lle, sillä OVE koskee myös yrittäjää.

    • Turvattutoimeentulo

      Täytän kohta 61 ja joudun työttömäksi heti sen jälkeen. Minulla on oikeus ns lisäpäiviin 500:n ansiosidonnaisen päivärahapäivän jälkeen. Ansiosidonnaisen lisäksi aion nostaa 50% OVE:a. Alin eläkeikäni on 63v 6 kk. Mahsollisuus olisi jäädä jo 62 vuotiaana. Aion kuiten nostaa ansiosidonnaista ja OVE:a 65 -vuotiaaksi asti. Onko tämä mahdollista? Miten karttuu tuleva vanhuuseläkkeeni?

      • porkkanaporkkana

        On mahdollista, itse hain tänään. Täytän kesäkuussa 61v. Eläkettä kertyy ansiosidonnaisesta alimpaan eläkeikään asti,eli sulla 63,5 v. Itsekin aion ottaa ansiosidonnaista OVEa 65 vuotiaaksi. Eläkettä kertyy ansiosidonnaisesta saman verran kuin varhennysvähennys (12%) sitä syö, ainakin itselläni, kun sitä laskeskelin, vähennys 104,- ja eläkekertymä 2,5 vuodelta noin 80,-. Verotus kun vielä huomioidaan niin lopullinen eläke on kympin tai kaks pienempi eli turhaan puhutaan , että pienentää loppueläkettä, koska antaa niin paljon enemmän kuukaudessa.


    • OVE-osuutesi pienenee 0,4 prosenttia jokaiselta kuukaudelta OVE:n alkamisesta alimman ikäluokkasi vanhuuseläkeikään asti (63v 6 kk). Ansiosidonnaisen päivärahan maksaminen jatkuu kohdallasi 65 vuoteen asti. Lykkäyskorotusta vanhuuseläkkeeseen ei saa yhtä aikaa ansiosidonnaisen päivärahan kanssa.

    • turvattutoimeentulo

      Mutta OVEa maksetaan kuitenkin 65 vuoteen tai jopa 68 vuoteen asti?

    • OVE:a pysyy OVE:na lopun ikääsi.

    • Suomiyökyökyök

      Paitsi jos käy ovesta, josta kukaan ei käy. Älä velvoitu, älä häpeä - sitä on globaalirakkaus.

    • maanilveilijä

      Olen -55 syntynyt 62 v. ansiosidonnaisella, voinko aloittaa ove:n, ja kuinka käy ansiosidonnaisen määrälle. Olisivatko tuloni jatkossa: nykyinen ansiosidonnainen 50% kertyneestä eläkkeestä? Ja kuinka pitkään näin?

    • Voit hakea osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen maksuun haluamastasi ajankohdasta. Osittainen varhennettu vanhuuseläke on 25 % tai 50 % eläkkeen alkamista edeltäneen vuoden loppuun karttuneesta eläkkeesi määrästä. Osittainen varhennettu vanhuuseläke ei vaikuta ansiosidonnaisen päivärahan määrään. Jos olet oikeutettu ns. työttömyysturvan lisäpäiviin, voit saada ansiosidonnaista päivärahaa korkeintaan 65 iän täyttämiskuukauden loppuun saakka. Tämän jälkeen voit hakea loput työeläkkeestäsi maksuun, eli siirtyä vanhuuseläkkeelle.

      Työttömyysturvastasi ja lisäpäiväoikeudestasi saat lisätietoa omasta työttömyyskassastasi.

      • KLK55

        Jos otan ansiosidonnaisten lisäksi osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen 50%, kasvaako työeläkkeeni alimman ikäluokkani vanhuuseläkeikään asti ?


      • KLK55

        Jos päätän jatkaa ansiosidonnaisilla lisäpäivillä 65v asti, saanko OVE-a loppuun asti, kunnes 65 vuotiana haen vanhuuseläkkeelle?


    • Ansiopäiväraha-aika kartuttaa eläkettäsi enintään ikäluokkasi alimpaan vanhuuseläkeikääsi saakka, vaikka saisit päivärahaa pitempään. OVE ei vaikuta ansiopäivärahasta tulevaan karttumaan.

      OVE säilyy OVE:na myös sen jälkeen, kun haet lopullisen vanhuuseläkkeesi maksuun. Muu eläke tulee vanhuuseläkkeenä maksuun OVE:n rinnalle.

    • MetallialanOy

      Olen ollut yrittäjä 25 vuotta. Minulta loppuivat työt viimekuussa kokonaan. Ajattelin nyt hakea ensin ansiosidonnaista ja sitten sen jälkeen peruspäivärahatyöttömyystukea (jos en saa ansiosidonnaista, niin sitten pelkkää peruspäiväraha-työttömyystukea).

      Täytän 61v vuotta ensi marraskuussa 2017. Aion hakea osittaista varhennettua eläkettä (50%:sena) heti kun mahdollista.
      Kysymykset:

      -Saanko saada työttömyystukea tai ansiosidonnaista nyt tämän vuoden aina marraskuuhun asti 2017 kun täytän 61v ja alan saamaan osittaista varhennettua eläkettä? Eli onko OK olla työtön aloittaessaan toisinsanoen OVE:n?

      -Voinko saada ansiosidonnaista / tai peruspäiväraha-työttömyystukea samaan aikaan kun alan saamaan marraskuusta 2017 alkaen OVE:a (eli täytettyäni 61v)?

      -Lasketaanko tuleva OVE:n varhennetun osuuden 50% kokonaiseläkkeestä oleva osuus niiden eläkertymien mukaan, jotka ovat kertyneet toisinsanoen 31.12.2016 asti jos vain edellisvuoteen asti maksetut eläkkeet vaikuttavat OVE:ssa?

      -Koska voin/ minun pitää jättää OVE:a varten hakemus eläkevakuutusyhtiööni (Ilmarinen)?

      • Voit OVEn rinnalla nostaa työttömyyskorvausta. OVE ei estä työttömyyskorvauksen saantia tai sen maksamista.

        Jos jäät tänä vuonna OVE:lle, niin OVE lasketaan viime vuoden loppuun mennessä karttuneestä eläkkeestä. Jos otat tästä kertymästä 50 %, niin tuohon osuuteen tehdään pysyvä varhennusvähennys.

        Ikäluokkasi vanhuuseläkeikä on 63 v 6 kk. Jos otat OVEn 61-vuotiaana, niin vähennys on 2½ vuodelta 12 % (0,4 % x 30 kk).

        Suositeltavaa on, että hakemus jätetään sisään noin 2 kuukautta ennen eläkkeelle jäämistä.


    • kannustaja

      Tämä on todella hyvä systeemi. toivottavasti (tuskin kuitenkaan) on vielä olemassa 10v päästä kun se on itselle ajankohtainen.

    • Kalstaja

      Vanhuuseläkeikä on 63 v 6 kk. Jos otan OVEn 61-vuotiaana, niin vähennys on 2½ vuodelta 12 % (0,4 % x 30 kk). entä jos jatkan ovea 65 vuotiaaksi tuleeko jatkoajalle vähennystä vai jatkuuko oven euromäärä samalla summalla ??

    • OVE:n varhennusvähennys lasketaan kuukausilta omasta alimmasta eläkeiästäsi 63v 6 kk OVE:n alkamiseen saakka, riippumatta milloin tulet jäämään varsinaiselle vanhuuseläkkeelle. Jos jäät OVE:lle 30 kuukautta ennen omaa alinta eläkeikää varhennusvähennys on 12 %. Tämä 12 % :n vähennys pysyy samansuuruisena lopullisessakin eläkkeessäsi. OVE:n euromäärä jää siis tulevan vanhuuseläkkeesi osaksi ja pienentää pysyvästi tulevan vanhuuseläkkeesi määrää varhennusvähennyksen verran.

      • Uuve

        Kannattaa ottaa huomioon myös se yhden ylimääräisen vuoden eläkkeellä jatkaessa, että 50 prosentin OVE:n ottaneella lykkäyskorotus on summaltaan extravuoden jälkeen puolet pienempi verrattuna siihen, että jää normaalisti vanhuuseläkkeelle vuoden alimman eläkeiän jälkeen. Sekin siis leikkaa pysyvästi tulevaa vanhuuseläkettä varhennusvähennyksen lisäksi.


      • Aivan näin. Lykkäyskorotus tulee vain säästöosuuteen, joka ei ole vielä maksussa sekä mahdolliseen työansioon OVE:n rinnalla tehdystä työstä.

        Lykkäyskorotusta ei voi saada ikäluokkansa alimman vanhuuseläkeän jälkeen siltä ajalta, kun saat työttömyyskorvausta.


      • Uuve

        Eikös extravuoden OVE:n rinnalla töitä tekevälle kartu koko palkasta eläkeoikeutta samalla lailla sama summa (1,5 prosentin mukaan) kuin siinä tapauksessa, että ei ole ottanut OVE:a.

        Onko työeläketietäjällä tietoja muista vastaavista tapauksista (kts. alla esimerkki) verotuksen huomattavasta vaikutuksesta OVE:n määrään, mikäli jatkaa normaalisti töissä OVE:n rinnalla. Minulle veroprosentin noin huomattava korotus sekä palkkatuloon että eläketuloon oli yllätys, varsinkin kun siitä ei pahemmin ollut esimerkkejä.


    • urmaste

      Hei,
      Onko tietoa kuinka verottaja suhtautuu ko.asiaan Ove:lle haetaan oma verokortti mutta miten lopullisessa verotuksessa asia menee jos on esimm ansiopäivärahalla
      josta vero 25% niin verotetaaanko eläkettä kuinka paljon ??tuleeko yllätyksia lopullisessa verotuksessa ymm

    • Verotukseen liittyvissä kysymyksissä sinun kannattaa ottaa yhteyttä verottajaan www.vero.fi

    • ilimanaikunen

      No oisit nyt vastannut tuohon veroprosenttia koskevaan kysymykseen.......näin jossain taulukon että 500€ asti 0% ja siitä eteenpäin jokin pieni % mut ei missään tapauksessa 25%.kuka hullu ottais koko eläkettä jos vero%on noin iso.En minä ainakaan.

      • Uuve

        50 000 euron tuloilla ja 2400 euron/kk eläkekertymällä 50 prosentin OVE:n veroprosentiksi tuli 31 prosenttia.


      • Uuve
        Uuve kirjoitti:

        50 000 euron tuloilla ja 2400 euron/kk eläkekertymällä 50 prosentin OVE:n veroprosentiksi tuli 31 prosenttia.

        Uuve jatkaa: Aikomukseni oli jatkaa työntekoa vuosi yli eläkeiän. Perun kuitenkin OVE:n sillä 50 prosentin OVE palkkatulon päälle nosti tänä vuonna sekä tuon OVE:n veroprosentin että palkkatulon veroprosentin 31:een ja ensi vuonna, kun OVE olisi ollut täysimääräinen (tänä vuonna vain 5 kuukaudelta), veroprosentti nousisi 35:een sekä OVE:ssa että palkkatyössä. OVE:n edut katosivat sen siliän tien. Suosittelen laskemaan verolaskureilla omien palkkatulotietojen mukaan tarkasti, mihin OVE:n ja palkkatulon veroprosentti nousee oikeasti, sillä näitä ei missään laskureissa ole mukana ja ainakin minulle tuo 10 prosenttiyksikön palkkaverotuksen kiristyminen oli yllätys, vaikka haarukoinkin sitä etukäteen.


    • Hakenut

      Minulla veroprosentiksi, (50%:n OVE), tuli 36, siis lähes lisävero prosenttini suuruinen, 38%. Jatkan täysaikaisessa työssä eläkeikään asti, 63v6kk. Mikäli jatkan tavoite eläkeikään, 1vuosi,, eläkkeeni olisi samansuuruinen kuin ennen förskottia.

    • ngktjcogjv

      Täytän heinäkuussa 63 eli -54 s. 1700e laskettu eläke. Olenko tyhmä ,arvioin ettei kannata jos elää yli 70 v nostaa varhennettua eläkettä. Aion jatkaa noin 65 ikävuoteen . terapia mielessä .?!

    • Vastaus nimimerkille ”Uuve”.
      Eläke karttuu OVE:n rinnalla saaduista työansioista ihan samalla tavalla kuin ilman OVE:a.

      OVE on eläketuloa, josta saa verotuksessa eläketulovähennyksen. Eläketulovähennystä pienentää tosin kaikki palkkatulo, jota saa samaan aikaan. Verotusasioissa kannattaa olla yhteydessä verottajaan, www.vero.fi

      • OVEa_suunnitteleva

        Olen kysynyt verottajalta palkan ja OVE:n verotusta ,veroprosenttia. Tarkoitukseni olisi laskea tulen mahdollisen OVE:n ja palkan veroprosentit ja se miten lopullinen verotus menisi.
        Eipä siellä oikein kukaan osa sanoa mitään. Neuvovat käyttämään veroprosenttilaskuria, mutta sekään ei anna tarkkaa lukua.


      • Ripeäkö

        Olenko käsittänyt jotakin väärin kun ymmärrän että varhennus eläkkeeseen vaikuttaa vain varhennettuun osaan eikä säästöosaan vai millä nimellä sitä sanotaan. Että jos ottaa varhennettua 50 prosenttia eläkkeestä 30kk ennen alinta eläkeikää ja varhennusprosentti on silloin 12 niin yhteenlaskettuna lopullisen eläkkeen alenema on n. 6 prossaa.


    • paljonko

      Jos täyttä työkyvyttömyyseläkettä ei myönnettä, ehdotetaan ns. vanhaa osa-aikaeläkettä, jos osa-aikaisesti/keikkaillen työtä voisi hieman tehdä, ja ikää alle 40-v, mites tämä homma oikein menee tuon uuden eläkejärjestelmän mukaan? Jos ei vakituista osa-aikatyöpaikkaa,mistä loput tuet?Entä miten vaikuttaa lopulliseen vanhuuseläkkeeseen?

    • Osa-aikaeläke on eläkemuotona poistunut eläkejärjestelmästä, eikä niitä enää ole myönnetty 1.1.2017 jälkeen. Iänkin puolesta tässä tapauksessa täytyy olla kyseessä osatyökyvyttömyyseläke, jota on ehdotettu.

      Osa-työkyvyttömyyseläkkeeseen ei tullut muutoksia 2017 eläkeuudistuksessa. Jos osatyökyvyttömyyseläke myönnetään, eikä osa-aikaista työtä ole tarjolla, voi eläkkeen rinnalla saada vähennettyä työttömyyspäivärahaa edellyttäen, että eläkkeensaaja on työnhakijana TE-toimistossa.

      Osatyökyvyttömyyseläkkeellä oloajan vaikutusta lopulliseen vanhuuseläkkeeseen ei voi etukäteen ennustaa. Täysi työkyvyttömyyseläke muodostuu eläkkeestä, joka on todellisuudessa jo karttunut sekä tulevan ajan eläkkeen osasta, joka on laskennallinen eläkekarttuma vanhuuseläkeiän täyttämiseen saakka. Osa-työkyvyttömyyseläke on puolet täyden työkyvyttömyyseläkkeen määrästä.

      • paljonko

        Kiitos paljon vastauksesta,hieman meni sekaisin nämä kaksi asiaa.


    • Nimimerkille ”Ripeäkö”. Olet käsittänyt oikein eli varhennusvähennys tulee vain siihen osaan eläkkeestä, jonka ottaa maksuun ennen eläkeikää. Jos varhennusvähennyksen vaikutus 50 %:n eläkkeessä on 12 %, on vaikutus 6 % siinä vaiheessa kun säästöosuukin tulee maksuun.

      • Eikskuitenkinalle6

        Jos varhennetun eläkkeen aikana on ansainnut lisää eläkettä, niin lopputulos painunee sen myötä alle 6%. Vai ajattelenko väärin?


      • Ripeäkö

        Aivan oikein, lisää karttunut eläke pudottaa lopullisen aleneman alle puoleen aleneman alkuperäisestä prosenttimäärästä. Sitten vielä varmistaisin että onhan totta että OVEn 0,4 kk-alenema lasketaan vain vanhuuseläkeiän, minun tapauksessa 63v 3kk, asti. Ja jos jatkan siitä ansiopäivärahalla osittain varhennetulla 65 vuoden ikään niin lisää alenemia ei enää tule. Ei tosin tule korotustakaan kun on kyse työttömyyspäivärahasta. 65n jälkeenhän ei enää saa päivärahaa.


    • OVE:n varhennusvähennys lasketaan kuukausilta OVE:n alkamisesta oman ikäluokan alimpaan eläkeiäkään asti (sinun kohdallasi 63v ja 3 kk asti) , kuten arvelitkin. Päivärahan maksu loppuu 65-vuotiaana, jolloin saat hakemuksesta säästöosuuden maksuun. OVE jatkuu ovena.

      • jokunen___101

        Ai jaa ymmärsinkö oikein vai väärinkö eli kysymys:Jatkuuko OVEN-maksu vaikka on saavutettu alin (tässä tapauksessa 63vja3kk)tuonne 65 vuoden ikään jolloin loppuu päivärahan maksu.Tähän asti olen ymmärtänyt että ove loppuu kun oma eläkeikä alkaa saa kai sitä päivärahalla jatkaa jos se on kannattavampaa.


      • Ripeäkö

        Kyllä, OVE jatkuu OVEna koko loppuiän. Päivärahan maksu loppuu 65 vuoden iässä. Eli voit saada OVEa ja ansiopäivärahaa tuohon saakka. 65-vuotiaana sitten hyvissä ajoin pitää hakea säästöosa vanhuuseläkkeestä maksuun. Minun ymmärryksen mukaan tuo OVE ansiopäiväraha 65n asti on aika kannattava diili. Tosin kannattaa verolaskurilla laskea tarkemmin. Minä laskin ja minun parin tonnin ansiopäivärahastaa ja noin tonnin OVEsta verotetaan n. 27 prossaa. Pelkästä päivärahasta menee 24,5.


      • Eläkkeellekkö

        Saman suuruinen ansiopäiväraha ja eläkekertymä myös minulla. Olen syntynyt -56 ja olen myös laskeskellut, että tämä on kannattava diili. En ole ainakaan huomannut mitään sudenkuoppaa.


    • Juuri niinkuin nimimerkki Ripeäkö totesi;
      OVE ei lakkaa siinä vaiheessa, kun saavutat oman alimman eläkeikäsi, ellet silloin jää vanhuuseläkkeelle. OVE voi siis jatkua esim. 65 iän täyttämiskuukauden loppuun saakka, jos jatkat päivärahalla sinne saakka. Kun aikanaan siirryt vanhuuseläkkeelle, OVE:n osuus määrältään jatkuu vanhuuseläkkeessä lopun ikääsi.

    • Tipitipitipi

      Voiko täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva (synt.1960) siirtyä osittain varhennetulle vanhuuseläkkeelle jossain vaiheessa? Luin aiheesta otsikon, jonka uhteydessä mainittiin työkyvyttömyyseläke vuoden 2004 lainmuutoksen jälkeen. Olen ihan ulkona että mikä juttu tämä on työkyvyttömän kannalta tämä osittain varhennettu? Entä jos on työeläkettä myös ruotsista?

    • Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen (OVE) alaikäraja on 61 vuotta. Vaikka ikäedellytys täyttyisikin, OVE:a ei voi saada henkilö, joka saa jotain muuta omaan työskentelyyn perustuvaa Suomen työeläkelakin mukaista eläkettä tai luopumistukea. Näin ollen työkyvyttömyyseläke estää OVE:lle siirtymisen. Myös työnteon vuoksi lepäämässä oleva työkyvyttömyyseläke estää OVE:n saamisen. Jos henkilö saa eläkettä pelkästään ulkomailta, se ei ole este OVE:n saamiselle.

    • kiriko

      Miten varhennus lasketaan, jos jään työttömyyspäivärahan ensimmäisenä lisäpäivänä eläkkeelle täytettyäni 62 vuotta?
      Ennen vuotta 1958 syntyneellä työttömällä työntekijällähän on oikeus saada vanhuuseläke vähentämättömänä 62 vuoden iässä, jos hän saa työttömyysturvalain mukaista lisäpäivärahaa.
      Nostan nyt 25% OVEa ja lisäpäiviltä voisin jäädä eläkkeelle ensi vuoden lopulla.

    • OVE pysyy maksussa edelleen. Saat muun osan eläkkeestäsi varhentamattomana,, jos olet jo lisäpäivillä. Eläkkeesi on OVE karttunut eläke.

    • Lisäyksenä edelliseen. Eläkkeeseesi lisätään myös päivärahasta karttunut eläke..

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe