Lentäjän palkka?

Phobs

Tiedustelisin että tietääkö kukaan ilmavoimien hävittäjä-ja/tai helikopterin lentäjän palkkaa?
Tiedän että se määräytyy lisien mukaan, mutta suunnilleen kuukaudessa aluksi, ennen upseerikoulutusta?
Minua kyseinen ala kiinnostaa mutta ilmavoimien nettisivut eivät kerro tuosta aiheesta mitään =(

Olen tällä hetkellä lukiossa opiskeleva, mutta haaveilen hävittälentäjän ammatista... Jos joku voisi minua auttaa tämän asian suhteen olisin kiitollinen.

30

10400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Poikaystäväni kaveri haaveilee myös kyseisestä ammatista (kenties olet sama). Katso sivuilta www.mol.fi/avo sieltä ammattitiedot tai vastaavaa. Siellä on palkkatiedot lukuisista ammateista ja erikoisvaatimukset, koulutuspaikat sun muuta....

      • Phobs

        Kiitokset tuosta mol.fi/avo linkistä, vaikka sieltä ei ammatista tietoja löytynytkään...

        En ole sama ihminen, siitä olen varma, sillä en seurustele tällä hetkellä.


      • .......
        Phobs kirjoitti:

        Kiitokset tuosta mol.fi/avo linkistä, vaikka sieltä ei ammatista tietoja löytynytkään...

        En ole sama ihminen, siitä olen varma, sillä en seurustele tällä hetkellä.

        Sanoin että poikaystäväni kaveri. No olen pahoillani jos ei linkistä ollut hyötyä. Oletko koettanut armeijan sun muiden sivuilla surffaamista? No olet varmaan. Suo anteeksi, olen nainen, en ehkä siis paras neuvomaan moisessa. Tosin voithan ihan soittaa sinne jonnekin minne meinaat hakea ja kysyä suoraan kaikkea mitä tahdot


      • Phobs
        ....... kirjoitti:

        Sanoin että poikaystäväni kaveri. No olen pahoillani jos ei linkistä ollut hyötyä. Oletko koettanut armeijan sun muiden sivuilla surffaamista? No olet varmaan. Suo anteeksi, olen nainen, en ehkä siis paras neuvomaan moisessa. Tosin voithan ihan soittaa sinne jonnekin minne meinaat hakea ja kysyä suoraan kaikkea mitä tahdot

        Anteeksi, luin taas huolellisesti viestisi... pahoitteluni...

        Olen surffannut armeijan sivuja, mutta siellä ollaan vähän nihkeitä noiden tietojen luovuttamisen kanssa... Toisaalta, se riippuu aika paljon niistä lisistä, mutta jotain suunnilleen arviota olisin kaivannut.

        Kiitokset että olet ollut aktiivisesti jakamassa neuvoja, se kuitenkin antaa tiedon siitä että haluat auttaa parhaasi mukaan ja se on kaikki mitä voin pyytää.


      • omppu
        Phobs kirjoitti:

        Anteeksi, luin taas huolellisesti viestisi... pahoitteluni...

        Olen surffannut armeijan sivuja, mutta siellä ollaan vähän nihkeitä noiden tietojen luovuttamisen kanssa... Toisaalta, se riippuu aika paljon niistä lisistä, mutta jotain suunnilleen arviota olisin kaivannut.

        Kiitokset että olet ollut aktiivisesti jakamassa neuvoja, se kuitenkin antaa tiedon siitä että haluat auttaa parhaasi mukaan ja se on kaikki mitä voin pyytää.

        mun siskon mies on hornet-lentäjä...en muista palkkaa mut hyvä se kuitenkin on...;D
        tiedäthän että sinne on kovat pääsyvaatimukset??
        mut onnee kuitenkin!!:)


      • jätkä
        omppu kirjoitti:

        mun siskon mies on hornet-lentäjä...en muista palkkaa mut hyvä se kuitenkin on...;D
        tiedäthän että sinne on kovat pääsyvaatimukset??
        mut onnee kuitenkin!!:)

        mäki haluisin hornet lentäjäks,koko ikäni oon ollu kiinnostunu hävittäjistä.mut sinne ei pääse ilman et on käyny lukioo vai? mä olin amiskassa mut lopetin sen ku ei ala kiinnostanu,mut syksyl meen uudestaan...ja lukioon en pääse.mut siinähä on tosi hyvä palkka lentäjällä...en tiedä tarkalleen mut aika hyvä.ja pääsee eläkkeelee muistaakseni 45 vuotiaana,JOS muistan oikein.....mulla ei muita haaveita oo ikinä ollu ku toi lentäjä....mä en tiedä mitä mä teen...mut tsemppiä sulle!!


      • omppu
        jätkä kirjoitti:

        mäki haluisin hornet lentäjäks,koko ikäni oon ollu kiinnostunu hävittäjistä.mut sinne ei pääse ilman et on käyny lukioo vai? mä olin amiskassa mut lopetin sen ku ei ala kiinnostanu,mut syksyl meen uudestaan...ja lukioon en pääse.mut siinähä on tosi hyvä palkka lentäjällä...en tiedä tarkalleen mut aika hyvä.ja pääsee eläkkeelee muistaakseni 45 vuotiaana,JOS muistan oikein.....mulla ei muita haaveita oo ikinä ollu ku toi lentäjä....mä en tiedä mitä mä teen...mut tsemppiä sulle!!

        En ole tuosta varma että pitääkö käydä lukiota.Kun mielestäni tämä tuntemani mies ei ole käynyt lukiota.(en ole 100% varma) Joo ja eläkkeelle jää 45-vuotiaana.Lentäjäkoulutukseen hakee joka vuosi n.700 joista n.10 otetaan sisään.Voin tietenkin kysellä koulutuksesta ja palkoista siltä jos tietä vielä kiinnostaa.:)


      • Phobs
        omppu kirjoitti:

        En ole tuosta varma että pitääkö käydä lukiota.Kun mielestäni tämä tuntemani mies ei ole käynyt lukiota.(en ole 100% varma) Joo ja eläkkeelle jää 45-vuotiaana.Lentäjäkoulutukseen hakee joka vuosi n.700 joista n.10 otetaan sisään.Voin tietenkin kysellä koulutuksesta ja palkoista siltä jos tietä vielä kiinnostaa.:)

        Eli kiitokset mm. nimimerkille Omppu, ja muille jotka ovat osoittaneet ystävällisyyttä asiallisilla vastauksilla. *kumartaa*

        Ajattelin tässä välissä huomauttaa että tiedän kuinka pieni osa pääsee hornet-lentäjiksi, mutta onko se ainoa mihin koulutetaan lentäjiä? Entä muut lentokonemallit tai helikopterit?

        Kunnon puolesta pitäisi riittää, näkö riittää, eikä pituus tai painokaan ole este. Psykologisista testeistä en tiedä, mutta mitään mielenhäiriötä ei vielä ainakaan ole todettu, ellei lentäjän ammatista haaveilemista lasketa ;)

        Käyn itse lukiota ja ihan hyvillä arvosanoilla. (keskiarvo 8,5) Englanti 9 ja 10 (vaihtelee kurssin mukaan) eli sen puolen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Mutta aina löytyy tietenkin itseäni parempia hakijoita, ja siinä tapauksessa on luonnollisesti parempi että heidät valitaan Suomea puolustamaa mahdollisen sodan syttyessä.

        Katsotaan nyt että jospa jostain löydän tarkat vaatimukset lentäjäkoulutukseen =)

        Ja jatkan unelmoimista...


      • opp
        Phobs kirjoitti:

        Eli kiitokset mm. nimimerkille Omppu, ja muille jotka ovat osoittaneet ystävällisyyttä asiallisilla vastauksilla. *kumartaa*

        Ajattelin tässä välissä huomauttaa että tiedän kuinka pieni osa pääsee hornet-lentäjiksi, mutta onko se ainoa mihin koulutetaan lentäjiä? Entä muut lentokonemallit tai helikopterit?

        Kunnon puolesta pitäisi riittää, näkö riittää, eikä pituus tai painokaan ole este. Psykologisista testeistä en tiedä, mutta mitään mielenhäiriötä ei vielä ainakaan ole todettu, ellei lentäjän ammatista haaveilemista lasketa ;)

        Käyn itse lukiota ja ihan hyvillä arvosanoilla. (keskiarvo 8,5) Englanti 9 ja 10 (vaihtelee kurssin mukaan) eli sen puolen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Mutta aina löytyy tietenkin itseäni parempia hakijoita, ja siinä tapauksessa on luonnollisesti parempi että heidät valitaan Suomea puolustamaa mahdollisen sodan syttyessä.

        Katsotaan nyt että jospa jostain löydän tarkat vaatimukset lentäjäkoulutukseen =)

        Ja jatkan unelmoimista...

        On niitä varmasti muitakin koulutus tilaisuuksia, kuin noihin Horneteihin.


      • omppu
        Phobs kirjoitti:

        Eli kiitokset mm. nimimerkille Omppu, ja muille jotka ovat osoittaneet ystävällisyyttä asiallisilla vastauksilla. *kumartaa*

        Ajattelin tässä välissä huomauttaa että tiedän kuinka pieni osa pääsee hornet-lentäjiksi, mutta onko se ainoa mihin koulutetaan lentäjiä? Entä muut lentokonemallit tai helikopterit?

        Kunnon puolesta pitäisi riittää, näkö riittää, eikä pituus tai painokaan ole este. Psykologisista testeistä en tiedä, mutta mitään mielenhäiriötä ei vielä ainakaan ole todettu, ellei lentäjän ammatista haaveilemista lasketa ;)

        Käyn itse lukiota ja ihan hyvillä arvosanoilla. (keskiarvo 8,5) Englanti 9 ja 10 (vaihtelee kurssin mukaan) eli sen puolen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Mutta aina löytyy tietenkin itseäni parempia hakijoita, ja siinä tapauksessa on luonnollisesti parempi että heidät valitaan Suomea puolustamaa mahdollisen sodan syttyessä.

        Katsotaan nyt että jospa jostain löydän tarkat vaatimukset lentäjäkoulutukseen =)

        Ja jatkan unelmoimista...

        niin että eipä kestä...:)
        joo lukio pitää käydä.eikä siellä tarvi osata englantia muuten kuin vaan se lentäjän sanat.eiku miten se sanotaan??:D no kait ymmärrät.niin se ammattiin liittyvät sanat vaan.
        onhan niitä muitankin lentäjän ammatteja.
        toivottavasti pääset johonkin niistä.onnea sulle!!:)


      • 11v.nero
        omppu kirjoitti:

        mun siskon mies on hornet-lentäjä...en muista palkkaa mut hyvä se kuitenkin on...;D
        tiedäthän että sinne on kovat pääsyvaatimukset??
        mut onnee kuitenkin!!:)

        Joo,eli sitä mitä mä oon lukenut ni pitää (kai) ottaa lukiossa pitkä enkku,fyssa ja matikka eli arvosanat (8-10)väliltä ja se palkka on noin (4000-10000)e riippuu oletko ollut sotaharjoituksissa....ja siellä opetus/testissä testataan paineensieto ja reagointikykyä ja esim näköä ja muuta jne.ps.älä ihmettele olen 11v ja opettelen jo tässä vaiheessa rahti/kuljetuskone ammatiin.......


      • tiinuliliinu

        Hienoa, tätä se sitten saattaa olla...hornetilla..https://www.youtube.com/watch?v=wy7bTPP4PF4


      • ismo.ojanen
        omppu kirjoitti:

        mun siskon mies on hornet-lentäjä...en muista palkkaa mut hyvä se kuitenkin on...;D
        tiedäthän että sinne on kovat pääsyvaatimukset??
        mut onnee kuitenkin!!:)

        mä oon hornet lentäjä ja nyt selkäkipujen vuoksi pois töistä.mulla on myös kaikki muutkin kortit mitä suomes tarvii esim juna kortti


      • Kalzu
        omppu kirjoitti:

        En ole tuosta varma että pitääkö käydä lukiota.Kun mielestäni tämä tuntemani mies ei ole käynyt lukiota.(en ole 100% varma) Joo ja eläkkeelle jää 45-vuotiaana.Lentäjäkoulutukseen hakee joka vuosi n.700 joista n.10 otetaan sisään.Voin tietenkin kysellä koulutuksesta ja palkoista siltä jos tietä vielä kiinnostaa.:)

        ylioppilas tai ammattikoulun käynyt, lukion/3-vuotisen ammattikoulun viimeisellä luokalla opiskeleva tai muuten korkeakoulukelpoinen. näin sanoo puolustus voimien virallinen sivusto


      • 11v
        11v.nero kirjoitti:

        Joo,eli sitä mitä mä oon lukenut ni pitää (kai) ottaa lukiossa pitkä enkku,fyssa ja matikka eli arvosanat (8-10)väliltä ja se palkka on noin (4000-10000)e riippuu oletko ollut sotaharjoituksissa....ja siellä opetus/testissä testataan paineensieto ja reagointikykyä ja esim näköä ja muuta jne.ps.älä ihmettele olen 11v ja opettelen jo tässä vaiheessa rahti/kuljetuskone ammatiin.......

        Minäkin olen 11v ja haluaisin lentäjäksi niin miten harjoittelet😎


    • örmaölm

      en tiedä kannattaako sinun nyt ikuisesti hornet/sotakoneiden lentäjäksi jäädä mutta kyllä niiden palkka on perhanan hyvä. onhan se toisaalta jos vaikka matkustajakonetta rupee lentämään niin aika stressaavakin työ, kun pitää niin montaa ihmistä suojella kuitenkin. vaikka niitä koneitahan tippuu todella harvoin.

    • minä

      Ilmavoimissa lentäjät tienaavat keskimäärin
      n. 2800-3500€/kk (tieto vuodelta 2000)

    • SepI
    • l70

      valmistuneella aloituspalkka 4000 E/kk

    • Nippelitietoa

      Itse olen hakenut ilmavoimiin lentäjäksi. Testit ovat erittäin haastavia, ei kyllä yksikään palikka niistä pääse läpi. Mutta aina kannattaa koittaa! Kouluarvosanat vaikuttavat tottakai, ja hyvin harvoin amistokoulutuksen pohjalta sinne otetaan hakijoita ilmeisesti. 3. testivaiheessa tietääkseni kaikki jäljellä olevat hakijat olivat lukiosta (eli kai noin 200 hakijaa?) Testit mittaavat soveltuvuutta, mm. älykkyyttä, oppimiskykyä, muistia, hahmoituskykyä, näköä, kuuloa, fyysistä kuntoa yms. Matematiikan ja Fysiikan opiskelu auttaa kummasti. Kaikki ominaisuudet testataan ja kaikki hakijan taustat tutkitaan.

      Ilmavoimien kautta ei pääse suoraan matkustuslentokonetta lentämään, vaan sinne pitää hakea joko Finnairin tai Patrian tai muun vastaavan kautta.

    • vfdswsq

      Ne saa kossupullon kerran viikossa. Ihan hyvät palkat...

    • hobo5

      Pelkkä lentolisä on ilmavoimissa 2700 kokeneimmilla. Siihen lisätään peruspalkka esim 3700.

      5000-8000 kuussa, siinä on pääosa.

    • TheCodeProject

      Alkeiskurssi (9 kk)

      Koulutus lentäjäksi alkaa Ohjaajan alkeiskurssilla , joka on samalla varusmiesvaihe. Alkeiskurssin aikana annetaan laaja ja perusteellinen ilmailuteorian opetus ja noin 20 tunnin lentokoulutus Vinka -alkeiskoulukoneella unohtamatta kaikille varusmiehille annettavaa sotilaskoulutusta. Lisäksi oppilaat saavat ilmavalvonta-alan erikoiskoulutuksen. Kurssi kestää 9 kuukautta.

      Ohjaajan jatkokurssi (4 kk)

      Ohjaajan alkeiskurssia seuraa Ohjaajan jatkokurssi , joka on tarkoitettu niille, jotka valitaan ja jotka sitoutuvat jatkamaan opiskelua upseeriksi Maanpuolustuskorkeakoulussa lentäjänä. Kurssi kestää noin 4 kk ja sen aikana lennetään Vinkalla noin 30 tuntia. Oppilas on tässä vaiheessa väliaikaisessa virkasuhteessa ja hänelle maksetaan palkkaa ja oppilaan lentolisää

      Ilmavoimien ohjaajalinja (160 ov ja 4 vuotta)

      Jatkokurssin jälkeen on vuorossa upseerin koulutusohjelman Ilmavoimien ohjaajalinja Maanpuolustuskorkeakoulussa. Upseerin koulutusohjelma muodostuu kolmesta toisiinsa kiinteästi liittyvästä opintojaksosta, joita ovat upseerin perusopinnot, sotatieteiden kandidaatin ja sotatieteiden maisterin tutkintojakson opinnot.

      Ohjaajalinjan kaikki kadetit suorittavat sotatieteiden maisterin tutkinnon, joka antaa kelpoisuuden nuoremman upseerin vakinaiseen virkaan. Tutkinnon laajuus on vähintään 160 ov ja kesto noin neljä vuotta. Kurssin lentokoulutus annetaan Hawk-suihkuharjoituskoneella.

      Hakuaika ohjaajakoulutuksen on aina 15 tammikuuta.

    • Jufuru2

      Mutta mitä sotilaslentäjä tekee rauhanaikana? Mitä järkeä?

      • Ilmassa

        Maa millä ei ole puolustusvoimia ei ole oma. Sotilaslentäjät kouluttaa lentäjiä ja pitää yllä lentotaitoonsa.


      • Pitää vladimirit ja muut ruskiboit pois meidän ilmatilasta :)


      • vaimitä

        Sääskiäkö suomen ilmatilassa pörrää?


    • öötääontää

      Siviililentäjien keskipalkka on noin 6000€ kuussa et varmaan samaa luokkaa ilmavoimissakin

    • Hieman vanhempi puolustuslaitoksen lentäjä tienaa näköjään noin 90 tonttua vuodessa. ei kai ne kaikki ole everstejä?
      https://www.upseeriliitto.fi/files/4951/Paasihteerin_palsta.pdf
      Sieltä voi katsoa tarkemmin, luulisin että tiedot ovat aika tarkkoja kun tällaisia käppyröitä tekevät.
      Hirveet boonukset vaikkei ne vissiin enää siviililentäjiksi kelpaa... eihän siviilifirmat enää millään potkurihärvelillä lentele

    • A1DS

      Noin 13 euroa kuukaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe