W202: Takakelkan etukumien vaihto ja nyt jyrisee !

W202_voimalinja

Mersut hyvin tuntevalla korjaamolla juuri vaihdettiin takakelkan etukumit (sekä takaiskarit Monroe Original ja Boschin jarrupalat) ja nyt kotiin moottoritietä ajaessani havaitsin heti uusia outoja oireita, jostakin voimalinjalta ja takaosasta kuuluu hieman jurnuttavan kaltaista ääntä ja värinöitä.

Aiemmin koko voimalinja ajonopeuksista riippumatta on ollut värinätön, äänetön ja oireeton, autolla ajettu 215 tkm, manuaalilaatikko.

Olisiko pajan uusi nuori melkaanikko voinut missata hommassa jotakin? Sen verran näin, että kelkan takakiinnikkeet vaikuttivat olevan kiinni ja kelkan etuosaa oli jonkin verran laskettu, jotta mahtuu kampeamaan kumit ulos, joista kuskin puoli oli ollut haastava irroitettava ja juuri se joka oli huonommassa kunnossa, suunnilleen finaalissa.

En tiedä sen tarkemmin mitä kaikkea tuolta pitää pultata auki, löysätä ja / tai avata pois, jotta nuo kumit saa vaihdettua. Uusilla oireilla jotakin tekemistä kardaanin kanssa?

Koko voimalinjasta on aiemmin vaihdettu kaikki tukikumit vaihdelaatikosta taakse kardaanin tukilaakeri mukaanlukien, paitsi viimeisin kardaanin kumillaippa, joka on kunnoltaan ok. Myös moottorin iskunvaimennin ja kumityynyt on aiemmin vaihdettu.

Ps. Ainoa pitkään ollut oire oli kytkimeltä vaikuttava, eli kun kytkimen nostaa niin kiinni ottaessa tuntui lievää ravistusta ja samalla takaa tuntui kuin pieni vastapotku kun kytkin otti kiinni ja voima välittyi joka loiveni nopeuden ja vaihteiden noustessa (tuo kevyt potku lähinnä 2-vaihteesta ylöspäin). Eräs marmoripajan mekaanikko sanoin sen johtuvan juurikin noista takakakelkan etukumeista ja nyt korjaamolta kotiin ajaessa ja testaillessa nuo oireet olivat kadonneet (ainakin toistaiseksi), mutta uudet tulleet tilalle.

18

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • W202_voimalinja

      Niin, nuo takakelkan etukumit vaihdetaan / saa pois yläkautta (kumipuslan 'majapaikan' potero-kuppi ylöspäin) ja takakumit alakautta, jonka potero-kuppi alaspäin.

    • tärkeäseikka

      Mahtaako puslat kiristetty, tassut maassa ollessa?

      • W202_voimalinja

        Itse en tiennyt , että loppukiristys kun auto tassuillaan. Nuori kaveri, en tiedä onko ollut tuosta tietoinen.

        Olettaisin hänen ainakin katsoneen, että osat on oikein päin. Itse kumipuslan voi laittaa vain yhdellä tavalla yläkautta, mutta sen mukana tulevan metallilaipan johon liimattu kumilaippa, joka laitetaan alapuolelle, voinee laittaa väärinkin päin (?). Sinänsä ihan ok ja 'tekevän' oloinen kaveri, vaikka onkin mekaanikon uransa alkutaipaleella.


    • Huoltaja

      Luultavasti asentaja ei ole irroittanut kardaania perästä kun laskenut takakelkkkaa puslanvaihtoa varten,nyt siellä on kardaanin keskitys hela vääntynyt hieman ja kardaani ei "keskity" perän laipassa olevaan tappiin ja kardaani jyristää hieman,ääni voi kuulua selvemmin loivaan mäkeen ajaessa.
      Kysäiseppä asentajalta irroittiko kardaanin,jos ei niin selvä tapaus,sen keskityshelan voi uusia sinne kardaaniin,maksaa muutaman kympin ja n.tunnin töitä
      Kokemuksesta puhun koska itsekkin tehnyt saman virheen joskus

      • W202_voimalinja

        Yes, sitä epäilinkin olisiko mahdollisesti missannut jotakin tuon kardaanin suhteen ja kertomasi kuulostaa hyvinkin mahdolliselta. Nyt en ole ajanut / testannut enempää korjaamolta kotiin paluun jälkeen.

        Lisäksi asentaja joutui tekemään homman kiireen ja paineen alla, sillä korjaamon iki-hyper-kiireisen pomon kanssa olin sopinut tuolle huoltokerralle takaiskareiden, taka-jarrupalojen ja noiden kelkan etu-puslien vaihdon, mutta pomo olikin käskenyt olla vaihtamatta puslia korjaamon kovan kiireen vuoksi, eikä muistanutkaan (?) mistä oli sovittu.

        Kun palasin parin tunnin kierrokselta toisaalta, niin auto oli pihassa ja puslat takakontissa ja sitten piti alkaa vääntää kättä, että sovittu homma hoidetaan ja ei kun auto takaisin nosturille. Muistaakseni 1,5-2 tuntia odottelin, että puslat tuli vaihdettua.

        a) Mikäli tuo keskityshela on hieman taipunut ja kardaanin keskitys sen vuoksi pielessä, niin riskeeraako tehdä kollateraalia vahinkoa jos jatkaa ajamista?

        b) Entä onko tuo mahdollinen virhe voinut vaikuttaa myös kanatinlaakeriin ja sen tukihelaan?

        Sitten on avoin kysymys miten korjaamon iki-kiireinen pomo ottaa reklamaation vastaan. Hän on entinen MB:n asentaja ja pitänyt hyvämaineista korjaamoaan yli 25-vuotta ja hänellä on hommia enempi kuin ehtii tehdä ja siksi yleensä huoltoaikaa joutuu odottamaan pidempäänkin. Hänellä on yksi kokenut asentaja, joka tuntee merkin eri mallit hyvin ja nyt uusi nuori asentaja, joka vasta hankkii kokemusta merkistä.

        Ps. Tuo iskarienvaihto itsekin oli seurausta erehdyksestä kun joku (pajan toimisto-assistentti?) tuolla korjaamolla oli tilannut W210:n Monroe Refleksit ja kukaan ei ollut tarkistanut, että osat ovat oikeat ja tuo sammainen nuori asentaja ne laittoi alle. Nyt visiitissä oli kyse oikeiden W202:n tarkoitettujen iskareiden virheellisten tilalle vaihdosta. Sen suhteen korjaamon pomo reagoi ihan ammmattimaisesti.

        Pitää mennä huomenna juttelemaan hommasta paikan päälle, kunhan vain saisi korjaamon pomon edes kahdeksi minuutiksi pysähtymään, sekä sitten koeajamaan auton. Jos hän osaisi nostaa edes hieman kaasujalkaa, niin se palvelisi kaikkien etua, mutta tuo tapa tomia on hänellä verissä, eikä mies siitä muuksi muutu, sillä sitten hän olisikin eri mies ;-)

        Kärsivällisyyttähän nämä turhat keikat, uusien aikojen odotukset ja itse ylimääräisten huoltojen viemä aikaa vaatii.


    • W202_voimalinja

      Tein pienen koeajon käymättä moottoritiellä. Loivissa ylämäissä ei ollut muutosta äänimaailmoissa, mutta tasaisessa ajossa kaasua nostaessa tai vapaalle laittaessa kuuluu jonkin sortin mekaanista hieman vaihtelevaa rahinaa & jurnutusta, joka vaikuttaisi paikantuvan jonnekin kardaanin seutuun, keskelle tai taaemmaksi (hieman kuin kuiva finaalissa oleva laakeri), sekä joitakin kevyitä vibraatioita.

      Ajattelin myös josko lisäksi uudet taka-jarrupalat laahaisivat, mutta aluvanteet olivat kylmät, jarrulevyt suht kuumat ja edesä vanteet hieman lämpimät ja levyt puolestaan sormia polttavan kuumat. Normiajoa, ei suuria jarrutuksia. Aiemmin ei ole tullut tsekatua levyjen lämpöä.

    • Huoltaja

      Ehjä tukilaakeri tuskin vaurioituu jos vaikka ajaakin muutamia satoja kilometrejä vääntyneellä keskityshelalla(jotkut ajavat vuosikausia tietämättä)
      Tukilaakerissahan ei ole helaa vaan kuulalaakeri jonka ympärillä kumilaippa joka vulkanoitu metallikehään google.fi/maps?ie= UTF-8&layer=c&z=17&iwloc= A&sll=61 .285853,24.015090&cbp= 13,148.1,0,0,0&cbll= 61.285943,24.014973&q= salomaantie 38 valkeakoski&ei= tK0sUs3pOqfm4QSWuoDYAw&ved= 0CC0QxB0wAA
      Jos takakelkka lasketaan alas irroittamatta kardaania voi varsinkin vanhan tukilaakerin pykinyt kumi repeytyä koska kardaani joutuu "venymään",sekin voi aiheuttaa jyristämistä.
      Vääntynyttä keskityshelaa on lähes mahdoton havaita purkamatta kardaania irti.teoriassa heitto voisi näkyä jos autoa ajettaisiin nosturilla ja toinen seuraisi alkaako kardaani värisemään jollakin nopeudella,en ole koskaan kokeillut joten en tiedä varmaksi.
      Yksi vaihtoehto myöskin jos asentaja on irroittanut kardaanin ja vetänyt loppupätkän pois booreiltaan laittanut takaisin väärille booreille niin taatusti jyristää(kardaani epätasapainossa)kardaanista löytyy kodistusmerkit jotka täytyy olla kohdakkain,ne jää helposti huomaamatta varsinkin jos asentaja tietämätön merkeistä.
      Jos pomo kerran ollut mersuasentaja niin varmasti tietää nämä mainitsemani asiat!
      uskoisin että jos esität reklamaation asiallisesti saat myös asiallista palvelua korjaamolta jos kerran hyvämaineinen paikka.

      • W202_voimalinja

        Voimalinjan kaikki kumi-tuki-palikat takalaippaa ja keskityshelaa lukuunottamatta on vaihdettu (vaihdelaatikon tukilaippa mukaanlukien) vajaan 10tkm sisällä ja tukilaakeri laippoineen noin 4000 km sitten.

        Viimeksimainittu tehtiin marmoripajalla koska en halunnut, että hommaa tunematon kardaanin tasapainon missaisi virheellisillä työmetodeilla. Siksi myös hieman huolestuttaa josko kalliilla uusittu osa on saanut kipeää, mutta homma selvinnee vielä tänään (?).

        Firman pomo on suoranainen Mersutekniikan ja korjausmetodien kävelkevä tietosanakirja ja tuntee sen eri mallit kuin taskunsa, ikänsä niihin keskittynyt ja hänellä on harastuksena museotikissä olevia vanhoja MB-malleja kuten muuan upea 280SL rättikatto.

        Ongelma on se ett'ei hänellä tahdo koskaan ollla aikaa edes parin kolmen minuutin yhteenvetoon, breafigiin. Perjantaina autoa pajalle viedessä kahteen kolmeen kertaan koetin saada hänet ensinnäkin tarkistamaan, että olin tilannut ja tuonut oikeat osat ja samalla olisin juurikin halunnut kysyä mitä avataan ja irroitetaan, että puslat saa vaihdettua (ajattelin juurikin kardaania ja sen 'terveyttä'). Hän vain kroonisessa kiireessään juoksi ja sanoi että katsotaan myöhemmin ja nuori kaveri oli jo nostamassa autoa nosturille.

        Myön pajan kokeneempi asentaja on hyvin pätevä, tuntee mallit ja korjausmetodit ja siksi hieman harmitti kun oma auto joutui nyt toiseen kertaan nuoren Mersuja tuntemattoman kaverin opinnäytteeksi.

        Edellisellä kerralla tuo nuori kaveri vaihtoi eteen alapallot ja toisen ala-kolmio-tukivarren (pomo kieltäytyi vaihtamasta vanhaan tukivarteen pelkkää yhtä revennyttä puslaa, kokenut asentaja taasen aiemmin sanoi, että helppo homma, noin 30-40minuuttia ja puslan vaihto tehty) ja sen jälkeen edessä oli kevyttä värinää etupäässä, joka nyt hieman vaimennut.

        Oli nokkapeltiä avatessa rikkonut sisäkahvasta yhden vaijerinpään pidikkeen posken, kun oli ilmeisesti koettanut kerralla saada nokkapellin auki, ei tiennyt että vivusta lukon avattuaan tulee vielä maskista hieman nostaa konepeltiä jotta saa lukkosalvan pidikkeen maskin välistä sormiin. Kotiin palatessa vaijeri oli poissa paikaltaan ja pala punaista muovia lattiamatolla. Kun kysyin asiaa, niin ei ollut mitään havainnut.

        Hieman rassaa kun tämän kaltaisia asioita alkaa kasaantua ja myös aikaa palaa paljon aivan turhaan.


    • kgkto

      Breafigiin....ei saatana. Briefing... Briiffiinkiin... palavariin.....neuvotteluun...käsynjakoon

    • halavalla-tulee-juu

      Seuraava kerta viet Veholle niin tekevät työn täsmälleen huolto-ohjeen mukaisesti.

    • W202_voimalinja

      Viimein tänään ehdin käymään korjaamolla. Nuori mekaanikko ei ollut irrottanut kardaania kelkan etukumien vaihdossa ja kokeneempi asentaja oli sitä mieltä ettei se keskityshelaa tai kardaanin tukilaakeria vaurioita.

      Tehtiin koeajo tuon kokeneemman asentajan kanssa, mutta ei paljoa rohinoita kuulunut / vain vähän kun oli mahdollisuus ajaa vain 50-70km/h olevilla teillä pieni kierros ja osa niistä karheapintaisia. Mekaanikolla ei ollut aikaa moottoritielle saakka kierrosta tehdä.

      Hieman outo homma kun nuo äänet hieman vaihtelevat, toisinaan kuuluvat enemmän ja toisinaan vähemmän ollen kuitenkin läsnä (kuulen muutoksen, aiemmin oli hiljainen ja rohinaton), mutta moottoritienopeiksissa selkeästi ja bonuksena kevyttä värinää.

      Homma jäi avoimeksi ja seuraavaksi vaihdetaan väsynyt ja aalloilla oleva taaimmainen rättinivel (ehkä kuitenkin varmuudeksi tilaan myös keskityshelan), mutta aikaa sille saa odotaa kolmisen viikkoa ...

      Asentaja totesi ettei taaimmaisen laipan vaihtaakseen tarvitse laipassa kiinni olevaa niveltä perästä irroittaa, vaan sen saa vaihdettua ainoastaan pultit irroittamalla ja ujuttamalla uuden laipan paikoilleen. Pomo puolestaan sanoi, että nivel myös perästä tulee irroittaa ja kardaania tukilaipan / tukilaakerin kohdalta löysätä jotta homman saa tehdyksi ja arvioi noin tunnin työajaksi.

    • Tuntuupa_kestävältä

      tuo sinun Mersusi kun parinsadantuhannen kohdalla vaihdetaan osia jotka vastaavassa japanilaisessa, esim. Lexuksessa eivät hajoa oikeastaan koskaan. Kirjoituksestasi saa toisaalta käsityksen että olet melkoinen "säätäjä" ymmärtämättä kuitenkaan kovin paljoa asioista. Ehkä se firman pomo on tajunnut asian ja keskittyy tärkeämpiin asioihin kuin sinuun. Homman pitää kuitenkin mennä eteenpäin rasittavista asiakkaista huolimatta.

      • W202_voimalinja

        Ymmärrän toki miten olet foorumilla tuota oudon sairasta ilkeily-trolliviettiäsi itsetyydyttämässä, mutta tehdään nyt kuitenkin pieni havainto.

        Montako 20-vuotiasta Laxusta on liikenteessä, sillä erinäisten kumipuslien haurastumiseen vaikuttaa myös vuodet käyttöolosuhteiden ja kilometrien lisäksi?

        Jurnuttavaksi muututva ääni ilmenee selkeästi lähinnä 100km ja siitä ylöspäin. Tietyissä moottoritienopeuksissa ilmenee myös lievää värinää. Kelkan puslien ja taka-jarrupalojen vaihdon jälkeen pajalta lähtiessä homman huomasin juurikin vasta moottoritiellä, en aiemmin.

        Uudet takajarupalat hieman laahaavat (lievempänä etuvasemmallakin) ja vastaavan kaltainen ääni kuuluu myös kun takanurkan nostaa ilmaan ja pyörittää käsin rengasta. Outoa on se ettei jarrulevy tai aluvanne sen erityisemmin kuumene.

        Avoin kysymys on se, että onko jarrusatuloissa ongelmaa.

        Mahdollisesti kardaanilla ei ole mitään tekoa asian kanssa (?).


      • W202_voimalinja
        W202_voimalinja kirjoitti:

        Ymmärrän toki miten olet foorumilla tuota oudon sairasta ilkeily-trolliviettiäsi itsetyydyttämässä, mutta tehdään nyt kuitenkin pieni havainto.

        Montako 20-vuotiasta Laxusta on liikenteessä, sillä erinäisten kumipuslien haurastumiseen vaikuttaa myös vuodet käyttöolosuhteiden ja kilometrien lisäksi?

        Jurnuttavaksi muututva ääni ilmenee selkeästi lähinnä 100km ja siitä ylöspäin. Tietyissä moottoritienopeuksissa ilmenee myös lievää värinää. Kelkan puslien ja taka-jarrupalojen vaihdon jälkeen pajalta lähtiessä homman huomasin juurikin vasta moottoritiellä, en aiemmin.

        Uudet takajarupalat hieman laahaavat (lievempänä etuvasemmallakin) ja vastaavan kaltainen ääni kuuluu myös kun takanurkan nostaa ilmaan ja pyörittää käsin rengasta. Outoa on se ettei jarrulevy tai aluvanne sen erityisemmin kuumene.

        Avoin kysymys on se, että onko jarrusatuloissa ongelmaa.

        Mahdollisesti kardaanilla ei ole mitään tekoa asian kanssa (?).

        Hieman hankala homma kun ei saa varmuudella selkoa tuleeko ääni, rahina-jurnutus ja moottoritienopeuksissa melko nopeatahtinen värinä (väristää sisä-taustapeiliäkin) kardaanista vai jarruista.

        Nyt jos kardaanin taka-laipan ja keskityshelan vaihtaa, mutta oireet jatkuvat, niin homman rahoittaa aivan turhaan vanhaan autoon. Näissä vanhoissa rakkineissa kannattaa yleensäkin korjata vain se mikä on todella tarpeellista.

        Siinä tapauksessa ongelman etsintä vain jatkuisi ja kohdistuisi enempi noihin taka-jarruihin, jotka hieman laahaavat, mutta yllättäen eivät ylikuumene. En tiedä voiko siellä ottaa levyyn kiinni jokin muukin kuin uudet jarrupalat.

        Ennen takakelkan ja taka-jarrupalojen vaihtoa autossa ei ollut lainkaan ko. kaltaisia ongelmia / oireita.


    • W202_voimalinja

      Päivitystä tilanteeseen. Tilasin takalaipan ja varmuudeksi myös keskityshelan ja korjaamon pomon kanssa sovittiin, että vaihdetaan hela vain jos tarvetta.

      Eilen vein auton korjaamolle ja puolisen tuntia myöhemmin kun menin hallin puolelle katsomaan miten homma etenee, niin nuori mekaanikko oli kokeneemman kanssa pitkillä voimapihdeillä kierämässä keksityshelaa pois, toinen piti vastaan ja toinen koetti kiertää. Olivat ilmeisetsi jo hetken taistelleet sen kanssa ja lopulta antoivat liekkiä jotta saivat sen pois.

      Hedän mielestään keksityshela oli kunnoltaan aivan ok ja sen vaihto turhaa, eikä pomo ollut kertonut että helan vaihto oli vain tarvittaessa.

      Eli uusi keksityshela ja rättinivel. En tiedä miten he ovat homman kammenneet, sillä kardaania ei oltu keskeltä tai edestä löysätty tai irroitettu.

      Pajalta paluumatkan lyhyen moottoritieosuuden perusteella ainakin suurimmat värinät olivat poissa, mutta pinemmissä nopeuksissa on ajoittain outoja värinöitä joita on vaikea hyvin paikantaa ja mekaanista rohinaa sekä rahinaa edelleen kuuluu tietyissä nopeuksissa varsinkin kun nostaa jalkaa kaasulta, painaa kytkimen pohjaan tai rullaa vapaalla. Kuulostaisi tulevan jostakin takaa...jarruista (?).

      Analayysia hankaloitta kun useampi työ on tehty samaan aikaan, takakelkan etukumit ja uudet jarrupalat, joiden jälken oireet alkoivat.

      Kokenemman asentajan mukan jarulevyjä oli aivan turha vaihtaa, ovat ok kunnossa ja siki pelkät jarrupalat, mutta eihän pelkät uudet jarrupalatkana pitäis moisia oireita aiheuttaa.

      Takakelkan kumien vaihdon yhteydessä vaihdetti pajan asentamat virheelisen mallin iskarit oikeisiin malleihin.

      Ps. Sama asentaja vaihtoi eteen alapallot (edellisessä katsastuksessa vaativat vaihoa, mutta oireita ei ollut) ja kuskin puoleisen ala-kolmio-tukivarren. Sen jälkeen on edessä ollut pieniä nopeahkotahtisilta tuntuvia väristyksiä, joita ei aiemmin ollut ja huoli josko alkaa syödä eturenkaita.

      Onhan tämä kuitenkin harmi kun laittaa rahaa ja aikaa vanhan auton huollattamiseen ja niiden seurauksena tulee lisää ongelmia. Tällä hetkellä ei oikein uskaltaisi edes lähteä pitkälle matkalle kun ei tiedä mikä kiikastaa.

    • W202_voimalinja

      Eipä ole ajamalla ja valohoidolla korjauksien / osien vaihdon yhteydessä aikaansaadut ongelmat poistuneet.

      Väristystä jossakin voimalinjassa. Kun kolmosella nostaa nopeutta, niin tuntuu outo värinä jossa jonkin asteista jurnurusta mukana, joka ei kuitenkana ravistukseen saakka muutu. Toisinaan loivemapana eri nopeuksissa tasaisella vedolla / ajonopeudella, mutta ei kaiken aikaa.

      Vaihtelevasti eri nopeuksissa kuuluu mekaanista kihnaavaa ääntä jostakin takaa, ehkä enempi apparin puollelta (vaikea varmuudella paikantaa) joka muistuttaa finaalissa olevaa laakeria tai kun rumpujarruissa alkaa kenkien niitit ottaa kiinni. Kun nostaa kaasua tai laittaa kokeeksi vapaalle, niin tuo mekaaninen kahina / kihnaus kuulu toisinaan melkoisen voimakkaana, nopeudesta ja tien sileydestä riippuen. Mikä jarrupalojen vaihdon seurauksena vois moista aiheuttaa.

      Hypoteesejä:

      - Takakelkan etukumien vaihto kun on tehty kardaania irroittamatta, niin se on vahingoittanut jotakin voimalinjassa, mm. keskimmäistä tukuhelaa ja siitä värinät? (marmoripajalla vahdetulla laakerilla ja tukihelalla ajettu noin 7 tkm)

      - Nuo takakelkan tukikumit eivät olekaan kunnolla paikoillaan? Miksiköhän niissä on tork-ruuvit vaikka pakkauksessa oli perinteiset pultit?

      - Nyt myös taka-rättilaippa ja keskityshela vaihdettu "väkivallalla" ilman kardaanin löysäämistä keskeltä.

      - Iskarien asennuksessa jotakin häikkää?

      - Taka-jarrupalojen vaihdon yhteydessä liikkuvia osia ei ole puhdistettu ja rasvattu ja siki ne lieväti laahaavat, mutta ääni vaikuttaisi hieman liian kovalta (?) niistä johtuvaksi ja ne eivät myöskään vaikuta ylikuumenevan.

      - Jotakin häikkää kaikissa yllä olevissa työvaiheissa?

      Pitää vielä koettaa saada hommaa selvitettyä ko. korjaamolla mutta on kyllä turhauttavaa kun laittaa töihin ja osiin vanhan rattaa myyntihinnan verran, polttaa eri korjausvisiitteihin paljon aikaa ja tulee vain uusia ongelmia töiden seurauksena.

      Viimeinen etappi on joutua viemään vanha ratas marmoripajalle jotta käyvät huolella läpi kaiken tehdyn josko ongelmien syyt löytyisivät, sillä jokinhan siellä pahasti mättää ja riskeeraa vain pahemmaksi muuttua.

    • W202_voimalinja

      Tuossa takakelkan etukumien vaihdon yhteydessä kelkkaa laskiessa taaminnan heikohkokuntoinen rättinivel oli saanu tlisää kipeää ja muutamien pulttien kohdalle oli tullut repeämää.

      Piti vaihtaa uusi tilalle ja värinä-jurina-koihnaus vaimeni osin mutta ei poistunut. Jurina voimakkaimmilaan noin 110-125 km/h kieppeillä ja avoimistuu kun nostaa jalkaa kaasulta. Myös vapaalle laitaessa.

      Nyt varmuudeksi rengasfirmassa takarenkaiden tasapainotus joissa ei paljoa ollut korjattavaa ja samalla tarkistin vaihdetutu kelkan kumit. Olivat oudon ylhäällä poterostaan, noin sentin kaulalla ja työnjohtajan vikattuani katsomaan niin myös totesi yks'kantaan etteivä ole kunnolla paikoillaan. Siinä voi olla ainakin yksi värinöden syy.

      Sitten on arvoitus mistä ilmestyi tuo jurnutus ja finaalissa olevaa laakerisa muistuttava ääni yks'kaks heti töden jälkeen, joka ei edelleenkään takarättinivelen vaihdollakaan kadonnut. Mitä siellä on tehty, moukaroitu tai tyritty kun ko. ongelma ilmestyi yks'kaks?

      Oheisessa ketjussa on jyrinöistä ja kihnaavista änistä¨juttua:

      - http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=26673

    • W202_voimalinja

      Ilmeisesti koko ongelma on se, että kun kelkan etukumit eivät ole pohjassa, niin kelkan etureuna ole noin sentin puolitoista alempana ja siksi kardaanilinja ei ole suorassa.

      Miten te ko. (etummaisia ) kumipuslia paikalleen laittaneet olette homman tehneet. Onko ne menneet pohjaan saakka pelkästään kiinnistyspultin (torx) kiristyksellä vai oletteko käyttäneet apuna extra-työkaluja kuten jotakin puristinta tai ensin jokin kierretanko puslan läpi jossa laippa yläpuolella ja sitten käyttänyt sitä vetimenä?

      Mikäli pärässiin tulisi laittaa, niin ilmeisemmin pitäisi koko kelkka ottaa pois (?).

      Avoin kysymys, riskeeraako tuolla ajaminen aiheuttaa lisävahinkoa tai paljonko sillä uskaltaa ajaa enenkuin löytää kunnon sepän, joka laittaa kumit oikeaoppisesti paikalleen?

      Huomena on tiedossa pakkoreissu ja kilsoja tulee noin 500 km. Toivottavasti ei tee vahinkoa.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe