Kaikki lämmin ruoka etoo, mikä avuksi?

Etoo

Hei!

Olen 24-vuotias nainen enkä ole ikinä sairastanut syömishäiriötä. Kirjoitan koska olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana huomannut sen ettei mulle maistu oikein minkäänlainen lämmin ruoka ja saatan helpostikin mennä parikin viikkoa syömättä lämpimiä aterioita - jotenkin vain ihan kaikki mitä kokkaan itselleni ruoaksi alkaa etomaan kun alan syödä ja pitää väkisin yrittää syödä lautanen tyhjäksi. Yleensä tekemäni ruoat menevätkin sitten pilalle jääkaapissa. Olen yrittänyt tehdä monipuolisia ruokia esim. erilaisia lihaisia pihvejä (kanasta, jauhelihasta, porsaasta), salaatteja (kreikkalainen, caesar-, venäläisiä salaatteja), keittoja (makkara-, kaali-, jauheliha-), laatikoita (kaali-, punajuuri-) ja lista jatkuu.. En syö pastaa, riisiä enkä perunaa koska saan niistä ikäviä vatsaoireita. Ainoa mikä maistuu on pitsa.

Aamupalaksi ja iltapalaksi teen itselleni herkullisia tuorejuustolla ja kinkulla täytettyjä paahdettuja bageleja ja syön lisäksi esim. mangososetta, vanukasta, rahkaa ja jogurttia. Tuossa siis mitä syön aina aamu- ja iltapalaksi ikinä kyllästymättä.

Lämmin ruoka ei maita mutta rakastan herkkuja: sipsejä dipillä, suklaata, leivonnaisia, jäätelöä, limsoja jne. Voisin elää pelkästään herkuilla. Syön siis pääasiassa kaikkea epäterveellistä moskaa ja vaikka paino ei nousekaan niin kyllä hirvittää kun elimistöhän noilla menee ihan sekaisin ja vatsa on ripulilla ja ummella milloin sattuu.

Olen yrittänyt lopettaa herkkujen syönnin ja tosiaan syödä vain kun on nälkä ja lämmintä ruokaa siis mutta ei vaan maistu, ihan oikeasti, etoo vain kaikki. Mikään ruoka ei oikein maita paitsi kiinalaista ja pitsaa voisin syödä päivittäin!

Mikä avuksi? Haluaisin niin kovasti pitää yllä normaalia, tervettä ruokavaliota mutta kun mikään ei maita :(

2

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ashkkc

      Harmi ettei kukaan ole vastannut mitään. Toi sun tekstis on kun minä oisin sen kirjottanut. Oon myös 24, lämpimät ateriat etoo paitsi juuri esim kiinalainen. En oo myöskään koskaan sairastanut syömishäiriötä. Mäkin voisin vedellä limua, jäätelöä ja salaatteja yllin kyllin. Enkä ole nirso, ruoka voi olla mielestäni hyvää mutta alkaa vaan etomaan kun syö. Ja raskaana en ole. Toivottavasti joku joka olisi joskus kokenut samankaltaisia piirteitä itsessään vastaisi tähän ja kertoisi miten se meni ohi.

    • Terveellinenravinto

      Kannattaa vain tehdä täydellinen ruokaremontti. Ottakaa selvää, millainen ruoka on terveellistä ja syökää sen mukaan viisi kertaa päivässä.
      Tyyliin ½kg kasviksia päivässä lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, pähkinöitä, marjoja, hedelmiä (lista syötävistä puhtaista herkuista on rajaton)

      Älkää syökö
      - lisäaineita (chipsejä)
      - eineksiä (quorn, makkarat, marinoidut lihat, valmisruuat)
      - sokeria (karkkia ja limsaa)
      - vehnää
      - kevyt tuotteita
      - prosessoituja maitotuotteita (jäätelöä, vanukkaita, jugurtteja, tuorejuustoja, mifua yms.)
      - makeutusaineita
      - soijaa (tofua)
      - maissia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe