Miksi hoitajat valittaa palkoistaan?

hulppea.palkka

Kaveri valmistui vasta lähihoitajaksi ja ensimmäinen palkka huimat 2600 kk puhtaana käteen. Miksi hoito-alalla on hoitajapulaa jos on noin hyvät palkat?! Miksi hyvin palkattu työ ei kelpaa vaan alalta on median mukaan lähtenyt viime vuosina n. 10 000 työntekijää pois? Median luoma kuva huonosti palkatusta työstä näkyy olevankin valhetta.

161

7262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile.itse

      Miksi palkka-asiaa arvostelee aina ihmiset, jotka ei ole päivääkään tehneet hoito ja hoivatyötä? Teepä itse ensin kuukauden verran samat vuorot, niin ehkä ymmärrät sinäkin, että ei se välttämättä mikään hyvä ole...

      • siisti.sisätyö

        Teepäs itse sama 160 tuntia/kk ulkotöissä kun sataa räntää ja vettä sekä tuulee luihin ja ytimiin ja pakkasta on yli -20C mutta siellä on vaan oltava. Hoitajat ne vaan sisällä juoruaa kahvipöydissään joutavia ja vetää hyvää liksaa siististä sisätyöstä ja lässyttävät potilaille ja vanhuksille mukavia.


      • TervNetto1500eKK
        siisti.sisätyö kirjoitti:

        Teepäs itse sama 160 tuntia/kk ulkotöissä kun sataa räntää ja vettä sekä tuulee luihin ja ytimiin ja pakkasta on yli -20C mutta siellä on vaan oltava. Hoitajat ne vaan sisällä juoruaa kahvipöydissään joutavia ja vetää hyvää liksaa siististä sisätyöstä ja lässyttävät potilaille ja vanhuksille mukavia.

        😂voi salli mun nauraa. Kyllä se jatkuva muistisairaiden solvauksien ja valitusten kuunteleminen, ripulien peseminen, nyrkkien väistely ym onkin niiiiiin MUKAVAA.


      • oho1986
        TervNetto1500eKK kirjoitti:

        😂voi salli mun nauraa. Kyllä se jatkuva muistisairaiden solvauksien ja valitusten kuunteleminen, ripulien peseminen, nyrkkien väistely ym onkin niiiiiin MUKAVAA.

        jos hoitaja ajattelee noin,niin äkkiä pois alalta......jokainen ammatinsa valitsee ja kukaan ei sitä millaiseksi joskus tulee !!!


      • Enolepitänyt
        oho1986 kirjoitti:

        jos hoitaja ajattelee noin,niin äkkiä pois alalta......jokainen ammatinsa valitsee ja kukaan ei sitä millaiseksi joskus tulee !!!

        "Ammatin valitsee!" Eiköhän sitä hoitajattaren ammattia markkinoida hieman toisin, kun tylsyytenä, ikuisesti pissan ja kakan kanssa pelaamisena ja jonninjoutavan höpinän jatkuvana kestämisenä.
        Ammattia markkinoidaan "hoitotyönä" ja "ihmisten hoitamisena". Ei markkinoida kärsimyksen ja kitumisen pitkittämisenä.
        Pidä siinä sitten motivaatio yllä "kutsumustyössäs", jota mikään vuorotyöstä saatava raha ei korvaa!


      • Nurse76

        Hoitajan työ on fyysisesti ja psyykkisesti raskasta. Ihmiset voi olla jalattomia ja painaa esim. 120kg. Eivät halua että nostetaan apuvälineillä vuoteesta tai tuolista pois. Hoitajien kohdalle voi myös tulla yllättäen myös kuoleman tapauksia joita ei ennakolta voi tietää ja se on hoitajalle henkisesti raskas päivä ja meillä on myös tukena oleminen omaisille surun hetkellä. Myös muitisairas on ihminen jolle joutuu useaan otteeseen/ohjaamaan ja neuvomaan päivän tilanteita ja asioita. Pitkä pinna on hoito työssä tärkeää. Palkka voi kuukaudessa olla hyvä mutta niistä ei ole otettu veroja pois, jotka julkisuudessa esitetään. Itse saan kuukaudessa käteen 1490e ja se on summa josta on otettu peruspalkasta verot pois. Se on lähihoitajan palkka kuukaudessa.

        Mieheni on Rakennus/huolenpidossa töissä ja tiedän mitä ulko hommat on. Pari kertaa on palelluttanut kätensä kovalla pakkasella ja on joutunut turvautumaan terveyskeskukseen. Vaikka työnantajat antaa kunnon vaatetuksen niin tilanteita on monia.

        KUITENKIN KUMMATKIN TYKKÄÄ TYÖSTÄÄN EIKÄ VALITA...........


      • mekkk

        Se on ihan sama mitä hoidokki sanoo jun tekijä ei saa nostaa yli 55 kg kerralla ollenkaan koska työturvallisuuslaki kieltää ja apuvälineeet käyttöön niin helpottaa. Tekijähän se päättää millä nostetaa ja se siitä.


      • tosionkin
        siisti.sisätyö kirjoitti:

        Teepäs itse sama 160 tuntia/kk ulkotöissä kun sataa räntää ja vettä sekä tuulee luihin ja ytimiin ja pakkasta on yli -20C mutta siellä on vaan oltava. Hoitajat ne vaan sisällä juoruaa kahvipöydissään joutavia ja vetää hyvää liksaa siististä sisätyöstä ja lässyttävät potilaille ja vanhuksille mukavia.

        Kai teillä on asianmuk. varusteet, ja työlaissa on kai säädetty pakkasrajat.
        Useimmilla valittajilla on useimmiten jokin muu pohjimmainen syy valitukseen. Täytyy muistaa joka työn olevan raskasta tavalla tai toisella.Ei se ole helppoa eläkeläisilläkään, jotka joutuvat karsimaan lääkeostoksiaan varojen puutteesta. Ihmettelen, eikö sosiaalihuolto ole velvollinen auttamaan lääkeostoksissa. Lääkkeet ovat kuitenkin välttämättömiä heille. Meidän olisi syytä tarkistella valitustamme ja miettiä.


      • Passionisti

        Ainakin sairaanhoitajien työ on rankkaa, samoin ensihoitajien ja monen muun ammattiryhmän, joka on meille tuttua jokapäiväisessä elämässä. Olisi hyvä asettua joskus eri ammattien tekijäksi mielessään ja miettiä niin hyviä kuin huonoja puolia ammatista. Voisi selkeyttää ammattikuvaa.


      • nellaw
        mekkk kirjoitti:

        Se on ihan sama mitä hoidokki sanoo jun tekijä ei saa nostaa yli 55 kg kerralla ollenkaan koska työturvallisuuslaki kieltää ja apuvälineeet käyttöön niin helpottaa. Tekijähän se päättää millä nostetaa ja se siitä.

        Mistähän sinäkin noita 55kg vetelet, kun korvienvälisi on tyhjä?


      • entinen70
        Enolepitänyt kirjoitti:

        "Ammatin valitsee!" Eiköhän sitä hoitajattaren ammattia markkinoida hieman toisin, kun tylsyytenä, ikuisesti pissan ja kakan kanssa pelaamisena ja jonninjoutavan höpinän jatkuvana kestämisenä.
        Ammattia markkinoidaan "hoitotyönä" ja "ihmisten hoitamisena". Ei markkinoida kärsimyksen ja kitumisen pitkittämisenä.
        Pidä siinä sitten motivaatio yllä "kutsumustyössäs", jota mikään vuorotyöstä saatava raha ei korvaa!

        Jos hoito alalle lähtee lukemaan niin kyllähän järjen pitäisi sanoa jo, mitä työhön kuuluu.


      • Ylprähoitajatar
        mekkk kirjoitti:

        Se on ihan sama mitä hoidokki sanoo jun tekijä ei saa nostaa yli 55 kg kerralla ollenkaan koska työturvallisuuslaki kieltää ja apuvälineeet käyttöön niin helpottaa. Tekijähän se päättää millä nostetaa ja se siitä.

        Niin optimitilanteessa hoidettavaa siirretään ergonomisesti ja käytetään saatavilla olevia apuvälineitä. Itse olen töissä ison sairaalan päivystyksessä ja lukemattomia kertoja joutunut nostamaan ihmisiä milloin mistäkin, kun ovat pyörtyneet, lyyhistyneet, kaatuneet, js elottomaksi menneet. Siinä ei enää kerkeä hakea kolhoa nosturiaktivistien, pukea nosto"valjaita" ja hissuksiin siirtää parempaan paikkaan. Erityisesti nämä viimeiseksi mainitut. Heillä on paha tapa hakeutua hankalaan paikkaan tai asentoon ja yrittää sitten kuolla. Heilläkään ei ole aikaa odottaa. Elvytys on aloitettava välittömästi.

        Ja mä saan 2400€ kk sen eteen on tehtävä 4-8 yövuoroa putkeen yhteensä 12 yövuoroa-/21 päivää... Me ei istuta kahvihuoneessa nauramassa Me ei itseasiassa olla koskaan kahvihuoneessa. Me syödään ja juodaan kansliassa samalla kun valvotaan potilaita ja nauretaan sitten siellä ellei joku potilas tai pomo sitä kiellä... Ennemmin palelluttaisin sormeni, kuin elvytän lapsipotilaita tai hoitaisin raiskattuja tai raiskaajia. Pukisin pahoinpitelyn takia kuolleelle nuorelle, kuolinkaavun päälle ja pyydän vanhemmat hyvästelemään hänet. Katson silmiin ihmistä, joka ei enää pääse vessaan vaan joutuu tekemään tarpeensa housuihinsa ja näyttää vähintään nöyryytetyltä. Otan turpaani ihmiseltä , joka ei saanut antibioottia lapsensa viruskorvatulehdukseen.
        No miksi teen tämän? Siksi että kaikkien noiden surullisten juttujen lisäksi olen saanut kopata syntyvän pojan syliini ja hukkua isän suukkoihin ja onnen kyyneliin. Olen kuullut kuolevan suusta karkaavan kiitoksen, joka annettiin minulle koska annoin ajan pysähtyä ja istuin vuoteen laidalla käsi kädessä hänen kanssa. Olen saanut suloisia halauksia lapsilta ja vanhuksilta kiitokseksi. Olen nauranut mahani kipeäksi yhdessä potilaan kanssa. Olen nähnyt rikollisen jäävän kiinni ja oikeuden tapahtuvan. Olen oppinut olemaan ihminen ihmiselle. Ja uskon että olen myös palkkani ansainnut.


      • Kerro hyvä ihminen "hulppea.palkka", minne lähihoitajan kantsii mennä töihin, jotta saa puhtaana käteen 2600 eksua? Sairaanhoitajana menen sinne heti. Taisit vetää hatusta koko homman, ei tota kukaan usko :)


      • Anonyymi
        oho1986 kirjoitti:

        jos hoitaja ajattelee noin,niin äkkiä pois alalta......jokainen ammatinsa valitsee ja kukaan ei sitä millaiseksi joskus tulee !!!

        Yrittääpäs itse, sitten vasta tule kritisoimaan. Kokeilepas.


      • Anonyymi
        oho1986 kirjoitti:

        jos hoitaja ajattelee noin,niin äkkiä pois alalta......jokainen ammatinsa valitsee ja kukaan ei sitä millaiseksi joskus tulee !!!

        Kuulkaa, kyllä hoitajilla on oikeus kertoa totuus työstään. Ei tässä ole kyse muusta, jokaisella on oikeus puolustaa palkkavaatimustaan. Suurimmat hoitajien työn arvostelijat ovat tyhmät ja sivistymättömät ihmiset. That's lt


    • Lähäri40v

      Myykö se itteensä?😂eipä Tampereella ainaka sais ees bruttona tommosia.

      • TotuusIskeeVielä

        Sillä on varmaan ennakonpidätykset päin ripuleita, tai on osannut lukea tilinauhasta vain yhden numeron (sekin todennäköisesti kustannuspaikan koodi...) ja luulee sitä maksettavaksi määräksi.


      • vieras81

        sun kaveri on valehtelija


      • lähärikroisokset
        vieras81 kirjoitti:

        sun kaveri on valehtelija

        Ei ole valehtelija. Asia on varmistettu ja ennakonpidätys alle 20% palkasta. Paikka on yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Peruspalkka bruttona 1900 ja risat mutta kun siihen tulee kaikki vuorotyölisät ja tuplavuorot niin kk palkka puhtaana tuo karvan verran päälle 2600 e/kk. Kannattaa olla näköjään lähäri.


      • mikset.opiskele
        lähärikroisokset kirjoitti:

        Ei ole valehtelija. Asia on varmistettu ja ennakonpidätys alle 20% palkasta. Paikka on yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Peruspalkka bruttona 1900 ja risat mutta kun siihen tulee kaikki vuorotyölisät ja tuplavuorot niin kk palkka puhtaana tuo karvan verran päälle 2600 e/kk. Kannattaa olla näköjään lähäri.

        Eli ylimääräistä työtä tehty melkoisesti. Mutta opiskele ihmeessä lähäriksi, kun noin kadehdit ruhtinaallisia tuloja. Vai eikö työnkuva houkuttele? Sama pitäisi saada vain istumalla perseellään tietokoneen edessä?

        Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen kuukausipalkka lähärille? 1000e? 800e?


      • anskuli59
        lähärikroisokset kirjoitti:

        Ei ole valehtelija. Asia on varmistettu ja ennakonpidätys alle 20% palkasta. Paikka on yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Peruspalkka bruttona 1900 ja risat mutta kun siihen tulee kaikki vuorotyölisät ja tuplavuorot niin kk palkka puhtaana tuo karvan verran päälle 2600 e/kk. Kannattaa olla näköjään lähäri.

        Joo saahan sitä palkkaa mutta kuten vieras81 kirjoitti, on tehty kaikki viikonloput töitä ja tuplavuoroja eli aamuvuoron jälkeen iltavuoro. Eli kovasti vaatii töitä että lähihoitajana saa tuollaisen summan puhtaana käteen.


      • nellaw
        lähärikroisokset kirjoitti:

        Ei ole valehtelija. Asia on varmistettu ja ennakonpidätys alle 20% palkasta. Paikka on yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Peruspalkka bruttona 1900 ja risat mutta kun siihen tulee kaikki vuorotyölisät ja tuplavuorot niin kk palkka puhtaana tuo karvan verran päälle 2600 e/kk. Kannattaa olla näköjään lähäri.

        Ei ihme, että asiakkaat valittavat huonoa hoitoa, kun hoitaja on töissä tollaiset 700h/kk. Tuossahan rikotaan räikeasti myöskin työaikalakia.


      • wanha-mies
        lähärikroisokset kirjoitti:

        Ei ole valehtelija. Asia on varmistettu ja ennakonpidätys alle 20% palkasta. Paikka on yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Peruspalkka bruttona 1900 ja risat mutta kun siihen tulee kaikki vuorotyölisät ja tuplavuorot niin kk palkka puhtaana tuo karvan verran päälle 2600 e/kk. Kannattaa olla näköjään lähäri.

        Tuossa on liian alhainen ennakkopidätys%. Itse sain viimeisiä palkkojani n. 3550 € brutto kuukaudessa. Netto oli n. 2500 € / kk. Tästä tosin olin jo maksanut työsuhdelounaan, jonka verotusarvo oli muistaakseni n. 5,90 €/ateria. Jäin työttömäksi v. 2015 syyskuussa.
        Ammatti: ATK-suunnittelija, vuosikymmenten kokemus.


    • totuussattuu

      Hoitajat syö suuren osan ajastaan asukkaiden ruokaa muistisairaiden osastolla. Siitä nyt ei vaan puhuta, mutta näkeehän sen. Eivät tee työstään kuin pienen osan, eivät edes välttämättömiä asioita hoida. Siksi asukkaat voivat huonosti. Henkilökuntaa on sen verran, että hoidon pitäisi olla paljon parempaa. Juoruiluun, kahvitteluun ja ruokailuun menee liikaa aikaa.

      • Isäparka

        Samaa mieltä. Olen tuon itse nähnyt ja todennut monet kerrat useamman vuoden aikana, kun kävin isääni katsomassa. Ketään hoitajaa ei koskaan ollut mailla halmeilla, että olisi voinut jotain kysyä. No, kahvihuoneestahan se lauma löytyi juoruilemasta, ja kiukkuisia tietty olivat, kun seurustelunsa keskeytyi. Suuren luokan näyttelijöitä ovat omaisten nähden, muka niin empaattisia, hyväsydämisiä, auttavaisia jne., mutta muuten lintsaavat niin paljon kuin suinkin pystyvät. Vanhuksille viedyt herkut syövät omiin suihinsa, paskaisissa vaipoissa makuutetaan vanhuksia kaiket pvät pesemättä ja katsomassa käydään huoneissa, jos muistetaan. Usein sanottiin vanhuksen syöneen "hyvin", vaikka ruoka olisi viety koskemattomana pois, jos vanhus ei itse jaksanut/pystynyt syömään. En jaksa kaikkia epäkohtia edes tässä luetella, kun vieläkin niin vetuttaa isäni kohtalo. Nälkään ja janoon isä varmaan lopulta kuolikin, vaikka hoitajat sanoivat isän nukkuneen pois rauhallisesti. En hetkeäkään usko tuota! Niin, ja isä oli aika reippaasti kävelevä ulkonakin, kunnes hänet sidottiin gerituoliin ja sänkyyn muka levottomuuden vuoksi. Oikea syy lienee se, että hoitajat halusivat isän helpoksi hoidokiksi ja syöttivät lääkkeillä tokkuraan. Tuon sidontajakson jälkeen isä ei ottanut enää askeltakaan. ;(


      • unenko.näit

        :D ... Ja sitten sä heräsit ja lähdit pirteänä töihin... Tulee kyllä nyt sen verran kovaa legendaa, ettei usko todeksi.


      • enpä-haluaisi
        Isäparka kirjoitti:

        Samaa mieltä. Olen tuon itse nähnyt ja todennut monet kerrat useamman vuoden aikana, kun kävin isääni katsomassa. Ketään hoitajaa ei koskaan ollut mailla halmeilla, että olisi voinut jotain kysyä. No, kahvihuoneestahan se lauma löytyi juoruilemasta, ja kiukkuisia tietty olivat, kun seurustelunsa keskeytyi. Suuren luokan näyttelijöitä ovat omaisten nähden, muka niin empaattisia, hyväsydämisiä, auttavaisia jne., mutta muuten lintsaavat niin paljon kuin suinkin pystyvät. Vanhuksille viedyt herkut syövät omiin suihinsa, paskaisissa vaipoissa makuutetaan vanhuksia kaiket pvät pesemättä ja katsomassa käydään huoneissa, jos muistetaan. Usein sanottiin vanhuksen syöneen "hyvin", vaikka ruoka olisi viety koskemattomana pois, jos vanhus ei itse jaksanut/pystynyt syömään. En jaksa kaikkia epäkohtia edes tässä luetella, kun vieläkin niin vetuttaa isäni kohtalo. Nälkään ja janoon isä varmaan lopulta kuolikin, vaikka hoitajat sanoivat isän nukkuneen pois rauhallisesti. En hetkeäkään usko tuota! Niin, ja isä oli aika reippaasti kävelevä ulkonakin, kunnes hänet sidottiin gerituoliin ja sänkyyn muka levottomuuden vuoksi. Oikea syy lienee se, että hoitajat halusivat isän helpoksi hoidokiksi ja syöttivät lääkkeillä tokkuraan. Tuon sidontajakson jälkeen isä ei ottanut enää askeltakaan. ;(

        Olen isäparka-kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Olen nähnyt samat asiat työntekijänä. Työmoraali, vanhusten kohtelu ym on ala-arvoista. Totta on että vanhuksille tarkoitettu ruoka menee henkilökunnan suihin. Raportilla istutaan työvuoron aikana kaksi kertaa. Mitä raportoitavaa on pitkäaikaisasukkaista muka niin paljon ja miksi siellä muka täytyy koko henkilökunnan istua kun kuitenkin ryhmät on jaettu ja niistä pidetään kiinni kentällä. Raportin aikana ei vastata soittopyyntöihin tai vastaus on että meillä on nyt raportti. Törkein vastaus asialliselle ikäihmiselle on ollut että paskanna vaippaan. Ulkoilu on unohdettu. Hyvässä lykyssä yli kymmenen lähihoitajaa istuu kansliassa yl. tietokoneella ja toteaa yhdestä suusta että meitä on liian vähän. Sitä toistetaan päivästä päivään kahvihuoneessa ja tupakkakopissa. Sen takia alalta poistuu paras aines. Hävetkää "hoitajat". Jokainen sentti palkkaa teille on liikaa.


      • poisvalitus
        Isäparka kirjoitti:

        Samaa mieltä. Olen tuon itse nähnyt ja todennut monet kerrat useamman vuoden aikana, kun kävin isääni katsomassa. Ketään hoitajaa ei koskaan ollut mailla halmeilla, että olisi voinut jotain kysyä. No, kahvihuoneestahan se lauma löytyi juoruilemasta, ja kiukkuisia tietty olivat, kun seurustelunsa keskeytyi. Suuren luokan näyttelijöitä ovat omaisten nähden, muka niin empaattisia, hyväsydämisiä, auttavaisia jne., mutta muuten lintsaavat niin paljon kuin suinkin pystyvät. Vanhuksille viedyt herkut syövät omiin suihinsa, paskaisissa vaipoissa makuutetaan vanhuksia kaiket pvät pesemättä ja katsomassa käydään huoneissa, jos muistetaan. Usein sanottiin vanhuksen syöneen "hyvin", vaikka ruoka olisi viety koskemattomana pois, jos vanhus ei itse jaksanut/pystynyt syömään. En jaksa kaikkia epäkohtia edes tässä luetella, kun vieläkin niin vetuttaa isäni kohtalo. Nälkään ja janoon isä varmaan lopulta kuolikin, vaikka hoitajat sanoivat isän nukkuneen pois rauhallisesti. En hetkeäkään usko tuota! Niin, ja isä oli aika reippaasti kävelevä ulkonakin, kunnes hänet sidottiin gerituoliin ja sänkyyn muka levottomuuden vuoksi. Oikea syy lienee se, että hoitajat halusivat isän helpoksi hoidokiksi ja syöttivät lääkkeillä tokkuraan. Tuon sidontajakson jälkeen isä ei ottanut enää askeltakaan. ;(

        Omaisten kuuluisi huolehtia omista vanhuksista. Sitten kun eivät sitä tee, niin sen tekee yhteiskunta. Ja mitä tekee omaiset? Valittavat kaikesta. Ottakaa nyt hyvät omaiset ne vanhempanne edes kerran kuussa kotiinne lomalle että pääsevät pois laitoshoidosta. Hehän ovat eidän vastuullaanne, eivät yhteiskunnan!


      • Gisah
        unenko.näit kirjoitti:

        :D ... Ja sitten sä heräsit ja lähdit pirteänä töihin... Tulee kyllä nyt sen verran kovaa legendaa, ettei usko todeksi.

        Ja mikähän tuossa oli niin sinulle niin "kovaa"? Ihan vastaavaa viestiä on tullut muistakin lähteistä.


      • Gisah
        poisvalitus kirjoitti:

        Omaisten kuuluisi huolehtia omista vanhuksista. Sitten kun eivät sitä tee, niin sen tekee yhteiskunta. Ja mitä tekee omaiset? Valittavat kaikesta. Ottakaa nyt hyvät omaiset ne vanhempanne edes kerran kuussa kotiinne lomalle että pääsevät pois laitoshoidosta. Hehän ovat eidän vastuullaanne, eivät yhteiskunnan!

        Aika monella omaisella on kiire sen oman elämänsä kanssa.

        Jos et ole sattunut vilkaisemaan ulos viimeisiin vuosikymmeniin, niin elämä ja kulttuuri on muuttunut tässä viimeisen 50-vuoden aikana eikä esim. perheet ole enää suurperheitä jotka asuvat yhdessä ja samassa kylässä samassa pirtissä, vaan ne joilla töitä on siellä käyvät ja painavat pitkääkin päivää/useaa työtä/hommia jotka eivät ole siinä naapurissa.

        Ja sitten sinun mukaasi toimisivat samalla vanhusten omaishoitajina? Vai ehkä jättävät esim. 5-10 vuotiaat lapset päiväksi kotiin hoitamaan niitä vanhuksia vai miten? Siinä onkin hyvä opettaa pikkuliisalle palomiehen otteet että saa tarvittaessa vaikka kanniskeltua sitä ukkia jos tulee ongelmia.

        Kyllä, vanhukset ovat meidän kaikkien vastuullamme olettaen että yhteiskunta ei heidän hoitamisestaan huolehdi. Onko nyt siis näin ettei huolehdi? Sittenhän se tarkoittaa että voidaan hankkiutua eroon kohtalaisesta joukosta näitä ns. vanhustenhoitajia, jos se ei kerran heidän hommiaan ole, miksi ne sellaisina yleensä esiintyvät?


      • Järkeä

        Kyllä vastuu omista vanhemmista kuuluu ensisijaisesti omille lapsille. Pitäisi osata olla kiitollinen jos joku toinen kantaa sen sinun puolestasi . Ja aina on mahdollisuus ottaa oma äiti tai isä kotiin , jos on tyytymätön hoitoon . On itsestä kiinni mikä on tärkeintä , raha ja mammona vai ihminen . Sama asia koskee lasten hoitoa .


      • Hetes
        Isäparka kirjoitti:

        Samaa mieltä. Olen tuon itse nähnyt ja todennut monet kerrat useamman vuoden aikana, kun kävin isääni katsomassa. Ketään hoitajaa ei koskaan ollut mailla halmeilla, että olisi voinut jotain kysyä. No, kahvihuoneestahan se lauma löytyi juoruilemasta, ja kiukkuisia tietty olivat, kun seurustelunsa keskeytyi. Suuren luokan näyttelijöitä ovat omaisten nähden, muka niin empaattisia, hyväsydämisiä, auttavaisia jne., mutta muuten lintsaavat niin paljon kuin suinkin pystyvät. Vanhuksille viedyt herkut syövät omiin suihinsa, paskaisissa vaipoissa makuutetaan vanhuksia kaiket pvät pesemättä ja katsomassa käydään huoneissa, jos muistetaan. Usein sanottiin vanhuksen syöneen "hyvin", vaikka ruoka olisi viety koskemattomana pois, jos vanhus ei itse jaksanut/pystynyt syömään. En jaksa kaikkia epäkohtia edes tässä luetella, kun vieläkin niin vetuttaa isäni kohtalo. Nälkään ja janoon isä varmaan lopulta kuolikin, vaikka hoitajat sanoivat isän nukkuneen pois rauhallisesti. En hetkeäkään usko tuota! Niin, ja isä oli aika reippaasti kävelevä ulkonakin, kunnes hänet sidottiin gerituoliin ja sänkyyn muka levottomuuden vuoksi. Oikea syy lienee se, että hoitajat halusivat isän helpoksi hoidokiksi ja syöttivät lääkkeillä tokkuraan. Tuon sidontajakson jälkeen isä ei ottanut enää askeltakaan. ;(

        Miksi sitten isäsi sellaisessa paikassa eli, kun hänen lapsensa voisi hoitaa häntä! ...aina jotain tekosyitä löytyy. Äitini esim. Itse hoitanut 5 vuotta halvaantunut äitiänsä... ja omia lapsia, ja työssä kävi , aina 2-3 työpaikkaa ollut, kun emme mitään tukea mihinkään saatu.


      • entinen70

        Ajatelkaa hoitajat, jos kaikki voisivat hoitaa omaisensa itse, niin mistä töitä teille jotka olette kouluttautunut hoitajiksi. siistiöiksi.


      • kysyy
        Hetes kirjoitti:

        Miksi sitten isäsi sellaisessa paikassa eli, kun hänen lapsensa voisi hoitaa häntä! ...aina jotain tekosyitä löytyy. Äitini esim. Itse hoitanut 5 vuotta halvaantunut äitiänsä... ja omia lapsia, ja työssä kävi , aina 2-3 työpaikkaa ollut, kun emme mitään tukea mihinkään saatu.

        Kuka hoiti äidin työpäivän aikana halvaantunutta mummoa ja lapsia?


    • hoit_su

      Tuo on bruttopalkka, missään ei lähihoitaja saa noin paljon puhtaana.

    • palkka.oikeasti.pienempi

      Lähihoitajan palkka päivätyössä on bruttona 2134€/kk eli nettona jotain 1650€.
      Ei kaikki tee vuorotyötä lähihoitajana..

      • ValiValiVali

        Älä liioittele. Peruspalkka n. 1900€, ainakin yksityisellä, ilman mitään lisiä.
        Lähihoitajien "suurista" palkoista kateellisena vinkuvat voisivat joskus ottaa hieman asioista selvää. Netistä kyllä löytyy tes:sit ja palkkkataulukot. Niin, ja saa mennä kokeilemaan miten "helpolla" se raha lähihoitajille tulee.


      • palkka.oikeasti.pienempi
        ValiValiVali kirjoitti:

        Älä liioittele. Peruspalkka n. 1900€, ainakin yksityisellä, ilman mitään lisiä.
        Lähihoitajien "suurista" palkoista kateellisena vinkuvat voisivat joskus ottaa hieman asioista selvää. Netistä kyllä löytyy tes:sit ja palkkkataulukot. Niin, ja saa mennä kokeilemaan miten "helpolla" se raha lähihoitajille tulee.

        En liioittele, hussilla palkka on tuon verran.


      • Jousia

        Lähihoitajana toimiva kaverini saa noita vajaan kolmen tonnin tilejä nukkumalla. Tekee paljon yövuoroa ja on kertonut, että asiakkaat on lääkitty sen verran hyvin, että itsekin saa nukkua öisin. Helsingin kaupungilla töissä, mutta ei vanhusten parissa.


      • meillävalvotaan
        Jousia kirjoitti:

        Lähihoitajana toimiva kaverini saa noita vajaan kolmen tonnin tilejä nukkumalla. Tekee paljon yövuoroa ja on kertonut, että asiakkaat on lääkitty sen verran hyvin, että itsekin saa nukkua öisin. Helsingin kaupungilla töissä, mutta ei vanhusten parissa.

        Saa ja "saa" nukkua. Onko nukkuminen luvallista ihan virallisesti? Entä jos jotain sattuu ja hoitaja vetelee sikeitä? Nukkuvakin potilas voi saada vaikka akuutin sairaskohtauksen jne. Kaikki potilaat ei nuku muutenkaan vaikka olisi miten lääkitty.
        Kovin on kevytkenkäinen tuo kaverisi työssään. Toivottavasti itse joutuu joskus samanlaisen hoitajan hoidettavaksi.


    • hoitotyö

      Osastotyössä kokemukseni mukaan ainut hetki milloin kaikki hoitajat oli koolla "kahvilla" oli raportin anto vuoron vaihtuessa. Kaiken ajan vei perushoito ja pakolliset kirjaukset. Hädintuskin saatiin kaikki työt tehdyksi vuoron aikana. Potilaiden ruokia en ole syönyt koskaan ja heidän herkkujaan en ole popsinut. Osa omaisista muisti henkilökuntaa tuomalla heille esim joulusuklaat kortin kera, jossa ne osoitettiin hoitajille. Kateellisten sopii kokeilla alaa.

      • Minski12

        Hei!
        Missä tuollainen paikka on?Kaikki kokemuslisät ja sairaanhoitaja niin käteen ei jää koskaan 2600e ellei ole lomapalkka kuukausi.Itse en ehdi aina edes käydä wc:ssä työvuoron aikana ja ruokatauot jää vähälle.Hoitaja vastaa kelloon,vaikka olisi juuri saanut lämpöisen aterian eteensä.Tänne tuntuu kirjoittavat sellaiset ihmiset,jotka eivät tiedä asiasta mitään ja luulevat että työ on niin helppoa ja siistiä.Moniko mielellään siivoaa paskaa,ottaa siitä erilaisia näytteitä.Narkomaanit uhkailevat ja juoppuhullut ovat aggressiivisia.Tietokone ohjelmat muuttuvat jatkuvasti ja mitä ei kirjata niin ei ole tehty.Sopii tulla kokeilemaan tätä siistiä sisätyötä.


      • hyvä.liksa
        Minski12 kirjoitti:

        Hei!
        Missä tuollainen paikka on?Kaikki kokemuslisät ja sairaanhoitaja niin käteen ei jää koskaan 2600e ellei ole lomapalkka kuukausi.Itse en ehdi aina edes käydä wc:ssä työvuoron aikana ja ruokatauot jää vähälle.Hoitaja vastaa kelloon,vaikka olisi juuri saanut lämpöisen aterian eteensä.Tänne tuntuu kirjoittavat sellaiset ihmiset,jotka eivät tiedä asiasta mitään ja luulevat että työ on niin helppoa ja siistiä.Moniko mielellään siivoaa paskaa,ottaa siitä erilaisia näytteitä.Narkomaanit uhkailevat ja juoppuhullut ovat aggressiivisia.Tietokone ohjelmat muuttuvat jatkuvasti ja mitä ei kirjata niin ei ole tehty.Sopii tulla kokeilemaan tätä siistiä sisätyötä.

        Eräs yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla.


      • koviakokenut76
        hyvä.liksa kirjoitti:

        Eräs yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla.

        Olen ihan samaa mieltä. Ei ole helppo olla hoitaja. Työ kokemusta on pari vuotta miepä puolella jonka aikana sain pari kertaa tappo uhkauksen OMAISILTA koska hoidokki ei saanut kaljapulloa autosta ja kerran oli tummia setiä jotka olis haluneet lääkkeitä kaapista. Onneksi kummallakin kerralla oli hälytin taskussa. Nyt olen ollut vanhusten puolella jossa on näytteiden ottoa ja kusi ja paskan siivoamista päivittäin.. Pari kertaa on hoitotoimenpiteen aikana asukas huitassut kengällä selkään ja potkaissut polveen.... Selän laittoi kansanlääkinnän omaava henkilö ja polven laittoi kuntoon kortisooni hoito ja sairasloma kyynersauvat... SILTI TYKKÄÄN TYÖSTÄNI!!!


    • näinseooo

      Kaveri on lähihoitaja ja näytti tilinauhaansa vuosiansio oli n. 44000€ viime vuodelta. 38 lomapäivää (johon ei lasketa lauantaita) elikkä melkein 8-viikkoa kun meillä yksityisillä aloilla maksimi on 5-viikkoa päivätöissä ( vuorotöissä vielä vähemmän). Tästä tulee jo kuukauden ylimääräinen palkka loman muodossa.
      Hänellä on ylimääräisiä vapaapäiviä esim. pyhistä. Esim hän saa jouluaatosta 100% palkan ja vapaapäivän. Ite olen vientiteollisuuden palveluksessa ja saan "vain" 20% korotuksen jouluaattooon. En vapaata enkä mitään muuta sama koskee juhannusaattoa ja lankalauantaita. Eikä meillä ole mitään lauantailisiä puhumattakaan 100% korotuksista lauantai illoista. Meillä yölisä on karvan yli 2€ ja se tulee 8h ei kuten lähihoitajalle 9h/yö ja yötyönlisä on paljon suurempi.
      Ja enemmän hänellä on viikonloppuvapaita kun itsellä.

      • hoit_su

        Työssä ollut 15 vuotta vähintään, sen tarvitsee ennen kuin saa 38 lomapäivää. Mutta mene ihmeessä lähihoitajaksi jos noin kadehdituttaa☺☺☺


      • harhaluuloja

        Ei pyhistä mitään YLIMÄÄRÄISIÄ vapaapäiviä tule. Jos on pyhän töissä niin sen saa toisena päivänä vapaana. Eli vapaita on saman verran kun normivuoroja tekevä.
        Miksi valitetaan kun voi valita vaikkapa lähihoitajan työn. Siinähän sitten työ näyttää todellisuuden.


    • Lappliisa

      no, eihän siinä muuta kuin vain tervetuloa lähihoitajaksi vanhustyöhön koulutuksen kautta, kun se on niin helppoa: saa vain syödä potilaitten ruokia, senjälkeen istua kahvilla ja juoruta , sekä poislähtiessä vielä saa kaltoinkohdella muutamat mummot ja vaarit. Mutta parasta on tietenkin se, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista, eikä sitä voi estää vaikka haluaisikin. Elämä lähihoitajana hoivilla "työskennellen" on todella helppoa ja ihanaa, kaikki vaan tervetuloa alalle ennenkuin ulkomaalaiset vievät helpot hommat nokan edestä.

    • karualaitoshoitoa

      Monessa paikassa hoitajat syövät asukkaiden ja potilaiden ruokia. Kahvitauot ja ruokatunnit venyvät, koska niitä ei valvota. Kun esimies eli osastonhoitaja ei ole paikalla, istuskellaan palkallisena työaikana kansliassa ja kahvituvassa, valitetaan ja räplätään älypuhelinta. Yövuoroissa osa yöhoitajista surffaa tuntikausia netissä ei-työasioissa.

      Pitkäaikaishoidossa ei ole jatkuvaa hoitotyön kirjaamisen tarvetta kuten akuutti- ja erikoissairaanhoidossa. Pitkäaikaishoidossa kuten vanhainkodeissa ja hoivakodeissa asukkaat eivät vaihdu jatkuvasti, vaan he asuvat usein vuosikausia samassa paikassa.

      Laitoshoidossa vanhukset eivät pääse ulkoilemaan hoitajien toimesta edes kesällä. Suihkuun pääsee kerran viikossa. Ruokaa lapataan suuhun hoitajan määräämässä tahdissa. Jos vanhus ei ehdi ja pysty syömään hoitajan määräämässä tahdissa, niin tarjotin viedään pois.

      Juotavaa annetaan liian vähän ja monet vanhukset kärsivät nestehukasta. Ylilääkitseminen aiheuttaa jatkuvan lääketokkuran. Vanhuksia ei auteta jalkeille ja kävelemään, jolloin fyysinen ja henkinen kunto heikkenee entisestään. Kohta vanhus onkin apaattinen ja masentunut, liikuntakyvytön sänkypotilas. Osalla omaiset huolehtivat, käyvät syöttämässä, hoitamassa ja vievät ulkoilemaan ja kotilomille.

      • Enolepitänyt

        Mitä ihmettä tyhjästä valitat? Mikä on sinun mielestäsi ratkaisu ilmoittamiisi epäkohtiin?
        Miten saat tylsän työn mielenkiintoisemmaksi ja innostavammaksi?


      • Realismia
        Enolepitänyt kirjoitti:

        Mitä ihmettä tyhjästä valitat? Mikä on sinun mielestäsi ratkaisu ilmoittamiisi epäkohtiin?
        Miten saat tylsän työn mielenkiintoisemmaksi ja innostavammaksi?

        Miksi työn pitäisi olla ensisijassa mielenkiintoista ja inspiroivaa? Useimpien ihmisten työ ei ole sitä, vaan koostuu pääasiassa tylsistä rutiineista. Luuletko, että putkimies, bussikuski, laitossiivooja ja kirjanpitäjä saavat jatkuvia kicksejä ja inspiraatiota työstään? Hoitajat ovat vaan se ammattiryhmä, jonka jatkuva valitus täyttää median.


      • Enolepitänyt
        Realismia kirjoitti:

        Miksi työn pitäisi olla ensisijassa mielenkiintoista ja inspiroivaa? Useimpien ihmisten työ ei ole sitä, vaan koostuu pääasiassa tylsistä rutiineista. Luuletko, että putkimies, bussikuski, laitossiivooja ja kirjanpitäjä saavat jatkuvia kicksejä ja inspiraatiota työstään? Hoitajat ovat vaan se ammattiryhmä, jonka jatkuva valitus täyttää median.

        Johtuu ehkä siitä, että hoitajattarien työtä koko ajan arvostellaan, että "sydämellään" pitäisi tehdä tylsää rutiininomaista työtä. Annetaan työntekijöiden tehdä työnsä toimivatpa missä työssä hyvänsä! Jos tehty työ ei miellytä, niin aina voi etsiä parempia vaihtoehtoja, jos siltä tuntuu.


    • tiedoksesi

      Kerro toki missä kaverisi on työssä maintulla palkalla ja vasta valmistuneena. Minäkin menen mielelläni edellä mainittuun paikkaan. Sinua on nyt varmaan hieman höynäytetty. Vasta valmistunut ei hanki noin, kun näin ei tee edes vuosia työssä ollut. Lähelle voi päästä, jos mahdollisuus pelkään yötyöhön.

      • totta.on

        Eräs yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Tarkemmin en kerro jotta yksityisyys säilyy. Totta se on tuo palkka. Ihmeteltiin että onpas kova palkka vasta valmistuneelle ensimmäisessä työpaikassaan. Vuorotyölisät sen ilmeisesti tekee. Peruspalkka 1900 bruttona/kk mutta epäsäännöllinen vuorotyö ja tuplavuorot nostaa sen ilmeisesti noihin huippulukemiin.


      • piipaaja

        Peruspalkka valmistuneelle pitää paikansa, mutta mitkään lisät eivät nosta kuukausipalkkaa noin. Yksityiset yleisesti maksavat sosiaallialan tessin mukaisesti, mikä on alan alhaisempia palkkaluokkia muutenkin.


      • hahhhhh
        totta.on kirjoitti:

        Eräs yksityinen hoitolaitos Uudellamaalla. Tarkemmin en kerro jotta yksityisyys säilyy. Totta se on tuo palkka. Ihmeteltiin että onpas kova palkka vasta valmistuneelle ensimmäisessä työpaikassaan. Vuorotyölisät sen ilmeisesti tekee. Peruspalkka 1900 bruttona/kk mutta epäsäännöllinen vuorotyö ja tuplavuorot nostaa sen ilmeisesti noihin huippulukemiin.

        Tuplavuorot. En kyllä ole niin ahne rahalle että tuplavuoroja tekisin. Hoitajilla on listassa ehkä yksi tuplavuoro ja kaikki ylimääräiset on vapaaehtoisia. Turha kehua isolla palkalla jos se ei tule normaalivuoroista.


    • vellu53

      No saihan provosoitua väkee?
      mitä näitä selittelee? lähihoitaja kouluun vaan.
      Miksi pulaa opiskelijoista koko maassa?ei raha kelpaa.

    • palkkaa

      En usko että lähihoitaja saa puhtaaksi 2600 € kuukaudessa. Ei sitä saa erikoishoitajatkaan oletan niin.
      Ei kannata olla kateellinen ollenkaan. Huom. en itse hoitaja.

    • hoitajavain

      Minäkin haluan tuonne missä vain syödään potilaiden herkkuja ja juorutaan ja tilille kilahtaa siitä hyvästä sievoiset summat.
      Sen verran olen hoitajana ollut että lomaa tulee 38pv vuodessa, mutta tuollaista palkkaa en jaksotyöstä saa, eikä kohdalleni ole osunut sellaista työpaikkaa jossa tiliä ja lomia ei työnteolla ansaita. Kyllä ovat työpäivät, niin arjet kuin pyhät, rankkaa työntekoa jossa hoitajia ei säästellä. Ruoka-, vessa- ja kahvitauot voivat monesti olla vasta vuoron loputtua kotona. Asiakkaiden hoito on ensin ja omat tarpeet vasta sen jälkeen.
      Lomien pituuden, samoin vuorolisät ovat työmarkkinaosapuolet neuvotelleet, kunta-alalla on sama sopimus kaikilla, ei pelkästään hoitajilla. Samassa sopimuksessa on myös arkipyhävapaat, saavathan toisetkin juhlapyhät vapaiksi, meillä ne ovat vain joskus muulloin kuin juuri kyseisenä päivinä (toki mieluummin viettäisin joulut ja juhannukset perheeni kanssa, mutta jonkun on hoidettava mummelit ja sairaat kun omahyväiset omaiset eivät viitsi pilata joulujaan sillä että ottavat mummelin jouluksi kotiinsa).
      Nämä monen näkemät "juoruamis" tai "tietokoneella"- istumishetket ovat tärkeä osa hoitotyötä hoidon jatkuvuuden kannalta. Niillä on ihan oikea nimikin: Raportti.

      Toivotan tervetulleiksi kokeilemaan hoitotyön "helppoutta" kaikki kadehtijat, ehkä käsitykset sitten muuttuvat. Ai niin, unohdin, ette te varmaan tuolla asenteella läpäise soveltuvuuskoetta joten unohtakaa se ja jatkakaa kateudessa kieriskelyä. Aiheitahan aina riittää.

    • Eisaaeisaaeisaa

      Sun kaveris on tyhmä. Ei se olis saanu paljastaa varjeltua salaisuutta. Se ei ymmärrä vaitiolovelvollisuuttaan.

    • Paskanjauhantaa

      mite se nuin pienel palkal suostu pesee paskoi?

    • Ylpeälähihoitaja

      Minun kokonaispalkkani 3vk listalta tulee olemaan juhannus ja sunnuntai lisät mukaan laskien n.2600e mutta ei mene kyllä kun vain 3% veroa opiskelijana.. entiedä onko sitten muuten mahdollista tuollainen palkka mutta riippuu verotuksesta. kamalan kuuloista mitä juttuja joistain hoitokodeista.. meilläkin on kumminkin 2 hoitajaa hoitamassa 15 asukasta aamuvuorossa ja iltavuorossa. Asukkaista osa on vain kykeneväisiä sanallisen ohjauksen avulla tekemään itse mitään pesuja yms ja silti ehditään käyttää heitä ulkona, laittaa telkkarista ohjelmia, radiosta musiikkia, lukea sanomalehtiä ja rupatella niitä näitä perustarpeiden ohella. Ei ehkä kaikkia päivittäin mutta kuitenkin ja ehdimme pitää sen 30min taukoa 8h aikana.. jos nuo tarinat hoitokodeista ovat totta niin jonkun täytyisi laittaa stoppi tuollaiselle touhulle!

      • ehkänäin

        Tarkoitat varmaan kuukauden eikä kolmen viikon listalta. Palkka maksetaan kuukausittain eikä listoittain. Opiskelijoiden kannattaa tarkkailla tulojaan etteivät mene yli rajan. Jos siis saat opiskelijoiden tukia. Itsekkin tiedät kyllä tämän.


    • LauriXXX

      Kyllä aloittajalla totuuden siemen on. Ei vuorotyötä tekevät hoitajat missään palkkakuopassa ole todellakaan. Bruttona pääsee kyllä vuodessa yli 40 kilon. Sama koskee poliiseja (vuorotyötä tekeviä), jotka myös kitisevät palkoistaan. Julkisuudessa nostetaan vastavalmistuneiden palkat helposti koskemaan koko ammattikuntaa.

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö, että vuorotyölisät ovat haittalisiä, eivät peruspalkkaa. Niitä saa kun olet töissä silloin kun suurin osa on vapaalla, juhlapyhät, yöt. Peruspalkasta on kysymys.


    • munmielipide

      "Työmoraali, vanhusten kohtelu ym on ala-arvoista."

      Tämä on liian monessa paikassa valitettavasti totta. Vanhusten laitoshoito ja kunnallinen kotihoito ovat usein paikkoja, joihin ei haluta töihin. Vanhusten laitoshoidossa ja kunnallisessa kotihoidossa työskentelee pääosin lähihoitajia. Nämä työpaikat ovat ns. pussinperiä, joihin osa hoitajista hakeutuu vastentahtoisesti, kun muualle ei pääse töihin. Suuri osa hoitoalan opiskelijoista ei halua valmistuttuaan kumpaankaan paikkaan töihin.

      Vanhainkodin ruokakärry tulee keittiöltä. Olen nähnyt, kuinka osa hoitajista kokoaa itselleen ruokakärrystä aterian asukkaille tarkoitetuista ruoista. Samoin sairaaloissa on osastoja, joissa osa hoitajista syö ruokakärrystä potilaille tarkoitettuja ruokia. Kaikki hoitajat eivät syö potilasruokia.

      Raportti ja hoitotyön kirjaaminen ovat eri asoita kuin hoitajien venyvät, ylipitkät tauot ja ei-työasioissa tietokoneella roikkuminen. Vaikka oman puhelimen käyttö on työaikana kielletty, löytyy hoitajia, jotka valitettavasti kulkevat koko ajan älypuhelin kourassa ja taskussa. Palkallista työaikaa käytetään iltalehtien sivuilla, verkkokaupoissa, keskustelupalstoilla, Facebookissa sun muissa internetin syövereissä.

      • Enolepitänyt

        Hyi, hyvin palkattuja hoitajia kunnallisissa orjatyöpaikoissa! Esimiehet hokevat vaan, että käyntejä enemmän. Ei kukaan puhu vanhustenhoidosta tai työntekijöiden hyvinvoinnista. Jos ei jaksa työtä vaaditulla vauhdilla tehdä, niin pois vaan ja uutta orjaa sisään. Työntekijät savustavat toisiaan ulos vuorotellen.
        Mikään rahapalkkaa ei korvaa nykyistä työrääkkiä!


      • hjssssssss

        No mä oli töissä paikassa, jossa hoitajat söi, jos jäi ylimääräistä. Sitten se kiellettiin. Nyt ylijäämäruoka kipataan roskikseen. Fiksua ja ekologista?


    • MrMaverick

      Luulen, että verotus vie suurimman osan, enkä usko, että joku tienaisia tuollaisen summan bruttona kuukaudessa, vaikka se voi tosin riippua työkokemuksestakin. Lähihoitaja tienaa keskinmäärin ( suuntaan heittävä ) n. 2100e/kk.

    • hglggj

      Luoja kun naurattaa. Jos yhdellä tyypillä on palkka toi 2600 e kk niin se ei tarkoita että muilla olisi.
      Riippuu esim. ihan siitä tekeekö pelkkää yötyötä tai vuorotyötä, vai onko tavallinen 8-16 päivä.
      Peruspalkka lisineen vuorotyöstä itsellä ollut 2200 e ja siitä sitten vielä verot pois. Eli ei paljon paskaakaan. Oon suunnitellut että rupean tekemään pelkkiä yövuoroja. Sillon vo i helposti saada lähelle 3 000 e kk. Yövuorot alkaa yleensä 20.30 ja päättyy 7.30. Pidemmät vuorot kun monissa tehtaissa esim. ja palkka tehtailla parempi.

      Vaan se joka on tehny lähärin/sairaanhoitajan töitä voi tajuta mitä se on. Ja mitä se ei ole.
      Mun mielestä palomiehillä, pelastushenkilökunnalla ja hoitoalalla saisi olla palkat paljon suurempia, koska kyseessä on mm.ihmisten turvallisuus ja jopa kuolemien estäminen. Arvostan tällaisia ihmisiä suuresti. Ihan toista kun painaa paperitehtaalla nappia koneesta ja tienata ihan hyviä summia. Seuraavat 8 h sitten töllätään tietokoneesta että koska pitää seuraavan kerran painaa nappia:D. Heh.(siskoni mies paperitehtaalla ja tiedän mitä se on) Arvostan kaikkea hommaa. Kaikille on tarvetta, mutta siskoni joka tekee kaupassa kassalla töitä niin tienaa enemmän kun minä lähärinä niin pikkuisen pistää miettimään että onko tärkeämpää olla kassana kun pelastaa ja auttaa ihmisiä?? Prioriteetti ennen kaikkea.

      Mutta kaikesta huolimatta jusseja kaikille:)!

      • Kuur4

        Hoitoalallakin on niin monenmoista hommaa, etten jokaiselle niitä korotuksia lähtisi antamaan. Ensihoito ja yleensä ihmishenkien pelastaminen on eri asia kuin maata unten mailla kun hoidokit on lääkitty tokkuraan ja nukkuvat taatusti koko yön. Yövuorot eri toimipisteissä ovat täysin erilaisia ja jokaisessa lähihoitaja töissä. Siis joissakin paikoissa todellakin töissä, toisissa vain nukkumassa.


    • Huipulla

      Pääkaupunkiseudulla, päivätyössä, urani huipulla, lähiesimiehenä, ikälisät, kaksi henkilökohtaista lisää: 2100 € puhtaana käteen.

    • wealthlynurses

      Tiedän yhden kauan alalla olleen lähärin joka tekee vain yövuoroja ja tienaa 3300 e PUHTAANA kk:ssa. Vuorotöitä tekevät lähärit ovat osanneet salata hyvin ansionsa. Kaikki luulee että lähihoitajat ovat alipalkattu ammatti mutta totuus näkyy olevan aivan toinen.

      • Enolepitänyt

        Johtuu siitä, kun pääsee lääkelaskuista läpi, mutta talouden hoidosta ei ole hajuakaan. Raha harvemmalla lähärillä pesii!


      • Riiiiiiiiii

        Mitä helvetin "salaamista" tuolla vuorotyötä tekevällä ihmisellä on? Vaihda toki itse työvuorosi yövuoroihin ja kokeile. Peruspalkka on palkka ja vuorolisä on vuorolisä, ainakin tähän asti.


      • nellaw

        Eikö vanhempasi ole kertoneet sinulle, että joulupukkia ei ole olemassa. Minä kerroin nyt sen sinulle, joten lopeta noiden satujen kerronta.


    • tööttt

      Psyykkinen kuormitus on aika mittavaa alalla kuin alalla
      - mua suututti aikanaan kun olimme varaton köyhä nuori perhe. Pankki luotti kuitenkin niin paljon että saimme lainaa oman asunnon rakentamista varten. Oitis kimpussa oli eri uskonlahkot ja päihteisiin ja elämänvaikeuksiin sortuneet sukulaisetkin, jotka painostivat ja kohkasivat että verottomista perinnöistä pitää ainakin se 10% heti kättelyssä luovuttaa lahjana pois "uskon nimissä" - elimme jopa tappouhkailujen alla - ikänäs mitään perintöjä oltu saatu - edelleenkin alueella asuu ja oleilee ihmisiä, jotka tunkeilee koteihin, tuttua myös että jos rahapussissa sattuu käteistä olemaan, oudosti lähtee itsestään käveleen missä
      muukin tavara tai pankkikortit - onko se nyt ihan sattumaakaan että kaupoissa joku tuote on alennuksessa, esm 4kpl, hinta 2 euroa, kuitenkin kassakuitissa veloitussumma on normihinta 2,50 euroa, eli myyjät ottaa peli- ja veikkauskassoihinsa ilmaista pelirahaa vanhuksilta?

      • TietoaTietämättömälle

        Ei myyjä pysty tosta välistä vetämään. Siinä taas huutelee mitään kassajärjestelmästä ymmärtämätön ihminen. Työskenteleppä hetki kassalla ja kerro sitten toki miten voit vetää tosta välistä jäämättä kiinni.
        Kas kun kaikki mikä rekisteröityy kassajärjestelmään on myös rahana tai korttimyyntinä tilityksessä löydyttävä. Eikä se myyjä niitä alennuksia ulkoota kaikkia muista, niiden pitäisi tulla suoraan järjestelmästä aina ne eivät vain tietoteknisistä syistä ole sinne oikein tallentuneet. (Oletko joskus käyttänyt täysin virheetöntä tietokonejärjestelmää?) Vain hyvin harva alennus on käsin annettava..


    • gangsterienuhri

      Useat vanhukset luopuvat kaikesta sanoen että ainaki persekärpäsistä pääsee silloin eroon - entäs pääseekö perkelemäisistä kynijöistä tai pers-- aukisista,
      jotka työkseen kulkee jahtaamassa ihmisiä kodeissa, laitoksissa ja muuallakin
      - enpä muuten seuraavana pnä löytänyt kaapistani niitä ylihintaisia suklaapatukoitakaan.

    • kassatyöonhanurista

      "siskoni joka tekee kaupassa kassalla töitä niin tienaa enemmän kun minä lähärinä niin pikkuisen pistää miettimään että onko tärkeämpää olla kassana kun pelastaa ja auttaa ihmisiä??"

      Tervetuloa kauppaan töihin! Jotta kaupassa tienaisi paremmin kuin lähihoitajana, on oltava kokoaikainen työsopimus ja esimiesasema.

      Kaupan työsopimus on suurimmalla osalla 5 h, 10 h tai 15 h viikossa tai 0-tuntisopimus eli tarvittaessa töihin kutsuttava. Palvelet aina iloisena ja hymy huulessa niin naama norsunv***lla kulkevat ammattivalittajat, päihteidenkäyttäjät kuin mielenterveysongelmista kärsivät moniongelmaiset laitapuolen kulkijatkin. Pienissä liikkeissä on paljon turvatonta yksintyöskentelyä, etenkin illan myöhäisinä tunteina. Uhkaavassa asiakastilanteessa (esim. myymälävarkaus, ryöstön uhka) ei ole työkavereita ja vartijoita turvana.

      Psyykkinen kuormitus se kaupan kassalla vasta onkin huipussaan! Työajat ovat epämukavat ja työvuorot pätkitään ikävästi. Kaupat ovat auki 7 päivänä viikossa, kukonlaulusta yömyöhään asti. Vuorolisät ovat surkeat, esim. lauantailisää maksetaan kaupan alalla lauantaisin vasta klo 13 alkaen.

      Työtahti on kaupassa urakkatahti tuntipalkalla. Lakisääteiset tauot ja ruokatunnit kellotetaan minuutilleen. Ei pidetä omia lorvitaukoja eivätkä kahvitauot ja ruokatunti voi "venähtää".

      Kaupassa on minimimäärä henkilökuntaa työvuorossa, jonot venyvät, asiakkaat huutavat, valittavat ja haukkuvat. Asiakas yskäisee kassalla päin näköä ja sylkäisee sitten sormiinsa, joilla kaivelee rahat lompakosta. Ostosten maksuun kaivellaan ruuhkassa säkillinen kolikoita. Joudut kuuntelemaan uhkailua, haistattelua, homottelua ja huorittelua, ihan tavallisena arkipäivänä.

      Joten tervetuloa kokeilemaan, miten helpolla se raha kaupan töistä tulee! Toivotan lämpimästi tervetulleeksi itsepalvelukassat, jotta täysjärkisten ihmisten ei tarvitsisi tehdä kuormittavaa ja uuvuttavaa kassatyötä!

      • adsdadasadadsasfa

        Ihan samaa settiä kuin hoitoalalla, paitsi että meillä ollaan auki koko vuorokausi. Ja yksi suuri ero on se, että hoitoalalla edelleen paljon ajatellaan, että väkivalta ja vastaava nyt vain on osa tätä työtä. Asiakkaat huorittelevat, sylkevät, lyövät, potkivat... Ei tule seuraamuksia. Jos kaupan kassaa hakataan työvuoron aikana, niin väittäisin, että siitä tulee poliisitutkinta.

        Eräästä harjoittelusta muistan miehen, joka oli potkaissut hoitajaa päin naamaa, kun tämä auttoi pukemisessa. Kaikille siitä lähtien kerrottiin, että täytyy yrittää pukea sivusta päin niin, ettei mies pääse potkaisemaan ja muutenkin piti varoa, koska tiedettiin, että mies myös lyö. Pakko oli hoitaa, vaikka väkivallan uhka oli koko ajan. Sitten kerran esim. eräs pahoista mielenterveysongelmista kärsivä vanhus lakkasi ottamasta lääkkeitään. Hän kävi hoitajien kimppuun, löi ja raapi jne. ja useita kertoja raportoimme tästä eteenpäin pyytäen, että hänet ohjattaisiin hoitojaksolle psykiatriselle osastolle. Ei ohjattu ennen kuin hän kävi erään sivullisen kimppuun. Meidän hoitajien ei siis ollut väliä, mutta vieraita ei saanut lyödä.

        Eniten ehkä vi*uttaa se, että moni esimies syyllistää hoitajaa välivallasta; "Lähestyit ehkä liian reippaasti/et tarpeeksi reippaasti, ehkä sanoit jonkun väärän sanan, ehkä teit niin tai näin tai kun olet tuon luontoinen, niin...". Vaikea kuvitella, että poliisi sanoisi kaupan kassalle "Et ehkä ollut tarpeeksi ystävällinen, kun annoit kuitin tai ehkä hymyilit väärällä tavalla, niin siksi sinut hakattiin". Noh, meni asian ohi, mutta on niin tunteita herättävät aihe.

        Minusta ammatteja on turha vertailla, mutta kuten joku sanoi, niin liikaa ajatellaan hoitajan työn olevan "kutsumusammatti" ja "sydämen asia". Mm. sen takia se ehkä on niin paljon tapetilla ja herättää myös hoitajat puolustamaan itseään. Ajatellaan, että hoitajan pitäisi olla joku pyhimys, joka ei saa väsyä työhönsä. Aiemmin tässä ketjussa sanottua: "😂voi salli mun nauraa. Kyllä se jatkuva muistisairaiden solvauksien ja valitusten kuunteleminen, ripulien peseminen, nyrkkien väistely ym onkin niiiiiin MUKAVAA." ja äkkiä joku kommentoi siihen "jos hoitaja ajattelee noin,niin äkkiä pois alalta......jokainen ammatinsa valitsee ja kukaan ei sitä millaiseksi joskus tulee !!! ".

        Siis ei kai kukaan oikeasti varsinaisesti nauti siitä osasta työtä, että saa siivota ripulia paikoista, joihin ripulin ei aiemmin olisi kuvitellut voivat mennä? Meillä oli kerran noroviruksen aikaan ripulia ja oksennusta mm. potilassängyn pyörien alla ja sängyn säätölaitteen kiemuraisen johdon mutkissa. Laitoimme kumisaappaat jalkaamme ja vedimme oksennusta ja paskaa lastalla muovipussiin (en tajua miten sitä tavaraa oli Niin Paljon). Rehellisesti sanoen siinä tilanteessa kyllä vähän melkein nauratti, mutta olisinko aika sairas jos sanoisin, että oikein innolla odotan mitä asukkaiden vaipoista löytyy? Tai oikein innolla odotan, että kuka lyö tänään tai miksikähän minua tänään haukutaan? No en odota. Tykkään kyllä perustyöstä(kin), mutta kuka tahansa väsyy, kun näkee että dementoitunut vanhus on Taas kädellään vetänyt ulostetta huoneen seinään. Ja siinä miettii, että mistä ihmeestä alkaisi siivoamaan.

        Sovin silti alalle, koska aidosti välitän siitä ihmisestä, kenellä esim. se noro sattuu olemaan ja välitän siitä dementoituneesta asukkaasta, joka veti ulostetta pitkin seinää. Uskallan kuitenkin väittää, että kukaan ei sitä ulostetta seinässä nähdessään tunne mitään suunnatonta iloa siitä, että saa siivota sen.


      • hoit_su

        Hyvää tekstiä, nämä valittajat ei vaan tuollaista halua lukea. He haluaa lukea hoitajien kahvitauoista,liian suurista palkoista yms. Totuus työstä on liian ikävää luettavaa, mukavampaa nyökytellä samanhenkisten kanssa hoitajien sadistisuudesta ja rahanhimosta. Hyvää kesää sinulle☺


    • lisät_erikseen

      Itse olen päässyt tuohon palkkaan kunnallisella, kun tietyn jakson aikana tein Kaikki liikenevät sunnuntaityöt, yötyöt, tuplavuorot ja ylimääräiset pyhät. Ja tuosta 2600 lähti verot. Omalla kokemuksella sanoisin, että jos peruspalkka on n. 1900, niin on lisien avulla mahdotonta päästä 2600 nettoansioihin. Siis että lisät olisivat kuukaudessa verojen jälkeen 700? Ei se vaan ole matemaattisesti mahdollista.

      Sen enempää en tähän palkka-asiaan puutu, mutta toivon muistettavan, mistä ne lisät maksetaan. Lisät eivät ole peruspalkkaan kuuluvaa, vaan korvausta siitä, että olet töissä, kun muut ovat kotona. Ei mikään ole tappavampaa sosiaalisille suhteille kuin vuorotyö.

    • Itse tarvitsen 4000 kk palkkaa

      • Minusta olisi merkittävää että palkassa huomioidaan perheen kokosaaminen vähän kuin työkkärikin maksaa lapsista enemmän niin X)


      • goldrose kirjoitti:

        Minusta olisi merkittävää että palkassa huomioidaan perheen kokosaaminen vähän kuin työkkärikin maksaa lapsista enemmän niin X)

        Voisi ihmiset haluta töihin ja lapsia tehdä.


      • Nyt selvitin tätäkin. Vähän kuin yrittämien tukeminen meneekin palkan tukemiseksi. maksaa tyyliin palkkaan ja lisää valtio lapsikatraan mukaan,
        tehdään työ kannattavaksi..


      • Vähemmän sossulaisia ja enemmän työntekijöitä. Joten pitäisi vähän harkita maksaako koko eläminen valtio vai melkein puolet palkasta.


      • Vähän olen hyvä ratkoo taloutta. Kuka sanoo vastaa X)


      • goldrose kirjoitti:

        Vähän olen hyvä ratkoo taloutta. Kuka sanoo vastaa X)

        Hyvä juttu ei kukaan harmi kun ei ne muutakin riistä käsistä. Jos ihmisiä halutaan töihin yksinkertaisesti parempi palkka.


      • goldrose kirjoitti:

        Hyvä juttu ei kukaan harmi kun ei ne muutakin riistä käsistä. Jos ihmisiä halutaan töihin yksinkertaisesti parempi palkka.

        Perheen koon mukaan. taas tunnen itseni neroksi.


    • niin, miksi ? on täällä suomessa sentään paljon huonopalkkaisempaa työtä, ja jopa paikkoja, joista EI KUKAAN SAA PALKKAA OLLENKAAN,
      ja joutuu olemaan siellä tuntikaudet ja ne pakottaa tekeen jotakin äly
      -töntä ja häpeällistä työtä, eivät välitä siitä, että se ei välttämättä ole suinkaan mielenkiintoista, ehei !! itse olen juuri tällaisessa tilanteessa
      , että joudun oleen jossakin lapsellisssa päivätoiminnassa, kun kerran vielä vuoden alusta olin huonoa palkkaa ansaitseva töissä käyvä ihmi
      -nen. Se palkka oli VAIN 4 e/päivä, sitten ennen viime joulua se julma ja narsisitinen ohjaaja otti mut puhutteluun turhan takia, huoneese-
      ensa, sulki oven ja ei kun HUUTAMAAN ! pellkkää huutoa ja nalkutus
      -ta, haukkumis- ta mua laiskaksi, jota siis EN TODELLAKAAN OLE ! on siellä yks vielä mua PALJON laiskempi naakka ja kyttääjä, se ei tee MI-
      TÄÄN ennen kello 10:00:tä, harvoin tekee, ja se tulee AINA myöhäs-
      sä töihin, eikä tää narsitinen nakati tee mitään, eikä sano mitään sille niistä asioista......sitten se keksi vähnetää mun pientä palkaani 3:n eu
      -roon per päivä, ja se siitä, sitten tammikun lopulla sain POTKUT, eikä se oo viittiny maksaa mulle loppupalkkaani...........ja en mä siellä sen-
      tään oo koko viikkoa siellä, mistä sain palkaa, vain 3 päivää viikos-
      sa......nyt joudun kestämään kaikkia hulluja huutolaisia joka päivä sielä, sitä vois joku ulkopuolinen luulla sen olevan joku hullujen huo
      -ne, jota se totisesti ON !! ku yks hullu saa kohtauksen, sitä huutoa ei pidättele MIKÄÄN !! ja ku se hetkeks rauhottuu, eiköhän se sama huu
      -to turhasta ala kohta uudelleen......tonnekin pitäs olla sellanen hom
      -meli, että katsottais, et kuka siellä pär- jää, kuka ei yms...........on si-
      ellä toki sitten ihan normaalijärkisiäkin suurin osa..............mä oon yks niistä normaalijärkisistä.......mut niit ohjaajii siellä on edelleen aika vähän, pitäisi ola jotkut tietyt ryhmät, yks tekee sitä, yks tätä, ja niis ryhmis on sitte 2-3 ohjaajaa, miehiä ja naisia, samoiten myös työnteki
      -jöitäkin......nyt sinne tuli äsken yks mustalaisukko, selvästi se on mus
      -talaine, kyl sen näkee iha vaatetuksestaki, ja sitt, et nyt sitä ei oo ta- pansa mukaan näkynyt.....sen pitäs olla siel enemmänki, mut se kävi vaan tiistaisin ja oli olevinaan niiiiiiiiiin auttavainen, et oikeen hävetti sen käytös..........ja sit se luulee olevansa joku niistä ohjaajista, ku sil on tapana istuu niille varatuissa tuoleissa, vaikkei se sitä tosiaankaan OLE !! ne muut ohjaajat ei haluu pahottaa sen kyttääjän mieltä.......se se tässä pahottaa meidän muiden mielen, ku sitä lellitään niin paljon, jota se ei todellakaan oo ansainnut ! niiden tapanahan on just tulla töihin ja kouluun myöhässä, tieden kokemuksesta, ku kerran 4 mus- taialisisarusta, 3 tyttöö ja 1 poika, tupsahti mun luokalle, tosin se van -hin niist meni viereiseen luokkaan, mut ne muut 3 huutolaista tunki meidän luokkaan..........yleensä ne oli myöhässä, ja useesti vanhetes- saan häipyivät jonnekin välituntisin ja olivat siellä jossakin vielä tun- nin alettuakin...........kerran toisessa koulus pari niistä (ne oli samoja) varasti yhelt opettajalt välitunnil rahaa silloista valuuttaa 50 markkaa .
      Että silleen, Kyllä te muut ansaitsette paljon enemmän, kuin me ns. vammaiset, jolle kuuluisi enemmän ! Olkaa siis iloisia, mutta auttakaa sitä tarvitsevia kunnolla ! edes isosiskoni ei viitsi auttaa, vaikka se o- pettajana ansaitsee paljon enemmän, kuin mä koskaan. tosin en oo viittiny pyytää, ku sille joutuu aina maksaan takas.............

    • nurse36

      Olen ollut 15 vuotta sairaanhoitajana ja minun brutto palkka siis sama kuin lähihoitaja saisi käteen...tokkopa.

    • workinggirl

      Jos teet hoitoalan päivätyötä, palkkasi on pienempi, koska siihen ei tule vuorolisiä. 3-vuorotyössä ilta-, lauantai-, sunnuntai- ja yölisät nostavat palkkaa huomattavasti. Esimerkiksi yövuoroista yölisä on 40% ja sunnuntaisin ja pyhäpäivinä maksetaan tuplapalkka.

      Samoin, jos sinut hälytetään hoitoalalla töihin (esim. menet töihin aikaisemmin töihin tai teet ei-suunnitellusti tuplavuoron), saat hälytyskorvauksen, joka on verovapaata tuloa.

      Joten ap:n mainitsema palkka "2600 kk puhtaana käteen" on lähihoitajalle hyvinkin mahdollista.

      • Luetilinauha

        Väärin meni! Hälytysraha on samaa veronalaista tuloa kuin muukin palkka!


    • Varmatieto

      Pitäähän työstä palkka saada. Kaverini on parhaimmillaan saanut 4000€ suoraan lapaseen verojen jälkeen, mutta pitää ottaa huomioon että on tehnyt yövuoroja, pyhiä, tuplavuoroja ja todellakin painanut sillon koko kk:n töitä..... ei käy kateeks kun tietää kuinka raskasta on sen homma vanhusten kanssa. arvostan kovasti ja on palkkansa ansainnut! Ite oon myyntityössä ansainnut jopa melkein saman joskus, mutta ihan päivätyössä.

      • Uskomatonta_on

        Itsellä on kunnallisella palkka n. 2025. Eli jos tekisin koko kuukauden sunnuntaita/tuplapalkalla töitä, saisin tuon 4000, mutta siitä lähtisi verot ja ankaralla kädellä. En voi uskoa, että millään ilveellä jää hoitotyöstä käteen kuukaudessa 4000 euroa. Ei riitä pyhiä, ei riitä öitä, eikä tuplavuoroakaan voi tehdä joka päivä. Ehkä jos on paljon ikälisiä, pitkälle kouluttautunut ja asuu Helsingissä, mutta ei ns. rivihoitaja tuollaisia summia näe ikinä. Propagandaa :).


    • Erikoiserikoiserikoissh

      Ottakaa huomioon että aloitteen tekijän "kaveri" oli tämän provosoivan aloitteen tekijä.

      Yksityinen hoitolaitos Tampereella. Onkohan se yksityinen muistanut ottaa palkasta kaikki muutkin veron lisäksi otettavat pakolliset maksut kun oli vaan 20% verotus. Omasta palkastani ainakin menee kaikkien maksujen kanssa n. 35% ennenkuin se kirjautuu tililleni.

      En haluaisi provosoitua enää näistä kateellisten ja kaikkitietävien jutuista, mutta kun eilen viimeksi pohdin kesken kiireisen työpäivän että missähän pääsisi helpommalla.

      Minulla oli 12,5 h suunniteltu työvuoro. Yksi teho potilas vastuullani. Hengityskoneessa, hereillä, dialyysissä (keinomunuaishoito, jossa nostellaan pään korkeudelle 4x 4 kg nestepusseja ja tyhjennetään 4 kg filtraattipussi lattiatasolta), runsas suoneen annettava lääkitys (mm. Verenpainetta ylläpitävä lääkitys), minuuttiaikataulutettu nenämahaletkuun annettava lääkitys, sydän koneen varassa, limainen, tracheotomian teko (hengitysyhteys puhkaistaan kaulalta läpi), vatsa-ruokinta-avanteen teko tai vatsaohutsuoliletkun asennus, 3 verensiirtoa, potilaan kuntoutus, pesut, haavahoidot, asentohoidot, antibiootit, omaisten tukeminen, lääkkeiden laimennukset, kontrolli röntgenit, verinäytteiden otot ja niihin reakoiminen. Tiettyihin asioihin liittyvät lukuisat puhelinsoitot lääkäreille, leikkaussaliin, labraan ja tähystystornien kokoaminen ja purkaminen.
      Potilaan suunohoidot, hengitystieimut ja kaikki tämä niin että varmistat ettei potilas missään vaiheessa jää ilman jatkuvaa valvontaa. Lisäksi kaikki nesteet, arvioinnit, lääkkeet yms yms loputtomiin pitääkirjata tietokoneelle joka töröttää siinä potilaan vuoteen vieressä niin kuin minun työpisteenikin.
      Tuon suunnitellun lisäksi ehdin avustaa vielä peritoneaalidialyysissä, tehdä lääkärin kanssa potilaalle kaksi tähystystä (keuhkoputket ja vatsalaukun), huolehtia potilaan lääkitykset toimenpiteisiin, hoitaa muutaman muun huutavan diayysilaitteen ja aloittaa dialyysilaitteen uudelleen kokoamisen seuraavalle työvuorolle.
      Aloitin työn klo 07:30. Kävin ensimmäisellä 10 min kahvitauolla klo 10, lounaalla (20min) klo 13:30 ja päivällisellä(15min) klo 17:30.

      Kahvitauolla keskustelin kahden professorin kanssa teho-ongelmista. Tehopaikkoja tarvittaisiin lisää, mutta ei löydy ammattitaitoisia sairaanhoitajia turvaamaan potilaiden hoito. Ala ei kiinnosta ihmisiä. Ihmiset eivät kouluttaudu sairaanhoitajiksi.

      Siitä huolimatta meidän "helppoa" työtämme on kiva halveerata ja palkkaamme kadehtia.

      Tiedoksi vain että kolmella erikoistumisella ja muilla lisäkoulutuksilla , katossa olevilla kokemuksellisissa koko palkka jää tuohon noin 2800 e/kk
      Tuntipalkka on muistaakseni himpun alle 17 e, johon sitten lisätään ne kadehdittavat 15% ilta, 30% lauantai, 40 % yövuoro (jolloin teholla tehdään noita samoja juttuja myös yöllä) ja 100 % pyhätyö.
      Lomaa minulla on se hirveän kadehdittavat 38 päivää ja se on minun ainut bonukseni työstäni koko urani aikana ja sen olen saanut 15 vuottakunnallista palveltuani ja luovuttuani viimeisestä kokemuslisästä, jotta aloittavienhoitajien palkkaa saataisiin nostettua ja houkuteltua heidät alalle.

      28 vuotisen urani aikana en ole koskaan kohdellut potilaita tai heidän omaisiaan huonosti ja eilenkin homma sujui hyvässä yhteistyössä.

      Te kadehtivat v..n besseviserit minua ottaa päähän. Tervetuloa vaan alalle jos on päätä lukea noin 4 v ja sitten tehdä kolmivuorotyötä tällä palkalla ja tällä vastuulla.

      Ja juu, mitään potilaan henkilöllisyyttä paljastavaa en ole kertonut, koska sehän se teidän säälittävien luusereiden seuraava ase olisi.

      • oikke

        Verolaskurilla äkkiä katsottuna 35% veroa menee 53000€ vuosituloista, jos ei ole muuta kuin perusvähennykset. Eli kuukausipalkkasi on n. 4000€/kk. Eli ei kovin lähellä 2800 euroa. Lomien lisäksi pitää huomioida hoitohenkilökunnan keskimääräiset saikut 16 päivää/vuosi. Tuplat normaalityöntekijöihin nähden. Kertoo myös työmoraalista jotain.


      • ei_pelkkiä_veroja
        oikke kirjoitti:

        Verolaskurilla äkkiä katsottuna 35% veroa menee 53000€ vuosituloista, jos ei ole muuta kuin perusvähennykset. Eli kuukausipalkkasi on n. 4000€/kk. Eli ei kovin lähellä 2800 euroa. Lomien lisäksi pitää huomioida hoitohenkilökunnan keskimääräiset saikut 16 päivää/vuosi. Tuplat normaalityöntekijöihin nähden. Kertoo myös työmoraalista jotain.

        Kai tajuat, että ei vero ole ainoa maksu, mikä palkasta lähtee. Hyvänen aika! Menee eläkemaksuja ja muita myös. Itse lasken aina suoraan, että 30% palkasta pois, koska verojen lisäksi muita maksuja menee runsas 5%. "... menee kaikkien maksujen kanssa n. 35%...", kirjoittaa tuo nimimerkki Erikoiserikoiserikoissh.

        Huomioi myös, että hoitoalalla työskennellään sairaiden ihmisten kanssa. ja infektioriski on suuri. Esimerkiksi noroviruksen iskiessä sairastuu myös moni hoitaja. Kerrankin toinen yövuorolainen alkoi oksentaa ja ripuloida siinä missä hoidettavat, oli hieno työvuoro se. Ja voit uskoa, että jos paskantaa ja oksentaa monta kertaa tunnissa, niin ei sitä saikkuaikaa Ihan mihinkään lomapäivään voi verrata. Tai lomanviettotapansa tietysti kullakin, ehkä se on sinulle juuri ideaali vapaapäivä :). Lisäksi hoitajista on suurin osa naisia ja jos lapsi sairastuu, on usein vielä tapana, että äiti jää lapsen kanssa kotiin.

        Hoitoalalla työskentelee ihan mieletön määrä ihmisiä. On naurettava väite, että alalle jotenkin taianomaisesti hakeutuisi heikon työmoraalin omaavaa porukkaa. Fakta on se, että niin suureen määrää mahtuu kaikenlaisia ihmisiä; ihan murhaajista lähtien, kuten on saatu huomata. Ihan kuin mihin tahansa ammattikuntaan, mukaan mahtuu monenlaisia mätä omenia ja rokulipäivä ei varmasti millään alalla ole vieras käsite. Meitä hoitotyössä olevia on vain niin paljon ja palveluita käyttävät jossain muodossa kaikki suomalaiset, niin meidän työmoraalimme, palkkamme, turhat valituksemme jne. nostetaan herkemmin esille.

        Joku kirjoitti jotakin lääkevarkautta kommentoiden, että hoitoalalla tulisi työskennellä vain 100% luotettavia ihmisiä. Tässä kiteytyy se, että joka tavalla hoitajien tulisi olla yli-ihmisiä, kun kerran ovat vastuussa toisten terveydestä. En luota 100% edes kansanedustajiimme ja heitä sentään on vain 200. Kumma juttu, että toisessa keskustelussa taas valitetaan siitä, että emme tarvitse kunnon palkkaa, koska tämä on kutsumustyö ja ei se paskan siivoaminen nyt niin vaativaa ole. Pieni ristiriita.


      • Erikoiserikoiserikoissh
        oikke kirjoitti:

        Verolaskurilla äkkiä katsottuna 35% veroa menee 53000€ vuosituloista, jos ei ole muuta kuin perusvähennykset. Eli kuukausipalkkasi on n. 4000€/kk. Eli ei kovin lähellä 2800 euroa. Lomien lisäksi pitää huomioida hoitohenkilökunnan keskimääräiset saikut 16 päivää/vuosi. Tuplat normaalityöntekijöihin nähden. Kertoo myös työmoraalista jotain.

        Oikke ei ainakaan osaa laskea oikein. Ilmeisesti et itse käy töissä, kun et tiedä että palkasta menee aika paljon muitakin maksuja kuin pelkät verot (tel, lel yms. 4 pakollista maksua ja 5. Liiton prosentuaalinen jäsenmaksu) .

        Tosin asian selventämiseksi kirjoitinkin sen siihen tekstiinkin, mutta sinulla lienee myös jonkinasteista luetun ymmärtämisen vaikeuttakin.

        Viestin sisällöstä ei mennyt sinun jakeluusi kuin palkkakateus.

        Ihan vaan vinkkinä että hae toki koulutukseen. Kyllä tällä palkalla riittää avoimia työpaikkoja varmaan kaikille koulutetuille sairaanhoitajille. Ei kun joukkoon vaan. Lääkeluvat ja akutologian tentti saattavat tosin tuottaa sinulle hieman vaikeuksia, koska niissä pitää erityisesti osata laskea ja lukea.

        Meillä ei muuten sitten saa käyttää omia mobiililaitteita eikä työkoneelta pääse edes nettiin. Mikäli himoitset potilasruokaa, niin saat tyytyä nenämahaletkuruokaan, muuta ei ole tarjolla. En ole itse maistanut, mutta ehkä se sinulle kelpaa. Varsinkin kun niitä lakisääteisiä taukoja ei ole .

        Vai että sairauslomia...eipä ole vielä kovin montaa päivää ollut.
        Eikö olekin hämmästyttävää että hoitoalalla on sairauslomia. Ajatella että ihan terveitä ihmisiä sairaaloissa hoidetaan eihän niiltä nyt mitään tartuntoja voi saada. Hepatiitti, HIV:t, influenssat, noro-virukset, tuberkuloosin ja muut tartuntataudit on varmaan hoitohenkilökunnalla ollut jo ennestään. Lienee hoitohenkilökunnan syy jos potilas on itse hoitanut itsensä sairaalakuntoon, ajanut aineissa kolarin, yrittänyt itsemurhaa tai syönyt itsensä lähes hengiltä. Mitä nyt joskus selkä on kipeänä nostoistoista tai silmä on mustana tai joku potilaista on purrut. Kyllähän nyt kutsumuksen voimalla nousee 150 kg läskiä ilmaan, kun on ne potilasruuatkin syöty.


      • Kysyväinen

        " tracheotomian teko , vatsa-ruokinta-avanteen teko" Tekeekö hoitajat nuo nykyään? ennen ne oli kyllä lääkärien hommia.


      • Erikoiserikoiserikoissh

        Kysyväiselle vastaus: lääkäri kyllä "tekee sen varsinaisen reiän kaulalle tai vatsalle", mutta ei kerää instrumentteja, ei valmistele steriiliä toimenpidepöytää, ei kokoa imua, ei hae suonenpolttajaa, ei kokoa tähystystornia, ei pese leikkausaluetta, ei peittele steriilisti, ei valmistele kipulääkkeitä eikä puudutteita, ei kiinnitä tracheostomiaa, pukeutuu hoitajan avustamana, eikä yleensä löydä mitään ilman hoitajan apua eikä asettele haavasidoksia ja toimenpiteen jälkeen ei siivoa jälkiä. Vastuussa oleva sairaanhoitaja hoitaa tuon kaiken oheistominnan ja samaan aikaan vielä valvoo että kaikki on potilaalla on hyvin. Monitoriseuranta, hapetus, kivuttomuus, turvallisuuden tunne, lääkkeiden riittävyys jne.
        Oliko muuta kysyttävää? Aika monella on se harhaluulo, että hoitaja on vaan joku lääkärin pikku apulainen, mutta todellisuudessa asiat ovat hieman toisin. Moni juttu jää lääkäriltä huomaamatta ja hoitaja opastaa tohtoreita.


    • Rankkaaaa

      Ei hoitoala ole kaikkia varten :)
      Alaa vaivaa : ulosteiden haju, infektioille altistuminen, sairaiden näkeminen, kuolemien näkeminen

    • 105

      Lähihoitajana pk-seudulla kunnallisella vanhushoidossa ilman kokemuslisää:

      peruspalkka 2116e/kk
      2x 60e hälytyslisä (arkikorvaus, 1h varoajalla töihin)
      1x 80e hälytyslisä (pyhäkorvaus, 1h varoajalla töihin)
      3x viikonloppu la-su
      2x sunnuntai 15h vuorot
      juhannusaatto 12h
      5x yövuoro
      12x iltalisä joista 3x lauantai 18-21 (tupla)
      12hx ylityökorvaus

      Veroprosentti 21%, käteen jäi rapiat 2600.

      Kyllä, lähärille voi jäädä käteen reippaasti yli 2000e kuussa, mutta kyllä siinä saa painaa duuniakin sen eteen. Onko sen arvoista? Sinkulle/lapsettomalle ehkä, mutta jos mielii "normaalia" arkirytmiä ja elämää duunin ulkopuolella niin jokainen päätelkööt asian itse. Ja kyllä tosiaan jos joku kadehtii tuota palkkaa, niin ei muuta kuin kokeilemaan lähärin hommia nimen omaan vanhustyöhön. Tämä palkkaesimerkki on sielä "hulppeammasta" päästä, normaali lähihoitajan liksa vanhuspuolella on kaikkea palkkataulukon G17-21 välillä ilman kokemus- tai muita lisiä. Eli n. 1850-2116e/kk.

      • vvvpp

        Vapaalta ei ole pakko mennä töihin. Jos joutuu kotona päivystämään niin se on eri asia. Täälläpäin tuo hälytysraha on 50€ riippumatta viikonpäivästä. Siitä verot pois. Muutenkaan niitä ei tule noin usein koska varahenkilöstö on sitä varten olemassa. Ns. sissit jotka tekee keikkaa sairaslomien sijaisina. Saahan sitä ahneudella vaikka mitä. Pyytämällä pyytää yö- ja viikonlopputöitä.


    • riittämätön

      Hoitajana pohjanmaala, en ole koskaan saanut käteen 2600,-,. Hoitotyötä tehnyt kohta 15 v. Surullista luettavaa ollut kaikki tämä.
      Usein huomaan joidenkin omisten tulevan vierailemaan aina hoitajien tauon aikana, jolloin varmasti hoitajat useinmiten on lakisääteisellä tauollaan. Mekin tarivitsemme ruokaa välillä että jaksamme. Emme ole siinä muista poikkeavaa ihmisrotua. Joillain hoitajilla myös esim diabetestä joten ruoan saanti tärkeää.
      Meitä on erilaisia hoitajia, jotkut ei paljoa välitä tai kohtelevat asukkaita epäasiallisesti, mutta suurin osa todella välittää ja kaikkensa yrittää. On monta eri tahoa joista vaaditaan monenlaista, mm. valvira, omaistet, ravitsemuspuoli ym ym. Koneella pitää olla kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia ym ym kirjallista. Välillä tuntuu, että kaikki paperihommat tärkeämpiä kuin asukkaat itse.
      Moni vanhus juo tosi huonosti vaikka miten yrität juottaa,siihen kun joku keksisi hyvän konstin. Meillä ainakin jokainen saa varmasti ruokaa, mutta jos ei joskus syö niin ei syö, en ainakaan pysty väkisellä suuta aukasemaan ja väkisellä lusikkaa suuhun tunkemaan.
      Kahdeksassa tunnissa ei aina ehdi millään tehdä kaikkea haluamaansa, ehkä jos asukkaat olisivat kaikki omatoimisia ja käveleviä tai vain vähän apua tarvisevia.
      Monet kerrat on paha mieli kun ei saatu kaikkia ulos käymään tai muuta, kun sekaosastoja joissa käveleviä muistisairaita, pyörätuoliasukkaita sekä petipotilaita, kaikki pitää hoitaa heillä oikeus hoitoon. Emme voi hoitan vain tiettyä muuoa tai pappaa niikuin joskus omaisten vaatimus tuntuisi olevan. Kaikki tärkeitä, toiset tosi haasteellisia toiset vähemmän, mutta hyvä hetki kun asukkaalta tulee kiitos ja hänellä hyvä mieli.
      Omaisetkaan ei ole koko päivää paikalla, emme ehkä juuri silloin ole omaisesi vieressä kun käyt, mutta olemme varmasti päivän aikana olleet ja hauskoja juteelleet ja hoitaneet. Kiitos myös siitä että jaksatte käydä heitä katsomassa ja joskus vaikka syöttämässä tai ulkoiluttamassa.

    • heheher

      hoitajat valitsee hoitoalan koska heillä on fetissi kakka ja pissa leikit. tietävät kyllä tasantarkkaan mitä siellä tehdään ja palkat tiedetään ennakkoon. vain täysi kakka-aivo menee töihin ennenkuin edes tietää palkka-asiat. onneksi sitten kun minä olen vanhaustalo ikäinen niin robottiteknologia on huipputasoa ja yhtä yleinen kuin nytten puhelin joten seksikkäät ihmismuotoiset naisrobotti pitävät minusta huolta ja antavat joka päivä pesusienikylpyjä minulle eikä heillä ole kakkaa päässä vaan virtapiirit joten eivät edes valita turhia.

      • Yliopistollistahoitoa28v

        Sinä ja sinun fetissit . Sinä et sitä robottia ole ainakaan keksinyt, kun et edes hallitse oikeinkirjoitusta. Jonkinlaisesta luetun ymmärtämisen vaikeudestakin lienee kysymys, kun olet palstalla jossa joku puhuu paskaa hoitoalan palkkauksesta.
        Toivotaan kuitenkin että saat sen robotin itseäsi hoitamaan etkä ketään muuta. Oletettavasti saatat joutua sairaalaan jo ennen vanhuuspäiviäsi tai jopa kuolla ennen kuin siihen ikään ehdit.
        Onko sinulle tullut mieleen että jotkut kouluttautuvat tarkoituksella alalle jossa on hyvät työllisyysmahdollisuudet.


    • Danel

      Missä paikassa lähihoitaja semmost palkka saa Peruspalkka on 2079 verot pois

    • florencenightingale

      Lähihoitajan koulutuksella hakeudutaan töihin vanhustenhoitoon ja kotihoitoon. Kenenkään ei ole pakko olla lähihoitajana tai pakkopullatöissä vanhustenhuollossa tai kotihoidossa.

      Jokaisella on myös mahdollisuus kehittää itseään ja opiskella lisää. Opiskelemalla pääsee haasteellisempaan työhön ja saa parempaa palkkaa. Kannattaa harkita esimerkiksi AMK-koulutusta tai lääkäriopintoja.

    • gernau1

      Ei ole mahdollista saada ensimmäistä palkkaa 2600ekee käteen, ei mitenkään. Esmes PSHP, Tampere ja lähikunnat, peruslähtöpalkka 2016- 2043 euroa/kk, riipuen sijoituspaikasta. Työnsä aloittava lähäri ei saa edes ekaan tiliin mitään haittatyökorvauksia koska ne maksetaan viiveellä. Tuohon nettopalkkaan on kyllä mahdollisuus kun maksetaan joka toinen kuukausi kahden listan lisät (Kuuden viikon laskenta ajalta.) Kuitenkin se edellyttää lähes pelkkien yövuorojen ja kaikkien listoissa olevien sunnuntaiden tekemistä. T: Pelkkää yötyötä tekevä viiskymppinen äijä.

    • nellaw

      Et ole nähnyt kaverisi palkkakuittia, joten pistähän se suusi suppuun poju.

    • Mitä väliä on kk palkalla? Tuntipalkka se pitää tietää! Kyllähän minäkin saisin 2600e/kk Puhtaana käteen mutta vaatisi 260h/kk töissä...Pohtikaa.

    • mekkk

      AIka onneton palkka tuo 2600€ kuussä käteen kun se on melkein tisellä peruspalkasta jä. Olen sellaisella alalla missä välillä tulee paljon ylitäitä niin nettopalkka on 2200-8000€ kuussa riippuen tehdyistä tunneista ja se siitä. Jos puhutaan kunnon palkoista niin kun peruspalkka on 4000€ kuussa ja vuosiansiot yli 60tonnia niin tulee toimeen. Pääsin jo -80 20-30 tonnin nettopalkkaan reissuhommissa ja nyt puhtuaan markoista.

    • LhKaupunginKotihoidossa

      Ihan tuosta piti tilinauhaa katsella, kun tässä ei ainakaan tunnu olo kovin kroisokselta ja viime vuoden "palkkatodistus" kertoo seuraavaa; Verollinen ansio 30911,27e, ennakonpidätykset 6797,85,e lomaraha (sis. Verolliseen ansioon) 1350,41e, kausi- ym. Lisät 2474,37e. Peruspalkka (brutto) on tällä hetkellä siis n. 2268e kahdella ikälisällä ja tuntipalkka reipas 13e. Niin, että revipä siitä vajaan kolmen tonnin NETTOtulot kuukaudessa... 😂😂 KERRAN vuodessa se tietysti saattaa täyttyä, jos tulee lomarahat lisät tilin yhteydessä, mutta ei muuten. Niin ja meillä ei juoruilla edes kahvihuoneissa, vaan juostaan minuuttiaikataululla paikasta toiseen.

      On se kyllä hauska, miten joku jaksaa jauhaa paskaa tällasestakin asiasta. Kaverin kummin kaima väitti näin... 😂 Jep, eikä ole tullut mieleen pyytää mustaa valkoisella tai edes kyseenalaistaa juttua. Mutta jos ette usko tai kateus ei jätä rauhaan, niin tervetuloa vaan alalle leveän leivän ääreen tienaamaan. Mut hei, älkää sit pettykö, jos totuus onkin toinen. 😉

      • LhKaupunginKotihoidossa

        No niin, lomarahat tulee 15 pvä ja niiden plus peruspalkan lisineen ja kilometrikorvauksineen päästiin, kuin päästiinkin yhteisummaltaan vähän päälle tuon. Tarkalleen ottaen 2779 ja rapiat käteen... Mihinkähän sitä lainkaan tuon summan kuluttais. Ai niin, laskut pitää vissiin maksaa, samoin lainanalyhennykset, autossakin olis ilmastointi rikki, lasi säröillä ja lapsellekin pitäs vielä keksiä joku synttäriylläri... Noh, sinnepä ne sit menikin, eikä päästy vielä edes kesälomareissulle... Tai ylipäänsä kotoa juuri minnekään.


    • Hernekeittojanäkkileipä

      Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

    • liikaakehnoakoulutusta

      Kenenkään ei ole pakko mennä töihin sinne kotihoitoon tai vanhustenhoitoon! Hoitoalalla on paljon kouluttamatonta tai muuten alalle täysin soveltumatonta väkeä. Esim. vanhainkoteihin ja kehitysvammaisten hoitoon pääsee helposti töihin ilman mitään hoitoalan koulutusta.

      Kotihoidossa on paljon epäpäteviä työntekijöitä - ainakin sijaisina - mm. kotiavustajia, joilta puuttuu hoitoalan koulutus.

      Epäpätevät palkataan töihin jollain apulainen tai työkokeilija-nimikkeellä. Osa lähihoitajista koulutetaan pitkäaikaistyöttömistä TE-toimistojen pikakursseilla. On lähihoitajaopiskelijoita, jotka eivät osaa edes peruskoulun matematiikkaa eivätkä suomen kieltä. Jo yksinkertaisetkin lääkelaskut tuottavat suuria vaikeuksia. Jos lähihoitaja selviää opinnoistaan läpi rimaa hipoen ja kehnolla menestyksellä, millaista mahtaa olla hoidon taso???

      Potilasturvallisuutta vaarantavia hoitovirheitä tapahtuu kotihoidossa, vanhustenhoidossa ja kehitysvammaisten hoidossa päivittäin - sekä hoitotyössä että lääkehoidossa.

      • väärä.ketjuko

        Taisit kommentoida nyt väärään ketjuun, vaikka oikeassa osittain oletkin. Tässä ketjussa oli kyse palkoista, ei pätevyydestä.

        Paitsi sen verran kommentoin, että kotiavustajia ei ole enää valmistunut vuosikausiin, joten sijaisetkin taitavat olla vähiin päin jo lähihoitajia. Ja meillä ainakaan ei pääse töihin ilman lh:n papereita. Opiskelijoiltakin käsittääkseni vaaditaan kesätöihin tullessaan tietyt opinnot hyväksytysti suoritettuna, ennen kun tulevat.

        Vai koitatko nyt provosoida taas porukkaa haukkumaan lähihoitajia? Että he ei muka ole päteviä edes kotihoitoon?


    • miettisitteedes

      Lähäreillä on Suomessa asiat hyvin ja duunia riittää. Toisin se on yllättävän monella amk ja yliopistokoulutetulla, jotka laahaa kortistosta pennejä.

      Lähäri = varma helppo koulutus jonka läpäisee jokainen. Lyhyt opiskeluaika ja varma duuni palkalla jolla tulee toimeen.

      Monella muulla alalla ei ole näin.

      • asdaaadfafafa

        Pakko kommentoida sen verran, että ihan kaikki eivät pääse alaa opiskelemaan. Soveltuvuuskokeissa soveltuvuus määritellään asteikolla 1-10 ja jos saat ykkösen, niin et ole soveltuva, eikä käsittääkseni vuoteen saa uudelleen hakea alalle (näin ainakin oli). Entinen mieskaverini pistettiin työkkäristä soveltuvuuskokeisiin ja hän sai ykkösen. Enpä olisi ketään huonommin alalle sopivaa osannut kuvitellakaan. Tämä ei tietenkään työkkäriä kiinnostanut, mutta onneksi hänen tiensä hoitoalalla tyssäsi tuohon.

        On kyllä tosi huono juttu, että lähihoitajakoulutuksesta on tullut joku työvoimatoimiston hätävara, mutta toisaalta hoitajia tarvitaan paljon. Uskon, että alalle tosi huonosti sopivat ja työtä inhoavat kyllä pikku hiljaa tippuvat takaisin työttömiksi. Tekevät ehkä joitain sijaisuuksia ja that's it. Mikään työpaikkojen ehtymätön kaivo tämä ala ei ole, vaikka niin annetaan vähän ymmärtää. Itse esimerkiksi olen tällä hetkellä työtön lähihoitaja ja tosi huonosti on mitään paikkoja tarjolla, vaikka katselen laajalta alueelta. Täytyisi asua isossa kaupungissa.

        Koulutus on kyllä helpohko, riippuen tietysti oppilaitoksestakin. Jyvät seulotaan akanoista kuitenkin työssäoppimisjaksoilla ja näyttöviikoilla. Hylsyjä annetaan, usko pois. Kyllä se siellä harjoittelupaikalla sitten näkyy jos et ole kiinnostunut tekemästäsi työstä ja jos ei mitään ole tarttunut koulustakaan mukaan. Ei se niin helppo ole esim. vanhainkotiharjoittelun aikana näytellä viittä kuutta viikkoa, että on kiinnostunut yms.


    • Lähihoitajien

      palkat tunnetusti on pieniä. Hyvä jos on saanut ton 2600 käteen. Mutta se ei tosiaan kerro koko alan palkkausta. Uskoisin että tossa on paljon ylitöitä. Ilmeisesti ahkerasti tehnyt tunteja. Hyvän palkan tunnistaa siitä että se tulee normaali tunneilla, eikä älyttömällä määrällä ylitöitä. Koska niitä ei jaksa loputtomasti ja kaikilla ihmisillä on muutakin tekemistä kuin pyöriä työmaalla. Sama se on esim. hitsareilla rivihitsari jossain konepajalla saa noin 10-12€ tunnissa. Mutta jos lisätään kertoimia esim. ylitöitä, reissuhommia, päivärahoja, ulkomaan komennuksia ja asuu työmaalla 16h vuorokaudessa niin palkka voi nousta 10 000,- käteen kuukaudessa. Mutta kaveri taatusti tietää tehneensä työtä ja jäänyt paitsi monesta asiasta mitä kuuluu siviili elämään ja kun kotiutuu niin palautuminen ottaa aikaa tosi pitkään. Toisin sanoen ansainnut palkkansa. Tsemppiä!

    • Hullujako_me_suomalaiset

      Lähes kaikkihan sitä valittaa, että liian pieni palkka. Itse en ole hoitopuolen ihminen, mutta vaimo on. Hän toimii paikallisessa yksityisessä hoidokodissa vastuu sairaanhoitajana. ja on hyvä kk lisineen, että käteen jäävä osuus on yli 2000€. Ei ylitöitä makseta, vapaana ainoastaan. Vaimo on pitkän linjan sairaanhoitaja, alkuperäinen tutkinto oli hällä suurtalouskokki, sitten vähän aikaa töitä , siitä lähihoitajaksi ja työn ohessa sairaahoitajaksi. Asumme ruuhkasuomen ulkopuolella ja kumpikaan ei halua sinne muuttaa ellei ole pakko.
      Itselläni jää /kk n 4000e käteen IT puolen hommista, vuositasolla 700h ylitöitä ( sisältää matka-ajat ja työt ) ja 30 000€ /u km korvauksia.

    • Eipidäpaikkaansa

      2600 puhtaana KÄTEEN lähihoitajan ENSIpalkka?
      Älä naurata. Ei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Ei saa tuollaista palkkaa, vaikka olisi ollut 20 v. alalla.

    • ihmettelenn

      Miksi yövuoroja on kun niissä saa nukkua ihan luvan kanssa? Suuren säästön toisi kun poistettaisiin yövuorot kaikista laitoksista yms.

      • Erikoiserikoiserikoissh

        Teho-osastolla ei kyllä kukaan kerkeä nukkumaan eikä kyllä muuallakaan. Aamulla saisi sitten kärrätä kaikki potilaat kylmiöön ja uudet tilalle. Etkö itse ole koskaan ollut sairaalassa? Jatkossa ei sitten kannattaisi joutua kolariin, synnyttää, saada sydänkohtausta tai aivoverenvuotoa tms. Klo 21 ja 07 välisenä aikana.
        Kyllä on yksinkertaisista porukkaa täällä nämä palkan kadehtijat.
        Kouluun vaan sieltä narisemasta ja töihin. Siinä hyvää realiteettiterapiaa.


      • ihmettelenn
        Erikoiserikoiserikoissh kirjoitti:

        Teho-osastolla ei kyllä kukaan kerkeä nukkumaan eikä kyllä muuallakaan. Aamulla saisi sitten kärrätä kaikki potilaat kylmiöön ja uudet tilalle. Etkö itse ole koskaan ollut sairaalassa? Jatkossa ei sitten kannattaisi joutua kolariin, synnyttää, saada sydänkohtausta tai aivoverenvuotoa tms. Klo 21 ja 07 välisenä aikana.
        Kyllä on yksinkertaisista porukkaa täällä nämä palkan kadehtijat.
        Kouluun vaan sieltä narisemasta ja töihin. Siinä hyvää realiteettiterapiaa.

        Kirjoitin viestini lähinnä siksi kun täällä kirjoitellaan miten yövuorolaiset nukkuu vuoronsa. :D Olen sairaalassa töissä ja tiedän tarkkaan mitä yövuorossa oikeasti tehdään. Sen verran työvuosia takana että eläkeikään ei monta vuotta enää ole.


    • Killenkalle

      Toimin sairaanhoitajana lähes 40v ja peruspalkkani oli urani huipulla 2500e/kk

    • huonostikohdeltu

      Kyllä hoitaja jos on motivoitunut ja tekee työnsä kunnolla on palkkansa ansainnut toisin kuin muutamat lääkärit tupla palkalla ja vielä maalainen joutuu neuvomaan huonoimpia huonoon palveluun törmännyt

    • NytLoppuuSeNarina

      Hoitakaa ne vanhuksenne itse, niin ei tarvi olla kateellisia hoitajien palkoista ja saatte hoitaa ne mummot ja paapat ihan just niin kun katsotte parhaaksenne!! Tai sitten kouluttaudutte ja tulette itse tekemään samaa hommaa, niin loppuu se hel**tin narina!!

      *prkl*

    • Ropparikkipennitön

      MISSÄ TON SAA SUORAAN KÄTEEN??????? Mä lähen sinne! 25 v ollu lähäri enkä oi tollasta kk liksaa viel nähny puhtaana käteen..ellei oo lomarahat mukana.. :D mut joo.. laittakaa paikan nimi mäkin haluun!

    • Onneeonnee

      Kuule.."nyt loppu se narina" kohta ne joutuu hoitaan itte:))) maksut vaan yksityisillä nousee ja omaiset tekee valituksia kun on pölystä ja mikään ei toimi.. mut valitukset läänii menee roskiksee ku sekään ei auta.. :)))) vittu ei kiinnosta.. tajutkaa jo! Poliitikot saa liikaa liksaa ja te tyhmät annatte yksityistaa kaiken ilman mitään valvontaa. Ne haluu vaan mummon rahat. Osastot täytetään. Mummon pitää siivota tai teijän ite. Vuokra on 700 sit yökäynti 25 vaipat 300-500 joko loppu rahat? Eikä siinä vielä kaikki.. lääkkeet ja hygienia välineet. Ainii ja te ite pesette myös ikkunat :DDDDD NOU HÄTÄ. saunmaksu pyykkihuolto... nyt ku asiakas on saatu sisään.. aletaan kohta tehä lisämaksuja

      • NytLoppuuSeNarina

        Kuulepas nyt. Mä en paljon siivoile, tahi pese yhtään ikunaa, koska olen kotihoidon puolella töissä ja ne hommat ei kuulu meille. Ne saapi mummeli tai omaiset järjestää ihan miten itse tykkää. Jos omaiset on kovin huolissaan perinnöstään, niin tosiaan - ihan itse voi osallistua sen mumman tai paapan hoitoon ja alentaa kustannuksia, jotta jää enemmän jaettavaa... Ja kunnallisella puolella (kotihoidossa) se on yksi maksu, joka kattaa sen kylvetyksen ja vaipanvaihdonkin. Laitos taas on laitos, ja jos se on yksityinen, niin tottakai siinä on isommat maksut ja liikelaitos nyt arvatenkin pulittaa joka yksittäisestä toimenpiteestä euroja. Ne on voittoa tavoittelevia yriyksiä. Joten mitä te hoitajien päälle niistä maksuista käytte? Ne on ne ko. laitoksen omistajat, jotka niillä rahoilla herroiksi elelee, ei hoitajat. Ja aika pitkälle se on yrityksen johto, mikä sanelee, mitä siellä laitoksissa tehdään ja mitä ei. Haluaapa sitä hoitaja tai ei. Eikä meillä rivihoitajilla taida juuri olla sananvaltaa mihinkään yksityistämisiin...


    • Olkaa hoitajat sisukkaita, ettei asukkaat saa päähänsä karata. Respect and care!

    • Gggghhhhhhj

      En mä ainakaan ole kateellinen hoitajien työstä/palkasta. Näkevät varmasti työssään kaikenlaista; liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneita, vakavasti sairaita lapsia jne. Ei käy kateeksi. Varmasti myös henkisesti rankkaa:(

    • MontaMonessa

      Niin onhan tuollainen 3-vuorotyö raskasta. Hoitoala vielä fyysinen ala. MUTTA...!!!...
      Itse olen elintarvikealalla, 2-vuorotyö, kylmässä ja märässä tehtävää, fyysisesti todella raskasta työtä. Peruspalkka kuukaudessa mulla on 1952€/kk BRUTTO.
      Toki vuorolisät ja ylityöt tekevät hieman palkkaan lisää, mutta ei paljoa. Ja iltalisä esimerkiksi meillä on tällä hetkellä 1,77€/h. Myöskin bruttona.
      Joten kaikki on suhteellista. Kuten esimerkiksi "huono palkka" työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Ja tuskinpa hoitajat joutuvat pumppukärryillä siirtelemään 400kg-1000kg painoisia elintarvikelavoja tai vastaavia, yhtä raskaita asioita työssään senttiäkään mihinkään suuntaan.
      Toki sairaala- sekä muulla hoitoalan työntekijöillä on se henkisestikin tosi kova vastuu. Eli jos teet työsi huonosti, niin joku kuolee jne. Sitähän ei mun työssäni sinänsä ole.
      Mutta tosiaan, kyllä mullekin kelpaisi tuollainen 2600€ kuukausipalkka vaikka bruttonakin. Kun oma ala on myöskin tosissaan raskasta sekä kuluttavaa, vaikkakin eri tavoin kuin hoitoala. Ja kyllähän elintarvikealakin on tärkeä, ihmisten tarvitsee kuitenkin syödä.

    • gernau1

      Ai että riapoo!!! Edelleenkään kukaan sairaanhoitaja/lähihoitaja EI VOI SAADA ensimmäistä palkkaansa mikä olisi 2600euroo netto. Haittatyö korvaukset maksetaan aina viiveellä! Koskee aivan kaikkia työnantajia. (Ottakaa selvää, kun ette nähtävästi tiedä!) Ensimmäinen tili mikä maksetaan on peruspalkka miinus verot sekä muut kuuluvat vähennykset. Seuraavaan tiliin tulee yhden kolmen viikon työaikakorvaukset eli sunnuntai, lauantai, ilta -lisät. Yölisät maksetaan erikseen vielä pidemmällä viiveellä. Edelleen totean kuten jo aiemmin tässä tietämättömien viestiketjussa, joka toinen kuukausi maksetaan yhden listan korvaukset, joka toinen kuukausi kahden listan korvaukset. Mikäli hoitaja on tehnyt koko ajan yötyötä, kaikki viikonloput, niin kyllä tuon 2600 euroa saa netto joka toinen kuukausi. Menikö lasku- ja lukutaitoisille jakeluun vai pitäisikö vääntää rautalangasta? T: Pelkkää yötyötä tekevä viiskymppinen äijä. Älkää pliis enään asiasta mitään tiätämättömät tälle palstalle kirjoitelko!

      • PuhukoontöissäOlevat

        Teen vuorotöitä, juri noita yövuoroja, sunnuntaita jne. Ikinä en ole saanut kuin 2300 e vaikka pyhiä ollut ja öitä että silleen.

        Että kukas tässä ei tiedä?


    • Lähihoitaja.valm2015

      Valmistuin myös loppuvuonna lähihoitajaksi. Teen täysiä listoja ja saan käteen verojen ja muiden maksujen jälkeen 1500-1600 euroa. Aika huono palkka niin raskaasta ja likaisesta työstä kuin tämä on.

      Pidän kuitenkin työstäni. Toivoisin tietysti hieman inhimillisempää palkkaa meille raskaan työn raatajille.

    • Herätkää

      Vaimo sairaanhoitaja peruspalkka bruttona 2500/kk. Työssä harvemmin suoranaisia yö- tai viikonloppuvuoroja, mutta työ sisältää huomattavasti varallaoloa. Varallaollessa ei olla kotona, vaan sairaalan välittömässä läheisyydessä ja käskyn käydessä töihin mennään oli sitten yö tai pyhä. Toki joskus on rauhallinen varallaolo, joskus töissä ollaan lähes koko yö ja siihen päälle normaali päivävuoro. Varallaolotunneilla ja varallaolon ajan "oikeilla työtunneilla" sekä niistä tulevilla vuorolisillä palkka nousee hyvällä tuurilla bruttona 1000e/kk. Riippuu tietenkin tuntimäärästä. Tuolla systeemillä tunteja tulee aina reilusti ylimääräisiä ja töissä ei välttämättä paljon kerkeä ees kahville.

      Itse en ole hoitoalalla, mutta vuorotöissä kuitenkin. Palkka henkilökohtaisen "provikan" kanssa noin bruttona 2300 e/kk. Kolmen viikon työvuorolistalla keskimäärin puolet on pitkiä yövuoroja ja kaksi viikonloppua menee töissä. Ihan kaikki juhlapyhät ei ole töitä, mutta paljon joutuu olla juhlapyhinä töissä. Esim koko joulu on yleensä vapaa vain, jos otat vuosiloman. Tänä vuonna olen tehny myös kymmeniä ylityötunteja ja palkka on keskimäärin lisineen bruttona 3200 euroa /kk.

      Mielestäni noita palkkoja ei kannata kadehtia. Aika moni saa saman palkan ja suuremmankin työkentelemällä ainoastaan arkisin 8-16. Vuorolisät on korvausta menetetystä vapaa-ajasta. Teet töita yöllä kun muut nukkuu, nukut kun muut on töissä ja heräät kun muut palaa töistä kotiin. Kyllä se pitää palkassa huomioida. Sama viikonloppujen ja juhlapyhien kanssa. Muut viettää lastensa kanssa laatuaikaa ja vuorotyöläinen on töissä. Pitää se palkassa näkyä.

      Palkat on kohtuullisia, mutta kun maksat verot, talon, auton yms pakollisen, ei siitä niin paljon jää, varsinkaan useamman lapsen perheessä, että kenenkään kannattaa olla kateellinen. Niin ja kumpikaan meistä ei valita, itsehän olemme työmme valinneet....

      • NäinTäällä

        Missä on sairaanhoitajan perus palkka 2500e/kk. Mullakin vain vähän yli 2300 e/kk?


    • Extra-vuorot

      Yksityinen firmahan saa tietysti työntekijälleen maksaa peruspalkkaa niin paljon kuin huvittaa. Ei sitä kukaan kiellä. Harva kuitenkaan maksaa enempää kuin on pakko. Se että kaverisi saa tuon verran, ei tarkoita että kaikki muutkin saa. Tutkippa taulukoita, niin huomaat, miten peruspalkka on yleensä se n.2000€/kk.

      Kaverisi tekee siis mm tuplavuoroja ja ylitöitä? Jos haluaa vapaapäivänsäkin uhrata työlle ja tehdä tuplavuoroja, extra-vuoroja jne niin tottakai niistä kuuluukin maksaa. Ilmaiseksiko pitäisi tehdä? Tottakai rahaa tulee sitä enemmän mitä enemmän työtunteja tekee. Harva kuitenkaan jaksaa vaan rahan takia vielä ylimääräisiä vuoroja tehdä.

    • lapsissaontulevaisuus

      "Valmistuin myös loppuvuonna lähihoitajaksi. Teen täysiä listoja ja saan käteen verojen ja muiden maksujen jälkeen 1500-1600 euroa. Aika huono palkka niin raskaasta ja likaisesta työstä kuin tämä on.

      Pidän kuitenkin työstäni. Toivoisin tietysti hieman inhimillisempää palkkaa meille raskaan työn raatajille."

      Oletko töissä jossain vanhainkodissa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla? Karseita työpaikkoja molemmat! Lähihoitajan koulutuksella pääsee töihin muuallekin - esimerkiksi päiväkotiin, seurakunnissa lasten päiväkerhoihin tai koulunkäynninohjaajaksi peruskouluihin.

      Lastenhoito on kevyempää ja lasten kanssa toimiminen on muutenkin huomattavasti virikkeellisempää kuin vanhustenhoito. Lastenhoito ei ole raskasta eikä likaista. Ulkoilua, leikkiä ja askartelua on paljon. Hoitaja pysyy lasten kanssa itsekin nuorekkaana ja virkeänä!

      Vanhainkodissa ja tk:n vuodeosastolla ei ole virikkeitä vanhuksilla eikä heidän hoitajilla. Hoito ja kuntoutus on sängyssä makuuttamista. Normivanhainkodeissa vanhukset eivät pääse edes kesällä ulkoilemaan.

      Lisäksi on karseat vatsantoimitus- ja suihkulistat, joita käydään kansliassa vahtaamassa. Vaikka ehdittäisiin viemään hikinen Ritva tai haiseva Martti suihkuun tänään lauantaina, ei varmasti viedä, koska tyypin suihkupäivä on vasta ensi tiistaina.

      Nuoret eivät halua töihin vanhustenhoitoon, koska työtä ei arvosteta. Vanhustyö on henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa, haasteetonta ja huonosti palkattua. Lähivuosina on koulutettava tuhansia ahkeria maahanmuuttajia hoiva-avustajiksi ja lähihoitajiksi, jotta vanhuksille olisi tulevaisuudessakin hoitajia.

      • kotihoitsu

        Tuliko mieleen, että kaikki ei tykkää lapsista niin paljon, että haluaa niiden kanssa päivänsä viettää. Mulle riittää oma muksu ja hoidan mielelläni vanhuksia työkseni. En tosin ole osastotyössä, koska fysiikka ei kestä sitä jatkuvaa edestakaisin sänkyyn ja sängystä pois nostelemista, mutta saa niitä vatsoja joskus toimittaa (aika harvoin kuitenkin) tai pestä paskaa ihan urakalla kotihoidossakin. Joskus kämpät on asuinkelvottomia tai vastassa ollaan teräaseen kera, mutta pois en vaihtais ja menis kiljuvien kakaroiden joukkoon tai näsäviisastelevien koululaisten. Tykkään työstäni, enkä ymmärrä muidenkaan mustamaalaamista vanhustyöstä. Jos sä et halua sitä tehdä tai se on susta kamalaa, niin fine, mene pois alalta, mutta joku voi niiden paska- ja suihkulistojen äärellä viihtyäkin ja ottaa työn työnä.

        Ja mitä tulee nuoriin... Niin syytä on katsoa meidän vanhempienkin sinne peiliin ja miettiä minkälaista työmoraalia me sille jälkikasvulle opetamme. Ja jos ne mukulat on saaneet kaiken hopeatarjottimella, eikä tikkua ole tarvinnut ristiin pistää sen tavaransa tai rahansa eteen, niin ei kai sellaset mitään töitä opi ikinä tekemäänkään, niistä likasemmista hommista puhumattakaan.


      • NäinOnJaOn

        Meinaatko että muslimit alkaisi hoitaan kristittyjä?

        Älä unta nää. Ne tuo omat vanhukset maahan ja alkaa hoitaan niitä. Ja nehän saa määrärajoja.


    • haistapaskavitunhomo

      Paska puhetta. Itse olen sairaanhoitaja ja saan kuussa käteen 1700-2000€

    • Rahhaa

      Täällä vastavalmistunut lähäri ja palkka ennen veroja 2146/kk. Päivätyö.

      Mutta sinkkuna ja perheettömänä nostan palkkaa tekemällä kolmet sunnuntait keikkaa puolet päivästä ja pääsen sinne 2550 euron tuntumaan ennen veroja.

    • eiikinäkotihoitoon

      Kotihoito on hoitoalan töistä sieltä karseimmasta päästä! Kotihoitoon hakeudutaan töihin, jos ei muualle päästä. Vanhainkodit ja terveyskeskusten vuodeosastot ovat hoitoalan hommista ihan samaa kuraa. Kannetaan ku**a ja pa***a käytävän päästä päähän. Ei siis kannata hakea töihin mihinkään näistä paikoista!

      Kotihoidossa on kuulemma tosi sotkuisia asuntoja, lattialla on jopa virtsaa ja ulostetta. Osa vanhuksista tupakoi sisällä ja kämpässä on aina karsea, pinttynyt tupakansavu ja -haju. Nykyajan vanhuksilla on myös päihdeongelmia, kun juoppomummot ja juoppovaarit kittaavat kaljaa ja viinaa. Joillakin on lääkeriippuvuutta, peliriippuvuutta ja kaiken maailman ongelmia, jopa ulosottovelkoja. On varmaan tosi mahtavaa olla töissä tämmöisissä kodeissa! Työpaikkoja näkyy olevan kotihoidossa jatkuvasti auki - ei tarvitse ihmetellä miksi!

      • Näio

        Joo ei hemmetti, ei noita ainakaan hoideta, kun haisevat, ovat sairaita, verta/mätää valuu ja muutenkin näyttävät huonovointisilta.

        Halutaan hoitaa terveitä!


      • just.joo

        "Kuulemma"? Ei siis mitään omakohtaista kokemusta kotihoidosta?! Hohhoijaa! Täällä sitten besserwisserinä kommentoimassa......


    • VinkkiäOdotellessa

      Kirjoita missä.

      Taisi olla opiskelija jonka ei tarvinnut maksaa veroja!

      Kerro heti missä, mäkin haen sinne töihin.

      Olen sairaanhoitaja ja mulle jää käteen vähän yli 1700 euroa.

      Kerro vinkki heti!

    • tervetuloaamkiin

      Kevyesti pääset noille palkoille, jos teet paljon yövuoroja ja viikonloppuvuoroja. Hoitoalan yövuorolisä on luokkaa 40 % ja sunnuntaisin ja pyhäpäivisin tulee tuplapalkka. Esimerkiksi AMK-sairaanhoitajaopiskelijana saat erikoissairaanhoidon keikkalaisena noin 13 €/h peruspalkkaa (epäpätevän palkka) vuorolisät päälle. AMK-opiskelijat pääsevät helposti hoitoalan töihin.

      Keikkalaisena saat itse valita tarjotuista vuoroista, mille osastolle haluat mennä töihin ja mihin työvuoroon. Ei tarvitse olla raskaassa vanhustyössä tai kotihoidossa töissä. Nämä AMK-opintoihin kuuluvat harjoittelut on tehtynä ja nähty, mitä työ on vanhustyössä ja kunnallisessa kotihoidossa.

      Joten työhönsä kyllästyneet lähihoitajat voivat hakea sinne ammattikorkeakouluun tai lääkikseen, jos haluavat paremmille palkoille ja haastavampaan työhön!

      • lapsellista.ja.turhaa

        Eikö siellä amk:ssa opeteta edes lukemaan? Saati poimimaan varsinaista jutun juonta? Se ei ollut työhönsä kyllästyminen, vaan jonkun lähihoitajan saama kk-ansio, joka nyt ei selvästikään pitänyt paikkaansa ja aloitus oli muutenkin tehty provoamismielessä.

        Mutta tuohon lähihoitajien vihaamiseen ja jatkuvaan nälvimiseen varmaan saa myös jotain terapiaa? On varmaan aika ikävää ja raskasta tehdä töitä, kun joutuu käyttämään kaiken liikenevän energiansa lähihoitajien mollaamiseen ja ne omat työt hoidetaan sitten puoliteholla. Varmaam kiirekin helpottaisi, kun aoka käytettäis noiden varsinaisten töiden tekemiseen, eikä jatkuvaan lähihoitajien virheiden syynämiseen tai heidän haukkumiseensa kahvihuoneissa ja nurkan takana. Te nyt vaan ette sille mitään voi, että lähihoitajat ovat tulleet jäädäkseen tähän th:n kenttään, joten opetelkaa mielummin elämään sen asian kanssa ja käyttäkää se energianne oman työnne tekemiseen mielummin. Siinäkin, kun sitä käsittääkseni tarvitaan.


      • Eimahru

        Nii ja just tossa sairaanhoitaja ihmettele ettei hänkään pääse tuollaisiin tienesteihin. Ja valitettavasti kun kaikki eivät millän mahdu työskentelemään siellä erikoissairaanhoidossa, ei vaikka miten sullottaisiin salit ja huoneet täyteen sairaanhoitajia.


    • ahkeruuspalkitaan

      "Kaveri valmistui vasta lähihoitajaksi ja ensimmäinen palkka huimat 2600 kk puhtaana käteen."

      Tämä palkka on täysin mahdollista! Kaverisi on tehnyt rahakkaita työvuoroja ja mahdollisesti myös tuplavuoroja, joista on maksettu hälytyskorvaukset.

      Suomessa on maksuton perusopetus ja peruskoulun jälkeen jokaisella on mahdollisuus opiskella haluamalleen alalle. Samoin jokainen voi itse valita ammattinsa ja työpaikkansa. Se taas on ihan eri asia, onko henkilöllä motivaatiota ja tahtoa laatia itselleen tavoitteita ja mennä niitä kohti. Jos tyyppi tyytyy vain valittamaan kurjasta työstään ja huonosta palkastaan työpaikan kahvihuoneessa, sekin on ihan oma valinta!

    • miesö

      Täyttä puppua. Oikea palkkataso saattaisi olla 1600 e/kk nettona.

    • Anonyymi

      Totta on että raportointiin ja " raportointiin " käytetään paljon aikaa. Monesti ei huolehdita että ainakin yksi hoitaja päivystäisi huonosti liikkuvien tai vaeltelevien dementikkojen porukkaa, vaan kaikki ovat yhdessä " tekemässä raporttia ". Jos lisäksi on tullut muita kirjallisia hommia pomolta esim. hoidon laadun arviointia ym. menee lähäriltä sormi suuhun ja tuntikausien työpanos tietokoneen tuijotteluun. Niin, vaikeatahan se on kirjata asioita joita on tehnyt omahoitajana hoidokilleen jos on suurimman osan ajasta istunut raporttia tekemässä. Lisäksi toimitaan kuin robotit eikä kyseenalaisteta asioita ja toimintamalleja. Näin on aina tehty ja näin tullaan tekemään..kukaan ei tajua miksi asiat tehdään kuten ne tehdään, silti ne tehdään siten. Erilaiset säännöt yksinkertaisissa asioissa kuten ruokailussa pitää olla juuri niin kuin ne aina osastolla on tehty. Sijaiset ja varahenkilöt vapisevat kun pelkäävät etteivät esim. kahvikupit ole juuri sentilleen oikeissa paikoissa kuten juuri siinä osastolla on tavattu tehdä. Inhimmillistä eikö ? Kun työntekijät saavat pelätä työyhteisön kiusaajia miten tämä heijastuu hoidon laatuun, vanhainkodissa vallitsevaan ilmapiiriin saati sairaspoissaoloihin ja niistä syntyviin kustannuksiin ? Luulisi että hoivakotien johtajat oasisivat puuttua tilanteisiin kun siitä suht hyvää palkkaakin heille maksetaan.

    • Anonyymi

      jaahas, taitaa olla hieman katkeran sh:n kirjoitus tehpasta, eikä ihme. Kuka pätevä sh menee töihin tehpaan, vastaus, ei kukaan.
      Ja oman kokemuksen mukaan nämä kiusaajat tehpoissa ovat juurikin omaan uraansa pettyneitä sairaanhoitajia, ja sitten johtamisesta, huoh.
      Johtajiksi valitaan juurikin näitä katkeria sairaanhoitajia, ilman mitään käytännön johtamistaitoja, vaikka sh:t niin kovasti mainostavat koulutukseen kuuluvia johtajaopintoja. Nehän ovat sitten täysi vitsi, pari opintovikkoa teoriaa.
      Toiselta, yksityiseltä alalta hoiva-alalle siirtyneenä, suurin järkytys on ollut esimiesten osaamattomuus. Sitä ei usko, ennenkuin sen näkee käytännössä.
      Etenkin julkisen puolen esimiehet yrittävät nykyäänkin johtaa 60-luvun opeilla, ja hyvin huonoin tuloksin.
      Superin kyselyssä ainoa asia, missä yksityisen puolen työntekijät olivat tyytyväisempiä, kuin julkisen puolen työntekijät, oli juurikin johtaminen.

    • Anonyymi

      Ystävällesi tulee mätkyt jos tienaa noin paljon

    • Anonyymi

      Minäkin tein hammasta purren lähihoitajan työtäni juuri noissa kropan ja mielen loppuun kuluttavissa paikoissa; kotihoidossa ja hoivakodeissa reilut 10 vuotta, pienellä palkalla, ilman arvostusta.

      Nyt olen puolisen vuotta tehnyt kivaa, leppoista puhelintyötä kotoani käsin. Palkka 2490€/kk, ei mitään lisiä, mutta mukava summa joka tapauksessa. Lähihoitajana edelleen.

      Eli kärsivällisyyttä, paljon omaa aktiivisuutta ja hitunen tuuria. Lähihoitajan ei tarvitse tyytyä mihinkään eikä "alistua" mihinkään, meille on kylä töitä niin monella eri alalla.
      Tsemppiä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe