Onko mulla asperger?

Perhekohteleekuinsikaa

Juu eli
Pienenä (joskus ehkä ekalla luokalla) mulla todettiin asperger (ihan lääketieteellisesti) koska noh... lapsena olin vähän millanen olin :D Huusin esimerkiks tosi paljon.

Mut nytte oon 16v (tyttö) ja oon alkanu lueskeleen kaikkia aspergerin "oireita" ja oon huomannut että yllättävän harva pätee muhun :o

Joten kysyn täällä jos joku tietäis asiasta jotain : Onko mulla asperger. Mun "oireet" on alempana

Oireet:
1. En tykkää kattoa ihmisiä silmiin (mutten siitä syystä miten kirjoituksissa aina kyseinen asia selitetään, eli silmissä olisi liikaa informaatiota kun aspergerit on "yksikanavaisia".). Mun syy siihen miksen kato silmiin on enimmäkseen se, että mun silmät alkaa aina välillä harottamaan (toinen silmä lähtee pari milliä omille teilleen, joka tekee musta tyhmän näkösen :D) ja pelkään et näytän kamalalle ku tuijotan jotai harosilmillä silmiin.

2. Viihdyn yksikseni/pienissä ryhmissä MUTTA en silti oo sellanen miten kaikkialla kerrotaan että sosiaalisen kanssakäymisen jälkeen mä oon ihan uupunut. Vaan oon monta kertaa ollu esim. yökylässä kavereilla ja tullu ihan virkeenä pois. Ja tykkään pienistä ryhmistä, koska sillon siinä on useimmiten pari aitoa kaveria. Toisinkun isoissa ryhmissä saattaa olla joitakin tyyppei joihin ei voi luottaa. Ken tietää :D

3. Suutun aika helposti. En siis kavereille, mut esim vanhemmille (koska ne kohtelee mua kun oisin joku kehitysvammanen. Vaik eihän asperger nyt mikään kauheen iso ja paha sairaus oo. Varsinkin ku mulla se on vissiin aika lievä (?))

4. Oon TOSI huono matikassa ja esim. kemiassa, mut enkku mulla oli koulussa 9 ja se on mulle kun toinen kieli (ymmärrän sitä 100%)

5. Usein tykkään puhua asioista jotka kiinnostaa mua (eiköhän kaikki tykkää siitä...) mut toisinkun mitä aspergereista kerrotaan, niin mä osaan nähdä ihmisestä ettei sitä kiinnosta (ja yleensä suljen turpani jos huomaan ettei kaveria kiinnosta yhtään tai vaihdan aiheen johonkin kaverille kivaan aiheeseen (esim. miten kivat kengät sillä on tai mikä sen uuden pelin nimi on minkä se osti jne). mut jos mulle vaan annettais mahollisuus niin puhuisin esim. hevosista ainaskin 3 tuntia putkeen :D

6. Mä TYKKÄÄN jos asiat on aina samoilla paikoilla (esim. elokuvat on hyllyssä samassa järjestyksessä kun aina ja esim. pöydällä kaikki on samassa kohtaa) ja oon pari kertaa huutanu äitille sen jälkeen kun se on esim. tyhjentäny mun pöydän. Tässä asias en voi "suojella" itteeni vaan sanon suoraan et en haluu et mun huoneessa jotkut asiat muuttuu. Ei oo sellai pakkomielle et kaikki TASAN samoilla paikoilla, mut on se kivaa ku ne on omilla paikoillaan. Löytyykin asiat helposti.

Enempää ei nyt tuu mieleeeeen.... mut joo. Eli noi on aikalailla mun "oireet" ja näkyykö noissa jotain mikä ois varmana asperger? Kun perhe oikeesti kohteee mua kun koiraa.. Aina jos oon vihanen, nii yleensä joku äiti on sillee "SILLÄ (ei ees voi käyttää mun nimeä) on vaan nälkä" ja jos sanon ettei mulla oo nälkä niin kaikki vaan tuhisee ja nurisee eikä kuuntele. Muutenkaan mun perhe ei kuuntele mua koska oon "vammanen". Ottaaha se koville mut ei sille mitään voi, koska kun koitan sanoo niille et KUUNNELKAA nii ei ne kuuntele :D Aika vittumaista näin suoraan sanottuna

Mut alla taas on niitä aspergerin yleisii oireita, mitkä muhun EI päde. Vilkaskaa nekin jos jaksatte :)

1. Small talk. Mä OSAAN small talkia. Aina sanotaan ettei aspergerit kykene siihen ollenkaan, mut yleensä mun kaveripiirissä mä oon se "small talk tukipilari" joka estää awkward silencen :D

2. Äänien kuuleminen. Jossain luki et Aspergerit (sanon niitä nyt vaik aspeiks) "näkee" äänet kuvioina...? Mä kuulen äänet ihan.. ääninä. Eli esim. korkee ääni ei oo mikään punanen tunneli, vaan ihan korkee ääni.
Jotkut äänet sattuu korviin (esim ihan vierestä ajava ambulanssi jolla on vilkut päällä", mut en tyyliin sulje korvia vaan kestän sen ilmekkään värähtämättä.

3. Unihäiriöt. Mä nukun ku kuollu kalkkuna. En liiku minnekkään enkä heräile jne. ja rakastan muutenkin nukkumista, joten unihäiriöt ei oo ongelma :D

4. Pakko-oireet. Mulla ei oo mitään pakko-oireita. Eli en esim. ravistele jalkaa tai räpyttele mitenkään oudosti tai mitään (kysyin ihan kaverilta et onks mulla jotain pakko-oireita mitä ite en oo huomannu. Se sano et ei taida olla).

5. Yksikanavaisuus. Mä pystyn kuuntelemaan samalla kun puhun (esim. taustamusiikki ei häiritse) ja esim. pystyn haistamaan hajuveden ja samalla kuuntelemaan ympäristöä. Eli kaikki astit toimii ihan yhtä hyvin.

6. Kömpelyys. En oo kauheen kömpelö. Oon harrastanu ratsastusta 10 vuotta ja ratsastanu TOSI usein ilman satulaa, mutten oo tippunu kauheen usein (välillä ratsastuksessa silti tippuu. Se on normaalia) ja esim. koulussa polttopallossa olin tosi usein yks viimesistä pystyssä.

Tää viesti venyy ny liian pitkäks nii ALEMPANA KOMMENTISSA LOPUT TEKSTISTÄ. LUKEKAA SIELTÄ :)

3

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perhekohteleekuinsikaa

      YLEMPI VIESTI JATKUU TÄSSÄ

      Ja siis

      7. Rutiinit. Mulla ei oo minkäänlaisia rutiineja. Päivällä herään koska vaan jaksan ja meen nukkumaan kun väsyttää. Ruoka-ajatkin on aika sekasin (syön kun on nälkä) ja muutenkin joinain päivinä saatan olla lemmikkien kaa vaikka 3 tuntia vaik useimmiten siihen aikaan oon saattanu just olla koneella.

      8. Suoruus ja tasa-arvoisuuden korostaminen. Mä en oo sellai miteknään kauheen "suoraan puhuva ihminen" vaan mä kyl mietin muiden tunteita. Jos jollain on kamala paita, niin mä kyl pystyn sanomaan et "söpö paita :)" vaik se ei oikeesti oo, mutku jos sen paidan omistaja on nii ylpee siitä, nii en viitti olla ilkee. Pätee muihinkin asioihin

      9. Keskittyminen puheeseen ilmeiden tarkastelun sijaan. Mä yleensä tiirailen "salaa" ihmisten ilmeitä (et en kato silmiin mut sivusilmällä välillä vilkasen) ja päättelen niistäkin juttuja. Eli keskityn puheeseen JA ilmeisiin. Ilmeet on kivoja :D

      10. Uupuminen pitkän vuorovaikutuksen takia. Kuten ylempänä kai lukeekin, nii mä en uuvu vaik oisin 10 viikkoa jossain vuorovaikutuksessa. Tottakai KAIKKI haluaa joskus omaa rauhaa (kuten mäkin).

      Ja siis tohon oireisiin vielä : Mä EN tuu toimeen poikien kaa (YHTÄÄN). En vaan saa juttuu alulle niiden kaa enkä haluu muutenkaa puhuu niille. Ja ryhmätyöt on kamalia, koska oon ujo, enkä uskalla puhua "vieraille" luokkalaisille (eli niille joille en oo koskaan sanonu edes moi). Kyl jos siinä on kaveri tukena nii uskallan kyllä antaa mielipiteitä ja ideoita jne. mut yksin en pysty siihen.

    • asperger-mamma

      Kirjallisuudessa tavallisesti kuvataan Asperger-piirteet pojilla. Mutta tyttöjen oireet ovat erilaiset. Piirteesi muistuttaa monia tuntemiani Asperger-tyttöjä ja naisia. Joten ilmeisesti Asperger-diagnoosi oli aikoinaan kohdallaan. Asperger muuttuu iän myötä ja kasvun myötä opit kompensoimaan esimerkiksi sosiaalisen kanssakäymisen puutteita.

      Pakkoliikkeet eivät kuulu Asperger-diagnoosiin, ne ovat liitännäisoire. Pakkoliikkeiden kanssa Asperger saa usein Tourette-diagnoosin.

      Jokainen Asperger on sitä paitsi erilainen. En ole kuullut kenestäkään, jolla olisi kaikki Aspergerin oireet. Kuten sanottu poikien oireet poikkeaa tyttöjen oireista. Kirjoita selaimen hakukenttään "tyttöjen Asperger" niin saat lisää tietoja.

    • assperäpassi

      Heh. Kerropa tarkemmin, mitä lapsena teit? Miksi huusit? On hälyttävää, että lapsuuden käytöshäiriöt (nyt monella palaa käämit, koska yleensä ajatellaan käytöshäiriöisellä liian usein joitain pikkurikollista) diagnosoidaan kehityshäiriöiksi.

      Sanoisin, että tämä on selkemmän puoleinen virhediagnoosi.

      Miksi matematiikka ei suju? Missä sinulla on hankalaa? Onko proseduurien seuraaminen hankalaa ilman, että joku selittää syyn? Vai jonkin muu. Minkä asian viimeksi opit matematiikassa hyvin ja osaatko sanoa sille syytä.

      Yleensä aspergereilla on erittäin luova mekaaninen ja numeerinen intuitio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe