B-lausunto

RahaPula

Tilanne on siis se, että mieheni tarvitsisi B-lausunnon kuntoutustuen jatkohakemusta varten. Hän on tällä hetkellä sairaalassa, mutta osaston lääkäri ei suostu kirjoittamaan, koska miehellä sairaushistoriaa muista sairauksista, jotka myös rajoittavat toimintakykyä. Eli pitäisi pyytää siltä puolelta... mutta eivät suostu sieltäkään vielä kirjoittamaan. Myöskään terveyskeskuksessa ei kirjoiteta, koska kesä.

Olisiko mitään vinkkiä, mitä seuraavaksi. Ai, niin, otin yhteyttä myös sairaalan potilasasiamieheen, ei apua.

Alkaa olemaan vitsit vähissä. Talous ei kestä taukoa rahantuloon, olen itsekin kuntoutustuella.

15

971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petu_

      Kehottaisin kysymään neuvoa Kelasta ja Valvirasta, että miten asiassa pitäisi menetellä. Kannattaa kysyä kirjallisesti, esim. sähköpostilla tai Kelasta kirjautumalla omille sivuille ja lähettämällä sieltä tuo kysymys.

      http://www.satakunta.net

    • sdgsggagadgag

      Raha alkaa juosta kun miehesi ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, se onnistuu sähköisesti pankkitunnuksilla. Vaikka miehesi olisi kaulasta alaspäin halvaantunut ja sokea, sillä ei ole merkitystä, sillä kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke-ratkaisua odottavat ihmiset ovat useinkin työmarkkinatuen varassa ennen päätöstä.

      Lakiteknisesti työkkärin virkailija kysyy ja varmistaa, onko mies valmis ottamaan vastaan työtä, siihen vastaan kyllä ja muistetaan selostaa, että mies on sairaalassa täysin työkyvyttömänä. Mikäli tästä halutaan todiste, osastonlääkäri voi varmaan kirjoittaa lyhyemmän A-todistuksen työkyvyttömyydestä, usein pelkkä tilanteen kuvaus riittää työkkärille ja todistuksia ei tarvitse lähettää heille. On myös epätodennäköistä, että miehesi pitäisi henk.koht käydä työkkärissä, sähköinen asiointi ja puhelin riittää, varo ettet laita sellaista sähköpostia, mihin sinulla ei ole itsellä pääsyä.

      Työkkärin ei pitäisi ahdistella teitä mitenkään sinä aikana, kun kuntoutustukiprosessi on käynnissä, kunhan mies vain on merkitty vajaakuntoiseksi työnhakijaksi.

      Osastonlääkäri ei ymmärrettävästi voi mitenkään kirjoittaa B-todistusta, koska siinä kuvataan kuntoutus-menetelmät ja sen pitäisi olla oman hoitovastuussa olevan lääkärin tuotos. B-todistus ei siis pelkästään ole todistus hyvin pitkästä työkyvyttömyydestä, miksi sitä usein luullaan.

      http://www.kela.fi/kasittelyajat

      Kun kuntoutustuki aikanaan myönnetään, jo maksetut ja takautuvasti tulevat etuudet tasataan automaattisesti, tai niin sen pitäisi normaalisti mennä.

      Muistakaa hakea myös takuueläkettä kuntoutustuen ohessa.

      Toki tähän voi olla joku muukin ratkaisu, mutta tämä oli minusta loogisin ratkaisu.

      • TypyMopattaa

        Ratkaisu on TYP palvelulinja 3!


    • RahaPula

      Kiitos neuvoista, jotain tässä täytyy alkaa tekemään. Ehkä selvitään tästä...

      • RahaPula

        Onhan tässä sellainenkin vaihtoehto, että otan eron. Sit huolehtii muut näistä asioista, kun mä en näköjään pysty. Sit takasin yhteen, kun asiat on selvinneet... Ei vain jaksais tätä kirottua tappelua millon minkäkin instanssin kanssa.

        Toi työttömyysturvan hakeminen ei onnistu työkkärin mukaan. Tiedän kyllä systeemin, olen ollut itse vajaakuntoisena työnhakijana kuntoutustukipäätöstä odottaessa, mut virkailija tänään sanoi, että ei onnistu miehen kohdalla. Ei osannu perustella miksi ei onnistu miehen kohdalla.

        Kelan virkailija ei osannut auttaa. Selitin tilanteen ja kysyin, mitä voin tehdä, vastaus oli "En tiedä".

        Jos joudun hakemaan toimeentulotukea, niin miten sossu tällaiseen suhtautuu, kun ensisijaista tukea ei ole haettu? Kinkkinen tilanne....


      • Vastuu

        Jos kuntoutustuki on katkolla, niin sillon mennään työttömäksi työnhakijaksi. Miehesi ei ole vajaakuntoinen vaan työkyvytön työnhakija.

        Jos virkailija ei osaa perustella asiaansa niin hänellä on velvollisuus neuvoa asiakas sille virkailijalle, joka osaa neuvoa.

        Ota yhteys laitoksen johtajaan ja kerro asiasi.


    • asfafafasafafaf
    • RahaPula

      Soitin taas vaihteeksi potilasasiamiehelle ja sosiaaliasiamiehelle. Eipä oo apua niistä. Ymmärrän lääkäreiden pointin, etteivät voi todistusta kirjoittaa, mutta vituttaa tämä systeemi. Mitä sairaampi olet, sitä vaikeempi on mitään apua saada.

      Kelaan soitin ties monennenko kerran asiasta ja nyt sattui jotain tietävä virkailija. Sanoi, että työnhakijaksi vaan. Se kortti on sitten katsottava seuraavaksi.

      Vielä pitää soitella polille ja koittaa saada sinne aikaa, että sais sen lausunnon edes joskus.

      Mä kyllä ihmettelen, miten vakavasti sairas ihminen pärjää tässä kirotussa sosiaaliturvaviidakossa, kun mullakin on vaikeeta. Perustulo olis yksi ratkaisu, mutta tuskin tulee toteutumaan.

      Kiitti kaikille vastanneille.

      • gsdgsgsg

        Ei nämä asiat puhelutiedusteluilla ratkea yleensä millään lailla. Eri toimijoilla on myös omat motiivinsa, esim. työkkäri ei halua työkyvyttömiä työnhakijoita, se lisää kaupungin/kunnan kustannuksia. Luonnollisesti työkkäri neuvoo silloin, että älkää tänne tulko.

        Mutta eduskunnan oikeusasiamieheltä kannattaisi tiedustella, tilanne selostaen, onko terveysasemalla oikeus kieltäytyä lääkärintodistuksen kirjoittamisesta vuodenaikaan vedoten.

        Itse olen kuntoutustuella vain ja ainostaan oman aktiivisuuden kautta, myös hoitomuoto on minun ideani. Takuueläkettä saan peruseläkkeen päälle vain koska itse otin selvää asiasta ja osasin hakea sitä, Kela ei sitä mainosta ymmärrettävistä syistä. Suomessa potilaan asioista huolehtii vain potilas itse ja potilas ei kykene niin sitten mahdollisesti ei kukaan.


      • RahaPula

        Se on tässä vuosien mittaan huomattu, että itse täytyy kaikki apu ja tuki hommata. Sitä ei voi ymmärtää ennen kuin itse kokee, miten työn ja tuskan takana kaikki on.

        Omalla kohdallani Kela ilmoitti mahdollisuudesta takuueläkkeeseen, että joskus joku homma toimii, mutta liian paljon asiat riippuu yksittäisestä virkailijasta. Muutenkin olen saanut Kelasta hyvää palvelua yleensä, mutta välillä sitten sattuu näitä, jotka eivät tiedä mistään mitään.

        Pahinta on juuri se, kun kaikki toimijat vain sysäävät vastuuta toisilleen. Silloin on ihan mahdotonta saada asioita edistymään.


      • Petu_
        gsdgsgsg kirjoitti:

        Ei nämä asiat puhelutiedusteluilla ratkea yleensä millään lailla. Eri toimijoilla on myös omat motiivinsa, esim. työkkäri ei halua työkyvyttömiä työnhakijoita, se lisää kaupungin/kunnan kustannuksia. Luonnollisesti työkkäri neuvoo silloin, että älkää tänne tulko.

        Mutta eduskunnan oikeusasiamieheltä kannattaisi tiedustella, tilanne selostaen, onko terveysasemalla oikeus kieltäytyä lääkärintodistuksen kirjoittamisesta vuodenaikaan vedoten.

        Itse olen kuntoutustuella vain ja ainostaan oman aktiivisuuden kautta, myös hoitomuoto on minun ideani. Takuueläkettä saan peruseläkkeen päälle vain koska itse otin selvää asiasta ja osasin hakea sitä, Kela ei sitä mainosta ymmärrettävistä syistä. Suomessa potilaan asioista huolehtii vain potilas itse ja potilas ei kykene niin sitten mahdollisesti ei kukaan.

        Tuossa oli hyvä pointti, eli kysyä onko oikein vuodenajan perusteella...

        Koska syynähän lienee, ettei ole töissä sellaisia henkilöitä. Mutta kun on olemassa useita laillisuusvalvojien ratkaisuja joiden mukaan asioita ei voi jättää tekemättä henkilöstöpulan vuoksi, olipa kesä tai talvi, ilta tai aamu, jne.


    • eläkeläinen_

      Tuossa tilassa voisi kysyä kelan kustantamaa kuntoutustutkimusta. Siellä selviää onko työkykyä jäljellä. Verve ainakin järjestää näitä.

      Kuntoutuminen käy työstä - näin sanottiin eräällä kuntoutuskurssilla. Oman n. 10 vuotta kestäneen kuntoutuspolun perusteella olen täysin samaa mieltä.

      • RahaPula

        Ehkä jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi, mutta ei vielä. Miehen tila on sellainen, että on tosiaan sairaalahoidossa ja heikossa fyysisessä kunnossa. Lisäksi on neurologista ongelmaa edellisestä sairaudesta. Kaikki on auki tulevaisuuden suhteen. Oma arvioni on kyllä se, että mies ei tule työkuntoon enää, mutta jää nähtäväksi.


    • RahaPula

      Ollaan jännän äärellä nyt. Saattaa olla, että olen keksinyt ikiliikkujan. Neurologian polilta annettiin ymmärtää, että tässä tilanteessa B-lausunnon pitäisi kirjoittaa osaston lääkäri.

      Ensi viikolla on aika neurologille, joka sitten tekee tietysti lopullisen päätöksen, että kirjoittaako vai ei. Osastonlääkäriin en paljon toivoani laittaisi. Oon hyppinyt sen nenille nyt niin pahasti.

      Polin kuntoutusohjaaja oli sitä mieltä, että nyt olisi valituksen paikka jo lääkärin toimista, mutta en taida jaksaa sitä nyt, kun on tässä muutakin. Sais nyt vaan sen lausunnon etenemään ja rahaa, niin voisin unohtaa tämän koko typerän keissin.

    • RahaPula

      Noniin. Asiat selvisivät. Joudutin asiaa soittamalla eläkevakuutusyhtiöön ja Kelaan B-lausunnon tultua. Alle viikossa päätös työkyvyttömyyseläkkeestä oli tehty. Eli nyt ei miehen osalta tarvitse enää näiden asioiden osalta painia minkään laitoksen kanssa.

      Mieskin on vihdoin kotona ja ollaan pärjäilty ihan mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe