Auto ja arvostus

Paras_hinta

Viime viikolla palstantäytteeksi oli aviisiin keksitty automerkkien arvostus järjestys.
Citroen oli 20..
Automerkin arvostus on pitkällä aikavälillä muodostuva asia.
Jos arvioidaan asioita 60-luvulta alkaen oli olemassa kalliita laatumerkkejä.
Kestäviä ja kalliita. Halpa auto on aina mielletty arvottomaksi. Ja autojen kestoikä monesta syystä oli lyhyehkö.

Kalleus ei kuitenkaan takaa laatua. Vaikkapa MB on tunnetusti ruosteherkkä ja laatu on elektoniikan ja hintakilpailun takia heikentynyt.
Kun ajattelee mitä hyvänsa automerkkiä muutaman vuosikymmenen takaa kaikkien ongelma oli nopea ruostuminen.
Rapea ranskalainen oli pilkkasanonta. Tänä päivänä Ransakalaiset autot ovat ruosteen kestoltaa huippuluokkaa, Citroen, Peugeot, Renault ovat erittäin kestäviä.
MB, Fordit, kaikki japanialaiset, ja halvemmat saksalaiset ovat huippuruostujia.
Kun kori ruostuu auton taival on väistämättä taivallettu.

Mekaaniselta kestoltaan kaikissa autoissa esiintyy vikoja.
Kaikkein kohtalokkaimpia ovat tietenkin kalliit moottori ja vaihteistoviat.
Alustaviat, jarrut yms ovat kohtuukustannuksin korjattavissa, tosin kalliiden autojen korjauskustannuksetkin ovat huippuluokkaa.

Auto on kuitenkin liikkumisväline, mtta kuten kaikessa, löytyy tässäkin ihmisiä joiden mielestä hiekkalaatikkotyyliin "minunpa autoni on parempi kuin sinun".

Minun automerkinvalintani perustuu kokonaistaloudellisuuteen.
Citroenilla se on tähän astisista paras.

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopajotain

      Sitten heräsit ja päästit ison kissan paalaamoon.

    • Erimerkillinen_mies

      Ajoin toisella PSA-konsernin merkillä reilun varttivuosisadan (1988–2014) ja luulin jo löytäneeni oman merkkini. Alla ehtivät olla kaksi 405 SRi:tä ja yksi 406 ST 2.0, viimeksi mainittu hyvinkin pitkään. Ajo oli mukavaa, tekniikkamurheet vähäisiä eikä ruosteesta todellakaan ollut vaivaa.

      Seuraava sukupolvi 407 ei herättänyt intohimoja ja jäi väliin. 508 kiinnosti koeajon verran, mutta olin jo jotenkin tympääntynyt merkin edustuksen hiipumiseen. Automaa toimi 1980-luvulla mukavasti ja myynti kävi vilkkaasti, mutta toiminta hiipui sittemmin hiipumistaan, enkä päässyt oikein sinuiksi seuraajaorganisaatioiden kanssa.

      VW Golf Variant oli viime vuosina ruokakuntamme toisena autona 406-vanhuksen rinnalla, tavallaan ykkösautona. Vaimo ajoi sillä pitkähköt työmatkansa ja me yhdessä useimmat vapaa-ajan reissut. Vähäiset arkiajoni hoituivat Peugeotilla. Pidin VW:n käyttöominaisuuksista, mutta sekä TSI-moottorissa että DSG-vaihteistossa esiintyi sanomista pian takuuajan jälkeen. Tulivat toki kuntoon ja pelasivat sittemmin moitteitta, mutta pieni pelko jäi...

      Yhden auton politiikkaan siirryttyämme päädyttiin C-sarjan farkku-Mersuun. Koeajoverrokit Volvo V60, Passat Variant ja 508 SW olivat toki hyviä kaikki, mutta Mersuun kotiutuminen kävi hetkessä ja autoilu sillä on ollut kaikin puolin nautittavaa ja ongelmatonta. Talviautoilukin takavedolla ja kitkarenkailla sujui varsin mallikkaasti niin pk-seudulla kuin tuntureiden tuntumassakin.

      Kun korinosista on nykyisin liki puolet alumiinia ja massautin vielä alustan ensi alkuun, en osaa pelätä ruostumista vuosikymmenen, parin takaisten M-B-mallien tapaan.

      Minun arvostusasteikollani Citroën on aivan Peugeotin tasolla ja siis paljonkin tuota 20. sijaa korkeammalla. Kelpo merkki! Ostoaikeissa olen ajanut aikanaan Xantiaa (ja pysynyt Peugeotissa), sittemmin käväissyt pari kertaa satunnaisesti C5:n ratissa ihan mielikseni.

    • Vapaus_osamaksuista

      Autoiluun kulutettu raha ratkaisee.
      Pakolliset juoksevat:
      - vakuutukset
      - katsastukset
      - huollot
      - polttoaine
      - renkaat
      - korjaukset
      Kiinteät:
      - investointi
      - rahoitus

      Elämä ei ole autoa varten vaan auto on elämää varten.

    • asiaantietoinen

      Citikan omistajat tiputtavat autonsa arvoa ja arvostusta käyttäytymisellään ja ikuisilla valheillaan. Citikan omistaja on jäänyt uhma-ikäisen tasolle, todelliseksi veteraani pissikseksi.
      Eheytyminen alkaa tosiasioiden tunnustamisella.
      Menkää peilin eteen ja sanokaa peilikuvallenne. Citikka on p#ska auto, olen ostanut romun. Ehkä jo huomenna tienne kulkee oikeaan autokauppaan ja saatte allenne oikeasti kestävän ja mukavan auton.

      • Uutta_odotellessa

        Autokauppaan mennään ostoaikeissa sitten, kun uusi C5 on kokeiltavana. Siihen saakka tehdään toki koeajoja muillakin merkeillä ja malleilla. Ilmeisesti muillakin on sama tilanne, kun alta 5-vuotiaita C5:a ei juuri ole vaihtoautoina myynnissä.


      • parhaatsakuthanasta

        Olisi joskus hyvä kun tekin parhaat ranskikset saa grilliltä idiootit katsoisitte sinne peiliin ja tunnustaisitte suoraan itsellenne: Saksalainen premiumi imago on vain harhakuvitelmaa, ja ei ne oikeasti eroa mitenkään laadullisesti muista ovat jopa paskempia, minua vain kustaan silmään ja minä tyhmä vain haluan maksaa Saksalaisesta tekaistusta paskasta, essonbaarin jutut elävät minussa vaan niin vahvasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe