Miten pois masennusvaiheesta

BipoBipo

Minulla on diagnosoitu 2-tyypin mielialahäiriö, minulla on ollut pitkiä masennusjaksoja ja max 1½ vuoden normaali/hypomaniavaiheita. Näillä on menty yli 10 vuotta! Nyt on ollut jo lähes 2 vuotta masennusta ja tällä hetkellä rytmini on kaksi päivää enimmäkseen nukkumista, sitten yö valvoen ja seuraava päivä myös hereillä, sitten sama kierto uudestaan.

Onko muilla tällaista, että tuon valvotun yön jälkeen on energinen ja hyvä olo ja tuntuu kuin ei masennusta olisikaan, mutta kun sitten nukkuu seuraavan yön ei jaksakaan aamulla herätä ja kaikki tuntuu taas vaikealta. Joskus olen pystynyt jatkamaan tällä hyvällä fiiliksellä, nyt se vaan ei tunnu onnistuvan.

5

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lköjljlk

      Itsellä auttoi aikanaan se kun aloitin kaverini kanssa yhteisen harrastuksen ja pahoina päivinä hän tuli minut kotoa sinne hakemaan.

      Yhdellä kertaa sain vanhan säädön tulemaan takaisin ja tuon miehen avulla ne päivätkin alkoi taas aurinkoisimmilta tuntumaan kun hän oli sitä auttavaa ja välittävää tyyppiä jolla oli pitkä pinna minun suhteen.

    • huohkis

      - uusi rakas
      - uusi työ
      - uusi kaupunki
      - uusi harrastus
      - uusi ystävä
      - uusi elämä

      kaikki auttaa, mutta aina vain hetken kunnes on taas pohjalla :(

      • MinäVain72

        MInulla myös ollut kaksisuuntainen mielialahäiriö jo ties miten kauan. Olen saanut lääkityksen, joka kai auttaa vähän. Silti on ihan kamalaa, ja monesti aamulla en haluaisi ollenkaan nousta sängystä ylös. Ja sitten kun rupee elämä valostumaan, pelkää uutta romahdusta, joka voi olla ihan hirveetä. Ja mieliala voi muuttua täysin jopa vartin sisällä. Eipä oo heleppoo, sanoisinko. En viitsi vaivata jatkuvasti ystäviä, koska tää on mun elämää koko ajan, eikä niitten tarvii jaksaa. Pakko vaan yrittää pysyä liikkeessä ja nauttia asioista ja ihmisistä. Ja sitten kun tulee se musta hetki, ei siinä auta muu kuin mennä vollottamaan jonnekin silmät päästään. Ja ajatella, että kyllä se kohta vähän helpottaa. Lapseni. Ystävät. Vanhemmat. Harrastukset. Kesä. Aurinko. Positiivinen mieli. jne. jne. jne. jne. Jaksan elää sentään!


    • mariakyy

      Laita säkki päähäs ja pysy kotona murjottamassa. Älä aina valita.

    • seuraavapotilas

      Tuttuahan toi on. Unirytmin pitäminen on ollut pirun vaikeaa.

      Jotain keinoja nukkumiseen, jotka ovat toimineet omalla kohdalla:
      - syö kevyesti iltaa kohti
      - vältä tietokonetta, tv:tä ym. illalla ja lue sen sijaan vaikkapa kirjoja
      - fyysinen rasitus eli vaikka lenkillä käyminen useampi tunti ennen nukkumaan menoa auttaa nukahtamaan
      - jos uni ei millään tule, niin vuodevalo päälle ja kirja käteen hetkeksi, sillä tuntikausien sängyssä pyöriminen on rasittavaa pidemmän päälle
      - rajoita illalla tupakointia
      - seksi
      - nukahtamislääkkeet
      - pieni määrä tyyliin ketipinoria, mieluiten kuitenkin nukkuisin ns. luonnollista unta

      Masennukseen ei ole mun kohdalla purrut muu kuin odottelu ja se ettei vaadi itseltään liikaa, niin se ahdistus ei ylläpidä sitä. Lääkkeistä ei ole ollut mitään apua. Tossa vaiheessa pitää vain tarkkailla painoa, koittaa pitää kiinni rutiineista (käytän muistilappuja ja tekstitiedostoja) ja muistaa olla juomatta liikaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe