Kielletty kasvisruokavalio

Kasvistyttö

Heippa, tarvisin hieman apua kasvisruokavalioon liittyen. Elikkäs olen 17-vuotias tyttö ja asun vielä vanhempieni kanssa kotona. Olen jo pitkään aikonut ryhtyä noudattamaan kasvisruokavaliota, mutta äitini ei hyväksy tätä. Olen itse lukenut kasvisruokavaliosta ja ottanut asiasta selvää. Aion myös alkuun säilyttää ruokavaliossani joitain maitotuotteita. Joten nyt tarvsisin teidän apua... Miten saan vakuutettua äitini että kasvisruokavalio on minulle hyväksi eikä pahaksi!

10

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeastimuutokseen

      HEI
      Olet jo sen ikäinen, että saanet päättää mitä syöt. Mutta kuitenkin tulee noudattaa terveellistä ruokavaliota. Ota ruokavalioosi papuja, linssejä, herneitä ja muista myös proteiinien suositellut päivittäiset määrät. Syö myös ruisleipää ja maitotuotteita. Olen varma kun äitisi tutustuu kasvisruokavalioon niin hänenkin mieli voi keventyä. Eihän tarkoituksesi ole kiduttaa tai näännyttää itseäsi. Eri asia on tietysti se jos kärsit syömishäiriöstä. Joskus elimistö ei saa tällöin kaikkea tarvittavaa jos olet nyt jo alipainoinen.
      Itse löysin ruokavalion vasta 40-vuotiaana ja lihaa en voi jo pelkän maunkaan takia syödä.

      • Kasvistyttö

        Kiitos kommentista!:) Ja tavoitteeni ei ole todellakaan näännyttää vaan syödä terveellisesti ja monipuolisesti :)


      • Saviheinä

        Hei!
        Kun lihaa ei syödä pitää liha korvata. Lähden helpoimmasta päästä, soijajauho on hyvä helppo lisä Soyolkin pussista. Samoin kaikki pähkinät. Manteleita saa kaupoista helposti. Manteleita voi liottaa jolloin ne pehnevät, samoin niitä voi "keittää" minuutin tai kaksi jolloin kuori irtoaa helposti. Tosin kuoressa sanotaan olevan terveyttä edistäviä aineksia. Punaiset linssit kypsyy nopeasti, eikä muunkaan väriset kauan tarvitse aikaa kypsyäkseen.
        Melkein kaikki pavut vaativat esikäsittelyn. Pakkauksissa on yleensä aika hyvät ohjeet. Esikäsittelyn ja kypsentämisen jälkeen papuja voi pakastaa, senjälkeen ne ovatkin nopeammin ruokana.
        On hyvä opetella maustamaan kasvisruokia vaikkapa erilaisilla yrttimausteilla.


      • Sanoohansennytjärkikin
        Kasvistyttö kirjoitti:

        Kiitos kommentista!:) Ja tavoitteeni ei ole todellakaan näännyttää vaan syödä terveellisesti ja monipuolisesti :)

        Jos haluat syödä terveellisesti ja monipuolisesti et voi ryhtyä kasvissyöjksi.


    • kasviksillakineläähyvin

      Kasvisruokavalioon pitää liittää myös muutama vitamiini-ravinne kuten B12- ja D-vitamiini, joita saa vain eläinperäisistä ruoista.

      Ota nämä apteekin lääkehyllyltä ja kehosi voi paremmin.

      Onnea äitisi taivutteluun.

    • varovastinäidenkanssa

      vaikka itse olen ko. operaatiosta skeptinen suosittelen seuraavaa:

      käy verikokeissa
      aloita roukavalio
      tarkkaile painoasi
      muutaman kuukauden päästä käy uudestaan verikokeissa

      verikoetulokset osoittavat mitä ko. ruokavalio tekee elimistöllesi. Ja miksi painoa täytyy tarkkailla? Itselläni on 18 vuotias tytär, joka halusi lopettaa punaisen lihan syönnin. Paino tippui niin paljon, että vaatteet eivät meinanneet pysyä päällä. Ja nyt kyseessä on täysin normaalipainoinen tyttöihminen, ei ollut enää tuon kokeilun jälkeen

    • eiollu

      kaupas saksalaist kuchenmeister-hedelmä kakkua?!?!?!

    • Terveellinenravinto

      Äitisi on viisas. Monipuolinen ravinto on parempi vaihtoehto, kuin suunnitelemasi ruokavalio. Mieluummin luovu maitotuotteista, mutta säilytä ravitsemuksessasi myös kala ja liha.

      Esimerkiksi monet lihan korvikkeet, kuten soija ovat todella epäterveellinen ja suono vaihtoehto lihalle ja kalalle, vaikka monet sitä tuputtaa. Pähkinät, mantelit, siemenet, linssit, herneet ovat paljon parempi vaihtoehto.

    • hivuttamalla

      Olet siis tutustunut monipuoliseen kasvisruokavalioon.

      Tee ruoka itse. Anna äitisi katsoa reseptiä ja kerro hänelle, miten saat proteiinit, hivenaineet ja vitamiinit noudattamastasi ruokavaliosta. Tee kerralla niin paljon, että muutkin saavat ainakin maistaa.

      Kun osoitat käytännössä tuntevasi, miten kasvisruoasta saadaan ravitsemuksellisesti monipuolinen ja hyvän makuinen, äitisi lämpenee. Hänellä ei voi olla mitään sitä vastaan, että sinä osoitat kykysi.

      Perustele myös se, miksi haluat jättää kaiken lihan pois ruokavaliostasi. Mieti myös vaihtoehtoa, että siirryt vähitellen kasvisruokaan ja jätät ensin pois punaisen lihan, sitten lihan, sitten kalan jne. Tai voiko teidän perheessänne alussa olla pari kasvisruokapäivää, jolloin sinä kokkaat ja osoitat taitosi. Muulloin syöt, kuten muukin perhe.

    • Etoomuntyttönionneksi

      Jos äitisi on myös tutustunut eri ruokavalioihin hän voi ja saakin olla eri mieltä kanssasi kasvisruokavalion terveellisyydestä!

      Eli niin kauan kun olet hänen ruokahuollossansa, syöt sellaista ruokaa kuin tarjotaan tai teet ruokasi itse.

      Tunnen joitakin raskaasti ylipainoisia, aneemisia kasvissyöjiä, joten saatan olla hiukan äitisi kanssa samoilla linjoilla. Sekasyöjänä on paljon helpompi noudattaa terveellistä ruokavaliota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe