Pahimmat tekemäsi virheet

Sunnuntaiseilori

Jotta itse ei tarvitsisi opetella kaikkea kantapään kautta, laitetaan tällainen kysymys tänne. Mitkä ovat pahimmat tekemäsi virheet purjehduksessa? Mihin vaaratilanteisiin olet joutunut, tai mitä asioita olet saanut veneessäsi rikki huonon ylläpidon takia? Rehellistä itsekritiikkiä kiitos, siitä voi olla muille hyötyä!

Itse lähdin kerran Turun edustalla sumussa (jonka uskoin pian hälvenevän) vesille. Oikaisin laivaväylän poikki, ajattelin että kyllä isot laivat näkyvät pienessä sumussakin. Eivät näy. Jos olisin ollut keskellä väylää pari minuuttia aiemmin, en olisi tässä nyt kirjoittamassa tätä. Ja kyllä, opin läksyni.

32

1428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isomoka

      Ostin veneen...

    • NormiVirheitä

      Muutaman kerran ennen AISin hankintaa on tullut arvioitua laivan ohitus väärin ja aika läheltä on mennyt.

      Eilen viimeksi olin melkein ajamassa lateraalimerkin väärältä puolelta kohdassa, jossa oli ihan kunnon matalikko.

    • SvenskCumulus

      Tulin väsyneenä yksin laituriin ja ystävällinen laiturinaapuri kiinnitti köydet laiturin pollareihin. En tarkistanut kiinnitystä ja rojahdin nukkumaan. Heräsin aamulla satamalahden toiselta puolelta, onneksi hietikosta.

    • ariel371

      Muutama sattumus uran alkuvaiheilta.

      Kauan sitten ankkuroiduin pelkän ankkurin ja liinan avulla. Tuuli nousi ja ankkuri alkoi rekaamaan. Nosto oli varsin vaikeaa ja haaksirikko lähellä. Sittemmin ankkurointi on ymmärretty tehdä kettingillä ja on sähkövinssikin.

      Eräänä yönä nousi sumu, jonka sakeutta en tiedostanut pimeässä. Laivan kulkuvalot tulivat näkyviin vasta hyvin lähellä ja osuminen siihen vältettiin vain vaivoin.

      Kerran en ymmärtänyt sorron määrää ja ajoin kiinni viittaan joka jumiutui toviksi peräsimen ja kölin väliin peräsintä vääntäen. Irtosi sentään eikä pelättyä peräsinrikkoa tullut.

      Kerran muuten kuivassa veneessä oli pilssissä vettä. Ajattelin että maistan sormesta josko se on merivettä tai makeaa. Oli akkuhappoa.... Akku oli kaatunut huonon kiinnitykseni takia. Happo poltteli rakkulat sormeen, huuliin ja kieleen.

      Nostin mastoa ensimmäisenä keväänä paikalleen saalinkien alta liinassa riiputtaen. Ohjasin maston tyven mastojalalle ja apumies alkoi kiinnittämään keulaharusta. Tuli pulmia ja lähdin avuksi keulaan. Masto kippasi täydet 180 astetta ja sen toppi sukelsi pohjasaveen. Jatkossa tehty nostot aina topista.

      • painopiste

        >> Jatkossa tehty nostot aina topista.

        Minulla on sama ongelma, eli saalinkien kohdalta maston painopiste on sellainen että masto kieppaa ympäri. Matala nosturi ei vaan salli nostoa topista ja korkeampaa nosturia ei ole saatavilla.

        Olen ratkaisut asian niin, että sidon ankkurin maston alapäähän noston ajaksi. Se muuttaa painopistettä alemmas ja masto ei kippaa ympäri vaikka ote heltiäisikin.


    • Kaikki_kapteeneja

      Tämän palstan kirjoituksia kun on lueskellut, niin veikkaan, että kovin lyhyeksi jää tämä keskustelu :-)

    • Purjehtimaton

      Se, etten ole vieläkään saanut ostettua venettä.

      • Timppa01

        Kobba Klintarista lähdön jälkeen olin aivan varma että se Viking line jatkaa suoraan länteen....Vaan kaartoikin etelään justiin siihen missä luovittiin. Ehdittiin sentään alta pois mutta sen jälkeen päätin etten mene 200 m lähemmäksi laivoja.

        Varkauden sulkuun tullessa ylpeänä uutena veneenomistajana kiinnitin köydet ensin keulasta....Eipä aikaakaan niin vene heitti 180 astetta ympäri veden virtauksen voimasta. Oli siinä sulkuvahdilla hauskaa.


      • äöläöl

        36 vuoden aikana on paukautettua pari kertaa kiville. Syinä lähinnä huomion herpaantuminen. Kerran osuin kiveen paikassa, jossa piti olla yli viisi metriä vettä.

        Tekniikkapuolesta tuli mieleen, kun ajoin konetta makeavedellä ja ajattelin tulla seuraavana päivänä laittaa glykolit. Lokakuisena yönä tuli pakkanen ja alennusvaihteen vesivaippa halkesi jäätymisen vuoksi.

        Tänä keväänä tuli vähän kiire vesillelaskun kanssa. Ajaessani laituriin, huomasin, ettei jäähdytys toiminut. Perille päästyäni syy selvisi, kun turkkilaudat uivat vedessä. Sisääntuloletku oli jäänyt syksyn jäljiltä kinnittämättä...


    • Moottoriveneilijäaikoinani lukitsin vaihdevaijerin perävetolaitteen päässä käytetyllä saksisokalla asennettuani vetolaitteen takaisin paikalleen. No, sepä katkesi sitten jonkun ajan päästä ja vaijeri pääsi luistamaan pois paikaltaan. Asia paljastui, kun laituriin mennessä oli tarkoitus vetää pakki päälle... 0,10 euron säästö toi monen satasen vahingon (ja vakuutusyhtiölle vielä isomman). Tosin ei se vanhan sokan käyttö säästämistarkoituksessa tapahtunutkaan vaan laiskuudesta, en viitsinyt kiivetä hakemaan veneessä olleesta miljoonalaatikosta uutta sokkaa.

      Purjeveneellä ei oikeastaan ole sattunut mitään huomionarvoista. Mitä nyt yksi hajonnut punaviher-lyhdyn lasi, kun keulagasti ei signaloinut kyllin selvästi etäisyyttä laituriin. Ei kai tajunnut, ettei sitä purkkarin ruorin takaa nähnyt samalla tavoin kuin aiemmin moottoriveneen ohjaajan paikalta.

    • Hyvä_muistaa

      Ykerran otin reissulle liian vähän kaljaa, muita ottaa tarpeeksi

    • mattisnoopy

      Yksi pahimpia sattui pallonkierron alussa, kun Kielin kanavasta ulos tullessani ajoin Elben poikki vastarannalle laivaväylän ulkopuolelle, mutta ison nostoprojektin kestäessä siirryin takaisin lähes keskelle laivaväylää ja yht'äkkiä huomasin kahden rahtilaivan tulevan laskuvedellä kovaa kohti. Ensin pyöräytin 180 deg ja aioin palata takaisin pois väylältä, mutta tajusin, etten kerkeä ja jään toisen laivan alle. Käänsin veneen laivojen kulkusuuntaan, virran suuntaan, ja hetkeä myöhemmin jyskytti ensimmäinen laiva ohi paarpuurissa ja toinen styyrpuurissa. Joku huusi kannelta: "Fucking you!" Utuisen ilman vuoksi näkyvyys ei ollut niin hyvä kuin luulin. Jos veneessä olisi ollut toinen henkilö, hän olisi varmaan huomannut laivat aikaisemmin. 10 v circumnavigation aikana tuli muitakin täpäriä paikkoja, mutta hengissä olen. Täpärät paikat ja muut seikkailut on kerrottu kirjoissani (snoopy.fi), joita on 5 jo painettu ja kuudes työn alla.
      Terveisin yksinäinen purjehtija

    • Suunnikastaja

      Pari kertaa tuli kevyt pohjakosketus ja yksi särkälle ajo, kun kävin kursseja ja ylpeänä sovelsin "taitojani". Kolmannen kerran jälkeen ostin nöyrästi veneeseen tekniikkaa, joka lopetti hortoiluni.

    • seppomartti

      Kaikkea on tullut kohellettua ja särjettyä. Yksi viimeaikaisista oli 2014 Tortolassa BVI. Olin muutama pv aikaisemmin kuullut saksalaiselta purjehduksen opettajalta hyvän ohjeen. Jos on epävarma tai vaarallinen tilanne niin kippari pistäköön toisen käden housun taskuun. Antaa vaikutelman tilanteen hallitsemisesta.
      Tortolassa kurvailin koneella venerivin väliin ja seisoin takakannella köysivyyhteä selvittelemässä heittoa varten. Keulakannella seisoi täysi maakrapu nainen, joka ei tiennyt veneestä mitään. Astuin vahingossa yhden askeleen liikaa taaksepäin ja putosin veteen. Vene eteni kohti rantaa, missä oli vesirajassa ravintolapöydät. Köysinippua puristaen raahauduin mukana ja sain komennettua naisen ruoriin ja selitettyä miten pakitetaan ennen kuin vene on ravintolapöytien välissä. En jäänyt pakittavan veneen allekaan vaan tilanne päättyi märkänä ja hiukan nolona. Sitten toinen käsi taskuun ja tyylikkäästi sormiponttooniin.

    • homeskandiskönäri

      Tuntuu siltä että toistaiseksi pahin virheeni on että ostin projektiveneen jonka kunnostamisessa meinaa mennä hermot....

    • Jamaha11

      Ostin purjeveneen. No, virheistä oppii.

    • SuloVilen

      Ostin suurehkon oneoff-matkapurren "sopivasti", purjehdin muutaman vuoden ja myin laitteen pois hyvällä voitolla. Kunnosspitoon ja paranteluun laitetuista rahoista huolimatta purjehdin siis monta kautta ilmaiseksi.

      Muutaman veneettömän kesän jälkeen ostin taas suurehkon, mutta tällä kertaa tunnetun valmistajan uudehkon matkapurren, senkin sain Suomen ulkopuolelta erittäin "sopivasti". Ajatuksena oli myydä se pienen varrustelun jälkeen eteenpäin, mutta tykästyin sillä purjehtimiseen sen verran että pidinkin veneen itselläni.

      Nyt muutama vuosi myöhemmin haluaisin sen taas myydä, mutta hinnat on pudonneet niin paljon, että saatan juurikin saada veneestä maksamani hinnan. Käytön ja varustelun kustannuksia en ikinä tule saamaan siitä pois. Virhe oli minun kohdallani veneen osto, alhaisen käyttöasteen takia vuokraaminen olisi ollut monena kesänä huomattavasti järkevämpi vaihtoehto.

      Joudun siis maksamaan harrastuksestani, ARGH !

    • Capstan

      Kaksi kertaa olen jäänyt purjeveneen kanssa ukkosen alle, koska tuijottelin säätiedotuksia ja tein omia arvioitani siitä miten ukkospilvet kehittyvät ja liikkuvat. Nykyisin en enää yritä ennustaa säätä, vaan pysyn rannassa tai hakeudun sinne, jos havaitsen jossain salamointia..

      • AnteeksiKuinka

        Salaman veneeseesi iskemisen todennäköisyys ei juurikaan riipu siitä onko veneesi satamassa tai rannassa vai merellä, joten mikäköhän se tekemäsi "virhe" mahtoikaan olla?


      • Todellinen_maakrapu
        AnteeksiKuinka kirjoitti:

        Salaman veneeseesi iskemisen todennäköisyys ei juurikaan riipu siitä onko veneesi satamassa tai rannassa vai merellä, joten mikäköhän se tekemäsi "virhe" mahtoikaan olla?

        Yksinäinen purjevene merellä on uskoakseni houkuttelevampi kohde salamalle iskeä kun satamassa, jossa voi olla useampiakin veneitä korkeimmilla mastoilla.

        No, ei toki ole reilua toivoa että se salama iskisi sittenkin vieruskaverin mastoon oman sijaan, mutta vaikka näin ei olisikaan, niin satamassa on kuitenkin turvallisesti kiinni, eikä paikkojen rikkoontuminen ole yhtä hengenvaarallinen tilanne kuin merellä.


    • Tulentallaaja

      Panitpa pahan!

      - painelaatta väärälle puolelle potkurin vaihdossa
      - trailerin hankinta. Työllisti valtavasti ainakin meikäläistä.
      * potkurin hipaisu kiveen tutussa paikassa
      - pari pohjakosketusta
      - valtuutetun huollon jäljiltä pilssiin suihkusi dieseliä
      - gasti pudonnut neljä kertaa mereen laiturimanöövereissä..

      Tässä nyt ensimmäisinä mieleen tulevat.

    • Villeva

      Pikkupoikana oltiin pikku Busterilla kalassa ja ankkuroituna "liian" lähelle vierasta laituria / rantaa. Kun laiturin omistaja tuli veneellä rantaa kohden, pelästyin niin, että vedin koneen käyntiin ja lähdin karkuun. Unohdettiin nostaa ankkuri joka nappasi kaapeliin jonka nostamisessa sitten riittikin työtä.

    • tukkiuppo

      Liu'usta kiveen busterilla. 17 m/s tuulessa 8 hv apukoneella satama manööveriä, 6 solmua kivelle 3 kertaa uran aikana, so far.

    • ariel371

      Yksi vielä. Scanperilla pläkässä menossa lähellä Långnäsiä, Silja Europa tulossa takaa ahtaaseen taittoon Föglön luoteiskulmassa. Kuulin että toinen pytty 8 hv loppuunajetusta Marinerista hiljeni, piikki tulpassa. 1,5 solmua, muutenkin vähistä, hävisi. Aikani jatkoin, kunnes pimeni viimeinenkin pytty, se toinen. Melomaan, oikein perkeleesti. Pääsin hiukan sivuun, peräaallot laittoivat sisäjärjestyksen uusiksi.
      Bensaletku irti, pimenneet kynttilät irti, kampikammio rykimällä kuivaksi, putsatut tulpat ja bensaletku takaisin kiinni, masiina käyntiin ja Sottungaan. Handelista pari uutta tulppaa, olutta, sikanautatölkkejä ja kertomaan merijuttua satamakuppilaan.

      • seppomartti

        Arielin kaltaisen laivan uhkaavan päälleajon koin ensi kerran 15 v;n iässä kanoottimatkalla Sammatista Maarianhaminaan. Varusteena Suunnon marssikompassi ja Eteläsuomen maantiekartta. Saaria oli kasvanut niin paljon lisää, että suunnistus nykykielen mukaan oli "haasteellista".
        Nauvon itäpuolella saaren takaa tuli laiva päälleajokurssilla. Meloimme henkemme edestä mutta laiva käänsi koko ajan kohti kunnes komentosilta katosi keulan taakse. Lopetimme melomisen ja päätimme riuhtaista viime hetkessä jos osuu ihan kohdalle. Laiva reagoi meidän jo kadottua näköpiiristä, antoi äänimerkkejä ja teki 360 ilmeisesti ruori pohjassa eikä ihan jääty alle. Aluksen nimi oli Rusalka eli merenneito, mikä ajoi hiiltä Puolasta. Yksi kauneimmista ooppera- aarioista Dvorakin Rusalkan "O silver moon" tuo tapauksen edelleen mieleen.


    • Reiska2K

      Kun omaa pessimistisen luonteen, niin sen muassa tulee myös kyky unohtaa ikävät muistot, mutta on niitä kuitenkin sen verran kertynyt, että sieltä jotakin saa esille.
      Menin kerran purjeveneellä retkisatamaan, jota näytti kansoittavan pelkästään moottoriveneet. Ajon kapeasta salmesta sisään tyhjäkäynnillä ilman ongelmia.
      Seuraavana aamuna sitten läksin ulos samoja jälkiä, koska tulo onnistui niin hyvin, oli nopeuttakin hieman enemmän ja sitten kolahti. Tavarat lensivät pitkin hyttiä ja kun sitten hyppäsin alas katsomaan turkkilaudan alle vaurioita, niin unohdin vedon päälle.
      Olin kyllä vetänyt tehot pois, mutta se ei ollut vapaalla. Siitä se sitten ajautui matalaan kaislikkoon - onneksi pohja oli kivetön ja melko kova.
      Siihen se sitten pyähtyi eikä lähtenyt pakilla pois. Menin itse veteen ja kampesin keulan tulosuuntaan, mikä auttoi löytämään sen tulouran, jonka köli oli aurannut.
      Sitten kun tilanne oli tasaantunut pohdin, olisiko sen eteenpäin katsovan kaiun voinut panna päälle rantautumisen ajaksi - olis ehkä auttanut arvioimaan sen salmen profiilia 😩

    • Todellinen_maakrapu

      Olen ollut ylivarovainen ja seiluuni rajoittuvat toistaiseksi Espoonlahdelle. Siellä nyt ei ole ainakaan vielä ollut hengenvaarallisia tilanteita, mutta törttöilen kyllä jatkuvasti.

      Viimeksi nyt sunnuntaina. Olin kahden matkustajan kanssa kiertämässä Pentalaa, ja tulossa Pentalan ja Halsholmenin väliseen salmeen, jossa on molemmin puolin kalliota. Meillä oli kova vastatuuli, ja annoin purjeiden olla ylhäällä kun ajattelin että siinähän ne lepattavat eivätkä vedä. Väärässä olin. Tuuli tarttui kuitenkin niihin sellaisella voimalla ettei piskuinen moottori puolella kaasulla juurikaan liikuttanut meitä eteenpäin. Ja sitten tuli puuska, painaen meidät kapeimmassa kohdassa päin kalliota. Onneksi keula kääntyi tuulen mukana kalliota kohti. Törmäys oli melko raju ja kovaääninen vaikka mitään ei rikki mennytkään. Opinpahan ohjailuvauhdin merkityksen. Ja sen, että kovassa tuulessa ne purjeet ON laskettava, vaikka kulkisi vastatuuleen.

      • Todellinen_maakrapu

        Ja lisätään että muutenkin on törttöilty tänä vuonna. Kesän ensimmäisellä purjehduksella ajattelin että kierrän sen Pentalan kerrankin vastapäivään. Kuvittelin muistavani Espoonlahden riittävän hyvin ettei karttaa tarvitse katsoa. Enkä katsonut kompassiakaan vaan ohjasin korvakuulolta. Ja päädyin Långvikiin, ennen kuin tajusin että ei tämä kyllä Pentalan länsipuolta ole.

        Toisella kerralla sitten kiersin sen totutusti myötäpäivään, ja jäin edelleen Pentalan eteläpuolella pyörimään ympyrää muutaman kerran kun en tajunnut miksei vene mene sinne minne ohjaan. Taisi edelleen olla kiinni ohjausnopeuden puutteesta. Ja paluumatkalla siellä Pentalan länsipuolella veneen nopeus putosi nollaan pehmeästi mutta kuitenkin melko äkkinäisesti. Minulta oli jäänyt itäviitta huomaamatta, ja ajaudin matalalle. Onneksi oli hiekkaa.


      • Todellinen_maakrapu

        Jatketaan nyt vielä että saadaan kaikki tilitettyä.

        Ensimmäisenä kesänä yritimme kiinnittyä Pavenin laituriin. Perinteisesti vaimo keulassa ja minä pinnaamassa. Kun vaimon piti astua laiturille, astuikin ohi ja putosi veteen aivan veneen keulan edessä. Tilanteenhallintani ei ollut ihan kohdallaan. Minä uskoin että tärkein asia olisi saada vene kiinni että ei törmätä toisiin veneisiin, ja että päästään auttamaan vaimo ylös.

        Vaimon paukkuliiveissä ei siihen aikaan vielä ollut haarahihnaa, joten liivit nousivat ylöspäin tukkien näköalan melko kokonaan. Hän halusi tietysti kellua, joten otti sitten kiinni laiturista - aivan keulan edessä. Huusin että siirry vähän että saadaan kiinni, ja siirtyikin sitten, ja vene saatiin lopulta kiinni. Mutta eipä tullut mieleen että veneen perässä olisi ollut tikkaat mitä pitkin hän olisi päässyt takaisin veneeseen.

        Onhan noita vielä ainakin yksi mieleen jäänyt moka mutta nyt ei jaksa. Pistää kyllä miettimään että onkohan minusta sittenkään purjehtijaksi, kipparista nyt puhumattakaan.


    • Retu_Kivinen

      Tänä suvena vene lähti puuskassa hallinnasta kapeikossa ja keula kääntyi 90 astetta suoraan sukelsi suoraan kahden reimarin väliin kivikkoon, kun en ollut levangin kanssa tarpeeksi hereillä. Toki purjeiden veto loppu pian ja sain levanginkin laukaistuksi ja veneen käännetyksi takaisin väylälle, eikä osumiakaan tullut.
      Sainpahan kunnon näytöksen kuitenkin aikaiseksi kanssaveneilijöille. Olisi pitänyt höllätä hieman jo aiemmin...

      • timppa01

        Tulipa vielä yksi mieleen: täysin tyyni keli, tulossa satamaan. Vaimo astui keulasta laiturille kiinnittämään keulaköysiä. Minun homma oli peräköysi. Moottori tyhjäkäynnillä vene pysähdyksissä astuin sitten vahingossa kaasukahvan päälle - vene lähti eteenpäin täydellä kaasulla ja melkein kiipesi laiturille vaimon päälle. Ei hirveästi tykännyt.


    • Kokematonpalikka

      Ikinä en ole purjeveneessä edes ollut, eikä mitään tietoa purjehduksesta jne. Ostin matkailu purjeveneen ja heti ensikerralla kolahdin pohjaan eli ajelin liian matalalle.
      Hankin Simradiin forward scan ja structure scan 3D palikat ja hyvin on mennyt sen jälkeen :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe