hyvä app diabeetikolle?

Fosfori

joku hyvä app puhelimeen 1tyypin diabeetikolle mihin vois merkata verensokereita, insuliinin pistämisiä, mahdollisesti muistutuksia jne. jos on suomeksi niin plussaa, englanniksikin käy.

15

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi.voi.voi

      Eiköhän ne löydy sun verensokerimittaristasi?
      Jos ei löydy niin pyydä uusi mittari. Saat mittarin kiinni tietokoneeseesi ja näet käyrät ja käppyrät jne..

      • Ei_aloittaja

        Ainakin omaan ilmaiseksi saatuun mittariin ei saa kaikkia noita aloituksessa esitettyjä toimintoja. Tietojen siirto tietokoneellekin on hankalaa ja siksi jäänyt käyttämättä.

        Yleensä aika monissa (ainakin älypuhelimissa) saa hälytyksiä ja muistutuksia. Itse käytän noita kirjaamisia varten Exel-taulukkoa (saa myös älypuhelimelle). Mutta kaikkien toimintojen integrointi yhteen olisi hieno toiminto.


    • d1.äitee

      Minulla välinejakelusta saatu Bayer CountourNext USB mittari. Siinä kaikki tarvittava. Voi kirjata insuliinipistokset, ateriat. Voi laittaa hälytyksiä mm. seuraavalle mittaukselle. Ja vain suoraan tietokoneen USB-liitäntään kiinni ja pääsee katsomaan mittarin tietoja. Ei siis tarvitse mitään erillistä ohjelmaa tietokoneeseen kytkemiseksi. Ja laitteessa akku joka latautuu myös USBn kautta.
      Mittarit kehittyy koko ajan, uusikaa mittareitanne säännöllisesti.

      • d1.äitee

      • Minäkin_haluaisin

        Mikä kunta? Bayer on kallis, joten taitaa olla jotain lehmäkauppoja. Esimerkiksi Diabeteskaupassa noin kaksinkertainen hinta oman kuntani antamaan mittariin verrattuna.


      • pate.oulusta
        Minäkin_haluaisin kirjoitti:

        Mikä kunta? Bayer on kallis, joten taitaa olla jotain lehmäkauppoja. Esimerkiksi Diabeteskaupassa noin kaksinkertainen hinta oman kuntani antamaan mittariin verrattuna.

        Oulussa oon tuollaisen saanut omalta diabeteshoitajalta pyytämättä. Ei ole edes kallis vaikka joutuis itse ostamaan siis verrattuna ominaisuuksiin. Kysykäähän voiko sellaisen saada - todella hyvä mittari!!!


      • koettua

        Jokaisella kunnalla on omat mittarinsa ja niihin liuskat. Kukin kunta on päätynyt omiin mittareihinsa erinäisin syin. Oma kuntani on suuri eteläsuomalainen kaupunki. Tarjouspyyntökilpailun voitti viimeksi aikaisemmin tuntematon eteläkorealainen mittarimerkki. Sitä käytetään nyt sitten ilmeisesti kolme vuotta. Sen jälkeen on uusi tarjouspyyntökilpailu. Tärkein tekijä on hinta. Mitään muita asioita tuskin huomioidaan. Käytettävyyteen ja muihin vastaaviin asioihin ei kiinnitetä huomiota.

        Jos haluaa käyttää jotakin muuta mittaria, on ostettava se itse. Tämä ei sinänsä ole mahdoton asia, mutta se, että on ostettava liuskatkin itse tuohon mittariin, on jo lompakkoa enemmän rasittava.

        Toistakymmentä vuotta sitten oli kunnassani käytäntö, että jokainen hankki mieleisensä mittarin itse. Kaikkiin Suomessa myytäviin mittareihin sai sen jälkeen liuskat terveyskeskuksesta. Nuo ajat eivät varmasti enää palaa. Tämän jälkeen oli valikoima kolme ei mittaria, nyttemmin siis vain yksi.


      • Minäkin_haluaisin

        Suurin osa diabeetikoista ei tarvitse noita erityisominaisuuksia verensokerimittareissa, joten on turhaa maksaa niistä.
        Toisaalta kunnan on pakko kilpailuttaa hankinnat ja ottaa halvimman tarjouksen tehneen tuotteet. Liuskojen hinnoissa ei ole kovin suuria eroja (kaikki valmistajat ottaa niillä katteen) joten käyttökulut ei ole ratkaisevat.

        Minulla oli alkuaan itse hankittu verensokerimittari ja siihen sai mittausliuskat apuvälinejakelusta. Seuraavaksi liuskojen saanti loppui (kasettimalli) ja sain uuden mittarin (kuitenkin sama valmistaja). Myöhemmin kilpailutuksessa merkki vaihtui taas. Tämän kilpailutusvaatimuksen vuoksi minulla on nyt neljä erilaista täysin käyttökuntoista verensokerimittaria. Ehkäpä joku noista entisistä tulee taas käyttöön uuden kilpailutuksen myötä.

        Muistelisin että tuohon ContourNext USB mittariin käy Bayerin yleismallinen mittausliuska, joten jos Bayer on mukana kunnan kilpailutuksen perusteella, sama liuska käy. Olen huomannut että myös sairaaloissa osastoilla on Bayerin mittarit (perusmalli) käytössä.


      • Toujeo
        Minäkin_haluaisin kirjoitti:

        Suurin osa diabeetikoista ei tarvitse noita erityisominaisuuksia verensokerimittareissa, joten on turhaa maksaa niistä.
        Toisaalta kunnan on pakko kilpailuttaa hankinnat ja ottaa halvimman tarjouksen tehneen tuotteet. Liuskojen hinnoissa ei ole kovin suuria eroja (kaikki valmistajat ottaa niillä katteen) joten käyttökulut ei ole ratkaisevat.

        Minulla oli alkuaan itse hankittu verensokerimittari ja siihen sai mittausliuskat apuvälinejakelusta. Seuraavaksi liuskojen saanti loppui (kasettimalli) ja sain uuden mittarin (kuitenkin sama valmistaja). Myöhemmin kilpailutuksessa merkki vaihtui taas. Tämän kilpailutusvaatimuksen vuoksi minulla on nyt neljä erilaista täysin käyttökuntoista verensokerimittaria. Ehkäpä joku noista entisistä tulee taas käyttöön uuden kilpailutuksen myötä.

        Muistelisin että tuohon ContourNext USB mittariin käy Bayerin yleismallinen mittausliuska, joten jos Bayer on mukana kunnan kilpailutuksen perusteella, sama liuska käy. Olen huomannut että myös sairaaloissa osastoilla on Bayerin mittarit (perusmalli) käytössä.

        Tarvii Contour next -liuskansa, sama kuin muihinkin Contour next-mittareihin, onko se sitten "yleismallinen mittausliuska"?


      • Minäkin_haluaisin
        Toujeo kirjoitti:

        Tarvii Contour next -liuskansa, sama kuin muihinkin Contour next-mittareihin, onko se sitten "yleismallinen mittausliuska"?

        Todellakin xt ja next mittarit tarvitsevat oman liuskansa, muissa Contour mittareissa on eri liuska.
        Ehkäpä tämä tipautta joillakin kunnilla Bayerin mittarin pois valikoimasta koska tarvittaisiin varastoon kahta erityyppistä liuskaa.


      • Töttöröö.vaan.joo
        Minäkin_haluaisin kirjoitti:

        Todellakin xt ja next mittarit tarvitsevat oman liuskansa, muissa Contour mittareissa on eri liuska.
        Ehkäpä tämä tipautta joillakin kunnilla Bayerin mittarin pois valikoimasta koska tarvittaisiin varastoon kahta erityyppistä liuskaa.

        MInulla vaihtui vanha Contour Contour nextiksi. On uudempi kehitysversio.


    • Fosfori

      Hei, tässä aiheen aloittaja itse.
      Ensimmäinen älypuhelimeni on nyt saapunut kotiovelle ja aattelin että tässä odotellessa olis ollu hauska saada muilta diabeetikoilta jotain käyttökokemuksia, mikä ois kiva ja kätevä (kuvailemani) appsi. Mutta täytyy sanoa että onpas nihkeää, en löytäny oikeen edes mitään paikkaa (fb-ryhmiä, avoimia foorumeja ym) mistä asiaa kysellä.

      Joten otinpa sitte ite kokeiluun muutaman ensimmäisen mitä vastaan tuli ja seuraavat 2 suomenkielistä oli ainaki mieluisia
      -mySugr
      -OnTrack

      molemmat ovat ilmaisia.

      Tuo mySugr oli oma suosikkini. Hauska ja monipuoliset toiminnot. Merkintöihin sai kaikenlaista; verensokeri, lääkkeet, hiilihydraatit jne. Lisäksi pieni valikoima eri ruokatyypprjä (voi määritellä söikö kalaa, mässyä, palkokasveja, aamupalaa, päivällistä...) Myös tunnetilan sai vaihtoehdoista laittaa, esim. matalan/korkean sokerin tuntemukset, vihainen, iloinen, krapula, töissä jne.
      Kaikkea tuota ei ole siis pakko kirjata joka merkintään mutta helpottaa jos haluaa vaikka seurata työn aikana mitattuja sokereita taikka koska on ollut matalia.
      Merkintöihin sai asetettua myös laskimen joka ehdottaa sopivaa insuliinimäärää merkatun verensokerin ja HH - määrän perusteella.
      Tästä näkyi olevan myös junior versio. Mielestäni hyvin motivoiva, erityisesti nuoremmille. Löysin myös valikon josta voi saada achievementtejä aloittamalla erillaisia saavutettavia asioita.

      OnTrack vaikutti myös hyvälle ja oli ehkä graafisesti selkeämpi ja valinnoissaan hieman suppeampi kuin tuo toinen mutta kaikki tarpeellinen löytyy silti.

      • Unto.on.tätä.mieltä

        Miksi käyttää montaa laitetta ja softaa kun niiden tietoja ei voi millään yhdistää. Mielestäni verensokerimittarini Contour Next USB on riittävä ja ei tarvii ku USB:llä yhdistää läppäriin kiinni. Verensokrimittarini on tärkein laite diabeteksen hoidon seurannassa enkä tarvi siihen mitään lisää kun on kunnollinen mittari. Pyytäkää sellainen omalta diabeteshoitajalta/välinejaosta.


      • hpv10
        Unto.on.tätä.mieltä kirjoitti:

        Miksi käyttää montaa laitetta ja softaa kun niiden tietoja ei voi millään yhdistää. Mielestäni verensokerimittarini Contour Next USB on riittävä ja ei tarvii ku USB:llä yhdistää läppäriin kiinni. Verensokrimittarini on tärkein laite diabeteksen hoidon seurannassa enkä tarvi siihen mitään lisää kun on kunnollinen mittari. Pyytäkää sellainen omalta diabeteshoitajalta/välinejaosta.

        Yhdistäminen onnistuu manuaalisesti. Itse käytän taulukkolaskentaohjelmaa, johon syötän verensokerin, verenpaineen, ajan ja huomioita. Syynä se, että yritän poistaa poikkeukselliset arvot (kuuma, syönyt vähän ja tehnyt raskaasti hommia ja vs. matala niin saatan vähentää perusinsuliinia siksi aikaa kun tilanne jatkuu).

        Tuollaista mittaria ei saa kun sellaisessa kaupungissa, jolla on jakelussa siihen sopivia liuskoja.


      • Fosfori

        MySugrilla oli ainakin joku mittari jota appsi tukee, luulisin että monella muulla (ainakin noilla suosituimmilla) on vähintään yksi mittari.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe