kaksoiskytkin vaihteisto ei ole oikea automaatti

gyrreb

Iltasanomissa oli juttua näistä DSG vaihteistoista ja jutussa mainittiin useampi asia mitä tällä vaihteistolla ei saa tehdä verrattuna perinteiseen momentinmuunnin vaihteistoon.
Eli DSG ei ole oikea automaatti. Oikea automaatti on sellainen jossa kuljettajan tarvitsee vain valita vaihde eteen tai taaksepäin.
Käytetty DSG vaihteisto on iso riski, kun et tiedä onko edellinen omistaja osannut ajaa autolla oikein.

40

5094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moka-tronic

      Mitähän ne kielletyt operaatiot olivat ja onko niistä lainkaan varoitettu ohjekirjassa ?

    • rytkyn-rytkyn

      Jonkun reistailevan mekatroniikan ohjaamana vaihtuvat vaihteet ja kytkin kuluu ennätysajassa. Nykii usein liikkeelle lähtiessä ja aina kaasun kevennyksen jälkeen.

    • ilman.viiveitä

      DSG on ajossa selkeästi parempi kuin perinteinen ölkjynpurskutin. Toki mehumaija lähtee liikkeelle pehmeämmin mutta minä en tykkää sellaisesta ympäripyöreästä mössöilystä. DSG:n täsmällisyys on ehdottomasi parempi.

      • joopakoo

        Täsmällisyys loppuu jo usein 10 tuhannen jälkeen ja sitten saa pelätä välivapaata liikenneympyröissä.


    • EipäOleAutomaatti

      Kyllä automaatin pitää olla sellainen ettei kuljettajan tarvi miettii miten sitä käytetään. Erikoista edes mainostaa tuollaista automaattina jos pitää sen kanssa alkaa arvuuttelemaan miten pitäis milloinkin toimia. Ilmeisen epäonnistunut tuote ja harhaanjohtavaa nimittää automaatiksi. Ehkä parempi nimi olisi taitavan vaihteenvaihtajan lähes automaattinen vaihdelaatikko.

    • tomaatteja

      Avaaja ei sitten suuressa ja informatiivisessä viisaudessaan ja loogisuudessaan edes vaivautunut laittamaan linkkiä artikkeliin josta on koko avauksen tehnyt. Hienoa.

      Robotivaihteistot ovat yleisiä ja lukemani perusteella VW:llä on ollut ongelmia enempikin juuri tuossa DSG7 kuivalaatikossa.

      Sen sijaan märkälaatikko DSG6 asianmukaisesti huollettuna on kestävempi kuin huono maineensa, mutta eikös se valmistaja alunperin pitänyt sitä huoltovapaana ja sitten alkoi ongelmiakin tulla.

      Moni ei tiedä miten mehumaijaa tulee käyttää ja siksi itsekin aiheuttavat niille tekniikkaongelmia.

      *

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      *

      • Tuotevastuu

        Miksei tuotekehitys toimi vai kerätäänkö asiakkailta rahat pois moneenkertaan?DSG-mukavaleikkikalu jollei lapsenaollut leikkikaluja.Samaankastiin luen ACT-tekniikan.Ehkäpä jossain lämpimissämaissa toimii.Minulle eiriitä vuodenautot.Vähimmilläänkinpitäisi kestää 300000-500000km.Mopoautoja kyllä löytyy.Onhansehienoa on nappuloita ja nippuloita joita huolto"monimerkki"huollot yrittävätnyppiä kuntoon 70-120e/tunti kuntoon.Kyllä se vain niinon mitävähemän tekniikkaa senvähemmänhäiriöitä.Väittäkää mitä lystäätte.Aikoinaan oli tuotevastuu kunnia-asia tuotteista.Nykyisin lasketaan vain kapasiteettia numeroita rahana.


      • NePilaaKaiken
        Tuotevastuu kirjoitti:

        Miksei tuotekehitys toimi vai kerätäänkö asiakkailta rahat pois moneenkertaan?DSG-mukavaleikkikalu jollei lapsenaollut leikkikaluja.Samaankastiin luen ACT-tekniikan.Ehkäpä jossain lämpimissämaissa toimii.Minulle eiriitä vuodenautot.Vähimmilläänkinpitäisi kestää 300000-500000km.Mopoautoja kyllä löytyy.Onhansehienoa on nappuloita ja nippuloita joita huolto"monimerkki"huollot yrittävätnyppiä kuntoon 70-120e/tunti kuntoon.Kyllä se vain niinon mitävähemän tekniikkaa senvähemmänhäiriöitä.Väittäkää mitä lystäätte.Aikoinaan oli tuotevastuu kunnia-asia tuotteista.Nykyisin lasketaan vain kapasiteettia numeroita rahana.

        Se on tää markkinatalous ja huipulla olevat ahneet kusimuumit.


    • Omaanmakuunnn

      Perinteinen öljynpurskutin on pehmeä peli menemään. Miettii aina hetken ennenkuin tekee mitään. Ja löpöä palaa pikkaisen enemmän. Hyvä peli jos tykkää sellaisesta

    • AU-tomaatti

      Kaksoiskytkinvaihteisto ei ole oikea tomaatti. Tomaatit löytyy puusta... vai pellolta, enminä tiiä kun en oo mualaenen. No kaupasta ainakin.

    • tomaatteja

      On lapsellista kinastella siitä mikä on "oikea" automaatti tai "paras" sellainen, sillä jokainen valitsee makunsa ja lompakkonsakin mukaan.

      Kilpa-autot ja useimmat tehokkaat premium-ureiheluautot ovat robotilaatikolla.

      Ensimmäinen asia on selvittää mitkä automerkit ovat varustettuja mekaanisesti luotettavilla automaateilla, olkoot ne sitten peristeisiä tai robotilaatikoita ja onkomerkkiä jolla kumpikin laatikkotyyppi on maineeltaan kestävä.

      Sitten se oman maun mukainen valita ja automaatin oikea käyttötapa ett'ei sitä itse ajan kanssa riko, sekä asianmukainen huolto.

      Esim. Nissan on ohjeistanut huollot CVT-latikolleen joko joka 30tkm tai yksi vuosi.

      Ps. Manuaaliakin voi käyttää väärin. Vaikka liikennevaloissa odotellessa pitää vaiheen päällä ja kytkimen pohjassa tai pitää tapanaan lepuutella kättä vaihdekepillä.

      Toisaalta pilaantuvat ne manuaalinkin öljyt ajan kanssa vaikka ne kuten perän öljytkin usein luokitellaan ikuisiksiksi. Olis järkevää tietyin välein vaihtaa öljyt myös manuaaliin, rattaat kiittävät.

      ***

      "Powering the rear-wheel-drive Ferrari 458 Italia is a 4.5-liter V8 that produces 562 horsepower and 398 pound-feet of torque. A seven-speed dual-clutch automated manual is the only transmission offered."

      - http://www.edmunds.com/ferrari/458-italia/

      ***

      "A direct-shift gearbox (German: Direkt-Schalt-Getriebe[1]), commonly abbreviated to DSG,[2][3] is an electronically controlled dual-clutch[2] multiple-shaft manual gearbox, in a transaxle design – without a conventional clutch pedal,[4] and with full automatic,[2] or semi-manual control."

      "The first actual dual-clutch transmissions derived from Porsche in-house development for 962 racing cars in the 1980s."

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_shift_gear_box

      *

    • Iltasanomista

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle

      1. Pidä mäessä auto paikallaan jarrulla, älä kytkimellä
      Mekaanisesti katsottuna kaksoiskytkinautomaatti on lähempänä tavallista manuaalivaihteistoa kuin perinteisesti turbiiniautomaattia. Siksi vaikkapa loivassa ylämäessä auto on pidettävä paikallaan jarrulla, eikä sitä saa päästää ”kytkintä vasten” pitämään itseään paikallaan. Tavallisessa momentinmuunninautomaatissa tämä ei ole niinkään suuri ongelma, mutta kaksoiskytkinlaatikossa se kuluttaa kytkinlevyä ja lämmittää laatikkoa.

      2. Älä ryömitä autoa, jos vain pystyt välttämään sen
      Auton ryömittämistä pitäisi myös välttää, samasta syystä kuin ykköskohdassa. Hidas ryömittäminen varsinkin jarrua vasten kuluttaa kytkinlevyjä hurjasti, aivan kuten kytkimen luistattaminen manuaalilaatikkoisessa autossa. Märkälevyversiot eivät kuumene tai kulu niin pahasti kuin kuivat tai yksilevyiset kytkimet, mutta niidenkin turhaa ryömittämistä on viisasta välttää.

      3. Vaihda viisaasti, vältä häiritsemästä automatiikan toimintaa
      Älä vaihda käsin pienemmälle kun painat kaasua, äläkä isolle kun jarrutat. Kaksoiskytkinlaatikossa on vaihteiston ”aavistama” seuraava vaihde jo kytkettynä: tähän perustuu sen vaihtonopeus, joka nopeimmissa laatikoissa on vain 8 millisekuntia. Auto myös tulkitsee ajotilanteita ja laittaa vaihteita sen mukaan päälle: esimerkiksi jarrulle mentäessä se valmistautuu vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, joten samaan aikaan käsin suuremmalle vaihteelle vaihtaminen aiheuttaa turhaa edestakaisin vaihtamista. Tämä vie aikaa ja kuluttaa vaihteensiirtomekanismia.

      4. Launch control liikennevaloista – jarrulla seisominen on myrkkyä

      Jos kaksoiskytkimellä varustettu autosi on pakko syöksäyttää liikennevaloista niin nopeasti kuin mahdollista, tee se pienimmällä mahdollisella haitalla: älä seiso jarrulla pitkään. Perinteisellä automaattivaihteistolla ”jarrua vasten” kierrosten kerääminen ei ole niin iso ongelma sillä nestekytkin pyörii joka tapauksessa. Kaksoiskytkinlaatikolla varustetut autot on yleensä varustettu turvajärjestelmällä joka pudottaa kierrokset alas jos autoa pyritään pitämään väkisin jarrulla paikallaan – silti tämä kuluttaa turhaan kytkinlevyjä."
      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      Parempi otsikko olisi, Varo: Ajamalla saat kaksoiskytkinlaatikkosi taatusti hajalle, kaikki mikä ei ole erikseen sallitua on kiellettyä. Eikä volkkari korvaa joka tapauksessa vaikka miten ajaisi, ei tulisi mieleenkään ostaa tuollaista roskaa.

      • IhanPelleTekele

        No tässähän se selvästi tuli esille , EI OLE OIKEA automaatti. Oikea automaattihan on ihan selkeästi sellainen jossa tarvitsee t!ietää vain kumpaan suuntaan haluaa mennä. Erityisesti kohta kolme naurattaa, vaihda viisaasti automaatilla. Ompa sitten erittäin tyhmä automaatti jos kuskin pitää vaihtaa viisaasti.
        Sanoisin että ihan pelle tekele suorastaan, älkää puhuko automaatista.


      • LottoVaihde

        Käytetty auto jossa on peräkoukku ja DSG vaihteisto on takuu varma murheengryyni. Miten on mahdollista ajaa kärryn kanssa ilman ryömittämistä.
        Jos meinaat tehdä autolottoa ja ostaa tolasen DSGn niin varmista että on peräkoukku perässä tulee vähän suuremmat kertoimet lottoon.


    • vwkuraa

      Huijausvaihdelaatikko huijaus autossa.

    • oktaa_visti

      Heh, mulla 2016 Octavia 220 hv RS combi DSG6:lla ja on ongelmaton vehje. Loota on automaatti ja sillä siisti. Kestää ja pelaa, ja pirun nopea vaihtamaan kiihdytyksissä -tällä on itketetty iso liuta saksalaispreemioita.

      • 201620162016

        20 000km ja poks!


      • vitsinmurjaisi

        Hihii..:) Dsg6 ja vuosimallia 2016. Hahaa..! Ei tuollaista ole olemassakaan!


      • Sakkopoliisi

        Sehän on tärkeintä kun on politrukin hymyn saanut. Pääsee huonompituloinenkin pätemään, itkettämään "lähes" saksalainpremiumilla.


    • KuraaPukkaaVieläkinvwllä

      No siis paskahan toi on, mutta huonoksi on sanottava myös 80-luvun 340 volvossa käytetty renun koneella oleva automaatti. Hihnavetoinen kuminauha. Toisaalta hyvä yritys, ei vaan pitkäikäinen. Eikä volvo ole enää se arvostettu volvo mihin ollaan totuttu.

    • aumebe

      Ja audii, mersuu, bemarii....

    • vaparimanuaalijajapsi
      • tomaatteja

        Ei mitään "uskomatonta", vaan loogista ... Kannustaisin aivan aluksi perehtymään eri vaihteostotyyppehin ja niiden kunkin oikesiin käyttötapoihin niiden tekniikasta johtuen, jotka eroavat toinen toisistaan.

        Tämä täysin auton valmistusmaasta ja merkistä riippumatta ja koskee niin Benteleytä, Cadilacia kuin Ferrariakin & Co.


      • OikeaAutomaattiPitääOlla

        Mulle automaattia ostaessa on oletus että vaihteenvaihto on täysin automaattista, en todellakaan ala perehtyä miten automaatilla ajetaan. Niitähän nimittäin on sellaisiakin jotka toimivat ihan automaattisesti.


      • tomaatteja
        OikeaAutomaattiPitääOlla kirjoitti:

        Mulle automaattia ostaessa on oletus että vaihteenvaihto on täysin automaattista, en todellakaan ala perehtyä miten automaatilla ajetaan. Niitähän nimittäin on sellaisiakin jotka toimivat ihan automaattisesti.

        Vaikuttaa lapsettavan kerrassaan, että on todettava ett'ei siinä äitisi lahjoittamassa 1:18 autossasi todellakaan ole automaattiin liittyviä ongelmallisuuksia ;-)


      • Suoraleuka

        DSG tyyppi immais herneen nenuun. Vanha sanontahan on että myöhäistä katua kun löysät on jo housuissa. Ajelehan varovasti niin suottaapi se kestää tai suottaa olla kestämätäkin. Luultavasti kuitenni suottaa olla kestämäti.


      • paljastit_hämäläisyytesi
        Suoraleuka kirjoitti:

        DSG tyyppi immais herneen nenuun. Vanha sanontahan on että myöhäistä katua kun löysät on jo housuissa. Ajelehan varovasti niin suottaapi se kestää tai suottaa olla kestämätäkin. Luultavasti kuitenni suottaa olla kestämäti.

        Typerää ja lapsellista yrittää käyttää savonmurretta tehokeinona kirjoitetussa kielessä, varsinkin kun ei hallitse sitä ollenkaan!
        Tuossa sepustuksessa lukuisten kielioppivirheiden lisäksi kaikki savonmurteeksi yritetyt sanat ovat väärin kirjoitettuja.


      • mega-huijausta

        Volkkarikin on VÄÄRIN suunniteltu ja VÄÄRIN korjattu. Vaatikaa korvauksia !!


      • bjbkjvkvgg
        paljastit_hämäläisyytesi kirjoitti:

        Typerää ja lapsellista yrittää käyttää savonmurretta tehokeinona kirjoitetussa kielessä, varsinkin kun ei hallitse sitä ollenkaan!
        Tuossa sepustuksessa lukuisten kielioppivirheiden lisäksi kaikki savonmurteeksi yritetyt sanat ovat väärin kirjoitettuja.

        DSG pistää närkästämään näköjään kun savon kielioppikin harmittaa. Tuohon kirjoitukseen sen enempää puuttumatta, oikeat savolaiset tosin tietää että oikeaa savon kieltä ei ole olemassakaan, jopa naapurit saattavat vääntää vähän eri tavalla.


    • pösö-pösönen

      Mitenkäs nämä ranskalaisten BMP-laatikot pelittää. Onko ongelmia vai onko se saksalaisille varattu erityisominaisuus tai yksilövika.

    • Nigodx

      Automaatti tai ei, toimii omalla tavallaan. Tuohon "joopakoo
      23.7.2016 10:49

      Täsmällisyys loppuu jo usein 10 tuhannen jälkeen ja sitten saa pelätä välivapaata liikenneympyröissä" sanon, että täsmällisyys todellakin vähenee.
      Esim. liikkeelle lähdettäessä kytkin viivyttää kytkemistä yllättäen. On odotteva lähtemistä. Jos lisää kaasua, kierrokset nousee, mutta veto on vähäistä.
      Kytkimet pyörivät öljyssa ja aikaa myöten saattavat muuttua huonosti irrottaviksikin. Mikäli "vetävät" liikennevaloissa niin voimallisesti, että moottori pysähtyy tyhjäkäynnillä, on korjausaika. Näin MB 180.

      • ItselläniAITOAutomaatti

        Eihän DSG olekkaan mikään automaattivaihteisto, vaan robottivaihteisto. Siinä on se oleellinen ero.
        VWkonsernilla ei ole valikoimassa automaattivaihteistoa, kuten virheellisesti annetaan ymmärtää. Aidossa automaattivaihteistossa EI ole minkäänlaisia mekaanisia kytkimiä, kuten DSG:ssä.


      • Anonyymi
        ItselläniAITOAutomaatti kirjoitti:

        Eihän DSG olekkaan mikään automaattivaihteisto, vaan robottivaihteisto. Siinä on se oleellinen ero.
        VWkonsernilla ei ole valikoimassa automaattivaihteistoa, kuten virheellisesti annetaan ymmärtää. Aidossa automaattivaihteistossa EI ole minkäänlaisia mekaanisia kytkimiä, kuten DSG:ssä.

        DSG on automaatti jossa ei ole turhaa luistoa kuten perinteisessä automaatissa. Taloudellisuus ja nopeat luistamattomat vaihdot on etu ja tämän tyyppisiä vaihteistoja käytetään superautoissa ja lisääntyvässä määrin kaikissa perusautoissa.


    • Anonyymi

      juuri näin

    • Anonyymi

      Dsg vaihteisto on automaatin ja manuaalin välimuoto. jolla on kummankin vaihteiston edut. Sillä voi vaihtaa vaihteita manuaalisesti tai antaa sen vaihtaa automaattisesti.

      Tojotan Cv-t vaihteita ei voi vaihtaa manuaalisesti vaan kuski on tavallaan "matkustaja".

      • Anonyymi

        DSG on joka lähdössä nykivää rytkytystä. Uutena toimii ehkä sen ekan 10 tkm .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        DSG on joka lähdössä nykivää rytkytystä. Uutena toimii ehkä sen ekan 10 tkm .

        Kyllä se toimii tuo DSG mutta se pitää sopeutushuoltaa sen 10tkm välein. Näin oli omassakin autossa mutta porukka ei tuota tee koska sehän maksaa.

        DSG:ssä kyllä paremminkin yhdistyy manuaalin ja automaatin huonot ominaisuudet.

        Aina väärä vaihde ja nykivyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se toimii tuo DSG mutta se pitää sopeutushuoltaa sen 10tkm välein. Näin oli omassakin autossa mutta porukka ei tuota tee koska sehän maksaa.

        DSG:ssä kyllä paremminkin yhdistyy manuaalin ja automaatin huonot ominaisuudet.

        Aina väärä vaihde ja nykivyys.

        DSG:täkin on monia versioita. On 6 ja 7 vaihteista ja on märkää ja kuivakytkintä. 7 vaihteinen kuiva lienee se huolettomin, ja kestävin jota käytettään pienissä ja keskiluokan autoissa kuten Polo, Ibiza, Fabia, Scala jne. Kestää hyvin normaalikäytössä, mutta en suosittelee kyseistä vaihteistoa raskaiden kuormien vetämiseen kärryllä, tai trailerilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se toimii tuo DSG mutta se pitää sopeutushuoltaa sen 10tkm välein. Näin oli omassakin autossa mutta porukka ei tuota tee koska sehän maksaa.

        DSG:ssä kyllä paremminkin yhdistyy manuaalin ja automaatin huonot ominaisuudet.

        Aina väärä vaihde ja nykivyys.

        Mun automaatille riitti öljynvaihto 60 tkm välein ja se kesti hyvin mitään säätämättä sen 465000 km, minkä sillä ajelin ennen vaihtoa seuraavaan autoon, mikä oli myös aut.
        Laatikon kyljessä oli teksti AISIN. Autoissa on siis eroja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe