kumppanin päihteiden käyttö

peilijää

hyväksyisittekö kumppanin tupakan/nuuskan päivittäisen käytön jos itse et käytä? onko kohtuutonta pyytää vähentämään (ajallaan tietenkin) puoleen?

7

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suvaitseva

      Menin sellaisen miehen kanssa naimisiin 46 vuotta sitten.

      Vaikka vanhempani eivät polttaneet eivätkä edes maistaneet alkoholia enkä itse ole kokeillutkaan tupakkaa niin mieheni savuttelu oli aivan luonnollinen asia.
      Samoin ajoittainen alkoholin käyttö kuului asiaan. Itse olin huono juoppo.

      Mieheni tupakointi loppui kuukausien vieroitusoireisiin 38 vuotisena.
      Noita aikoja hän oli jo säännöllinen viikonloppujuoppo.
      Mitään haittaa ei ollut.

      En koskaan huomauttanut miestäni kummastakaan tavasta.

      Huoli omasta terveydestä ja eräästä siihen tärkeäksi kokemastaan ominaisuudesta muutti hänen elämäntapansa täysin 60 vuotisena
      Sohva vaihtui kuntosaliin eikä säästyneet juomaeurot likimainkaan ole menneet salikorttiin.

      Harvoin esiintyvät maistelurupeamat ovat vain kalpea varjo aikaisemmista.
      Viimeiset 15 vuotta ovat minulta menneet ilman alkoholitippaakaan.

      Elämäni on ollut hyvää ja harmitonta. Seurusteluaikana mieleeni ei juolahtanutkaan edes mainita mitään tulevan mieheni tupakoinnista tai alkoholin käytöstä.
      Nyt, kun olet ottanut asian esille, niin olen varma, että siinä tapauksessa olisin pikaisesti mennyt suteeseen jonkun toisen kanssa mutta savuttomuus ja raittius olisivat supistaneet valikoimaa radikaalisti.ö

      En ole missään vaiheessa yrittänyt muuttaa miestäni missään muussa asiassa kuin vaatteiden levittämisessä eteisen lattialle.

    • Tiukkaalinjaa

      En ole mennyt naimisiin tupakan/nuuskan käyttäjän kanssa eikä myöskään lapseni ole valinneet puolisoksi näiden päihteiden käyttäjää.

      Voisi yksioikoisesti kai vetää johtopäätöstä, että päihteiden käyttö kulkee suvuttain eli minkä mallin kotona saa, se jatkuu lasten parisuhteissa.

      Jos tupakkaa ei ole joutunut kotona haistelamaan, niin ei sitä pysty suvaitsemaan kumppaniltakaan. Haisee se sen verran pahalle tupakoimattoman nenään. :)

      Huumeista sen verran, että huumeita käyttävä ei ole lainkaan sopiva vanhemmaksi eli jos valitsette nuoruuden hölmyyksissänne huumeet tai olette raitistuneita ex-narkkeja tehkää silti sterilisaatio.

      • leske

        Huumeet on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin alkoholi.
        En tarkoita tutkimuskemikaaleja.


      • Tiukkaalinjaa

        No olen kyllä aivan toista mieltä. Huumeet on huonoin vaihtoehto, sitten tupakka ja vasta sitten alkoholi.
        Toki alkoholia voi käyttää niin, että on kännissä tai krapulassa koko ajan ja joillakin riippuvuus syntyy helposti. Tavallinen tallaaja pystyy käyttämään alkoholia esim muutaman kerran vuodessa.

        Oma lähin kokemus huumeista on vain sukulaispojan kautta, joka aloitti käytön 14-vuotiaana ja myös sille tasolle henkisesti jäikin. Hänestä ei kasvanut koskaan vastuuntuntoista aikuista, vaan hän on ikuinen murrosikäinen. Aika reppana nyt 4-kymppisenä, mutta onneksi on sentään vielä hengissä ja pystyy välillä käymään töissäkin. Ajatusmaailmaltaan hän on lapsentasoinen rikollinen.


    • refleksiupottajaa

      Jos todella rakastaa toista ihmistä, niin se ei haittaa. Jos se parisuhde katkeaisi siihen että toinen käyttää tupakkaa tai nuuskaa niin voi vittu...

      • Tiukkaalinjaa

        Katsos, harva rakastuu ensisilmäyksellä! Tuon tupakan/nuuskan käytön huomaa kyllä ensitapaamisellä, joten silloin on helppo jatkaa matkaa. Että voi vittuvaan...


    • Röökiperhejess

      Tupakan tai nuuskan käyttö olisi vaikea hyväksyä, jos voi sietää tupakkatuotteiden hajua. Tuhkakupin hajuinen ja makuinen kumppani alkaisi kertakaikkiaan yököttää.

      Parempi siis, että röökaajat pariutuvat keskenään, silloin haju ei varmaan haittaa niin paljon muuta kuin mahdollisia tulevia lapsia, muttä äkkiäkös hekin oppivat vanhempiensa tavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe