Satuhäiden vihkijä

Uteliaahko

Kuka oli vihkijäjänä tämän illan Satuhäissä TV kakkosella? Tapaniko?

41

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uteliaahko

      Oli nimittäin sympaattinen tyypi.

    • Ygrad

      EI ollut Tapani ja on kyllä symppis tyyppi. Oli muistaakseni Helsingin vaarnan patriarkka jossain vaiheessa. Onnea vain nuorelle parille. Muutama juttu ohjelmassa kyllä viittaa siihen ettei ole kyseessä aivan perinteinen mormonipariskunta ja sehän on hyvä. Jos mormonismin ottaa liian tosissaan, jää elämä elämättä.

    • Ev.lut

      Ei heitä siellä vihitty vaan heidät oli jo vihitty mormonitemppelissä. Ei-mormonit eivät ole päässeet ollenkaan vihkitilaisuuteen. Aika harvoin jo vihitty aviopari viettää häitä vasta vihkimisen jälkeen.

      • mormonimamma

        Vielä harvempi viettää häitä ennen vihkimistä. Ei tule mieleeni yhtään tapausta.


    • Ev.lut

      Saitpa kiinni epätarkkuudesta. Aika harva viettää häitä niin että vihkitilaisuys on salainen koska useimmat vieraat ovat kelvottomia osallistumaan vihkimistilaisuuteen.

      • Toisin_päin_onnistuu

        Mormonit kyllä päästetään luterilaisten vihki- ja kastetilaisuuksiin, jossa mormonit voivat sanoa kuuluvasti: "Tämä on juhlamuotoista jumalanpilkkaa".


      • kaksipisteto
        Toisin_päin_onnistuu kirjoitti:

        Mormonit kyllä päästetään luterilaisten vihki- ja kastetilaisuuksiin, jossa mormonit voivat sanoa kuuluvasti: "Tämä on juhlamuotoista jumalanpilkkaa".

        Kristinuskon seremonioissa kuitenkin kastetaan Raamatun Jumalan ja Jeesuksen nimeen tosin kuin mormonien omissa seremonioissa.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Kristinuskon seremonioissa kuitenkin kastetaan Raamatun Jumalan ja Jeesuksen nimeen tosin kuin mormonien omissa seremonioissa.

        MAP-kirkon toimitukset tehdään Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Rukoukset ja puheet päätetään Jeesuksen Kristuksen nimessä. Lopuksi sanotaan aamen.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        MAP-kirkon toimitukset tehdään Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Rukoukset ja puheet päätetään Jeesuksen Kristuksen nimessä. Lopuksi sanotaan aamen.

        Teillä Isä on Korotettu ihminen, jollaista Raamattu kutsuu vieraaksi jumalaksi, eli epäjumalaksi, ja Jeesus on Korotetun ihmisen ja jonkun ihmisnaisen fyysinen jälkeläinen . Tosin samalla myös Korotetun Ihmisen ja hänen vaimonsa/ avovaimonsa, taivaallisen äidin henkilapsi .
        Se kuka on pyhä henkenne ei ole minulle selvinnyt, mutta ei ainakaan totuuden henki .Teillähän henki katsoo läpi sormien kun valehdellaan naapurikansojen takia tai koska asiat ilman valehtelua olisivat " liian monimutkaisia ".

        Kyllä kristilliset juhlamuotoiset seremoniat ovat aitoja, aidon Jeesuksen asettamia eikä mormoninkaan ole kohteliasta niitä häiritä vaikka hänellä itseään onkin eri jumala kuin kristityillä .
        En ymmärrä miksi käytätte juutalaisuuden "amen"- sanaa ei sitä saa käyttää jos palvoo jotain muuta jumalaa kuin Jahvea. Vain Jahven sana on emunah, amen ei ole taikasana eikä kenenkään nimi kuten esim messias- sanasta luulette .


      • Käytöstavat
        Toisin_päin_onnistuu kirjoitti:

        Mormonit kyllä päästetään luterilaisten vihki- ja kastetilaisuuksiin, jossa mormonit voivat sanoa kuuluvasti: "Tämä on juhlamuotoista jumalanpilkkaa".

        Eivätkö mormonit hyväksy uskonnonvapautta?


      • Juhlamuotoinen Jumalanpilkka on muutettu nykytekstissä vain Jumalan pilkaksi: 10 Katso, minä sanon sinulle, että tätä teidän tulee opettaa — parannusta ja kastetta niille, jotka ovat vastuullisia ja kykeneviä tekemään syntiä; niin, opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä pienten lastensa tavoin, niin he kaikki pelastuvat pienine lapsineen.
        11 Eivätkä heidän pienet lapsensa tarvitse parannusta eivätkä kastetta. Katso, kaste on parannukseksi, jotta käskyt täytettäisiin syntien anteeksisaamiseksi.
        12 Mutta pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa maailman perustamisesta asti; ellei niin ole, Jumala on puolueellinen Jumala ja myös muuttuvainen Jumala ja erottelee ihmisiä, sillä kuinka monet pienet lapset ovatkaan kuolleet ilman kastetta!
        13 Ja nyt, jos pienet lapset eivät voisi pelastua ilman kastetta, näiden olisi täytynyt mennä loputtomaan helvettiin.
        14 Katso, minä sanon sinulle, että se, joka luulee pienten lasten tarvitsevan kastetta, on katkeruuden sapessa ja pahuuden kahleissa, sillä hänellä ei ole uskoa, toivoa eikä rakkautta; sen vuoksi, jos hänet otettaisiin pois hänen näin ajatellessaan, hänen olisi mentävä alas helvettiin.
        15 Sillä kauheaa jumalattomuutta on luulla, että Jumala pelastaa yhden lapsen kasteen tähden ja toinen hukkuu, koska hän ei ole saanut kastetta.
        16 Voi niitä, jotka vääristelevät Herran tiet tällä tavoin, sillä he hukkuvat, elleivät tee parannusta. Katso, minä puhun rohkeasti, koska olen saanut valtuuden Jumalalta, enkä minä pelkää, mitä ihminen voi tehdä, sillä täydellinen rakkaus karkottaa kaiken pelon.
        17 Ja minä olen täynnä aitoa rakkautta, joka on ikuista rakkautta; sen vuoksi kaikki lapset ovat minulle yhdenvertaisia; sen vuoksi minä rakastan pieniä lapsia täydellisellä rakkaudella, ja he ovat kaikki yhdenvertaisia ja pelastuksesta osallisia.
        18 Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.
        19 Pienet lapset eivät voi tehdä parannusta; sen vuoksi on kauheaa jumalattomuutta kieltää heiltä Jumalan puhtaat armoteot, sillä he ovat kaikki eläviä hänessä hänen barmonsa tähden.
        20 Ja se, joka sanoo pienten lasten tarvitsevan kastetta, kieltää Kristuksen armoteot eikä pidä minkään arvoisena hänen sovitustaan ja hänen lunastuksensa voimaa.
        21 Voi sellaisia, sillä he ovat kuoleman, helvetin ja loputtoman piinan vaarassa. Minä puhun siitä rohkeasti; Jumala on käskenyt minua. Kuunnelkaa näitä sanoja ja ottakaa varteen, tai ne ovat teitä vastaan Kristuksen tuomioistuimen edessä.
        22 Sillä katso, kaikki pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa, ja samoin kaikki ne, jotka ovat ilman lakia. Sillä lunastuksen voima tulee kaikkien niiden osaksi, joilla ei ole lakia; sen vuoksi se, joka ei ole tuomittu, eli se, joka ei ole tuomion alainen, ei voi tehdä parannusta, eikä sellaisia kaste hyödytä lainkaan —
        23 vaan se on pilkkaa Jumalan edessä, koska se kieltää Kristuksen armoteot ja hänen Pyhän Henkensä voiman ja panee turvan kuolleisiin tekoihin.
        24 Katso, poikani, tällaista ei pidä olla, sillä parannus on niille, jotka ovat tuomion alaisia ja rikotun lain kirouksen alaisia.
        25 Ja parannuksen ensi hedelmä on kaste; ja kaste tulee uskosta käskyjen täyttämiseksi; ja käskyjen täyttäminen tuo syntien anteeksiannon;
        26 ja syntien anteeksianto tuo sydämen sävyisyyden ja nöyryyden; ja sydämen sävyisyyden ja nöyryyden tähden tulee Pyhä Henki, joka Lohduttaja täyttää toivolla ja täydellisellä rakkaudella, joka rakkaus kestää uutteran rukouksen avulla, kunnes tulee loppu, jolloin kaikki pyhät saavat asua Jumalan luona.


      • Höpölöpsis
        nenada kirjoitti:

        Juhlamuotoinen Jumalanpilkka on muutettu nykytekstissä vain Jumalan pilkaksi: 10 Katso, minä sanon sinulle, että tätä teidän tulee opettaa — parannusta ja kastetta niille, jotka ovat vastuullisia ja kykeneviä tekemään syntiä; niin, opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä pienten lastensa tavoin, niin he kaikki pelastuvat pienine lapsineen.
        11 Eivätkä heidän pienet lapsensa tarvitse parannusta eivätkä kastetta. Katso, kaste on parannukseksi, jotta käskyt täytettäisiin syntien anteeksisaamiseksi.
        12 Mutta pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa maailman perustamisesta asti; ellei niin ole, Jumala on puolueellinen Jumala ja myös muuttuvainen Jumala ja erottelee ihmisiä, sillä kuinka monet pienet lapset ovatkaan kuolleet ilman kastetta!
        13 Ja nyt, jos pienet lapset eivät voisi pelastua ilman kastetta, näiden olisi täytynyt mennä loputtomaan helvettiin.
        14 Katso, minä sanon sinulle, että se, joka luulee pienten lasten tarvitsevan kastetta, on katkeruuden sapessa ja pahuuden kahleissa, sillä hänellä ei ole uskoa, toivoa eikä rakkautta; sen vuoksi, jos hänet otettaisiin pois hänen näin ajatellessaan, hänen olisi mentävä alas helvettiin.
        15 Sillä kauheaa jumalattomuutta on luulla, että Jumala pelastaa yhden lapsen kasteen tähden ja toinen hukkuu, koska hän ei ole saanut kastetta.
        16 Voi niitä, jotka vääristelevät Herran tiet tällä tavoin, sillä he hukkuvat, elleivät tee parannusta. Katso, minä puhun rohkeasti, koska olen saanut valtuuden Jumalalta, enkä minä pelkää, mitä ihminen voi tehdä, sillä täydellinen rakkaus karkottaa kaiken pelon.
        17 Ja minä olen täynnä aitoa rakkautta, joka on ikuista rakkautta; sen vuoksi kaikki lapset ovat minulle yhdenvertaisia; sen vuoksi minä rakastan pieniä lapsia täydellisellä rakkaudella, ja he ovat kaikki yhdenvertaisia ja pelastuksesta osallisia.
        18 Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.
        19 Pienet lapset eivät voi tehdä parannusta; sen vuoksi on kauheaa jumalattomuutta kieltää heiltä Jumalan puhtaat armoteot, sillä he ovat kaikki eläviä hänessä hänen barmonsa tähden.
        20 Ja se, joka sanoo pienten lasten tarvitsevan kastetta, kieltää Kristuksen armoteot eikä pidä minkään arvoisena hänen sovitustaan ja hänen lunastuksensa voimaa.
        21 Voi sellaisia, sillä he ovat kuoleman, helvetin ja loputtoman piinan vaarassa. Minä puhun siitä rohkeasti; Jumala on käskenyt minua. Kuunnelkaa näitä sanoja ja ottakaa varteen, tai ne ovat teitä vastaan Kristuksen tuomioistuimen edessä.
        22 Sillä katso, kaikki pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa, ja samoin kaikki ne, jotka ovat ilman lakia. Sillä lunastuksen voima tulee kaikkien niiden osaksi, joilla ei ole lakia; sen vuoksi se, joka ei ole tuomittu, eli se, joka ei ole tuomion alainen, ei voi tehdä parannusta, eikä sellaisia kaste hyödytä lainkaan —
        23 vaan se on pilkkaa Jumalan edessä, koska se kieltää Kristuksen armoteot ja hänen Pyhän Henkensä voiman ja panee turvan kuolleisiin tekoihin.
        24 Katso, poikani, tällaista ei pidä olla, sillä parannus on niille, jotka ovat tuomion alaisia ja rikotun lain kirouksen alaisia.
        25 Ja parannuksen ensi hedelmä on kaste; ja kaste tulee uskosta käskyjen täyttämiseksi; ja käskyjen täyttäminen tuo syntien anteeksiannon;
        26 ja syntien anteeksianto tuo sydämen sävyisyyden ja nöyryyden; ja sydämen sävyisyyden ja nöyryyden tähden tulee Pyhä Henki, joka Lohduttaja täyttää toivolla ja täydellisellä rakkaudella, joka rakkaus kestää uutteran rukouksen avulla, kunnes tulee loppu, jolloin kaikki pyhät saavat asua Jumalan luona.

        Onko tuokin muuttunut? Ennen kirjoitettiin lapsesta, ei pienestä lapsesta. Ilmeisesti se oli liian kiusallista mormoneille itselleen, koska hehän kastavat 8-vuotiaita, täysin aivopesun varassa olevia lapsia.

        Mutta täytyypä muistaa, että mormonien ollessa luterilaisessa kastetilaisuudessa he ajattelevat sen olevan jumalanpilkkaa.


      • Höpölöpsis
        nenada kirjoitti:

        Juhlamuotoinen Jumalanpilkka on muutettu nykytekstissä vain Jumalan pilkaksi: 10 Katso, minä sanon sinulle, että tätä teidän tulee opettaa — parannusta ja kastetta niille, jotka ovat vastuullisia ja kykeneviä tekemään syntiä; niin, opettakaa vanhemmille, että heidän täytyy tehdä parannus ja ottaa kaste ja nöyrtyä pienten lastensa tavoin, niin he kaikki pelastuvat pienine lapsineen.
        11 Eivätkä heidän pienet lapsensa tarvitse parannusta eivätkä kastetta. Katso, kaste on parannukseksi, jotta käskyt täytettäisiin syntien anteeksisaamiseksi.
        12 Mutta pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa maailman perustamisesta asti; ellei niin ole, Jumala on puolueellinen Jumala ja myös muuttuvainen Jumala ja erottelee ihmisiä, sillä kuinka monet pienet lapset ovatkaan kuolleet ilman kastetta!
        13 Ja nyt, jos pienet lapset eivät voisi pelastua ilman kastetta, näiden olisi täytynyt mennä loputtomaan helvettiin.
        14 Katso, minä sanon sinulle, että se, joka luulee pienten lasten tarvitsevan kastetta, on katkeruuden sapessa ja pahuuden kahleissa, sillä hänellä ei ole uskoa, toivoa eikä rakkautta; sen vuoksi, jos hänet otettaisiin pois hänen näin ajatellessaan, hänen olisi mentävä alas helvettiin.
        15 Sillä kauheaa jumalattomuutta on luulla, että Jumala pelastaa yhden lapsen kasteen tähden ja toinen hukkuu, koska hän ei ole saanut kastetta.
        16 Voi niitä, jotka vääristelevät Herran tiet tällä tavoin, sillä he hukkuvat, elleivät tee parannusta. Katso, minä puhun rohkeasti, koska olen saanut valtuuden Jumalalta, enkä minä pelkää, mitä ihminen voi tehdä, sillä täydellinen rakkaus karkottaa kaiken pelon.
        17 Ja minä olen täynnä aitoa rakkautta, joka on ikuista rakkautta; sen vuoksi kaikki lapset ovat minulle yhdenvertaisia; sen vuoksi minä rakastan pieniä lapsia täydellisellä rakkaudella, ja he ovat kaikki yhdenvertaisia ja pelastuksesta osallisia.
        18 Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.
        19 Pienet lapset eivät voi tehdä parannusta; sen vuoksi on kauheaa jumalattomuutta kieltää heiltä Jumalan puhtaat armoteot, sillä he ovat kaikki eläviä hänessä hänen barmonsa tähden.
        20 Ja se, joka sanoo pienten lasten tarvitsevan kastetta, kieltää Kristuksen armoteot eikä pidä minkään arvoisena hänen sovitustaan ja hänen lunastuksensa voimaa.
        21 Voi sellaisia, sillä he ovat kuoleman, helvetin ja loputtoman piinan vaarassa. Minä puhun siitä rohkeasti; Jumala on käskenyt minua. Kuunnelkaa näitä sanoja ja ottakaa varteen, tai ne ovat teitä vastaan Kristuksen tuomioistuimen edessä.
        22 Sillä katso, kaikki pienet lapset ovat eläviä Kristuksessa, ja samoin kaikki ne, jotka ovat ilman lakia. Sillä lunastuksen voima tulee kaikkien niiden osaksi, joilla ei ole lakia; sen vuoksi se, joka ei ole tuomittu, eli se, joka ei ole tuomion alainen, ei voi tehdä parannusta, eikä sellaisia kaste hyödytä lainkaan —
        23 vaan se on pilkkaa Jumalan edessä, koska se kieltää Kristuksen armoteot ja hänen Pyhän Henkensä voiman ja panee turvan kuolleisiin tekoihin.
        24 Katso, poikani, tällaista ei pidä olla, sillä parannus on niille, jotka ovat tuomion alaisia ja rikotun lain kirouksen alaisia.
        25 Ja parannuksen ensi hedelmä on kaste; ja kaste tulee uskosta käskyjen täyttämiseksi; ja käskyjen täyttäminen tuo syntien anteeksiannon;
        26 ja syntien anteeksianto tuo sydämen sävyisyyden ja nöyryyden; ja sydämen sävyisyyden ja nöyryyden tähden tulee Pyhä Henki, joka Lohduttaja täyttää toivolla ja täydellisellä rakkaudella, joka rakkaus kestää uutteran rukouksen avulla, kunnes tulee loppu, jolloin kaikki pyhät saavat asua Jumalan luona.

        > Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.

        Tuostakin Tapani on vahvasti eri mieltä.

        Laitatko Nensku vielä lähteesi esille? En muista mistä kohtaa ja mistä opuksesta tuo teksti on peräisin. Voisin tarkistaa alkuperäisenä englenninkielisenä versiona.


      • muukalainen12
        Höpölöpsis kirjoitti:

        > Sillä minä tiedän, ettei Jumala ole puolueellinen Jumala eikä muuttuvainen olento, vaan hän on muuttumaton kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.

        Tuostakin Tapani on vahvasti eri mieltä.

        Laitatko Nensku vielä lähteesi esille? En muista mistä kohtaa ja mistä opuksesta tuo teksti on peräisin. Voisin tarkistaa alkuperäisenä englenninkielisenä versiona.

        Moroni 8 luku Mormonin kirjasta. Englannin kielinen lähde: The Book of Mormon, Book of Moroni 8.


      • Höpölöpsis
        muukalainen12 kirjoitti:

        Moroni 8 luku Mormonin kirjasta. Englannin kielinen lähde: The Book of Mormon, Book of Moroni 8.

        Taisin väistää muurin tai sitten nykyinen englantilainenkin versio on muutettu koskemaan vain pieniä lapsia.
        Joka tapauksessa se joka väittää 8-vuotiaan olevan vastuullinen mm. päättämään uskontonsa, valehtelee rajusti.


      • maikäläinen12

        Siviilivihkiminen suoritetaan "muilta salassa" ja häävastaanotto pidetään myöhemmin. Tosin laki tekee mahdolliseksi siviilivihkimisen tilaavamassa huoneistossa laajemman häävierasjoukon läsnäollessa.


    • muukalainen12

      Kyllä se oli samalla vihkitilaisuus, mutta ei kirkon seremonian mukainen.

      • Selkeyttä

        Kirkossamme on kahdenlaista avioliiton solmimista. Molemmat täyttävät Suomen lain vaatimukset.
        Maallinen avioliitto: Seurakunnan piispa tai muu valtuuden omaava vihkii avioparin vapaamuotoisin sanoin kysyen molempien tahtoa solmia avioliitto ja ottaen vastaan lupauksen rakastaa toisiaan.
        Temppeliavioliitto: Temppelissä valtuuden omaava henkilö sanoo määrämuotoisen vihkimisrukouksen ja kysyy molemmilta tahtoa rakastaa toisiaan tämän ja tulevan elämän aikana. Kysymys on siis vihkimisestä ajaksi ja iankaikkisuudeksi.
        Maallinen avioliitto voidaan sinetöidä temppelissä myös iankaikkisuutta varten. Silloin käytetään samaa sanamuotoa kuin edellä. Molemmissa on todistajat.


      • muukalainen12

        Televisiossa "vihkijä" sanoi vihkivänsä "ikuiseen avioliittoon". Kirkossa temppelin ulkopuolella voidaan vihkiä vain tämän elämän ajaksi, eikä "ajaksi ja iankaikkisuudeksi" (jotka sanat kuululuvat temppeliin), kuten nyt tapahtui.

        Nuoripari oli todennäköisesti vihitty temppelissä aikaisemmin, mutta se toistettiin epämääräisessä muodossa häävastaanotossa. Kirkon sääntöjen mukaan temppelissä usoritetun sinetöinnin jälkeen ei saisi olla mitään vihkimiseen viittaavaa.

        Jos vihkimisen suorittaa temppelin ulkopuolella piispa tai joku muu kirkon virkkamies, niin se pitää tapahtua: 1) Melkisedekin pappeuden valtuudella (siis pappeustoimitus), 2) tämän elämän ajaksi, ja 3) Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Kaksi muuta elementtiä puutui ja ensimmäinen meni väärin. Mikäli nuortaparia ei oltu vihitty temppelissä, niin ainakaan pappeuden valtuuutta ajatellen se ei ole pätevä iankaikkisuudessa. kts. Ol 132:7,18).

        Tilaisuudessa ei mitenkään sanottu, että tämä avioliitto solmitaan vain tämän elämän ajaksi (kuten on tapana), vaan sanamuodolla annettiin ymmärtää, että se kestää ikuisesti.

        Ohjelman alussa sanotiin myös, että heidät oli jo vihitty temppelissä aikaisemmin, joten kyseessä oli silloin vihkimisen toisto.


      • Selkeyttä
        muukalainen12 kirjoitti:

        Televisiossa "vihkijä" sanoi vihkivänsä "ikuiseen avioliittoon". Kirkossa temppelin ulkopuolella voidaan vihkiä vain tämän elämän ajaksi, eikä "ajaksi ja iankaikkisuudeksi" (jotka sanat kuululuvat temppeliin), kuten nyt tapahtui.

        Nuoripari oli todennäköisesti vihitty temppelissä aikaisemmin, mutta se toistettiin epämääräisessä muodossa häävastaanotossa. Kirkon sääntöjen mukaan temppelissä usoritetun sinetöinnin jälkeen ei saisi olla mitään vihkimiseen viittaavaa.

        Jos vihkimisen suorittaa temppelin ulkopuolella piispa tai joku muu kirkon virkkamies, niin se pitää tapahtua: 1) Melkisedekin pappeuden valtuudella (siis pappeustoimitus), 2) tämän elämän ajaksi, ja 3) Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        Kaksi muuta elementtiä puutui ja ensimmäinen meni väärin. Mikäli nuortaparia ei oltu vihitty temppelissä, niin ainakaan pappeuden valtuuutta ajatellen se ei ole pätevä iankaikkisuudessa. kts. Ol 132:7,18).

        Tilaisuudessa ei mitenkään sanottu, että tämä avioliitto solmitaan vain tämän elämän ajaksi (kuten on tapana), vaan sanamuodolla annettiin ymmärtää, että se kestää ikuisesti.

        Ohjelman alussa sanotiin myös, että heidät oli jo vihitty temppelissä aikaisemmin, joten kyseessä oli silloin vihkimisen toisto.

        En nähnyt ohjelmaa, joten en voi sitä kommentoida. Nähdäkseni seurakukunnassa tapahtuva vihkiminen ei vaadi pappeutta, vaan se on verrattavissa siviilirekisterin pitäjän suorittamaan vihkimiseen.


      • muukalainen12
        Selkeyttä kirjoitti:

        En nähnyt ohjelmaa, joten en voi sitä kommentoida. Nähdäkseni seurakukunnassa tapahtuva vihkiminen ei vaadi pappeutta, vaan se on verrattavissa siviilirekisterin pitäjän suorittamaan vihkimiseen.

        Ohjelman voi katsoa ylen areenasta.

        Kirkon sisällä valtuus (oikeus) siviilivihkimiseen on aina ollut lähetyskentällä lähetysjohtaja tai seurakunnanjohtaja, ja vaarnassa piispa tai vaarnan johtaja. Ja niin on myös toimittu.

        Kirkon sääntöjen mukaan temppelissä suoritetun sinetöinnin jälkeen ei saa olla minkäänlaista vihkimiseen viitaavaa. Toisaalta kirkon oppi, jonka mukaan avioliitto on sineöitavissä ainoastaan temppelin seinien sisäpuolella, pitää sisällään sen, että avioliiton solmiminen iankaikkisuudeksi ei ole toimituksena pätevä temppelin ulkopuolella suoritettavana toimituksena.

        Olen ollut sekä siviilivihkimisissä (piispojen, vaarnan johtajan jä lähetysjohtajan toimittamissa) että sinetöinneissä temppelissä, että tunnen niiden sisällön ja erot. Toisaalta tiedän, että temppelissä suoritetun toimituksen jälkeen ei saisi olla mitään avioliittoon vihkimiseen viitaavaa.

        Tosin se ei tapahtunut kirkon tiloissa, mutta koska kyseessä oli kirkkoon kuuluvasta parista, niin olisi voinut odottaa kirkon ohjesääntöjen noudattamista.

        Morsiamella oli avoin morsiuspuku, joten hänellä ei ollut garmenttia. Se on synnyttänyt lähipiirissäni epäilyksiä siitä, että temppelissä ei olisi käyty. Vaikka sekin on mahdollista, että garmentti oli jätetty pois hääpuvun ajaksi.


      • Vaihtovaatteet

        Kuinka välttämätön garmentti mormonille on? Sulhanen oli liittynyt kirkkoon vuosi sitten. Joutuuko tulokaskin pukeutumaan niihin ensi hetkestään alkaen?


      • mormonimamma

        Garmenttia saavat käyttää temppeliseremonioihin osallistuneet mormonit. Sekä temppelissä käyminen että garmentin käyttö on vapaaehtoista ja itse kunkin omantunnon asia.


      • Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

        Garmenttia saavat käyttää temppeliseremonioihin osallistuneet mormonit. Sekä temppelissä käyminen että garmentin käyttö on vapaaehtoista ja itse kunkin omantunnon asia.

        Vapaaehtoista toki, mutta ilman sen käyttöä ei ole asiaa korotukseen.
        Vapaaehtoistahan teillä on 8-vuotiaiden kastekin... Heh, heh...


      • mormonimamma
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Vapaaehtoista toki, mutta ilman sen käyttöä ei ole asiaa korotukseen.
        Vapaaehtoistahan teillä on 8-vuotiaiden kastekin... Heh, heh...

        Korotukseen menijöiden listaa ei ole käytössäni, mutta sen tiedän, että garmentin käyttö ja kasteelle meno missä iässä tahansa on täysin vapaaehtoista.


      • Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

        Korotukseen menijöiden listaa ei ole käytössäni, mutta sen tiedän, että garmentin käyttö ja kasteelle meno missä iässä tahansa on täysin vapaaehtoista.

        Listalta putoaa jos ei käytä garmenttia. Kasteelle menon vapaaehtoisuus 8-vuotiailleon lähinnä vitsi.


      • mormonimamma
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Listalta putoaa jos ei käytä garmenttia. Kasteelle menon vapaaehtoisuus 8-vuotiailleon lähinnä vitsi.

        Oletko aivan varma?


      • Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

        Oletko aivan varma?

        Olen.


      • mormonimamma
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Olen.

        Mistähän moisen varmuuden olet saanut?


      • Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

        Mistähän moisen varmuuden olet saanut?

        Sinähän myönsit, ettäsinulla ei ole listaa käytössäsi. Et tiedä edes sitäkään, että garmentit ovat pakolliset siinä missä Kymmenysten maksaminenkin. Jotain todella harvoja poikkeuskia voi olla, jos on esim. vaateallergia...


      • mormonimamma
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Sinähän myönsit, ettäsinulla ei ole listaa käytössäsi. Et tiedä edes sitäkään, että garmentit ovat pakolliset siinä missä Kymmenysten maksaminenkin. Jotain todella harvoja poikkeuskia voi olla, jos on esim. vaateallergia...

        Sekä garmentin käyttäminen että kymmenysten maksaminen on täysin vapaaehtoista MAP-kirkossa.


      • Höpölöpsis
        mormonimamma kirjoitti:

        Sekä garmentin käyttäminen että kymmenysten maksaminen on täysin vapaaehtoista MAP-kirkossa.

        Täysin vaapaaehtoista on myös sanoa aseella uhkaavalle rahoja vaativalle rosvolle, että rahaa kyllä on, mutta en anna...

        Et itsekään uskalla olla ilman garmenttia, kuten ei Tapanikaan. Pelko korotuksen ulkopuolelle jäämisestä jäytää.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Täysin vaapaaehtoista on myös sanoa aseella uhkaavalle rahoja vaativalle rosvolle, että rahaa kyllä on, mutta en anna...

        Et itsekään uskalla olla ilman garmenttia, kuten ei Tapanikaan. Pelko korotuksen ulkopuolelle jäämisestä jäytää.

        Garmentin käyttäminen on ihan mukavaa. Se toimii kuin tavallinen alusvaatekin. Sen voi jättää pois silloin kun jättää alusvaatteetkin: urheilu, raskas työ. auringonotto ym.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Garmentin käyttäminen on ihan mukavaa. Se toimii kuin tavallinen alusvaatekin. Sen voi jättää pois silloin kun jättää alusvaatteetkin: urheilu, raskas työ. auringonotto ym.

        Miksi ihmeessä ette käytä tavallisia alusvaatteita? Ai niin, se pelko jäädä pois korotuksesta...


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ette käytä tavallisia alusvaatteita? Ai niin, se pelko jäädä pois korotuksesta...

        Kun olet käynyt temppelissä ja saanut oman endaumenttisi, niin tiedät.


    • "Kuka oli vihkijäjänä tämän illan Satuhäissä TV kakkosella? Tapaniko?"

      joo, mormooni-tapsu sen olla pitää.

    • Freemasonic.Lodge.666

      Vapaamuurarien juonia...!

    • Ygrad

      Garmentti eli ihokas on välttämätön MAP-kirkossa. Garmentin saa kun käy ensimmäistä kertaa temppelissä. Ensimmäistä temppelissä käyntiä pitää odottaa vähintään vuosi MAP-kirkkoon liittymisen jälkeen. Ennen kuin saa temppelisuosituksen täytyy elää MAP-kirkon sääntöjen mukaan joihin olennaisena osana kuuluu vähintään 10 prosentin luovutus tuloistasi MAP-kirkolle. Myös muita rahakeräyksiä järjestetään lähes koko aika ja jos et luovuta anteliaasti omaisuuttasi MAP-kirkolle sitä pidetään Jumalalta varastamisena.

      • Selkeyttä

        Lahjoitukset ovat vapaaehtoisia. Niitä ei peritä verotuksen yhteydessä kuten kansankirkossamme. Annat virheellisen kuvan. Tämä ei vastaa sitä, mitä tapahtuu: "Myös muita rahakeräyksiä järjestetään lähes koko aika." Mitään erityisiä rahankeräyksiä ei ole, vaan on eri rahastoja, joihin voi lahjoittaa halutessaan. Sellainen on esim. paastorahasto, johon lahjoitetaan kahden aterian hinta tai enemmän. Ne joille paastoaminen sopii, ovat syömättä ja juomatta n. vuorokauden ajan kerran kuukaudessa ja lahjoittavat säästyneen rahan rahastoon, josta autetaan puutteenalaisia.


      • Rahan.valta
        Selkeyttä kirjoitti:

        Lahjoitukset ovat vapaaehtoisia. Niitä ei peritä verotuksen yhteydessä kuten kansankirkossamme. Annat virheellisen kuvan. Tämä ei vastaa sitä, mitä tapahtuu: "Myös muita rahakeräyksiä järjestetään lähes koko aika." Mitään erityisiä rahankeräyksiä ei ole, vaan on eri rahastoja, joihin voi lahjoittaa halutessaan. Sellainen on esim. paastorahasto, johon lahjoitetaan kahden aterian hinta tai enemmän. Ne joille paastoaminen sopii, ovat syömättä ja juomatta n. vuorokauden ajan kerran kuukaudessa ja lahjoittavat säästyneen rahan rahastoon, josta autetaan puutteenalaisia.

        Onko Suomen mormoneissa paljonkin puutteenalaisia, vai väitätkö, että autatte keitä tahansa tarvitsevaisia?
        Jos ei maksa kymmenyksiään, onko silloin selvitettävä varattomuus, ja oikeus avustuksiin syntyy?


      • Selkeyttä
        Rahan.valta kirjoitti:

        Onko Suomen mormoneissa paljonkin puutteenalaisia, vai väitätkö, että autatte keitä tahansa tarvitsevaisia?
        Jos ei maksa kymmenyksiään, onko silloin selvitettävä varattomuus, ja oikeus avustuksiin syntyy?

        Tietääkseni kaikkea Suomesta kertyvää paastorahaa ei tarvita täällä.
        Kymmenyksistä voi keskustella piispan tai seurakunnan johtajan kanssa. Niiden maksamisesta voidaan vapauttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe