Kamuttaja. Murteillaas taas.

Laitan taas hieman murrekysymyksiä.
Lisään hieman vaikeusastetta sillä, etten laita lauseita, missä esiintyy.
Se kyllä on ilman muuta selvää, että sanoilla on eri merkityksiä eri puolilla pitäjää.

Tämä poikkeaa normaaleista kyselyistäni hieman.
Yhdestoista on sana jota en tiedä itsekkään, mitä se merkitsee., vaikka kuulin usein, mutta en osannut yhdistää sitä mihinkään.
Kertokaa jos tiedätte.

1. Liähöttää

2. Puotalttaa

3. Ketteettyy

4. Konahttaa

5 . Kompsakka

6. Timprraattuu

7. Ruahttii

8. Konnikka

9. Kilihakka

10. Portimo

11. Rakla (tämä on se jota en tiedä, mutta kuulin usein).

72

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooppellin

      Tyhmä aaihe

    • No ei todellakaan tyhmä.

      Vastaan minkäs taidan. ooppellinnin kanssa täys eri mieli. Jatkovasti laakerin vieruskrympin kera hiukka ongelmii;)

      Nyt voip tulla usseimpi huti ;) Jelehakkana yritän lomalla kaikkeen heti ekalla. Kirottelen vireitä kuis kerikiän;)

      1. Liähöttää= Hengästynyt juoksun jälkeen. Toinen merkitys voisi olla, peitellä, kartoittaa.

      2. Puotalttaa= Vetää välistä, ei ole minun asiani, olen eri mieltä. Purjetermi myös tuulessa.

      3. Ketteettyy= Kasvaa. Alkaa ymmärtää jotakin oivallisempaa, pikku hiljaa.

      4. Konahttaa= Ärjäisy sotilaallisesti, käsky,missä kaappi seisoo. Konahdus toki on ilmaisu vaimopuoliltakin;)

      5 . Kompsakka=Verevä ja lihaksikas tohdin ja tahdon tuoja.

      6. Timprraattuu= Meikka kuin vaimoni juhliin lähtiessämme. Timpurikaan ei ole noin millin päälle;) Pitää olla just, eikä melekkein.

      7. Ruahttii= Tuhlauksen toinen puoli hyvällä mielellä. Raaskii laittaa tuonnin menemään iliman mittään kippeetä.
      8. Konnikka= Kannikka olisi meikäpojan mielestä leivän kannikka, mutta konnikka onkin sitten, arvaten " konnikka" kohta tulloo, eli aikamuodon murresana. Toisaalta ajattelisin myös konnikkaa ajatuksen ilmentymän pohdiskeluna.

      9. Kilihakka= Pikku riitelynpoikanen ajatuksessamme ; juoni poikakujjeen ilementymä, ; johan sen ilemeestäskin näkköö, miten oot kilihakka.

      10. Portimo= Sukunimi;) Tarkoittaa myös puron pientä patoa. Ei koskessa puroja lirise.

      11. Rakla (tämä on se jota en tiedä, mutta kuulin usein).= Suuri äänilähde, josta ei oikein kukaan ota selvää pomolta, tavaraa tulloo;) Anteeksi. Arvaus oli huumoria. Rokla on tutumpi.

      • Kyllä joitan tiesitkin.

        4. On aika hyvä, mutta lisäksi se on epäyställinen lyhyt lausahdus.
        5. Näin se on. Kumma kyllä kuulin käytettävän ainoastaan hevosista tai naisista (älkää nyt naiset suuttuko), ja se oli hyvin ihaileva sanonta.
        Oli isokokoinen ja komea.
        6. Polttaa polttaa.
        7. Aivan oikein.


    • Haistakaa.paska

      Persoonille opetuksia ja hyväksikäyttöä.

    • rotestimökinpoika

      Portimo on myös näätä, Päätalon kirjoista taas tuttu. Siellä on mainittu
      kissa nimeltä Portimo-Oskari. Olisiko pyydystänyt näädän joskus.

      • Tuota olikohan näätä, samantapainen kyllä?


      • arvaan

        majava


    • Tuohon 9. kohtaan lisäisin vielä, että kilihakka taitaa tarkoittaa ripeää ja innokasta nuorta miestä. Liikkeissään vikkelää. Voisi kuvitella että kauniitten tyttöjen ympärillä kilihakasti pyörähtelee, kuin ukkometso soitimella.

      • Kyllä sitäkin, mutta lisäksi riidan- tai tappelunhaluista.


    • vahtija.veikkogyg

      Imoitus tehty ylläpitoon asiaton alitus

      • Mikä tässä alitettiin, ja mitenkä voi alittaa asiallisesti?


      • Vahtija.veikko on ryhtynyt harrastamaan limboamista;)
        Tyylilleen uskollisesti.


      • nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Vahtija.veikko on ryhtynyt harrastamaan limboamista;)
        Tyylilleen uskollisesti.

        Niin näkyy, mutta en vain ymmärrä aina hänen ajatuksiaan.


    • 1.Liähöttää
      Kyykistyttyään ihminen liähöttää liähistyneenä

      2. Puotalttaa
      Hän puotaltaa suuruksissaan kalikalla ohtaan.

      3. Ketteettyy
      Jäähtyessä vellin pinnalle muodostuu kettu eli kalvo.

      4. Konahttaa
      Armeijassa voimakasta käskyttämistä.

      5 . Kompsakka
      Isokokoinen, näyttävä nainen

      6. Timprraattuu
      Aika kuluu turhaan.

      7. Ruahttii
      Raskii, uskaltaa ostaa vaikka vähillä varoilla

      8. Konnikka
      Leivän kanta

      9. Kilihakka
      Vilkas, innokas

      10. Portimo
      Puro

      11. Rakla (tämä on se jota en tiedä, mutta kuulin usein).
      Sikli

      • 1. Ei ole
        2. Kyllä käytetään tuossakin tilanteessa, mutta muutakin aivan erilaista tarkoittaa.
        3. Muistan kyllä tuotakin on käytetty noin, mutta varsinaisesti on eri asia
        4. Sopii siihenkin, mutta mitä se varsinaisesti kuvaa, lähellä olet.
        5. Yleensä tuossa käytössä olevaa sana, voi tarkoittaa myös hevosta.
        6. Timpraatumisen seuraus kyllä, mutta mitä itse sana.
        7. Aika hyvä kuvaus
        8. Metsään meni
        9. aika hyvin kuvattu, lisäksi riidan. tai tappelunhaluista kuvaava.
        10. Metsään meni.
        11. Voi se sitäkin olla, en tiedä. Käyttivät usein hermostuessa sanaa joka ei mielestäni ilmaissut aihetta.


    • 8. Konnikka (minulla oli lukihäiriö, ei siis kannikka), en tiedä eikä tule mitään mieleen.

    • hyvä.on.muisti

      kyllä on tosi vaikeita taas kamuttajalta, mistä se muistaa näitä.

    • samaipOsoite

      Sanoppa kamuttaja, nomikäänseriffi ja vanhalieksalainen ? Kuinka ymmärrät persoonjakauman kirjoitusasuun saatettuna ?

      • Ehkä sanaketjulla PunapääPelikoneella - KamuttajanMummo - onkirjoitettuOikea sekä kymmenet muut jatkuvasti vaihtuvat nimimerkit.
        Selvisikö asia?


    • muistelua

      2. Puotaltaa. Päästellä menemään vapaasti ja vauhdikkaasti turvallisuusriskejäkään kaihtamatta.

      • Kyllä se sitä on.


    • tarjoan

      Konnikka on sammakko.

      • Sammakkohan se on.


    • anti.tulla

      Kerro jo oikeat vastaukset konnikka on onnikka.

    • Selitän nyt mitä ei tiedetty.

      1. Liähöttää = Oikein kovaa mielistelyä

      2. Puotalttaa Tiedetty = Vauhdikasta menoa tai tekoa

      3. Ketteettyy = kuivumista ja keventymistä esim. halot hyvässä pinossa ketteenty.

      4. Konahttaa = hyvin epäyställinen lyhyt lausahdus

      5 . Kompsakka Tiedetty hyvin = suuri ja komea

      6. Timprraattuu Tiedetty = tekee hyvin tarkkaa työtä, tai nyhertää pikkuasioiden parissa, tarkoitus riippui käyttöyhteydestä.

      7. Ruahttii Tiedetty = raskii tehdä jotain toisen hyväksi tai antaa jotain toiselle.

      8. Konnikka Tiedetty = sammakko

      9. Kilihakka Tiedetty = hyvin tarmokas ja pirteä, tarkoitti toisinaan myös riidan- tai tappelunhaluista riippuen käyttöyhteydestä.

      10. Portimo Läheltä piti = Pielisjärvellä ja koko Karjalassa kärppä.

      11. Rakla (tämä on se jota en tiedä, mutta kuulin usein). Sikliä esitettiin, en tiedä onko oikea.

    • nyt.ei.me.nuoret

      Johan on mahtava ja monipuolinen murre miten käy kun vanhat taitajat menee maan poveen?

      • murren.omistaja

        Murre menee sen siliän tien ja se on aika vahinko.


      • komun.naapuri
        murren.omistaja kirjoitti:

        Murre menee sen siliän tien ja se on aika vahinko.

        Niin menee komuttajakin ja se ei ole vahinko


    • Rakla taitaa jäädä varmistamatta, tuo sikli voisi olla, mutta ehkä ei.
      Raklaa kuulin käytettävän kun joku suuttui tai oli hermostunut.

    • murresanoja

      Semmoisen sanan olen kuullut kuin isittää...........mitä silloin tehdään?

      • Voi olla hyvin paikallinen muunnos sanasta pissittää.


      • muistelen

        pientä huijausta


      • muistelen kirjoitti:

        pientä huijausta

        Onko isin suustaan päästämä isittäminen huijaamista. Isit siis isittävät.


    • En ole ikinä kuullut issittämisestä, kerrotko mitä tarkoittaa?

      • murresanoja

        Isäukkovainaa käytti kyseistä sanaa kun patisti pojankoltiaisia tekemään maatilalla hommia esim.traktorin kytkeminen työkoneen eteen,peräkärrin tahikka muun vempaimen.Myös tälläisessäyhteydessä sanonta oli käytössä: ala joutua pellolle isittämään heinää seipäälle tms.Liekkö ollu joku perhepiirin sanonta vai yleisemminkin käytetty sitä en osaa sanoa.


    • Rakla voisi olla hiha. Puseron tms. hihamalli , sellainen viistosti saumattu kuin oli tietyissä puvuissa aikoinaan. Keskiajankin jälkeen käytettiin;)

      • Eli, älä nyt polta hihojasi.

        En ole varma, tuntuu vain kuin olisi joku yhteys?


      • ompelijana

        Raglan-hiha on kyllä ihan nykyisinkin käytössä.


    • Isittäminen on perhepiirin keksitty leviämätön sana, jolla ei ole murteen eikä kielen suurempaa arvoa kielitieteessä, vielä.

      Omat lapsenikin ovat minua samoin tyylein nimitelleet kohteliaasti vaikka miten. Mennen ja tullen;)

      PS. Olen kuullut neljältä tuulelta sanontoja, hyviä ja pahoja. Viimeaikoina jo kahdeksalta;)

      • Lapsille ja ipanoille kyllä kuri löytyy. Kunnon tehtävät, niin sen hoitaa usein parhaiten päin. Peli ei aina paras ole, luonto tuo pojat ja tytöt takaisin ajatuksen majaansa. Siinä sitten polkevat jalkaa, ajan ja Pokemoninkin polkevat ymmärtäen;)

        Pelkkä kielto on typerää. Parempi on kiertää kielto, oikealla aidolla tunteella. Näyttäen oikeaa eloa, mitä maailma on tulvillaan.


      • Kielijä

        En kovin paljon suosittelisi teidän käyttämää "isi" sanaa, koska se voi herättää joissakin herkissä persoonissa ikäviä mielleyhtymiä.


      • Sanontasi "neljältä tuulelta" on myös ikivanha heprealainen sanonta.


    • Isi on pääte kielessämme.

      Mitä pitäisi, miten hoituisi, mitä mieltä olisit ja niin edelleen. Ei isi ole yhtään mitään liiteymmärrystä ilman. Olisitko sinäkin joskus keskustelukumppaniini ilman epävarmuutta olisitko? Kuinkas epäilet jos on mielesi epäilevä, olISIko?

      Voi olla epämääräistä tarkoitukseni, kuin seksinnekin joskus suuntaansa suunnaten ilman päätettämme.

      Kaikesta huolimatta, isi on ainoastaan pääte suomen kielessä.
      Isän merkitys sitten toinen.

      • Realismi

        Anteeksi, jos pahoitin mielesi, mutta en ymmärtänyt loppuviestiäsi. Tarkoitin sanalla "isi" niitä kaikkia surullisia tapauksia, mitä on tapahtunut Euroopassa, joihin on syyllistynyt terroristijärjestö nimeltään "ISIS". Jotkut ihmiset vain voivat sen sotkea samaan järjestöön.


      • Kielijä

        Anteeksi taas. Muistin väärin nimimerkkini. Minun nimimerkkini on oikeasti "kielijä". Sorry, olen vähän "maistissa", niin kuin myös itse ehkä olet.


      • Olitpahan Kielijä tai realistinen realismi, aivan sama.

        Ei mitään hätää. Arvelinkin että kyse on jostakin sellaisesta, kuin vastauksessasi annoit ilmentyä. Hyvä ymmärrys ei aina riitä. Tarve on kahdestakin, ellei kolmesta ymmärryksestä, hyvästä sinänsä lisää.

        ompelijana:
        "Raglan-hiha on kyllä ihan nykyisinkin käytössä."
        Tuki hieman ajatukseni juoksua, ajatustani osin.

        Minä olen joskus ns. yökyöpeli. Paha silloin jos otan, hyvä silloin jos en;) Kenkään ja kunnaan sanojen kukkasiamme älkööt tosissaan itseensä ottako. Osaan lukea laajasti rivien välistä, ja joskus kirjoittelen tyylilläni rivien väliinkin.

        Kaunista on teksti, elo ja musiikki.


      • en.ole.iknä.kuullut
        nomikäänsheriffi kirjoitti:

        Olitpahan Kielijä tai realistinen realismi, aivan sama.

        Ei mitään hätää. Arvelinkin että kyse on jostakin sellaisesta, kuin vastauksessasi annoit ilmentyä. Hyvä ymmärrys ei aina riitä. Tarve on kahdestakin, ellei kolmesta ymmärryksestä, hyvästä sinänsä lisää.

        ompelijana:
        "Raglan-hiha on kyllä ihan nykyisinkin käytössä."
        Tuki hieman ajatukseni juoksua, ajatustani osin.

        Minä olen joskus ns. yökyöpeli. Paha silloin jos otan, hyvä silloin jos en;) Kenkään ja kunnaan sanojen kukkasiamme älkööt tosissaan itseensä ottako. Osaan lukea laajasti rivien välistä, ja joskus kirjoittelen tyylilläni rivien väliinkin.

        Kaunista on teksti, elo ja musiikki.

        Millainen on ragla hiha?


    • isi.isi

      Isi on isä lasten puheessa turha sotkea mitään terroristi juttuja siihen. Tuliko perille.

    • Rakla on viisto hiha. Virallisemmin taidetaan kirjoittaa kuin ompelijana totesi. Ragla. Urheiluasuissa varsinkin käytetty, koska on helpompi pukea päälle.

      Ristisanatehtävien ystävänä rupesin etsimään sitä täältä kun muistelin joskus törmänneeni.

      http://www.ratkojat.fi/hae/?s=rakla

      Tiedä sitten mitä muuta voisi tarkoittaa, etenkin murresanana.

      • ei-varmaan-ole-hiha

        Kylläpä on hihaa kuvaava sana ´rakla´tai ragla´. Onpa sinulla pitkät raklat!


      • ompelijana

      • ei-ollut-hiha

        Nyt alkaa selvitä. Kiitoksia asiantuntijalle!



    • Kiitos myös täältä. Ei pidä sotkea ristikkosanoja murresanoihin;)

      Olipahan miten hyvänsä, uskon että tekniikka se on. Ja lystiä on sanojen pohdiskelu.

    • jjjiiiooo

      Täälähän on mielenkiintoinen juttu.

      • sielä-täälä-ja-tuola

        Tääläpä hyvinkin täälä. Missäpä muuala.


    • Jonkeri

      Raklaa käytettiin meilläpäin vanhat miehet puhui raklan kulkevan sumussa ja tuovan huonoa kalaonnea jos sumussa menee järvelle.

    • oletko.vai

      Osaatko kamutta se hepreaa vai oletko historian proffa kuten alkuun epäiltiin?

    • ojalanisäntä

      Ei se mitään professori poke vaan tavallinen hullu

    • niinnominävuoa
    • kunentiijä

      Minulle sano tässä äsken vanahempi työkaveri jotta minä oon töteri. Olisko minun pitänyt suuttuu vaeko ilostuu, heh?

    • Juu sinä (niinnominävuoa) varmistit, että portimo on kärppä, kuten edellä sanoin.

      Töteri = tohelo/yksinkertainen/taitamaton/osaamaton/töppöilijä/tumpelo.

      • kunentiijä

        Ei kai, nyt kyllä alako ahistaa.


      • kolomas.töteri
        kunentiijä kirjoitti:

        Ei kai, nyt kyllä alako ahistaa.

        Elä ahistu se joka tuommosta sanoo toesesta on ite pahempi töteri.


    • Päämoottori

      Onko sinulla lisää murretta jos on niin laitatko?

    • liitinkitietomeni

      Mummo puhui aina joskus housun liitingistä mutta en ikänä tullut tietämään mikä se on eikä enää voi kysyä. Tietääkö joku tuon liitingin, vaikuttaa kyllä ruotsinkielestä lainatulta, että ei ole mitään ugrilaista rajakarjalaa.

      • rotestimökinpoika

        Housun liitinki on sepaluksen yläpuolella vyötäröllä. Siinä on yleensä nappi joka laitetaan napinläpeen ja näin housut pysyvät jalassa.


      • minunkin.mummo

        Liitinki taitaa tulla ihan simppelisti liittää verbistä. Housujen vyötärökaistale on ompelemalla liitetty housuihin. Sanaa käytettiin muistakin vaatteista, usein se liitetty kangaskaistale on juuri vyötäröllä.


    • Liitinki oli minulle myös uusi sana.

    • reeilinki

      mikäs on veneen reelinki

    • Anonyymi

      Minä josskus kysäsin tämmöstä "Minulle sano tässä äsken vanahempi työkaveri jotta minä oon töteri. Olisko minun pitänyt suuttuu vaeko ilostuu, heh?".

      Kamuttajaa kerto mitä se tarkottaa ja sillon minnuu alako ahistamaan. En vaen oo muistanna keertoot jotta minä sitä seoeraavana päeävnä lasssautin luuvitosella turpaan. Siitten sitä alako ahistoo vaen mulla helepotti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe