Gallup: Ikäero!

16vtytteli

Vastaa seuraaviin kysymyksiin. Kahden ensimmäisen kysymyksen jälkeen kysymykset perustuvat siihen että molemmat kuvitellut osapuolet ovat VÄHINTÄÄN 16-vuotiaita.

1. Oletko mies vai nainen?
2. Minkä ikäinen olet?
3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.

Kiitos paljon kun vastasit näihin kysymyksiin!

78

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhuc

      - mies
      - 66 v
      - suurella ikäerolla on. elämänkokemus ja näkemykset ovat liian erilaisia
      - nainen ei voi olla juurikaan miestä vanhempi
      - 36-v mies voi seurustella 16-v naisen kanssa, samoin 40-v nainen ja 60-v mies
      - eka kihlattuni oli 4,5-v nuorempi
      - nätti vaalea poninhäntä käveli juuri ikkunani editse luuri korvassa. olen täyttänyt biologisen tehtäväni, nykyisyydellä ei siinä mielessä ole juuri väliä

      • Muuten samoilla linjoilla paitsi tuosta 36.v ja 16.v seurustelusta. Tuon ikäinen oli sitten tyttö tai poika on vielä ihan lapsi. Ongelma on juurikin se että teini luulee olevansa iiso ja tietävänsä asioita, mutta on niin paljon vielä elämästä oppimatta..


    • kukkurukuu_

      1. nainen

      2. ikä 52

      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä?
      Riippuu täysin parin persoonista, ja etenkin iästä, jolloin on alettu seurustella.

      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa? Omalla kohdalla karkeasti arvioisin, etten halua 4 vuotta vanhempaa miestä, enkä yli 12 vuotta nuorempaa.

      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?

      Sattumalta minulla on 36-vuotiaita hyviä ystäviä... Yksi heistä on kova hullaantumaan. Kuitenkin on vaikea kuvitella miesten kuin naistenkaan alkavan seurustella lapsen kanssa. Sanoisin "odota kaksi vuotta", et menetä mitään. Jos ystävä kuitenkin jatkaisi seurustelua, niin toki tutustuisin hänen seurustelukumppaniinsa. Suhde ystävään ei muuttuisi.

      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi? Tuskin muuttuisi.

      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
      12 vuotta nuorempi mies

      8. Jokainen on vapaa seurustelemaan minkäikäisten kanssa tahansa (kunhan muistetaan lain kirjain!). Silti seurustelijoilla saattaa tulla eteen ongelmia, joista eivät osanneet "uneksiakaan".

      Entinen naapurini mies, tuolloin 40 v, löysi vielä aviossa ollessaan itselleen nuoren naisen, joka oli 20 v. Miehen tytär tuolloin 18v. Avioero tuli ja suhde kariutui 3 v myöhemmin.

      Erään tuttavani mies rakastui 40 vuotiaana (miehillä nykyisin myös 40v kriisi?) lapsensa hoitajaan, 16v tyttöön. Samoin kävi tässä. Avioero tuli ja suhde kariutui 2,5 vuoden päästä.

    • Roksi

      Nainen.
      Ikäerolla on merkitystä mutta alle 7 vuoden ikäerolla ei ole enää väliä.
      Sen enempää miehen kuin naisenkaan ei pidä olla yli 7 vuotta kumppaniaan vanhempi.
      Kautta aikain miehet ovat halunneet ottaa itseään nuoremman vaimon. Pyrkimyksenä on ollut halu varmistaa että joku hoitaa ikääntyvää sairasta miestä, vaihtaa vaipat ja lopulta hoitaa hautaan.
      40 v nainen ei voi seurustella 60 v miehen kanssa. Nainen säilyy seksuaalisesti kyvykkäänä pitkään, mies ei.
      16v tyttö ei voi seurustella 36 v miehen kanssa, seuraa turhaa draamaa kun tyttö lähtee lätkimään kasvettuaan aikuiseksi. Miehet elättelevät haavetta siitä että voivat kytkeä ja kahlehtia tytön luokseen ikiajoiksi.
      Tämä toimii ainoastaan silloin kun pedofiili lukitsee tytön kellariinsa.

      • yutryrty

        Kautta aikain miehet ovat halunneet ottaa itseään nuoremman vaimon.

        No eipä enää nykyisin; puumanaiset ja mummot ovat suosiossa :). Itsekin tiedän parin, joka on ollut yhdessä 25 v - nainen nyt 65 ja mies 40. Kaikista oudointa, ettei parin ikäero näy ollenkaan.


      • 7268

        Sinulla on kovin pessimistinen mieskuva! Oletettavasti otantasi on hyvin suppea.
        Naiset rapistuvat miehiä nopeammin jo pelkästään hormonaalisita syistäkin johtuen.
        Estrogeenilla voi laskua loiventaa mutta terveet elämäntavat omaava mies, ilman yllättäviä sairauksia, pysyy tiukassa kunnossa vain hitaasti heiketen.
        Olen 72v ja olen selvästi "pirteämpi" kuin 68v vaimoni vaikka hänessäkään ei ole moittimista.
        En väitä asetelmaa yleiseksi koska tämä on vain meidän kokemuksemme.

        Yhteiselon alku- ja loppupäässä ikäeron merkitys korostuu.


      • brumm
        7268 kirjoitti:

        Sinulla on kovin pessimistinen mieskuva! Oletettavasti otantasi on hyvin suppea.
        Naiset rapistuvat miehiä nopeammin jo pelkästään hormonaalisita syistäkin johtuen.
        Estrogeenilla voi laskua loiventaa mutta terveet elämäntavat omaava mies, ilman yllättäviä sairauksia, pysyy tiukassa kunnossa vain hitaasti heiketen.
        Olen 72v ja olen selvästi "pirteämpi" kuin 68v vaimoni vaikka hänessäkään ei ole moittimista.
        En väitä asetelmaa yleiseksi koska tämä on vain meidän kokemuksemme.

        Yhteiselon alku- ja loppupäässä ikäeron merkitys korostuu.

        Naiset kuten miehetkin rapistuvat geeniensä, elämäntapojensa, ja -asenteensa mukaan. Myös sairaudet täytyy ottaa lukuun. Ja kun ne ottaa lukuun, miehet ovat sairaampia, ei-hyvin-voivia ja huonokuntoisempia lähes kaikissa ikäluokissa. Ikävä kyllä.

        Ihmisiä on nykyisin kovin hankalaa jaotellakin iän mukaan. Katselkaapa ympärillenne. Joku näyttää kolmikymppisenä nelikymppiseltä ja toinen nelikymppisenäkin vielä kolmikymppiseltä. Itse en päässyt ravintolaan ilman papereita yli kolmikymppisenäkään. Sain sääliviä katseita tullessani äidiksi 27-vuotiaana: minua luultiin teiniksi. Kuten eräskin mies sanoi minun olevan nuori kahden lapsen äidiksi, olin hänen mielestään samaa ikäluokkaa kuin hänen 17-vuotias. Tuolloin olin 31-vuotias. Bussinkuljettajat halusivat myydä lastenlipun ollessani 35 vuotias. Tuo viimeisin on kyllä jäänyt vaivaamaan... Ex-mieheni oli minua 2 vuotta vanhempi - mutta häntä luultiin minua 15-20 vuotta, eli reilusti vanhemmaksi. Skrode olemus, leveähkö kalju pää, "klassinen" pukeutuminen - siinä se.


      • Roksi
        7268 kirjoitti:

        Sinulla on kovin pessimistinen mieskuva! Oletettavasti otantasi on hyvin suppea.
        Naiset rapistuvat miehiä nopeammin jo pelkästään hormonaalisita syistäkin johtuen.
        Estrogeenilla voi laskua loiventaa mutta terveet elämäntavat omaava mies, ilman yllättäviä sairauksia, pysyy tiukassa kunnossa vain hitaasti heiketen.
        Olen 72v ja olen selvästi "pirteämpi" kuin 68v vaimoni vaikka hänessäkään ei ole moittimista.
        En väitä asetelmaa yleiseksi koska tämä on vain meidän kokemuksemme.

        Yhteiselon alku- ja loppupäässä ikäeron merkitys korostuu.

        Vaimosi on ehkä kärsinyt ylimielisyydestäsi ja siksi rapistunut ennenaikojaan. Onko hän joutunut elämässään liian koville palvellessaan sinua ja lapsia?
        Sinun ikäluokan miehillä on taipumus pitää kiinni kynsin hampain ''nuorekkuudesta'', ja verrata pakonomaisesti tuota ''nuorekkuutta'' esim vaimon rapistuneisuuteen. Minä lenkkeilijä, vaimo nuutunut palvelija?
        Mistä tuo mahtaa johtua? Vääränlaisesta mieskuvasta, vääränlaisesta naiskuvasta? Kuolemanpelosta?


      • 7268
        Roksi kirjoitti:

        Vaimosi on ehkä kärsinyt ylimielisyydestäsi ja siksi rapistunut ennenaikojaan. Onko hän joutunut elämässään liian koville palvellessaan sinua ja lapsia?
        Sinun ikäluokan miehillä on taipumus pitää kiinni kynsin hampain ''nuorekkuudesta'', ja verrata pakonomaisesti tuota ''nuorekkuutta'' esim vaimon rapistuneisuuteen. Minä lenkkeilijä, vaimo nuutunut palvelija?
        Mistä tuo mahtaa johtua? Vääränlaisesta mieskuvasta, vääränlaisesta naiskuvasta? Kuolemanpelosta?

        Tyypillinen, omiin katkeriin kokemuksiin perustuva, pahansuopa tulkinta!
        Minä voimailija, vaimo lenkkeilijä!


      • jaana.X
        7268 kirjoitti:

        Tyypillinen, omiin katkeriin kokemuksiin perustuva, pahansuopa tulkinta!
        Minä voimailija, vaimo lenkkeilijä!

        Rauhoitu Roksi. 7268 pitää itseään nuorekkaana - miksi se on sinulle ongelmallista, ihan piikittelyyn asti? Jos 7268:n vaimon geenit eivät ole samassa jamassa, niin kuka sille mitään voi? Tai no aika paljon voi. Itsensä "tuunaaminen", oikea asenne elämään, sekä myönteisyys ovat ne keinot, joilla voi geeniperimäänsä korjata, paljonkin.

        Motörheadin edes mennyt Lemmy Kilmister sanoi ajat sitten:

        "If you think you are too old to rock 'n roll then you are"

        Tämä pätee ihan kaikkeen. Omilla ajatuksilla on valtava voima. Siksi kommentit toiselle, jotka kehottavat ajattelemaan itsestään negatiivisesti/negatiivisemmin ovat suoraan sanottuna perseestä.


      • 7268
        jaana.X kirjoitti:

        Rauhoitu Roksi. 7268 pitää itseään nuorekkaana - miksi se on sinulle ongelmallista, ihan piikittelyyn asti? Jos 7268:n vaimon geenit eivät ole samassa jamassa, niin kuka sille mitään voi? Tai no aika paljon voi. Itsensä "tuunaaminen", oikea asenne elämään, sekä myönteisyys ovat ne keinot, joilla voi geeniperimäänsä korjata, paljonkin.

        Motörheadin edes mennyt Lemmy Kilmister sanoi ajat sitten:

        "If you think you are too old to rock 'n roll then you are"

        Tämä pätee ihan kaikkeen. Omilla ajatuksilla on valtava voima. Siksi kommentit toiselle, jotka kehottavat ajattelemaan itsestään negatiivisesti/negatiivisemmin ovat suoraan sanottuna perseestä.

        Faktoja pöytään. Liioittelematta voin sanoa lihaskuntoni puolesta palomiesten ja kadettikoulun pääsytestien olevan leikin tekoa. Aerobinen puoli olisi tiukempi.
        InBody720:n kehonkoostumustestin mukaan mm. fitness indeksini on liikkunut alueella 100 - 110. Tavoite 100. Ikäni puolesta vielä 145 olisi hyväksytyllä alueella.
        Rasvani = 16%. Miesten alue 10% - 20% ilman ikäkerrointa.
        En viitsi mainita lihasmassoista mitään enkä myöskään punttituloksista koska palstalaisille kyse on vieraista asioista.
        Leposykeeni on alle 60 ja maksimi nousee yli 180:n.
        Ainoa 72v ukosta löytynyt vika on keskivartalokuvauksessa ja tietokonetomografiassa havaittu lievästi suurentunut eturauhanen. Ei oireile.

        Kerran vuodessa käyn kehon koostumusanalyysissä saman urheiluopiston samassa laitteessa.
        Samoin tarkistan tietyt aineenvaihdunnan arvot mm. S-Teston joka vuosittaisissa, maaliskuisissa mittauksissa on toistuvasti ollut 40. Yleinen viitealue 10 - 30 ja minun tulosteeseeni merkitty 6 - 25.

        Tuossa hieman faktoja mielipiteeni perusteiksi!

        Vaimoni on ikäisekseen hyväkuntoinen, ulkoileva tyyppi. 160cm / 58kg.
        Yhden vakavan geneettisen sairauden oireet ovat lääkityksellä täysin hallinnassa ilma sivuoireita.

        Kaikkea ulkopuolisen viestimää ei kannataisi tarkastella vain oman kokemusmaailman perusteella.
        Kyllä kai kriittiset feminat ovat yhtä hyvin ja todistettavasti perillä omasta kunnostaan ja terveydestään. Selittely hyötyliikunnasta ja ihannepainosta ei heilauta minua tippaakaan!

        Ps. Eräs treenikaverini (käymme 6krt/vko) 65v on minua paremmassa kunnossa.


      • 7268
        7268 kirjoitti:

        Faktoja pöytään. Liioittelematta voin sanoa lihaskuntoni puolesta palomiesten ja kadettikoulun pääsytestien olevan leikin tekoa. Aerobinen puoli olisi tiukempi.
        InBody720:n kehonkoostumustestin mukaan mm. fitness indeksini on liikkunut alueella 100 - 110. Tavoite 100. Ikäni puolesta vielä 145 olisi hyväksytyllä alueella.
        Rasvani = 16%. Miesten alue 10% - 20% ilman ikäkerrointa.
        En viitsi mainita lihasmassoista mitään enkä myöskään punttituloksista koska palstalaisille kyse on vieraista asioista.
        Leposykeeni on alle 60 ja maksimi nousee yli 180:n.
        Ainoa 72v ukosta löytynyt vika on keskivartalokuvauksessa ja tietokonetomografiassa havaittu lievästi suurentunut eturauhanen. Ei oireile.

        Kerran vuodessa käyn kehon koostumusanalyysissä saman urheiluopiston samassa laitteessa.
        Samoin tarkistan tietyt aineenvaihdunnan arvot mm. S-Teston joka vuosittaisissa, maaliskuisissa mittauksissa on toistuvasti ollut 40. Yleinen viitealue 10 - 30 ja minun tulosteeseeni merkitty 6 - 25.

        Tuossa hieman faktoja mielipiteeni perusteiksi!

        Vaimoni on ikäisekseen hyväkuntoinen, ulkoileva tyyppi. 160cm / 58kg.
        Yhden vakavan geneettisen sairauden oireet ovat lääkityksellä täysin hallinnassa ilma sivuoireita.

        Kaikkea ulkopuolisen viestimää ei kannataisi tarkastella vain oman kokemusmaailman perusteella.
        Kyllä kai kriittiset feminat ovat yhtä hyvin ja todistettavasti perillä omasta kunnostaan ja terveydestään. Selittely hyötyliikunnasta ja ihannepainosta ei heilauta minua tippaakaan!

        Ps. Eräs treenikaverini (käymme 6krt/vko) 65v on minua paremmassa kunnossa.

        Lisään varnmuuden vuoksi vaikka tyhmempikin ymmärtää, että kuvaamani kaltaiseen viikkorutiiniin ei sovi yhtään alkoholia ja tupakasta luovuin 35 vuotta sitten. Valmista itse järkeviksi ja tarkoituksen mukaisiksi suunnittelemani sapuskat.
        Niukan janoni tyydytän yhteisillä matkoillamme. Vuosittain yhteensä 12 - 16 viikkoa.
        Vaimolleni tuntuu sopivan minun tälläinen elämäntyylini.


      • Sairastatouhua

        Ihmiset jotka eivät koskaan irrottele ja sairaasti noudattaa jotain ihme diettejä niin ei sellaisten kanssa voi elää, ei ainakaan kauaa.

        Minua ei ainakaan kiinnostaisi mikään sairaalloinen ruumiin palvonta kun korvien välissä ´tyhjää lyö. Kaikki hurahtaneet ovat sairaan kiinnostuneita vain itsestään.

        Heikko itsetunto paistaa kauaksi ja heikon ihmisen pitää jollain päteä ja hallita elämäänsä vaikka ruualla jo ei muulla.


    • 25vsoturi

      1. Oletko mies vai nainen?

      - Mies

      2. Minkä ikäinen olet?

      - 25v

      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.

      - Ei ole väliä. Kunhan lakia ei rikota ja sitä toista kumppania kunnioitetaan ja rakastetaan aidosti niin kaikki on hyvin. Rakkaus ei saa katsoa liikaa numeroita.

      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?

      - Mikään ikäero ei ole liikaa.

      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?

      - Ei muuttuisi jos tiedän että hyvä ystäväni on oikeasti rakastunut kyseiseen ihmiseen.

      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?

      - Sama vastaus kuin edellisessä kohdassa.

      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?

      - 3v toistaiseksi.

      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.

      - Ikäerolla ei ole mitään väliä kunnes laki toteutuu ja toisen ihmisen kunnioitus sekä rakkaus. Miksi ikä olisi este enää siinä vaiheessa? Minulla on eräs tuttu kuka on alkanut olemaan hiljattain salasuhteessa ikäeron takia. Toinen on siis 16v(tai 17v,en muista) ja toinen 29v. Ymmärrän heitä hyvin mutta sääliksi käy kun ei voi elää molemmat avoimesti,ainakaan vähään aikaan..

      • JennaahAah

        Olisi kiva tutustua suhun :)


    • Kaiapsentiedät

      Vastaan vain kysymykseen nro 5. Tekisin lastensuojeluilmoituksen ja sekaantuminen alaikäiseen on rikos, josta voi saada tuomion.

      • nytmenipahastihakoteille

        Kannattaisi perehtyä suomen lakiin vähän tarkemmin ennen kuin alkaa esittämään viisasta. Seksin suojaikäraja on suomessa 16 vuotta. Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota.


      • nytmenipahastihakoteille
        nytmenipahastihakoteille kirjoitti:

        Kannattaisi perehtyä suomen lakiin vähän tarkemmin ennen kuin alkaa esittämään viisasta. Seksin suojaikäraja on suomessa 16 vuotta. Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota.

        Löysin mielenkiintoista faktaa seksin suojaikärajoista eri euroopan maista:

        14 vuotta: Albania, Bulgaria, Italia, Itävalta, Kroatia, Liechtenstein, Montenegro, Saksa, Serbia, Unkari, Viro.

        15 vuotta: Färsaaret, Islanti, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Slovakia, Slovenia, Tanska.

        16 vuotta: Espanja, Latvia, Norja, Suomi, Sveitsi.

        17 vuotta: Irlanti.

        Muutamia yllätyksiä tuolla näkyisi olevan..


      • ololololol

        Mikä oli yllätys? Itse harrastin seksiä ekan kerran kun olin 14. Poikaystävä oli 16. En koskaan Ole ajatellut, että olin liian nuori. Ihan mukavaa opettelua silloin aikoinaan. Mielestäni 16 on naurettavan korkea raja, koska valtavan moni harrastaa omasta halustaan seksiä jo aiemmin.


      • jaana.X
        nytmenipahastihakoteille kirjoitti:

        Kannattaisi perehtyä suomen lakiin vähän tarkemmin ennen kuin alkaa esittämään viisasta. Seksin suojaikäraja on suomessa 16 vuotta. Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota.

        "Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota. "
        Tuohan nyt taas ei pidä paikkaansa:

        "Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
        Se ei tarkoita pelkästään seksuaalista ahdistelua, vaan rikokseksi voidaan katsoa myös alle 16-vuotiaan kanssa tapahtuva sukupuoliyhteys silloin, kun toinen osapuoli on huomattavasti toista vanhempi tai kypsempi, vaikka kyseessä ei olisikaan sukupuoliyhteyteen pakottaminen.
        Teon ei myöskään tarvitse olla sukupuoliyhteys johtaakseen rangaistukseen. Esimerkiksi seksuaalisesti värittyneiden tekstiviestien lähettäminen on tulkittu lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi."


      • trhytrhs
        ololololol kirjoitti:

        Mikä oli yllätys? Itse harrastin seksiä ekan kerran kun olin 14. Poikaystävä oli 16. En koskaan Ole ajatellut, että olin liian nuori. Ihan mukavaa opettelua silloin aikoinaan. Mielestäni 16 on naurettavan korkea raja, koska valtavan moni harrastaa omasta halustaan seksiä jo aiemmin.

        "Valtavan moni" - niinhän sinä luulet. Toki isoilla paikkakunnilla ja piireissä, joissa teinit saavat luuhata yökaudet pois kotoa, epäilemättä sattuu ja tapahtuu. Seuraavaksi varmaankin mollaat ylihuolehtivat vanhemmat, jotka eivät ymmärrä, että nuorten kuuluu "saada elää"..? No miten vaan, mutta "elää" ehtii kyllä oikeasti aikuisenakin. Mikä ihmeen kiire on leikkimään aikuisten asioilla? 14 vee on täysin pikkulikka - no onneksi sentään poikaystäväsi oli suht saman ikäinen eikä mikään kolmekymppinen äijä.


      • fkbh
        jaana.X kirjoitti:

        "Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota. "
        Tuohan nyt taas ei pidä paikkaansa:

        "Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
        Se ei tarkoita pelkästään seksuaalista ahdistelua, vaan rikokseksi voidaan katsoa myös alle 16-vuotiaan kanssa tapahtuva sukupuoliyhteys silloin, kun toinen osapuoli on huomattavasti toista vanhempi tai kypsempi, vaikka kyseessä ei olisikaan sukupuoliyhteyteen pakottaminen.
        Teon ei myöskään tarvitse olla sukupuoliyhteys johtaakseen rangaistukseen. Esimerkiksi seksuaalisesti värittyneiden tekstiviestien lähettäminen on tulkittu lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi."

        Niin. Lue tekstisi. ALLE 16 vuotiaan kanssa ei saa tehdä mitään. Mutta 16 vuotiaan kanssa saa, vaikka 99v.


      • Jaanaxherätyyyys
        jaana.X kirjoitti:

        "Se siis tarkoittaa sitä että 16 vuotias ja vaikka 99 vuotias voi harrastaa seksiä ilman että kumpikaan heistä rikkovat lakia,saati että kumpikaan saisi tuomiota. "
        Tuohan nyt taas ei pidä paikkaansa:

        "Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
        Se ei tarkoita pelkästään seksuaalista ahdistelua, vaan rikokseksi voidaan katsoa myös alle 16-vuotiaan kanssa tapahtuva sukupuoliyhteys silloin, kun toinen osapuoli on huomattavasti toista vanhempi tai kypsempi, vaikka kyseessä ei olisikaan sukupuoliyhteyteen pakottaminen.
        Teon ei myöskään tarvitse olla sukupuoliyhteys johtaakseen rangaistukseen. Esimerkiksi seksuaalisesti värittyneiden tekstiviestien lähettäminen on tulkittu lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi."

        jaana.x, puhuit juuri ALLE 16 vuotiaista tekstilläsi! Valoja päälle siellå ennen kuin alat huutelemaan *faktojasi*...

        16v & vaikka 99v SAA harrastaa seksiä ja olla vaikka parisuhteessa jos niin haluavat.Laki ei tähän puutu koska se ei ole rikos!


      • derya

        Laki kyllä puuttuu, jos lapsen vanhemmat niin vaatii. Aivan selkeästi pedofiilisiä taipumuksia aikuisella nelikymppisellä (oli mies tai nainen), joka "seurustelee" 16-vuotiaan kanssa. Siinä kusetetaan 16-vuotiasta ja kovaa. Kukaan 16-vuotias poika nyt harvemmin kuvittelisikaan 40v naisesta itselleen elämänkumppania. Mutta 16-vuotiaat tytöt ovat tässä oikein ässiä.


      • Hullumaailma

        Laki ei puutu todellakaan koska mitään lakia EI rikota. Mikä siinä on niin vaikea tajuta?Ärsyttää tommoset ihmiset ketkä luulee että jos hän itse on jotakin mieltä tai haluaa jotain niin hänen tahtonsa on laki vaikka lakikirja sanoo ihan muuta!

        Sama kun sanoisin että vanhempasi on tehnyt rikoksen kun ovat synnyttäneet sinut.Vaikka laissa ei niin lue mutta kun mä vaadin (tai vanhempani).

        Naurettavaa...


      • itsenäinenmä

        naurettavaa. . . 7 - 16 vuotiat voivat matkustaa lastenlippulla.
        16v voi rakstella 16v. kanssa
        setä Ei, Ei. 16v. lasten kanssa


      • itkettääpuolestasi

        Sinulla taitaa olla traumoja kun joka kommentissasi olet niin kielteinen :(


    • nainenlomalla

      1. Nainen
      2. 30
      3. Ei ole väliä. Jokainen ihminen on yksilö, persoona, ikä on vain numeroita.
      4. Jos se on laillista, mikään ei ole liikaa. Kaikki riippuu ihmisen omasta henkisestä iästä ja miten on tasapainossa toisen kanssa.
      5. Sanoisin että odota siihen kun hän on 18, tutustuisin ihmiseen ja jos tuntuu että asia on todellista molempien puolelta niin mikäs siinä. En tuomitse ketään. Tosirakkaus ei katso ikää. Suhde ystävään ei muuttuisi.
      6. En näkisi siinä mitään outoa. Suhde ystävään ei muuttuisi.
      7. 12 vuotta vanhempi mies. Kaatui siihen että oltiin liian erilaisissa elämäntilanteissa silloin. Minä opiskelin ja aikuistuin, hän halusi vakiintua.
      8. Kaikki on ok kunhan lain nimessä on mahdollista olla yhdessä. Aina pitää pitää mielessä se mahdollisuus että esim aikuinen mies haluaisi käyttää nuorta tyttöä ja kokemuksen puutetta hyväkseen. Olen itse joutunut huijatuksi monta kertaa ihastuksissani vanhempaan mieheen. Sinisilmäinen saa olla, kunhan muistaa olla varovainen. Ota huomioon erilainen kokemuspohja asioihin mitä kahdella ihmisellä on, jotka ovat eri ikäisiä. Vaikka toinen sanoo toista, hän ei välttämättä ole vilpitön. Omaan intuitioon luottaminen on tärkeää. Jos tällaisista asioista ei tarvitse kantaa huolta, silloin olet hyvässä tilanteessa.

    • 1. Oletko mies vai nainen? Mies

      2. Minkä ikäinen olet? 45

      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
      On. Saman ikäisillä on samanlainen elämänkokemus. Se helpottaa yhteiseloa.

      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
      Riippuu iästä ja elämäntilanteesta.

      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      Kunhan ihmettelisin. Noin muuten on se ja sama, kenen kanssa kaverini seurusstelevat.

      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      Kunhan ihmettelisin. Noin muuten on se ja sama, kenen kanssa kaverini seurusstelevat.

      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
      15 vuotta. Ei se silloin haitannut. Mutta kovin nuorena tai vanhana se haittaisi.

      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.
      Ukilla ja mummolla oli 18 vuotta ikäeroa. Mummo oli vissiin nuorena nätti ja ukki kokenut maailman mies. Ukki sairastui dementiaan, kun mummo oli vielä nuorekas ja virkeä. Eihän sitä koskaan tulevaisuudesta tiedä, mutta riski kasvaa ikäeron kasvaessa.

      • jaana.X

        "Saman ikäisillä on samanlainen elämänkokemus"

        Kellä on kellä ei. Itseasiassa monella parikymppisellä riittää elämänkokemusta enemmän kuin keski-ikäiseltä. Sen verran olen maailmaa nähnyt, eri ikäisiä ihmisiä tavannut.


      • jaana.X kirjoitti:

        "Saman ikäisillä on samanlainen elämänkokemus"

        Kellä on kellä ei. Itseasiassa monella parikymppisellä riittää elämänkokemusta enemmän kuin keski-ikäiseltä. Sen verran olen maailmaa nähnyt, eri ikäisiä ihmisiä tavannut.

        Toki. Kysehän on vain todennäköisyyksistä.

        Mutta on metkaa, että vaikka Rouva Ratikka on syntyisin maailman toiselta laidalta, olemme eläneet yhdessä samojen bändien, elokuvien ja historiallisten tapahtumien kanssa. Se yhdistää erilaisten kulttuurien vastapainoksi.


      • jyuty

        Kyllä, ja samoin saman ikäisten kanssa ei voisi kuvitellakaan parisuhdetta, ellei mitään yhdistävää tekijää ole. Tähän vaikuttaa suunnattomasti myös oma persoona. Jos pitää esimerkiksi aivan tavattomasti tietystä musiikin genrestä, niin suhde voi olla turhan haasteellinen sellaisen kumppanin kanssa, joka inhoaa kyseistä genreä. Kyse voi olla myös poliittisesta tai uskonnollisesta vakaumuksesta.

        Itseäni rasittaa osa saman ikäisistä keski-ikäisistä, jotka joka toisessa lauseessa sanovat "nuorena tein sitä ja tätä" "en nyt näin vanha jaksa * (*=mitään)" "vanhemmiten tulee..." Jne

        Heidän kanssaan en tule juttuun edes ystävyyssuhteeseen asti. Elämässä pitää elää eikä vain olla ja miettiä miten ei osaa, jaksa tai viitsi tehdä mitään.


    • AikaKamala

      No huhhuh, 16 v on lapsi!

      60v ja 40v seurustelu ei häiritsisi, koska molemmat aikuisia, mutta tuo 16 tuntuisi todella pahalta ja miettisin onko moraalisesti oikein olla puuttumatta.

    • Loppupisteessä

      MInä mies Yli 70,HÄN nainen 56.Parikymmentävotta ikäeroo,taitaa tulla tytölle vaan hautauskuluja?

      • miksikaikkivalehtelevat

        eihän tuosta tule edes 15 vuotta ikäeroa,saati 20 vuotta.

        senkin valehtelija!


      • Toivoonmennyttä

        Täällä on taas elämämkoululaiset asialla. Kumpikaan ei osaa kirjoittaa oikein ja toinen ei osaa edes laskea vaikka on kommenttinsa perusteella yli 70-vuotias jo!

        Sääliksi käy teitä...

        PS. "haista vitu satanan homo sutpitäis tappaa saunan takana!!!!!!!!!!!!!!!!" <-----kommenttia odotellessa (tai jotain CAPS LOCK helvettiä)...


    • Loppupisteessä

      Sori jos loukkasi jotakin herkkää. Ikä oli yli 70,tarkka 74 ja toinen jalka jo hauras,jotta 56 nainen jo mulle liikaa nuori,jotta mä hyppään raiteilta.
      Syöpäläisii noi nuoremmat naiset vaan kylläkin on ollukki vainen.

      • itsenäinenmä

        joo, jos yli 70 sehän voi olla 71-77v.


    • pwoekope

      1. Oletko mies vai nainen?
      Nainen

      2. Minkä ikäinen olet?
      36

      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
      Kyllä on, monestakin syystä. Ihmisen henkinen maailma kehittyy elämän varrella. Eri iässä kokee asiat eri tavalla, haluaa eri asioita, ymmärtää asiat eri näkökulmista... Vanhemmat eivät välttämättä ole sen fiksumpia, en tarkoita sitä, mutta erilaisia. Lisäksi myös fyysinen yhteensopivuus on parempaa, jos ikäero ei ole kohtuuton.

      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
      10 vuotta on varmasti vielä ok. Ei paljoa sitä suurempi. Jos toinen voisi olla toisen isä/äiti, niin ikäeroa on ehdottomasti liikaa.

      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      Ajattelisin että molemmilla on henkisiä ongelmia. Suhteeni ystävääni muuttuisi auttajaksi, enkä enää näkisi häntä tasavertaisena aikuisena ystävänä, jonka kanssa voisin keskustella asioista normaalisti ja hänen näkemyksiään kunnioittaen samalla tavalla kuin ennen. Riippumatta siitä olisiko ystäväni mies vai nainen.

      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      Kuten edellä, niin jonkin verran muuttuisi. Ikäeron "määrä" kuitenkin pienenee ajan kanssa, koska molemmille on ehtinyt jo kertyä elämänkokemusta. Jos ikäero on siis 16-vuotiaan kanssa, on kuin seurustelisi lapsen kanssa. Mutta 40-vuotiaalla on jo kokemusta, kohtraloita, tietoa elämästä yms eri tavalla. Tuossa ikäluokassa siis ei olisi ihan niin iso asia. Vaikuttaisi toki paljon se, että mikä elämäntilanne olisi. Jos esimerkiksi 40v ystäväni vielä haaveilisi lapsista, olisin surullinen hänen puolestaan. Jos hänen ja uuden kumppanin molempien lapset olisivat jo 20v nuoria aikuisia, niin elämäntilanteiden suhteen sopisivat paremmin yhteen. Mutta entä jos toinen on jo eläkkeellä, ei seiso yms... Toinen vielä 28 vuotta töissä ja elämänsä kiihkossa? Ei olisi ihan mutkaton juttu ymmärtää tuotakaan suhdetta.

      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
      Suurin ikäero on nykyisen puolisoni kanssa, hän on 8 vuotta vanhempi. Aiemmat ikäerot aina niin, että mies vanhempi 5v, ja 3v.

      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.
      ...

    • jkuio

      Luin juuri lehdestä, kuinka mies kertoi että erosivat ihan ikäeron vuoksi, koska elävät ihan eri aikakautta elämässään. Tosin kertoi myös, että oli aikansa ihanaa tuntea olevansa nuori ja villi, mutta sitä ei jaksanutkaan. Heillä oli ikäeroa vain toinen 17 vuotta ja toinen 32 vuotta, mutta ajatusmaailmat ihan eri maailmoissa.
      Taitaa monelle vanhalle äijälle olla vaan omaa todistelu , että vielä on kyky tallella ja nuorelle naiselle äijän rahat ovat se ase, joka pitää mukana.

    • olettekoonnellisia

      Onpas täällä tosi ahdasmielistä porukkaa taas liikenteessä. Sääliksi käy teidän rajoittunutta ajatusmaailmaanne. Miten te pystytte elämään, saatika edes nauttimaan elämästänne? :(

      • lunch

        Todella helposti.😊 Vaikka ei hyväksy maailmassa mitä tahansa, se ei tarkoita etteikö voisi olla hyvin onnellinen omassa elämässään.😊 Älä siis sotke asioita joilla ei Ole tekemistä keskenään.


      • Hahhaa21
        lunch kirjoitti:

        Todella helposti.😊 Vaikka ei hyväksy maailmassa mitä tahansa, se ei tarkoita etteikö voisi olla hyvin onnellinen omassa elämässään.😊 Älä siis sotke asioita joilla ei Ole tekemistä keskenään.

        Voi ei kai se meiän tosikko loukkaantunu? :) Sä et ole onnellinen, hyväksy se!


    • itsenäinenmä

      5. jos hyvä ystäväsi 36v. ...... hän ei olisi ystävä, mulla ei ole pedofiili ystäviä,,
      40v. 60v. aikuiset

    • aihorgnjgjgkj

      1. Oletko mies vai nainen? Nainen
      2. Minkä ikäinen olet? 5- ja 6-kympin välistä
      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi. Väliä minkä asian suhteen? Parisuhteen oletan - on ikäerolla väliä koska eri-ikäiset ihmiset elävät usein erilaista elämäntilannetta, jos puhutaan suuresta ikäerosta, toisaalta henkinen ja sosiaalinenkin kehitys on pidemmällä mitä vanhempi on (yleisesti ottaen) ja mielenkiinnonkohteet myös
      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa? Taas yleisesti ajateltuna 20 vuotta ja ylöspäin. Yksilötasolla tietenkin asia on toinen.
      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi? Hyvä ystäväni ei seurustelisi tuon ikäisen kanssa.
      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi? Kumpikin ovat aikuisia, keski-ikäisiä, ei mitän ongelmaa
      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä? 3 vuotta
      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.

    • vanha_luuska

      Viikon pakollinen ikäerokysymys! <3 Montakohan näitä jo on täällä S24-parisuhdepalstalla? No, vastaanpa silti.

      1. Oletko mies vai nainen?
      - Ei sillä ole väliä.

      2. Minkä ikäinen olet?
      - Lähes 30.

      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
      - Riippuu. On ja ei ole. Mielestäni tämä on suurimmaksi osaksi kiinni niistä henkilöistä, joiden välillä ikäero on/olisi. Kaikille ei sovi kaikenlaiset ikäerot, eikä niillekään, joille sopii yhden kanssa, välttämättä sopisi sama ikäero toisen kanssa.

      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
      - Sekin riippuu. Yli 20 vuotta särähtää jo korvaan, mutta eipä sitä tuomita pidä ennen kuin tutustuu molempiin osapuoliin.

      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      - Riippuu siitä, mistä syystä tämä ystävä seurustelisi 16-vuotiaan kanssa ja miten 16-vuotias suhtautuisi tähän. Jos ystävä olisi vain "jee teinipillua/teinimunaa!" -meiningillä liikkeellä.... jaa no ei minulla olisi sellaista ystävää, koska en voi sietää pillun/munan perässä juoksevia ääliöitä. Myöskään "jee kaljakuski/elättäjä" -aatteita kantava 16v. ei olisi kaverini, ja sellaisesta varoittaisin ystävääni (jos siis ystävä olisi aidosti ihastunut. Sitä pillu- tai munahaukkaa en varoittaisi). Itse en alkaisi mihinkään alle 20-vuotiaan kanssa, vaikken olekaan vielä edes sitä 30:tä.

      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      - Tiedänkin pari tämmöistä tapausta, enkä ajattele heistä sen kummempaa. Ilmeisesti nämä minun tietämäni tapaukset sopivat toisilleen. Jotkut toiset eivät välttämättä sopisi. Tiedän myös täysin keskenään samanikäisiä pariskuntia, enkä ajattele heistäkään sen kummempaa.

      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
      - Yksi ja ainoa parisuhteeni, jossa viihdyn edelleen: 18 vuotta ikäeroa. Hän on elämäni rakkaus ja elämänkumppanini.

      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.
      - Kuten sanottua, tiedän ja tunnen sekä pareja joilla on keskenään ei-yhtään-ikäeroa että myös niitä, joilla on 10-20 vuotta ikäeroa. Kun katsoo (lähinnä siis noiden ikäeroparien) onnellisia suhteita, jotka ovat jatkuneet jo parisenkymmentä vuotta tai enemmän, on vaikea nähdä niissä mitään väärää. Kun mietin omaa parisuhdettani, jossa se 18v. ikäeroa, on vaikea nähdä siinäkään mitään väärää, koska hyvin on mennyt ja tiedostan sen, että tulen todennäköisesti viettämään leskivuosia sitten vanhempana. Tosin setäni viettää leskivuosia myös, vaikka on 16 vuotta _vanhempi_ kuin vaimonsa, joka kuoli nelikymppisenä aivan yllättäen perusterveenä ihmisenä sairaskohtaukseen. Näitä kun ei voi tietää.

      Yleisesti ottaen myös inhoan sanontaa "eri elämäntilanteet", sillä elämäntilanne ei ole kylläkään ikään sidottu asia. Esimerkkeinä nyt vaikka nämä yleisimmät väittämät: opiskelu, työt/ura, lapset... No, aikuisena voi opiskella. Jotkut hankkivat uusia ammatteja vielä viisikymppisinäkin, toiset taasen lopettavat opiskelut jo peruskoulun jälkeen ja menevät suoriltaan töihin. Töitä voi tosiaan tehdä nuorena tai olla tekemättä, töitä voi tehdä aikuisena tai olla tekemättä. Jotkut haluavat lapsia jo todella nuorina, jotkut eivät koskaan. Kaikki nuoret ihmiset (18-30v) eivät myöskään ole rännikännejä vetäviä bilehileitä, kun taas jotkut 30-50v eivät osaa lopettaa sitä rännikännibiletystään ikinä. Ja silloin kun biletys pysyy kohtuuden rajoissa (ei jää putki päälle), niin miksi yli kolmekymppisen edes pitäisi lopettaa bilettäminen? Kai nyt aikuinenkin juhlia saa?

    • vaikeajuttuon

      Mies samoin kuin nainenkin rapistuu 75- vuodesta ylöspäin vaikka olisi hoitanut itseään hyvin.
      Onhan se tosiasiallisesti nuorelle naiselle vastenmielistä, kun ryppyinen mies äheltää päällä. Sitä ei kuitenkaan ilkeä erota vaikka mies inhottaa. Samoin mieskin lopulta kärsii, kun vaimo rypistyy. Naisen alapää kuitenkin säilyy hyvänä, jos käyttää estrogeenia ja onhan niitä hormonipuikkoja.
      Vaatii pokkaa rakastaa haurastuvaa ihmistä joka voisi olla isoisä.

      • pintaa_syvemmältä

        Silleen vaan mietin, että miksi näillä palstoilla aina kuulostaa siltä, että 95% ihmisistä seurustelee vain ulkonäön takia? Teille varmaan olisi ihan sama, millainen kusipääpaskiainen ja manipuloiva narsisti se teidän seurustelukaverinne olisi, kunhan olisi hyvännäköinen.

        Ei sinänsä mitään kauniita ihmisiä vastaan, mutta kyllä minulle ainakin ratkaisee se kokonaisuus, jossa ulkonäkö on ehkä viimeinen asia, joka merkitsee siinä seurustelu- tai kaveruussuhteessa. Tiedättehän, kiva luonne ja yhteiset arvot, kokemukset ja mieltymykset "muuttavat" ulkonäköäkin. Henkilö, jossa te ette ehkä näe muuta kuin "ruman ryppykasan", saattaa sen "ryppykasan" puolisosta näyttääkin todella hyvältä, koska hän tuntee tyypin ja jakaa kanssaan enemmän asioita kuin te ulkopuoliset.

        Omaan silmääni minun vanhempani ja isovanhempanikin ovat aina näyttäneet "erilaisilta kuin muut". Kaikki muut näyttävät massalta, nämä tutut ja läheiset näyttävät erityisiltä, koska tunnen heidät. Sama koskee puolisoa, oli hän minkä ikäinen tahansa.


      • 7268
        pintaa_syvemmältä kirjoitti:

        Silleen vaan mietin, että miksi näillä palstoilla aina kuulostaa siltä, että 95% ihmisistä seurustelee vain ulkonäön takia? Teille varmaan olisi ihan sama, millainen kusipääpaskiainen ja manipuloiva narsisti se teidän seurustelukaverinne olisi, kunhan olisi hyvännäköinen.

        Ei sinänsä mitään kauniita ihmisiä vastaan, mutta kyllä minulle ainakin ratkaisee se kokonaisuus, jossa ulkonäkö on ehkä viimeinen asia, joka merkitsee siinä seurustelu- tai kaveruussuhteessa. Tiedättehän, kiva luonne ja yhteiset arvot, kokemukset ja mieltymykset "muuttavat" ulkonäköäkin. Henkilö, jossa te ette ehkä näe muuta kuin "ruman ryppykasan", saattaa sen "ryppykasan" puolisosta näyttääkin todella hyvältä, koska hän tuntee tyypin ja jakaa kanssaan enemmän asioita kuin te ulkopuoliset.

        Omaan silmääni minun vanhempani ja isovanhempanikin ovat aina näyttäneet "erilaisilta kuin muut". Kaikki muut näyttävät massalta, nämä tutut ja läheiset näyttävät erityisiltä, koska tunnen heidät. Sama koskee puolisoa, oli hän minkä ikäinen tahansa.

        Kokonaishahmo, ulkonäkö ja käyttäytyminen, sanottanki sitä olemukseksi, kertoo henkilöstä paljon enemmän kuin valokuvan ulkonäkö.

        Pojankloppina katsoin naisissa vain yksityiskohtia. Kasvot, vartalo sääret.
        Hyvin pian kiinnittyi huomioni kokonaisuuteen.
        Terve omanarvontunne ja kohtuullisen huoliteltu ulkonäkö ratkaisevat eikä yksityiskohdilla ole siihen vaikutusta.

        Itserakkaus, tyhmyys ja huolimattomuus ovat ominaisuuksia joita ei voi kätkeä kauniinkaan kuoren alle. Tosin, yleensä se kuorikaan ei ole kovin kaunis.


    • nussikaaveljiännesitte

      Ne jotka sanoo, että "mies voisi olla isä/isoisä" jos se on vähän vanhempi... no, miten ihmeessä pystytte sitte rakastaan SAMAN IKÄISTÄ, kun sekin voisi teoreettisesti olla teidän veljenne hyi helvetti.

      Minulla ainakin on vain yhdet isoisät ja yksi isä tässä elämässä, yhdet isoäidit ja yksi äiti. Ja pystyn kyllä erottamaan nämä vanhemmat ja isovanhemmat kaikista muista ihmisistä, joten en mieti ketään muuta täällä maailmassa "isänä/isoisänä" tai "äitinä/isoäitinä".

      Enkä veljenä tai siskonakaan muita kuin niitä, jotka ovat minun veljiäni ja siskojani.

      • NäinonYIFY

        Täysin samaa mieltä!


      • itsenäinenmä

        "isä" on elättäjä, mies ostaa nuori naista. Nuori vaimo etsii oma ikäisiä salasuhteeseen


    • elämäää

      Olipa ikäeroa miten paljon ja miten päin hyvänsä .Se on jokaisen oma asia , jos heidän yhteiselämä sujuu ,siihen ei ole kellään mitään sanomista. Nainen ei vanhene seksuaalisesti niin kuin mies.........mutta onhan apuja olemassa:) puolin ja toisin ........

      • 7268

        Nainen ei todellakaan vanhene seksuaalisesti kuten mies. Nainen vanhenee nopeammin ja selväportaisemmin.

        Yksi pääsky ei kesää tee, enkä siten voi väittää omaa kokemustamme yleispäteväksi mutta enempää näyttöäkään ei ole.

        Vaimoni vaihdevuodet johtivat noin 40 vuotisena hormoonien käytön aloitukseen.
        Menkat hänellä olivat alkaneet 12 vuotisena.
        Kemiallisesta avustuksesta oli luovuttava 52 vuotisena jolloin hänen yöpöydälleen ilmestyi liukkarituubi.

        Miehen testotason muutos riippuu elintavoista mutta kuitenkin laskee hitaasti, portattomasti.
        Alkoholiton, savuton, stressitön elämä johon kuuluu riittävästi oikean tyyppistä kuntoilua, järkevää, terveellistä ravintoa, riittävästi lepoa ja hyvä ihmissuhde sosiaalikontaktien lisäksi, niin mies kestää terässä varsin hyvin.

        Oikena tyyppisellä kuntoilulla tarkoitan, että siihen kuuluu sopivasti myös "oikeasti" maksimaalisia kertaponnistuksia jotka jättävät tunteen, että perkele kun maassa olisi kahvat niin- - -!
        Pappajumppa auttaa peruskunnossa ja liikkuvuudessa mutta ei riitä kovuudessa.


      • Senni62
        7268 kirjoitti:

        Nainen ei todellakaan vanhene seksuaalisesti kuten mies. Nainen vanhenee nopeammin ja selväportaisemmin.

        Yksi pääsky ei kesää tee, enkä siten voi väittää omaa kokemustamme yleispäteväksi mutta enempää näyttöäkään ei ole.

        Vaimoni vaihdevuodet johtivat noin 40 vuotisena hormoonien käytön aloitukseen.
        Menkat hänellä olivat alkaneet 12 vuotisena.
        Kemiallisesta avustuksesta oli luovuttava 52 vuotisena jolloin hänen yöpöydälleen ilmestyi liukkarituubi.

        Miehen testotason muutos riippuu elintavoista mutta kuitenkin laskee hitaasti, portattomasti.
        Alkoholiton, savuton, stressitön elämä johon kuuluu riittävästi oikean tyyppistä kuntoilua, järkevää, terveellistä ravintoa, riittävästi lepoa ja hyvä ihmissuhde sosiaalikontaktien lisäksi, niin mies kestää terässä varsin hyvin.

        Oikena tyyppisellä kuntoilulla tarkoitan, että siihen kuuluu sopivasti myös "oikeasti" maksimaalisia kertaponnistuksia jotka jättävät tunteen, että perkele kun maassa olisi kahvat niin- - -!
        Pappajumppa auttaa peruskunnossa ja liikkuvuudessa mutta ei riitä kovuudessa.

        Joo et todellakaan voi arvioida kaikkien maailman naisten vanhenemista oman vaimosi tilanteen perusteella.
        Minä olen 4 kk vanhempi kuin mieheni. Mies ei ole koskaan käyttänyt paljoa viinaa eikä ole tupakoinut lainkaan. Ylipainoa on jotain 6 kiloa lääkärin mukaan. Kaikki asiat tutkittiin kun tuli sydänongelmia.
        Erektio-ongelmat alkoi jotain 56 vuitiaana. Viagraa ei uskalla ottaa sen sydämen takia ja lääkärin mukaan secei oikein autakaan kun pitää olla miehellä halu ensin. Mies sanoo ettei edes ole halua ja ei sen takia mitään pilleriä ota.
        Minulla taas on halut niinkuin ennenkin. Muutenkin olen perusterve, normaalipainoinen nainen, aina menossa harrastuksiin tai puuhaamassa jotain. Yleensäkin minua luullaan paljon miestä nuoremmaksi ulkonäön suhteen.
        En kuitenkaan tuomitse kaikkia maailman miehiä nopeasti vanheneviksi oman miehen perusteella.


      • 7268
        Senni62 kirjoitti:

        Joo et todellakaan voi arvioida kaikkien maailman naisten vanhenemista oman vaimosi tilanteen perusteella.
        Minä olen 4 kk vanhempi kuin mieheni. Mies ei ole koskaan käyttänyt paljoa viinaa eikä ole tupakoinut lainkaan. Ylipainoa on jotain 6 kiloa lääkärin mukaan. Kaikki asiat tutkittiin kun tuli sydänongelmia.
        Erektio-ongelmat alkoi jotain 56 vuitiaana. Viagraa ei uskalla ottaa sen sydämen takia ja lääkärin mukaan secei oikein autakaan kun pitää olla miehellä halu ensin. Mies sanoo ettei edes ole halua ja ei sen takia mitään pilleriä ota.
        Minulla taas on halut niinkuin ennenkin. Muutenkin olen perusterve, normaalipainoinen nainen, aina menossa harrastuksiin tai puuhaamassa jotain. Yleensäkin minua luullaan paljon miestä nuoremmaksi ulkonäön suhteen.
        En kuitenkaan tuomitse kaikkia maailman miehiä nopeasti vanheneviksi oman miehen perusteella.

        Mainitsin naisen yksikössä! Kerroin myös, etten väitä meidän kokemustamme yleispäteväksi!
        Ilman Viagraa, tai vastaavaa, aktiviteettini on vaimoani korkeampi. Vaimoni lukee mielialani kasvoistani. Muutama kuiva päivä ja jotain olisi tehtävä.
        Nyrkkikyllikki on hätävara mutta kehno korvike.

        Minun on otettava huomioon vaimoni mielenkiinnon säilyminen. On vältettävä painostusta.

        Ikäreiden yhteiseloa ei mitata pelkillä penetratioilla mutta ne ovat kirsikoita kakun päällä. On huolehdittava siitä, ettei kakun kerma ehdi happanemaan.


      • Grannylady
        7268 kirjoitti:

        Nainen ei todellakaan vanhene seksuaalisesti kuten mies. Nainen vanhenee nopeammin ja selväportaisemmin.

        Yksi pääsky ei kesää tee, enkä siten voi väittää omaa kokemustamme yleispäteväksi mutta enempää näyttöäkään ei ole.

        Vaimoni vaihdevuodet johtivat noin 40 vuotisena hormoonien käytön aloitukseen.
        Menkat hänellä olivat alkaneet 12 vuotisena.
        Kemiallisesta avustuksesta oli luovuttava 52 vuotisena jolloin hänen yöpöydälleen ilmestyi liukkarituubi.

        Miehen testotason muutos riippuu elintavoista mutta kuitenkin laskee hitaasti, portattomasti.
        Alkoholiton, savuton, stressitön elämä johon kuuluu riittävästi oikean tyyppistä kuntoilua, järkevää, terveellistä ravintoa, riittävästi lepoa ja hyvä ihmissuhde sosiaalikontaktien lisäksi, niin mies kestää terässä varsin hyvin.

        Oikena tyyppisellä kuntoilulla tarkoitan, että siihen kuuluu sopivasti myös "oikeasti" maksimaalisia kertaponnistuksia jotka jättävät tunteen, että perkele kun maassa olisi kahvat niin- - -!
        Pappajumppa auttaa peruskunnossa ja liikkuvuudessa mutta ei riitä kovuudessa.

        Vaihdevuodet eivät tarkoita sitä, että nainen olisi seksuaalisesti "out", se tarkoittaa vain sitä ettei hän enää pysty (ainakaan luonnollisesti) lisääntymään. Ihan yhtä vähän kuin kuukautisten alkaminen tarkoittaisi sitä, että tyttö on valmis (ja halukas) aloittamaan seksielämän.
        Ihmisen seksuaalisuus kun nyt sattuu olevan enempi kiinni korvien- kuin jalkovälistä.


      • 7268
        Grannylady kirjoitti:

        Vaihdevuodet eivät tarkoita sitä, että nainen olisi seksuaalisesti "out", se tarkoittaa vain sitä ettei hän enää pysty (ainakaan luonnollisesti) lisääntymään. Ihan yhtä vähän kuin kuukautisten alkaminen tarkoittaisi sitä, että tyttö on valmis (ja halukas) aloittamaan seksielämän.
        Ihmisen seksuaalisuus kun nyt sattuu olevan enempi kiinni korvien- kuin jalkovälistä.

        Olisit lukenut hengentuotteeni tarkemmin! Sinulta jäi huomaamatta liukkarituubi tai sitten et ymmärrä sen merkitystä.


    • derya

      1. nainen
      2. 50 v
      3. Joo ja ei. Riippuu mikä tilanne ja minkälaista suhdetta hakee.
      4. Itse tykkään saman ikäisistä tai nuoremmista miehistä. Mutta molempien kemioiden yhteensopivuus on tärkeintä, ei ikä. Mies voisi olla minua max. 10 vuotta nuorempi. Tai 5 vuotta vanhempi.
      5. Suhde ei varmaan sinänsä muuttuisi. Mutta puuttuisin muuten asiaan, jos noin kävisi. Siitä ei ole kyllä pelkoa, vaikka minulla on tuonkin ikäisiä ystäviä.
      6. Ei muuttuisi.
      7. 9v
      8. Puolta vanhemman aikuisen suhde alaikäiseen on aina pelleilyä ja leikittelyä ihmisten tunteilla.

    • derya

      Niin, kerropa muuten Gallupistasi; miksi? Ja vastaa kysymyksiisi :)

      • 16vtytteli

        Odotinkin että kuka kysyy tuota minulta :) Teen galluppia esitelmääni varten sekä osittain myös mielenkiinnon takia :) Vastaanpa itsekin omiin kysymyksiini kun niin haluat:

        1. Oletko mies vai nainen?
        V: Nainen.
        2. Minkä ikäinen olet?
        V: 16-vuotias.
        3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
        V: Jos aidosti rakastaa molemmat toisiaansa ja laki toteutuu niin ei ole. Muussa tapauksessa on väliä.
        4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
        V: Ei ole mikään liikaa (katso edellinen vastaukseni).
        5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
        V: Jos edellä mainitut kohdat toteutuvat niin ei muutu suhde ystävääni. Jos ei toteutu edellä mainitut kohdat niin sitten muuttuu.
        6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
        V: Sama vastaus kuin edellisessä kohdassa.
        7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
        V: 3-vuotta.
        8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.
        V: Mielipiteeni on se että ikäero ei ole ongelma jos molemmat aidosti rakastaa toisiaansa ja laki toteutuu. Jos nuo eivät toteudu niin silloin on ikäero ja moni muukin asia ongelmana. Tiedän lähipiiristäni eräitä kellä on todella paljon ikäeroa. Osalla menee todella hyvin, osalla ei onnistunut juttu alkua pisemmälle :(


    • 233333

      Vääjäämätön tosiasia on se, että 16 vuotias tyttö ei ole vielä psykologisesti valmis arvioimaan kypsästi omaan elämäänsä liittyviä suuria ratkaisuja, kuten esim parisuhteen muodostamiseen liittyvää.

      Joissain kehittymättömissä maissa aikuisuus määritellään tytön kohdalla siitä kun kuukautiset alkavat. Sitten tyttöä voi tarjota miehelle ja avioliitto voidaan solmia; tyttöhän voi tulla raskaaksi.
      Länsimaissa lainlaatijat ovat ottaneet huomioon myös tuon psykologisen puolen. Fyysinen ''kypsyys''ei riitä. Alle 18 vuotias on vanhempien / holhoojan vastuulla, 18 täyttänyt on aikuiseksi määriteltävä, äänestämään ja avioliittoon kelvollinen ikänsä puolesta.

    • jippajappajee

      1. Oletko mies vai nainen?
      - Nainen
      2. Minkä ikäinen olet?
      - 21
      3. Onko ikäerolla mielestäsi väliä? Perustele vastauksesi.
      - On ja ei. Jos molemmat ovat jo aikuisia, ei ikäero haittaa parhaimmassa tapauksessa ollenkaan (esimerkiksi 30- ja 40-vuotias pariskunta). Jos ikäeroa on paljon jo nuorella iällä (esimerkiksi 14- ja 20-vuotias) ovat elämänkatsomukset aivan erilaiset ja todennäköisesti myös tulevaisuuden suunnitelmat...
      4. Mikä ikäero on Sinun mielestäsi liikaa vai onko mikään liikaa?
      - Yhäkin riippuu niin paljon siitä iästä ja itse persoonasta. Nuorella iällä jo 5 vuottakin saattaa olla paljon mutta vanhemmalla iällä ei se 20 vuottakaan pakolla mitään haittaa.
      5. Jos hyvä ystäväsi (36-vuotias) seurustelee 16-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      - Ajattelisin, että ystävälläni taitaa olla vikaa päässä. 36-vuotias on 16-vuotiasta paljon vanhempi ja ns kypsempi. 16-vuotias on vasta suuntaamassa lukioon (tai amikseen) ja miettii mitä elämässä pitäisi ehkä tehdä, kun taas 36-vuotias on jo työelämässä kauan kokenut ja valmiina perustamaan perheen. Elämäntilanteet ovat siis täysin erilaiset.
      Heitän tähän vielä, että 16vtytteli, uskon että kyselet tätä mahdollisesti omaa tilannettasi ajatellen. Voin kertoa, että luulin olevani 16-vuotiaana olevani jo täysin kypsä aikuinen, mutta voin näin 5 vuoden kuluttua sanoa, että en tunne olevani 100% aikuinen vieläkään. Olen kuitenkin kehittynyt ja kasvanut tässä 5 vuoden aikana hyvin paljon, joten voin uskoa minkälainen kakara olen ollut silloin 16-vuotiaana :D
      6. Jos hyvä ystäväsi (40-vuotias) seurustelee 60-vuotiaan kanssa, mitä tästä ajattelisit? Muuttuisiko suhde ystävääsi?
      - Ihmettelisin suurta ikäeroa, mutta jos tämä 60-vuotias olisi vaikka suhteellisen nuorekas tai muuten vain aktiivinen kuusikymppinen, niin en näkisi asiassa mitään pahaa. Tuossa iässä molemmat tietävät jo kuitenkin mitä haluavat elämältä ja parisuhteelta saavuttaa.
      7. Jos olet ollut parisuhteessa elämäsi aikana, mikä on suurin ikäero tähän mennessä sinun ja kumppanisi välillä?
      - Olisiko ollut noin 9 vuotta (olin 16 ja mies 25) ja jälkeenpäin kun miettii niin eihän siinä ollut mitään järkeä. Mies ajatteli jo kakaroiden hankkimista kun itse vasta aloin totuttelemaan seksuaalisuuteeni ja "naiseuteeni".
      8. Kerro yleisesti oma mielipiteesi tästä asiasta ja/tai jaa sinun tai vaikka tuttusi kokemuksesi asiasta tähän kohtaan.
      - Henkilökohtaista kokemusta on. Nuorella iällä suuret ikäerot vaikuttavat hyvin paljon parisuhteeseen ja sen kulkuun. Nyt seurustelen oman ikäiseni kanssa ja sävelet ovat selvät :)

    • Mies.38

      Voi voi, vai on joku 16-vuotias tyttönen nyt mennyt retkahtamaan 36-vuotiaaseen mieheen, ja nyt kyselee muiden mielipiteitä. 40-vuotiaan ja 60-vuotiaan parisuhde on aivan eri asia, sillä kummatkin ovat elämää nähneitä aikuisia. 16-vuotiaan ja 36-vuotiaan suhde on epäreilu, sillä 36-vuotias on kuin tytön vanhempi - selkeä ero elämänkokemuksessa ja tietysti mielen kehityksen kannalta. Voi viedä ja manipuloida tyttöä kuin litran mittaa (mm. tietysti kehumalla, tuon ikäiset tytöt kun tykkää huomiosta). Viimeistään kymmenen vuoden päästä tyttö luultavasti tuntee tuleensa hyväksikäytetyksi, kun 25-vuotiaana katsoo 36-vuotiaita ja pitää heitä vanhoina.

      • ijdfoidufjoi

        Tässä on paljon tottakin, mutta sen verran lisään näkökantaa tähän, että kyllä ne nuoret tytöt / naiset osaa myös "viedä kuin litran mittaa". Jotkut tahtoo elää "prinsessaelämää", jossa mies on ennemmin palvelija ja elättäjä kuin mikään av(i)opuoliso ja elämän rakkaus.

        Mutta eivät kaikki tytöt ja naiset ole sellaisia, eivätkä myöskään kaikki 36-vuotiaat ole hyväksikäyttäjiä.

        Siltikään 16/36 suhde ei tunnu ajatuksen tasolla kovin hyvältä idealta. 20/40 onkin jo eri juttu, koska molemmat ovat aikuisia. Riippuu tietysti paljon henkilöistä ja erinäisistä asioista, jotka vaikuttavat. Mutteivathan kaikki samanikäisetkään sovi toisilleen, samanikäisetkin voivat olla ihan eri aaltopituuksilla.


      • 16vtytteli

        En ole retkahtanut 36-vuotiaaseen mieheen :) Teen galluppia esitelmääni varten sekä osittain myös mielenkiintoni takia.


      • rakkaudesta_ingrid_51v
        ijdfoidufjoi kirjoitti:

        Tässä on paljon tottakin, mutta sen verran lisään näkökantaa tähän, että kyllä ne nuoret tytöt / naiset osaa myös "viedä kuin litran mittaa". Jotkut tahtoo elää "prinsessaelämää", jossa mies on ennemmin palvelija ja elättäjä kuin mikään av(i)opuoliso ja elämän rakkaus.

        Mutta eivät kaikki tytöt ja naiset ole sellaisia, eivätkä myöskään kaikki 36-vuotiaat ole hyväksikäyttäjiä.

        Siltikään 16/36 suhde ei tunnu ajatuksen tasolla kovin hyvältä idealta. 20/40 onkin jo eri juttu, koska molemmat ovat aikuisia. Riippuu tietysti paljon henkilöistä ja erinäisistä asioista, jotka vaikuttavat. Mutteivathan kaikki samanikäisetkään sovi toisilleen, samanikäisetkin voivat olla ihan eri aaltopituuksilla.

        "nuoret tytöt / naiset osaa myös "viedä kuin litran mittaa"
        Lisää näkökantaa tähänkin. Tuossa edellä oli kyse rakkaudesta. Se on aina hyvin subjektiivista, ja eri ihmiset tarkoittavat sillä täysin eri asioista. Monet myös puhuvat rakkaudesta, mutta käyttäisi mitä kriteereitä tahansa, kyseessä ei ole rakkaus, vaan oma TARVE jostakin. Usein seksi, hyväksyntä, riippuvuus, hyöty yms. Suuri ikäerosuhde syntyy yleisimmin niin, että nuori nainen esim. tuntee itsensä jotenkin huonoksi/on mieleltään epätasapainoinen/olematon itsetunto/tarvitsee vain jotain johon ripustautua, joka kantaa eteenpäin, tukee. Samoin vanhempi mies lähtee lirkuttelemaan nuorelle naiselle sen vuoksi, ettei kykene tasaveroiseen suhteeseen aikuisen naisen kanssa. Rakkaus ja parisuhde perustuu sen osapuolten tasa-arvoiseen kumppanuuteen. Lähes aina alaikäisen ja huomattavasti "yläikäisen" aikuisen suhde perustuu epätasa-arvoisiin vaihtokauppoihin. Toisaalta myös se mitä nuori nainen voi haluta, on järkyttää vanhempia, lähipiiriä yms. esittämällä huomattavasti vanhemman miehen "rakkautenaan". Toisaalta myös mieleltään epätasapainoiset nuoret naiset "rakastavat" vanhempaa miestä suostumalla seksiin saadakseen kivoja merkkilaukkuja tai muita lahjoja mieheltä.

        Kyllä minullekin vanhat miehet lirkuttelivat ja yrittivät aikoinaan houkutella suhteeseen jos vaikka millä verukkeilla. Silloin ajattelin, etten ikinä olisi niin epätoivoinen, että lähtisin houkutuksiin mukaan. Totuushan on se, että esim. 36v mies etsii nuoresta tytöstä itselleen panopatjaa, ja/tai pelastusta, apua omiin mielenterveysongelmiin. JOS rakkaudesta olisi oikeasti kysymys, se saisi odottaa muutaman vuoden.


      • itsenäinenmä

        ja se nuori on yleensä juopoperheestä, 36v on susi


      • relaanytvähän
        itsenäinenmä kirjoitti:

        ja se nuori on yleensä juopoperheestä, 36v on susi

        mikä sulla on :D


      • uiyuiyu
        itsenäinenmä kirjoitti:

        ja se nuori on yleensä juopoperheestä, 36v on susi

        Voi se 36 vuotiaskin olla juoppoperheestä. Kuitenkin jotenkin häiriintyneitä molemmat....


      • mustavalkokyyhky
        rakkaudesta_ingrid_51v kirjoitti:

        "nuoret tytöt / naiset osaa myös "viedä kuin litran mittaa"
        Lisää näkökantaa tähänkin. Tuossa edellä oli kyse rakkaudesta. Se on aina hyvin subjektiivista, ja eri ihmiset tarkoittavat sillä täysin eri asioista. Monet myös puhuvat rakkaudesta, mutta käyttäisi mitä kriteereitä tahansa, kyseessä ei ole rakkaus, vaan oma TARVE jostakin. Usein seksi, hyväksyntä, riippuvuus, hyöty yms. Suuri ikäerosuhde syntyy yleisimmin niin, että nuori nainen esim. tuntee itsensä jotenkin huonoksi/on mieleltään epätasapainoinen/olematon itsetunto/tarvitsee vain jotain johon ripustautua, joka kantaa eteenpäin, tukee. Samoin vanhempi mies lähtee lirkuttelemaan nuorelle naiselle sen vuoksi, ettei kykene tasaveroiseen suhteeseen aikuisen naisen kanssa. Rakkaus ja parisuhde perustuu sen osapuolten tasa-arvoiseen kumppanuuteen. Lähes aina alaikäisen ja huomattavasti "yläikäisen" aikuisen suhde perustuu epätasa-arvoisiin vaihtokauppoihin. Toisaalta myös se mitä nuori nainen voi haluta, on järkyttää vanhempia, lähipiiriä yms. esittämällä huomattavasti vanhemman miehen "rakkautenaan". Toisaalta myös mieleltään epätasapainoiset nuoret naiset "rakastavat" vanhempaa miestä suostumalla seksiin saadakseen kivoja merkkilaukkuja tai muita lahjoja mieheltä.

        Kyllä minullekin vanhat miehet lirkuttelivat ja yrittivät aikoinaan houkutella suhteeseen jos vaikka millä verukkeilla. Silloin ajattelin, etten ikinä olisi niin epätoivoinen, että lähtisin houkutuksiin mukaan. Totuushan on se, että esim. 36v mies etsii nuoresta tytöstä itselleen panopatjaa, ja/tai pelastusta, apua omiin mielenterveysongelmiin. JOS rakkaudesta olisi oikeasti kysymys, se saisi odottaa muutaman vuoden.

        Paljon järkeä tässä ajattelussa, siis jos puhutaan nyt siitä teinitytön ja 36v. miehen suhteesta. Tai teinipojan ja 36v. naisen, mutta harvemmin se näin päin menee. Ja sitten vielä niistä kaikista muista variaatioista, eli 16v. teinipoika ja 36v. aikuinen mies, tai sama tytöillä ja naisilla jiiänee.

        Mutta niin. Tuo ingrid51v:n väittämähän (joka on siis totta 16/36 ikäerossa) ei päde enää, kun on kyse 20/40, 30/60 ja niin pois päin suhteista, sillä siinä vaiheessa ollaan jo aikuisia. Toki VOI olla henkilöitä, jotka tuntevat tarvetta ripustautua ja/tai eivät kynene "tasapainoiseen suhteeseen oman ikäisen kanssa", mutta nämä eivät ole enää itsestäänselvyyksiä.

        Esimerkiksi minua loukkaisi suuresti, jos joku tulisi väittämään, etten muka rakasta miestäni (vaikka hän onkin vähän vanhempi) vaan että olisin hänen kanssaan muka vain "ripustautuakseni johonkin" - ihan yhtä paljon sapettaisi, jos joku väittäisi, ettei mieheni "kykene aikuisten suhteeseen", sillä hän on oikeasti järkevä tyyppi, eikä kärsi mistään henkisistä ongelmista, joita näissä tapauksissa aina tarjotaan selityksiksi. Joskaan me emme ole edes tavatessamme olleet 16/36, vaan minä (nuorempi osapuoli) olin kyllä jo siellä 20 ja 30 välissä. Ei meillä nyt ihan kahtakymmentä vuotta ole ikäeroa, muttei paljon toisinkaan. Mielestäni on aina ihmisen aliarviointia väittää kylmiltään, että hänellä on "päässä vikaa", jos hän on alkanut seurustella (paitsi jos se on alaikäinen, johon on sekaantunut). Onneksi meidän kaikki tuttavat ja kaverit ja vanhemmat suhtautuivat kaikki ihan normaalisti, kukaan ei tehnyt ikäerosta numeroa eikä se ole mitenkään vaikuttanut mihinkään heidän suhtautumisissaan koskaan. Sainpa suhteen myötä vielä ihan mahtavan "isosiskonkin".


      • lpsilippu

        sinä et ollut 16v. lapsi. olit n. 25v.


    • svartsjuk

      Tuttavapiirini avopari oli yhdessä suhteen alusta 25v/ 45v avoparin naisen kuolemaan saakka noin 85 vuotisena. Heppu oli silloin noin 65v.
      Emme olleet niin hyviä ystäviä, että olisin kysellyt tarkemmin ja, ainakin pienellä paikkakunnalla, 70-luvun alussa, kyseinen aihe oli arkaluontoinen.
      Useimmat pitivät suhdetta luonnottomana mutta tuskin kukaan ulkopuolinen tiesi tarkemmin perusteita.
      Ainakin pariskunta vaikutti aivan normaalilta ja tyytyväiseltä liikkuessaan yhdessä.
      Juridisista järjestelyistä en tiedä mitään.
      Kaveri, nuorempi osapuoli, oli opistotason insinööri joka oli aktiiviaikansa piirrustuskonttorissa ja joutui työttömäksi noin 50 ikäisenä ja nainen oli merkonomi ja oikeasti varakkaan suvun yksi kolmesta perijästä.
      Nainen saattoi olla joskus nuorena töissäkin.

    • älkääolkoahdasmielisiä
    • JanisydänMaria

      1. Nainen
      2. 21v
      3. On sillä jonkin verran, mutta kunhan ei tehdä mitään laitonta, niin silloin enemmän ulkonäkö, luonteet ja henkinen kemia ratkaisee.
      4. Sellainen jossa vanhempi osapuoli voi olla hyvinkin ikänsä puolesta nuoremman osapuolen isä tai äiti eli 20v ikäerot. Mutta olen itsekin ollut ihastunut esimerkiksi Tommy Leehen, joka on mua 33v vanhempi eli tälläsissä rakkauteen liittyvissä asioissa ei kannata laittaa itselleen ehdottomia sääntöjä, koska ne yleensä rupeaa vaan ahdistamaan, koska tunteet vie ja niitä et voi määrätä...
      5. Muuttuisi. Sanoisin ystävälleni, että onkohan tuo nyt ihan järkevää ja olisiko kannattanut ainakin odottaa muutama vuosi niin tyttö ois täys-ikäinen, koska vaikka ette tee mitään laitonta, teillä on kuitenkin ikäeroa sen verran paljon et tuo tilanne vaatii sen että tytöstä tulee nuori aikuinen ja sitten hän osaa paremmin harkita et haluaako tuollasta suhdetta missä on kuitenkin noin paljon ikäeroa.
      6. Ei varmaan muuttuisi. Mutta silloinkin ihmettelisin minkä ihmeen takia hän seurustelee isänsä ikäisen miehen kanssa, joka rupeaa kaiken lisäksi olemaan eläkeikäisen papan iässä!?
      7. 12v
      8. Oma mielipiteeni on se, että muiden tulisi pitää näppinsä ja suunsa erossa toisten ihmisten parisuhteista. Oli kyse sitten perheenjäsenistä tai ystävistä. Mikään ei ole niin helvetin rumaa kuin se et yritetään hajottaa ja sotkea toisten ihmisten parisuhde ! Minä tapasin 16-vuotiaana mun 28-vuotiaan miehen, itse tein alotteen, 17v ja 29v alettiin seurustelemaan, 19v ja 31v avoliitto, 21v ja 33v naimisiin ja nyt odotan myös meidän esikoista... Paljon on mahtunut ulkopuolisten ihmisten toimesta pahan puhumista meidän suhteen varrella. Mieheni on kuulemma ollut pedari ja minä lutka, asiahan ei todellakaan ole näin. Meillä on hyvä suhde, mieheni on komea, minä miehen mielestä puolestaan kaunis, hyvin natsaa luonteet yhteen, eikä ainut vaikeus mitä elämä on tiellemme heittänyt oo ollu muiden halveksunta parisuhdettamme kohtaan, vaan mieheni on entinen narkkari ja rikollinen, hänen äitinsä on alkoholisti, perhe hajonnu. Minunkin perhe on hajonnu, isä alkoholisti, äiti mielisairas, mua on kiusattu, itse olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan ja masennukseen. Ollaan pystytty ymmärtämään ja tukemaan toisiamme, meillä on ollut värikäs elämä, kaikki muut ei vaan ymmärtäny meidän rakkauden päälle ! Harmi sinäänsä, koska siinä tuli riitoja ja muutama ihmissuhde meni poikki, mutta eipähän oo minun häpeä, vaan niiden ihmisten jotka ei anna toisten elää vapaasti oman näköistään elämää, mikä taas kuuluu ihmisen perus oikeuksiin.. Tähän loppuun haluan sanoa, että kun löydätte sielunkumppaninne nii pitäkää siitä kynsin ja hampain kiinni, älkää välittäkö mitä muut on mieltä vaikka se ei aina olekaan helppoa ! :)

    • olettesurkeitakaikki

      Mitä väliä millään? Miksi te välitätte liikaa muitten mielipiteistä! Jos on aitoa rakkautta molemmilla osapuolilla ilman mitään taka-ajatuksia niin antaa palaa vaa!

      Pilaatte elämänne vain jos mietitte liikaa mitä muut ajattelee!

    • MiesRannikolta111

      37v mies olen.
      Riippuu ikäerosta, omasta mielestäni noin 10v ikäero on ok, sitä isompi ei.
      Lähinnä tuon elämänkokemuksen vuoksi ja muutenkin, parisuhteessa kuitenkin on kai tarkoitus elää elämää suurinpiirtein edes samalla syklillä toisen kanssa, mitä nyt mielestäni ei pysty toteuttamaan 20-30v ikäerolla. Vaikeasti tai ainakin pitkästi selitettävä juttu, mutta eiköhän sen pointin tuostakin jo tajua. Toki 10v ikäerossakin vaikuttaa tasapainoiseen suhteeseen se, onko osapuolet 20v ja 30v vai 30v ja 40v. Eli 20v on vielä kuitenkin aika kokematon. Ja itse en pystyisi olemaan sellaisen naisen kanssa, kenen isä voisin olla ikäni puolesta. Vaikka se olisi sitten millainen meriitti saada tuollainen 18-20v muijaksi. Tässä tulikin jo muutamaan muuhunkin kohtaan vastaus.
      Toki tuo taas on oma juttunsa, jos pari on 40v ja 60v, mutta mikäs toisaalta siinä.. Itse en tosiaan lähtisi noin ison ikäeron suhteeseen, vaikka ne kemiatkin natsaisi.
      Ja tuota en hyväksyisi missään nimessä, että ikäiseni ihminen olisi 16-vuotiaan kanssa kimpassa, tai edes harrastaa seksiä sen ikäisen kanssa, vaikka se onkin laillista. 16-vuotias on kuitenkin lapsi vielä, vaikka olisi kuinka kypsä ja kehittynyt ikäisekseen.
      Isoin ikäero suhteissani on ollut 11 vuotta, olin silloin 22 ja nainen 33v. Ja olen kyllä harrastanut seksiä itseäni 15v vanhemman kanssa.

    • Brjrjrkttjh

      Ikäerot olleet nelisen vuotta nuorempia ja korkeintaan 2 vuotta vanhempia eli aika samanikäisissä pyöritään, useimmiten olleet nuorempia. Parin yli 10 vuotta vanhemman miehen kanssa olen viettänyt aikaa mutta en olisi voinut kuvitellakaan mitään sen enempää, he tietysti olivat kovin ihastuneita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe