Taksin palkka

HalpuuttamistaVastaan

Laskin että yksi auto tuottaa omistajalleen lähes 200.000€ vuosittain. Aika iso summa työstä jossa vain kuljetetaan asiakkaita. Sairaanhoitaja tienaa 30000€ vuodessa ja pelastaa ihmisiä. Taksikuski vain pyörittää rattia; jotain mitä me kaikki osaamme.

Taksia ei voi kuitenkaan halpuuttaa. Taksimies on ammattilainen ja tietää että hän ansaitsee tuon 200.000€ vuosittain. Työ on rankkaa ja pahinta on tyhmien asiakkaiden kuunteleminen. Sairaanhoitajakin on vain nainen. Näistä syistä taksia ei tule halpuuttaa.

31

617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1ynnä2on5

      Aikamoinen ekonomi olet!
      Taitaapi suomessa olla keskiverto taksin liikevaihto olla n.70 000netto/vuosi. Siitä vähennetään kulut ja kuljettajakustannukset. Eli noin puolet jää yrittäjälle.
      Pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa varmaan saavat vähän enemmän ja pienissä kaupungeissa/maalla vähemmän.

    • Ihmetteli

      LV 70000-10000(yel)-7000(vakuutus)1000(kirjanpito)15000(autokulut)3000(muut)Eli kaikki itse ajettuna bruttopalkka 34000€.Ajotunteja 230/kk .Lisäksi 40h/kk muuta työtä.Ei lomia.Keskeytymätön vuorotyö.Kannattaako olla kateellinen?

    • lipposenpave

      Aloittaja on trolli.silti en ymmärrä miksi taksarit haraavat vastaan ala vapaaksi.
      Mitään järkeä ajella puoli-ilmaiseksi.

    • Perustaksari

      Kyllä tämä on totta. Itse olen taksimies ja tienaan 200000€ vuodessa.

      • RunosmäenPirssari

        Olet ilmeisesti jollain hiljaisella paikkakunnalla taksina? Itse ole pirssarina Turussa ja tienaan itselleni puhdasta käteen verojen ja kulujen jälkeen 682 743,- Tästä on vähennetty kaikki kulut. Myös kuskille maksamani TESsin mukainen palkka.


      • 99999999999999999
        RunosmäenPirssari kirjoitti:

        Olet ilmeisesti jollain hiljaisella paikkakunnalla taksina? Itse ole pirssarina Turussa ja tienaan itselleni puhdasta käteen verojen ja kulujen jälkeen 682 743,- Tästä on vähennetty kaikki kulut. Myös kuskille maksamani TESsin mukainen palkka.

        Epäuskottava stoori jo siksi, että parin-kolmen tuollaisen nettotulovuoden jälkeenhän voisi jäädä hyvillä mielin eläkkeelle, vaikkei olisi ikää kuin jotain kolkyt.


      • Taitaa olla pelkkiä kunnallisia sopimusajoja ja kela-taksitoimintaa sairaaloiden, terveyskeskusten, vanhusten hoitolaitosten välillä.


    • ViidenTähdenUberi

      Olipas provosoiva kirjoitus. Näen jo kuinka taksikuskien väri naamalla muuttuu.

      Täällähän muuten yksi taksiyrittäjä avasi jo omaa liikevaihtoaan, oli kuulemma lähellä 200keuria. Otti kovasti loukkauksena kun väitin ensiksi kyseisen kaverin tekevän vain 100k vuodessa.

      • Yksi.taksiyrittäjä

        Pitää paikkansa. N. 200.000€/v on liikevaihto. Ilmoitamme liikevaihtomme vuosittain ELY-keskuksiin, ei se mikään salaisuus ole. Eipä se kaksinen ole suhteutettuna tehtyihin työtunteihin, joita on tehty kuukausittain yli 450. Mikä mahtaa olla tuntipalkka?Sitä vaan, että liikevaihto ja verotettava TULO on ihan kaksi eri asiaa. Työvoimakulut n. 60% liikevaihdosta, verot, vakuutukset, polttoaineet, kalusto ja muut kulut. Mitä mahdankaan ansaita vuosittain?

        Sitä kun nämä provoilijat ei oikein osaa erottaa liikevaihdon ja ansion välillä.

        Meidän automme pyörii hyvällä liikepaikalla, todellisuudessa taksien LIIKEVAIHTO jää yleisesti alle 100.000 euron.


      • ViidenTähdenUberi

        Näinhän se on. En ole ikinä väittänyt että taksi olisi jotenkin hyvä bisnes.

        Onneksi sullakin on kuitenkin tulevaisuus valoisa ja liikenneministerikin haluaa että tienaat enemmän. Tämä on hyvä juttu!


      • Yksi.taksiyrittäjä
        ViidenTähdenUberi kirjoitti:

        Näinhän se on. En ole ikinä väittänyt että taksi olisi jotenkin hyvä bisnes.

        Onneksi sullakin on kuitenkin tulevaisuus valoisa ja liikenneministerikin haluaa että tienaat enemmän. Tämä on hyvä juttu!

        Taksi oli takavuosina oikeinkin hyvä ja arvostettu duuni. Nyt taksikuskit on pohjasakkaa ja vielä alemmas heidät halutaan liikenneministerimme mielestä ajaa. Ihan sama, olen jo eläkeiässä ja voin lopettaa koska tahansa ja lopetankin vuoden vaihteessa. Liikenneministerimme haluaa vapauttaa taksin siten, ettei määrää enää säädellä. Siitä vaan sitten onnenonkijat ja "kuka tahansa" perustamaan itselleen ikioman taksin. Onnenonkijoita tämän palstan mukaan riittää, joten outoa onkin, jos 50.000 taksia tienaavat paremmin, kuin nykyiset n. 9000 taksia. Asiakasmaarät on kuitenkin vakio ja kun vielä halvemmallakin pitäisi ajaa? Mahdoton yhtälö. Tehkää ihan mitä tahansa takseillanne tulevaisuudessa, mulle ihan sama EVVK. ;)

        Sinäkin saat jatkaa trollailuasi sen yhden turkulaisen idiootin kera. Onnea!


      • itsekin_alalla_oleva
        Yksi.taksiyrittäjä kirjoitti:

        Pitää paikkansa. N. 200.000€/v on liikevaihto. Ilmoitamme liikevaihtomme vuosittain ELY-keskuksiin, ei se mikään salaisuus ole. Eipä se kaksinen ole suhteutettuna tehtyihin työtunteihin, joita on tehty kuukausittain yli 450. Mikä mahtaa olla tuntipalkka?Sitä vaan, että liikevaihto ja verotettava TULO on ihan kaksi eri asiaa. Työvoimakulut n. 60% liikevaihdosta, verot, vakuutukset, polttoaineet, kalusto ja muut kulut. Mitä mahdankaan ansaita vuosittain?

        Sitä kun nämä provoilijat ei oikein osaa erottaa liikevaihdon ja ansion välillä.

        Meidän automme pyörii hyvällä liikepaikalla, todellisuudessa taksien LIIKEVAIHTO jää yleisesti alle 100.000 euron.

        Soon valitettavasti juuri niin, että suurin osa tänne kirjoottelevista on joko a. työttömiä, b pienipalkkaisia duunareita, josta johtuu että yrityksen liikevaihto ja yrittäjän tulo menevät sekaisin. Ärsyttäväähän se on, mutta koitetaan vaan kohteliaasti ymmärtää näitä "taloustieteilijöitä".


    • Miksi_tästä_ei_puhuta

      Itse katselin Shell huoltoaseman vilinää tuossa eräänä päivänä, ja laskeskelin, että huoltoaseman pitäjä tankkauskertojen perusteella tienaa noin 3000 eur tunnissa.
      Aika iso summa vaan siitä, että seisoo tiskin takana.

      • Köyhä.köyhempi.taksari

        Jos ajaa kerran vuodessa taksilla, maksaa vähän pidemmästä kyydistä 50€, ajattelee tietysti heti, että kyllä toi taksi on kannattavaa puuhaa. 50€ puolen tunnin autolla ajosta? Tietystihän se taksari "ansaitsee" viisikymppiä puolesta tunnista, sehän tekee satasen tunnissa, näinollen siis 800€ päivässä. 30 päivää kuukaudessa, sehän tekee 24.000€ kuukaudessa ansiota? Kyllä perkele oon nyt kateellinen ja kirjoitan taksipalstalle ja vaadin heti kaikille oikeutta perustaa ihan ikioma taksi!

        Näinkö täällä ajatellaan? Ilmeisesti näin tämänkin ketjun aloittaja ajattelee....?

        Olisikohan aika pudota jo maan pinnalle? Aika olisi myös muuttaa käsitystä, ettei firman liikevaihto ole sama, kuin ansio.


      • ksdfjihSD
        Köyhä.köyhempi.taksari kirjoitti:

        Jos ajaa kerran vuodessa taksilla, maksaa vähän pidemmästä kyydistä 50€, ajattelee tietysti heti, että kyllä toi taksi on kannattavaa puuhaa. 50€ puolen tunnin autolla ajosta? Tietystihän se taksari "ansaitsee" viisikymppiä puolesta tunnista, sehän tekee satasen tunnissa, näinollen siis 800€ päivässä. 30 päivää kuukaudessa, sehän tekee 24.000€ kuukaudessa ansiota? Kyllä perkele oon nyt kateellinen ja kirjoitan taksipalstalle ja vaadin heti kaikille oikeutta perustaa ihan ikioma taksi!

        Näinkö täällä ajatellaan? Ilmeisesti näin tämänkin ketjun aloittaja ajattelee....?

        Olisikohan aika pudota jo maan pinnalle? Aika olisi myös muuttaa käsitystä, ettei firman liikevaihto ole sama, kuin ansio.

        Tuohon liikevaihto=ansio haksahtaa aika moni, ja sitten perustaa yrityksen, kahmii kaiken tulon itselleen, ja sitten onkin hyvä parin vuoden päästä ruikuttaa julkisuudessa, miten ilkeä verottaja ,eläkeyhtiöt, vakuutusyhtiöt jne jne vainoavat yrittäjää. Nykyisessä jakamistalouskiimassa on jo alettu julkisesti paheksua sitä, että muka pitäisi maksaa veroja ym maksuja koska "eihän me millään pystytä tarjoamaan edullisia palveluita, jos pitää tollasia maksaa,,lakia pitää muuttaa!!"


      • Köyhä.köyhempi.taksari
        ksdfjihSD kirjoitti:

        Tuohon liikevaihto=ansio haksahtaa aika moni, ja sitten perustaa yrityksen, kahmii kaiken tulon itselleen, ja sitten onkin hyvä parin vuoden päästä ruikuttaa julkisuudessa, miten ilkeä verottaja ,eläkeyhtiöt, vakuutusyhtiöt jne jne vainoavat yrittäjää. Nykyisessä jakamistalouskiimassa on jo alettu julkisesti paheksua sitä, että muka pitäisi maksaa veroja ym maksuja koska "eihän me millään pystytä tarjoamaan edullisia palveluita, jos pitää tollasia maksaa,,lakia pitää muuttaa!!"

        Tää jakamistalous onkin melkoinen kummajainen. Tuntuu, ettei edes päättäjät oikein ymmärrä, mitä se on. Päättäjät suosivat ehdotuksissaan jakamistaloutta ymmrtämättä, että ALV, ym. jäävät kokonaan valtiolta saamatta. Airbnb vie hotelleilta asiakkaita, näin poistuu esim. työpaikkoja hotellien vähentäessä vuodepaikkoja sekä verotulot sen myötä putoavat. Nämä jakamistalouden mahdollistavat yhtiöt uber muunmuassa ovat ainoita voittajia ottaessaan jakamistalouden harjoittajalta suoraan päältä oman siivunsa (joka on uberilla kai 20%), eikä tästä prosentista jää senttiäkään Suomeen minkäänlaisina vero- tai muunakaan tulona. Jonnekkin veroparatiisiin ne hukkuvat miljardöörien taskuihin. Ennen tällaista toimintaa kutsuttiin pimeäksi taksitoiminnaksi, nyt se on jakamistaloutta muka? Kenelle tässä jaetaan mitä? Uber ei maksa arvonlisäveroa, ammattiliikenteen vakuutusmaksuja, yrittäjäeläkettä, harvempi edes veroja maksaa, pimeää hommahan tuo on. Liikennelupaahan heillä ei tietenkään ole. Virallilta takseilta nyhdetään kaikki maksut ja päälle vielä mitä kummallisempia pikku maksuja.

        Uberia sitten vielä päättäjätkin uudistuksissaan yrittävät tukea? Käsittämätöntä, vai onko tietätämättömän tyhmyyttä? Veikkaan jälkimmäistä....


      • RatinVääntäjä
        Köyhä.köyhempi.taksari kirjoitti:

        Tää jakamistalous onkin melkoinen kummajainen. Tuntuu, ettei edes päättäjät oikein ymmärrä, mitä se on. Päättäjät suosivat ehdotuksissaan jakamistaloutta ymmrtämättä, että ALV, ym. jäävät kokonaan valtiolta saamatta. Airbnb vie hotelleilta asiakkaita, näin poistuu esim. työpaikkoja hotellien vähentäessä vuodepaikkoja sekä verotulot sen myötä putoavat. Nämä jakamistalouden mahdollistavat yhtiöt uber muunmuassa ovat ainoita voittajia ottaessaan jakamistalouden harjoittajalta suoraan päältä oman siivunsa (joka on uberilla kai 20%), eikä tästä prosentista jää senttiäkään Suomeen minkäänlaisina vero- tai muunakaan tulona. Jonnekkin veroparatiisiin ne hukkuvat miljardöörien taskuihin. Ennen tällaista toimintaa kutsuttiin pimeäksi taksitoiminnaksi, nyt se on jakamistaloutta muka? Kenelle tässä jaetaan mitä? Uber ei maksa arvonlisäveroa, ammattiliikenteen vakuutusmaksuja, yrittäjäeläkettä, harvempi edes veroja maksaa, pimeää hommahan tuo on. Liikennelupaahan heillä ei tietenkään ole. Virallilta takseilta nyhdetään kaikki maksut ja päälle vielä mitä kummallisempia pikku maksuja.

        Uberia sitten vielä päättäjätkin uudistuksissaan yrittävät tukea? Käsittämätöntä, vai onko tietätämättömän tyhmyyttä? Veikkaan jälkimmäistä....

        Se on juuri näin Tyhmyyttä.


      • jah_jah
        Köyhä.köyhempi.taksari kirjoitti:

        Tää jakamistalous onkin melkoinen kummajainen. Tuntuu, ettei edes päättäjät oikein ymmärrä, mitä se on. Päättäjät suosivat ehdotuksissaan jakamistaloutta ymmrtämättä, että ALV, ym. jäävät kokonaan valtiolta saamatta. Airbnb vie hotelleilta asiakkaita, näin poistuu esim. työpaikkoja hotellien vähentäessä vuodepaikkoja sekä verotulot sen myötä putoavat. Nämä jakamistalouden mahdollistavat yhtiöt uber muunmuassa ovat ainoita voittajia ottaessaan jakamistalouden harjoittajalta suoraan päältä oman siivunsa (joka on uberilla kai 20%), eikä tästä prosentista jää senttiäkään Suomeen minkäänlaisina vero- tai muunakaan tulona. Jonnekkin veroparatiisiin ne hukkuvat miljardöörien taskuihin. Ennen tällaista toimintaa kutsuttiin pimeäksi taksitoiminnaksi, nyt se on jakamistaloutta muka? Kenelle tässä jaetaan mitä? Uber ei maksa arvonlisäveroa, ammattiliikenteen vakuutusmaksuja, yrittäjäeläkettä, harvempi edes veroja maksaa, pimeää hommahan tuo on. Liikennelupaahan heillä ei tietenkään ole. Virallilta takseilta nyhdetään kaikki maksut ja päälle vielä mitä kummallisempia pikku maksuja.

        Uberia sitten vielä päättäjätkin uudistuksissaan yrittävät tukea? Käsittämätöntä, vai onko tietätämättömän tyhmyyttä? Veikkaan jälkimmäistä....

        Kävin Berliinissä lomareissulla, ja siellä Air BnB toimii vain rajoitetusti, Uber välittää vain virallisia takseja....
        Saksalaiset, joitten talous kukoistaa, ovat varmaan fiskumpia tossa asiassa kuin suomalaiset, joille pelkkä se, että joku on uutta ja "hienoa" riittää valtavaan hypetykseen.
        Ehkä me (suomalaiset) ansaitaan just niin surkee taloustilanne kuin meillä nyt on :(


      • veronkiertäjä
        Köyhä.köyhempi.taksari kirjoitti:

        Tää jakamistalous onkin melkoinen kummajainen. Tuntuu, ettei edes päättäjät oikein ymmärrä, mitä se on. Päättäjät suosivat ehdotuksissaan jakamistaloutta ymmrtämättä, että ALV, ym. jäävät kokonaan valtiolta saamatta. Airbnb vie hotelleilta asiakkaita, näin poistuu esim. työpaikkoja hotellien vähentäessä vuodepaikkoja sekä verotulot sen myötä putoavat. Nämä jakamistalouden mahdollistavat yhtiöt uber muunmuassa ovat ainoita voittajia ottaessaan jakamistalouden harjoittajalta suoraan päältä oman siivunsa (joka on uberilla kai 20%), eikä tästä prosentista jää senttiäkään Suomeen minkäänlaisina vero- tai muunakaan tulona. Jonnekkin veroparatiisiin ne hukkuvat miljardöörien taskuihin. Ennen tällaista toimintaa kutsuttiin pimeäksi taksitoiminnaksi, nyt se on jakamistaloutta muka? Kenelle tässä jaetaan mitä? Uber ei maksa arvonlisäveroa, ammattiliikenteen vakuutusmaksuja, yrittäjäeläkettä, harvempi edes veroja maksaa, pimeää hommahan tuo on. Liikennelupaahan heillä ei tietenkään ole. Virallilta takseilta nyhdetään kaikki maksut ja päälle vielä mitä kummallisempia pikku maksuja.

        Uberia sitten vielä päättäjätkin uudistuksissaan yrittävät tukea? Käsittämätöntä, vai onko tietätämättömän tyhmyyttä? Veikkaan jälkimmäistä....

        Taksiyrittäjien ei oikeastaan kannata puhua ALV:stä mitään. Taksiyritys maksaa myynnistään 10 % ALV:tä ja vähentää ostoistaan 24 % ALV. Huonommallakin laskupäällä huomaa, että ei paljon maksettavaa jää. Suomalainen taksi tekee keskimäärin noin 100 000€:n liikevaihdon. Eli maksaa noin 10 000€ vuodessa ALV:tä. Mutta saakin vähentää ostamistaan tuotteista (pottoaine) ja palveluistaan (huollot, renkaat, pesut ym) sekä mahdollisista tiloistaan (talli) maksamansa 24 % ALV:n. Lisäksi autoilija vaihtaa autoaan keskimäärin kolmen vuoden välein, jolloin hän saa vähentää autojensa välirahassa olevan 24 % ALV:n. Nettomaksua ei paljon jää... Tämänhän ovat myös VM:n virkamiehet laskeneet, kun taksit ottivat esille uberin maksamattomat verot. Kun uber-kuljettaja ei maksa ALV:tä ajoistaan, niin ei hän myöskään vähennä ALV:tä ostoistaan!

        Ohessa ALV rajoja muualta euroopasta http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216181-virossa-alle-40000-euron-liikevaihdon-yrityksilta-poistettiin-arvonlisavero


      • veronkiertäjä

        Eli lyhyesti:

        Taksin hinnasta maksetaan 10% alv. Taksi maksaa omista kuluista 0% alv

        Uberin hinnasta maksetaan 0% alv. Uber maksaa omista kuluista 24% alv

        Miksi sitten Uber on laiton, noh koska kuskit ottaa enemmän kuin auton todelliset kulut


      • veronkiertäjä kirjoitti:

        Taksiyrittäjien ei oikeastaan kannata puhua ALV:stä mitään. Taksiyritys maksaa myynnistään 10 % ALV:tä ja vähentää ostoistaan 24 % ALV. Huonommallakin laskupäällä huomaa, että ei paljon maksettavaa jää. Suomalainen taksi tekee keskimäärin noin 100 000€:n liikevaihdon. Eli maksaa noin 10 000€ vuodessa ALV:tä. Mutta saakin vähentää ostamistaan tuotteista (pottoaine) ja palveluistaan (huollot, renkaat, pesut ym) sekä mahdollisista tiloistaan (talli) maksamansa 24 % ALV:n. Lisäksi autoilija vaihtaa autoaan keskimäärin kolmen vuoden välein, jolloin hän saa vähentää autojensa välirahassa olevan 24 % ALV:n. Nettomaksua ei paljon jää... Tämänhän ovat myös VM:n virkamiehet laskeneet, kun taksit ottivat esille uberin maksamattomat verot. Kun uber-kuljettaja ei maksa ALV:tä ajoistaan, niin ei hän myöskään vähennä ALV:tä ostoistaan!

        Ohessa ALV rajoja muualta euroopasta http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/216181-virossa-alle-40000-euron-liikevaihdon-yrityksilta-poistettiin-arvonlisavero

        " Kun uber-kuljettaja ei maksa ALV:tä ajoistaan, niin ei hän myöskään vähennä ALV:tä ostoistaan! "

        Eikä maksa MINKÄÄNLAISIA veroja eikä mitäänn muutakaan minnekkään sentin senttiä. Jos uberit maksaisivat samoin, kuin muutkin taksit, hankkisivat liikenneluvan, kuten muidenkin taksien täytyy hankkia, ei valituksen sanaa. Virossa ubereilta vaaditaan veronumero (meillä Y-tunnus), näin saadaan uberit seurannan piiriin

        Mitä tulee taksien ALV:n maksuun, hoidamme asian siten, kuin laki vaatii. Kuljetuksista kun ei makseta kuin 10% ALV. Jos maksaisimme 24%, se laitettaisiin taksaan ja kas, kukas sen sitten maksaakaan? Asiakashan se! Paistaa jonkinmoinen katkeruus/kateus kirjoitelmastasi. Kateus on paha asia, se vie kuulemma kalatkin vedestä. ;)


      • veronkiertäjä
        71155117 kirjoitti:

        " Kun uber-kuljettaja ei maksa ALV:tä ajoistaan, niin ei hän myöskään vähennä ALV:tä ostoistaan! "

        Eikä maksa MINKÄÄNLAISIA veroja eikä mitäänn muutakaan minnekkään sentin senttiä. Jos uberit maksaisivat samoin, kuin muutkin taksit, hankkisivat liikenneluvan, kuten muidenkin taksien täytyy hankkia, ei valituksen sanaa. Virossa ubereilta vaaditaan veronumero (meillä Y-tunnus), näin saadaan uberit seurannan piiriin

        Mitä tulee taksien ALV:n maksuun, hoidamme asian siten, kuin laki vaatii. Kuljetuksista kun ei makseta kuin 10% ALV. Jos maksaisimme 24%, se laitettaisiin taksaan ja kas, kukas sen sitten maksaakaan? Asiakashan se! Paistaa jonkinmoinen katkeruus/kateus kirjoitelmastasi. Kateus on paha asia, se vie kuulemma kalatkin vedestä. ;)

        Tämähän mielenkiintoinen palsta on. Toisten nimimerkkejä varastellaan aivan sujuvasti. Tämä "lyhennelmä" ei ole minun kirjoittamani, vaikka tämän kirjoittaja asiani yksinkertaisesti kiteyttikin.

        Nimimerkki 71155117 taasen väittää, ettei uber-kuljettajat maksa verojaan. Tämä on täysin väärää tietoa. Tiedän tämän tarkasti, koska ystäväpiiriini kuuluu peräti kaksi pariskuntaa, jotka ajavat uberiä maksaakseen asuntolainaansa. Kaikki neljä ovat verottajalta käyneet kysymässä rajan, jonka voi tienata ilman alv:n maksuvelvoitetta. Tämä raja nousi tämän vuoden alussa 10000€:n. Tämän jälkeen he ovat ilmoittaneet saamansa tulot verottajalle ja nyt keväällä tulleessa veroehdotuksessa nämä tulot olivat ja niistä maksetaan verot ns. mätkyjen muodossa ensi syksynä ja talvena. Eli aivan normaalia mikroyrittämistä.

        Nimimerkki 71155117 ihmettelee miksi nämä uber-kuljettajat eivät hanki liikennelupaa. Vastaus on yksinkertainen, Suomessa saa kaikkiin muihin liikennevälineisiin luvan sen kun hakee, mutta taksiin ei. Tässä toteutuu vähän sama kuin kieltolaissa aikoinaan, jos lupia ei vapauteta, niin virkavallan aika kuluu näiden "rikollisten" jahtaamiseen. Virkavallan taakkaa lisää se, että suuri yleisö ei pidä tätä toimintaa rikollisena ja eipä taida poliisikaan asiasta suuremmin välittää. Tämä siksi, että ei ole tiedossa YHTÄÄN kuljetuksiin liittyvää rikosta, johon nämä "rikolliset" olisivat syyllistyneet. Aikoinaan oli pakko vapauttaa ravintolatoiminta "kovan teen" takia ja nyt ollaan tilanteessa, että taksilupien määrärajoitukset on myös poistettava vanhanaikaisina ja tarpeettomina.

        Ei näytä olevan ollut hirveästi haittaa kuluttajille linja-autojen ja kuorma-autojen lupien vapautamisestakaan. Päin vastoin, asiakasmäärät linja-autoissa ovat kääntyneet merkittävään nousuun. Kuluttajat hyötyvät halpojen lippujen muodossa tästä toiminnasta. Jopa junalippujen hinnat laskivat tämän vapautuksen seurauksena. Lentoliikenteen vapauduttua kaikilla on mahdollisuus lentää halvalla lähes mihin päin haluaa. Lento Helsingistä New-Yorkiin maksaa alle 700€, bussilla pääsee halvimmillaan 10€ Helsingistä Ouluun. Taksimatka Helsinki Oulu maksaa saman kun lentomatka Helsinki NY. Junalla pääsee 10 €:lla Helsingistä Tampereelle. Taksilla pääsee kympillä Helsingin kantakaupungissa parhaimmillaan muutaman korttelinvälin.
        Luulisi taksiyrittäjiäkin kiinnostavan saada asiakkaita autoihinsa vähän halvemmallakin hinnalla kun seisottaa autoja tolpilla ja talleissa.


    • Joo. Mitä tulee nimimerkkien kaappaamiseen, on tämä kaappaaja täällä tunnettu idiootti ja trollaaja.

      Jos laki henkilökuljetukseen vaatii liikennelupaa, on se myös uber kuskeilla oltava, tästä ei ole poikkeusta ja uberkuskit toimivat vailla lain suojaa.

      Veroista. Tiedän myös useamman uberkuskin, jotka eivät maksa verojaan ja nämä on ilmiannettu verottajalle. Varmaan on joitain, jotka maksavat laittomasta toiminnasta veronsa ja sekin on tarpeetonta. Helsingin poliisi on sakottanut kymmeniä uberkuskeja. Toiminnasta ei tule "valoisaa" maksamalla verot.

      Linja-autojen halvat hinnat perustuvat onnibussin ulkomaisen emoyhtiön panostamiseen suomalaisen firmansa toimintaan. Onnibussi tuo jatkuvaa tappiota liikennöidessään Suomessa. Varmasti tapettuaan kotimaiset kilpailijansa, hinnat "pompsahtaa".

      Suomalaiset taksit ovat yksityisyrittäjiä, jotka yrittävät saada elantonsa taksibisneksestä. Harva maallikko tietää, minkälaisia kulueriä taksi maksaa.

      Mikäli taksia rasittavaa kustannuspuolta helpotettaisiin, voisi taksaa halventaa paljonkin. Kiinnostaisi ajaa paljon enemmänkin asiakkaita, jos kulut pysyisi kurissa. Jokainen ajettu kilometri kasvattaa kuluja eli n.s. muuttuvia kuluja koko ajan. Jos taksi ajaa nyt n. 200-300€:n päiväkassoja, siitä maksetaan kulut ja palkat sivukuluineen, mitä jää yrittäjälle? Jos taksaa halvennettaisiin nykyisillä kuluilla vaikka 50%, olisi kassa edelleen 200-300€ ja muuttuvat kulut tuplaantuisi, mitä sitten jää yrittäjälle?

      Ainakaan minua ei kiinnosta ajaa asiakkaita alle kustannustason, mieluummin annan auton seistä tallissa tai vaihdan alaa.

      Jospa te maallikot edes yrittäisitte ymmärtää taksialaa? Mututuntumalta on helppo kirjoittaa...

      • 110022993388

        Hyvä kommentti. Kiitos. Eihän nuo maallikot ymmärrä. Kerran vuodessa taksin kyydissä ja ollaan sitten niin alaa tuntevia visiönäärejä.


      • 110022993388

        300€ vuorossa (8h) kassaan

        Verojen jälkeen jää 270€

        Kuskin palkkaan (12€/h) menee lomarahojen kera 8*22€ = 176€

        Kuskien mukaan keskinopeus kaupungissa 30km/h korkeintaa. 30*8*0,43=103€

        Eli auton kulujen ja kuskin kulujen jälkeen jää 8h vuorosta isännälle... TADAA 9 euroa tappiota... Unohtamatta keskuksen kuluja yms...

        Ja trollit senkun huononee sulla :D Mites olisi taas uusi aloitus, vähän stalkkaamista haukkumista, tai siansaksaa


      • veronkiertäjä

        En tiedä ketä tarkoitat maallikkona, mutta ainakin minulla on kolme lupaa.
        Siinä vaiheessa kun hankin toisen autoni, ymmärsin kuinka tärkeää on se, että autot liikkuvat vaikka vähän pienemälläkin hinnalla. Auton muuttuvat kustannukset ovat oikeastaan aika pienet, polttoaineet, renkaat ja huollot. Nämä muuttuvat kustannukset tekevät noin 0,13€/km (alv 0). Pääomakustannuksia on hieman vaikea hahmottaa, koska auton vaihtohetkellä hyvityshintaan vaikuttaa moni muu asia enemmän, kuin se onko autolla ajettu 300 vai 350 t km. Yhdellä autolla kokeiltiin 500 t km ja näyttäis, että se tuli kaikkein edullisimmaksi. Mutta näiden muuttuvien kustannusten lisäksi yrityksessä on kiinteitä kustannuksia ja ne KAIKKI pienenivät lisäkilometrien karttuessa €/km laskettuna. Suurin pudotus tapahtui yrittäjäeläkkeessä, vanha n 10k€/vuosi/auto muuttui 3,3k€/vuosi/auto. Keskimääräisellä suomalaisella taksilla pelkästään tämä tarkoittaisi n. 7% kustannusten laskua. Jos autot olisivat samalla paikkakunnalla, niin synergiaetuja saisi lähes kaikista kustannuksista. Eli vanha koulumatematiikka siitä, että 1 1 1=3 ei pädekkään kuluissa, vaan summa on noin 2,4. Tässä tapauksessa se päti onneksi tulopuolella. Ja lisäksi yhdellä autolla 1 muuttui 1,7 kilpailutuksen jälkeen, kun pystyi tiputtamaan hintaa ja sai autolle siten lisää töitä. Eli tulopuolella 1 1 1=3 muuttuikin 3,7:ksi. Eli vanha 1-1 =0 muuttui 3,7 - 2,4 = 1,3.
        Uber kiinnostaa sen tähden, että nämä tuntemani pariskunnat tienaavat Helsingissä viikonlopun aikana mielestäni keskimäärin paremmin, mihin paikalliset taksit keskimäärin pystyvät. Ja ainakaan heidän kertoman mukaan asiakkaiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, päinvastoin. Tämä uberin kehittämä maksusysteemi taannee sen, että palvelua käyttää keskimääräistä fiksumpi kansanosa? Koska uber ei toimi niillä paikkakunnilla, missä automme ovat, niin todellista vertailupohjaa on mahdoton saada. Mutta heti kun toimii, raapaisen yhdestä autosta kyltin ja taksamittarin pois (lakihan mahdollistaa tämän) ja siirrän sen uberille. Sitten sen näkee. Lisäksi tämä uberin 20% välitysmaksu ei todellakaan ole mikään tähtitieteellinen. Meillä yksi auto ajaa vähän Kelan ajoja ja vuoden 2015 Kela-ajojen välityspalkkio oli kiinteän kuukausierän ja välitysprovisiot yhteen laskien n. 14% Kela-ajojen liikevaihdosta. Vuoden 2016 tilanne taitaa olla vielä hieman huonompi.


      • veronkiertäjä
        110022993388 kirjoitti:

        300€ vuorossa (8h) kassaan

        Verojen jälkeen jää 270€

        Kuskin palkkaan (12€/h) menee lomarahojen kera 8*22€ = 176€

        Kuskien mukaan keskinopeus kaupungissa 30km/h korkeintaa. 30*8*0,43=103€

        Eli auton kulujen ja kuskin kulujen jälkeen jää 8h vuorosta isännälle... TADAA 9 euroa tappiota... Unohtamatta keskuksen kuluja yms...

        Ja trollit senkun huononee sulla :D Mites olisi taas uusi aloitus, vähän stalkkaamista haukkumista, tai siansaksaa

        Nyt ei ymmärrä!!!
        270 € liikevaihdolla kuskin palkka on (35%) 94,50 ja siihen lomaraha 11,5% 10,87. Kuskille siis 105,37. Siihen palkan sivukulut reilu 20€ niin palkkakulut kaikkinensa on alle 130€. 300€:n kassaan joutuu ajamaan paikkakunnasta riipuen 200 -300 km. Tällöin auton muuttuvat kulut ovat noin 25-40€. Eli kiinteisiin kuluihin jää vielä n.100-115€. Kyllä sillä summalla pitää pystyä maksamaan muut kulut ja jos ei pysty, niin on paras lopettaa


      • veronkiertäjä
        veronkiertäjä kirjoitti:

        Nyt ei ymmärrä!!!
        270 € liikevaihdolla kuskin palkka on (35%) 94,50 ja siihen lomaraha 11,5% 10,87. Kuskille siis 105,37. Siihen palkan sivukulut reilu 20€ niin palkkakulut kaikkinensa on alle 130€. 300€:n kassaan joutuu ajamaan paikkakunnasta riipuen 200 -300 km. Tällöin auton muuttuvat kulut ovat noin 25-40€. Eli kiinteisiin kuluihin jää vielä n.100-115€. Kyllä sillä summalla pitää pystyä maksamaan muut kulut ja jos ei pysty, niin on paras lopettaa

        Jos kuskin palkka on lomineen 105€ maksaa se firmalle 134€ eli tuo reilu 20€ on (ihme ja kumma) todella lähellä totuutta

        Tosin jos palkka on 95€ niin vuoron pituus on noin 8h. (se 12€/h lomat on se minimi)

        Ja tuo 300 kilsaa 8 tuntiin tekee tunnissa 38km/h... Ei siis ihan mahdotonta, mutta tiukulle menee.

        Ja auton kulut 0,43€/km sisältäen KAIKKI kulut... Summa on vähän yläkanttiin koska se sisältää 24% ALV:n jonka taksit saa vähentää, toisalata taksin vakuutus noin 10% kalliimpi kuin yksityisessä, joten totuus taas melko lähellä


      • veronkiertäjä kirjoitti:

        En tiedä ketä tarkoitat maallikkona, mutta ainakin minulla on kolme lupaa.
        Siinä vaiheessa kun hankin toisen autoni, ymmärsin kuinka tärkeää on se, että autot liikkuvat vaikka vähän pienemälläkin hinnalla. Auton muuttuvat kustannukset ovat oikeastaan aika pienet, polttoaineet, renkaat ja huollot. Nämä muuttuvat kustannukset tekevät noin 0,13€/km (alv 0). Pääomakustannuksia on hieman vaikea hahmottaa, koska auton vaihtohetkellä hyvityshintaan vaikuttaa moni muu asia enemmän, kuin se onko autolla ajettu 300 vai 350 t km. Yhdellä autolla kokeiltiin 500 t km ja näyttäis, että se tuli kaikkein edullisimmaksi. Mutta näiden muuttuvien kustannusten lisäksi yrityksessä on kiinteitä kustannuksia ja ne KAIKKI pienenivät lisäkilometrien karttuessa €/km laskettuna. Suurin pudotus tapahtui yrittäjäeläkkeessä, vanha n 10k€/vuosi/auto muuttui 3,3k€/vuosi/auto. Keskimääräisellä suomalaisella taksilla pelkästään tämä tarkoittaisi n. 7% kustannusten laskua. Jos autot olisivat samalla paikkakunnalla, niin synergiaetuja saisi lähes kaikista kustannuksista. Eli vanha koulumatematiikka siitä, että 1 1 1=3 ei pädekkään kuluissa, vaan summa on noin 2,4. Tässä tapauksessa se päti onneksi tulopuolella. Ja lisäksi yhdellä autolla 1 muuttui 1,7 kilpailutuksen jälkeen, kun pystyi tiputtamaan hintaa ja sai autolle siten lisää töitä. Eli tulopuolella 1 1 1=3 muuttuikin 3,7:ksi. Eli vanha 1-1 =0 muuttui 3,7 - 2,4 = 1,3.
        Uber kiinnostaa sen tähden, että nämä tuntemani pariskunnat tienaavat Helsingissä viikonlopun aikana mielestäni keskimäärin paremmin, mihin paikalliset taksit keskimäärin pystyvät. Ja ainakaan heidän kertoman mukaan asiakkaiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, päinvastoin. Tämä uberin kehittämä maksusysteemi taannee sen, että palvelua käyttää keskimääräistä fiksumpi kansanosa? Koska uber ei toimi niillä paikkakunnilla, missä automme ovat, niin todellista vertailupohjaa on mahdoton saada. Mutta heti kun toimii, raapaisen yhdestä autosta kyltin ja taksamittarin pois (lakihan mahdollistaa tämän) ja siirrän sen uberille. Sitten sen näkee. Lisäksi tämä uberin 20% välitysmaksu ei todellakaan ole mikään tähtitieteellinen. Meillä yksi auto ajaa vähän Kelan ajoja ja vuoden 2015 Kela-ajojen välityspalkkio oli kiinteän kuukausierän ja välitysprovisiot yhteen laskien n. 14% Kela-ajojen liikevaihdosta. Vuoden 2016 tilanne taitaa olla vielä hieman huonompi.

        "Uber kiinnostaa sen tähden, että nämä tuntemani pariskunnat tienaavat Helsingissä viikonlopun aikana mielestäni keskimäärin paremmin, mihin paikalliset taksit keskimäärin pystyvät. "

        Jos olet todellakin taksi, kuten väität, ymmärtänet, miksi uberkuski tienaa. Se ei maksa likikään samoja kulueriä, kuin luvalliset taksit.

        Kyllä minäkin heivaan välittömästi autoni uberille, jos pystyn välttämään ne kuluerät, jotka taksia rasittaa. No onhan se ihan mielipuolista maksaa kaiken maailman kulueriä, jos muidenkaan niitä ei tarvitse maksaa. Mittarit ja datat häippäsee välittömästi autostani, liikennelupahan minulla jo on.

        Edellyttää lakimuutosta. toisaalta olen jo vanhahko yrittäjä, eläkelepokin koko alasta houkuttaa, ikäni puolesta olen jo eläkeläinen. Aikomukseni on heivata vuoden vaihteessa ja ehkä heivaankin. Katsotaan nyt liikennekaariasia loppuun. Tosin sieltä ei vuoteen puoleentoista tule mitään uutta.

        "Tämä uberin kehittämä maksusysteemi taannee sen, että palvelua käyttää keskimääräistä fiksumpi kansanosa?"

        Meillä stadin taksissa on olemassa vastaava maksusysteemi ja se toimii. En vain ymmärrä, miyrn se nyt sitten parantaa "digitaalisuudellaan" systeemiä? Maksutapa monien muiden vaihtoehtojen joukossa....

        Huomasitkos, tuo nimimerkin kaappaaja yrittää hämmentää kok ajan kaappaamalla nimimerkkisi? Aika idiootti, älä kuitenkaan kommentoi sille MITÄÄN!


      • veronkiertäjä

        "Jos olet todellakin taksi, kuten väität, ymmärtänet, miksi uberkuski tienaa. Se ei maksa likikään samoja kulueriä, kuin luvalliset taksit."

        Sorry, että kirjoitin hieman epäselvästi. Tässä tapauksessa tarkoitin "tienaamisella" sitä, että kassaan tulee enemmän rahaa. En siis lopullista nettotulosta.

        "Kyllä minäkin heivaan välittömästi autoni uberille, jos pystyn välttämään ne kuluerät, jotka taksia rasittaa. No onhan se ihan mielipuolista maksaa kaiken maailman kulueriä, jos muidenkaan niitä ei tarvitse maksaa. Mittarit ja datat häippäsee välittömästi autostani, liikennelupahan minulla jo on."

        Mitäs jos kokeilisit. Eroamalla tilausvälityskeskuksen "holhouksesta" vältät samalla ajovelvoitteen. Lakihan on tässäkohden erinomaisen mielenkiintoinen.

        12§ sanoo:"Taksiluvan haltija, joka harjoittaa liikennettä maaseutumaisessa kunnassa tai jonka lupa on myönnetty asemapaikalle, jonka etäisyys kuntakeskuksesta on vähintään 20 kilometriä tai liitetyn kunnan alueelle, ja joka ei kuulu vahvistetun ajovuorojärjestyksen piiriin, on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä."

        Kun tätä tekstiä lukee tarkasti huomaa, että päivystysvelvoitetta ei ole kaupunkitakseilla. Mutta kaupunkitaksi joka kuuluu vahvistetun ajovuorojärjestyksen piiriin on velvollinen hoitamaan ajovuoronsa.
        13§ sanoo: "Ajovuorojärjestystä on noudatettava tilausliikennettä harjoitettaessa. Luvan haltijalla on oikeus olla ajossa myös ajovuoron ulkopuolella."

        Eli eroat tilausvälityksestä ja poistat kuvun ja mittarin (laki sallii molemmat) ja ajamaan uberille. Ajat vain silloin kun on töitä rittävästi tarjolla


      • veronkiertäjä
        71155117 kirjoitti:

        "Uber kiinnostaa sen tähden, että nämä tuntemani pariskunnat tienaavat Helsingissä viikonlopun aikana mielestäni keskimäärin paremmin, mihin paikalliset taksit keskimäärin pystyvät. "

        Jos olet todellakin taksi, kuten väität, ymmärtänet, miksi uberkuski tienaa. Se ei maksa likikään samoja kulueriä, kuin luvalliset taksit.

        Kyllä minäkin heivaan välittömästi autoni uberille, jos pystyn välttämään ne kuluerät, jotka taksia rasittaa. No onhan se ihan mielipuolista maksaa kaiken maailman kulueriä, jos muidenkaan niitä ei tarvitse maksaa. Mittarit ja datat häippäsee välittömästi autostani, liikennelupahan minulla jo on.

        Edellyttää lakimuutosta. toisaalta olen jo vanhahko yrittäjä, eläkelepokin koko alasta houkuttaa, ikäni puolesta olen jo eläkeläinen. Aikomukseni on heivata vuoden vaihteessa ja ehkä heivaankin. Katsotaan nyt liikennekaariasia loppuun. Tosin sieltä ei vuoteen puoleentoista tule mitään uutta.

        "Tämä uberin kehittämä maksusysteemi taannee sen, että palvelua käyttää keskimääräistä fiksumpi kansanosa?"

        Meillä stadin taksissa on olemassa vastaava maksusysteemi ja se toimii. En vain ymmärrä, miyrn se nyt sitten parantaa "digitaalisuudellaan" systeemiä? Maksutapa monien muiden vaihtoehtojen joukossa....

        Huomasitkos, tuo nimimerkin kaappaaja yrittää hämmentää kok ajan kaappaamalla nimimerkkisi? Aika idiootti, älä kuitenkaan kommentoi sille MITÄÄN!

        Noh juuh!

        Asiakas maksaa taksissa kyydin hinnasta 10% ALV:tä ja taasen kun taksi ostaa mitä tahansa jossa on 24% alv saa taksi laittaa koko summan vähennyksiin!

        Sen sijaan UBER kuski ei voi laittaa centtiäkään vähennyksiin, jos tuotteen verollinen hinta on 100€ kuormittaa se tiliä tasan 100€ kun taasen taksikuskilla se kuormittaa tiliä noin 76€ ja jos asiakaskin maksaa satasen, jää siitä 90€ taksille....

        Mikäs unohtui? vakuutukset? Suomessa liikennevakuutus on pakollinen? Eläkkeet, noh ne voi laskea, ne ei ole tyyliin palkka tuplana


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe