TYP edessä, mitä tehdä?

työtönvaiei

TE-toimisto eväsi aikoinaan työttömyyskorvauksen viitaten freelancer-työhön, jossa työtunteja kuukaudessa kertyi alle 10. Niinpä jouduin kääntymään sossun asiakkaaksi. TE-toimiston listoilla olen koko ajan ollut "työmarkkinoilla päätoimisesti itse työllistyvä".

Nyt huomasin omaa TE-sivustoa katsoessani, että TE-virkailija on laittanut kuntouttavaan työhön ja edessä olisi tapaaminen TE-virkailijan ja sossun edustajan kanssa.

Miksi TE-toimisto laittaa kuntouttavaan, jos kerran heille olen työssä oleva? Voiko TE-toimisto laittaa karenssin työssä olevalle, jos ei mene kyseiseen tapaamiseen?
Olisiko kenties parempi lopettaa TE-toimiston asiakkuus ja ottaa 20% vähennys sossun tuesta, kuin olla TYP:issä?

Olen itsenäisesti hakenut töitä ahkeraan, nytkin on hakuja laitettu, mutta lähes 50v ikä tulee varmaan olemaan yksi esteistä?

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

29

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoutusmaa

      erityisesti yli 50v henkilöistä etsitään vikaa ja kun eivät työllisty, typ mopa etsii vian sinustakin. Ja pääset kuntoutumaan kuntouttavaan sdp-kokoomus-vihreä kuntoutukseen, filstov, ihalainen, risikko vihreä grönberg, laatimaan kuntouttavaan ohjelmaan.
      Kuntouttavassa saat tehdä töitä ilman palkkaa ja kuntoudut.

    • 0hm0

      Vaadit aktivointisuunnitelman tekoa TYPissä.
      Siihen kirjataan, että haet PALKKATYÖTÄ.
      Et allekirjoita nimeäsi siihen tietolappuun.
      Kysyt, että onko TYP viranomainen ja jos on, niin mistä lähtien. Jos väittävät TYPiä viranomaiseksi, niin pyydä saada paikalle joku TYPistä palkkaa saava henkilö paikalle. (sossun täti saa palkkaa sossusta (kunnalta) ja KELAn täti kelasta), mutta mikä on se juttu jota ei voi hoitaa "tavallisessa työkkärissä"?

      Missään tapauksessa ei pidä hyväksyä mitään alennettua fattarahaa.

      ps. keskustelut kannattaa tallentaa.
      ps2. ei siellä ole, eikä saa olla niin kiire, että joku paperi pitäisi allekirjoittaa heti. (tutustut asiaan kotona ensin vaikka 2 viikkoa)
      ps3. vituiksihan se menee kuitenkin, mutta vetoat myöhemmin sitten siihen että olet nimenomaisesti halunnut ja vaatinut sen aktivointisuunnitelman tekemistä; et todellakaan ole aiheuttanut omalla toiminnallasi sitä että paperi on tekemättä.

    • OtanSelvääKampanja

      On aivan PÄIVÄNSELVÄÄ, että asiakkaan tulee saada tutustua papereihin rauhassa, omalla tavallaan ja sisäistää, omaksua ja ottaa itse asioista selvää ennen kuin allekirjoittaa ylipäätään mitään paperia.

      Tänä päivänä näiden viranomaisten määrä on hirvittävä, mutta viranomaislaatu on surkeaa. Jotkut eivät yksinkertaisesti tiedä edes oman työnsä toimenkuvaa, tehtäviä ja velvollisuuksia, saati tunne alansa lainsäädäntöä ja asetuksia. Jotkut näistä viranomaisista eivät edes tiedä olevansa viranomainen.
      Ja asenteessakin on liian monesti enemmän kuin runsaasti parantamisen varaa.

      Olisi hyvä nyt ihan valtakunnan tasolta käynnistää kampanja:

      OLEN VIRANOMAINEN, VELVOLLISUUTENI ON NEUVOA.

      -tekstillä varustettu rintanappi, jokaiselle VIRANOMAISELLE, työaikana rinnuksiin kiinnitettynä tai tekstinauha otsaan teipattuna, jotta viranomainen voi virkaatekevänä loistaa kuin majakka, tunnistettavana ja valmiudessa hoitamaan virkaansa eli PALVELEMAAN kansalaista!

    • mnvbn

      Minä sanoin typin-tantalle että en halua olla heidän kanssa tekemisissä.

      • hernerokkapokka

        Sie rohkee olet ;)


      • xccn

        Älä sitten valita täällä, jos tulee karenssia.


      • lomalaine

        Minäkään en asioi typissä enkä sossussa sun muissa viranomaisissa. En halua olla niitten kanssa missään tekemisissä.

        Minä käyn töissä ja saan oikeaa palkkaa. Kesälomakin on palkallinen. Tästä tykkään.


      • bmnbmn

        Siispä mene duuniin, äläkä päivystä netissä.


    • Eioleparempi

      "Olisiko kenties parempi lopettaa TE-toimiston asiakkuus ja ottaa 20% vähennys sossun tuesta"

      Ei, koska eivät myönnä toimeentulotukea jos et ole työttömänä työnhakijana. Tuttavalta joka oli karessilla, aikoinaan evättiin tuki ja syyksi päätös pareissa luki että koska ei ollut työkkärin kirjoilla, eikä ole toimittanut todistusta työnhaun voimassaolemisesta. Ei hakenut toista kertaa.

      • höpöhöpöjuttu

        Höpö höpö kyllä myöntävät,mutta 20% alennuksella. Kaverillasi oli sitten muuta tuloa (avio- avopuoliso, vanhemmat)jos ei enää mistään saanut rahaa. Kukaan ei elä pyhällä hengellä rahattomana.


      • KarenssinTakiaAsiakkaana
        höpöhöpöjuttu kirjoitti:

        Höpö höpö kyllä myöntävät,mutta 20% alennuksella. Kaverillasi oli sitten muuta tuloa (avio- avopuoliso, vanhemmat)jos ei enää mistään saanut rahaa. Kukaan ei elä pyhällä hengellä rahattomana.

        Kyllä pitää silti olla TE-toimistossa työttömänä työnhakijana vaikka olisikin saanu karenssia.

        Siitä vaan tulee sitten karenssia karenssin perään.

        Sossun vaatimus TE-toimiston asiakkuudesta johtuu juuri siitä että YHDESTÄ karenssista sossu saa alentaa tukea vain YHDEN KERRAN sen 20%.

        Jollei olisi pakko olla TE-toimiston asiakas, sossu ei voisi alentaa tukea kuin sen yhden kerran 3 kk -20% ja sen jälkeen joutuis maksamaan täyttä tukea.

        Mutta kun ne pakottaa TE-toimiston asiakkaaksi, työkkärin kanssa ovat sopineet että työkkäri järkkää karenssia aina vähintään 3 kkn. välein jotta sossu voi laillisesti alentaa tukea jopa -40%.

        Kieroja keinot viranomaisillakin.


      • errwerwere

        Ei tartte olla työkkärin asiakkaana ollenkaan saadakseen sossumasseja.


    • dsfgsfhfj

      Kysypä, aloittaja, työkkäriä antamaan lausunnon kirjallisesti: oletko heidän mielestään kokoaikainen yrittäjä vai osa-aikainen. Jos olet kokoaikainen, ei sinulla voi olla aikaa osallistua millekään orjatyöleirille. Jos taas olet heidän mielestään osa-aikainen yrittäjä, sinulla on oikeus osittaiseen työmarkkinatukeen. Et voi olla sekä täysaikainen yrittäjä että työtön. Vai olenko jotenkin ymmöärtänyt väärin typetysjutut; riittääkö orjatyöhön pakottamiseen se, että saa toimeentulotukea?

    • työtönvaiei

      Vastaus edelliselle kirjoittajalle; TE-toimiston mukaan olen "työss yleisillä työmarkkinoilla oleva, jonka säännöllinen viikottainen työskentelyaika on vähintään neljä tuntia". Aika ristiriitaista - heille olen töissä, mutta silti laitetaan TYP:iin....

    • hkitypinasiakas

      Itse selvisin viimeksi TYP:stä ilman karensseja tai orjatyötä olemalla positiivinen ja "normaali", eli korostaa ettei ole mitään työnhakua tai -tekoa rajoittavia asioita. Kuuntelin niiden ehdotukset ja sen jälkeen sanoin mitä itse haluaisin tehdä. Juteltiin palkkatuetusta työstä yms., ja ne itse sanoivat ettet sä sosiaalipuolen palveluja tarvitse ainakaan nyt, vaan voit työllistyä muutenkin.
      Mä oon samalla positiivisella asenteella välttänyt orjatyöt ennenkin. Kannattaa olla kiinnostunut opiskelusta myös, ja kannattaakin opiskella, kun tämä työtilanne on mikä on. Kannattaa olla omia ideoita ja kannattaa mainita ne. Yrittäjyys mahdollisuutena kannattaa ottaa keskusteluun mukaan myös. Ei pidä antaa itsestään epävarmaa ja negatiivista kuvaa, koska sitten ne päättää asiat sun puolesta.

      • hkitypinasiakas

        Yksi tärkeä lause:

        - Jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä.

        Tuo tarkoittaa, ettei työkykyisiä voi määrätä väkisin kuntouttavaan työtoimintaan. THL:n sivuilla on lisää infoa.


        Oikeusasiamies pyysi "kuntouttavan" orjatyöpalvelun väärinkäytöksiin ministeriön (STM) selvitystä.

        Kantelun myötä "kuntouttavassa" orjatyössä huomattiin ministeriössä (STM) selviä rikkeitä.

        "Kuntouttavasta" pakkoOrjatyöstä tehdyn kantelun perusteella STM on antanut lausunnon:

        "Työtoimintaa EI saa hankkia yritykseltä.

        Myös yhdistys tai säätiö voidaan katsoa yritykseksi jos se harjoittaa elinkeinotoimintaa.

        Sama pätee avoimilla markkinoilla toimiviin liikelaitoksiin."

        Lain mukaan työtoiminta ei saa korvata virka - tai työsuhteessa tehtävää työtä.


      • entineniloinenasiakas

        Hei, nimimerkki"hkitypinasiakas"...Vai että olet selvinnyt ilman orjatyöhön joutumista ja oikein vielä juttelitte palkkatuetusta työstä yms. Ymmärräthän, että nämä palkkatuetut työt ovat usein sellaisia, että ensimmäiset kaksi kuukautta ollaan työkokeilussa ilman palkkaa ja vasta sitten alkaa se virallinen palkkatuen myöntäminen. Ja sen palkkatuenkin suuruus on sitten vähän niin ja näin. Eli tuen suuruus on suhteutettuna siihen, miten pitkiä päiviä teet ja miten pitkään olet ollut työttömänä. Loppupeleissä huomaat, ettei se palkkatuen suuruus sitten paljon päätä huimaa. Ja että loppupeleissä olet kuitenkin vain pelkällä palkkatuella työllistetty, ilmainen orja. Ei työterveyshuoltoa, ei kesälomia, ei mitään oikeuksia, mitä vakituiselle työntekijöillä on. Tottakai virkailijat tykkää, kun sinä olet iloinen ja positiivinen ja hymyssä suon kävelet tähän palkkatulo ansaan. Toki voi välttää sen kaiken, jos saat oikeaa palkkatyötä. Toivon kaikkea hyvää sinulle, ja toivottavasti löydät työpaikan.


      • hkitypinasiakas
        entineniloinenasiakas kirjoitti:

        Hei, nimimerkki"hkitypinasiakas"...Vai että olet selvinnyt ilman orjatyöhön joutumista ja oikein vielä juttelitte palkkatuetusta työstä yms. Ymmärräthän, että nämä palkkatuetut työt ovat usein sellaisia, että ensimmäiset kaksi kuukautta ollaan työkokeilussa ilman palkkaa ja vasta sitten alkaa se virallinen palkkatuen myöntäminen. Ja sen palkkatuenkin suuruus on sitten vähän niin ja näin. Eli tuen suuruus on suhteutettuna siihen, miten pitkiä päiviä teet ja miten pitkään olet ollut työttömänä. Loppupeleissä huomaat, ettei se palkkatuen suuruus sitten paljon päätä huimaa. Ja että loppupeleissä olet kuitenkin vain pelkällä palkkatuella työllistetty, ilmainen orja. Ei työterveyshuoltoa, ei kesälomia, ei mitään oikeuksia, mitä vakituiselle työntekijöillä on. Tottakai virkailijat tykkää, kun sinä olet iloinen ja positiivinen ja hymyssä suon kävelet tähän palkkatulo ansaan. Toki voi välttää sen kaiken, jos saat oikeaa palkkatyötä. Toivon kaikkea hyvää sinulle, ja toivottavasti löydät työpaikan.

        Ok! Hyvä tietää. Pitää tutkia mitä se palkkatuettu työ ihan oikeasti on. Mä otan mielummin karenssin, kun suostun mihinkään orjahommiin. Kiitos ja hyvää jatkoa sulle myös!


      • hkitypinasiakas
        hkitypinasiakas kirjoitti:

        Yksi tärkeä lause:

        - Jos työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja henkilö yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä.

        Tuo tarkoittaa, ettei työkykyisiä voi määrätä väkisin kuntouttavaan työtoimintaan. THL:n sivuilla on lisää infoa.


        Oikeusasiamies pyysi "kuntouttavan" orjatyöpalvelun väärinkäytöksiin ministeriön (STM) selvitystä.

        Kantelun myötä "kuntouttavassa" orjatyössä huomattiin ministeriössä (STM) selviä rikkeitä.

        "Kuntouttavasta" pakkoOrjatyöstä tehdyn kantelun perusteella STM on antanut lausunnon:

        "Työtoimintaa EI saa hankkia yritykseltä.

        Myös yhdistys tai säätiö voidaan katsoa yritykseksi jos se harjoittaa elinkeinotoimintaa.

        Sama pätee avoimilla markkinoilla toimiviin liikelaitoksiin."

        Lain mukaan työtoiminta ei saa korvata virka - tai työsuhteessa tehtävää työtä.

        Vielä tuosta palkkatuetusta työstä.. Kävin lukemassa siitä TE-palveluluiden sivulta. Kieltämättä se on vähän kuin rasvaisi vielä tällä hetkellä työpaikan omaavien hirttonarua. Työnantajalla (ainakin moraalittomalla) tulee varmasti kiusaus ottaa halpaa työvoimaa "oikeiden" työntekijöidensä tilalle.


    • rserewwrwr

      Vedä TYP:in virkalijaa turpaan, saat ilmaisen lepoloman vankilaan.

    • Kaikkeatapahtuu

      Tuli mieleen tuosta "typ edessä" otsikosta, että tuttava joka iältään 59v ja ollut työttömän jo 4 vuotta, sai myös "kutsun" typpiin. Hän sitten kertoi että sukulainen oli kuollut ja perintöä tulossa sen verran että voi elää sillä eläkeikään asti, mutta aikoi kuitenkin mennä typ tilaisuuteen jotta voi hieman pelleillä heidä kanssaan ja sitten ilmoittaa että ei tarvitse heidän palvelujaan eikä työkkärin asiakkuutta enää.. hiukan kävi kateeksi :D

    • epäilijä

      En ymmärrä miten TE-toimisto voi laittaa henkilön kuntouttavaan, jos heidän mukaan hän on itse työllistyvä.
      Mitähän mahtaisi tapahtua, jos asianomainen henkilö ei mene kyseiseen tilaisuuteen? Voiko TE-toimisto todella laittaa karanssia, vaikka heidän mukaan asianomainen on itse työllistyvä?

      • typmopaaaa

        karenssi tulee, kun kieltäytyy kuntouttavasta tms. toimenpiteestä.
        Sanelu on se tapa hoitaa, työttömällä ei ole oikeuksia enää, se typ on pakko.


      • dfdafddsfdsfsfd

        Masennuspapruilla pääsee kuntouttavasta eroon.


      • dfgsfghfgj
        dfdafddsfdsfsfd kirjoitti:

        Masennuspapruilla pääsee kuntouttavasta eroon.

        Masennuspapruilla 'pääsee' lääkitykselle, joka sitten todella tekee ihmisestä masentuneen. Robert Whitaker ja muut kertovat tästä hyvin.


    • nr_313

      Olen ollut jo reilut 10 vuotta työttömänä yhteen putkeen mutta mitään kyrdeä ei ole kohdalle sattunut. Ainoa vitutkusen aihe on se, että tapaamisiin pitää saapua aina karenssin uhalla. Vituttaa niin perkeleesti tuollainen työttömien kyykyttäminen.

    • uskomatontaa

      Tämä lienee mahdollista vain Suomessa Te-toimiston mukaan yleisillä työmarkkinoilla töissä oleva laitetaan kuntouttavaan...

    • KalleTappinen123

      Miksi kommentointi ei toimi?

    • KalleTappinen123

      No näkyy taas toimivan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe