Miltä ratsastaminen tuntuu hevosen näkökulmasta?

villihepo

Heips, täällä tosiaan kirjoittelee itsekin ratsastusta harrastava ihminen. Olen tässä lähiaikoina alkanut miettimään, miltä ratsastaminen, ja ylipäätänsä ns ihmisen "vankina" oleminen tuntuu hevosesta? Mielestäni se että ratsastaja kuvittelee olevasna hevosen johtaja on tavallaan väärin. Kuinka paljon onnellisempia ovat villeinä elävät hevoset kuin kopeissa & aitauksissa seisoskelevat ja kentillä pyörivät ponit? Joo tiedän, tää on aika naurettavaa mietiskelyä mutta haluaisin kuulla muidenkin näkemystä. Ja huom en siis todellakaan väitä että ratsastus ja hevosten pito olisi jotain rääkkäystä tai mitään, normaaliahan se on :D

5

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväkylmiettiä

      ''a huom en siis todellakaan väitä että ratsastus ja hevosten pito olisi jotain rääkkäystä tai mitään, normaaliahan se on :D'' vaiks joku asia oliskin normaalia, ei se välttist tarkota et se olis eettistä heh heh
      Mut joo, todellakin se että on hevoselle se johtaja antaa turvaa kyseiselle konille. Hevoset on laumaeläimiä, on vaan ylempiarvosia ja alempiarvosia niiden maailmassa. Ne mitkä on alempana, ne voi häätää vaikka hyvältä ruohopaikalta, ja jollei mene (alempiarvoinen uhmaa ylemmän asemaa), ni tappeluhan siitä voi tulla.
      Voin vaikka yhdestä konista antaa vielä esimerkin, yksi hevonen joka pelkäsi yhtä nurkkaa meidän kentällä meni mun kanssa aina sinne pelottavaan nurkkaan mukisematta (heppa on kunnioituksellinen minua kohtaan), ja rentoutuukin siellä kun minä olin selässä. Sitten yksi alottelija meni sen selkään (oli antanut konin näykkiä sitä hoitaessakin, eikä edes varoitusta antanut), hepo rupes kiukuttelemaan ihan saamaristi sen kanssa, meni varmaan vartti ennen kun se sai sen sinne kulmaan. Tässä ei ole kyse ratsastustaidosta, vaan siitä kunnioituksesta ja luottamuksesta minkä ihminen voi saada hevoselta kun näyttää olevansa johtajan arvoinen. Heppa luottaa ja kunnioittaa mua, joten se luottaa muhun että sieltä ei pomppaakkaan mitään mörköä.

      ''Kuinka paljon onnellisempia ovat villeinä elävät hevoset kuin kopeissa & aitauksissa seisoskelevat ja kentillä pyörivät ponit?''
      Varmaan villinäkin ois ''huvin'' kannalta tietty kivempaa hepalle. Mutta sit tietty semmoset jutut kun ruuan puute jne voi olla joskus ongelmana. Villit hepathan voi joskus tappaa oman lauman varsatkin eri syistä, joskus vahingossakin.

      Jos hevonen kokee tarvetta vaikkapa karata karsinasta kun sen avaa, se on tietty ongelma, se tarkoittaa että hevonen ei saa stimulaatiota elämään, sillä on tylsää tuijottaa samaa seinää.
      Ite aina yritän pitää hepat ulkona niin paljon kun vaan voi, otan ne sisään nukkumaan ja syömään ennen kun ratsastan niillä (jos ulkona ei ole saanut tarpeeksi syvää unta). Voin pitää muutamaa ''ei niin seikkailuhaluista'' heppaakin vapaana syömässä ruohoa, eikä ne minnekkään pihalta lähde. Muut rupeaakin taas vaeltamaan mettäänpäin syömään, joten niitä en pidäkkään vapaana.

    • Ratsastaja1111

      Ilmaista ruokaa ja (yleensä) hyvät olot ja rakkaus, ei villihevoset niitä ainakaan saa :)

    • iiiiiiiihaaaaaaaaaa

      Hevosena sanoisin, että aina piparin alla on ihan mukavaa.

    • askdksoakjaj

      hyvältä, jos molemmat kunniottaa toisiaan :)
      eihän ne hepat täällä suomen oloissa pärjäis ilman ihmisten huolenpitoa, ihmiset antaa ruokaa, sateensuojan, terveellistä liikuntaa, sairauksien ehkäisemisen jne jne
      toki on poikkeuksia :(
      tosin ei ne hepat sitä todennäkösesti tajuu miten tärkeitä ihmiset on nii en kyl osaa sanoa miltä niistä juuri esim ratsastuksessa tuntuu, vaikka se menis oikein päin peräänannossa hyvin lihaksia käyttäen

    • tuskin_herkkua

      Miltä se nyt sitten tuntuu kun vapaus riistetään. Jos kannus pureutuu kylkeen ja kuolain suupieleen. Ja tarvittaessa käskyjä tehostetaan napakalla raipan näpäytyksellä. Varmasti teet mitä pyydetään, mutta kovin mukavalta toisten orjana oleminen tuskin tuntuu. Kaikkeen tietysti tottuu, mutta luulenpa että mielummin hevoset laiduntaisivat vapaana ruohotasangolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe