Pilaan kaiken huonolla itsetunnolla

Raappanaakovain

Olen löytänyt itselleni naisen, jonka kanssa olen nyt 4kk hengaillut. Olemme tunteneet nelisen vuotta jo pelkkinä kavereina, mutta olimme tuossa alkukeväästä työn takia hyvin tiiviisti yhdessä ja siitä se sitten lähti.

Olin katsellut naista jo aiemminkin, mutta en ollut tehnyt aloitetta, kun hän tuolloin seurusteli. En tiennyt keväällä vielä, että nainen oli eronnut, ennen kuin hän sen itse kertoi.

Olen itse eronnut jo neljä vuotta sitten, mutta koko seurusteluaikani naisen kanssa (10v.) olin jotenkin onneton ja se on jättänyt minuun aikamoiset arvet. Nyt pelkään, että nuo arvet pilaavat tämän täysin.

Nainen kysyi minulta, mihin tämä juttu on minun mielestäni menossa. Menin hieman paniikkiin ja sanoin, etten ole asiaa sen tarkemmin ajatellut, vaan nautin hänen seurastaan. Tämä näytti riittävän naiselle ainakin toistaiseksi, mutta tiedän, ettei tämä riitä hänelle iäksi. Hän haluaa enemmän, vaikka ei välttämättä juuri nyt.

Minulla on nykyään todella huono itsetunto, jota nainen ei omalla tavallaan onnistu nostamaan (lähinnä sosiaalisen paineen takia). Kyse ei ole siis naisen luonteesta - hän kyllä kertoo sanoin ja teoin, että olen hänen mielestään komea, vahva, hyvä sängyssä jne. - eli sellainen mies, josta hän pitää.

Mutta ne sosiaaliset paineet...

Olen toistakymmentä vuotta vanhempi kuin nainen. Olen antanut itseni rupsahtaa ja vasta nyt olen herännyt tajuamaan sen oikein kunnolla.

Olen erehtynyt mm. työkavereilleni kertomaan tästä naisesta ja näyttämään kuvia hänestä. Nainen työskentelee mallina ja bloggerina ja no, on ihan suoraan sanottuna aika häikäisevän kaunis monen mielestä. Työkaverit eivät usko, että nainen viettää aikaa kanssani ja ovat sanoneet, että jos näin on, niin se loppuu kyllä nopeaan kun nainen löytää jonkun nuoremman ja komeamman. Että nainen hakee minusta vain rahaa (en tienaa kuin n. tonnin enemmän kuussa, enkä ole naiselle koskaan mitään ostanut, lähinnä laittanut kotona hänelle ruokaa koska pidän ruuanlaitosta) ja seksiä sen aikaa.

Läheisimmät ystäväni ovat kyllä olleet iloisia puolestani, mutta heistäkin näkee, että olettavat näin käyvän. Nuo epäilykset ovat sellaisia, jotka ovat omiaan aiheuttamaan minulle pakokauhua. Vaikka kuinka yrittäisin selittää itselleni, ettei noin välttämättä käy, huono itsetunto hiipii korvaani ja sanoo "ei noin moni voi olla väärässä."

Pelkään, että pilaan nyt kaiken sillä, että uskon, mitä muut sanovat. En halua kuitenkaan kiirehtiä, aikahan tässä näyttää, onko nainen minulle oikea vai ei ja pääsenkö yli tuosta itseinhosta. Onko ketään kohtalotoveria? Meneekö tämä ajastaan ohi, vai pilaanko tosiaan kaiken?

18

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N266

      Älä mieti mitä muut sanoo tai ajattelee. Tee niinkuin hyvältä tuntuu. Sanot nauttivasi naisen seurasta, joten mene ja nauti. Ei se elämä niin vaikeaa ole. Äläkä its yritä sitä turhaan vaikeuttaa.

    • niinsiinäkäy

      niin siinä käy. Haluat uskoa työkavereitasi enemmän kuin naista. Jos miehelle työkaverien ja muiden kaverien mielipiteet ovat sitä ihmistä tärkeämmät, joiden kanssa pitäisi olla suhteessa, ei sitä kukaan kauan katsele. Varsinkin kun et huomioi toista. Kotiruoka ei riitä suhteessa huomioimiseksi. Ei sitä kellekään muullekaan opeteta, eikä kädestä tulla taluttamaan, että uskalla nyt jotakin haluta varsinkin kun olet hänet jo saanut. Ja kun et edes kerro mitä haluaisit, vaan toimit niinkuin mitään ei olisikaan tulossa, silloin mitään ei tulekaan. Ennustat itse toiminnallasi oman tulevaisuutesi. Kukaan muu sitä ei pysty auttamaan, jos itse et korjaa asennettasi. Miestä viedään kuin pässiä narussa, ja täähän antaa viedä.

      Naisena jos miehen työkaverien mielipiteet ovat tärkeämmät kuin oma kokemus suhteesta naiseen, niin jääköön tuollainen mies miettimään voisiko olla suhteessa sitten työkavereihin. Ja jos olet jo suhteessa etkä huomioi toista, annat ymmärtää, että tämä on vain ajankulua, etkä luota toiseen vaan koko ajan pelkäät, että hän lähtee, niin kuvittele itsesi samaan tilanteeseen. Sinua kohdeltaisiin ajankuluna, ei huomioitaisi ja kokoajan toinen odottaa että lähtisit ja kuuntelisi vielä työkavereiden marmatukset sinusta ja itse sotkisit soppaan vielä olettaen kuviteltuja pelkoja.

      Miksi kenenkään pitäisi sellaista sietää. Ryhdistäydy!!! Tai voi tosiaan sanoa, että et ansaitse suhdetta, jos et kasva mieheksi, joka seisoo omilla jaloillaan ja on itse asioista jotakin mieltä.

    • folbg

      Kukaan ei voi 4kk perusteella tietää, miten suhteessa käy. Parempi vain tehdä parhaansa ja olla oma itsensä.😊 Ja monella on yli 10v ikäero. Ratkaisevaa on, haluatteko elämältä samoja asioita.

      • halpatevara

        ruokaa ja hän sulle sekiä hohoi


    • jytyy

      Ihan sama kuule mitä muut ajattelevat, vain sillä on merkitystä mitä sinä itse ajattelet.

    • Yötä

      Seurustelu on hankalaa, jos kokee sitä jatkuvaa huonommuuden tai riittämättömyyden tunnetta eikä itsetunto ole kunnossa. Onhan se myös luonnollista, että elämässä niitä notkahduksia ja kriisejä silläkin osa-alueella tulee, mutta nekin pitäisi osata käsitellä itsensä kanssa, että on sinut, sekä hyväksyy ja rakastaa itseään sellaisena kuin on. Aina kuitenkin on olemassa se henkisen kasvun mahdollisuus ja sitä kautta myös niiden omien ajatusmallien ja käytöksen muuttaminen, jotta suhde voisikin onnistua. Jos itsellä on jo niitä huonoja kokemuksia siellä pohjalla, niin ne pitäisi yrittää kitkeä pois ja nähdä edessään se uusi ihminen. Ehkä sinunkin pitäisi katsella tilannetta realistisesti ja mitä te haluatte siltä suhteelta. Miten toinen osapuoli sinuun suhtautuu,kunnioittaako ja arvostaako?Voitko luottaa häneen käytöksensä perusteella ja hänen lupauksiinsa sekä oletko itse luottamuksen arvoinen? Käykö ajatuksenne yksiin, kuten mitä sitoutuminen suhteessa tarkoittaa? Onko teillä yhteisiä tulevaisuuden suunnitelmia jne. Jos vain olette, ettekä näitä edes ajattele ja puhu keskenänne, niin silloin suhde on aika heikoilla ja luottamusta siihen yhteiseen tulevaisuuteenkaan ei synny. Parisuhteen tärkeimmät elementit ovat avoimuus, rehellisyys ja sitä kautta molemminpuolinen luottamus siihen, että suhde kantaa. Parisuhde ei elä pelkästä tunteesta, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Ja aina kannattaa kuunnella myös niitä luotettuja ystäviäkin, koska joskus se totuus kuuluu heidän suusta, jos itse on tunteessaan vaan niin sokea ettei näe. Itsellä on tästä kokemusta ja oikeassa ovat olleet, koska heillä ei ole esteenä niitä tunteita ja he näkevät tilanteen paljon objektiivisemmin.

    • trujdfhgn

      Vaikuttaa siltä, että ryvet itsesäälissä ja olet jo valmiiksi päättänyt, ettei suhteesta mitään pysyvää tule. Sinä ja vain sinä itse pystyt tekemään muutoksen ajatusmaailmaasi. Jos jankkaat itsellesi jatkuvasti olevasi huonompi kuin muut ja etenkin liian huono tälle hemaisevalle naisystävällesi, niin se aivan varmasti onkin. Nainen voi vaikka aamusta iltaan ja illasta aamuun vakuutella sinulle välittävänsä vain sinusta, mutta kun sinä olet päättänyt, ettei se niin voi olla.
      Come on nyt! Olet siis jo hyvinkin aikuinen mies - aiotko oikeasti pilata loppuelämäsi uskomalla jonkun hyvänpäivän tuttujen vähättelyä?! Vai otatko itseäsi niskasta kiinni ja sen sijaan, että surkeana ajaudut tilanteesta toiseen, päätät itse elämäsi suunnan? Neljän kuukauden seurustelu ei ole vielä kovin pitkä suhde, mutta anna nyt sille edes mahdollisuus kehittyä äläkä pilaa sitä hokemalla, ettei tästä kuitenkaan mitään tuu...

    • dfghuio

      Mitä ne mainitsemasi sosiaaliset paineet ovat? Teidän ikäerostako johtuvia? Vai työsuhteesta johtuvia? Kannattaa miettiä ainakin ikäeroon liittyviä asioita. Jos naisella ei ole esimerkiksi lapsia ja hän haluaa niitä, niin oletko valmis isäksi? Minkälaisen suhteen ylipäätään haluat? Haluatko olla loppuelämän parisuhteessa? Kuulostat vähän siltä kuin pelkäisit sitoutumista. Miksi kuuntelet kavereitasi niin paljon, jos heidän jutut eivät pidä kuitenkaan paikkaansa, kuten esimerkiksi tuo raha-asia. Ovatko kaverisi kateellisia sinulle ja haluatko olla tuollaisten kanssa kaveri, jos he eivät tue parisuhdettasi? Itse ainakin ottaisin etäisyyttä tuollaisiin kavereihin. Mieti myös, miksi et ollut onnellinen aikaisemmassa suhteessasi ja mitä et halua enää kokea tulevaisuudessa.

    • pelinaisentarina

      tosi ukko rupsahtanut "...laittanut kotona hänelle ruokaa" sen takia saat seksiä

      • liha

        4vuotta haaveilua nuoren lihasta


    • Pahanhimo

      Eihän sille luonteelleen itse mitään mahda, et aiemmin, etkä tulevaisuudessa. Olet edelleen se paha, kuten eräälle aiemmin sanoit.

    • jlhjlkhjlkhjlkhjljk

      Voi voi, ootko kiltti ihminen?

      Kyllä kiltti ihminen kuule kelpaa monelle, tässä maailmanajassa, missä ihmisillä ei juurikaan ole hyvää sanottavaa toisistaan ja hyväksikäyttö on jokapäiväistä elämää kaikilla tasoilla. Valehtelusta, pettämisestä ja muusta paskasta puhumattakaan.

      Jospa naisystäväsi arvostaa sinussa sellaisisa piirteitä, joiden suhteellista harvinaisuutta et edes itse osaa arvostaa?

      Monilla kilteillä ihmisillä on vähän huono itsetunto, koska kiltti ihminen on luonteeltaan sellainen, joka vähän niinkun kerjää takkiinsa, koska ei puolustaudu ja etsi omaa etuaan niin hanakasti, kuin muut.

      Huono itsetunto on kuitenkin kavala. Se voi alkaa keräämään ansiotaan ihmiseltä, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Eli huonoitsetuntos onkin pääosassa teidän muuten kivassa suhteessa.

      Oo tarkkana ja pysy rehellisenä itelles. Varmaan ammattiauttajan kans juttelu silloin tällöin voisi poistaa tekijän suhteesta, nin ettei itsetuntosi kolhut kaadu naisystäväsi harteille.

    • elluhalloyb

      Olet vaan oma itsesi
      Voisitko alkaa kuntoilla?
      Mieliala kohentuu
      Kunto kohentuu
      Vartalo muuttuu
      Naisesi saattaa huomata et satsaat suhteeseen(*_*)😃

    • jjfjfiiidi

      Rupsahtaminenkin on suhteellista. Jos sulla nyt on ongelmia itsetunnon kanssa, voi olla, että arvioit ulkonäkösikin alakanttiin. Luultavasti olet ihan komea edelleen.

      Seksuaalinen vetovoimakaan ei ole suoraan suhteessa ulkonäköön, vaan syntyy muista tekijöistä. Jos seksi miehen kanssa synkkaa, se saa naisen näkemään miehen komeana ja haluttavana. Pienet ulkoiset virheet ei silloin paljoa merkitse.

      Ja sitten toki on muutkin tekijät. Kuten luonteesi. Jos olette tunteneet neljä vuotta kavereina ennen kuin teistä tuli pari, naisella varmasti on hyvä käsitys luoneestasi ja pitää sinusta ihmisenä.

      • justsemmo

        just semmosta saa pettää


    • Tutultakuulostaa

      Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ammattiapu on tarpeen. Itsetunnon vauriot ovat syntyneet menneisyydessä ja se on kohdattava, jotta pääsisi eteenpäin. Ikävä kyllä on suuri riski kaataa toisen niskaan sellaista, mikä hänelle ei ollenkaan kuulu. Toinen ei voi olla suhteessa tukipilari, sellaista vastuuta ei kukaan voi ottaa toisen elämästä. On suuri palvelus suhteellenne ja itsellesi, mikäli lähdet työskentelemään itsesi kanssa ammattilaisen johdolla.

      • Jokuon_

        nainen imee energiat mieheltä


    • lklkj

      Naisen tehtävä ei olekaan nostaa itsetuntoasi, se sinun on tehtävä ihan itse. Mars terapiaan etsimään kadonnutta itsetuntoasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe