6:sen matikka, onko pitkä MA hyvä valinta?

Miehenjörkäle23

Aloitan Lukion opiskelut nyt ensi kuussa, ja jo yläkoulun alkuvaiheista asti olin varma, että en missään nimessä valitse pitkää matikkaa (ylipäätänsä sen takia, että jostain omasta syystäni matikkapääni on erittäin huono.)

Kuitenkin haave-ammattini eivät ole sitä luokkaa, että tuolla arvosanalla siinä pärjäisi (etenkin pääsykokeet kuumottaa).

Tottakai se on vaikea mitata mua pelkästään arvosanan avulla, mutta jos kukaan muu on kutosen matikalla ollut pitkän kursseilla, niin ehdottomasti pistäkää kommenttia!

21

1909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matprof

      Peruskoulussa matikka 6? Ei tule sellaisesta pitkän matikan lukijaa! Ei ikinä.

      • Miehenjörkäle23

        Kiitos näistä kannustavista ja konstruktiivisistä sanoista!


    • Voionnistua

      Nyt syksyllä käyttöön tulevan uuden opintosuunnitelman mukaisesti ensimmäinen matikan kurssi on yhteinen lyhyellä ja pitkällä matematiikalla. Sen jälkeen varmasti osaat arvioida tulisitko pärjäämään pitkässä.

      • Fhfhfhfhfhfhfhfhf

        Juuri näin!
        Testaat eka jakson yhteisellä matkan kurssilla ja jos saat 7 tai paremman, niin pitkälle. Sieltä voi aina sit vaihtaa lyhyelle, jos ei onnaa, mut toisin päin on hankalampaa.


    • ffghgdhf

      Voi olla useampia syitä miksi et ole pärjännyt matikassa ja kaikki syyt eivät välttämättä liity sinun kykyysi oppia matematiikkaa.

      Sinun kannattaa ehdottomasti ottaa tukiopetusta ja kerrata koko peruskoulun matematiikka. Ainoastaan tällä tavalla olet lukion alkaessa siinä pisteessä, että voi tietää onko pitkä matematiikka sinulle vaihtoehto.

      Sinulla on jo asian kanssa kiire!

      • Miehenjörkäle23

        Kiitos, mutta ei kiitos.


    • fewfefesfsfse

      Helposti pärjää jos on valmis tekemään töitä. Ei se pitkä matematiikka ole mitenkään kummoista lukiossa, kiertää vaan typeriä huhuja vaikeudesta yms. Itse hieman lahjakkaana kirjoitin toiseksi parhaan arvosanan 3 vuotta sitten opiskelematta juurikaan kotona. Kurssien arvosanat tosin vaihteli 4-10, mutta ei niillä ollut mitään väliä yliopistoon hakiessa.

      • Einiinhelppoa

        Minä taas käytin koko lukion ajan joka päivä noin 2 tuntia matikan läksyihin. Ylivoimaisesti eniten aikaa meni siihen. Uskoisin, että minun tarina on tavallisempi kuin se, että huippuarvosanoja saataisiin ihan ilmaiseksi. Sain minäkin toki ihan huippupisteet.


    • oivoivei

      Minä en kyllä lähtisi 6:n matikalla lukioon ollenkaan. Lyhytkin matikka voi tuolla arvosanalla olla liikaa ja kaikki muukin. Tai no, onhan neljän A:n paperikin enemmän kuin ei mitään. Matikkaa ei ole pakko kirjoittaa, mutta miten sitten sujuu ruotsi?

      Jonkinlaista ammattikouluainesta aloittaja ehkä olisi.

      • Miehenjörkäle23

        Ruotsi on siinä 9-10 tasolla (Ja ei, en vitsaile.)
        Luulitko, että tuon matikan numeron perusteella minut luokitellaan "huonoksi koululaiseksi"?

        KA 8,3 päättötodistuksessa.

        Vähän ehkä loukkaa tuo "Jonkinlaista ammattikouluainesta aloittaja ehkä olisi."

        Olisin minä ensihoitajaksi päässyt jos olisi ollut korkeammalla sijalla yhteishaussa?


    • Clckcxk

      Kutosen matikka peruskoulussa on aika huono rehellisesti sanottuna, jos olet edes yrittänyt. Eri asia, jos et ole ikinä tehnyt läksyjä tai ollut tunnilla, mutta peruskoulumatikkaa voi ite kotonakin opiskella ilman opettajaa. Kato siitä osaatko vai onko liian vaikeeta. Lukion lyhyt vastaa vähän peruskoulumatikkaa, mutta vähän vaativampana. Se on vaikeeta niille, joilla ei ole matikkapäätä. Pitkässä vaaditaan sekä matikkapäätä, että hyvää motivaatiota. Alkukurssit on lähinnä yhtälöitä ja loppu on lähinnä pelkkää geometriaa ja graafisen laskimen kanssa vääntöä. Sun on pakko olla tunneilla ja kuunnella, tehdä aina läksyt jos haluat pysyä kärryillä. Mulla oli matikka 9 peruskoulussa. Mulle matikka oli yläasteella liiankin helppoa ja 9 tuli välillä siitä että en viittaillut opettajan kysymyksiin. Meillä 10 vaadittiin aktiivisuutta tunnilla. Kokeista sain 9-10 ja virheet lähinnä huolimattomuutta. Lukiossa ekat kurssit ysejä ja sen jälkern laski motivaatio kun piti jotain tehdäkin. Olin tottunut, ettei matikka vaadi mitään eikä tunneilla tarvi kuunnella. Jos kerran tiput kärryiltä, on vaikea saada pitkässä matikassa muita kiinni. Mulla oli pitmän matikan ka lukiossa 6 :D Ekoilla kursseilla kerrataan yhtälöitä ja peruslaskuja ja loppukurssit oletetaan, että osaat jo ne kunnolla eikä niitä enää harjoitella. Kaikki laskut silti vaatii niiden osaamista, siinä sivussa pitää vaan käännellä vektoreita ja muita.

      Matikka on aine, jota toiset osaa luonnostaan helpommin. Samlin kuin avaruudellinen hahmotuskyky, piirtäminen tai soittaminen. Et tule pärjäämään lääkiksen pääsykokeissa/tekniikassa yms. Jos olet huono matikassa. Kauppiksessa menee siinä ja siinä pääsetkö. Ehkä pienille paikkakunnille ja jos on hyvät yo arvosanat, joista saat lähtöpisteitä.

      • Kvockc

        Tai se ka tais olla kyllä 7, mutta sillä ole merkitystä. Alkukurssit 9,9, 8,7, 6,5,5,5,5...jne. Motivaatio oli hukassa ja kun oli pudonnut kärryiltä, ei sitä helposti saanu takas, koska en ymmärtänyt mitään mistään.


      • Kckck

        Moni pitkän matikan lukenut kirjoitti lyhyen, koska siitä.sai helposti Ällän, vaikka olisit ollut huono pitkässä.


      • Miehenjörkäle23
        Kckck kirjoitti:

        Moni pitkän matikan lukenut kirjoitti lyhyen, koska siitä.sai helposti Ällän, vaikka olisit ollut huono pitkässä.

        Kiitti pitkästä viestistä!

        En lääkkikseen tai kopsikseen ainakaan nytten oo lähössä. Unelma-ala on melko eri kuin noi jotka mainitsit ;-)


    • jepulissen

      Kokeile ensin pitkää. Siinä lukiossa jossa itse aikoinaan opiskelin oli mahdollista vaihtaa lyhyeen muutaman kurssin jälkeen jos vaikutti siltä, että ei menesty hyvin, ja itse tein niin. Peruskoulusta lähdin kympin matematiikalla, mutta pitkässä menestymisen eteen on nähtävä vaivaa ellei ole matikkanero. Olen alisuorittaja, joka sitä vaivaa ei jaksanut nähdä ja siispä siirryin hakemaan helpot numerot lyhyestä.

    • SuomiKakkosessa

      Kannattaisi myös selvittää mahdollisuuksia tehdä äidinkieli lyhyenä.

    • matikka7

      Hei!
      Itselläni on 7 matikka enkä aio ottaa lukiossa pitkää matematiikkaa. En suosittele sitä sinullekaan.
      Jos otat pitkän, sinun on myös pakko kirjoittaa se.
      Itse aion pitää matematiikan mahdollisimman lyhyenä.

      • Miehenjörkäle23

        Oolrait, ei muutaku onnea matkaan.
        Nyt ei ainakaan ressaa, mutta saa nähdä kuinka paljon hajottaa vuoden päästä.


      • Pienitarkennus

        Pitkän matikan lukijan EI tarvitse kirjoittaa pitkää matikkaa, jos ei halua. Voi kirjoittaa lyhyen tai jättää koko matikan kirjoittamatta, mutta jos ei matikkaa kirjoita, on kirjoitettava ruotsi.


    • Kokeile_ihmeessä

      Kannattaa kokeilla pitkää matematiikkaa ainakin toiseen kurssiin asti. Yläasteen arvosanat eivät sano oikeasti yhtään mitään. On tullut niin paljon ihmisiä vastaan, joilla on ollut yläasteen päättötodistuksessa kymppi, mutta saivat ensimmäisestä pitkän matematiikan kurssista nelosen. Yläasteella ei opiskella matematiikkaa vaan laskentoa, jotka ovat kaksi täysin eri asiaa. Toki myöhemmin tajuaa, että lukion "matematiikka" on aika kaukana yliopistomatematiikasta.

      Itsellä oli yläasteella lähinnä ysiä: yksi kasi ja pari kymppiä - lukiossa taas oli jokaisesta kurssista kymppi ja ylioppilaskirjoituksissa täydet pisteet. Ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy.

    • Uskotähän

      SANON suoraan sulle oikea vastauksen! Usko minua minulla on kokemusta en ole trolli niin kuin aikaisemmat kommentoijat! Pitkä matikka eroaa lyhyestä vain siten että siinä käydän yksi aihe per oppitunti kun taas lyhyesä sinne voi mennäkin jopa kolme tuntia jos OPPILAAT niin haluavat.6 matikka yläkoulussa noh.. Minulla oli 9 yläkoulussa nyt 8 eli laskenu yhen arvosanan kaverilla 8 nyt .7. Se yleensä laskee sen yhen arvosanan. Mutta ei ikinä kannata luovuttaa yhdellä kavrillani oli 8 yläkoulussa nyt kurssinumerot 4,4,5,4 (SIIS OIKEASTI)! Mutta on parempi aina valits ensin pitkä koska sieltä pääse helposti lyhyeen mutta lyhyestä ei iki iki ikinä pitkään Se on opetussuunitelmassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe