Onneksi en ole maidontuottaja

kiitossiittä

Kiitos Jumalalle. Ihan helvettiä olisi märätä ikänsä samoilla sijoilla, haista aina lehmänpaskalle ja kuselle, tehdä rankkaa, kuluttavaa työtä, tapella älyttömien kantturoiden kanssa. Mitä siitä iloa vaikka rahaa tuleekin kuin suokuokalla, mutta tärväät elämäsi navetassa? Onneksi joitain taukkeja sentään huvittaa, koska pidän jogurtista.

24

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maistuukose

      Niin, sulle sopii joku muu ammatti, valintojahan on monia.

    • lehmistäluopunut

      Olen jossain määrin samaa ja eri mieltä, kerron meidän tarinan.

      Meillä jouduttiin muutamia vuosia sitten tehdä vaikea päätös lehmänpidon lopettamisesta, niitten hoitaminen olisi alkeellisessa navetassa käynyt liian raskaaksi kun se olisi pitänyt jäädä yhden ihmisen tehtäväksi joten päädyimme lehmistä luopumiseen. Eikä ne pienen karjan maitotilit olleet niin hirveän suuria muutenkaan edes siihen aikaan.

      En pystynyt antamaan eläimiä itse vaan oli pakko mennä pois navetasta siksi aikaa ettei tarvinnut katsella kun vanhoja pitkäaikaisia työtovereita ja senhetkistä identiteetin merkittävää osaa vietiin pois, eläinten antamisen teki lomittaja joka teurasauton lähdettyä itki hiljakseen, minä en, mutta ikävä ja suru jäi pitkiksi ajoiksi sen jälkeen, vaikka päätös oli olevinaan kuinka fiksu, niin käy silti.

      Raskasta oli sen jälkeen, katsella tyhjiä lehmäpaikkoja ja pestä lypsykone sen viimeisen aamulypsyn jälkeen meidän navetassa. Lehmät tuli uniin monet kerrat, oli alitajunnasta lähdössä lypsylle vanhoihin aikoihin mutta kyllä se siitä meni pikkuhiljaa ohi.

      Nyt kyllä olen moneen kertaan ollut tyytyväinen että ei ole enää onneksi lehmiä, mitä jos meilläkin olisi lähdetty investoimaan ja korjaamaan navettaa kuten suunniteltiin monet kerrat, nyt kun maidonhinnat romahti ja vieläkin tippuu, valiolaisia oltiin mekin, niin miten oltaisiin pikkukarjan kanssa pärjätty.
      Eikä lehmien kanssa koskaan ole joka päivä helppoa, kyllähän nekin vähät sairasteli, oli sekopääelukoita joskus, ne vähät koneetkin joskus hajoili ja korjaus tuotti ison laskun, piti joskus joku lehmä tappaa jne. Jos siltäkantilta ajattelee niin ei lehmistä muuta olekaan kun ikuista harmia ja vaivaa. Joka aamuhan ne juoksuttaa ylös, joskus yölläkin ja pitää päivän kotona.

      Nyt vieraan töissä on tottunut jo että voi jopa saada joskus vapaapäivän, työajat on määritelty edes suurinpiirtein. Nyt hoidan toisten elukoita, mutta ainahan on ihan eri asia hoitaa omia. Mutta näinkin joskus käy.

      Joku tuttu on väläytellyt lehmistä luopumista omalla kohdallaan, on täytynyt se sanoa että harkitkaa tarkkaan, vaikka kuinka mahtipontisesti olet väittämässä että minähän en niitä tule ikävöimään, enkä välitä vaikka tulisi karja-auto heti hakemaan niin täytyy sanoa ainakin omasta kokemuksesta että lypsykarjanpidon lopettaminen on sellainen asia että siihen ei pysty varautumaan mitenkään, se tilanne, kun se navetan tyhjennys alkaa.

      • eikadutayhtään

        Olisit myyny paremmat muille. Mutta joo se miten lehmät saa stressiä aikaan on uskomatonta.


      • ekakertaalomalle

        Hieno kertomus, itse olen vaimon kanssa lopettelemassa hyvinkin pian. Pitkästi yli 10 000 työpäivää takana niistä 35 sairaspäivää reilu 400 lomapäivää riittää varmaan tähän talkooseen..........Pidän eläimistä ja he minusta, kumminkin olen ajatellut ettei ikävä tätä työtä enää koskaan tule, mutta kaltaistesi kertomukset kertovat muuta.


      • TuskinAinut

        Tuttu emäntä päätyi itsemurhaan, kun ei tottunut olemaan ilman lehmiä. Isäntä jo eläkeiässä ja emäntä itsekin oli sairastellut paljon, siksi luopuivat lehmistä ja siirtyivät hiehojen hoitajiksi, mutta ei sujunut henkisesti se muutos.


      • lehmistäluopunut

        Luopuminen tehtiin ehkä sillätapaa porrastetusti että keväällä myytiin yksi olevinaan parempi pois kyselijälle, ja kesän jälkeen loput. Kolme lehmää on silti jäänyt kaduttamaan että miksi en myynyt eteenpäin, eihän niitä tullut viimeisenä kesänä tosin edes siemennettyä. Kaikki niistä oli hyviä lypsämään mutta yksi erikoisen hyvä, sillä oli tosin aika matala mutta tosin hyväkiinnitteinen utare ja olisi pitänyt varmaan laittaa tuubien kanssa umpeen kun soluja sillä oli takasissa vähän. Se ja se toinen hyvä oli aika vanhoja lehmiä mutta varmatoimisia. Kolmas hyvä oli erittäin hyvällä jalostusarvolla varustettu ensikko, se on harmittanut eniten miksi olin niin tyhmä että en edes yrittänyt kunnolla saada sitä myytyä eloon. Hyvä utare ja kilttikin oli, tuotos yllättävän hyvä heti hiehoksi. Sehän se hieholehmä ensiksi vietiin kertoi lomittaja.

        Mutta miksi niitäkään enää miettimään. Joka lehmän kyllä muistaa vielä. Ne muut ei sitten olleet niin ihmeellisiä, yksi maholehmäkin oli joukossa, lypsi ok tuotokset vaikka ei tiineeksi ollut tullu eikä poikinut reiluun pariin vuoteen. Eikä ollut soluissakaan ongelmia, mut eihän siitä kuten siitä yhdestä roikkautareestakaan olisi kellekään iloa ollut. Ja niitä tavislehmiä ehkä joku laajentava korkeintaan haluaa jos haluaa.

        Nykyäänhän moni pelkää tauteja niin paljon että ei valmiita lehmiä osta ollenkaan. Meille kyllä tuli ostettua joskus, se käsitys niistä muodostui että ostolehmä ei kannata, oliko huonoa tuuria mutta aina niille jotain kävi. Varsinkin sille josta enemmän maksettiin.

        Joo siihen voi varautua että ei olekaan ihan helppoa luopuminen sittenkään. joskus tuli sanottua jossain vaikeassa tilanteessa alkuun että ei olisi pitänyt hävittää mutta ihan hyvä päätös se oli kun miettii miten olisi niitten kanssa sujunut jatko sitten.

        Kyllä se vaan tuntuu vielä joskus vähän hassulta, tänään viimeksi, kun olen viljalle nykyään laittanut kaikki "lehmämaat" missä laitumet oli, (aidat purin kyllä pois mitkä suurella vaivalla joka kevät kiroillen korjasin ja uudistin, saadakseni huomata kun joku sekapää hieho singahti uloslaskupäivänä niistä läpi heti kättelyssä) Kun kävelin pitkästä aikaa vanhaa karjakujaa pitkin, kujanaidat on tietysti purettu jo, tuli mieleen että tästähän ne lehmät ennen haettiin. Maitohuoneessa tuli aluksi outo olo, mut ei enää nykyään. Tuttu kysyi solutestipannua enkä meinannut enää edes muistaa missä sitä pidin ja käytin viimeksi, mutta löytyihän se, vanhalta paikaltaa itse asiassa. Siellähän ne pölyyntyvät lypsykoneet, samoilla vanhoilla koneillahan olen päässyt lypsämään muualla nyt.

        Olen itsekin kuullut monia tarinoita lehmänpidon lopettamisesta mutta en itse juuri puhunut omaani kun vasta täällä. Eihän ihmisiä ees varmaan olis kiinnostant kuunnella. Mut monenlaista tarinaa olen kuullut ja osa pitänyt vaikeana, osa väittänyt helpoksi mutta tieä häntä, ollaan me ihmisetkin erilaisia että miten kukin suhtautuu

        Yks vanha ihminen kyllä jutteli aina lehmistä vaikka ei tilaa pitänyt, ja mainitsi aina senkin että hänen poika ne meni hävittämään =)


      • samatkuviotoli
        lehmistäluopunut kirjoitti:

        Luopuminen tehtiin ehkä sillätapaa porrastetusti että keväällä myytiin yksi olevinaan parempi pois kyselijälle, ja kesän jälkeen loput. Kolme lehmää on silti jäänyt kaduttamaan että miksi en myynyt eteenpäin, eihän niitä tullut viimeisenä kesänä tosin edes siemennettyä. Kaikki niistä oli hyviä lypsämään mutta yksi erikoisen hyvä, sillä oli tosin aika matala mutta tosin hyväkiinnitteinen utare ja olisi pitänyt varmaan laittaa tuubien kanssa umpeen kun soluja sillä oli takasissa vähän. Se ja se toinen hyvä oli aika vanhoja lehmiä mutta varmatoimisia. Kolmas hyvä oli erittäin hyvällä jalostusarvolla varustettu ensikko, se on harmittanut eniten miksi olin niin tyhmä että en edes yrittänyt kunnolla saada sitä myytyä eloon. Hyvä utare ja kilttikin oli, tuotos yllättävän hyvä heti hiehoksi. Sehän se hieholehmä ensiksi vietiin kertoi lomittaja.

        Mutta miksi niitäkään enää miettimään. Joka lehmän kyllä muistaa vielä. Ne muut ei sitten olleet niin ihmeellisiä, yksi maholehmäkin oli joukossa, lypsi ok tuotokset vaikka ei tiineeksi ollut tullu eikä poikinut reiluun pariin vuoteen. Eikä ollut soluissakaan ongelmia, mut eihän siitä kuten siitä yhdestä roikkautareestakaan olisi kellekään iloa ollut. Ja niitä tavislehmiä ehkä joku laajentava korkeintaan haluaa jos haluaa.

        Nykyäänhän moni pelkää tauteja niin paljon että ei valmiita lehmiä osta ollenkaan. Meille kyllä tuli ostettua joskus, se käsitys niistä muodostui että ostolehmä ei kannata, oliko huonoa tuuria mutta aina niille jotain kävi. Varsinkin sille josta enemmän maksettiin.

        Joo siihen voi varautua että ei olekaan ihan helppoa luopuminen sittenkään. joskus tuli sanottua jossain vaikeassa tilanteessa alkuun että ei olisi pitänyt hävittää mutta ihan hyvä päätös se oli kun miettii miten olisi niitten kanssa sujunut jatko sitten.

        Kyllä se vaan tuntuu vielä joskus vähän hassulta, tänään viimeksi, kun olen viljalle nykyään laittanut kaikki "lehmämaat" missä laitumet oli, (aidat purin kyllä pois mitkä suurella vaivalla joka kevät kiroillen korjasin ja uudistin, saadakseni huomata kun joku sekapää hieho singahti uloslaskupäivänä niistä läpi heti kättelyssä) Kun kävelin pitkästä aikaa vanhaa karjakujaa pitkin, kujanaidat on tietysti purettu jo, tuli mieleen että tästähän ne lehmät ennen haettiin. Maitohuoneessa tuli aluksi outo olo, mut ei enää nykyään. Tuttu kysyi solutestipannua enkä meinannut enää edes muistaa missä sitä pidin ja käytin viimeksi, mutta löytyihän se, vanhalta paikaltaa itse asiassa. Siellähän ne pölyyntyvät lypsykoneet, samoilla vanhoilla koneillahan olen päässyt lypsämään muualla nyt.

        Olen itsekin kuullut monia tarinoita lehmänpidon lopettamisesta mutta en itse juuri puhunut omaani kun vasta täällä. Eihän ihmisiä ees varmaan olis kiinnostant kuunnella. Mut monenlaista tarinaa olen kuullut ja osa pitänyt vaikeana, osa väittänyt helpoksi mutta tieä häntä, ollaan me ihmisetkin erilaisia että miten kukin suhtautuu

        Yks vanha ihminen kyllä jutteli aina lehmistä vaikka ei tilaa pitänyt, ja mainitsi aina senkin että hänen poika ne meni hävittämään =)

        Pystyy täysin samastumaan sun kirjotukseen. Kaikki lehmät ja nuori karja meni jatkamaan elämää uusiin navetoihin, eikä luopuminen ollut yhtään tuskaa sillä se oli helpotus kaikille.

        Rahaa on sen verran että voin olla 20v tekemättä mitään eläkkeelle asti siis, pellot pidän viellä 5 vuotta, ja sen jälkeen nautitaan elämästä :)


    • Yli10vJäljellä

      Olen kanssasi samaa mieltä vain rankasta, kuluttavasta työstä, muut kaikki on omaa nurjaa mielipidettäsi.

      • pelastushäämöttääviel

        Tsemejä sulle


    • karjak

      Puutaheinää-sarjakuvassa oli kerran jotain maatalousaiheisia vitsikuvia, yhdessä aika mustaa huumoria: "Karjattomaan talouteen siirtyminenkään ei ole sujunut ongelmitta" Kuvassa emäntää kannetaan paareilla tuvasta ja poliisi takavarikoidun aseen kanssa kuulustelee hölmistynyttä päätä raapivaa isäntää, isäntä "No kun emäntä sano kaipaavansa ammuntaa"

      Monille ollut luopumisprosessi kyllä oikeasti vaikeaa, emännälle tai isännälle. Kumpi kulloinkin on hoitanut, tai molemmille. Yksi pienen tilan isäntä kuoli alle pari viikkoa lehmien myynnin jälkeen, hänen muussa ammatissa työskennellyt emäntä kertoi että suruunhan se kuoli.
      Eräs emäntä kertoi että lehmien luopumisen jälkeen lähti elämänilo pitkiksi ajoiksi, kukaan ei enää odottanut. Itkusta ei meinannut tulla loppua ja yhä pyyhkii kyyneleitä kymmenen vuoden jälkeen tapauksesta.

    • kiitossiittä

      Joutavata tunteilua. Lehmä elää hetkessä, ei se muista sinua seuraavana päivänä. Eikä "odota" ketään, sille riittää kun on apetta edessä. Sieluttomia tolloja, suoraan sanoen. Vain siksi teitä surettaa, kun laitatta lehmät kuolemaan teurasauton matkassa. Omien riippuvuuksienne tautta surette. Ja oman tulevan kuolemanne.

      • äläkatkeroidu

        jopa nussii nyt vaan niitä rottia, hyvin sopii tuo kuvaus kun ne dumppaa sut kerrasta.


    • sykolokiaa

      Lehmä on kyllä hyvin tavanoppinut joissakin asioissa. Kyllä ne tutut ihmiset erottaa vieraasta, tuntee oman hoitajan äänen jne. Ja jos olet kerran lehmää huonosti kohdellut lehmän mielestä niin kyllä siinä pitkään menee ennen kun välit on ennallaan.

      Ehkä sillä että lehmistä luopumisen jälkeen kukaan ei enää odota-tuntemus tarkoittaa sitä että ei ole enää lehmiä jotka odottaa säännöllistä lypsämistä ja ruokkimista tiettyinä aikoina. Se on säädellyt monen maatalousyrittäjän arjen ja elämänrytmin ehkä vuosikymmeniä. Ja pitänyt arjen rytmin suht pysyvänä. Joillekin se varmasti pahaa tuottaa kun yhtäkkiä ei olekaan mikään vaatimassa mihinkään mihinkään aikaan kuten lehmät osaa hyvin järjestää hommaa.

      • sääliäilmansairautta

        Joo lehmä kyllä tietää ja tuntee kaltoin kohtelijansa siinä oon tasan samaa mieltä. Lehmistä luopuminen on monelle samalla elämäntavan muuttaminen, vähän niin kuin elinkautisvanki vapautuisi...............vankilalta tuo lehmien kanssa touhuaminen joskus näyttääkin. (vaikka en vankilassa ole ollutkaan)


      • tyhmätluuleetoisin

        lehmä on yhtä viisas ku koirakin


      • MuttaViisaatTietää
        tyhmätluuleetoisin kirjoitti:

        lehmä on yhtä viisas ku koirakin

        Lehmä tunnistaa hoitajansa hajuaistin perusteella ja lehmän hajuaisti onkin parempi kuin koiralla, mutta luenne ei ole.


    • didamdaa

      tai yhtä tyhmä. elukat elää nykyhetkessä. ei niillä ole menneisyyttä tai tulevaisuutta. koiran isäntä tai emäntä voi olla kuka vaan, ei se muistele/muista vanhaa hoitajaansa. sama lehmällä. olette tunteellisia hupsuja.

      • senhuomaa

        Ilmeisesti teet noin sinäkin, ei tulevaisuutta ei menneisyyttä, irtolainen


      • koiranruualle

        Hoitaja joka käsittelee tunteellaan niin henkisesti tai fyysisesti eläimiään on joka tapauksessa hyvä hoitaja...


      • sykolokiaa

        Koira kyllä on vielä tarkempi, kokemuksella useamman sellaisen koiran kanssa joka on pentuvaiheen ylittäneenä tullut meille. Kyllä se vaan kaipaa aluksi takaisin kotiin, vai miksi se sitten karkailee, jos ei kotiinsa asti niin ainakin siihen ilmansuuntaan ja istuu kokoajan tienalussa katsellen koska ne tulee hakemaan, ehkä niitten loma on jo loppunut ja tulevat hakemaan mut pois täältä...

        Mutta kyllä se koira sopeutuu. Lehmä pitää sitä oikeana mihin on tottunut. Riipaisee kyllä laittaa teurasautoonkin joskus, ei muuten millään mutta kun tietää että edessä on eläimelle kuitenkin hyvin radikaalisti uusi tilanne kuljetus, paljon vieraita eläimiä sekä teurastamon navetta. Stressiä ja pelkoa tulee kuitenkin. Paljon parempi olisi jos tulisi tännekin maahan ne autot joissa teurastus voitaisiin tehdä suoraan lehmän kotipihassa. Mutta ei ne kai yhtä poistolehmää tulisi teurastamaan kai kuitenkaan.


      • HoidatkoLehmiä

        Jos lyöt lehmää nyrkillä ja potkit tänään, menet uudelleen kyseisen lehmän luo 3 kuukauden päästä niin kyllä se vaan sinut muistaa. Voit olla varma siitä.

        Lehmän saa oppimaan soittaa kelloa ruualla, ilman muistia ei se voisi toimia.
        Mutta ei lehmän muisti ole kovin suuri..Eikä lehmät ole kaunakoita niinkuin ihmiset ovat.


      • senhuomaakyllä

        Lehmä on melko älykäs, mutta siinä niissä on ero koiriin, että primitiivinen kaava on erilainen lehmä on saalis ja koira peto.


      • karjak

        Lehmä on kokeeneellekin tekijälle joskus vaikea "luettava" koska lehmä on saaliseläin eikä juuri näytä mitään tuntemuksia ulkoisesti. Luonnossa ei saalistajalle saa näyttää että on heikommassa tilassa koska silloin olisi suurempi riski tulla saalistetuksi. Pelko ja pakovietti kyllä on saaliseläimelle normaaleja mutta muita ei niinkää vahvasti.

        Suojeluvietti on kyllä lehmillä olemassa, emot pitää kyllä vasikastaan huolta.
        Jos lehmä poikii pellolle niin kyllä lauma usein suojelee vasikkaa yhteisvoimin. Kerran koira teki pahan erehdyksen menemällä vain normaalilla reviirikierrollaan laitumen kautta kyseisessä tilanteessa, hyvä että ei tullut osissa takaisin, kyllä pisti lehmät selväksi että veks. Koirahan näyttää tarpeeksi petoeläimeltä lehmälle sillä hetkellä.

        Karjasilmä on sellainen väline karjanhoidossa jota ei voi kirjoista oppia vaan ajan kanssa sekä havainnoimalla. Rehupöydältä näkee jo naamoista ja eleistä usein jos jotain pielessä, tuttu eläin niin kyllä siitä huomaa kun se on erilainen, esimerkiksi kiimoillaan. Eläimen kipu on vaikea mutta tärkeä havainnoitava. Lehmissä on sekin ehkä haastava puoli kun ne ei osaa puhua tai kertoa mitä niille kuuluu tai mikä niitä vaivaa. Eivät kyllä sitten turhistakaan valittele tai ole luulotautisia kuten ihmiset joskus, yksi eläinlääkäri sanoi.


    • toltt

      Lehmä kyllä oppii (kuten esim. hiiretkin) epämiellyttävän kekemuksen. Sitä lyöjäänsä se ei muista (tai muistele) vrt. sähköpaimen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe