Miksi ilmastointi lisää bensan kulutusta vaikka ilmastointi ottaa tarvitsemansa voiman hihnan välityksellä eikä mitenkään itse syö bensaa niinkuin kaasujääkaappi kaasua?
Miksi ilmastointi kuluttaa bensaa?
32
4059
Vastaukset
- KuisNytNäin
No, mistäs se hihna saa käyttövoimansa? Kyllä se käyttövoima on loppujen lopuksi otettava siitä poltetusta polttoaineesta.
- Fyssan.osaaja
Ja Priuksen akkuun ilmaantuu sähköä aivan ilmaiseksi taivaasta. On tämä niin yksinkertaista porukkaa.....
- fgfdffd
Seuraava autoni tulee kyllä olemaan sähköauto. Sähköautohan voi ladata akkujaan suoraan hihnan välityksellä!
- auringonvalotontavirtaa
Ja naapurin töpselistä !
- sdkjsdklfjkfsdlsl
akkojen latausta töpselin välityksellä, lataus on valmis 9kk päästä :D
- töpselirasia
auringonvalotontavirtaa kirjoitti:
Ja naapurin töpselistä !
Tyhmät viherpipertäjät luulevat, että sähkö tulee töpselistä. Fiksut tietävät, että se tulee pistorasiasta.
- yleisestiottaen
Siis vertaa vaikka laturia, mitä enemmän käytetään sähköä sitä jäykempi on laturi pyörittää (hihnan kautta), moottorin automatiikka säätää enemmän ilmaa ja polttoainetta että moottori ei sammu esim. tyhjäkäynnillä, samalla tavalla jos ilmastointi kytketään (moottorihan pyörittää sitä hihnalla), kasvaa hihnan vastus & ilmaa ja polttoainetta pitää lisätä.
- japan-motore
Ei mulla ainakaan 2.2i moottori sammu vaan tyhjäkäynnillä putooaa noi kierrokset 800 =) 600, kun ilmastoinnin kompura jysähtää päälle tarvittaessa. Elektroniikka ei nosta kierroksia tällä aut. ilm. lyhytaikaisella kuormalla, mutta kierrokset nousee kyllä mm. ohjaustehostimen (esim. ratin kääntäminen) tai useiden sähkölaitteiden kuormalla.
- yleisestiottaen
Ei oo kukaan sanonutkaan että moottori sammuu, mutta että siksi että moottori ei sammu pitää lisätä polttoaineen ja ilman sekoitusta laturin/ilmastoinnin pumpun vastuksen vuoksi.
- RMB
Olemme keksineet ikiliikkujan! Edellyttää tietenkin että kysyjän ihmetys pitääkin paikkaansa. Toisaalta diesel-autoissa näin onkin.
- 5.8_litraa_on_paljon
Vaikka aloittaja taitaakin olla huumorimielellä liikkeellä (sähkö pistorasiasta, voima hihnasta), niin aihe on hyvä nostaa aika ajoin esille. Auton moottori on pieni liikkuva voimalaitos ja sen polttoaineen kulutukseen (tankin tyhjenemiseen) vaikuttaa kuormitus ja käyttö, sillä ei siis ole vakiokulutusta. Esimerkiksi penkinlämmittimen sähkö ei tule "Forttumilta", vaan auton moottori tuottaa sen.
EU-kulutuslukemissa minkä perusteella verotus määräytyy on jopa radio pois päältä että kulutus olisi mahdollisimman alhainen.
Ajotietokone on kätevä jos haluaa mitata ajotapansa vaikutusta keskikulutukseen. Se pitää huomata nollata tarpeeksi usein että näkee lopputuloksen nopeammin.
Itse en käytä ilmastoinnin jäähdytystä aina vaikka se automaattinen onkin. Kyllä sen tehonkäytön huomaa kaasupolkimessa hieman raskaampana kulkuna vaikka autossa voimaa riittääkin poislukien ihan alimmat kierrokset. Mutta sadekelillä kosteudenpoistajana ja kovemmilla helteillä viilentäjänä (ei kylmentäjänä) se on verraton varuste.- RMB
Jos autossa on ilmastointilaite, on sitä hyvä pitää päällä mahdollisimman paljon. Laite poistaa turhan kosteuden auton sisältä ja tekee ilman mukavammaksi hengittää ja olon miellyttävämmäksi. Myös talvella ilmastointilaite autossani on päällä. Laite kuivattaa kabiinin ilmaa vähentäen lasien huurtumista.
Ilmastointilaite päällä ajaminen ei lisää polttoaineen kulutusta kuin jonkun kymmenyksen. Hyöty on kuitenkin huomattavasti suurempi ajamisen turvallisuuden lisääntymisellä. - uijokla
RMB kirjoitti:
Jos autossa on ilmastointilaite, on sitä hyvä pitää päällä mahdollisimman paljon. Laite poistaa turhan kosteuden auton sisältä ja tekee ilman mukavammaksi hengittää ja olon miellyttävämmäksi. Myös talvella ilmastointilaite autossani on päällä. Laite kuivattaa kabiinin ilmaa vähentäen lasien huurtumista.
Ilmastointilaite päällä ajaminen ei lisää polttoaineen kulutusta kuin jonkun kymmenyksen. Hyöty on kuitenkin huomattavasti suurempi ajamisen turvallisuuden lisääntymisellä."tekee ilman mukavammaksi hengittää"
No ei todellakaan tee. Mitä kuivempi ilma, sitä helpommin nenän sisäpinnat kuivuvat ja tiehyeet tukkeutuvat. Silmät kuivuvat ja päätä särkee herkemmin. Juuri niin kuin talvella, kun ilman kosteusprosentti pienenee.
- Kunhan_Kysyn_
Sähköauto on huono keksintö!
Entäs sitten kun johto loppuu?
Pitääkö kävellä loppu matka?- hihna-toimii
Ei tarvitse. Hihnan välityksellä saa lisää sähköä loputtomasti! Eli samalla kun ajaa, niin akut lataantuu hihnan välityksellä, siksi sähköauto on verraton!
- bestest.idea
Muutetaan kaikki tiet liukuhihnoiksi niin bensiininkulutus = nolla!!
- wopelius
hihna-toimii kirjoitti:
Ei tarvitse. Hihnan välityksellä saa lisää sähköä loputtomasti! Eli samalla kun ajaa, niin akut lataantuu hihnan välityksellä, siksi sähköauto on verraton!
Eli herää miksi on latauspisteitä sähköautoille.
- ehkävissiijoo
Miksei voi olla sähköllä toimivaa ilmastointia kun kerran auto tuottaa käydessään sähköä? Vai onko polttoaineella toimiva ilmastointi ainoa vaihtoehto?
- Näppäilyvirhe
Mistä se sähkön tuoton ottama teho tehdään?
- Ajorytmiä
Näppäilyvirhe kirjoitti:
Mistä se sähkön tuoton ottama teho tehdään?
Sieltä akselilta sekin, mutta hybridi osaa ottaa sitä (moottori)jarrutuksen aikana ja ladata ylimääräisen akkuun, josta sitä voi käyttää ajon aikana.
- Ikiliikkuja_keksimättä
Ajorytmiä kirjoitti:
Sieltä akselilta sekin, mutta hybridi osaa ottaa sitä (moottori)jarrutuksen aikana ja ladata ylimääräisen akkuun, josta sitä voi käyttää ajon aikana.
Mistä se liike autoon saadaan, jotta voisi jarruttaa ja ladata akkua? Yksi auton tärkeimmistä ominaisuuksista on muuten, että se liikkuu. Ei pelkästään jarruttamalla tämä ominaisuus täyty.
Vai ajattelitko ensin pistää auto liikkeelle akun avulla ja sitten ladata se akku jarruttamalla?
Eiköhän sitä energiaa tarvi saada jostain ensin? Mitäpä arvelet?
- miksiköhän
mm.ajovalojen turha polttaminen päiväsaikaan lisää polttoaineen kulutusta,Laturin pyöriminen jäykistyy.
(Ilmastointikompressorista sen päälläollessa puhumattakaan.
Joku sanoi että kulutus lisääntyisi kymmenyksillä,oikein jos normaalisti menee kymmenen litraa sadalla.
0,5-1 litraa on kulutuksen lisääntyminen ilmastoinnilla)
Olisikohan se syynä euroopassa led-päivävaloille ja takavalottomuudelle?
Siis C0-päästöt.- selittäkää
Mikä sitä laturia jäykistää kun sähkölaitteita kytketään päälle? Eikö latausjännite pysy kuitenkin samana koko ajan olipa auto joutokäynnillä tai kierroksilla?
- kylläsejäykistyy
Pysyyhän se. Mutta jokainen sähkölaite joka ottaa sähköä aiheuttaa sen että laturin on tuotettava enemmän sähköä pitääkseen sen latausjännitteen samana.
Ja energia ei tule tyhjästä joten laturin pyöriminen jäykistyy koska se tekee enemmän sähköä. - litraa_per_100km
> Olisikohan se syynä euroopassa led-päivävaloille ja takavalottomuudelle?
Siis C0-päästöt.
Kyllä on. Ajovalojen polttaminen päivällä parantaa auton havaittavuutta etenkin auringon möllöttäessä ihan horisontin tuntumassa. Pohjoismaissahan näitä tilanteita riittää ja siksi pohjoismaat ovat tätä ajovalopakkoa rummuttaneet vuosikymmenet. Eteläisemmät maat vastustivat, juurikin polttoaineenkulutuksen kasvuun vetoten.
Perinteisessä mallissa ajovalopolttomot vie 2x55 W, mutta onhan autossa myös "parkit" eli puolen tusinaa 5-10 W tehoisia polttimoita, kourallinen 2-3 W polttimoita mittarivalaistuksessa jne joten valot päällä aiheuttaakin 160 W suuruusluokkaa olevan tehonkulutuksen. Laturin kiilahihnavälityksen hytysuhde.. olisiko 50 % luokkaa yhteensä? Tällöin tuo 0,16 kW kuormittaakin moottoria 0,32 kW edestä, mikä 30 % hyötysuhteella (polttoaineesta liike-energiaksi) kasvattaa kulutusta 0,12 l/h = kahvikupillisen tunnissa.
Ei kuulosta paljolta, mutta 70 km/h keskinopeudella (maantieajo) 100 km matkaan kuluu 1,4 tuntia -> kulutuslisä 0,17 l/100 km. Ja kaupunkiajossa 40 km/h keskinopeudella 0,3 l/100 km, mitä lehdissäkin on usein tyrkytetty.
Lopulta saatiin aikaan kompromissi, jossa päiväajovalot tulivat pakollisiksi, mutta huoli kulutuksen kasvusta kuitattiin sillä, että päivällä palaa vain ne päiväajovalot keulalla, ei mitään muuta. Lakiteksti tosiaan kirjoitettiin vähän siihen malliin, ettei takavalot saa palaa ...tosin pykälänikkarit varmistivat oman työllisyytensä sillä, että teksti ei todellakaan ole selkeä, vaan sen voi tulkita toisinkin.
Aika vaan kerkisi ajaa ohi tästä ideasta. Led -takavalojen yleistymisen myötä tarvetta sammuttelulle ei enää niin kovin ole.
Kylmästöinti taasen... taitaa tuo kompressorin ottoteho olla pahimmillaan 1 kW luokkaa, joten se kuormittaa moottoria paljon enemmän. Onneksi kylmästöinnin ei yleensä tarvi ihan täysillä töitä paiskia. Oma käytännön kokemus on, että maantieajossa kulutuslisää on vaikeaa huomata (peittyy myötä/vastatuulen, muun liikenteen ym. vaihtelun alle), mutta parina kesänä esiintyneet jopa 30 helteet nostivat kaupunkipörräyksen kulutusta litran.
- NWO-salaliitto
Kyseessä on juutalaisten öljykauppiaiden salaliitto. Ilmastoinnin voisi tehdä sillai että bensankulutus ei nouse mutta koska NWO.
- jartsix
elikkäs mitäs pensaa porukka on ilmossaan käyttäny?
Koska keksinnöt joissa moottorin hukkalämpö muutettaisi kylmäksi ilmaksi (vrt. vaikkapa asuntoauton kaasulla toimiva ilmastointi) on "ostettu hiljaiseksi" eli sellaisia ei saa kehittää tai julkaista
- seolisiparempi
suomen olosuhteissa olisi tärkeämpää saada se mnoottorin hukkalämpö sisälle autoon kuin ulos mihin se nykyään yleensä menee (pako putken kautta).
ja sitten poltetaan erikseen webastolla jäähdytysnestettä kuumaksi vaikka moottorissa palamisteho on vähintään kymmenen kilowattia koko ajan ja ajossa paljon enemmän. miksi ei ole lämmönvaihdinta joka ottaisi lämpöä irti pakokaasuista. ihmettelen vaan. seolisiparempi kirjoitti:
suomen olosuhteissa olisi tärkeämpää saada se mnoottorin hukkalämpö sisälle autoon kuin ulos mihin se nykyään yleensä menee (pako putken kautta).
ja sitten poltetaan erikseen webastolla jäähdytysnestettä kuumaksi vaikka moottorissa palamisteho on vähintään kymmenen kilowattia koko ajan ja ajossa paljon enemmän. miksi ei ole lämmönvaihdinta joka ottaisi lämpöä irti pakokaasuista. ihmettelen vaan.kyllähän nykyisissäkin autoissa moottorin hukkalämpö saadaan ohjaamon lämmöksi olkoon uusi tai vanha auto. webastoa tarvitaan lämmitykseen paikalla ollessa
- hyötysuhde.huomioitava
Luulisi ilmastointilaitteen käytön vähentävän kulutusta, koska polttomoottori toimii paremmalla hyötysuhteella kuormitettuna. Jossain sähköautossa tilanne on toki toinen.
- kysyn-vaan
Eikös noissa uusissa autoissa ole ihan pätevät kulutusmittarit. Auto vaan lämpimänä tyhjäkäynnille ja näyttää arviosta 1,5-2 l , mutta kun laittaa ilmastoinnin päälle, niin alkaa kulutuslukemat muuttua. Mutta mihin suuntaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3704639En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e851875Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan661619- 441556
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka2171424En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o291400Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(601376Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej541357- 281235
Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change81228