Arvostelevatko muut eroanne?

Nytperkele

Tuntemattomat tai puolitutut, sellaiset, jotka eivät tiedä kaikkea erostanne?

Jos itse erehdyn mainitsemaan erosta (minä laitoin sen vireille) tai joku on kuullut siitä jostain muualta, tulee hyvin usein tällaisesta tutusta tai puolitutusta kunnon parisuhdeasiantuntija, joka kertoo, miten suhteen saisi vielä ehjäksi ja mitä kannattaisi koettaa - koska mehän emme ole tottakai kokeilleet yhtään mitään ennen eropäätöstä ja tuo erokin oli vain hetken mielijohde.

Minua ihan ärsyttää nuo ihmiset. Vaikka miten kerron, että olemme käyneet terapiassa useamman kerran ja jutelleet asiasta, mutta muutoksia ei tapahtunut ja oma mielenterveyteni kärsi ja lopulta luottamus oli mennyttä lopullisesti ja vaikutti suhteessa kaikkeen. Siitä huolimatta moni mielellään lopettaa kuuntelun ensimmäisen sanan kohdalla ja neuvoo seuraavilla tavoilla.

Tekisi mieli kulkea kyltin kanssa "älä neuvo minua erossani saamarin idiootti", jotta ei tarvitsisi ottaa enää tällaisia vastaan.

Jälleen tuli yksi tällainen tapaus, jossa ehdotettiin, että jos läheisyys vain riittäisi pitämään avioliittomme kasassa. Oli lähellä, etten läimäissyt tuota sanojaa naamalle siinä vaiheessa. En usko, että hän itse tuollaista ehdottaisi, jos olisi minun tilanteessani.

14

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älkäätehkövirhettä

      En tajua yleensäkään miksi kahden ihmisen pitäisi väkisinkin olla yhdessä--ei edes lasten takia. Jos se kumppani on käynyt sellaiseksi ettei yhteiselämä enää ole elämisen arvoista, niin ei muuta kuin erota vaan. Ero ei tietenkään ole kenellekkään helppoa, mutta parempi sekin kuin kituuttaa siinä onnettomana.

      Minä kituutin lasten takia ja mikä minä nyt olen..vanha ja elämänsä menettänyt katkera ihminen.
      Tuntuu olevan paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä, että se ero on parempi ja jokainen tietää mikä on itselle parasta.

    • uusia_puheenaiheita

      Eipä ole kukaan tullut neuvomaan kun en ole henkilökohtaisista asioistani huudellut enkä tykännyt jauhaa koskaan, en seurusteluistani, en avioliitostani, en lapsistani enkä erostanikaan.

      Mitä ne kenellekään sivulliselle kuuluu, riittää kun mies ja minä tiedämme miksi erosimme. Lapsille olemme selittäneet kaunistellun version asiasta, emme todellista syytä.

      Lopeta sinäkin oman napasi ympärillä pyöriminen ja omien asioittesi selittely. Jos joku kyselee erosi syitä tai ryhtyy opastastamaan, riittää kun vastaat, pahoittelen mutta asia ei kuulu sinulle, vaihdetaan jo puheenaihetta.

    • iuyouyuo

      No ei, todellakaan. Jotkut ovat osuvasti kysyneet "onko se hyvä vai huono juttu?" Tai pari faktaa kuunneltuaan "ero oli siis käsittääkseni ihan toivottu?".

    • eiturhianeuvoja

      Kenenkään ei pitäisi ryhtyä kenenkään muun parisuhdeneuvojaksi ellei asianosainen joko kysy neuvoa tai ole alan ammattilaisen juttusilla koska emme voi tietää mistä syystä ihmiset ovat eronneet jne. Toki usein ihmisillä on joko halu auttaa taikka sitten tuntea olonsa jotenkin tarpeelliseksi neuvoineen mutta olisi tosiaan hyvä miettiä haluaako toinen neuvoja vai vain kuuntelijan.

    • unohda_koko_juttu

      minä olen lopen väsynyt muiden terapeuttina olemiseen. En viitsi enkä halua enää kuunnella kenenkään parisuhdetilityksiä enkä etenkään erotilityksiä.
      En ikinä kysele keneltäkään mitä sinulle kuuluu tms. Puhun niitä näitä.
      Jos joku alkaa tilittämään minulle elämäänsä, tai ongelmiaan, minä olen että juu, joo, ai niinkö, juu, joo, ai niinkö ja viimeistään 10 minuutin päästä pyrin liukenemaan tilanteesta kokonaan pois mukavampien ihmisten pariin.

    • oikeilla_nimillä

      Ei arvostele tutut, tuntemattomat eikä puolitututkaan. Vaikka uskoiduin erostani muutamalle parhaalle ystävälle, lähimmille sukulaisille ym. niin eivät hekään kaikkea tiedä erostani. Hyvä kun nyt tiedän jotenkin oman kantani asiaan.

    • hpyyhkii

      Eivätpä ole arvostelleet. Ettei vaan olisi niin, että on jopa jotain syytä hieman heittää kommenttia erostasi?

    • silläsipuli

      Olen äskettäin eronnut. Sovimme puolisoni kanssa, ettemme kommentoi ulkopuolislle eromme syitä.(tämä koskee omia vanhempia, sukulaisia) Omat läheiset ystävät ovat asia erikseen. Kumpikin kertoo mitä katsoo asiakseen kertoa. Miksi niin pitäisi edes tehdä? Kyseessähän on kahden ihmisen välisestä liitosta, joihin ei muilla ole osaa eikä asiaa. Taitaa olla vain niin, että useissa meissä asuu se utelias puoli. Mitä kukaan niistä tiedoista , jotka eroon johtivat, lopuksi hyötyy? Ei kukaan. Silkkaa uteliaisuutta, ei mitään muuta.

      • omat_asiat_omina

        kun ne asiat tuppaavat muuttumaan mitä useampi ihminen niistä puhuu, niin olen ottanut jo parisuhteen alusta saakka sellaisen linjan, että en kertoile miehen ja minun välisistä asioista enkä lasteni tekemisistä ympäri ämpäri kyliä.
        Eipä tarvinnut selitellä kenellekään selitellä eron tullessa yhtään mitään eikä tullut kukaan neuvomaan mitä minun olisi pitänyt tehdä.


      • hyväntahdonele

        Minusta sillä on merkitystä mihin sävyyn asioista puhuu. Kyllä monet ihmiset puhuvat lastensa tekemisistä ym. Tietysti jos tarvitsee aina muita arvostella ja ihmisten erilaisia ratkaisuja niin sitten on ikävämpää. Toisten ihmisten ratkaisuja on mielestäni aina vaikea neuvoa, sillä harvemmin niitä perheen sisäisiä asioita muut tietää.


    • ite.en.eronnut

      Joku viime vuosituhannella kertoi aviokriiseistään ja sanoi miehensä suostuneen avioliittoleirille lähtöön. En sitten kysellyt kuka leirillä rahasti. Muistin työpaikallani keskustelun, jossa joku eronnut kertoi "sovittelussa" vahvistuneen käsityksen siitä, että ero on paras ratkaisu. En kertonut siitä "leirillemenijälle". Heillä oli pitkä liitto takana, muijalla ainakin vaihdevuodet ja taisi olla muutakin terveysongelmaa. Saattoi olla äijän rinnakkaissuhde se pahin juttu.

    • OnKoettu

      Minulla on/oli yksi ystävä, joka ei meinannut mitenkään päästä yli erostani. Olimme päättäneet exän kanssa ettemme puhu eromme yksityiskohdista muille. Koska ero on aina raskas kokemus, laitoin ystäilleni tiedon erostamme kertoen samalla etten asiasta ole valmis syvemmin puhumaan.

      Mutta entäs tämä yksi? Utelulle ei ollut rajaa. En kommentoinut mitään vaan ohitin hänen utelunsa ja neuvonsa kyselemällä hänen kuulumisiaan. Ystäväni suuttui eikä voinut mitenkään ymmärtää ettei noin raskaassa elämäntilanteessa todellakaan halua tyydyttää toisen juoruilun tarvetta. Emme ole enää tekemisissä. En jaksa selitellä hänelle sitä miksi en asiasta hänelle enempää kerro.

      Muut ystäväni kunnioittivat rajojani ja käyttäytyivät asiallisesti.

    • kaikenkokenu

      Turha olla huolissaan vanhan naisen yksinäisyydestä eron jälkeen. Juuri sitä yksinäisyyttä haluaakin elämäänsä, jos on ollut juoppo,uskoton tai väkivaltainen mies.

      Eron jälkeen elämään tulee rauha ja oma koti on turvallinen ja rakas paikka.

      Usein ei edes halua jäädä tämän tapaisen miehen kanssa yhteen vanhempana, sillä eihän mies ole välittänyt vaimosta ja siksi vaimo ei halua ainakaan omaishoitajaksi, jos käy niin et mies tarvii ensin hoivaa, mutta eipä tämmönen mies vaimon omaishoitajaksi ala vaan pilkkaa ja hakee nuorempaa naista.

    • odiii

      Eivät ole arvostelleet. Jos olisi, ajattelisin vain heillä olevan omia ongelmia asian suhteen.

      Joskin myös ihminen herkästi lipsauttaa suustaan erostaan kertovalle ystävälleen "ajattele vielä kaksi kertaa ennen kuin eroat?" "sääli, olette niin hyvä pari". Vaikka esim. a) ystävän puoliso olisi jättänyt b) tietää hyvin ystävän miettineen eroa jo todella pitkään. Ihminen vastustaa eroa periaatteessa aina, vaikkei tietäisi taustoista mitään. Tai silloinkin, kun tietää. Hankalaa :D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe