Faktaa automaateista!

Eiseotajoseianna

Yhdistetäämpäs tänne kokemuksia ja faktoja automaatti vaihteistoista. Mikä automerkki käyttää kenenkin valmistamia lootia, ketkä tekee omansa ja ennen kaikkea risut ja ruusut! Netti on pullollaan keskusteluita automaateista jotka kuitenkin kumoavat toinen toisensa eli yritetäämpäs olla puolueettomia autoja ne kuitenkin kaikki vain.

10

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nissanjuke

      Nissan ja Jatco:n valmistama kaksialueinen CVT-vaihteisto, jossa on kytkimenä hydrodynaaminen momentinmuunnin. Ajettu 50 tkm. Vaihteiston tekniikka toimii moitteetta, mutta olihan se CVT vähän erilaisen tuntuinen perinteisen planeettapyörästö-automaatin jälkeen. Aika nopeasti siihen tottuu kuitenkin.

      http://www.jatco.co.jp/ENGLISH/products/cvt/cvt7.html

      • myösautoilija

        Automaatista ei ole kuin positiivista kerrottavaa


    • tomaatteja

      Kestävämaineisen automaatin valinnan lisäksi kaksi seuraavaa oleellista asiaa ovat:

      a) Automaatin oikea käyttötapa, sillä virheellisellä käytöllä rikkoo laatikon.

      Sitten 'mehumaijaan' ja DSG (Doppelschaltgetriebe) -tyyppiseen robotilaatikkon soveltuu erilaiset oikeat käyttötavat.

      DCT (Double Clutch Transmission) on Mersun käyttämä nimike DSG-vaihteistolle.

      b) Laatikon asianmukainen huolto.

      Vaikkapa Nissan on ohjeistanut CVT-automaatilleen joko joka 30 tkm tai vuoden välein tehtävät huollot (näin merkkiliike kertoi jokunen viikko sitten), joka on järkevä toimintamalli.

      Paljon ajettua hyvämaineistakin automaattia on riski ostaa kun ei voi tietää onko sitä käytetty oikein, vaikka huollot olisikin kuittien todistama oikein tehty.

      ***

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      ***

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      ***

      Ohessa hyvä ja varsin laaja artikkeli automaateista kaavakuvineen jne., sekä listoineen kuka valmistaa mitäkin.

      09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

      "Double clutch or not"

      "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

      - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

      *

      Lukemani perusteella Volkswagenin DSG7 kuivalaatikossa on ollut enempi ongelmia kuin ko. merkin neste-automaatissa.

      Edelleenkin lukemani perusteella vaikuttaa siltä, että DSG6 märkälaatikko kestää mainettaan paremmin, jos sen huollattaa säännöllisesti.

      Itseäni kiinnostaisi laatikoiden maineen jaottelu myös laatikkotyypin mukaa, eli mehumaijat ja robotilaatikot erikseen.

      Vaikkapa Mersun automaateilla on perinteisesti hyvä maine, mutta en tunne Mersun robotilaatikon mainetta ja sama Fordin Power Shiftin suhteen, jonka perinteinen 'mehumaija'-versio on ilmeisemminkin kestävä, mutta en tunne sen robotilaatikon mainetta joita on mm. Fiestoissa.

      "VW:llä käytössä edelleen molemmat DSG7 kuivakytkin ja DSG6 märkäkytkin, molemmat ovat suorakytkentävaihteistoja, eli toimintatapa sama."

      Direct-shift gearbox: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox

      *

    • Vain_hyvää_sanottavaa

      Minulla on kokemusta sekä roboteista että perinteisistä, niistä oikeista automaateista. Roboteista ja perinteisistä automaateista sitikassa ja molemmat ovat olleet ongelmattomia ja erinomaisen mukavia. Mazdasta perinteisestä automaatista ja paristakin vw-konsernin dsg:tä. Missään ei ole ollut mitään ongelmia. Vain positiivisia kokemuksia. Mieluummin perinteinen automaatti mukavuuden vuoksi, mutta robottikaan ei poissuljettu.

      Nykyisin minulla on manuaalivaihteinen SUV, näin koska tähän ei ollut tarjolla dieseliin tällä moottorilla muuta vaihtoehtoa noin neljä vuotta sitten.

      • tomaatteja

        Kokemuksesi ei erittele automalleja ja niiden vuosimalleja (automaatit kehittyvät samallakin automerkillä) eikä niillä ajettuja kokonaiskilometrejä.

        Et myöskään kerro millaset huolto-ohjeistukset kulloisellekin mallille on tuolloin olleet ja oliko niiden mukaan toimittu.

        VW:n DSG-laatikoita on rikkoutunut maineensa kuuluun rapautumisen saakka jo noin 100tkm paikkeilla.

        Muistaakseni VW:llä ei alkuun ollut lainkaan huolto-ohjeistusta vaan automaatin öljyjen ja suodatimen katsottiin olevan ikuisia, koko auton eliniän kestäviä. Sittemmin ohjeistus on ilmeisesti 60 tkm (?), mutta en tiedä onko sille myös jokin aikaraja.


      • Vain_hyvää_sanottavaa
        tomaatteja kirjoitti:

        Kokemuksesi ei erittele automalleja ja niiden vuosimalleja (automaatit kehittyvät samallakin automerkillä) eikä niillä ajettuja kokonaiskilometrejä.

        Et myöskään kerro millaset huolto-ohjeistukset kulloisellekin mallille on tuolloin olleet ja oliko niiden mukaan toimittu.

        VW:n DSG-laatikoita on rikkoutunut maineensa kuuluun rapautumisen saakka jo noin 100tkm paikkeilla.

        Muistaakseni VW:llä ei alkuun ollut lainkaan huolto-ohjeistusta vaan automaatin öljyjen ja suodatimen katsottiin olevan ikuisia, koko auton eliniän kestäviä. Sittemmin ohjeistus on ilmeisesti 60 tkm (?), mutta en tiedä onko sille myös jokin aikaraja.

        No enpä tehnyt...
        Autoista kun en juuri mitään ymmärrä tekniikan osalta enkä osaa korjat tms yhtikäs mitään. Ostankin autoni vai liikkumista varten ja kilometreja tulee reipas 30/vuosi. Perheessäni on kaksi autoa, nytkin toinen on perinteinen automaatti vaimoni käytössä, Ds3. Edellinen C2, robotilla.
        Autot olen ostanut 2000-luvulla uutena ja niitä pidetään yleensä lähes 100.000 km:ään saakka eli noin kolmisen vuotta, vaimolla hieman kauemmin. Nykyinen on ollut hieman kauemmin, mutta vaihtunee vielä tänä vuonna. Vaihteistolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Automaatti on ensisijainen vaihtoehto, mutta kyllä manuaalikin käy.

        Ensimmäinen automaattini oli joskus 80-luvun alkupuolella. Mazda3. Sen ostin parin vuoden ikäisenä käytettynä ja mittariin muitaakseni tuli silloin hieman yli 100.000. Tuo 100.00 km on ollut minulle aina jonkinlainen maaginen raja vaihtaa autoa. Viimeisin ennen nykyistä oli Tiguan dsg:llä.

        En osaa sanoa niiden mahdollisista erityisohjeistuksesta tai erityisistä huoltojutuista. Olen huoltanut aina autoni huolto-ohjelman mukaisesti eikä mitään muita ole tarvinnut tehdä.
        Auton vaihteistoihin en koskaan ole kiinnittänyt mitään huomiota olipa sitten automaatti tai manuaali. Niinkuin en auton muihinkaan teknisiin juttuihin. Minä vain ajan. Öljyt osaan katsoa ja ilmanpaineet samoin ja lisätäkin. Siinä suurinpiirtein kaikki.


    • tomaatteja

      Avaajalle sen varran paulautetta, että avaus on ristiriidassa itsensä kanssa, sillä se kritisoi eri foorumeiden kommentteja ja kokemuksia ja samalla se kuitenkin kysyy juuri vastaavaa tällä foorumilla ...faktana ;-)

      Kukaan ei voi tietää miten kukin auton omistaja, mahdollisesti useampikin, on automaattia käyttänyt. Hyvämaineisenkin automaatin saa rikottua virheellisillä käyttötavoilla ja mahdollisesti vielä lisäksi puutteellisella huollolla, niistä huonompimaineisista puhumattakaan.

      Hyvämaineisen ja hyvin huollettukin saa rikkoutua väärillä käyttötavoilla.

      ***

      BMW:n automaateilla, jotka ovat ilmeisesti kaikki (?) ZF:n valmistamia, on yleensäkin ollut hyvä maine, siitä huolimatta, että niiden mekaaninen rakenne öljynkieroineen on kuulema paljon mutkikkaampi / labyrinttisempi kuin MB:n vastaavilla.

      Kiinnostava reportaasi kuvineen ja selvityksineen .... (BMW 2008-05-12) "My visit at ZF Dortmund for Gearbox maintenance.(very, very long!) HUGH RESULT!!"

      - http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361

      ***

      Semi-automatic transmission:

      4 History

      4.1 Alfa Romeo
      4.2 Chevrolet
      4.3 Chrysler
      4.4 Citroën (and Peugeot)
      4.5 Daihatsu
      4.6 Ferrari
      4.7 Ford
      4.8 General Motors
      4.9 Honda
      4.10 Hudson
      4.11 Isuzu
      4.12 Mercedes-Benz
      4.13 NSU
      4.14 Opel
      4.15 Packard
      4.16 Plymouth
      4.17 Renault
      4.18 Reo
      4.19 SAAB
      4.20 Simca
      4.21 Smart
      4.22 Volkswagen

      5 Other applications

      5.1 Racing
      5.2 Trucks, buses, and trains
      5.3 Bristol/Daimler/Leyland buses
      5.4 Motorcycles
      5.5 ATVs

      6 Marketing names
      7 Types

      - https://en.wikipedia.org/wiki/Flappy_paddle_gearbox

      .

    • asggsrgs

      Tykkään runkata ajessa joten automaatissa on hienoa kun on kädet vapaana. Heti kun erosin tyttökaveristani vaihdoin manuaalin automaattiin.

      Veljeni on vammainen joten hänkin tarvii automaattia kun manuaalin käyttö on vaikeaa.

      Eli hyötyjä on monta.

    • Omat_faktani

      1) VW Golf Variant 1.4 TSI 118 kW DSG7, vuosimalli 2008

      Kesällä 2011 eli pian 2 vuoden takuuajan jälkeen, n. 40–45 tkm ajettuna, DSG päätti kytkeytyä itsestään vapaalle ajettaessa rauhallisesti taajamanopeutta. Ei totellut tämän jälkeen vaihteenvalitsinta lainkaan ennen kuin moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen (”vaihteistotietokoneen boottaus”).

      — Huollossa sisään uuusi, päivitetty softa, ilmaiseksi. Ei auttanut, ilmiö uusiutui.

      — Vaihdettiin mekatroniikkayksikkö. Osasta ei veloitettu, työstä veloitettiin n. 180 €. Ei auttanut, ilmiö uusiutui.

      Ilmiö ehti esiintyä ja uusiutua kesän mittaan toimenpideyritysten välillä kaikkiaan 7 kertaa. Onneksi ei tullut vastaan tilannetta, jossa vaihteiston omavaltaisesta vapaalle kytkeytymisestä olisi ollut varsinaista vaaraa, esim. tiukassa ohitustilanteessa. Sellaisen mahdollisuus kuitenkin hirvitti.

      Lopuksi vaihdettiin automaattivaihteisto kokonaan eikä VW-organisaatio enää tohtinut veloittaa hommasta mitään (”goodwill-hengessä”, syystäkin!)

      Seuraavat vuodet kesään 2015 ja 100 tkm:iin saakka vaihteisto toimi asianmukaisesti lukuunottamatta loppuaikoina ajoittain pienillä parillisilla vaihteilla esiintynyttä kevyttä ravistelua isompaan vaihdettaessa. Tästä ilmiöstä ei ehditty valittaa huoltojen yhteydessä ennen autosta luopumista.

      2) M-B C 180 TA 7G Tronic, vuosimalli 2015

      Vasta vuosi ja vajaat 12 tkm takana. Perinteisen momentinmuunninlaatikon toiminta vakuuttavaa, ei toistaiseksi mitään ongelmia.

      • separator

        Vakuuttavaa on myös Aisinin laatikon toiminta, mikä on edelleen moitteetonta, vaikka mittarissa on jo 435 tkm. Öljynvaihdot kannattaa tehdä n. 60 tkm:n välein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1555
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      968
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe