Pari kysymystä, näistä ns uusista pyöristä, kun ei ole näistä kokemusta, eli laitetaanko noihin etujousituksen pusliin jotain öljyä ja minkälaista, kun tuntuu niin kuivana kitisevän?
Saako tankoa jotenkin korotettua, kun aukaisin keskellä olevan ruuvin ja muutkin siitä ympäriltä, niin eihän siinä ollut nostovaraa yhtää, eli ei niinkuin vanhoissa pyörissä putken sisältä tuli lisää tankoa,..ihankuin jotain korokepaloja tai rennkaita olisi ollut jo siinä?
Tanko & etujousitus
14
286
Vastaukset
- narskis
Stemmillä eli ohjainkannattimella nykyään ajoasentoa säädetään. Ruotoputkea voi toki lyhentää. Jos ei stemmillä onnistu saamaan ohjausta tarpeeksi korkealle, niin uusi etuhaarukka, jos pidempi putki.
- narskis
Myös ohjaustangon vaihtamisella saa korotusta.
- RaatoKuikka69
Keula suntour
stem säädettävä kulma 90
ohjaustanko Drop bar Ahead tyypin keula ei tosiaan korkeussuunnassa säädy ellei stemin päällä ole haarukan putkessa korokeprikkoja jotka voi siirtää stemmin alapuolelle. Kun olet löytänyt sopivan stemmin kulman niin suosittelen kiinteää stemmiä, säädettävät tuppaavat antamaan periksi. Huomasithan että aukaistessasi stemin pultit ohjainlaakeri löystyi, video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8&index=1&list=PLsDJucv3JYFXASKpgYQz5pyD0fEiqa5V5
- arkiliikkuja
Riippuu säädettävän stemmin rakenteesta, onko jämäkkä vai antaako periksi:
http://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-mtb-stem-adjustable-25.4-black-24777/wg_id-480
Tuollaisen stemmin hommasin maantiepyörääni 5000 kilometriä sitten, eikä taatusti notku. Ei ole mikään pikasäätö, vaan osat liittyvät yhteen todella isolla hammastuksella, eikä notkumis- tai pettämisvaaraa ole. Suosittelen.
- Hexa35
No huh!!
Minähän olen näköjään astunut ihan kokonaan uuteen maailmaan näiden pyörien kanssa. Joudun ensin opettelemaan tuon teidän sanaston, mutta kyllä näistä apua oli varsinkin tuosta videosta, sai hyvän käsityksen.
Noista öljyistä tosiaan olisin vielä kysynyt että mitä tuonne haarukkaan laitetaan kun puslat kirskuu joustaessa?- Pomppukeppi
"Noista öljyistä tosiaan olisin vielä kysynyt että mitä tuonne haarukkaan laitetaan kun puslat kirskuu joustaessa?"
Jos jostain löydät haarukan valmistajan ohjeet niin sieltä selviää mitä oljyä haarukkaan pitää laitaa ja kuinka paljon. Mutta huomaa että liukuputkia ei siis voidella ulkopuolelta vaan voitelun pitäisi hoitua haarukan sisällä olevalla öljyllä jota sinne saa lisää vain purkamalla haarukan.
Käytännössä halvat haarukat ovat kuitenkin aika kertakäyttöisiä eli tiivisteet eivät onnistu pitämään likaa ja pölyä poissa sen sisältä ja narina johtuu siitä että likaa on joustohaarukan sisällä, ei vain öljyn puutteesta. SIlloin pelkkä voitelukaan ei auta. Purkamalla ja putsaamalla voi saada lyhytaikaisen avun mutta valitettavasti vasta kunnolliset joustohaarukat kestävät kunnolla pidempään.
- dkdkdkdkdd
Jos joustohaarukka on ns. finaalissa, vaihda se kiinteään. Pyörän ajettavuus nousee uudelle tasolle kun pääset lötköstä keulasta eroon. Yhdessä hybridissä mulla oli joustohaarukka, ekan kesän jälkeen se pohjasi jokaisessa vähänkin isommassa painaunassa ja mutkissa se oli vaaralline .
- fyysikkopyörä
Muutenkin tavalliselle pyöräilijälle älyttömiä nuo joustavat etuhaarukat. Ylämäkeen polkiessa käytät aivan turhaan energiaa etujousien pompottamiseen - siis jos ne polkiessa liikkuu polkemisen tahtiin. Onko tour de francilla joustavia haarukoita - Ei!
- Pomppukeppi
Valitettavasti ainakin pääkaupunkiseudun pyörätiet ja muut liikenneväylät muistuttavat jatkuvasti enemmän kivilouhosta kuin Ranskan sileitä pikkuteitä. Voi joustohaarukka olla siis ihan paikallaankin. Tosin sen on hyvä olla lukittavaa mallia jolloin sen saa halutessa jäykäksi. Valitettavasti vain kunnollisia kaukolukittavia keuloja ei budjettipyörissä paljon näe...
- nitkunnatkun
vieläkin kitisee
- perseeikestä
jos se joustohaarukka syö polkiessa tehoa, niin on jotain vikaa pyörän geometriassa. Polkimia eteenpäin että jalat isommassa kulmassa jousitukseen nähden. Polkija vähän alemmas ja selkää maata kohti niin ilmanvastuskin pienenee. Ei autoissakaan ne polkimet ole penkin alla, miksi polkupyörässä pitäisi olla? Samalla vähän leveämpi, pidempi ja mukavampi istuin kun reidet eivät enää hankaa reunoja.
- Pomppukeppi
" Ei autoissakaan ne polkimet ole penkin alla, miksi polkupyörässä pitäisi olla?"
Koska auton polkimilla ei poljeta vauhtia? - 518
Polkuauton polkimilla kylläkin. Sama on pyörän kanssa: moottoriPYÖRÄän ei poljeta vauhtia, mutta se saatetaan kuitenkin polkaista käyntiin mallista riippuen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1521636Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä671323En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441144
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102915Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685