jättiputki rehuna

vainutelias

muutamasta googlen "tietopaketista" olen lukenut että jättiputki kävisi lampaan rehuksi. Onko kenelläkään asiasta omakohtaista kokemusta.

2

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhku

      1900-luvun alussa tehtiin lehmille rehua perunanvarsista.

      Mahtaa olla yhtä terveellistä.

    • karjak

      Olen kuullut väittämän että alun alkaen jättiputki oli itärajan takana olikohan Stalinin ajan huippukokeilu valtionsovhoosien lehmien rehukasvina, koska rehu havaittiin myrkylliseksi ja eläimille kelpaamattomiksi jäi viljelykset niille sijoille tai osa heitettiin jokeen ja vesiteitse levisi siten Suomeen. Toisaalta olihan jättiputkea täällä paljon "upeana" puutarhakasvina 1960-luvulla.

      En usko että kelpaa lampaalle, on tuhat muutakin rehukasvia mitä saat luonnosta. Että paremmin teet kun hävität jättiputken niinkuin se kuuluu ja keksit jotain muuta rehuksi.

      Tosta toisesta kommentista että perunanvarresta tehtiin tosiaan painorehua pitkään siellä missä perunaa paljon viljeltiin. Itse perunoitakin tiedän että meidän tilalla on syötetty lehmille, lanttu ja turnipsi oli myös suosittuja rehukasveja. Rehukaalikin oli. Niitten kaikkien viljely oli aika työlästä, käsityötä oli kaikkien kohdalla myös pienimisessä lehmille kelpaaviksi. Perunansyöttäjällä piti muistaakseni olla sellanen rassi varalla vielä jolla sai tuupattua perunatukoksen eteenpäin jos joku ahne kanttura oli mennyt liian ison palan syömään ja tukehtua meinasi.

      Naattinauriskin oli, sellainen joka teki pelkän naatin kai, siitä olen kuullut että tehtiin painorehua, ettei ihan AIV:rehuakin niihin vanhoihin torneihin. Niitten vanhanajan rehutornien kanssa pelaaminenkin oli ihan oma juttunsa. Onneksi ovat jääneet historiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe