Tyhjäkäynti ongelma

Turhautunu

Auttakaa miestä mäessä,eli minulla on Volvo Penta gxi 5.0 2012 mallinen moottori ja tällä hetkellä ei käy millään Tyhjäkäyntiä. Alkukesästä kun ajoi moottorin lämpimäksi kone kehräsi kuin kissa myös tyhjäkäynnillä,mutta nyt vika on suurentunut kone kylmä tai lämmin kone tukehtuu aina tyhjäkäynnillä, mutta kun kierroksia on 2000 niin ei minkään näköistä ongelmaa. (Pensan paineet raja-arvoissa). Mistä vikaa kannattaa aloittaa etsimään

14

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoiOllaMikäVaan

      Vettä tankissa.

      • Turhautunu

        Ei ole vettä tankissa, tilasin uuden tuntoelimen voisiko olla siitä kiinni ?


      • Mikäettei1

        Ei se sitä tilaamista osaa arvata, mutta jos asensit sen ja vika alkoi sen jälkeen niin...


      • Turhautunu
        Mikäettei1 kirjoitti:

        Ei se sitä tilaamista osaa arvata, mutta jos asensit sen ja vika alkoi sen jälkeen niin...

        Osa ei ole vielä tullut eli ei ole asennuksesta kiinni


    • merikarrrrrhu

      Olisko IAC (idle air control valve) jumissa?

      • Eipä-juuri

        Tyhjäkäyntiventtiili toimii yleensä niin että sen jumiutuessa kierrokset jää liian korkeaksi.

        Nämä uuden-tekniikan "vihreät maailmanparantajat" on lähes kokonaan ohjauselektroniikan varassa ja aivan varmaa on että täältä asti ei kukaan pysty sanomaan missä piirissä ohjelmat sekoilee.
        Vaihtoehtoja on että maahantuojan edustaja korjaa vian, joka voi olla lähes mitätön, mutta hinta vastaa kyllä jo vanhemman koneen täysremonttia.
        Toinen vaihtoehto on sitten ostella summamutikassa komponentteja ja kokeilla joko toimii, halpaa ei ole sekään, ja joka tapauksessa loma ehtii loppua ennen vian löytymistä.


      • Turhautunu

        Tyhjäkäynti venttiili kyllä liikkui mutta jotenkin tuntuisi että kun kone on käynyt noin 10 sekunttia niin tukehtuu liialliseen ilmaan,eli venttiili ei kerkeä menemään kiinni, ja helvetin moinen imu ääni kuului ennen sammumista ja Tämä on toistuva ilmiö ennen sammumista


      • Eipä-juuri
        Turhautunu kirjoitti:

        Tyhjäkäynti venttiili kyllä liikkui mutta jotenkin tuntuisi että kun kone on käynyt noin 10 sekunttia niin tukehtuu liialliseen ilmaan,eli venttiili ei kerkeä menemään kiinni, ja helvetin moinen imu ääni kuului ennen sammumista ja Tämä on toistuva ilmiö ennen sammumista

        Ilmiö on normaali silloin kun polttoaineen syöttö ei toimi.
        Ohjauskeskus avaa kaasuläppää viimeisenä toivona pitää kone käynnissä.
        Polttoaineen syöttöhäiriö on näissä se ongelma, ei riitä ilmamäärämittarin ja polttoainemekaniikan mahdollisten tukosten tarkistus, saastelaitteet edellyttävät niin monia lisäparametreja että testeri on lähes ainoa auttaja, aina ei sekään.


      • Turhautunu
        Eipä-juuri kirjoitti:

        Ilmiö on normaali silloin kun polttoaineen syöttö ei toimi.
        Ohjauskeskus avaa kaasuläppää viimeisenä toivona pitää kone käynnissä.
        Polttoaineen syöttöhäiriö on näissä se ongelma, ei riitä ilmamäärämittarin ja polttoainemekaniikan mahdollisten tukosten tarkistus, saastelaitteet edellyttävät niin monia lisäparametreja että testeri on lähes ainoa auttaja, aina ei sekään.

        Voi paska, meinaan moottori oli tietokoneessa kiinni eikä vikakoodia ollut, ja meinaan bensan paineet olivat raja-arvoissa eli siirto pumppu ja muut pumput olivat ehjiä. Eli nyt vaan pitää kärsiä vai???


      • Ei-älttämättä
        Turhautunu kirjoitti:

        Voi paska, meinaan moottori oli tietokoneessa kiinni eikä vikakoodia ollut, ja meinaan bensan paineet olivat raja-arvoissa eli siirto pumppu ja muut pumput olivat ehjiä. Eli nyt vaan pitää kärsiä vai???

        Voihan aina siirtyä arvailulinjalle, mikä anturi ei ehkä anna muistiin virhesignaalia ?
        lämpötunnistin , kierroslukurajoitin, nakutustunnistin,tai jokin piiri joka käsittelee niitä väärin jne, vaihtoehtoja on tullut huomattavasti lisää tekniikan kehittyessä.


      • mistääntietämätön

        Oliko kiinni tietokoneessa silloinkin kun sammuu? Ja kaikki antureiden arvot olivat kierroksiin ja lämpötilaan nähden oikeat, ja alipaine jos alipaine anturilla?


      • Turhautunu
        mistääntietämätön kirjoitti:

        Oliko kiinni tietokoneessa silloinkin kun sammuu? Ja kaikki antureiden arvot olivat kierroksiin ja lämpötilaan nähden oikeat, ja alipaine jos alipaine anturilla?

        Ei tietääkseni ollut kiinni silloin kun sammui


      • Outo-juttu

        Osaisin aavistella jonkinlaista ohjelmavirhettä.
        Tilanne on ristiriitainen jos softa sulkee syötön ja samalla yrittää pitää käynnissä läppää avaamalla.


      • Volvox
        Turhautunu kirjoitti:

        Tyhjäkäynti venttiili kyllä liikkui mutta jotenkin tuntuisi että kun kone on käynyt noin 10 sekunttia niin tukehtuu liialliseen ilmaan,eli venttiili ei kerkeä menemään kiinni, ja helvetin moinen imu ääni kuului ennen sammumista ja Tämä on toistuva ilmiö ennen sammumista

        En halua saivarrella, mutta jos kone tukehtuu, se ei saa ilmaa.
        Silloin pitäisi pakoputkesta tulla selvä bensan haju.

        Kone nimitäin tarvitsee bensaa, ilmaa ja sähköä. Jos ei ole kipinää tai ilmaa, niin polttoaine haisee koska se menee palamattomana läpi.

        Vika viittaa polttoaineen saantiin. Kone on sen verran uusi, että siinä tuskin on mitään merkittäviä kulumia tai mekaanisia vikoja.

        Elektroniikka on paholaisen keksintö ja se voi sammuttaa koneen ilman vikaakin.

        Jos kone olisi minun, niin laittaisin tankkiin starbritea (http://www.motonet.fi/fi/tuote/387668/Star-brite-bensiinin-lisaaine-250-ml) riittävän yliannoksen, vaihataisin polttoaineen suodattimet ja ajaisin riittävän matkan, että tankissa oleva moska lähtee liikkeelle. Sitten vaihtaisin suodattimet uudelleen ja odottaisin ihmettä.

        Koska kyseessä on Volvo, niin irrottaisin myös kaikki littimet moottorin ohjauksesta ja laittaisin ne uudelleen kiinni.

        Koneessa voi olla vikaa, mutta polttoaineongelmat joutuu joka tapauksessa eliminoimaan, niin miksei sitten heti alussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe