Farmari täydellä kuormalla

Oikeapaine

Vieläkö painetta kannattaa lisätä kun auto täydessä kuormassa, 5 hlöä ja matkatavarat.

Ohjekirjan mukaan edessä 2,2 bar ja takana 2,0 bar. Lisäykseen ei anneta mitään arvoja.

Kiitos hyvistä neuvoista!

14

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masseri

      Vastaamista helpottaisi jos olisit maininnut kyseessä olevan automerkin ja mallin sekä rengaskoon.

      Yleisesti ottaen rengaspaineet pitää aina säätää kuormituksen mukaisesti. Renkaan kantavuus perustuu renkaan ilmanpaineeseen, eli korkeammalla paineella rengas kantaa suuremman kg-määrän. Alipaineistettu ja sitäkautta ylikuormitettu rengas ylikuumenee nopeasti ja menee pilalle.

      Tapauksessasi kun muuta ei tiedetä, laittaisin paineet lähelle renkaan kyljessä ilmoitettua maksimipainetta, mikä on ha-renkaissa yleensä 3,0 barin luokkaa. Tällöin renkaissa on maksimikuorma käytössä. Ja sitten kun ajat tyhjällä autolla, niin laske paineet 2,2 bariin kaikissa renkaissa.

      Enkä myöskään pitäisi takarenkaissa milloinkaan alempaa painetta kuin eturenkaissa, vaan laittaisin tyhjälle autolle 2,2 bar kaikkiin renkaisiin. Se parantaa suuntavakautta etenkin väistöliikkeissä huomattavasti.

      • lisää_painetta

        Nämä painesuositukset ovatkin melkoinen mysteeri. Erityisesti takarenkaille suositeltujen matalampien paineiden osalta ... esim. aika monessa HS ym. lehtien pikaisissa koeajoissakin on todettu, että kevyesti kuormatun auton suuntavakavuus paranee, kun takarenkaiden paineen nostaa samaksi kuin eturenkaiden paineen.

        Ja nykyrenkaille tuollainen 2,2 bar tuntuu jo olevan aika alarajoilla. Jos gummit ovat vähääkään leveämpää sorttia, niin moni on tavannut nostaa paineet paljon korkeammiksi, jopa 3,0 bar saakka. Itsekin olen viimeiset 5 vuotta ajellut 2,6 bar paineilla, vaikka suositus on 2,3 bar eteen, takapään suosituksia (tyhjänä/kuormalla) en edes muista. Noilla ohjearvopaineilla renkaat tuntui kuluvan nopeasti/epätasaisesti bensaa paloi enemmän.

        Siis miksi hitossa suositellaan liian matalia paineita? Kun kerta joku 0,5 bar ei näytä ihmeemmin haittaavan, mutta alipaine on tunnetusti vaarallista. Pahimmoillaanhan voi väistötilanteessa lähteä rengas vanteelta ja se on sitten menoa suuntaan X...


      • Jamppa22-

        Enempi ei aina ole parempi. Renkaassa voi olla painetta liian vähän tai liikaa. Alipaineinen rengas ylikuumenee ja on veltto. Ylipaineinen rengas puhkeaa helposti ja sen pito kaikilla alustoilla on huonompi. Tärkein on säätää paine oikein kuormitukseen nähden.

        Auto on alunperin suunniteltu tietynlaisille renkaille ja suosituspaine on annettu niille. Jälkiasennusrenkaita on tuhansia eri malleja, kokoja, kuormitusindeksejä sekä nopeusluokkia. Siksi suosituspaine ei aina osu oikeaan, jos rengas on jokin muu kuin auton ensiasennusrengas. Renkaan paineistamisessa on kyse siitä, että kuorman kantaa ilmanpaine sekä kulutuspinta ja että saadaan rengaspaine silti mahdollisimman matalaksi, jotta renkaan elastisuus (pitokyky) säilyy.

        Polkupyörissä käytetään "Tire drop/sag" -metodia, missä mitataan renkaan kyljen painuma kuormitettuna, eli etäisyys vanteen reunasta maahan: etäisyys tule olla kuormitettuna 20% lyhyempi, kuin renkaan etäisyys kuormittamattomana. Tätä voi soveltaa kotona rengaspaineen määrittelyssä (HUOM. omalla vastuulla), esim autossa 10-15% painuma voi olla ok, mutta koskaan tule ylittää renkaan kyljessä ilmoitettua maksimipainetta.


      • essonvaari_kajahti

        Noniin, tuli niitä essonbaarin oppeja ristikudosrenkaiden ajoilta.

        Auton ja polkupyörön renkaissa on nääs se pieni ero...


      • Jamppa22-

        Kerro sitten mikä toimii? Onhan tuo esonbaarin oppi, siksi sanoinkin että sitä voi soveltaa. Ja ainakin itselläni on toiminut, jopa parempi ajotuntuma tuolla metodilla tuli kuin "sokeasti" suosituspaine 0,4 bar. Joskus autonvalmistajan painesuosituksia ei pysty käyttämään: suosituspaineella rengas jää huomattavan lyttyyn ja kuluu reunoilta, mikä on yksi alipaineen merkki.

        Toinen keino autonrenkaissa on käyttää 4 PSI, eli 0,3 barin sääntöä. Tutumpi maastoautoista. Kun renkaat ajaa lämpimäksi asfaltilla, noin 30 minuuttia, tulisi renkaiden paine olla noussut 0,3 baria kylmäpaineisiin verrattuna. Jos paine on noussut enemmän, tulee kylmäpainetta nostaa ja vastaavasti laskea, jos paine lämpimänä ei nouse.

        Tai jos ei halua vaivata päätään, voi lykätä autonvalmistajan suosituspaineet renkaisiin ja ajella menemään...


    • Baristi

      Omassa farmarissani eturenkaisiin lisätään taydellä kuormalla 0,3 bar ja taakse 0,5 baria.

    • Oikeapaine

      Auto on Megane II ja vm. -07. Kiireessä tuokin unohtui ilmoittaa, sorry!

      • Masseri

        http://rengaspaine.fi/henkiloautot/renault/megane/megane_ii_estate/1.6_16v_115/2003_-_2008/tulos

        Tuon sivun mukaan asia on kuten ohjekirjassasi. Ainoastaan edessä saatetaan nostaa rengaspainetta 0,1 baria jos täyskuorma. Voisin kuvitella renkaiden olevan kovilla ja auton ohjaustuntuman ylipehmeä, jos auto todella lastataan "jouset pohjaan" noin matalilla paineilla... Kai autovalmistaja on tutkinut asiaa sitten paremmin. Voit mennä autonvalmistajan suosituksilla tai lisätä niihin luokkaa 0,3 bar ihan kevyesti.


    • kopise5an

      "Ohjekirjan mukaan edessä 2,2 bar ja takana 2,0 bar. Lisäykseen ei anneta mitään arvoja. "

      1. ensinnäkin, paineet tarkistetaan silloin kun auto EI OLE KUORMATTU. Kuormatessa aina paineet nousevat, se pitää huomioida eikä laskea pois.

      2 ihan normaali kumeilla on usein eteen ja taakse 2,2. Kun kuormataan täyteen tulee eteen 2,3.2.4 ja taakse enemmän 2.4-2,7

      3 rengasliikkeiden mittari heittää paljon, jos sulla on ajetut renkaat ja näyttää ylipainetta, älä heti laske pois. Tosiaan on jopa 1.0 yli- tai ali näyttäviä

      Itse ostin ja luotan Lidl 15 e hintaiseen digitaalinen rengaspainemittari. Tosin usein se on vaan tarkastus, jos rengas on kunnossa eikä ajettu selvästi alipaineisena, kyllä siinä ilma pysyy,

    • hyvin-rullaa

      Olen valmis liittymään tuohon 0,3 kerhoon, sillä se on yleispätevä ohje lähes kaikille renkaille, jos kuormaa lisätään tai ajetaan muuten reippaasti/kovaa.
      Itse olen käyttänyt jo 80-luvulta alkaen suositus 0,3 -paineta eikä niistä ole aiheutunut mitään ongelmia tai poikkeuksellista kulumista. Rengas rullaakin paremmin kovemmilla paineilla. Raskaasti lastattuna tai vaunun vedossa olen tarkistanut paineita siten, että ne kylmänä jäävät pari desimaalia alle maksimin.
      Kovilla paineilla oleva rengas eli 2,8 ja max. 3,0 on tukeva ajaa eikä auton peräpää heilu puolelta toiselle niin kuin alhaisemmilla paineilla. Tosin kivikadulla jytisee.
      Ainakin mun autossa (1500 kg) suositellaan paineiden nostoa täydellä kuormalla siten että eteen 0,3 ja taakse 0,5 (paljon kamaa paksissa).

    • rengasmatkat

      Laita 2,5 baria eteen ja taakse. Samat paineet käy yksin ja porukalla ajaessa. Auto on vakaa ja täsmällinen ajaa ja rullaa kevyesti.

      Itse olen viimeiset 15v pitänyt aina autossa kuin autossa 2,5-3,0 baria painetta. Esim kitkarenkaissa alhaiset paineet saavat renkaan pullistumaan keskeltä keskipakovoiman vuoksi ja tekevät ajettavuudesta karmean!

      Tähän voi sitten essonbaarin "ei perhana, ei mun volvossa -miehet" esittää omat mutuvastaväitteensä. Ja kurvissa mennään 40km/h... miksiköhän...

    • Rautatieläinen

      pääsääntöisesti paineen lisääminen taakse vähentää yliohjautumista, vasinkin suurella kuormalla.

    • Rautatieläinen

      paineen lisääminen taakse vähentää yliohjautumista

    • Lisääilmaa

      Katso renkaanvalmistajan renkaan kylkeen laittama maksimipaine. Tarkista paine lämpimäksi ajetusta renkaasta. Älä laita sen enempää. Kesärenkaissa kannattaa aina laittaa se maksimipaine. Rengas kuluu vähemmän ja polttoaineen kulutus on pienimmillään. Jos tien pinnan pieniin koloihin ajettaessa tuleva tärähdys haittaa sinua voit vähentää painetta lähemmäs auton valmistajan suositusta.

      Jos ajat paljon sorateillä riittää 0,5 kPa lisää autonvalmistajan suositukseen. Karkea sepeli puhkaisee kovemman renkaan helpommin kuin hieman vajaan, vaikkakin se on aika harvinaista. Nopeuden alentaminen on helpoin keino välttää rengasrikko sepelipinnalla.

      Talvirenkaissa riittää 0,5 kPa lisää autonvalmistajan suositukseen. Renkaan pito-ominaisuudet urissa ajettaessa kärsii talvirenkailla maksimipaineista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe