Se meni jo - mökkeily

Mökistään-luopunut

Se on taivahan tosi, ettei mökkeily kiinnosta nuorempaa väkeä siinä määrin kuin jotkut väittävät. Miten olisi muuten mahdollista, että Itä-Suomessa, Kainuussa, osassa Pohjois-Pohjanmaata ja jopa Keski-Suomessa, ihan hyvien vesistöjen rannoilla, mökin lahoavat niille sijoilleen kun ostajia, joskus edes ilmaiseksi ottajiakaan, ei löydy. Tästä on faktoja olemassa.
Tietysti tuohon on oltava joku syy ja tässä muutama.
Kun mökkeliy alkoi nostaa päätään elettiin kaupungistumisen ja maaltapaon aikaa. Pieniltä kotitiloiltaan paenneet pojat ja tytöt tunsivat suurta kaipuuta takaisin maalle. Niinpä sitten ostettiin tontti, rakennettiin halpa mökki ja oltiin onnellisia. Inflaatio söi niin asunto- kuin mökkilainankin pääoman. Kaikilla oli kivaa - kaiketi.
Mutta, kuten tiedämme, maailma muuttuu.
Niiden mökkiläisten lapset ja etenkin lastenlapset näkivät maailman muutoksen. Nehän huomasivat, että elämää ja kivoja juttuja on muuallakin. Taisivatpa - piruvie - olla vielä mielenkiintoisempiakin ne jutut, siellä muualla siis.
Pitä lähteä katsomaan. Mikäs oli lähtiessä kun osattiin englannit, saksat ja muutamat muutkin kielet.
Ensin käytiin varovasti rantalomilla. Joillakin se saattoi jäädä siihe, että käytiin kymmenen kertaa Pattayalla - samassa hotellissa. Siinä sitä oli riittävästi vierasta kulttuuria.
Muutamat sairastuivat kuitenkin parantumattomasti. Luopuivat perintömökistä ja pistivat rahat matkailuun, kuka kauemmas, joku vain Tallinnan laivalle.
Merkittävä osa potentiaaleista mökkihöperöistä koki maapallon siinä määrin mielenkiintoiseksi paikaksi, ettei edes tullut ajatelleeksi mökkeilyä.
Kun kansainvälinen yleiskieli englanti oli lähes kaikkien hallussa ja opittiin käyttämään nettiä hotellien, lentojen, konsertti- ja teatterilippujen ym. varaamiseen ja lisäksi opittiin hakemaan mielenkiintoisia museoita, nähtävyyksiä ja muita kohteita niin kesämökin hinta lähti laskuun.
Tottakai oli ja on niitäkin jotka eivät ihan periaatteesta lähteneet vieraille maille vaan painuivat sinne mökille, koska meidän suvussa on aina käyty mökillä - ja käydään piruvie vastakin.
"Muuttuuko ihminen"; kysytään jossakin laulussa.
Vastaus on; kyllä muuttuu.
Ihminen muuttuu ja ihmislaji jakautuu.
Osasta tulee niitä jotka uteliaisuuttaan ja tiedonhalunsa johdattamina menevät maailmalle kuin kotiinsa. Toiset taas suuntaavat mökilleen.
Tässä se näin kärjistettynä.
En edes yritä tehdä tarkempaa analyysia tai selvitystä, koska se veisi liikaa aikaa. Totean vain, että maailma on suuri ja mielenkiintoinen ja elämä lyhyt, ihan liian lyhyt mökillä lötköilyyn tuhlattavaksi.
Jahah, mihinkäs matkustaisi seuraavaksi...?

26

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asssssssssss

      Perseaukisten horinaa, yrität näillä alati toistuvilla tuubaviesteilläsi saada mökkien hinnat alenemaan. Kokeile tehdä enemmän rahaa ja mene sitten mökkikaupoille!

      • Mökistään-luopunut

        Ensinnäkin minä saan irroitettua rahat 50000 euron mökkiin aika nopeasti, mutta ei tippaakaan halua.
        Älä sinäkään suotta hermostu vaan vapauta itsesi ja pistä mökkisi myyntiin. Lähdetään porukalla syksyllä Lappiin vaeltamaan ja sitten lennetään Sorrentoon syömään jotain paikallista hyvää. Talvi "körmötetään" Kuopiossa, käydään Tampereella ja H:gissä maistelemassa kulttuuria ja keväällä sitten Reykjavikiin.
        Tuo kirjoitus on muuten minun kolmas kannaottoni tällä palstalla. Matkailusta kirjoitan paljon enemmän. Älä sekoita minua toiseen joka jankuttaa asiasta ilmeisesti kerran viikossa. Minulle riittää hyvin perusteltuna vähempikin.


      • PaleHale

        Ei sulla mitään rahoja ole! Kuvittelet vaan.


      • asssssssssss
        Mökistään-luopunut kirjoitti:

        Ensinnäkin minä saan irroitettua rahat 50000 euron mökkiin aika nopeasti, mutta ei tippaakaan halua.
        Älä sinäkään suotta hermostu vaan vapauta itsesi ja pistä mökkisi myyntiin. Lähdetään porukalla syksyllä Lappiin vaeltamaan ja sitten lennetään Sorrentoon syömään jotain paikallista hyvää. Talvi "körmötetään" Kuopiossa, käydään Tampereella ja H:gissä maistelemassa kulttuuria ja keväällä sitten Reykjavikiin.
        Tuo kirjoitus on muuten minun kolmas kannaottoni tällä palstalla. Matkailusta kirjoitan paljon enemmän. Älä sekoita minua toiseen joka jankuttaa asiasta ilmeisesti kerran viikossa. Minulle riittää hyvin perusteltuna vähempikin.

        Ei taida irrota järvenrantamökkiä tuolla rahalla esim. max. 100 km päässä Helsingistä.


      • Elämää-on-täälläkin

        Rääkkylästä irtoaa.


      • nenäulosneukkukuutiosta
        Mökistään-luopunut kirjoitti:

        Ensinnäkin minä saan irroitettua rahat 50000 euron mökkiin aika nopeasti, mutta ei tippaakaan halua.
        Älä sinäkään suotta hermostu vaan vapauta itsesi ja pistä mökkisi myyntiin. Lähdetään porukalla syksyllä Lappiin vaeltamaan ja sitten lennetään Sorrentoon syömään jotain paikallista hyvää. Talvi "körmötetään" Kuopiossa, käydään Tampereella ja H:gissä maistelemassa kulttuuria ja keväällä sitten Reykjavikiin.
        Tuo kirjoitus on muuten minun kolmas kannaottoni tällä palstalla. Matkailusta kirjoitan paljon enemmän. Älä sekoita minua toiseen joka jankuttaa asiasta ilmeisesti kerran viikossa. Minulle riittää hyvin perusteltuna vähempikin.

        No ensinnäkin 50 000:lla mitään mökkiä saa. Kunnollinen mökki hyvällä vesistöllä tekee 200-300 000, eikä silläkään mitään luxusta saa, asiallisen perusmökin nyt kumminkin.
        Ne kainuun tms syrjäseutujen mökit nyt jää tyhjilleen, kun ihmiset muuttaa pois niiltä seuduilta. Toista se on hyvä mökki rintamailla, ottajia on jonoksi asti.
        Tuo mökkeilyn suosio on oikeastaan taattua, koska ihmiset muuttaa isoihin kaupunkeihin neukkukuutioihin asumaan tai kompakteihin kaupunkiasuntoihin kuten kauniisti sanotaan. Ihan kiva paitsi, että kompaktissa kaupunkiasunnossa on ihan pirun tylsää. Kun kolmatta kertaa katsoo kompaktissa kaupunkiasunnossa Viidakon tähtösten uusintoja, niin kyllä siinä alkaa mökkeily kelvata.


    • Jcjcckckjctu

      Mökkeilyn alamäki olisi tullut jo aiemmin ilman venäläisiä. Kun he poistuivat markkinoilta syöksy toden teolla alkoi.

    • hukkanenesko

      Näyttelijäkonkari Esko Hukkanen on kuollut.

    • 11111111

      Tuttu asunnonvälittäjä kertoi ettei ota enää kesämökkejä myyntiin, ellei ole ison vesistön rannalta, moderni kaikkine mukavuuksineen ja omistaja hyväksyy antamansa pyynti- ja oletetun myyntihinnan. Kuulemma on paljon vielä niitä jotka elävät menneisyydessä ja kuvittelevat mökin hinnaksi pari- kolmesataa tuhatta enemmäkuin mikä se todellisuudessa on. Ja siltikään ei aina mene. On tullut hänelle yllätyksenä hintojen putoamisvauhti.

      • akjlkjak

        >>Tuttu asunnonvälittäjä kertoi

        Lopeta toi satujen keksiminen HETI.


      • nytonkiire

        Joo mulle kans kertoi tuttu asuntovälittäjä ettei oo yhtään mökkiä myynnissä kun kaikki viety käsistä ennen ensimmäistä näyttöä.


    • 0000001

      Höpö höpö. Oletteko kuulleet mitään ilmastonmuutoksesta ! Tänne ryntää miljoonittain väkeä. Kylläpä on mökkipaikoilla kysyntää. Mitkään vanhat systeemit eivät sitten enää pelaa.

    • kotimaaniompisuomi

      Mitäs teet, kun nuoremmat eivät pysty, kuin netissä facebookissa chattailyyn ja p-askalla käymisiensä ja syömisensä kertomisen ja selfieden ottamiseen. Ei noilla taidoilla mökkeily enään ota onnistuakseen.
      Ulkomaan matkailu riemu on todella lyhyt kestoista. Työni puolesta matkavana, kiitos ei ulkomaan turistirysille! Kyllä kesämökki isonjärven saaressa, kuitenkin lähellä palveluita, mutta ilman poreammetta, sähkösaunaa, astianpesukonetta ja hierovaa tv-tuolia vie voiton kaikista. Luonnon rauha, saunan lämmittely, uiminen, sienestys/marjastus jne. Ei löydy ulkomailta vastinetta.

      • JantarMantar

        Ulkomaan matkailun riemu on todellakin pitkäkestoista, pääosin aina uutta ja mielenkiintoista.
        Älä rinnasta työmatkustusta, jota et ole koskaan tehnyt, vapaa-aikaan.


    • mökkiläinen3

      Samat jutut pyörii kokoajan. Ei mökit katoa mihinkään.
      Ulkomaillekin voi mennä jos kuka vielä uskaltaa...

    • oho3

      Missä päin kainuuta ilmaisia mökkejä jaetaan?? "Mökistään-luopunut" faktaa/ todisteita kehiin. Mut epäilen et ap persaukinen trolli.

      • Lumenpudottajamies

        En tiedä kainuusta, mutta kotiseudultani useitakin sellasia paikkoja joissa mökin omistajat ovat kuolleet ja perikunta ei ole ollut kiinnostunut. Mökkiä ei kuitenkaan saatu myydyksi, koska osa perillisistä luuli omistavansa arvokkaan lomapaikan.
        Moni mökki on tullut tiensä päähän tällaisessa vääntämisessä ja nyt sen saisi "noutohintaan", koska sellaisesta ei ole muuta kuin kuluja. Parhaimmillasn olen tiputellut lumet katolta ja huoltanut mökkiä muutenkin kolmen vuoden ajan, vaikka kukaan ei käyttänyt mökkiä tuona aikana. Sitten omastajat eivät enää halunneet maksaa. Nyt se on käyttökelvoton.
        Olin mökkitalkkarina lähes 20 vuotta, huoltanut vuosikausien ajan kymmeniä kesämökkejä ja nähnyt tuon kehityksen. Ainakin itäisessä Suomessa tuo on ihan masentavan totta.
        Olisikohan noin kymmenen vuotta aikaa siitä kun huomasin, että tietyntyyppiset mökin eivät mene kaupaksi. Sain silloin hurjan kuningasajatuksen ostella niitä pilkkahintaan, saneerata ja myydä pois. Olin jo kuvitelmissani hetken aikaa rikas mies. Sitten mukaan tuli kumppani ja aikamme laskettuamme harkittiin uudelleen. No se jäi tekemättä kun oma kroppani alkoi vaatia remonttia - onneksi.


      • ihmetyttää_nämä_jutut
        Lumenpudottajamies kirjoitti:

        En tiedä kainuusta, mutta kotiseudultani useitakin sellasia paikkoja joissa mökin omistajat ovat kuolleet ja perikunta ei ole ollut kiinnostunut. Mökkiä ei kuitenkaan saatu myydyksi, koska osa perillisistä luuli omistavansa arvokkaan lomapaikan.
        Moni mökki on tullut tiensä päähän tällaisessa vääntämisessä ja nyt sen saisi "noutohintaan", koska sellaisesta ei ole muuta kuin kuluja. Parhaimmillasn olen tiputellut lumet katolta ja huoltanut mökkiä muutenkin kolmen vuoden ajan, vaikka kukaan ei käyttänyt mökkiä tuona aikana. Sitten omastajat eivät enää halunneet maksaa. Nyt se on käyttökelvoton.
        Olin mökkitalkkarina lähes 20 vuotta, huoltanut vuosikausien ajan kymmeniä kesämökkejä ja nähnyt tuon kehityksen. Ainakin itäisessä Suomessa tuo on ihan masentavan totta.
        Olisikohan noin kymmenen vuotta aikaa siitä kun huomasin, että tietyntyyppiset mökin eivät mene kaupaksi. Sain silloin hurjan kuningasajatuksen ostella niitä pilkkahintaan, saneerata ja myydä pois. Olin jo kuvitelmissani hetken aikaa rikas mies. Sitten mukaan tuli kumppani ja aikamme laskettuamme harkittiin uudelleen. No se jäi tekemättä kun oma kroppani alkoi vaatia remonttia - onneksi.

        missä päin Itä-Suomea järvenrantamökkejä on ilmaiseksi tarjolla?
        Miten kunnossa oleva mökki menee 3:ssa vuodessa käyttökelvottomaksi jos kerran lumetkin katoilta tiputellaan?
        Teitkö reikiä kattoon vai miten ne kylmillään olevat mökit pääsivät lahoamaan?


      • JohtavaLKV
        ihmetyttää_nämä_jutut kirjoitti:

        missä päin Itä-Suomea järvenrantamökkejä on ilmaiseksi tarjolla?
        Miten kunnossa oleva mökki menee 3:ssa vuodessa käyttökelvottomaksi jos kerran lumetkin katoilta tiputellaan?
        Teitkö reikiä kattoon vai miten ne kylmillään olevat mökit pääsivät lahoamaan?

        Ei noita juttuja tartte lukee kun pari sanaa ja huomaa et puhdasta satuilua, mielikuvituksen tuotoksia. Joka mökille jolla nyt ylipäänsä on jokin arvo, löytyy ostaja. Ei kaikilla lautahökötyksillä pellonreunassa tai suonsilmäkkeen rannalla ole arvoa, ei ole ollut, ei ole, eikä tule olemaan. Tilanne on sinänsä stabiili. Hyvä mökki, hoidetut pihat, hyvä sijainti, hyvä ranta, kauppa syntyy alta aikayksikön.


      • Lumenpudottajamies
        ihmetyttää_nämä_jutut kirjoitti:

        missä päin Itä-Suomea järvenrantamökkejä on ilmaiseksi tarjolla?
        Miten kunnossa oleva mökki menee 3:ssa vuodessa käyttökelvottomaksi jos kerran lumetkin katoilta tiputellaan?
        Teitkö reikiä kattoon vai miten ne kylmillään olevat mökit pääsivät lahoamaan?

        No enpäs arvannut tehdä riittävän tarkkaa työtä tuossa kirjoituksessa. Kuvittelin kai, että normaali ymmärtää.
        Ota rauhallisesti ja koeta tajuta, että maailma on kovin lavea ja on olemassa muutakin kuin se minkä sinä näet ja koet.

        Mainitsemani mökin huoltaminen loppui jo 2009 eli 6-7 vuotta sitten. Ei mennyt pilalle silloin kun huolsin sitä.
        Toissa talvena, tai sitä edellisenä (?) kävin pilkkireissulla katsomassa sitä. Mökin ovi ei ollut lukossa, mutta en mennyt sisälle. Ymmärsitkö nyt?
        Hyvä!
        Viimeksi olen ajellut siellä viime toukokuulla tai kesäkuulla. Joka tapauksessa siitä on pari kuukautta ainakin. En käynyt mökillä kun olisi pitänyt kävellä puolisen kilometriä. Tie on kasvanut umpeen. Korkeimmat koivunvesat siinä tien keskiruodolla ovat jo pidempiä kuin minä. Ymmärsitkö tämän?
        Hyvä!
        Se mökki on siis ollut yksin ja autiona vuosia ja vuosia.
        Mitäpä luulet, olisikohan tuo mökki käyttökelvoton?
        Väität, että jokaiselle mökille jolla on jokin arvo jne... löytyy ostaja. Usko pois, ei löydy. Lähes oikea arvo on se minkä joku maksaa - JOS MAKSAA.
        Olette te ihme sakkia. Asustelette jossakin kehä kolmosella ja kuvittelette sen olevan koko Suomi.


      • siipeilijät_äänessä
        JohtavaLKV kirjoitti:

        Ei noita juttuja tartte lukee kun pari sanaa ja huomaa et puhdasta satuilua, mielikuvituksen tuotoksia. Joka mökille jolla nyt ylipäänsä on jokin arvo, löytyy ostaja. Ei kaikilla lautahökötyksillä pellonreunassa tai suonsilmäkkeen rannalla ole arvoa, ei ole ollut, ei ole, eikä tule olemaan. Tilanne on sinänsä stabiili. Hyvä mökki, hoidetut pihat, hyvä sijainti, hyvä ranta, kauppa syntyy alta aikayksikön.

        > Ei noita juttuja tartte lukee kun pari sanaa ja huomaa et puhdasta satuilua, mielikuvituksen tuotoksia

        Sinun juttusi on silkkaa mielikuvitusta. Kysehän oli just siitä, ettei ole ilmaisia mökkejä, vaan on mökkejä, joita joku haihattelija pitää ainaskin 100 000 € arvoisena, vaikka todellinen arvo olisi kymmenesosa tuosta.

        Pari vuotta sitten metsästin halvemman pään mökkiä itselleni. Esim. mummonmökki olisi viehättänyt kovin, mutta se tarjonta. Kaikesta näki, että tyypillisessä tapauksessa siinä mökissä on joku vanhus asunut "tappiin asti" ehkä 90-luvun loppuvuosina. Luonnollisesti kunnossapito on jo ollut niin ja näin viimeiset vuodet, kun ei ole kunto moiseen riittänyt. Sitten... mökkiä on kypsytelty 10 vuotta. Ei ole vaikeaa arvata, että perikunnassa on ollut 1 tai 2 sankaria, joiden mielestä wanhaa mummolaa EI saa laittaa myyntiin, kun siitä on niin ihqu ihania muistoja ja siellä on kiva käydä kerran kesässä fiilistelemässä. Kunhan joku muu pitää paikat kunnossa... kunhan joku muu maksaa laskut!

        Vasta sitten, kun on piharakennukset jo sortumaisillaan & mökinkin kohdalla homeenhajun aistii jo nettiin laitetuista kuvista, pistetään koko komeus myyntiin. Hintapyynnöksi 50 000 €, onhan kyseessä todellinen helmi. Uuden ostajan ei tartte kuin uusia vesikatto, korjata sokkelia, myös piharakennus ja sauna tarvivat uuden katon ja paljon muutakin, kun näissä katto on vuotanut jo 15 vuotta = ovat romahtamispisteessä. Niijoo ja jätevesisysteemit kanssa uusiksi yms. pientä. Korjauskulut paljon suuremmat kuin rytöläjän arvo.

        Myös useimmat 60 ja 70-luvulla rakennetut mökit ovat aika kauheita rytökasoja. Rakennettu alunperinkin vähän "tein itse ja säästin" periaatteella ja tällä menty seuraavat 30 vuotta, kunnes on alkup. omistajista puhti loppunut. Piha täynnä koristekaivoa, puutarhatonttua yms. rihkamaa. Ikkunanpieliin väkerretty koristeelliset vuorilaudat ja sisällä seinät täynnä koristelautasia. Mutta piipunjuuren vesivuotoon ei ole jaksettu paneutua... ja "keittiö" on mallia irtokaluste eli kaasuliesi tuolin päälle nostettuna yms. Koska "sehän on vaan mökki" = ei siihen kannata panostaa niin paljoa, että ostettaisiin rakennukseen sopivat keittiökalusteet yms. vaan kannetaan sinne kaikki yli jäänyt roina. Lämmityslaitekin voi olla (hyödytön) avotakka tai vaikka jalaton valurautakamina (mistä lie saatu halvala) irtotiilistä tehdyn pinon päälle asennettuna. Mitä sitä turhaan panostamaan, kun kyseessä on vaan mökki.

        Näitäkin on riittävästi tarjolla. Lienee perilliset jo rakentaneet paremmat mökit itselleen, joten ei kiinnosta ottaa homevajasta projektia itselleen. Mutta rahaa siitä silti pitäisi saada... taas löytyy se yksi sankari, joka haaveilee saavansa tästä ihqun kesäpaikan itselleen. Ja vasta rakennusten rapistuttua purkukuntoon tunnustetaan, ettei ole aikaa/taitoa/rahaa ylläpitoon, ehkä tän voisi sittenkin laittaa myyntiin. Mutta halvalla ei IHQU kesäpaikkaa myydä!

        Lopputulema on, että nämä mökit lahoavat paikoilleen, kun ei löydy hullua, joka pyyntihinnan maksaisi.


    • yksi_sukupolvi

      Mökkeilyssä olen huomannut sen, että jos mökkeilijän lapset eivät ole kiinnostuneet mökkeilystä, niin niiden lapset taas ovatkin.

    • eläkkeell

      Tottahan on sekin että huoltamatta ja korjaamatta on monia kesämökkejä jätetty ja pihamaitten on annettu vesottua ja teiden ja teiden varsien annettu vesakoitua. Ihmekös tuo sitten on jos kukaan ei ole kiinnostunut ostamaan kesämökkiä. Sitten on monia mökkejä joissa ei ole ulkokäymälää eikä sähköjä. Kylmillään olleita ja kosteuden vaurioittamia on perinnöksi jääneitä sekä perillisten riitakohteita. Uskon että hoidetut kesämökit aina oiealla hinnoittelulla ostajan löytää. Jotkut tykkää matkustella ulkomailla jotkut tykkää kotimaan rauhasta ja luonnosta. Seurannut ja ulkomaillakin käyneenä huomioinut että Thaimaassakaan kaikki ole nyt niin taivaallista ja Thaimaalainen omistaa enemmistön kiinteistöstä. Auringon aiheuttamat kuten yli 40 asteen helteet tulleet monen maan ongelmaksi. Ylikansoitettuja maita on monia. Taitaa käydä kohta monet Suomen kesämökitkin ulkomaalaisille kaupaksi etsivät rauhaa ja puhdasta luontoa ja toimivaa taloutta.
      Nykyajan nuorisolle tarvitaan puhelimen räpläystä siitä he tulevat onnelliseksi ja kuulokkeet korviin.

    • dddd3

      On sitä jollain aikaa miettiä muiden mökkeilyä. Jotenkin aina toivoisi näihin lähes ilmaisiin mökkeihin linkkejä. Yleensä vastaukseksi tulee että googleta itse, mutta kun minä en niitä löydä.

      • järkeä_on_tai_ei

        Näinpä satuja tyynni , ei ole niitä ilmaisia vielä sattunut kohdille ja sekin maamittauslaitoksen kiinteistöjen myyntihinta luettelon hinnoista osa kaupoista suku-suku kauppoja jolloin hinta laitetaan kummankin osapuolen mieleiseksi ja täällä jokin foliohattu hehkuttaa edukkaista kaupoista.

        Muutaman tämmöisen kaupan jopa lähipiirissä nähnyt ja menee muuten kaupaksi aivan varmasti kun ei ole perillisiä jatkamaan mökkeilyä ja joku lähipiiriläinen ottaa vetovastuun mökin pidosta ja omistamisesta.


    • Tylsä2.95

      Niin,

      Ehkä se meni.....

      Mutta me silti mennään järvenrantamökille 45min päähän Helsinkiläiseltä, omalta 100m2 OK-kiinteistöltä jossa on 200m2 OK-talo.....

      t:mökkiläinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe