Kysymys isästäni

vanhemmaton

Olen kyllä katkaissut henkisesti välini vanhempiini enkä tunne heillä olevan mitään merkitystä minulle heidän toiminnan vuoksi.

Lyhyesti tämä on johtunut henkisestä väkivalllasta jota on tehty uskonnon varjolla esim. vaatimalla että heidän ehdoilla mennään perheessä ja tämä on näkynyt siten että aina kun he ovat läsnä täytyy olla varuillaan ettei loukkaa heitä. Heidän kanssa ei kykene avoimeen keskusteleen ja ikinä ei tiedä sanooko jotain mitä he eivät hyväksy ja siitä he aloittavat mekastuksen. He ovat tehneet itsestään uhrin.

Yksi asia minulla on vielä jota en ymmärrä enkä tiedä pystyykö siihen kukaan sanomaan mistä on kyse. Nuoruudessani isä on sanonut mulle "sä ootkin semmoisia miehiä" viitateen homoksi (en ole mutta tilanne silloin ehkä viittasi vaikka mitään ei tapahtunut), sanoi että minun takia häneltä menee elämänilo kun yritin olla oma itseni kun en halunnut heidän uskontoa itselle. Tämän tyylisiä on jäänyt mieleen lapsuudesta jotka estivät henkisen kasvuni koska en uskaltanut lähteä vanhempiani vastaan.

Jokin aika sitten kerroin hänelle kuinka tekemäni työ sai kehuja jopa niin että "sinähän olet edellä aikaasi ja sinusta tulee kuuluisa jos julkaiset tuon". Kun kerroin tästä isälleni hän sanoi vaan "onhan se vain harrastus". Itse sain käsityksen että älä vain tee sitä missään tapauksessa. Nämä voi kuullostaa pieniltä jutuilta mutta yritän ymmärtää onko taustalla jotakin vakavampaa esim. hän on tietoisesti kontrolloinut minua lähes läpi elämäni sillä tuossa tilanteessa itse sanoisin omalle pojalleni että vau! kerro lisää! älä vaan luovuta vaan tee mitä pitää kannustaen". Näen tietyn ketjun tapahtumista mutta onko tuo tietoista? Jokin sisälläni sanoo että kaikki ei ole niin kuin pitää.

6

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ankkalinnalainen

      Kysymyksessä voi olla se että hän paikkaa omia heikkouksiaan ja huonoa itsetuntoa tuomalla sen toisille jotta voisi itse tuntea itsestään paremmin sekä kun hänellä on huono olla niin toisillakin täytyy olla. Kun minä en ole onnistunut niin et onnistu sinäkään. Toisen pakkomielteinen kontrollointi ja kannattaa muistaa se että vaikka sanoisi että ajattelee lapsen parasta niin kysymys ei ole siitä. Tällöin ei lytätä lasta maanrakoon jos hänellä menee hyvin siinä mitä tekee vaan päinvastoin.

      Kuvauksen peruustella kyseessä on ihminen jossa paras ratkaisu on pysytellä pois hänen luotaan niin paljon kuin mahdollista eikä haastaa häntä millään tavalla. Avoimuus ja kyky käsitellä asioita sekä keskustella omasta käytöksestään niin että on halukas ja tietoinen korjaamaan sitä on terveen ihmisen ominaisuudet. Jos hänen tekonsa kohdistuu omaan lapseen niin silloin hän on tuhonnut suhteen lapseensa.

    • sannaza
    • NimimerkilläKokemustaON

      Kuulostaa tosi narsitiselta. Voimia totuuden löytämiseen ja kestämiseen! Olet jo tehnyt hienon (välttämättömän) askeleen ottaessasi etäisyyttä henkisesti, onnittelen! Jos vielä haluat keskusteluapua ota yhteyttä lähimpään narsistien uhrien tukiryhmään,

    • kaikkionhyvin

      Aloittaja kirjoittaa tilanteesta, jossa on eksyksissä.
      Voin kertoa, että sinun täytyy itsenäistyä. Olet osittain halukas itsenäistymiseen, mutta roikut vanhemmissasi kiinni yhä. He vaistoavat sen ja tilanne on se, mikä se on.
      Jokaisen ihmisen tulee itsenäistyä. Ei tarvitse odottaa vanhempien innostumista jostakin tai mitään muutakaan.
      On se linnuillakin ehkä vaikeaa, kun on pakko opetella lentämistä ja itse ruokansa hankkimista. Lopuksi he ovat onnellisia ja lähtevät elämään omaa elämäänsä.
      Haluan sanoa sinulle siis sen, että kun se päivä tulee, että et odota vanhempiesi mielipidettä asioista, olet päässyt tiesi alkuun, josta yleensä ihmiset pääsevät normaaliin itsenäiseen elämään.
      Varmasti vanhempasi sinua rakastavat. Olethan heidän geenejä ja heidän koulutuksensa tulos.
      Ole vaan rohkea ja astu eteenpäin. Et voi rakentaa elämääsi vanhempiisi kiinni. Tulee aika, jolloin heidät jättää aika ja silloin sinun tulee olla itsenäinen.
      Kaikkiaan mietit ihan oikeita asioita joita tulee miettiä, jotta voi huomata, että elämää on paljon muutakin, kun mitä kotona oli.
      Uskonnollisuus ei ole pahe. Se on usein hyve. Se nimittäin opettaa; älä varasta, älä tapa, älä kadehdi jne.

      • nähnyttänähnyttä

        En ole typerämpää kommenttia ikinä lukenut missään, kuin tämä kaikkionhyvin kirjoitti. Uskonto on aiheuttanut niin paljon pahaa maailmassa, että sen voisi unohtaa ja siirtyä järjen käyttöön. Ihmisen pitää tietää muutenkin, ettei tapa, varasta, kadehdi ym. koska se on järjellä ajateltuna TURHAA. Ja lapsi ei ole vanhempiensa koulutuksen tulos. Eli lapsi ei saa olla missään tekemisissä vanhempien kanssa, mikäli on oikein kasvatettu? Lapsella ja vanhemmilla on oltava hyvät välit, eikä huonot, jolloin lapsi ei voi olla missään tekemisissä vanhempiensa kanssa. Kontrolloivat ja lapselliset vanhemmat pyrkivät eroon lapsestaan, eikä muuta.


    • saman-ratkaisun-tehnyt

      Kylmä totuus on se, että kaikki vanhemmat eivät rakasta lapsiaan.
      Ei isät eivätkä äidit. Varsinkin äitien kohdalla se on tabu ja vaiettava asia.
      Välien katkaiseminen on rankka päätös, oli kyseessä mikä syy tahansa. Joskus vain on pakko tehdä se ratkaisu itsensä pelastamiseksi! Siinä ei ole mitään itsekästä eikä tuomittavaa.
      Usein tällaisten tapausten kohdalla on sukupolvien ketju, sama periytynyt ns. isältä pojalle. Ainoa oikea teko on katkaista se, ja pelastaa itsensä sekä mahd. tulevat sukupolvet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe